Skocz do zawartości

AMD ZEN 5 (SERIA RYZEN 9xxx / SOCKET AM5) - wątek zbiorczy


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
15 minut temu, PiPoLiNiO napisał(a):

Nie miałeś nic wpisywać, miałeś zrobic reset bios i włączyć EXPO 6000. Nic więcej :)

 

Ale możesz też wpisać ustawienia @wallec i dać znać czy komp się włączył , a jeśli tak to czy stutter zniknął :)

To akurat były stare nastawy. Po instalacji nowej windy nic nie ruszałem. Kompletnie nic. Później tylko ustawiłem wentylatory😉. Jeśli ktoś poświęca mi swój czas to nie olewam. 

@wallec zaraz podeślę zentimings. 

14 minut temu, ju-rek napisał(a):

Ja w tym NFS nie czuję żadnych ścinek, ale ja już stary jestem :)

Ja też do najmłodszych nie należę ;p 

Opublikowano
1 godzinę temu, PiPoLiNiO napisał(a):

@Zachy, @ju-rek, @tomcug, @Phoenix.  co myślicie? :)

Myślę żeby dodać do ignorowanych bo on już na pclabie dawno poleciał i szkoda czasu na takiego gościa po prostu. Ja już przestałem się przepychać tylko tacy lecą od raz do ignorowanych. Szkoda życia i czasu serio ;)  Jak mi coś działa to mam w dupie innych zdanie a tym bardziej nie muszę nikomu udowadniać że mi działa :D Polecam też pójść tym torem a będziesz spokojniejszy ;)

Opublikowano
Godzinę temu, sniper76 napisał(a):

A ja mam szarpanie, spowolnienia w BF2042 multi on-line i nie jestem w stanie tego ogarnąć, a już przegrałem ponad 830h 🫣 uj mnie strzela od samego początku 😡 

Dziwne u mnie lata bez problemu. Wczoraj po dłuższej przerwie z 1.5 godzinki na multi latałem i zero przycinek. 

Opublikowano (edytowane)

U mnie 9800X3D w BF2042 zero przycinek czy jakichkolwiek problemów. Śmiga jak złoto. Masełko. Testowane na bieżąco w trybie szturmu XL 128ppl :D Rozdziałka 3840x1600.

Edytowane przez Fenrir_14
Opublikowano (edytowane)
13 godzin temu, NoviAMG napisał(a):

Hmm, jeszcze jedna rzecz mi przyszła do głowy. Wyczyścić w grach shadery. W AMD jest opcja w sterowniku, na nvidii nie mam pojęcia.

No na amd daje to tyle że po kliknięciu tej opcji w niektórych grach szczególnie DX11 zafundujesz sobie od nowa ogromny stutter za nim się "ułoży" :E xD efekt taki sam jak przy reinstalacji/zmianie sterowników ;) 

12 godzin temu, NoviAMG napisał(a):

Audio mam ustawione na 32bit i max hz, ale coś mówiło się kiedyś, że czym więcej tym łatwiej o ścinki jakieś. 

Był taki artykuł lata temu w którym opisane było aby ustawić 44.1khz do gier i nie dawać nic więcej to odciąży nieco procesor bo gierki i tak nie korzystają z wyższej częstotliwości próbkowania a ustawiając więcej pod windą musi być to na siłę "przemielone" przez cpu do wyższego, pewnie to widziałeś ;) 

Edytowane przez Send1N
Opublikowano
4 godziny temu, Send1N napisał(a):

Był taki artykuł lata temu w którym opisane było aby ustawić 44.1khz do gier i nie dawać nic więcej to odciąży nieco procesor bo gierki i tak nie korzystają z wyższej częstotliwości próbkowania a ustawiając więcej pod windą musi być to na siłę "przemielone" przez cpu do wyższego, pewnie to widziałeś ;) 

Ja mam 96. Także to raczej nie powoduje ścinek. Na klipsch miałem jeszcze wiecej i też bez problemu. 

 

To już chyba nie te czasy, obecne procki to raczej ogarniają bez problemu :)

Opublikowano (edytowane)

To nigdy nie powodowało ścinek tylko 15 lat temu ustawianie tego powyżej 44 mogło dać 2fps mniej :E dawniej też było tak że dodatkowa karta dźwiękowa odciążała procesor względem zintegrowanej jak ktoś walczył o każdy 1fps 

Edytowane przez Send1N
  • Haha 1
Opublikowano
10 godzin temu, sniper76 napisał(a):

A ja mam szarpanie, spowolnienia w BF2042 multi on-line i nie jestem w stanie tego ogarnąć, a już przegrałem ponad 830h 🫣 uj mnie strzela od samego początku 😡 

Znając twoją kombinatorykę to znowu z czymś przesadziłeś pewnie ;) 

  • Upvote 1
Opublikowano
5 godzin temu, Send1N napisał(a):

No na amd daje to tyle że po kliknięciu tej opcji w niektórych grach szczególnie DX11 zafundujesz sobie od nowa ogromny stutter za nim się "ułoży" :E xD efekt taki sam jak przy reinstalacji/zmianie sterowników ;) 

Był taki artykuł lata temu w którym opisane było aby ustawić 44.1khz do gier i nie dawać nic więcej to odciąży nieco procesor bo gierki i tak nie korzystają z wyższej częstotliwości próbkowania a ustawiając więcej pod windą musi być to na siłę "przemielone" przez cpu do wyższego, pewnie to widziałeś ;) 

Większość gier i tak shadery ogarnia w menu, ale fakt, nieraz trzeba zwiedzić całą mapę zanim wszystko się ułoży :E .

 

Wydaje mi się, że na dziś dzień są już na tyle mocne procki, że nie ma to znaczenia. Korzystam z ifi zen dac i w aidzie powoduje zwiększenie opóźnienia w bench memory o jakieś 3ns. Dlatego na 7800x3d miałem problem zejść poniżej 60ns, a wystarczyło wysunąć USB od daca i już było poniżej :). Ale nadal dac u mnie nie powoduje żadnych przycinek. 

 

Jeśli nic z hardware nie jest wadliwe, a użytkownik za dużo nie przekombinował, to nie ma prawa być stutterow. Takim automatycznym profilom jak np expo też nie ufam. Już lepiej ustawić luźno, ręcznie ram, bez większej gimnastyki i mieć pewność że tu jest oki. Głównie napięcia imc i dobór oporów na Expo mi się nie widzi, niekoniecznie ma to prawo działać stabilnie.

Opublikowano
7 minut temu, NoviAMG napisał(a):

Głównie napięcia imc i dobór oporów na Expo mi się nie widzi, niekoniecznie ma to prawo działać stabilnie.

Tu się zgadzam. Gorzej jak jest jak u mnie i programiści Asus postanowią coś zmienić, po czym EXPO nie działa na kolejnych BIOS :)

Opublikowano
18 minut temu, NoviAMG napisał(a):

Większość gier i tak shadery ogarnia w menu, ale fakt, nieraz trzeba zwiedzić całą mapę zanim wszystko się ułoży :E .

 

No tylko że akurat ta w którą ja gram za nim wprowadzili nowy silnik z dx12 czyli w w połowie sierpnia tego roku wcześniej działała na dx11 i po każdej zmianie sterów czy kliknięciu tej opcji pierwsze 20 minut biegałem w multi na totalnych ścinach %-) od sierpnia już tego nie ma bo hunt działa na dx12 i nawet po świeżej instalacji sterownika od pierwszego włączenia gry wszystko działa jak po maśle.

Opublikowano (edytowane)

W przypadku jak masz jeszcze ram dualrank, to szansa że Expo 6200-6400 będzie w pełni stabilne to jest chyba 1/1000. Fakt, mam xmp tylko na dr, ale widziałem że Expo ustawia to samo co u mnie. Vddp 1.15v i ASRock już ma focha, stabilne niby jest, ale fps 1% jest na poziomie spd 4800cl40. Dopiero korekta vddp podbiła minimalne fps, do tego nie wiedzieć czemu, u mnie dr nie lubi fclk2167, i to nie kwestia za niskiego vsoc, podbijałem i nic się nie zmieniało. Do tego terminacja/opory na dr u każdego są inne, więc też może by trzeba było je ustawić ręcznie, żeby było optymalniej? Na asrocku i single rank, mam procODT 60ohm, ustawiając ręcznie 53.3 jest już niestabilność, na innych płytach śmiga sporo niżej procodt stabilnie. Więc tak jakby nie patrzył, stabilność ramu, też może być wielce zależna od płyty głównej. 

A że nie ma czegoś na styl kalkulatora dram, to tak na prawdę nie wiemy jak te opory powinny być ustawione do ramu dr. W single rank, płyty zbytnio rozrzutu nie mają między modelami, głównie właśnie wszystko rozbija się o dr, bo u każdego jest inaczej, a ciężko wywnioskować co jest optymalne. Na asrocku obecnie mam w pełni stabilne, brak stutteringu i utraty fps minimalnego, więc stawiam że płyta akurat dość dobrze wszystko dobrała na automacie. Dlatego jakbym zmienił bios i by nie było stabilności, to ręcznie przepisze to co miałem teraz i stawiam, że nagle zacznie wszystko działać. Bo zapewne co aktualizacja biosu/agesy to też algorytm doboru oporow się zmienia, a nauczony życiem, nie zawsze nowsze, znaczy lepsze. 

Edytowane przez NoviAMG
Opublikowano (edytowane)
24 minuty temu, CajraX napisał(a):

Ciekawy test. Pokazuje, że faktycznie warto było iść w DR:)

Warto? Różnice są marginalne ale o tym mówiłem już dawno. Warto dla większej pojemności, a nie większej wydajności bo 1-2% to pod margines błędu podchodzi na tak wysokim poziomie fps i 1080p. W dodatku w 1440p i wyżej będzie równe 0%.

21 minut temu, bourne2008 napisał(a):

Tyle się mówi, że pamięci na X3D mają mały wpływ na ogólną wydajność... no i mamy test na X3D. xD

Test powinien zawierać takiego 9700X bez kaszy, żeby dało pełny obraz do kompletu.

23 minuty temu, Tornado3 napisał(a):

DDR4 w DR chyba więcej dawało 

Tutaj ledwo 2% 

To samo jest z palowaniem „CL” na DDR5 tak nisko, które nic nie daje ale fajnie wygląda dlatego producenci dają ten timing nisko bezkosztowo jeśli chodzi o napięcie ;)  Ale przecież CL28 super wygląda 🤣

Edytowane przez Phoenix.
  • Upvote 2
Opublikowano
Godzinę temu, NoviAMG napisał(a):

A że nie ma czegoś na styl kalkulatora dram, to tak na prawdę nie wiemy jak te opory powinny być ustawione do ramu dr. 

Wspominałem o tego typu kalkulatorze jak pod am4 i dostałem odpowiedz że jest kompletnie niepotrzebny bo platforma jest o wiele banalniejsza niż ddr4 ;D nie każdy wbija expo jednym kliknięciem a drugim ustawia ujemny offset dla cpu i wychodzi z biosu ;) 

Opublikowano
4 minuty temu, PiPoLiNiO napisał(a):

Nie no, w AIDA trochę daje przy latency :D :D :D

Fakt tu masz rację z tym wyjątkiem :D Lexar promuję swoje nowe ramy, które wejdą w styczniu do sprzedaży CL26, wszystko spoko gdyby nie 1.45v na kościach przy 6000Mhz. A przy takim napięciu to sobie każdy może tak ustawić na większości ADIE. 

Opublikowano (edytowane)

Ogólnie z tym dr, jest tak, że na x3d osiąga sporo wyższą wydajność przy marnych taktowaniach i timingach. 5400cl40 DR jest na poziomie 6200cl30 manual na single rank. Jak single ustawisz tak słabo jak te dr to widać jakieś różnice wydajności względem manualnego 6200mhz. A znów ciśnięcie w opór dr niezbyt cokolwiek zmienia w fpsach ;).

Mam 6400cl30 na dr bo w sumie z palca zaskoczyło i jest stabilne, i jakoś tam więcej nie poprawiałem. 

Edytowane przez NoviAMG
Opublikowano

@Phoenix. Zasadnicze pytanie po co, skoro podniesienie ram na 6200 albo 6400 lub fclk na 2100 albo 2200 i zysk w tej aida jest kilkanaście % wyższy niż zmiana tych głownych timingów ;p A 6200 i fcl 2100 to chyba odpali 99% procków.

2 minuty temu, NoviAMG napisał(a):

Mam 6400cl30 na dr

Podeślesz swój ZEN? No kurde u mnie 30 nie chce być stabilne, może musiałbym jeszcze te oporności porzeźbić. Ale mam wrażenie, że one po prostu na 43.3 są niestabilne, od 60 są stabilne a do 160 to nic nie zmienia w kwestii możliwości tuningu timming.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...