Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam,

Proszę o pomoc z analizą BSOD. Od kilku miesięcy bezskutecznie próbuję sam to zdiagnozować ale już skończyły mi się pomysły. Opis długi ale mam nadzieję wyczerpujący temat.

Problem dotyczy nowego, zakupionego do montażu komputera o parametrach:

  •     procesor AMD Ryzen 7 7700 AM5 (zintegrowana grafika)
  •     płyta główna (1) AsRock B650M Pro RS potem (2) Gigabyte B650 Eagle (opis o co chodzi w treści)
  •     pamięć Kingston Fury Beast 2x16GB DDR5, 5200MHz CL40
  •     dyski SSD - 2x Kingston M.2 PCiE 4.0 NVMe 1TB (320TBW) - zainstalowane jako RAID 1
  •     klasyczny HDD (używany, z poprzedniego mojego zestawu) 1TB - jako osobny dysk, poza RAIDem
  •     zasilacz Cooler Master Nex White 600W 80plus
  •     chłodzenie procesora Endorfy Fera 5
  •     system Windows 11 Pro x64

 

Problemy zaczęły pojawiać się w zasadzie po kilku dniach od zakupu (10.2024) i złożenia. Komputer używany do pracy biurowej. Zainstalowany Firebird x64 do obsługi kilku baz danych na których pracuję w kilku programach, również łącząc się do niego zdalnie. Poza tym standard biurowy - przeglądarka, LibreOffice, żadnych gier, czytnik pdf, program do backupu, itd. Komputer użytkowany 10-12h dziennie

Po instalacji i uruchomieniu całości, po kilku dniach zaczęły się pojawiać BSODy - 1-2 dziennie, w różnych odstępach czasu. *** Czasem następowało to po ok 1h pracy czasem po 3-4h pracy, jednak występowało codziennie. Nie zauważyłem w tym żadnej prawidłowości.

 

Wykonałem w 11.2024 następujące czynności:

  •     skanowanie Windows sfc scannow,
  •     aktualizacja sterowników,
  •     skanowanie antywirusowe i malware,
  •     przywrócenie obrazu systemu,
  •     format danych i reinstalacja systemu oraz sterowników
  •     test pamięci MemTestOrg wykonane 2-krotnie. Każdy test ok. 4h (brak błędów RAM),
  •     kilkugodzinne testowanie wbudowanej karty graficznej programem FurMark (brak objawów)

 

Problem najczęściej wywoływało (chyba) testowanie procesora. Skorzystałem dodatkowo z narzędzi:

  •     najnowszej wersji CPU-Z (opcja Bench CPU) – każdorazowo wywoływał błąd, po różnym czasie 1h-5h oraz
  •     OCCT Test CPU oraz LinPack – również wywołują błąd w różnym czasie.

 

Każdorazowo uruchamiany był HwInfo celem monitorowania temperatur procesora i płyty głównej (nadal mam zapisy pomiarów HwInfo oraz pliki zrzutów pamięci Windows (minidump) - mogę podesłać jeśli może być pomocne). Złożyłem reklamację do sklepu na "uszkodzenie procesora". Jako, że był to okres grudniowo-świąteczno-noworoczny, to rozpatrzenie reklamacji przeciągnęło się aż do połowy stycznia 2025 - uznano reklamację i otrzymałem nowego procka.

Podczas próby montażu nowego procka uszkodziłem płytę główną (AsRock) - wygięte piny na gnieździe procesora. Rozważając naprawę zdecydowałem się na zakup w 02.2025 nowej płyty - tym razem Gigabyte B650 Eagle.

Po zmontowaniu całości, instalacji systemu operacyjnego i sterowników oraz oprogramowania ponownie przerzuciłem bazy i dane ze starego kompa na nowego. No i niestety już następnego dnia ponownie pojawił się BSOD. Kolejnego dnia kolejne 2x BSOD...

Na starym kompie oprogramowanie jest w zasadzie to samo co na nowym (w sensie baz danych i Firebirda, pozostałe w możliwie najnowszych wersjach) jednak tam problem nie występuje.

 

 

Proszę o pomoc w tej sprawie i ew. analizę minidumpów.

link do dysku Google (3x minidumpy oraz zrzut do txt opisu błędów BSOD) - https://drive.google.com/drive/folders/1LA3Zpef1uTRJ2qryNfcv7qqNRq9Hj0C2?usp=sharing

Opublikowano

Wiec tak;

Jakie kody bledow?

 

Potrzebna aplikacja - windbg - i w niej jako admini wybierz open dump file - wybierz - potem na dole wpisz !analyze (kliknij) powinna pojawic sie aplikacja ktora powoduje blad.

^ To jest pierwsze co mozesz zrobic chociaz tu ewidentnie strzelalbym bez weryfikacji ze winowajcą są bios/cpu

 

Kod jaki jest w BSOD jest bardzo ważny. nastepnym razem zapamietaj jego nazwe.

czy aktualizowales bios?

moze problem jest przez zle zamontowane/podlaczane czesci?

 

 

Opublikowano

Patrząc na to że zrobiłeś test ramu tym memtestem dosowym który nic nie znajduje nawet przy dużej niestabilności a occt w trybie cpu też dociska ram i piszesz że wywala błąd to zapytam czy pamięci są prawidłowo obsadzone w slocie 2 i 4 ? czy może zamontowałeś je w dwóch pierwszych slotach?

  • Like 1
Opublikowano (edytowane)

@Pan Mateoo

A propos kody błędów, to każdorazowo z bieżących BSOD było to Stop 0x00000139. Poprzednie (przed wymiana procka i płyty) raczej to samo ale mam już tylko minidumpy.
W podlinkowanym katalogu zapisałem plik txt z zebranymi kodami błędów z użyciem "bluescreenviewer" np.:

Cytat

Dump File         : 032525-7921-01.dmp
Crash Time        : 2025-03-25 13:12:15
Bug Check String  :
Bug Check Code    : 0x00000139
Parameter 1       : 00000000`00000003
Parameter 2       : ffffcb8f`69b4f1d0
Parameter 3       : ffffcb8f`69b4f128
Parameter 4       : 00000000`00000000
Caused By Driver  : ntoskrnl.exe
Caused By Address : ntoskrnl.exe+4b7ce0
File Description  : NT Kernel & System
Product Name      : Microsoft® Windows® Operating System
Company           : Microsoft Corporation
File Version      : 10.0.26100.3476 (WinBuild.160101.0800)
Processor         : x64
Crash Address     : ntoskrnl.exe+4b7ce0
Stack Address 1   :
Stack Address 2   :
Stack Address 3   :
Computer Name     :
Full Path         : C:\WINDOWS\Minidump\032525-7921-01.dmp
Processors Count  : 16
Major Version     : 15
Minor Version     : 26100
Dump File Size    : 215 040
Dump File Time    : 2025-03-25 13:15:05
==================================================

 

Skorzystałem również z Twojej rady i pobrałem Windbg i uruchomiłem w nim otrzymany minidump. Wynik (tego samego co powyżej) to np.:

 

Cytat

*******************************************************************************
*                                                                             *
*                        Bugcheck Analysis                                    *
*                                                                             *
*******************************************************************************

KERNEL_SECURITY_CHECK_FAILURE (139)
A kernel component has corrupted a critical data structure.  The corruption
could potentially allow a malicious user to gain control of this machine.
Arguments:
Arg1: 0000000000000003, A LIST_ENTRY has been corrupted (i.e. double remove).
Arg2: ffffcb8f69b4f1d0, Address of the trap frame for the exception that caused the BugCheck
Arg3: ffffcb8f69b4f128, Address of the exception record for the exception that caused the BugCheck
Arg4: 0000000000000000, Reserved

Debugging Details:
------------------


BUGCHECK_CODE:  139

BUGCHECK_P1: 3

BUGCHECK_P2: ffffcb8f69b4f1d0

BUGCHECK_P3: ffffcb8f69b4f128

BUGCHECK_P4: 0

PROCESS_NAME:  System

ERROR_CODE: (NTSTATUS) 0xc0000409 - System wykry  w tej aplikacji przekroczenie buforu opartego na stosie. Przekroczenie mo e umo liwi  z o liwemu u ytkownikowi uzyskanie kontroli nad t  aplikacj .

SYMBOL_NAME:  nt!EtwpAdjustSiloTraceBuffers+bf

MODULE_NAME: nt

IMAGE_NAME:  ntkrnlmp.exe

FAILURE_BUCKET_ID:  0x139_3_CORRUPT_LIST_ENTRY_nt!EtwpAdjustSiloTraceBuffers

FAILURE_ID_HASH:  {3ca3e5a1-561f-af81-8ba0-d12cb05f6b11}

Followup:     MachineOwner
---------

Czy to cokolwiek wyjaśnia? Bo mnie niestety nic to nie mówi :/

 

Procek był już wymieniony (uznana reklamacja - czy rzeczywiście procek był uszkodzony tego nie wiem), BIOS wgrany do wersji F31 (8/2024). Jest to coś co mogę jeszcze zaktualizować do F33b. Postaram się to wykonać w przyszłym tygodniu (na razie pracuję zdalnie).

 

 

@Send1N

Nie ma potrzeby od razu tak krytykować. Nie słyszałem takich opinii o Memtest. Zazwyczaj było to polecane narzędzie do testowania. Nie zajmuję się zawodowo taką diagnostyką i skorzystałem z tego o czym słyszałem, że jest polecane. Zakładałem, że będzie zdecydowanie lepszy niż standardowy/windowsowy. No i uruchomiony z pominięciem systemu, żeby nie zaburzał wyników. Czy możesz w takim razie coś doradzić - jakiś polecany test pamięci?

 

Napisałem, że poprzednio (11.2024) podczas testów procka CPU-Z oraz OCCT najczęściej wywalało BSODy. Po wymianie procesora (02.2025), przed wrzuceniem postu tutaj, ponownie wykonałem testy - po kilku godzinach nic się nie wydarzyło. Dlatego myślałem, że już jest ok, jednak podczas "normalnej" pracy (gdy procek nie jest obciążany w 100%) już 3-krotnie pojawił się BSOD.

 

Pamięci zamontowane w slotach 2 i 4.

Edytowane przez sorok
Opublikowano

Przetestuj rozwiazania z neta:

Cytat

SOLUTION I FOUND.

Go into your bios. Search for "boost" Turn any setting that comes up from search, to "OFF"

TOOK ME AN ENTIRE YEAR, BUT I HAVE A STABLE RYZEN NOW

^ co do tego to sprawdzaj pojedynczo czy wylaczenie/wlaczenie danej opcji ma sens i czy system dziala ci poprawnie po pojedynczej zmianie na OFF

 

Ale imo sprawdz ten ram tym memtestem z linku wyzej

 

Masz sprzet od - razer/corsair/logitech? jesli tak to usuwaj ich software i sprawdzaj czy problem dalej wystepuje. 

To tez moze byc przydatne - https://www.sysnative.com/forums/threads/driver-verifier-instructions-bsod-windows-11-10-8-1-7-and-vista.29/

driver verifier

  • Like 1
Opublikowano

@Send1N

Pobrałem TestMem5, wykonałem w różne dni kilka testów, uruchamiane jako "admin" i zwykły user - nie znalazł żadnych błędów. W czasie testu ne wyskoczył żaden BSOD. Poniżej wyniki z TestMem5:

 

Cytat


-------- TestMem5 0.13.1 2025-03-27 19:45 --------
0:00:00  Configuration: Universal 2 @ LMhz
0:00:03  WARNING! AWE is not available.
0:00:03  Testing 1152 MB x 16 (57%) out of 31863 MB
0:00:06  Testing stopped by user

-------- TestMem5 0.13.1 2025-03-27 19:46 --------
0:00:00  Configuration: DDR5 Ryzen3D @ anta777
0:00:03  WARNING! AWE is not available.
0:00:03  Testing 1152 MB x 16 (57%) out of 31863 MB
2:01:00  Testing completed

-------- TestMem5 0.13.1 2025-03-27 22:04 --------
0:00:00  Configuration: DDR5 Ryzen3D @ anta777
0:00:00  Testing 1696 MB x 16 (85%) out of 31863 MB
0:00:01  Testing stopped by user

-------- TestMem5 0.13.1 2025-03-27 22:04 --------
0:00:00  Configuration: Absolut @ anta777
0:00:00  Testing 1712 MB x 16 (85%) out of 31863 MB
1:44:54  Testing completed

-------- TestMem5 0.13.1 2025-03-30 18:03 --------
0:00:00  WARNING! Run me as Administrator.
0:00:00  Configuration: Absolut @ anta777
0:00:00  Testing 1136 MB x 23 (82%) out of 31863 MB
0:00:13  Testing stopped by user

-------- TestMem5 0.13.1 2025-03-30 18:04 --------
0:00:00  WARNING! Run me as Administrator.
0:00:00  Configuration: Absolut @ anta777
0:00:00  Testing 1664 MB x 16 (83%) out of 31863 MB
2:36:58  Testing completed

 

Od ostatniego razu BSOD pojawił się tylko/aż 1 raz w dniu 2025-03-28 podczas zwykłej pracy - z kodem STOP 0x00000139 (tak jak poprzednie błędy).

 

 

@Pan Mateoo

Sprawdzę ustawienia w BIOS, powyłączam (pojedyńczo) wszelkie parametry ustawione na "boost" i potestuję. Trochę to potrwa, bo j.w. BSOD pojawia się nieregularnie.

Sprzętu od razer/corsair/logitech (poza klawiaturą, zwykłą biurową MK120) nie posiadam. Poza tym nigdy nie instaluję ichniego softu, nie mam potrzeby zmian czy grzebania w parametrach. Wolę nie zaśmiecać systemu

  • Upvote 1

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...