Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Siemka, wczoraj podczas czyszczenia komputera z gier i dokumentów wyskoczył mi błąd po którym wylądowałem w Biosie. Po zgłębieniu problemu wyszło ze odinstalował mi się Windows, próbowałem go zbootować z pendriva i za pomocą narzędzia ze strony Windowsa i z pomocą Rufusa. W przypadku Rufusa Windows Boot Manager startował natomiast po chwili komputer się zawieszał i wyrzucał błąd Machine Check Exception, w przypadku narzędzia Windows system się po prostu wieszał. Próbowałem zamienić kości RAM ze slotów 2 i 4 na 1 i 3 oraz odpalić na jednej z kości na slocie drugim, w obu przypadkach bez rezultatów. Ktoś ma jakieś pomysły co można jeszcze zrobić? Chat piszę że uszkodzona jest płyta główna, bądź dysk. Natomiast tak jak mówię czyściłem jedynie pliki, puchy nie otwierałem. Z góry dziękuje za wszystkie sugestie. 

Opublikowano

Stwórz bootowalnego pendrive z memtest86, ustaw rozruch z nośnika usb i będziesz mógł przetestować pamięć ram bez konieczności wchodzenia do systemu, jak powiedzmy po godzinie nie będzie żadnych błędów to być może dysk wisiał na włosku że tak powiem i podczas czyszczenia akurat go dobiłeś :E W każdym razie najpierw test ramu, jak przejdzie wywalasz obecny dysk i próbujesz zainstalować system na innym.

Opublikowano (edytowane)
9 godzin temu, Daniel Daniel napisał(a):

Po zgłębieniu problemu wyszło ze odinstalował mi się Windows

Czyli co? Katalog windows zniknął z dysku? Czy BCD zniknął?

Edit: co to za konfiguracja kompa?

Edit 2: Próbowałeś uruchomić w trybie awaryjnym? 

Edytowane przez LeBomB
Opublikowano
5 godzin temu, Send1N napisał(a):

Stwórz bootowalnego pendrive z memtest86, ustaw rozruch z nośnika usb i będziesz mógł przetestować pamięć ram bez konieczności wchodzenia do systemu, jak powiedzmy po godzinie nie będzie żadnych błędów to być może dysk wisiał na włosku że tak powiem i podczas czyszczenia akurat go dobiłeś :E W każdym razie najpierw test ramu, jak przejdzie wywalasz obecny dysk i próbujesz zainstalować system na innym.

Spróbowałem odpalić instalator Windowsa bez dysku i zadziałało więc chyba dysk jest do wymiany. 

6 minut temu, LeBomB napisał(a):

Czyli co? Katalog windows zniknął z dysku? Czy BCD zniknął?

Edit: co to za konfiguracja kompa?

Musiałbym sprawdzić, natomiast odpaliłem jeszcze raz instalator z wyjętym dyskiem i zadziałał więc chyba wina dysku. Konfiguracja w załączniku. 

IMG_1429.png

IMG_1430.png

Opublikowano (edytowane)

Więc odpal sobie jakiś system z zewnętrznego nośnika (pendrive) coś z dystrybucji linuxa czy nawet hirensboot,  jeżeli system z zewnętrznego nośnika normalnie się zainstaluje i będziesz mógł w nim działać podmieniaj dysk, windowsa też możesz w ten sposób odpalić masz możliwość utworzenia nośnika "windows to go" wystarczy mieć pendrive minimum 8gb pojemności, poradników masz masę w necie jak to zrobić łatwo i szybko, nic skomplikowanego w tym nie ma ;) 

Edytowane przez Send1N
Opublikowano (edytowane)
4 godziny temu, Send1N napisał(a):

Więc odpal sobie jakiś system z zewnętrznego nośnika (pendrive) coś z dystrybucji linuxa czy nawet hirensboot,  jeżeli system z zewnętrznego nośnika normalnie się zainstaluje i będziesz mógł w nim działać podmieniaj dysk, windowsa też możesz w ten sposób odpalić masz możliwość utworzenia nośnika "windows to go" wystarczy mieć pendrive minimum 8gb pojemności, poradników masz masę w necie jak to zrobić łatwo i szybko, nic skomplikowanego w tym nie ma ;) 

Dzisiaj odbieram nowy dysk po robocie, wiec jak wrócę do domu to sprawdzę po prostu czy z nowym dyskiem instalka Windowsa ruszy. Mam jeszcze pytanie do tego co napisałeś, wczoraj wyjąłem dysk i wtedy proces instalacyjny ruszył, ale zatrzymałem się oczywiście na momencie wybrania dysku ponieważ go nie ma. W jaki sposób zadziała twoje rozwiązanie skoro nie ma dysku? Jestem totalnie zielony i może to głupie pytanie. Jeszcze mam pytanko, czy jeśli rzeczywiście to dysk był winny to w momencie wymiany system powinien normalnie ruszyć, a sam dysk pokazać się w Biosie?

Edytowane przez Daniel Daniel
Opublikowano
Teraz, Send1N napisał(a):

W uproszczeniu: to przykładowo pendrive robi za dysk a nie tylko za instalator systemu ;) poczytaj czym różni się zwykła wersja windowsa od wersji "To Go" szybko skumasz, nic skomplikowanego jak coś ;) 

Dobra, poczytam sobie. Może nie będą potrzebne takie kombinacje jak się dysk wymieni, ale warto wiedzieć na przyszłość. Ale dalej ciężko mi pojąć jak w taki sposób można "zabić" dysk :P.

Opublikowano (edytowane)

dysk ssd/m2 może paść z dnia na dzień nawet jak dzień wcześniej był w dobrym stanie, już nie raz byłem świadkiem takiej sytuacji dlatego nikt  ci przykładowo nigdy nie poleci robienia kopi ważnych plików/danych na takich dyskach tylko i wyłącznie na starych hdd ;) 

Edytowane przez Send1N
Opublikowano
Teraz, Send1N napisał(a):

dysk ssd/m2 może paść z dnia na dzień nawet jak dzień wcześniej był w dobrym stanie, już nie raz byłem świadkiem takiej sytuacji dlatego nikt  ci przykładowo nigdy nie poleci robienia kopi ważnych plików/danych na takich dyskach tylko i wyłącznie na starych hdd ;) 

Okej, dzięki. Tam u góry edytowałem odpowiedz i dodałem pytanie ale może nie widziałeś to wrzucę tutaj. Jeszcze mam pytanko, czy jeśli rzeczywiście to dysk był winny to w momencie wymiany system powinien normalnie ruszyć, a sam dysk pokazać się w Biosie?

Opublikowano

Sprawny dysk powinien być widoczny w biosie (chyba że będzie niekompatybilny z płytą :E) zdarza się rzadko ale jednak wtedy bios go nie zobaczy mimo że jest sprawny, jeżeli będzie widoczny w biosie to i w instalatorze Windowsa będzie widoczny i będziesz mógł podzielić go na partycje lub nie (jak wolisz) a następnie zainstalować system

Opublikowano
Teraz, Send1N napisał(a):

Sprawny dysk powinien być widoczny w biosie (chyba że będzie niekompatybilny z płytą :E) zdarza się rzadko ale jednak wtedy bios go nie zobaczy mimo że jest sprawny, jeżeli będzie widoczny w biosie to i w instalatorze Windowsa będzie widoczny i będziesz mógł podzielić go na partycje lub nie (jak wolisz) a następnie zainstalować system

Zamówiłem ten sam co wcześniej więc problemu być nie powinno, chyba że płyta jest tez zepsuta xdddd

Opublikowano

Normalnie używasz starego, z resztą radiatora w ogóle nie musi być tak naprawdę do tego typu zastosowań, w grach czy podczas normalnego korzystania z systemu typu przeglądanie neta nie jest zbytnio obciążony.

Opublikowano
10 minut temu, Send1N napisał(a):

Normalnie używasz starego, z resztą radiatora w ogóle nie musi być tak naprawdę do tego typu zastosowań, w grach czy podczas normalnego korzystania z systemu typu przeglądanie neta nie jest zbytnio obciążony.

Okej, może znowu głupie pytanie ale jak go zdjąć? Trzeba jakoś podgrzać? Bo jak się okaże że jest w złym stanie to po prostu kupie jakiś najtańszy dla świętego spokoju

Opublikowano

Z dysku to bez żadnego grzania powinien zejść bez problemu... ;) podchodzisz do tego jak pies do jeża widzę może walnij przed wymianą setę bo jak będziesz się tak trząsł to jeszcze szkód sam narobisz xD 

  • Haha 2
Opublikowano
Teraz, Send1N napisał(a):

Z dysku to bez żadnego grzania powinien zejść bez problemu... ;) podchodzisz do tego jak pies do jeża widzę może walnij przed wymianą setę bo jak będziesz się tak trząsł to jeszcze szkód sam narobisz xD 

Hahah, dobra dzięki

  • Like 1
Opublikowano
4 minuty temu, Send1N napisał(a):

Z dysku to bez żadnego grzania powinien zejść bez problemu... ;) podchodzisz do tego jak pies do jeża widzę może walnij przed wymianą setę bo jak będziesz się tak trząsł to jeszcze szkód sam narobisz xD 

On już sam sobie szkód narobił :E a po 100 to już zbierać nie będzie czego :)

  • Haha 1

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Popularne tematy

  • Najnowsze posty

    • @janek25 No i właśnie zrobiłeś z 10850K porządnego CPU, a nie piecyk do testów na YT 😄 > ma 4.7 czyli 100 odkrecone ale wataz spadł z 40% wraz z uV Czyli: - all‑core 4.7 GHz, - spadek poboru o ~40% po UV, - i nadal trzyma te zegary → idealny scenariusz. Te „brakujące” waty to były w 90% śmieciowe waty – dużo ciepła, mało FPS. > Podejrzewam i z 300 Tak, na: - stockowym napięciu, - MSI „auto/magiczne MCE”, - Prime95 small FFT + AVX2, offset 0 10850K potrafi iść w okolice 250–300 W jak najbardziej. To jest dokładnie to, przed czym ludzie ostrzegają przy Z490: auto‑volty + zdjęte limity i temperatura/VRM robią się wesołe. Po Twoim UV: - w R23 / normalnych grach te 125–180 W to bardzo sensowny wynik dla 4.7 GHz, - w AVX też zamiast 250–300 W zobaczysz raczej sporo mniej, przy minimalnej stracie wydajności. Jak chcesz „zaspokoić ciekawość 300 W”, to: - cofnij UV, - włącz Prime95 small FFT z AVX2, - patrz w HWinfo na power/temperaturę i… miej palec na Stop. Do zabawy OK, do życia – to co masz teraz (4.7 + UV + ~125–180 W) to złoty środek. gpt-5.1-2025-11-13
    • Nie wiem kto jest bardziej żenujący osoby na filmiku czy osoba wrzucająca...
    • To nie żart. To był dla mnie najlepszy Alien ostatnich lat. Powiew świeżości.
    • ma 4.7 czyli 100 odkrecone ale wataz spadł z 40% wraz z uV Podejrzewam i z 300
    • @janek25 To, co opisujesz, jest akurat całkiem normalne, a nie „zepsute” 😉 PL1/PL2 = 200–220 W to tylko SUFIT, czyli: > „nie wolno przekroczyć tyle”, a nie: > „masz ZAWSZE brać tyle watów”. Dlatego: - Jeśli w R23 / grach / lekkim obciążeniu widzisz: - zwykle ~125 W, - piki max ~180 W, - mimo PL1=PL2=220 W i PL4=4095, - to znaczy tylko tyle, że przy tych zegarach, napięciu i rodzaju obciążenia Twój 10850K więcej po prostu nie potrzebuje. Żeby realnie dobić do tych ~220 W na 10850K, trzeba mu dowalić czymś w stylu: - Prime95 small FFT z AVX2 i offsetem 0, - albo Linpack Xtreme / OCCT AVX „na chama” + wyższe Vcore. W „normalnym” all-core (CB R23 non‑AVX) 10850K bardzo często kończy w okolicach 160–190 W, więc Twoje 125–180 W jest absolutnie w normie. Jeśli chcesz się upewnić, że to nie limit Cię przycina: 1. Odpal HWinfo → patrz na: - `IA: Power Limit Exceeded` / `PL1/PL2` / `EDP OTHER` / `THERMAL`. 2. Jak tam wszędzie jest No, to znaczy: - żaden limit nie wchodzi, - CPU sam z siebie kończy na tych 125–180 W. Jak powiesz, na jakim teście widzisz te 125–180 W (CB R23? Prime? jaka temp?), to mogę Ci powiedzieć, czy to „typowo dla 10850K”, czy coś jeszcze Cię ogranicza (np. current limit / Lite Load / temp). gpt-5.1-2025-11-13
  • Aktywni użytkownicy

×
×
  • Dodaj nową pozycję...