Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Zastanawialiście się kiedyś, dlaczego programy diagnostyczne podają dwukrotnie niższe taktowanie pamięci, aniżeli producent deklaruje na pudełku? A może po prostu nie wiecie, które pamięci są szybsze - 1600 MHz CL9 czy 2133 MHz CL11? Niniejszy poradnik jest właśnie dla Was, toteż, bez zbędnego przedłużania, zaczynamy.

Zacznijmy od tego, że wszystkie współczesne moduły RAM należą do pamięci typu DDR, co po rozwinięciu skrótu daje frazę Double Data Rate, a to z kolei oznacza, że pamięć jest w stanie wykonać dwa transfery w cyklu zegara. Dla przykładu moduł taktowany zegarem 800 MHz może pochwalić się transferem na poziomie 1600 MT/s. Marketingowcy podchwycili tę cechę, uprzednio podmieniając jeszcze MT/s na MHz, i tak oto narodziła się nomenklatura znana ze sklepowych półek.

Obok taktowania producenci pamięci podają też drugi parametr, latencję CAS (CL), który wyznacza czas upływający od wysłania żądania dostępu przez kontroler do otrzymania danych na wyjściu. Tutaj domyślną jednostką jest cykl zegara, nie zaś sekunda czy jakakolwiek inna jednostka fizyczna znana z układu Si. Niemniej czas cyklu (w nanosekundach) można łatwo wyliczyć z następującego wzoru:

wzor_ram.png

Pomnożenie otrzymanego wyniku przez parametr CL pozwala określić rzeczywiste opóźnienie pamięci i, przynajmniej w teorii, porównać ze sobą kilka różnych kompletów. Oczywiście nie jest to uniwersalna recepta na ocenę wydajności pamięci, bo do tego potrzebne są testy, które zrewidują nie tylko aspekt matematyczny parametrów technicznych, ale też cechy takie jak typ zastosowanych kości, co w gruncie rzeczy ma nawet większe znaczenie od samych cyferek. Jednakże takim oto prostym wzorem można sobie wyrobić pewien pogląd na sprawę ;)

 

  • gtxxor przypiął/eła ten temat
Opublikowano

Warto też powiedzieć, że wiele kości RAM tej samej klasy przechodząc z DDR3 na DDR4 zwiększa częstotliwość zegara , ale robi to kosztem latencji, przez co rzeczywista wydajność jest bardzo podobna.

 

  • 8 lat później...
Opublikowano

Wzór podany przez firmę  Crucial na wyliczenie rzeczywistego opóźnienia pamięci wyrażony w nanosekundach (ns) jedna miliardowa sekundy. 

2000/RAM*CL, czyli np dla DDR5 6000MHz CL30 opóźnienie wynosi 10ns. Następny przykład DDR5 dla JEDEC 5200MHz CL40 1.1V, czyli 2000/5200*40=15.38ns.  

  • Gość odpiął/ęła ten temat

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Popularne tematy

  • Najnowsze posty

    • Nie wiem czy to przestępstwo czy nie, ale dla mnie chora sytuacja. W sądzie? Kiedy już jest akt oskarżenia i toczy się rozprawa? OK. Ale to? Jeśli nie ma na to paragrafów, to trzeba je napisać.  Rozwiń, bo nie wiem na czym nieświadomość w tym konkretnym przypadku polega. 
    • https://store.steampowered.com/news/app/2909400/view/514098767258978258?l=polish   Added DLSS Multi Frame Generation support 
    • Po pierwszym śniegu mogę stwierdzić, że Nokian Snowproof 1 naprawdę spoko. Dobrze się jeździ. W porównaniu do poprzednich Matador Sibir Snow jest przepaść.
    • 1. Czy Curve Optimiser dla integry działa inaczej niż dla CPU? Mi wraz z upływem czasu napięcie zasilające integry rośnie. 2. Po podłączeniu oddzielnej karty graficznej integra mi się nie wyłącza (płyta to MSI PRO B650M-P). To normalne?
    • Obejrzałem wiele opinii przed premierą, tak samo jak wy. Nie było gry, były opinie tych którzy mogli ją przetestować przed premierą.   I to też jest ciekawostka, do czego potrzebni są ci ludzie, skoro gra jest kiepska ? Jaki mieli mieć wpływ ?   Nie wymądrzam się, ale przez ostatnich kilka miesięcy robię ffb i setupy jak najęty i przynajmniej mogę powiedzieć, że byłem na start gry przygotowany żeby ją prawidłowo przetestować.   Wystarczyły mi 3 godziny, żeby znaleźć w grze jej strukturę w zakresie kierowania i ustawień samochodów - dla mnie to jest najważniejsze, to jest baza.   Reszta jest oprawą i przynajmniej w czasie testu nie powinna przeszkadzać. Początkowe okolice 60-70 FPS były grywalne tak jak na konsoli, lagi były tylko na Replay-ach. Ale gra w kokpicie była płynna i nie przeszkadzała w skupianiu się na jeździe. Jedyne co mogło potwierdzać problem, to wskazania licznika FPS.   A potem wydali patch i wydajność jest na oczekiwanym mentalnie poziomie, licznik FPS pozwala uspokoić emocje   Nie wiem kto ma rację, czy ja czy on, nie interesuje mnie to w takim ujęciu. Fakty - przynajmniej te przedstawione - są takie, że co widzę opinię, to nikt nie wchodzi głębiej w ustawienia. Wszyscy wsiadają jadą i narzekają. A w okienku parametrów na temperaturach opon jak byk widać, że są na domyślnym poziomie.   Już samo to nie daje mi podstaw żeby odnosić się do tych opinii poważnie. Ale o zgrozo, wszyscy na nie czekają, na tego typu opinie.   Trailbraking wychodzi gdy samochód się dobrze prowadzi. A jeśli się nie prowadzi, to raczej nic nie wychodzi, co widać na większości opiniujących filmów.     Na razie ludzie, którzy mają lepsze pojęcie o ustawieniach w większości się nie wypowiadają. Fakty są takie, że na razie tylko @GamersMuscle siedzi i rozkminia podstawy i podaje wskazówki.   Resztą się zlatuje na to sępie sabatowisko.
  • Aktywni użytkownicy

×
×
  • Dodaj nową pozycję...