Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Hej! Realizuję swoje długoletnie marzenie i w końcu buduję w pełni customową pętlę. Mimo, że pierwsza, to jednak raczej w myśl zasady "albo grubo albo wcale".  Czytam, oglądam, ale mam kilka wątpliwości i prosiłbym bardziej doświadczonych o rozwianie kilku wątpliwości oraz ewentualne uwagi.

 

Z czym zaczynam i co planuję: buda Corsair x6500, RTX 4080 a docelowo 5090, Ryzen 9800x3d, MOBO X870e Aurus Pro. Chłodzone będzie tylko CPU i GPU. Planuję trzy radiatory 360mm Alphacool - dwa 45 na dole i boku (po 3 wentyle 120mm pull), 30 na dachu (3 wentyle push). Miały być dwa, ale zależy mi na ciszy. Blok CPU Watercool, rezerwuar Watercool Heatkiller 150 Multiport, pompa Watercool DC WCP-D5. Jakiś blok na GPU, wezmę chyba na razie Barrowa, bo i tak karta idzie do zmiany a szukam czegoś białego. Rurki PMMA 13/10 i oczywiście kształtki do HT. Płyn Mayhems + inhibitor + hades

 

A teraz pytania:

1. Sterowanie i zasilanie. Mój największy problem w tej chwili. Czy potrzebuję jakiegokolwiek kontrolera żeby to ogarnąć? Czy to co na płycie wystarczy? Oczywiście splitter do wiatraków to obowiązek, ale np. pompa ma końcówkę molex. W jakie kable radzicie zaopatrzyć się obowiązkowo?

2. Termometr. W tym momencie nie mam przewidzianego. Potrzeba? Jeżeli tak to jak i gdzie go wpiąć, bo widzę, że jest problem z trójnikami przy twardych rurach.

3. Drainport- podobnie, jak wyżej. Na razie myślałem, że będę po prostu odsysał płyn dużą strzykawką z rurką wprost z rezewuaru.

 

Wszelkie sugestie i odpowiedzi mile widziane! Dziękuję!

Opublikowano

W sumie to jak pompę D5 montowaną w combo Heatkiller 150 Multiport dasz w wersji Aquacomputer D5 NEXT

https://www.angela.pl/p14598,aquacomputer-d5-next.html

to masz w niej wyświetlacz OLED podający temperaturę cieczy w loop (czujnik temp cieczy zintegrowany w pompie),

plus wyjście do sterowania wentylatorami na chłodnicach programowo po ustawionej krzywej w sofcie Aquasuite.

Zakres do 25W więc podłączyć można konkretne stado wentylatorów (splitter do tego konieczny).

 

Odpada kombinowanie z czujnikiem temp płynu wpinanym w loop.

 

Dodatkowo D5 NEXT ma alarm/buzzer ustawiony na 40 stopni C (można to dowolnie ustawić) więc problem z flow czy przegrzanie loop nie groźne.

Drze japę jak coś nie halo z pracą CLC plus oświetlenie RGB pompy miga.

Bardzo często stosuję takie rozwiązanie.

 

 

20210529-015201.jpg

 

 

Przepływomierz nie jest koniecznością,owszem stosowałem go w bardzo rozbudowanych konfiguracjach CLC gdzie i tak jego koszt jest pomijalny

przy ogromie kasy wpakowanej w komponenty.

Głównie wersję NEXT

https://www.angela.pl/p15689,aquacomputer-flow-sensor-high-flow-next-g1-4.html

bo ma zintegrowany miernik jakości płynu (działa z płynami Aquacomputer DP Ultra)

więc w workstation przy long term use mamy info kiedy płyn traci swoje właściwości i wymaga wymiany.

Dodatkowo oprócz pomiaru przepływu jest tu czujnik temp cieczy w loop i inne rzeczy

lecz pompuje to koszty CLC jak bawimy się w pełną kontrolę i takie zabawki stosujemy.

 

Do kompa gamingowego bym z tym nie kombinował,do workstation która renderuje po kilkanaście godzin materiały video 4K

i tak idzie inne zestawienie gratów Aquacomputer tzn OCTO+flowmeter Next+D5 NEXT+Aquacomputer Connection cable alarm header of VISION/OCTO to motherboard power switch header

Cable alarm header podłączony do OCTO aby ustanie przepływu w loop czy przegrzanie płynu w loop automatycznie zakończyło się wyłączeniem PC.

Nie sposób zabić takiego kompa nawet jak padnie pompa i flow ustanie komp sam się wyłączy.

 

Strzykawką usuniesz płyn z reza ale i tak wszystko poniżej poziomu reza pozostanie (dolna chłodnica na dnie budy)

Z praktyki to kranik w dolnej części loop do usuwania płynu przy serwisie jest lepszym rozwiązaniem

o ile w chłodnicy na dnie budy masz dodatkowy port w który można go wkręcić (w Alphacool NexXxoS XT45 Full Copper 360mm V.2 jest taki port)

 

Rurki PMMA 13/10 kompletnie zignorowałem,po prostu 16/12 wygina się zdecydowanie lepiej bez karbów i wypłaszczania na ciasnych łukach.

Mała różnica w grubości ścianki a kompletnie inaczej się z 16/12 mi się pracuje...lepiej.

Jeśli nie wyginasz a łączysz złączkami 90 stopni problem odpada (ale koszty koszty).

Zwykle rurki 16/12 biorę tutaj:

https://rury-plexi.pl/produkt/rura-plexi-pleksi-pmma-16-12/

Mają też w ofercie 13/10

https://rury-plexi.pl/produkt/rura-plexi-pleksi-pmma-13-10/

 

Złączki 90 stopni w sumie są przymusem dla układów z masą prostych rurek mosiężnych chromowanych

ale takich układów to za często się nie spotyka bo generują kosmiczny koszt.

Raptem dwa takie robiłem.

 

20240711-164535.jpg

 

 

 

 

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Opublikowano

Płyn - najlepiej DP Ultra. Oczywiście warto przygotować loop przed jego użyciem, min. Mayhems blitz part 2. 

Watercool jest jak najbardziej ok. Złączki z tańszych polecam bykski, jeżeli nie chcesz lub boisz się gięcia rurek możesz wtedy nimi ułatwić sobie robotę. 

1. Ac Octo lub Quadro 

2. Termometr warto, można wkręcić do byle chłodnicy.

 

Zasadniczo widzę, że Elder odpisal w temacie - najlepszy gość w branży więc polecam jego propozycjami się sugerować. 

 

Dodam jeszcze od siebie, że warto kupić zworkę do zasilania MOBO do uruchamiania samej pompy. 

  • Like 1
  • Thanks 1
Opublikowano

Własnie do mnie idzie corsair 6500 ale w wersji "D" w mojej ocenie lepsza po CLC gdyż na froncie masz możliwość włożenia wentyli a w przypadku 3 chlodnic to troche tego nieogrzanego powietrza sie przyda. Bede tam instalowal 2x360mm i combo corsaira XD7 to dam Ci znać jak to bedzie sie spisywac. Teraz na proshopie byly w fajnej cenie po 620zl te obudowy

  • Thanks 1
Opublikowano (edytowane)

Kurcze, Koledzy, bardzo dziękuję za odzew i rady. Zwłaszcza Elderowi, że poświęcił sporo czasu i zaangażowania, żeby mi sprawę wyłożyć. Będę zobowiązany, jeżeli zechcecie tu jeszcze czasem zaglądnąć i pomóc w razie konieczności. Ale do rzeczy.

Pompę zamówię, bo to faktycznie najlepsze i kompaktowe rozwiązanie. Pytanie, czy w zestawie z Octo i kablem też można ustawić wyłączanie kompa? Koszt Octo i kabla to dodatkowe 360 zł i nie jest to dużo w całości a bezpieczeństwo jest większe. Jednak Elder radzisz, żeby tego nie instalować. Tu pytanie zupełnego laika- czy w przypadku awarii, przy alarmie podniesionym przez pompę, jest czas na wyłączenie kompa, czy należy spodziewać się niemal natychmiastowego smażenia?

 

Rurki 13/10 i adekwatne złączki od Alphacool już zamówiłem. Ok, pospieszyłem się... Po prostu średnica bardziej pasowała mi w proporcjach. No nic, będę dźwigał swój krzyż przy gięciu, choć może tragedii nie będzie, bo zazwyczaj ogarniam manualia.

 

Podpowiedź z portem w chłodnicy bezcenna. Faktycznie są tam porty, które przeoczyłem. Za dużo wiedzy na raz i mi to umknęło. Czy warto dodatkowo dać zawór odpowietrzający gdzieś w najwyższym punkcie? Może na górnej i bocznej chłodnicy?

 

Termometr w przypadku pompy NEXT już będzie chyba niepotrzebny? Chłodnice wybrałem:

https://www.angela.pl/p17789,alphacool-hpe-45-full-copper-360mm-white.html

Są inne niż te, o których wspomniałeś Elder  ponoć mają ciaśniejsze żebra. To ok? Czy went na niskich obrotach wystarczająco je przedmucha czy raczej nadają się do układów push-pull?

 

Płyn i czyścidło do układu ogarnięte. Myślałem o Meyhems Xt1, ale zamówię DP Ultra, jak radzicie. Na taki układ jeden czy dwa litry?

 

6500D na pewno obiektywnie lepsza, ale tu przeważyły kwestie estetyczne. Jest też sporo ogólnie lepszych bud, ale interesowała mnie biała z drewnem a tu się wybór bardzo zacieśnia.

Edytowane przez Marcusfff
Opublikowano

Czy w zestawie z Octo i kablem też można ustawić wyłączanie kompa?

 

Ten kabel

https://shop.aquacomputer.de/Monitoring-and-Controlling/Accessories/Connection-cable-alarm-header-with-miniature-connector-to-motherboard-power-switch-header::3488.html?language=en

można podłączyć do Octo (gniazdo signal 3 pin) oraz do przepływomierza NEXT  (gniazdo signal 3 pin)

ale Quadro nie ma gniazda signal 3 pin więc odpada.

Quadro jest starszym modelem jak Octo w ofercie AQ i obecnie większość userów bierze Octo...większa funkcjonalność.

 

Jest kompatybilny z 6 urządzeniami AQ (lista dodana jest w opisie na dole strony...sprawdzaj opis na stronie producenta bo sklepy mają te opisy z bani i niekompletne).

 

Kabel ma być podłączony między płytą główną (2 pin) a włącznikiem zasilania PC budy (2 pin) plus białe gniazdo 3 pin do Octo lub przepływomierza Next,

przycisk zasilania z obudowy pozostaje sprawny.

Miałem też w jednym z układów ten kabel podłączony do LEAKSHIELD i to była stacja robocza w której klient uparł się na LEAKSHIELD.

 

W praktyce widzę plus zastosowania LEAKSHIELD przy utrzymaniu szczelności dla niewielkich przecieków jak nieszczelne oringi złączek i bloków wodnych

oraz sprawniejszym odpowietrzaniu loop po pierwszym napełnieniu płynem.

Przy poważnym wycieku wydajność pompy generującej podciśnienie nie wystarczy

lecz poważny oznacza wypięcie rurki PMMA ze złączki kompresyjnej a przez 14 lat odkąd majstruję przy CLC nigdy tego nie doświadczyłem.

Gadżet fajny ale przymusu stosowania nie widzę.

 

Prawidłowo zmontowane CLC na porządnych komponentach od uruchomienia pracuje wiele lat bez ingerencji usera

bez wycieków bez cyrku z sedowaniem...szczególnie płyny DP Ultra clear jakie stosuję w workstation zadziwiają trwałością i czasem pracy.

Jeden przykład...6 lat do wymiany płynu pracował DP Ultra w jednym z konfigów bez problemu co jest absolutnym mistrzostwem

i wynikiem nie osiągalnym dla żadnego innego płynu jaki używałem a było tego do diabła...XSPC,Mayhems,EKWB,CFX i inne.

 

 

 

 

Jak masz zamontowaną pompę D5 NEXT w CLC to dodanie Octo ma sens według mnie jeśli chcesz mieć ustawienie rpm wentylatorów na chłodnicach oddzielnie sterowane.

Przy trzech chłodnicach w loop podłączonych do gniazda 4pin PWM w D5 NEXT masz identyczne rpm wszystkich wentylatorów.

Przy trzech chłodnicach sterowanych z Octo gdzie każdej chłodnicy wentylatory są sterowane z oddzielnego gniazda 4pin PWM fan Octo

ustawisz sobie balans rpm wentylatorów do utrzymania lekkiego nadciśnienia w budzie=mniej kurzu wewnątrz budy.

Sam oceń czy tego potrzebujesz.

 

Stosowałem to jak był przymus,Corsair 1000D miał 4 chłodnice HWLabs 480mm z push-pull z 32 wentylatorami

więc Octo to był przymus aby takim stadem wentylatorów sterować.

Projekt jest wariacki,stacja robocza do renderingu video z kaprysem wysterowania w NB EloopX RGB przez co stado urządzeń AQ trzeba było tu wpakować.

Absurdalny koszt absurdalny stopień skomplikowania i full custom okablowanie kosztujące fortunę.

Różne kaprysy ludzie mają.

 

 

20210519-191540.jpg

 

20210526-105329.jpg

 

 

W przypadku awarii masz alarm załączony po kilku sekundach,ustawiasz ile to ma być sekund w sofcie Aquasuite.

Tam wszystko jest dowolnie programowalne pod Twoje potrzeby.

Jak pompa przestanie pracować lub płyn dobije do 40*C (nie wiem co musiał byś zrobić...wyłączyć na godzinę wentylatory na wszystkich chłodnicach przy full load aby przegrzać loop)

to spokojnie wyłączysz PC zanim cokolwiek złego mogło by się stać.

Duża pojemność cieplna układów CLC i czas transferu ciepła z bloków do płynu powoduje że masz zapas czasu wystarczający aby kompa wyłączyć i nic się nie zepsuje.

 

 

Chłodnice wybrałeś bdb z niską restrykcją przepływu cieczy

a jak mała różnica wydajności cieplnej jest pomiędzy różnymi modelami chłodnic 360mm przy poszczególnych rpm wentylatorów tu masz pokazane.

https://www.techpowerup.com/review/alphacool-nexxxos-hpe-45-full-copper-360-mm-radiator/5.html

Zakładając że 800rpm na wentylatorach w load to najczęściej spotykany scenariusz w przypadku cichych układów CLC

to nie ma sensu przepłacać za droższe modele chłodnic jak nic sensownego nie ugrasz z temperaturą płynu w loop.

 

 

800rpm.png

 

 

Zdecydowanie większy zysk masz z UV CPU i GPU jak pakowania kasy w najlepsze możliwe chłodnice i wentylatory.

Najnowszy hardware szczególnie top modele CPU i GPU wymagają regulacji bo w serii to jest dopchnięte do ściany bez sensu i OC zastąpiliśmy UV.

 

Tu nie ma co szaleć,możesz stosować top modele wentylatorów jak Phanteks T30 czy Noctua 120mm NF-A12x25 PWM chromax.black.swap

ale drastyczny wzrost kosztów stada wentylatorów nie ma znacznego przełożenia na deltę płynu.

Temat dla maniaków ciszy ale śliski bo co prawda masz super ciche wentylatory przy tych 800rpm do tego w przypadku T30 z wysokim ciśnieniem statycznym

co przy tych 16FPI chłodnic robi robotę ale pompę i tak słyszysz.

Warto z tym walczyć?

Budowałem taki set CLC z chłodnicami HWLabs SR2 480 i 360 plus T30 i co...komp super cichy w load 570W (7950X3D+TUF RTX4090) a pompę i tak słychać...i cewki w GPU :)

Zrobisz UV to cewki GPU się uspokoją (random zależy od sztuki GPU bo nie mówię że musisz trafić głośne cewki GPU)

a mniej prądu pobierane przez CPU/GPU = niższe temp core w full load.

 

 

20230709-191157.jpg

 

 

Czy warto dodatkowo dać zawór odpowietrzający gdzieś w najwyższym punkcie? Może na górnej i bocznej chłodnicy?

 

Dokładne odpowietrzenie loop tak aby chłodnice napełniły się płynem w 100%

a wszystkie kieszenie powietrzne z bloków znikły zwykle wymusza dźwiganie kompa aby nachylić go podczas pracy w tył/przód i na boki.

Prosta metoda a skuteczna,zależnie od stopnia komplikacji układu i tak pełne odpowietrzanie po pierwszym napełnieniu płynem loop trwa kilka lub kilkanaście dni.

Czy zawór odpowietrzający w górnej chłodnicy coś daje...nie wiem,nie stosowałem go.

 

Po prostu odpalałem gry i CLC pracowało nagrzane aż proces odpowietrzania został zakończony

a że jestem niecierpliwy to bawiłem się obrotami pompy zmieniając je z min na max...

w niewielkim stopniu to pomaga odpowietrzyć loop szczególnie w pierwszych godzinach jego pracy po napełnieniu.

 

Na taki układ jeden czy dwa litry płynu?

 

Jeden litr na pewno nie wystarczy...układ z trzema chłodnicami 360mm i tym rezem HK pomieści około 2L płynu,

poza tym najbardziej opłacalny zakup DP Ultra masz jak go w bańce 5L bierzesz

i nigdy w litrowych opakowaniach nie brałem DP Ultra.

Dlaczego?

Tu jest pewien myk.

Zgodnie ze sztuką powinno się loop CLC przygotować przez jego odkwaszenie Mayhems Ph neutralizer aby neutralne Ph7 przywrócić

no tak gdzieś kilka do 10 godzin pracy loop potem trzy razy płukanie destylką i wlanie docelowego płynu.

 

Tak szczerze...jest to wyjątkowo upierdliwe i czasochłonne a i tak resztki destylki zostają w zakamarkach loop

i jak lejesz DP Ultra pierwszy raz to mając przepływomierz Next w loop widzisz odczyt przewodności płynu i co?

Nie jest to 100% czyste DP Ultra a wymieszane z resztkami destylki,ma podbitą przewodność elektryczną płynu

i to widać na wskazaniach OLED.

Co z tym zrobić?

Jak popracuje dzień lub dwa wylać wszystko i ponownie napełnić DP Ultra.

Teraz ktoś powie jesteś paranoikiem i marnujesz płyn a to gamingowy PC a nie stacja robocza co 4 lata ma pracować do serwisu i wymiany płynu

a i tak to wyleję za max 2 lata bo nowe GPU będę instalował.

Słusznie.

To jest moje podejście bo...kolejny serwis stacji roboczej mam ułatwiony,loop jest czysty pomimo długiej pracy.

 

 

BTW,kup butelkę 1L nie 500ml...mniej babrania z napełnianiem loop.

https://www.angela.pl/p8524,filling-bottle-1000-ml-pe-ld.html

 

 

filling-bottle-1000-ml-pe-ld_46090.webp

 

 

Masz cykora że złożony loop po pierwszym zalaniu wypluje płyn bo coś nie dokręcone gdzieś nieszczelność...użyj tego.

https://www.angela.pl/p16506,ek-water-blocks-ek-loop-leak-tester-flex.html

Pompujesz 0.4 bar i czekasz 30 minut (pompa D5 i tak powyżej 0.4 bar nie generuje w loop zaraz na wyjściu płynu z pompy a dalej w loop jest tylko niższe ciśnienie)

Wskazówka nie spada masz szczelny 100$% loop.

Używam EKWB ale nie musi być leak tester EKWB...ten działa u mnie długi czas i nie miałem z nim problemów

ale starsza wersja leak tester EKWB która usunęli ze sklepów świrowała (pewnie dlatego usunięta)

 

Przy pierwszym napełnieniu płynem loop i tak wszystkie wiązki elektryczne mam odłączone od mobo i GPU,

jedynie pompa jest podłączona do PSU i wiązka 24pin zakończona tym:

 

second-psu-starter-button-v0-m74rpneognn

Można i tak:

 

51OIyj6bJRL.jpg

Ale jestem leniem i ten z włącznikiem na kablu mi pasuje bardziej jak pstrykanie power switch w PSU.

 

 

 

  • Like 1
  • Thanks 1
  • Upvote 1
Opublikowano (edytowane)

Wypada mi znów bardzo podziękować za kolejną porcję solidnej wiedzy!

Dziś zamawiam resztę gratów. Wezmę Octo że względu na sterowanie fanami. Lubię mieć w budzie czysto i to zawsze miałem dosyć rozbudowane właśnie ze względu na porządne nadciśnienie. OC i UV jestem świadom, ale kompletnie nie wiedziałem jak przekłada się to na układy LC, także dzięki za szerokie omówienie. W praktyce sprawdzę jak wydajny i głośny jest układ i będę wprowadzał zmiany pod docelową kartę.

Tester był już przewidziany a z ilością płynu mnie zaskoczyłeś i oczywiście, zastosuje się do rad.

Czuję się już przygotowany do budowy i reszty zamówień. Zanim spłyną wszystkie klocki i zacznę montaż jeszcze chwila minie. Chciałbym jednak uruchomić nowego kompa na przełomie listopada i grudnia. Budować na spokojnie, w ramach czasu wolnego. Postępami będę dzielił się tu lub założę w temat w worklogu. Nie wykluczam jednak, że jakieś wątpliwości mogą się jeszcze pojawić, ale widzę, że mam na kogo liczyć.

Jeszcze raz serdeczne dzięki!

Edytowane przez Marcusfff
Opublikowano (edytowane)

Przyszła mi dziś ta obudowa. No robienie w nie Clc było by fajne ale Corsair niczego się nie nauczył. Pewne rozwiązania konstrukcyjne doprowadzają mnie już do szału. Upchanie tam chłodnicy 360x60mm jest możliwe tylko na bocznej ścianie bo skopali rozmieszczenie montowania chłodnic na górze i dole gdyż są za blisko płyty głównej a od szyby masz 45mm wolnego miejsca nie wiadomo na co 🤯 gdyby było to przesunięte ku bocznej szybie o 20mm spokojnie bym mógł sobie wpiąć przewody od usb 3.2 i usb c a tak nie mogę bo wentyle na chłodnicy o grubości 60mm mi nie pozwalają. Za 800 zł to bym się serio zastanowił czy tam się pchać w to obudowę jest chcesz robić kanapkę z wentylowanych na dole bo będą problemy. Pewne rzecz są fajne inne nie. 

 

b7Lnnp1.jpeg

bmXgbYn.jpeg

Xn8yFOx.jpeg

 

P.S. Jak bys chciał kupić jednak te obudowe to koniecznie idz najpierw na silke bo z CLC to jest ciezkie w uj :E Phanteks ethoo promo z 2x 480x60mm to piórko przy tym 6500D :P 

 

Edytowane przez trybcio86
  • Like 1
Opublikowano

Nasuwa się pytanie czy listę zakupową zrobiłeś i weryfikowałeś z kimś komplet elementów konieczny do zbudowania loop CLC.

Łatwo coś zgapić i jesteś w sytuacji kiedy masz większość montażu za sobą

a zabrakło jednej rzeczy przez którą nie można dokończyć pracy...jednej złączki,adaptera,przedłużki i ...stoisz,czekasz na dostawę.

Problem taki że sklepy nie dotowarowują magazynów na koniec roku,schodzą ze stanów i cyrk jest z oczekiwaniem na dostawy.

  • Thanks 1
Opublikowano

Nie konsultowałem, ale zamówienie kompletowałem dosyć długo i poprzedzone było dosyć solidnym rozpoznaniem. Złączek zamówiłem z zapasem. Nie twierdzę, że na 100% wszystko jest, ale jeżeli czegoś zabraknie to mogę spokojnie poczekać. Aktualny komp stoi, a ten mam plan budować nigdzie się nie spiesząc.

  • Like 1
Opublikowano (edytowane)

Witam wszystkich na worklogu pt. "Jak nie budować CLC- Pierwsza Pętla Marcusa". W cyklu tym męczę się, ośmieszam i wydaję pieniądze tylko dlatego, że kiedyś, dawno temu, zamarzyło mi się orurowane akwarium na biurku.

Dziś przyszła kolejna porcja gratów. Sporo konkretnego szpeju, ale to nadal nie wszystko, tylko powiedzmy jakieś 90%. Brakuje wciąż wentyli oraz paru złączek i adapterów. Wykorzystałem jednak ten czas na: po pierwsze, porządne przyjrzenie się wszystkiemu, po drugie, wstępne przymiarki, oraz po trzecie, analizę czy mam wszystko co potrzeba. Na zdjęciu niewiele się zmieniło, poza wstępnie zamontowanymi radiatorami:

20241119_191024.thumb.jpg.b1c45614dcf809f37f8a46dd991f7f6c.jpg

 

O ile samo oglądanie było przyjemnością, a wstępne przymiarki dają nadzieję, że uda się poprowadzić rurki, jak planowałem, o tyle inwentaryzacja poprzedzona próbnymi podłączeniami i montażami ujawniła pewne braki oraz poważny błąd.

 

Muszę na pewno zrobić doktorat ze złącz RGB. Plan zakłada podłączenie trzech, względnie czterech zespołów wiatraków do OCTO. W zamyśle jest jeden kolor podświetlenia i wystarczy mi jedno złącze + splitter. Chcę tym samym ograniczyć liczbę apek zarządzających całym tym kramem. Problem w tym, że na OCTO jest wyjście RGBpx a wentyle mają wtyczki ARG. Macie jakąś radę w tym temacie? W ostateczności kupię splitter ARGB i podłączę się pod płytę, ale to będzie wymagało używania dodatkowego oprogramowania oprócz Aquasuite. Jak mówię, chciałbym tego uniknąć.

 

Druga sprawa to wtopa z rezerwuarem. Nieszczęśliwie zamówiłem Heatkillera Tube Multiport,ale w wariancie standalone  a nie D5. Nie wiem jak to się stało, bo byłem świadom różnicy i pewnie po prostu kliknąłem na nie tej zakładce. No nic, albo jutro dogadam się ze sklepem albo zamówię dno do pompy D5.

 

Pytanie poza konkursem dotyczące pompki D5 Next. Jestem zdziwiony niskim poziomem wykonania. Chodzi mi o sam wirnik, wygląda jakby ktoś go pilnikiem haratał, a na kołnierzu są lekkie ślady zacieków. Czy to jakiś odpad, zwrot, czy nic w tym niezwykłego?

20241119_194301.thumb.jpg.86275d1ecae5250557109ddc67d439af.jpg

 

P.S. Wysłałem prośbę do Moda, o przeniesienie tematu do poddziału Worklogi.

Edytowane przez Marcusfff
Opublikowano
11 godzin temu, Marcusfff napisał(a):

Chcę tym samym ograniczyć liczbę apek zarządzających całym tym kramem. Problem w tym, że na OCTO jest wyjście RGBpx a wentyle mają wtyczki ARG. Macie jakąś radę w tym temacie?

Ja mam pod octo podłączony splitty12 jak dobrze kojarzę. Masz rgb wtedy w aquasuite i to bardzo bogaty zestaw ustawień 

  • Thanks 1
Opublikowano

Nie podoba mi się ta pompa,rotor nie powinien być tak podrapany w nowej pompie...tak to wyglądało po rozpakowaniu i pudełko miało nie naruszoną plombę/wklejkę?

Ślady zacieków to już kompletnie nie powinny się pojawić przy nowej pompie.

Coś tu nie gra.

Rozpakowałem jedną z nowych pomp D5 Next z zapasów jakie zalegają  u mnie.

Ocen różnice.

 

 

20241120-201632.thumb.jpg.9da06868d4269410b5ca59b87595219d.jpg

 

20241120-201655.thumb.jpg.80609e5b830980d196433e585f1c32d8.jpg

 

20241120-201709.thumb.jpg.cbfeb95b21f58c1d544ce6cfd12f9c66.jpg

 

 

Planujesz jeden kolor podświetlenia więc tak jak Voodoo2 napisał wystarczy Splitty12.

Farbwerk360 byłby potrzebny jeśli potrzebował byś przykładowo 4 oddzielnych kanałów sterowania oświetlenia dla różnych kolorów na każdym z kanałów.

 

Nie przejmuj się drobiazgami jak ta pomyłka w doborze wersji reza Heatkiller

nie montowałeś go i jest w stanie fabrycznym więc powinni wymienić w sklepie na wersję combo D5 (nie wiem jaki sklep ale w Angela.pl z tym nie miałem problemu).

  • Thanks 1
Opublikowano (edytowane)

To wygląda raczej jak niedbała obróbka wydruku 3D. Tak samo jest wyryte od wewnętrznej stronie rotora, przy łopatkach. Czy zrywałem plombę, nie pamiętam, ale chyba zwróciłoby moją uwagę, gdyby była rozcięta.

Zastanawiam się, bo mam drugą pompę od Watercoola i ona ma wirnik luks. Może podmienię, żeby nie czekać na reklamację. Z drugiej strony zostanie mi wybrakowana pompa, której chyba już raczej nie sprzedam.

Edytowane przez Marcusfff
Opublikowano

To jest robione z formy wtryskowej, nie na drukarce 3d :D ale u mnie tak samo jak u Ciebie - od gory bardzo brzydko i przy krawedziach wyplyniety material, ktory odpadal. Pewnie jakas wadliwa seria byla. Ja podmienilem i bubla pogonilem - u mnie dzialalo ok bez dodatkowych atrakcji dzwiekowych, nowy wlasciciel tez nie zglaszal problemow. Ale u mnie spokoj na bani jest :)

Opublikowano (edytowane)

Witam wszystkich na worklogu pt. "Jak nie budować CLC- Pierwsza Pętla Marcusa". W cyklu tym męczę się, ośmieszam i wydaję pieniądze tylko dlatego, że kiedyś, dawno temu, zamarzyło mi się orurowane akwarium na biurku.

Przed weekendem dotarła resztą zamówionych części oraz wymieniony rez. Niestety, z powodu wyjazdu musiałem wstrzymać się z pracami do dzisiejszego wieczoru. Udało mi się zamocować radiatory wraz z świeżo otrzymanymi wentami, rez z pompą i trochę złączek.

20241124_222331.thumb.jpg.c40024e18f9da627415fe882b66bcd38.jpg20241124_222324.thumb.jpg.fe086d762eff92129ffe9187300d0a32.jpg

 

Złożyłem też najbardziej newralgiczny element CL. To karkołomny pomysł, ale w celu łatwego opróżniania instalacji zaplanowałem zamykaną przetokę.

20241124_222346.thumb.jpg.7f25a2de3cfc47c647a8e695e77a7bbe.jpg

 

Plan zakłada, że dzięki niej będzie można spuścić czynnik również z dolnego radiatora. Kruciec spustowy zakończony jest zaworem spustowym EK. W tym momencie niepokoi mnie tylko obciążenie tymi wszystkimi kształtkami obrotowego kolanka na wejściu do radiatora. Mam nadzieję, że uszczelnienie się nie wyrobi i nie będzie puszczać.

Edytowane przez Marcusfff
Opublikowano (edytowane)

Dziś było trochę więcej czasu na zajęcie się projektem i prace mocno posunęły się do przodu. Dużo czasu zajęła karta graficzna i nauka. Nie mniej, udało się osiągnąć kamień milowy, o czym poniżej.

Zacząłem od wymontowania grafiki ze starego kompa i założenia na niej bloku.  4080 zmienił Trio na Barowa z białym backplatem. I tu... nie polecam, zwłaszcza mniej doświadczonym budowniczym. Instrukcja jest szczątkowa. Tu ogranicza się do "odkręć chłodzenie, naklej termopady, przykręć blok". Widziałem kilka montaży na YT innych bloków i tam zazwyczaj było rozrysowane w manualu, gdzie przyklejać jak gruby termopad. Tu należy wyjść od porównania z oryginałem, ale wkrótce okazuje się, że niektóre termopady trzeba przekleić z oryginału (na backplate), a niektóre układy nigdy nie sięgną, bo w płycie bloku jest nisza. Ogólnie dłubanina i koszmar wielokrotnego przymierzania. Trzeba dołożyć też dystanse, o których instrukcja nie raczy wspomnieć. Do tego brakuje śrub na wspomniany bacplate, a oryginały są za krótkie. Jest też opcja, że ja coś źle wymyśliłem. Oceńcie.

 

20241127_111208.thumb.jpg.eac8d240763a3eebde78af8657f7913d.jpg20241127_124551.thumb.jpg.e615f7a4a004eafd3614d891cab723af.jpg

Po wrzuceniu GPU do budy przyszedł czas na małą przerwę i rozpakowanie PSU, który wczoraj przyszedł. Zdecydowałem się, wbrew wcześniejszym planom, kupić zasilacz. Zdecydowała o tym chęć pozostawienia starego kompa w używalnym komplecie, w czym pomaga integra w 10700k, na obecność której zawsze zwracałem uwagę. Drugi powód to zmiana na taki PSU, który ma kabel 12VHPWR.  A trzecia sprawa, to cóż... wygląd. Białe kable, które kiedyś i tak zmienię na takie w oplocie, by ładnie je uczesać, zastąpiły te czarne od be quieta!. Do tego przygotowałem też warsztacik.

 

20241127_145017.thumb.jpg.7d0c1fcf9b416d2d9b3a4bb9e63ec265.jpg20241127_201734.thumb.jpg.f46e40dd20dfb696ae4c6873724c7b07.jpg

No i zaczęły się pierwsze próby cięcia i gięcia. I wybór oraz nauka techniki. Zachęcony udanym pierwszym gięciem byłem pewien, że będę zginął ręcznie i nastawiał wg oparcia o drewniane listwy. Potem wyszła kwestia drugiego zakrętu i tu ugrzązłem. Podszedłem do tego ściśle matematycznie wyliczając długość i ustawiając listwy tak, by wpasować między nie zginany element. Nie szło to dobrze i zacząłem odmierzać długość na przewodzie oraz korzystać z matrycy kątów. Dodatkowo zacząłem walczyć z grzaniem i gięciem samym w sobie, bo rurki zaczęły mi się marszczyć lub załamywać. Summa summarum w celach nauki rzemiosła wykorzystałem jedną paczkę, czyli cztery rurki po 80 cm. Nic, czego bym nie wziął pod uwagę i się na to nie przygotował. Jednak, przyznaję, zacząłem się  irytować brakiem postępów  i kiedy w końcu udało się wykonać drugie z kolei dobre gięcie to okazało się, że w złą stronę.
Pomyślałem o chmurkach, złotych listkach, kotkach i roześmianych buźkach a rurka poleciała w kierunku niewinnego fotela.

Po krótkiej przerwie, posiłku, oglądnięciu jeszcze jednego poradnika i chwili namysłu zaliczyłem drugie podejście i od kopa wygiąłem to:

 

20241127_192311.thumb.jpg.4225975bfde05b8d423252e198b0d516.jpg20241127_192259.thumb.jpg.d3d45cc7b5893e534742f4b944b2e670.jpg


Nie ukrywam, jestem z siebie zadowolony. Wypracowałem sobie dosyć dobrą technikę i wyczucie materiału. Jest oczywiście nad czym pracować, ale zachęcony wcześniej osiągniętym efektem, znów za pierwszym podejściem wygiąłem drugą rurkę. Przy okazji zmodyfikowałem nieco trasowanie przewodu. W glorii i chwale zakończyłem czwarty dzień stworzenia.

20241127_201223.thumb.jpg.a0972bdbc97179392cff264419d5803c.jpg20241127_201215.thumb.jpg.0a07042f3fd22b1f6c9b71fc5bd71d31.jpg

 

 

 

 

 

 

Edytowane przez Marcusfff
  • Like 3
Opublikowano (edytowane)

Mamy to! Wskazówka przez 30 min. ani drgnęła!:E

 

20241130_004058.thumb.jpg.a6a628de79a96243e1e0559b2be89191.jpg

 

Droga do tego jednak była wyboista. Wczoraj nie pisałem, ale wygiąłem trzy rurki. Całość jednak była rozmontowana i nie było za bardzo co pokazywać. Dziś wykonałem ostatnie przewody, i przystąpiłem do prób szczelności. Niestety spadek ciśnienia był dramatyczny i wręcz słychać było uciekające powietrze. Szybko na słuch znalazłem miejsce i potwierdziłem wyciek wodą z płynem do naczyń. I tym razem intuicja inżyniera mnie nie zawiodła, bo słabym punktem, okazała się dokładnie ta złączka, o którą się martwiłem. Musiałem wyjąć cały radiator z "pająkiem" i rezem.

20241129_212857.thumb.jpg.b7ceecdc611872d9132b677d263455f8.jpg

Nastąpiły próby wyizolowania wycieku i przeprojektowania "pająka" z powodu nieszczelności i obecności kątów nieznanych geometrii.  Na szczęście miałem mały nadmiar adapterów i udało mi się wpaść na zupełnie nowe rozwiązanie. Kostkę przykręciłem przez nypel prosto do radiatora. Wyszło schludniej, solidniej i funkcjonalniej, bo nawet zawór spustowy dostał miejsce z lepszym dostępem. Przede wszystkim jednak, było szczelnie!

20241129_234028.thumb.jpg.bccef2c3fe62fca6a3fd79917983dda2.jpg

20241130_005008.thumb.jpg.0df4dbc049c2354e7fead267b6136a75.jpg

 

Pozostał montaż i próba szczelności, której wynik już znacie. Mam zatem przyjemność pokazać zakończony etap hydrauliki mojego kompa.

20241130_004808.thumb.jpg.637c92324e98e31efaaf7883146bc974.jpg20241130_004816.thumb.jpg.b10f90c2501ee1d5b6e4444165deab6c.jpg20241130_004825.thumb.jpg.16aa9bd6d330ea45a02dae2f4b82637a.jpg20241130_004207.thumb.jpg.6c31e88117fe311dbc0e3204a94bddf8.jpg

 

Z wybranej stylistyki i ogólnego zamysłu jestem bardzo zadowolony. Nie wiem, czy odpowiada obecnie najgorętszym trendom i na pewnie nie każdemu się spodoba. Chciałem by projekt był w duchu modernizmu bazując na podstawowych kształtach i przełamywanych formach. Jak to zwykle bywa, w toku prac nastąpiły drobne zmiany, bo oryginalnie kompozycja miała być prostsza i czystsza. Stosunkowo jednak łatwo przyszło mi opanować materiał i mogłem trochę się nim pobawić, równomiernie wypełniając przestrzeń obudowy układami przewodów. Neutralna biało- czarna barwa jest absolutnie uniwersalna i dobrze odnajdzie się w każdym wnętrzu.

Zadowolony jestem również bardzo z samego hydraulicznego projektu instalacji. Zaprojektowany łącznik z zaworem kulowym powinien zminimalizować bujanie kompem przy spuszczaniu czynnika. Zawór spustowy jest w wygodnym i niewidocznym miejscu.

Pod względem technicznego wykonania nie jest idealnie, bo jestem zadowolony w "zaledwie" 95%. Najbardziej koślawa jest rurka z radiatora do proca. Giąłem ją jako ostatnią bo była najtrudniejsza- trzy płaszczyzny i łącznie pięć łuków. Miałem do niej cztery podejścia i już trochę tego wszystkiego dosyć. Wystaje nieco bardziej niż bym chciał i płaszczyzna pozioma nie jest idealnie zachowana. Możliwe, że poprawię przy zmianie karty graficznej, albo jak mnie natchnie na przebudowę. Na razie chcę przejść do następnego etapu, którym będą kabelki. Nie wiem jednak, czy w weekend uda się coś podziałać, bo mam inne zobowiązania. Dziś jednak kończę pracę w poczuciem dobrze wykonanego zadania. :E

 

To teraz parę pytań, szanowni forumowicze:

1. do pierwszego płukania Blitzem i potem następnych używam wody destylowanej? Ogólnie do wszytkiego destylowanej, czy demineralizowanej? Różnie się spotkałem, ale destylka przecież czystsza.

2. oryginalnie miałem w projekcie bardzo delikatne zabarwienie czynnika na niebiesko, w celu uzyskania subtelnego wyglądu lodu. Mam barwnik Mayhemsa Ocean Blue. Jak on wpłynie na żywotność płynu, eksploatację wraz z czyszczeniem i wygląd układu? Chodzi mi o przebarwienia, osady itp. Wiem już, że na czystym DP Ultra można lecieć parę lat, ale tu pewnie zmiana karty albo coś. Jakiś serwis też chyba nie będzie wielkim utrapieniem.

 

Edytowane przez Marcusfff
  • Upvote 1

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...