Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Siemanko. Od kilku dni cieszę się nowym nabytkiem, zmontowanym własnoręcznie. Niestety, martwią mnie temperatury, co jest łyżką dziegciu w beczce miodu..

 

KONFIGURACJA:

Procesor: AMD Ryzen 7 7700

Chłodzenie CPU: Arctic Freezer 36 (dual fan)

Płyta główna: Gigabyte B650 Eagle AX

RAM: 32 GB Goodram IRDM DDR5 6000 MHz CL30

Karta graficzna: XFX Radeon RX 7900 XTX Nitro+ Vapor-X

Dysk SSD: Patriot VP4300 Lite 2 TB NVMe

Zasilacz: Corsair RM850X 850W ATX 3.1 (80 Plus Gold)

Obudowa: Genesis Irid 505F (5 wentylatorów)

Pasta termoprzewodząca: Endorfy Pactum 4

System: Windows 11 Pro

 

Przesyłam zdjęcia jak to wygląda wszystko w obudowie. Jeden wiatrak z front panelu, środkowy, dałem na górę. W spoczynku GPU też ma dziwnie wysokie temperatury. Ostatnie zdjęcie to temperatury po włączeniu PC, po ok 10 min. bez ŻADNEGO obciążenia, nawet chrome nie włączyłem.

IMG_20250410_161124.jpg.0c0fe948dcb94dfad962ce5bd8194032.jpg

CPU.jpg

GPU.jpg

GPU2.jpg

MOBO.jpg

stan spoczynku, zero stresu, zamknięta obudowa.jpg

Edytowane przez KuzguwuBoskiDynamit
Opublikowano (edytowane)

Kiepska wentylacja. Zobacz sobie, że CPU spokojnie daje radę i ma dobre temperatury.

 

Natomiast GPU wcina 340W i więcej, więc temperatury są wysokie.

 

Zmień konfigurację wentylatorów na:

 

Przód: 3x 120mm (zasysanie powietrza z zewnątrz)

Góra : 1x 120mm (wyrzucanie powietrza na zewnątrz)

Tył: 1x 120mm (wyrzucanie powietrza na zewnątrz)

 

Chłodzenie CPU skierowane "dmuchaniem" na tył obudowy. 

 

Podkręć wentylatory na 1000rpm (dla testu) i zobacz, co się będzie działo. Masz mała obudowę, więc zbyt szybko kręcące się wentylatory będą pogarszać kwestie temperatur w obudowie, lepiej puścić wolniej, ale żeby nie było zawirowań w środku obudowy, niż na maxa.

 

Postestuj, napisz jak jest.

 

Edit: możesz też zrobić lekki UV karty, co też pomoże w utrzymaniu w ryzach temperatury.

Edytowane przez CryptTM
  • Like 1
Opublikowano

Dziś rano wróciłem do tej konfiguracji O której piszesz, bo właśnie taką miałem od samego początku. Na próbę zmieniłem na dwa wentylatory z góry. Nie ma żadnej różnicy. Może więc zamiast tego trzeba wybrać nową obudowę? Mam jeszcze czas na zwrot tej obecnej obudowy. Pytanie: czy to rozwiąże problem? 

Opublikowano

Ten pierwszy nad ramem to zawsze kiepski pomysł przy chłodzeniu powietrznym cpu bo szybko zabiera chłodne powietrze z frontu które ma iść w stronę chłodzenia procka, ten irid jest całkiem przewiewna tak się składa że akurat mam na stole tą obudowę bo robię upgrade u syna znajomej więc zmiana raczej niewiele wniesie względem tej.

  • Upvote 1
Opublikowano (edytowane)

Tutaj problemem jest wielkość obudowy względem karty graficznej. Zobacz, że CPU spokojnie daje radę. Za to GPU, jak łyknie nawet pod 500W, to nie oszukujmy się, będzie ciepło. Mamy tu bardzo dużą powierzchnię odprowadzania ciepła, a mała przestrzeń, do której to ciepło odprowadzamy. Wentylacja nie nadąża z wyrzucaniem tego ciepła, więc karta ma "ciepło". Fizyki nie oszukasz. Ta obudowa jest fajna, ale do średnich konfiguracji, ale jak karta wciąga 0,5kW - to może się zrobić problem. I tutaj go mamy. Ja przerabiałem podobny problem, ale z karta 300W w NR200P. Rozwiązaniem była zmiana karty na mniej gorąca lub zmiana obudowy. Tutaj, jeśli jeszcze można, zmieniłbym obudowę na nieco większą, wrzucił porządne wentylatory (choćby P12 MAX na FDB) i wtedy walczył, mając po swojej stronie większa przestrzeń roboczą.

 

Co do obudowy, to od siebie nie polecę, bo gusta są różne, a ja siedzię na SFF. Ale patrząc logicznie, to rozglądał bym się za np. montażem karty wentylatorami do boku, wentylacja 3x doł, 3x góra i może coś na bok (też np 3x). Ale tu koszty dochodzą takiego rozwiązania, zaraz może się okazać, że taniej będzie kartę oddać i wziąć RTXa w tym przedziale wydajnościowym, który będzie nieco chłodniejszy...

 

No karta jest duża, nie ma co :cool:

 

Edit: tak na szybko, coś TAKIEGO, używaną w super stanie można na allegro dostać - można było - za pół tej ceny.

Edytowane przez CryptTM
Opublikowano (edytowane)

Słuchaj możesz jeszcze zrobić taki hardkorowy test. Wyciągnij płytę główną z obudowy, zepnij to wszystko na pudełku po płycie głównej, normalnie na stole, odpal testy i zobacz jakie będziesz miał temperatury. Nie będzie co prawda cyrkulacji powietrza takiej jak w obudowie, ale da ci to pogląd czy na 100% mamy tu problem z tym o czym pisze, czyli z obudową i brakiem odpowiedniej wentylacji. Jak komputer sam złożyłeś to nie powinno to być dla Ciebie żadnym problemem, zajmie to 10 minut żeby to wszystko wyciągnąć, podpiąć na krótko i sprawdzić.

 

Edit: jeśli temperatury spadną i będziesz widział zauważalną poprawę i w kulturze pracy i w temperaturach to znaczy że mamy do wymiany obudowę. Jeśli natomiast temperatury będą na podobnym poziomie, zwłaszcza karty, to będziemy mieli problem z ciepłą kartą.

Edytowane przez CryptTM
Opublikowano (edytowane)

Zważywszy na to, że we wszystkie gry gram w 4K, na najwyższych możliwych ustawieniach graficznych, ze wszystkimi możliwymi efektami włączonymi, to czy te temperatury - może jednak - są w porządku, czy jednak powinny być niższe? Bo może są ok, skoro tak katuje 😅

Edytowane przez KuzguwuBoskiDynamit
Opublikowano

Przemyślałem sobie to wszystko od wczoraj. NZXT H9 Flow to wielka buda, w moim przypadku sprawdziłaby się idealnie. Ma dobre opinie. Sądzę jednak, że wentylatory są co najwyżej poprawne. Skoro mam dobry sprzęt, dobrą obudowę, myślę, że warto też zainteresować się dobrymi wiatrakami. Sprzedam te dołączone i kupię jakieś dobre. Wybrałem wentylatory od Phanteksa D30-120 D-RGB (trzeba jeszcze dokupić kontroler D-RGB od Phanteksa, trudno). Widzę, że mają wyjątkowo wysoki poziom ciśnienia statycznego i ogólna wydajność podobno - super. Teraz pytanie: czy warto inwestować aż tyle, bo może się okazać, że zbiję tempy o kilka stopni, to nie wiem czy gra warta świeczki, no chyba, że wówczas na GPU będę miał w okoliach 80 stopni, to ok :cool:

Opublikowano

Nie ma sensu iść w tak drogie wentylatory. Równie dobre, ciche i niezbyt drogie kupisz Arctic P12 MAX ARGB. Tak, ARGB, bo te mają łożysko FDB, które jest ciche. Zwykle MAXy mają zwykle łożysko kulkowe, choć była seria z FDB. Taki 5-pak kupisz za chyba 200zł. Będziesz miał cicho, wydajnie i chłodno. Testowałem je, @Send1N też potwierdzi ich zajefajny stosunek cena/wydajność. Z RGB nie musisz korzystać, jak nie chcesz, wyłączasz i tyle. Możesz w międzyczasie wypatrywać okazji na np. takiego H9 Flow, bo dosłownie kilka dni temu była czarna, jak nówka za 300zł. A w tej cenie to super obudowa.

 

No i koniecznie zrób UV karty, zbijesz dobrych kilkadziesiąt W i temperatury t z spadną.

Opublikowano (edytowane)

Ok, a gdzie niby znajdę tego flowa na 300 ziko? :D Jak nowy - brzmi nierealnie, bo nowy w okolicach 800 PLN-ów. Jeśli chodzi o ten UV GPU - czy dobrze to rozumiem - ograniczamy mu mocno niam w W, coś tam przetaktowujemy zegary itp. o których nie mam pojęcia, a wydajność karty pozostaje niemal niezmieniona? Kosztem niższego poboru mocy i sporo niższych temp.? Poradzę sobie z tym? Potrzebuję poradnik jak dla nerda :o Generalnie to trochę słabo, po to kupiłem najlepsze wydanie tej karty, żeby nie martwić się o temperatury, a teraz okazuje się, że UV jest mile widziany wszystkim posiadaczom tego GPU? Gdzie tu sens :Crash:

Mocno mi spadną tempy jak dam jednak wodne chłodzenie na CPU zamiast Arctic Freezer 36? W stresie mam 83, wiem, że to w normie i jak najbardziej ok, ale zawsze mniej to lepiej.

Edytowane przez KuzguwuBoskiDynamit
Opublikowano

Przełóż wentylator z nad ramu na front budy a zostaw tylko jeden na górze (nad sekcją zasilania procka) + jeden na tyle, wejdź w adrenaline i przeciągnij suwak z power  limitem max w lewo, to temperatury na karcie spadną, to taka opcja dla laików żeby nie było dużo roboty i testowania :P Wrzucam ci obraz gdzie masz tą opcję.

1.jpg

  • Upvote 1
Opublikowano

@KuzguwuBoskiDynamit pisałem, że była dosłownie kilka dni temu, tylko pisałem, że allegro a była na olx. Miałem nawet obserwowanych tą obudowę. Była też Biała za chyba 340 zł. Więc jak widzisz można kupić taką obudowę lub tego typu obudowę w rozsądnych pieniądzach trzeba tylko po prostu poszukać. Na razie zrób jak kolega mówi czy jak ja tam pisałem wcześniej, a jeśli będziesz chciał zmienić wentylatory to też polecam kupić te Arctic bo będą na pewno zdecydowanie lepsze niż to co masz w tej chwili a jednocześnie dużo tańsze niż D30.

Opublikowano

Dzięki za uwagi panowie. Niedługo pochwalę się niskimi temperaturami, mam nadzieję.

Pozwolę sobie na lekką dygresję. Otóż jak najlepiej ustawić AMD Adrenalin pod moje GPU? Mam wrażenie, że coś poprzestawiałem i mam spory spadek płynności. W Jedi Survivor ze 189 fps zrobiło się nagle..89, Frostpunk 2 też zaczął chrupać. Obie grywam na epickich i 4k. No ale z początku było płynnie. Przywróciłem zakładki do fabrycznych, nie wiem, nie pomogło. Nie wiem co tam naknociłemxD

Opublikowano (edytowane)

Kupiłem obudowę Antec Flux Pro. Pytanie, czy te wentylatory, które mam w niej domyślnie dają radę? Znaczy temperatury mi spadły, ale niewiele. Hotspot gpu mam max 89°C zamiast 93°C wcześniej. CPU też spadł o kilka stopni. Na górze nie mam żadnego wiatraka, to też pewnie dlatego. Myślę, że wymienię na te co mówiliście, tylko tak: czy brać 140mm czy tylko 120mm wszędzie? Na przód i górę mogę dać 140mm tylko nie wiem ile mogę. Góra chyba 2x, przód chyba 3x max. 

Edytowane przez KuzguwuBoskiDynamit
Opublikowano

@KuzguwuBoskiDynamit

Mam tę obudowę i wenty dają radę z 5090 (przed UV w grach 67, po UV 59-60 stopni), więc powinny niby ogarnąć Twoją kartę.

Krzywe wentylatorów mam ustawione ręcznie w biosie i na topie mam AIO, które robi za wyciąg.

Na pewno powinieneś dołożyć coś na top, jeśli nie potrzeba Ci AIO, to trzy 120 byłyby wskazane. Trzeci reverse pewnie też, będę niedługo kupować trzeci reverse na próbę, więc jeszcze nie wiem czy coś zmienia w kwestii temperatur.

 

Masz jedną z topowych obudów, a temperatury karty i tak wysokie. Nie znam się na tempach kart AMD, ale z tego, co zobaczyłem w necie, chyba tak ma być.

Porządne UV, wenty na 100% RPM i będziesz mieć mniej wydajny, ale odrzutowiec w pokoju, ale tempy trochę spadną.

 

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Myślę, żeby dać tak:

  • Przód: 3×140 mm
  • Góra: 3×140 mm
  • Tył: 1×140 mm
  • Na shroudzie pod GPU (nad zasilaczem): 3×120 mm
  • Na spodzie obudowy (na dnie): 2×140 mm

Podłączenie:

  • 2× wentylatory Arctic Freezer 36: CPU_FAN + CPU_OPT (osobno)
  • 3× przód (140 mm): SYS_FAN1 -> splitter
  • 3× góra (140 mm): SYS_FAN2 -> splitter + 1× tył (140 mm)
  • 3× shroud pod GPU (120 mm): SYS_FAN3 -> splitter + 2× dół (140 mm) - o ile tu kupię splitter na 5 szt.

 

Czy takie coś będzie mieć sens, czy byście coś zmienili? Fabryczne od Anteca są trochę głośne, zwłaszcza w stresie, wymienię na lepsze Artcica + RGB. Czy ma to wszystko sens? 

Opublikowano

Jak masz chłodzenie powietrzem (wieża) na procesorze to nie dawaj u góry w każde możliwe miejsce wentylatorów, daj tylko jeden najbardziej od lewej + jeden na tył, z przodu mogą być 3x120 lub 2x140 (różnica marginalna) pod gpu dajesz ile chcesz.

Opublikowano (edytowane)

Daj 10 push-pull pod gpu :E a tak serio to nie trzeba pakować wentylatorów w każde możliwe miejsce aby zrobić dobrą cyrkulację powietrza, czasem ich nadmiar powoduje gorsze wyniki niż odpowiedni balans ;) 

Edytowane przez Send1N
Opublikowano

spore nadciśnienie w obudowie, jeden na górę  z tyłu bym dał na bank

i  pobawił się obrotami żeby  lekko zrównoważyć ciśnienie (małe nadciśnienie jest  OK - mniej kurzu)

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Popularne tematy

  • Najnowsze posty

    • I ja się skusiłem czytając Wasze opinie tak chwalicie ale jeszcze nie grałem 😉
    • Teoretycznie żaden, bo to złącze nie nadaje się do niczego, skoro przy niższym poborze też jest pajacerka. W praktyce brać takie, gdzie piny nie cofają się w kostce i każda żyła jest w jakimś oplocie. Wtedy nie będą się tak grzać i luzować przy okazji.   Bawię się z tym od kilku dni i widzę, że tylko to może zminimalizować sytuacje fajerwerków. Czy istnieją takie, które się nie cofają? Nie wiem. Sam zamówiłem customa, bo nie ma kabli do mojego zasilacza a już tym bardziej kątowych. W ciemno innych producentów nie będę podłączał jak się okaże, że pinout w zasilaczu inny.   Na suprimie normalnie tego kabla używałem. Przy astralu dopiero zobaczyłem, że coś nie tak. Na stocku odpalając cyberpunka 5 diod na czerwono i skoki od 3 do 12A.  Przy UV do 400W trochę lepiej, ale dalej wystarczające skoki, żeby sobie mrugały.    Nie wróciłbym już do karty bez monitorowania 
    • Czekałem na to i teraz na spokojnie będę mógł sobie ograć pełny prodókt i w niższej cenie 😁👍    
    • https://www.purepc.pl/nvidia-dostawy-pakiety-aib-pamiec-vram-kryzys-karty-graficzne "NVIDIA całkowicie wycofuje się z dostarczania kości GDDR7 w pakietach AIB, czyli zestawów chipów GPU i pamięci VRAM dla partnerów odpowiedzialnych za produkcję kart graficznych GeForce RTX 5000 z rodziny Blackwell. Powodem jest to, że producenci pamięci: Samsung, Micron i SK hynix, nie są w stanie zaspokoić popytu na układy konsumenckie. Rosnące zamówienia na pamięć operacyjną dla rynku sztucznej inteligencji zapewniają im wyższą marżę i stabilniejszy dochód, przez co priorytety produkcyjne zostały przesunięte. Według informatora "Golden Pig" NVIDIA nakazała swoim partnerom samodzielne pozyskiwanie kości GDDR7 potrzebnych do produkcji kart graficznych."
    • Napisalem u mnie jest 2-4% po przesunieciu POWER LIMITU. I tak też było.  Bo to wczesniej sprawdzalem. Natomiast napisalem CI jak krowa na rowie ze sa GPU ktore dobijaja do 1.1V albo nawet wyzej i one potrzebuje wiecej PL i to jest dosc czeste w konstrukcjach chlodzonych woda albo w drozszych kartach typu Astral      Dałem Ci przyklad ze 5070Ti najczesciej dostanie 1-2%, ALE jak masz 8% (chociaz powątpiewam że po samym przesunieciu PL masz az 8% ale niech Ci bedzie)to oczywiscie SUPER najwidoczniej masz rdzen 1.07 lub 1.08V czyli max jaki sie moze trafic.  Masz zestawienie 5080 FE 8250pkt vs 5070Ti asus prime 6800pkt po OC i przesunieciu PL z 20% robi sie 30%. Bo tak reaguja na to GPU z wyższym napieciem rdzenia.  Skończ wreszcie bo sam to zaczales. 
  • Aktywni użytkownicy

×
×
  • Dodaj nową pozycję...