Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Chciałbym kupić dysk zewnętrzny do archiwizacji zdjęć na lata żeby nie przepadły bo pendrivey po kilku latach przestają działać. Wyczytałem że najlepsze są do tego dyski hdd ale też natknąłem się że lepsze sa ssd bo nie mają ruchomych elementów które mogą nawalić. Na chwilę obecną skłaniam się do kupna markowego hdd 2,5 zewnętrznego 1Tb lub 2. Dobry pomysł? coś polecacie?

Opublikowano

SSD zaczynają już tracić dane losowo po 4 tygodniach bez zasilania, HDD dopiero po roku.

Ogólnie najlepiej kupić osobno sam dysk + zewnętrzną obudowę do niego. Masz wtedy kontrolę nad modelem dysku + samą obudowę wielokrotnego użytku.

Teraz pytanie, co ciebie lepiej urządza - dysk 2.5" czy 3.5".

2.5" 5400rpm są dosyć drogie w detalu - Barracudy i WD Blue to koszt 300pln+ za 2TB, 200pln+ za 1TB.

3.5" Seagate/WD idzie wyrwać 2TB od 250pln, a od 400pln zaczynają się 4TB. Jedyny minus taki że obudowy do 3.5" mają dodatkowy zasilacz sieciowy, zawsze jeden kabel więcej. Radzę też zwrócić uwagę czy dany model dysku jest SMR (w tych samych liniach potrafią być zarówno modele SMR i CMR, np. w Seagate SkyHawk), i takich unikać. Klasyczne CMR są dużo lepsze.

Koszt samej obudowy to 20~100pln. Na Allegro 3.5" i 2.5".

  • Haha 1
Opublikowano

Znaczy że mój odtwarzacz MP3 sprzed 15 lat nie powinien już mieć prawie żadnych danych, prawda?

Dyski jeszcze na IDE które mam w pudle też dawno powinny utracić dane skoro przeleżały jakieś 20 lat?

Pytam, bo wszystkie działają bez problemu i nie wykazują oznak utraty danych. Zatem od czego to zależy i jak to się objawia?

Problem to mam z płytami nagranymi 20 lat temu :) 

 

Co do osobnej obudowy to się zgadzam. Większa wygoda i bez problemu można podłączyć nawet bezpośrednio do kompa w razie czego. Dyski w obudowach zewnętrznych mają czasem swoje złącze lutowane w elektronikę i takiego dysku się łatwo nie przełoży do innej obudowy czy nie podepnie przez SATA do kompa. 

Opublikowano

Czynniki wpływające na retencję danych SSD:

 

Typ pamięci NAND: W zależności od rodzaju pamięci, czas retencji może się różnić:

SLC (Single-Level Cell) – najlepsza retencja danych, ale mniejsza pojemność i wyższa cena.

MLC (Multi-Level Cell) – przeciętna retencja, stosowana głównie w SSD konsumenckich.

TLC (Triple-Level Cell) – niższa trwałość, stosowana w tańszych SSD.

QLC (Quad-Level Cell) – najniższa trwałość i retencja danych, najtańsza opcja.

 

Liczba zapisów i cykli P/E (Program-Erase): Każda komórka pamięci NAND ma ograniczoną liczbę cykli zapisu/kasowania, po której jej trwałość maleje. Im więcej cykli, tym bardziej zmniejsza się zdolność komórek do przechowywania danych.

Temperatura przechowywania: Wysokie temperatury mogą znacząco przyspieszać degradację komórek NAND. SSD używane w wysokich temperaturach mają krótszą retencję danych.

Brak zasilania: SSD przechowujące dane bez zasilania mają ograniczony czas retencji, zazwyczaj w zakresie kilku miesięcy do kilku lat, w zależności od typu NAND i liczby cykli P/E.

 

Typowe czasy retencji danych dla różnych pamięci NAND:

SLC: 10 lat przy niskiej liczbie cykli P/E.

MLC: 3–5 lat przy umiarkowanej liczbie cykli P/E.

TLC: 1–3 lata, zależnie od intensywności użycia.

QLC: poniżej 1 roku przy wysokiej liczbie cykli P/E.

  • Upvote 1
Opublikowano
18 godzin temu, Wisien napisał(a):

Chciałbym kupić dysk zewnętrzny do archiwizacji zdjęć na lata żeby nie przepadły bo pendrivey po kilku latach przestają działać. Wyczytałem że najlepsze są do tego dyski hdd ale też natknąłem się że lepsze sa ssd bo nie mają ruchomych elementów które mogą nawalić. Na chwilę obecną skłaniam się do kupna markowego hdd 2,5 zewnętrznego 1Tb lub 2. Dobry pomysł? coś polecacie?

Do archiwizacji zdjęć tylko HDD ewentualnie Bluray M-Disc trwały na 1000 lat

Opublikowano (edytowane)

Przejdźmy do konkretów.
 

Jeśli to archiwum to kupujesz dwa takie dyski, robisz lustrzaną kopię danych i kładziesz do szuflady. Co jakiś czas uruchamiasz i diagnozujesz.

 

Do tego się nada byle jaki dysk, jednak najlepiej jest zakupić koniecznie jednotalerzowy dysk i to nie jeden.

 

W dzisiejszych czasach, najtaniej kupiłbym na taki backup Hitachi lub Toshiba. Koniecznie jednotalerzowy. Do tego obudowa i jesteś ustawiony 👍

 

Dobrze jest kupić dysk oparty na CMR, a nie SMR.

 

Myślę, że warto dać szansę nowym modelom. Dyski to i tak loteria.

 

Czasem diagnozujesz Crystalem i jest dobrze.


Nowy P300 HDWD110UZSVA 1 TB (ma CMR i jeden talerz) ze stajni Toshiba wg specyfikacji: https://www.toshiba-storage.com/wp/wp-content/uploads/2017/08/TOSH_16046_P300_GB_30_11.pdf

 

Kupujesz takie dwa, jakąś obudowę RAID fajną. Robisz z tego RAID 1 i jesteś bezpieczny 👍


https://www.morele.net/dysk-toshiba-p300-1tb-3-5-sata-iii-hdwd110uzsva-860921/

 

Do nich obudowa z RAID.

 

Wszystko powinno być tanie i jednocześnie trwałe.


Ja bym tak dzisiaj zrobił, gdybym wybierał dyski dla siebie, ale ja już mam i chciałem Ci dobrze doradzić, byś też miał fajnie.

 

Ewentualnie, jeśli nie chcesz to kupujesz byle jakie dyski dwa na USB 1 TB, lustrzana kopia danych i do szuflady.

 

Zaproponowałem optymalne rozwiązanie pod względem trwałości i ceny.

 

 

Edytowane przez Filip454
  • Like 1

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Popularne tematy

  • Najnowsze posty

    • Wszyscy prawacy patrioci zgodni, pokażcie swoje partnerki i że macie z nimi dobre życie (oczywiście patriarchalne a nic egalitarnego). Jak nie, to wiemy że wasze poglądy biorą się z samotności i tkwienia w bańkach redpilla czy innych bzdur szurów.   Choćby świat to było czyste zło to trzeba go podtrzymać za wszelką cenę! Tak mi dopomusz rosja, islam czy chiny.
    • Zagrałem trzy razy w sabotaż i na początku miałem wrażenie, że jestem jakiś opóźniony bo jak tylko kogoś zobaczyłem to zawsze gleba a w kolejnych rozgrywkach to ja kładłem przeciwników. Tak jakbym to ja miał pierw +50 ms a w następnej rundzie oni bo jak padałem to zostawało im 20 - 30% hp a później w drugą stronę. Latałem z M277 czy jakoś tak. 
    • Ja już na dzień dzisiejszy gigabytowi ani aorusowi nie ufam. Te karty sa niby spoko, ale jeżeli chodzi o długotrwałość rozwiązania to albo sag się robi, albo rdzeń dostaje w dupsko bo wypompowuje pastę ze środka, albo termopadów zapomną dać i vram dostaje po nosie...   Miałem prywatnie kilka WIndforców jeszcze za czasów pierwszych RTX - wszystkie były mocnymi średniakami nawet jako nowe, z pudełka.  Obecnie mam Aorusa 2080ti - jak na takie rozbuchane chłodzenie to radzi sobie słabo. Wysokie temperatury, dość głośny a wcale nie boostuje jakoś specjalnie więcej niż np. jakaś turbinka od evga.  5070ti mam od MSI, wersję gaming trio - wgl karty MSI i ASUSa chwalę sobie najbardziej. TUFy są genialne, nawet na starej paście te modele które miałem u siebie albo komuś wkładałem robiły dobrą robotę. Seria Gaming od MSI też bez problemu ogarnia mojego 5070ti. Wyższych temperatur jak 65 na niej nie widziałem, nawet obciążonej pod korek w wqhd. W dodatku jest relatywnie poddatna na O/C - 3050Mhz@0,96v i vram spokojnie nawet do 3ghz przyjmuje, ale strat nie ma przy 2ghz. I to bez ruszania PL.  
    • @kubikolos   Twierdzisz zatem że kłamię i manipuluję, a Ty nie napisałeś tego? Kombinuj dalej... Udowadniając, że to jest niecałe 6% w skali roku (88 zł w skali rachunku rocznego około 1500 zł) dalej twierdziłeś że to gigantyczna podwyżka. Wiem doskonale o co Ci chodzi, tylko robisz z tego taki sam dramat jak wspominany artykuł od którego się to zaczęło, gdy tak na prawdę są znacznie wyższe podwyżki którymi obecnie należy się przejmować, bo te o których piszesz wcale nie są takie "gigantyczne". Sam dałeś się złapać na manipulację dziennikarską, a zarzucasz mi kłamstwa i manipulacje... Podwyżka w tym roku była, choć znacznie mniejsza niż w poprzednich, a na przyszły rok póki co zapowiadają, że nie wystąpili do URE o podwyżki tylko utrzymanie aktualnych cen. 
    • @GordonLameman Nie trzeba się cofać do Jagiełły. Do niedawna wiek przyzwolenia w Watykanie to było coś 12-13 lat.  A jak tak jeszcze ktoś powie że JPII stał na czele świetnie zorganizowanej sekty religijnej, wykorzystującej seksualnie dzieci i tuszującej to, to się katolicy gotują i wyją o obrazie uczuć religijnych.    A w obu wypadkach mowa o czasach współczesnych a nie historycznych.
  • Aktywni użytkownicy

×
×
  • Dodaj nową pozycję...