Skocz do zawartości

monitor 4k 32-43cale 16:9 / 21:9, kontrast ~>5000:1, delikatne lokalne podświetlenie lub brak


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

@musichunter1x Kilka miesięcy temu stałem przed takim samym dylematem jak Ty. Nawet przetestowałem tego AOC 27" z miniled i HDR ale uznałem, że zamiast HDR (to mi się spodobało) wolę większy rozmiar i szkoda było mi kasy wydać więcej na monitor, który ma i miniled na VA, i dobry prawdziwy HDR.

 

Sam szukam monitora/TV 32-42" z dobrym kontrastem pod gry na konsolach, 1440p/4K (must have przy 42").

 

Aktualnie korzystam z odkupionego 32" 165Hz iiyama GCB3280QSU-B1 (jest już nowszy B2) - faktyczny kontrast wg testów Stilgara na YT i innych oraz moich w okolicach 4000-5000:1. To taki monitor na przeczekanie, bo też nic nie znalazłem poza zakrzywionymi Samsung Odyssey G7/G8 miniled, z którymi u samsunga podobno różnie z jakością a kosztują nie mało. Szukając monitor widziałem iiyama G-Master G4380UHSU-B1 ale odpuściłem przez wielkość (32" to raczej dla mnie ideał na biurko) oraz smużenie. Wyszedł już jego nowszy model B2 ale też ma kosztować na start prawie 2589 zł (i nie wiadomo, czy coś poprawia względem poprzednika).

 

Gdybyś zmieniał monitor/TV daj znać co wybierasz i dlaczego, bo sam gram w starsze gry ale na PS3 oraz nowsze PS4/PS5/Xbox/Switch oraz czasami też PC. Filmy oglądam (+PS3) na VA Panasonic 48" FullHD 100Hz.

Miałem wcześniej 27" IPS 1440p i stąd wybór 32" 165Hz iiyama GCB3280QSU-B1, nie wiem czy mógłbym teraz wrócić z powrotem do 27" Zmusiłbym się chyba tylko wtedy, gdyby to był OLED w akceptowanej cenie. OLED z HDR600 dobrze sobie przetestowałem na ultrabooku od ASUSa no i tym AOC 27" 1440p z miniLED (AOC Q27G3XMN).

 

Co do 32" 165Hz iiyama GCB3280QSU-B1 idealny nie jest. Do tej pory korzystałem z ekranów IPS ale zawsze wkurzało mnie nierównomierne podświetlenie i srebrząca czerń, stąd w końcu monitor na VA. Tylko, że nie wiem czemu (może coś mam w ustawieniach), jak gram w ciemne gry - survival horror (RE Village) i wchodzę do ciemnego pomieszczenia... na początku jest czarny ekran a po ok 0,5-1 sek wszystko mi się rozjaśnia i dopiero widzę co tam jest. Trochę to dla mnie dziwne, nigdy wcześniej się z czymś takim nie spotkałem i dopiero teraz (przechodzę na nim chyba 3 grę) zaczęło mnie to irytować i być problemem. Wchodzisz do ciemnego pokoju i nic nie widzisz przez krótki czas. Overdrive mam na 1 lub 0 wg zaleceń i do tej pory tak było OK np. w Silent Hill 2 Remake i Days Gone. Gdyby ktoś wiedział, co może być powodem - będę wdzięczny za info a może to taka przypadłość VA?

Opublikowano (edytowane)
W dniu 9.10.2025 o 10:42, KSI napisał(a):

Aktualnie korzystam z odkupionego 32" 165Hz iiyama GCB3280QSU-B1 (jest już nowszy B2) 

A z ciekawości, dlaczego wybrałeś go zamiast LG UltraGear 32GS60QC-B? Sam z LG zrezygnowałem, bo za mało sprawdzonych informacji było o 32 calach, ale już dogrzebałem się i dużo nie różni się od 27 cali, poza trochę gorszymi parametrami, głównie pokrycie DCI. 

Sam może wybrałbym właśnie go, gdybym wcześniej znalazł konkrety o wersji 32cali, aby przekonać się czy krzywulec mi pasuje. 32 cali wygryzłoby u mnie 2 monitory. TV jest jeszcze podłączony długim HDMI, a windows jest tak durny, że wygodne przełączanie się jest dostosowane tylko do dwóch monitorów i jeszcze id monitora nie można zmienić, nawet grzebaniem w rejestrze.

W dniu 9.10.2025 o 10:42, KSI napisał(a):

 

 survival horror (RE Village) i wchodzę do ciemnego pomieszczenia... na początku jest czarny ekran a po ok 0,5-1 sek wszystko mi się rozjaśnia i dopiero widzę co tam jest. 

Możliwe, że to HDR gry, aby symulować akomodację oka, coś na podobę starego dema Half Life: Lost Coast. Zobacz czy nie masz czegoś w ustawieniach gry. Zainstaluję demo za kilka dni to sprawdzę. 

 

 


W sumie to jest takie głupie, że tylko Benq ew277hdr spełnia moje wymagania... Ale  chciałem właśnie następcę 32 cale 1440p /4k nawet 60hz, ale z vrr. Tamten Benq ma całkiem dobrze zrobiony hdr400, mimo biednego 8bit i smużenie jest w standardzie nawet nowych VA, bo to ~23ms w najgorszym przejściu, ten AOC to był 22ms z hakiem.

Edytowane przez musichunter1x
Opublikowano (edytowane)
1 godzinę temu, musichunter1x napisał(a):

A z ciekawości, dlaczego wybrałeś go zamiast LG UltraGear 32GS60QC-B? Sam z LG zrezygnowałem, bo za mało sprawdzonych informacji było o 32 calach, ale już dogrzebałem się i dużo nie różni się od 27 cali, poza trochę gorszymi parametrami, głównie pokrycie DCI. 

Prawdopodobnie z tego samego powodu. Dla mnie priorytetem był kontrast i małe służenie jak na VA. iiyama miała potwierdzony kontrast, że pomimo tego co podaje producent w praktyce był większy ok 4-5.000. Nie wiem jak wypadał LG. Ogólnie miałem kilka modeli i wybrał sprawdzony  model z wysokim kontrastem.

1 godzinę temu, musichunter1x napisał(a):

Możliwe, że to HDR gry, aby symulować akomodację oka, coś na podobę starego dema Half Life: Lost Coast. Zobacz czy nie masz czegoś w ustawieniach gry. 

 

Wg mnie nie mam, bo ustawiłem monitor do ustawień fabrycznych. Ktoś na podstawie filmików stwierdził, że to wygląda jakby gra się doczytywała :/

Wrzucam te filmiki, proszę zerknąć co się dzieje na ekranie w chwili wejścia do ciemnego pomieszczenia:
1) https://youtu.be/OPTlsUJKArQ

 

2) https://youtu.be/1z-yAuiuY14

 

Gra ogrywana na PS5.

Edytowane przez KSI
Opublikowano (edytowane)
1 godzinę temu, KSI napisał(a):

1) https://youtu.be/OPTlsUJKArQ

2) https://youtu.be/1z-yAuiuY14

Gra ogrywana na PS5.

Jeśli rzeczywiście na innym monitorze tego nie ma to niezły cyrk tam masz. :E 
Masz tryb RT włączony? Może gra w ten sposób jest zoptymalizowana, ale pewnie już próbowałeś różnych rzeczy.


OH, google już 4 lata temu to odkryło. Jednak tak zachowuje się HDR w grze. Gry czasem używają też starej sztuczki "HDR", gdzie symulują akomodację oka, tak jak to było w demie HL:Lost Coast.
Posprawdzaj w ustawieniach czy można coś zmienić, jak nie to typ tak ma.

 

Edytowane przez musichunter1x
Opublikowano
W dniu 13.10.2025 o 14:16, musichunter1x napisał(a):


Posprawdzaj w ustawieniach czy można coś zmienić, jak nie to typ tak ma.

 

Poszperałem i... nic tam włączonego nie widziałem, HDR wyłączony i w monitorze, i na konsoli, jedynie RayTracing był włączony - wyłączyłem. Monitor przywróciłem do ustawień fabrycznych i nic... podłączyłem konsolę pod TV VA i też jest podobnie... czyli to nie monitor ani jego ustawienia. W konsoli jak mam HDR wyłączony to nie bardzo widzę, tak samo w grze, co by mogło powodować taki efekt. Może ta gra tak ma... Ogólnie ta ciemnica w grze słabo mi się podoba i coraz bardzie wkurza... na szczęście zaraz grę kończę na najwyższym poziomie trudności.

Opublikowano (edytowane)
1 godzinę temu, KSI napisał(a):

 W konsoli jak mam HDR wyłączony to nie bardzo widzę, tak samo w grze, co by mogło powodować taki efekt. Może ta gra tak ma... Ogólnie ta ciemnica w grze słabo mi się podoba i coraz bardzie wkurza... na szczęście zaraz grę kończę na najwyższym poziomie trudności.

Nie chodzi o HDR współczesny, tylko dawny programowy, gdzie gdy przechodzisz z jasnego miejsca do ciemnego to obraz jest chwilowo mocno ciemniejszy, aby symulować ludzkie oko.

Gdy wchodzisz z ciemnego do jasnego to podbija jasność na krótką chwilę. 

 

Najwidoczniej to kiepska implementacja, a kiedyś była na to moda. Pewnie możnaby pobawić się ustawieniem jasności, a tam są oddzielne dla hdr i sdr. Takie uroki gier z przełomu normalnego HDR, a programowego zmieniania jasności.

 

Odpaliłem początek i nie zauważyłem aż tak mocnego ściemniania, ale może to moje ustawienie jasności lub inne pomieszczenie.

 

Edytowane przez musichunter1x

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...