Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Oddałem kartę graficzną Gigabyte na gwarancję. Wczoraj minęły dwa tygodnie i zero info. SI podpowiada, że prawnie sklep ma dwa tygodnie na ustosunkowanie się, jeżeli nie zrobi tego w tym czasie, z automatu jest jako rozpatrzona pozytywnie. Czy może być tak, że Gigabyte ma inną politykę gwarancyjną? Wydaje mi się, że prawo jest ponad wewnętrznymi warunkami gwarancji. Co Waszym zdaniem powinienem zrobić? Czekać czy cisnąć sklep? 

Ogólnie to śledziłem status i półtora tygodnia karta przeleżała w sklepie... :boink:

Edytowane przez j4z
  • j4z zmienił(a) tytuł na Polskie prawo, a wewnętrzny regulamin gwarancji producenta.
Opublikowano (edytowane)

Warunki warunkami, a jak się ma do tego Polskie prawo?

Papierów nie mogę w tej chwili znaleźć. Nie wiem, czy przypadkiem nie zostały w pudle, które poszło do sklepu razem z kartą. SI twierdzi, że: "Gigabyte, jako producent, nie ma określonego czasu na ustosunkowanie się do reklamacji."

Edytowane przez j4z
Opublikowano
3 minuty temu, GordonLameman napisał(a):

Jak chciałeś korzystać z polskiego prawa to od tego była rękojmia.

Twierdzisz, że jeżeli reklamowałem z tytułu gwarancji producenta, polskie prawo nie ma już tutaj nic do "gadania"? 

Opublikowano
15 minut temu, j4z napisał(a):

Twierdzisz, że jeżeli reklamowałem z tytułu gwarancji producenta, polskie prawo nie ma już tutaj nic do "gadania"? 

Ma, ale dużo mniej. Dlatego istotne jest sprawdzenie co jest w warunkach bo część przepisów dot. Gwarancji jest dyspozycyjnych o gwarant może inaczej ułożyć niektóre kwestie niż w przepisach :) 

Co cię śmieszy?

  • Haha 1
Opublikowano
8 godzin temu, j4z napisał(a):

Oddałem kartę graficzną Gigabyte na gwarancję. Wczoraj minęły dwa tygodnie i zero info. SI podpowiada, że prawnie sklep ma dwa tygodnie na ustosunkowanie się, jeżeli nie zrobi tego w tym czasie, z automatu jest jako rozpatrzona pozytywnie. Czy może być tak, że Gigabyte ma inną politykę gwarancyjną? Wydaje mi się, że prawo jest ponad wewnętrznymi warunkami gwarancji. Co Waszym zdaniem powinienem zrobić? Czekać czy cisnąć sklep? 

Ogólnie to śledziłem status i półtora tygodnia karta przeleżała w sklepie... :boink:

14 dni to jest rękojmia. Gwarancja jest tyle ile jest w kwitach.

  • Like 1
Opublikowano
11 godzin temu, GordonLameman napisał(a):

Ma, ale dużo mniej.

Ma cokolwiek?

 

Myślałem, że gwarancja to dobrowolne świadczenie producenta i to on ustala wszystkie zasady. Prawo nic tam nie definiuje.

 

Trzeba było powołać się na niezgodność towaru z umową (dawniej rekojmia) to wtedy byś miał podparcie w polskim prawie https://prawakonsumenta.uokik.gov.pl/pytania-i-odpowiedzi/reklamacje/

  • Haha 1
Opublikowano
18 minut temu, some1 napisał(a):

Ma cokolwiek?

 

Myślałem, że gwarancja to dobrowolne świadczenie producenta i to on ustala wszystkie zasady. Prawo nic tam nie definiuje.

 

Trzeba było powołać się na niezgodność towaru z umową (dawniej rekojmia) to wtedy byś miał podparcie w polskim prawie https://prawakonsumenta.uokik.gov.pl/pytania-i-odpowiedzi/reklamacje/

O kurde!

To musisz to powiedzieć UOKiK oraz rządzącym, bo takie coś zostało w kodeksie cywilnym!

 

Cytat

DZIAŁ  III

Gwarancja przy sprzedaży

Art.  577. [Gwarancja]

§  1. Udzielenie gwarancji następuje przez złożenie oświadczenia gwarancyjnego, które określa obowiązki gwaranta i uprawnienia kupującego w przypadku, gdy rzecz sprzedana nie ma właściwości określonych w tym oświadczeniu. Oświadczenie gwarancyjne może zostać złożone w reklamie.

§  2. Obowiązki gwaranta mogą w szczególności polegać na zwrocie zapłaconej ceny, wymianie rzeczy bądź jej naprawie oraz zapewnieniu innych usług.

§  3. Jeżeli została udzielona gwarancja co do jakości rzeczy sprzedanej, poczytuje się w razie wątpliwości, że gwarant jest obowiązany do usunięcia wady fizycznej rzeczy lub do dostarczenia rzeczy wolnej od wad, o ile wady te ujawnią się w ciągu terminu określonego w oświadczeniu gwarancyjnym.

§  4. Jeżeli nie zastrzeżono innego terminu, termin gwarancji wynosi dwa lata licząc od dnia, kiedy rzecz została kupującemu wydana.

Art.  577[1]. [Oświadczenie gwarancyjne]

§  1. Gwarant formułuje oświadczenie gwarancyjne w sposób jasny i zrozumiały, a gdy rodzaj informacji na to pozwala - w powszechnie zrozumiałej formie graficznej. Jeżeli rzecz jest wprowadzana do obrotu w Rzeczypospolitej Polskiej, oświadczenie gwarancyjne sporządza się w języku polskim. Wymagania używania języka polskiego nie stosuje się do nazw własnych, znaków towarowych, nazw handlowych, oznaczeń pochodzenia towarów oraz zwyczajowo stosowanej terminologii naukowej i technicznej.

§  2. Oświadczenie gwarancyjne zawiera:

1) wyraźne stwierdzenie, że w przypadku braku zgodności rzeczy sprzedanej z umową kupującemu z mocy prawa przysługują środki ochrony prawnej ze strony i na koszt sprzedawcy oraz że gwarancja nie ma wpływu na te środki ochrony prawnej;

2) nazwę i adres gwaranta;

3) opis procedury, której uprawniony ma przestrzegać, aby móc skorzystać z gwarancji;

4) wskazanie rzeczy, których dotyczy gwarancja;

5) warunki gwarancji.

§  3. Uchybienie wymaganiom określonym w § 1 i 2 nie wpływa na ważność oświadczenia gwarancyjnego i nie pozbawia wynikających z niego uprawnień.

Art.  577[2]. [Dokument gwarancyjny]

 Uprawniony z gwarancji może żądać od gwaranta wydania oświadczenia gwarancyjnego utrwalonego na papierze lub innym trwałym nośniku (dokument gwarancyjny).

Art.  577[3]. [Wydanie dokumentu gwarancyjnego]

 Sprzedawca wydaje kupującemu wraz z rzeczą sprzedaną dokument gwarancyjny oraz sprawdza zgodność znajdujących się na rzeczy oznaczeń z danymi zawartymi w dokumencie gwarancyjnym oraz stan plomb i innych umieszczonych na rzeczy zabezpieczeń.

Art.  578. [Zakres odpowiedzialności]

 Jeżeli w gwarancji inaczej nie zastrzeżono, odpowiedzialność z tytułu gwarancji obejmuje tylko wady powstałe z przyczyn tkwiących w sprzedanej rzeczy.

Art.  579. [Gwarancja a uprawnienia z tytułu niezgodności sprzedanej rzeczy z umową]

§  1. Kupujący może wykonywać uprawnienia z tytułu niezgodności rzeczy sprzedanej z umową niezależnie od uprawnień wynikających z gwarancji.

§  2. Wykonanie uprawnień z gwarancji nie wpływa na odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu niezgodności rzeczy sprzedanej z umową.

§  3. Jednakże w razie wykonywania przez kupującego uprawnień z gwarancji bieg terminu do wykonania uprawnień z tytułu niezgodności rzeczy sprzedanej z umową ulega zawieszeniu z dniem zawiadomienia sprzedawcy o wadzie. Termin ten biegnie dalej od dnia odmowy przez gwaranta wykonania obowiązków wynikających z gwarancji albo bezskutecznego upływu czasu na ich wykonanie.

Art.  580. [Obowiązki korzystającego i gwaranta]

§  1. Kto wykonuje uprawnienia wynikające z gwarancji, powinien dostarczyć rzecz na koszt gwaranta do miejsca wskazanego w gwarancji lub do miejsca, w którym rzecz została wydana przy udzieleniu gwarancji, chyba że z okoliczności wynika, iż wada powinna być usunięta w miejscu, w którym rzecz znajdowała się w chwili ujawnienia wady.

§  2. Gwarant jest obowiązany wykonać swoje obowiązki w terminie określonym w treści oświadczenia gwarancyjnego, a gdy go nie określono - niezwłocznie, ale nie później niż w terminie czternastu dni, licząc od dnia dostarczenia rzeczy przez uprawnionego z gwarancji, oraz dostarczyć mu rzecz na swój koszt do miejsca wskazanego w § 1.

§  3. Niebezpieczeństwo przypadkowej utraty lub uszkodzenia rzeczy w czasie od wydania jej gwarantowi do jej odebrania przez uprawnionego z gwarancji ponosi gwarant.

Art.  581. [Bieg terminu gwarancji]

§  1. Jeżeli w wykonaniu swoich obowiązków gwarant dostarczył uprawnionemu z gwarancji zamiast rzeczy wadliwej rzecz wolną od wad albo dokonał istotnych napraw rzeczy objętej gwarancją, termin gwarancji biegnie na nowo od chwili dostarczenia rzeczy wolnej od wad lub zwrócenia rzeczy naprawionej. Jeżeli gwarant wymienił część rzeczy, przepis powyższy stosuje się odpowiednio do części wymienionej.

§  2. W innych wypadkach termin gwarancji ulega przedłużeniu o czas, w ciągu którego wskutek wady rzeczy objętej gwarancją uprawniony z gwarancji nie mógł z niej korzystać.

 

Opublikowano
3 minuty temu, GordonLameman napisał(a):

O kurde!

To musisz to powiedzieć UOKiK oraz rządzącym, bo takie coś zostało w kodeksie cywilnym!

Toż przecież pytam, po co ta szydera? Nie każdy na forum chce się do ciebie dop*** (jeszcze).

 

Ok, czyli kodeks definiuje pewne domyślne warunki gwarancji o ile nie określono inaczej, ale gwarant może sobie je dowolnie zmodyfikować w oświadczeniu gwarancyjnym. Grunt, żeby było to zapisane czarno na białym. Może też nie udzielać żadnej gwarancji, jeśli nie będzie oświadczenia gwarancyjnego.

 

13 godzin temu, j4z napisał(a):

SI podpowiada, że prawnie sklep ma dwa tygodnie na ustosunkowanie się, jeżeli nie zrobi tego w tym czasie, z automatu jest jako rozpatrzona pozytywnie.

Taki zapis jest dla reklamacji z tytułu niezgodności z umową, a nie gwarancji. Jak widzisz w tym co Gordon wkleił, jest tam domyślnie 14 dni na wykonanie obowiązków gwaranta (jeśli nie określono inaczej), ale też nie ma nic na temat konsekwencji jeśli tego nie zrobi.

 

W praktyce jeśli korzystasz z gwarancji producenta, sklepy tylko przerzucają paczki i przesyłają to do serwisu zewnętrznego, co wydłuża proces.

Opublikowano
12 minut temu, some1 napisał(a):

Toż przecież pytam, po co ta szydera? Nie każdy na forum chce się do ciebie dop*** (jeszcze).

Nie pytałeś - stwierdzałeś, że "prawo nic tam nie definiuje". Ale spoko - to tylko żarcik  ;) 

12 minut temu, some1 napisał(a):

 

Ok, czyli kodeks definiuje pewne domyślne warunki gwarancji o ile nie określono inaczej, ale gwarant może sobie je dowolnie zmodyfikować w oświadczeniu gwarancyjnym. Grunt, żeby było to zapisane czarno na białym. Może też nie udzielać żadnej gwarancji, jeśli nie będzie oświadczenia gwarancyjnego.

Nie całkiem dowolnie. Może je modyfikować w niektórych aspektach - nie wszystkich. 

 

 

W kontekscie sprawy z wątku  @j4z- musimy mieć warunki gwarancji Gigabyte, bo albo Gigabyte ma 14 dni, albo wpisał sobie w warunki gwarancji inny termin - wynika to z treści art. 580 §2 kc :)

Opublikowano

@GordonLameman ja wysyłałem kartę do Gigabyte i trwało to dobry miesiąc, a chodziło tylko o zmianę pasty i padów w 3090. Z tego co pamiętam to jest zapis, i chyba wszyscy to stosują, że w przypadku konieczności wysłania sprzętu do serwisu zewnętrznego termin 14 dniowy wydłuża się do dni 30.

  • Thanks 1
Opublikowano (edytowane)
35 minut temu, GordonLameman napisał(a):

Nie pytałeś - stwierdzałeś, że "prawo nic tam nie definiuje"

Nie stwierdzałem. Napisałem: "myślałem, że...."

 

Kiepsko ci idą żarty dzisiaj.

 

EDIT: sprawdziłem ile u mnie trwała reklamacja karty Gigabyte w Morelach: zgłoszenie 19.11, potem wysyłka do sklepu dodać jakieś 2-3 dni, obsługa zakończona 09.12. Więc trochę dłużej niż 2 tygodnie.

Edytowane przez some1
  • Haha 1
Opublikowano
26 minut temu, GordonLameman napisał(a):

Karty gwarancyjnej niestety na oczy nie widziałem :E 

Bo nie ma czegoś takiego :E Jak karta gwarancyjna dodawana do GPU.

 

Gwarancja na GPU od Gigusia i w zasadzie od większości jak nie wszystkich producentów GPU jest realizowana przez sklep w którym dokonaliśmy zakupu.

 

 

Warunki gwarancji na GPU od Gigusia są takie :E 

 

"Mogą obowiązywać różnice regionalne. Skontaktuj się ze sprzedawcą, gdzie zostało złożone oryginalne zamówienie."

https://www.gigabyte.com/pl/Support/Consumer/Warranty/Graphics-Card

 

 

Ogólne takie:

https://www.gigabyte.com/pl/Support/Consumer/Warranty

Opublikowano (edytowane)

Proszę zachować spokój w obradach.

@lukadd no takie coś widziałem wczoraj, jak googlowałem. Myślałem, że może mam gdzieś kartę gwarancyjną, której nie mogę znaleźć.

Kurczę, wszyscy zajęci. :hihot:

Screenshot_20250827-103617.thumb.png.8f8724820df2e8a434fcbf706ff2598c.png

Zapomniałem zrobić screena. Według Euro czas liczy się od momentu trafienia karty do serwisu producenta, a czas jest określony na karcie gw. Napisałem, że w zestawie nie było karty. Ona że "jest na naszej stronie lub producenta". Ja że "na stronie producenta nie ma, proszę o link do karty na Waszej stronie." To ona że karta powinna być w zestawie i że możemy utworzyć kolejne zgłoszenie. xD

Dobra kupię sobie jakąś grę na PS5. 😔

Edytowane przez j4z
Opublikowano

Jak oddajesz na gwarancję przez pośrednika czyli sklep to jakoś tak jest czas się liczy od tego jak Giguś czy inny producent dostanie kartę.  

Nie wiem jak jest dokładnie u Gigusia, ale u większości producentów GPU jeśli chodzi o gwarancję i czas realizacji to do około max ~miesiąca u nich na serwisie :E 

 

Jakbyś oddawał na rękojmie, a nie gwarancję to sklep w ciągu 2 tygodni musi się ustosunkować do roszczenia, na 99% dostałbyś odpowiedź, że wysyłamy kartę do serwisu producenta w celu sprawdzenia. Czasowo zajęło by podobnie, ale mając już rękojmie zaklepaną w systemie, w przypadku dalszych problemów masz więcej możliwości odnośnie żądań przy kolejnych roszczeniach, jeśli sklep nie ogarnie dobrze zgłoszenia z tytułu rękojmi. Ale to temat rzeka i różne podejście danego sklepu.

 

 

Gwarancja producenta, a rękojmia sklepu to dwie odrębne kwestie.

 

Opublikowano

Ja wiem, że są to odrębne kwestie. W sumie nie wiem, co mnie podkusiło, żeby oddać z tytułu gw. No nic, kupiłem Shinobi: Art of Vengeance na PS5, więc na razie chyba będę miał co robić. 

Opublikowano (edytowane)

Zawsze lepiej iść w trybie rękojmi choć i tak sklep odeśle do producenta i może wydłużyć okres załatwienia sprawy. Chyba, że żądałeś wymiany na produkt nowy wolny od wad, ale i wtedy sprzedawca może się uchylić i za pierwszym razem naprawić chyba, że... w swojej ofercie nie poinformował o prawach konsumenta - to wtedy przyjmuje się domniemanie winy. 

 

Zapisy gwarancyjne mogą być kształtowane dowolnie i można nawet zapisać jeden dzień obowiązywania gwarancji.

Edytowane przez hubio

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...