Skocz do zawartości

Nowe monitory - wskaźnik myszy freezuje na 2sek. przy starcie media playera


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Cześć,

zakupiłem i testuje monitor Sony Inzone M3.

 

Napotkałem jeden dość upierdliwy problem.

Jak wyłączę/włączę monitor i uruchamiam aplikację która korzysta z akceleracji GPU np. jakiś Media Player lub FanControl to na moment około 2 sekundy wskaźnik myszy zatrzymuje się gdy nim poruszam podczas otwierania takiej aplikacji. Sprawdzałem różne odświeżania i zawsze to samo. Za drugim uruchomieniem aplikacji już tak się nie dzieje (trzeba ponownie zrestartować monitor lub komputer lub zmienić jakieś ustawienie monitora np. odświeżanie w panelu NVIDIA). Przy poprzednim monitorze tak się nie działo.

Może ktoś spotkał się z czymś takim? Bo to chyba nie jest normalne?

 

Załączam filmik z nagranym problemem (freeze wskaźnika występuje od 4 sek.):

https://streamable.com/sdmvwb

 

Co do SMPlayera to w zależności od jego wersji trzeba załadować plik z filmem, a nie tylko uruchomić samą aplikację, aby odtworzyć problem.

 

Konfiguracja komputera do którego podłączam monitor:

Mobo: ASRock Z790 NOVA

CPU: i9-13900KS

RAM: 2x24GB Teamgroup 7600

Grafika: Asus Strix 4090

Zasilacz: Corsair HX1000i ATX 3.0

Dysk: Samsung 990 Pro 2TB

 

Co próbowałem aby rozwiązać problem:

  • sprawdzałem na Windows 10 i Windows 11, obydwa nie mają najnowszych aktualizacji (Windows 11 stan aktualizacji na Wrz. 2024, Win 10 chyba stan aktualizacji na Lipiec 2024),
  • sprawdzałem na odświeżaniu 60Hz jak i 240Hz,
  • wyłączałem GSync w panelu NVIDIA, wyłączałem AdaptiveSync w monitorze, wyłączałem DCI/CI w monitorze,
  • sprawdzałem na kablu DisplayPort i na kablu HDMI innej firmy niż kabel DP,
  • sprawdzałem na sterowniku NVIDII 551.86 jak i na najnowszym sterowniku 561.09 (Game drivers),
  • kabel myszy podłączony bezpośrednio do wyjścia USB na płycie głównej - sprawdzałem także inny port USB.

 

Ciekawe jest, że na Ubuntu Linux ten problem nie występuje. SMPlayer pod Linux - problem nie występuje.

Pod Linuksem sterowniki NVIDII w wersji 550.120.

 

 

Edytowane przez pawciog
Opublikowano

Aktualizacja:

  • zainstalowałem inne sterowniki 561.09 --> dalej ten sam problem,
  • zainstalowałem sterowniki 561.09 w wersji Studio --> dalej ten sam problem,
  • odinstalowałem w ogóle sterowniki NVIDII --> problem nie występuje :wariat:
Opublikowano

W sekcji HDCP mam, że zarówno monitor jak i karta obsługują HDCP.

Tak, mam ustawioną natywną rozdzielczość monitora.

 

Dodatkowo jak odłączę monitor od GPU Nvidii i podłączę monitor do płyty głównej, do iGPU to ten problem nie występuje.

Opublikowano

Problemem jest ASPM dla PEG.

 

Rozwiązań jest kilka - wbić L0 dla PEG lub całkowicie wyłączyć ASPM, ale jeżeli karta wykorzystuje ASPM(kwestia modelu) to zauważalnie wzrośnie pobór mocy w idle.

 

Innym rozwiązaniem to podpięcie dysków w tym systemowego pod linie z chipsetu, a więc trzeba przerzucić dyski w inne gniazda M2.

  • Upvote 1
  • pawciog zmienił(a) tytuł na Nowe monitory - wskaźnik myszy freezuje na 2sek. przy starcie media playera
Opublikowano
W dniu 11.11.2024 o 18:43, LeBomB napisał(a):

To skorzystaj z tego dołączonego do monitora i zobacz czy problem występuje. 

Sprawdziłem kable dołączony do monitora AOC -> problem dalej występuje.

 

W dniu 16.11.2024 o 23:14, sideband napisał(a):

Rozwiązań jest kilka - wbić L0 dla PEG lub całkowicie wyłączyć ASPM, ale jeżeli karta wykorzystuje ASPM(kwestia modelu) to zauważalnie wzrośnie pobór mocy w idle.

 

Innym rozwiązaniem to podpięcie dysków w tym systemowego pod linie z chipsetu, a więc trzeba przerzucić dyski w inne gniazda M2.

W BIOSie miałem opcję "PCI Express Native Control" na Enabled, przestawiłem na Disabled -> problem dalej występuje.

Reszta opcji w BIOSie dotyczących ASPM ma ustawienie Disabled.

 

Wyłączyłem też w Windowsie Oszczędzanie energii PCI-Express -> problem dalej występuje.

 

Wyjąłem dysk podpięty pod M2_2(CPU), został tylko dysk podpięty pod M2_6(chipset). Odpaliłem z dysku w M2_6 Windowsa -> problem dalej występuje. :(

 

Opublikowano

Uruchomiłem pomiar w LatencyMon, odtworzyłem problem, zatrzymałem monitorowanie i wygląda ok.

latencymon_after_mouse_freeze1.thumb.PNG.bbc491f54224bc92376adb74b7d1a524.PNG

 

latencymon_after_mouse_freeze2.thumb.PNG.5f11f8e3b7898058e97d227c5a69f90b.PNG

 

latencymon_after_mouse_freeze3.thumb.PNG.17c224473ec53aafb3847eaea47f0ea2.PNG

 

22 godziny temu, Send1N napisał(a):

VRR masz włączone pod windowsem (system > wyświetlacz > grafika) ?

Miałem wyłączone, ale sprawdziłem przy włączonym i problem dalej występuje.

Opublikowano (edytowane)
W dniu 22.11.2024 o 11:37, pawciog napisał(a):

Sprawdziłem kable dołączony do monitora AOC -> problem dalej występuje.

 

W BIOSie miałem opcję "PCI Express Native Control" na Enabled, przestawiłem na Disabled -> problem dalej występuje.

Reszta opcji w BIOSie dotyczących ASPM ma ustawienie Disabled.

 

Wyłączyłem też w Windowsie Oszczędzanie energii PCI-Express -> problem dalej występuje.

 

Wyjąłem dysk podpięty pod M2_2(CPU), został tylko dysk podpięty pod M2_6(chipset). Odpaliłem z dysku w M2_6 Windowsa -> problem dalej występuje. :(

 

Wrzucałeś nowszy bios do płyty?

U mnie mam dokładnie ten sam problem tylko właśnie wynika z ASPM.

Sprawdź dyski, które posiadasz w smarcie czy wszystko z nimi ok.

Nie masz po instalowanego jakiegoś syfu od RGB?

Edytowane przez sideband
  • Like 1
Opublikowano

BIOS najnowszy 7.01 wgrany we wrześniu 2024.

Problem występuje na prawie czystym Windows 11, tylko sterowniki do płyty głównej, grafiki oraz kilka programów. Na pewno nie ma tam żadnego do obsługi RGB.

 

S.M.A.R.T. dysków:

smartctl 7.2 2020-12-30 r5155 [x86_64-linux-6.8.0-49-generic] (local build)
Copyright (C) 2002-20, Bruce Allen, Christian Franke, www.smartmontools.org

=== START OF INFORMATION SECTION ===
Model Number:                       Samsung SSD 990 PRO with Heatsink 2TB
Serial Number:                      CUT
Firmware Version:                   4B2QJXD7
PCI Vendor/Subsystem ID:            0x144d
IEEE OUI Identifier:                CUT
Total NVM Capacity:                 2 000 398 934 016 [2,00 TB]
Unallocated NVM Capacity:           0
Controller ID:                      1
NVMe Version:                       2.0
Number of Namespaces:               1
Namespace 1 Size/Capacity:          2 000 398 934 016 [2,00 TB]
Namespace 1 Utilization:            1 237 361 049 600 [1,23 TB]
Namespace 1 Formatted LBA Size:     512
Namespace 1 IEEE EUI-64:            CUT
Local Time is:                      Sun Nov 24 17:43:33 2024 CET
Firmware Updates (0x16):            3 Slots, no Reset required
Optional Admin Commands (0x0017):   Security Format Frmw_DL Self_Test
Optional NVM Commands (0x0055):     Comp DS_Mngmt Sav/Sel_Feat Timestmp
Log Page Attributes (0x2f):         S/H_per_NS Cmd_Eff_Lg Ext_Get_Lg Telmtry_Lg *Other*
Maximum Data Transfer Size:         512 Pages
Warning  Comp. Temp. Threshold:     82 Celsius
Critical Comp. Temp. Threshold:     85 Celsius

Supported Power States
St Op     Max   Active     Idle   RL RT WL WT  Ent_Lat  Ex_Lat
 0 +     9.39W       -        -    0  0  0  0        0       0
 1 +     9.39W       -        -    1  1  1  1        0       0
 2 +     9.39W       -        -    2  2  2  2        0       0
 3 -   0.0400W       -        -    3  3  3  3     4200    6800
 4 -   0.0050W       -        -    4  4  4  4     2700   21800

Supported LBA Sizes (NSID 0x1)
Id Fmt  Data  Metadt  Rel_Perf
 0 +     512       0         0

=== START OF SMART DATA SECTION ===
SMART overall-health self-assessment test result: PASSED

SMART/Health Information (NVMe Log 0x02)
Critical Warning:                   0x00
Temperature:                        46 Celsius
Available Spare:                    100%
Available Spare Threshold:          10%
Percentage Used:                    0%
Data Units Read:                    105 635 376 [54,0 TB]
Data Units Written:                 35 911 602 [18,3 TB]
Host Read Commands:                 961 142 777
Host Write Commands:                376 259 743
Controller Busy Time:               425
Power Cycles:                       5 109
Power On Hours:                     1 931
Unsafe Shutdowns:                   1 000
Media and Data Integrity Errors:    0
Error Information Log Entries:      1
Warning  Comp. Temperature Time:    0
Critical Comp. Temperature Time:    0
Temperature Sensor 1:               46 Celsius
Temperature Sensor 2:               49 Celsius

Error Information (NVMe Log 0x01, 16 of 64 entries)
No Errors Logged

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

smartctl 7.2 2020-12-30 r5155 [x86_64-linux-6.8.0-49-generic] (local build)
Copyright (C) 2002-20, Bruce Allen, Christian Franke, www.smartmontools.org

=== START OF INFORMATION SECTION ===
Model Number:                       WD_BLACK SN850X 2000GB
Serial Number:                      CUT
Firmware Version:                   620361WD
PCI Vendor/Subsystem ID:            0x15b7
IEEE OUI Identifier:                CUT
Total NVM Capacity:                 2 000 398 934 016 [2,00 TB]
Unallocated NVM Capacity:           0
Controller ID:                      CUT
NVMe Version:                       1.4
Number of Namespaces:               1
Namespace 1 Size/Capacity:          2 000 398 934 016 [2,00 TB]
Namespace 1 Formatted LBA Size:     512
Namespace 1 IEEE EUI-64:            CUT
Local Time is:                      Sun Nov 24 17:45:31 2024 CET
Firmware Updates (0x14):            2 Slots, no Reset required
Optional Admin Commands (0x0017):   Security Format Frmw_DL Self_Test
Optional NVM Commands (0x00df):     Comp Wr_Unc DS_Mngmt Wr_Zero Sav/Sel_Feat Timestmp Verify
Log Page Attributes (0x1e):         Cmd_Eff_Lg Ext_Get_Lg Telmtry_Lg Pers_Ev_Lg
Maximum Data Transfer Size:         128 Pages
Warning  Comp. Temp. Threshold:     90 Celsius
Critical Comp. Temp. Threshold:     94 Celsius
Namespace 1 Features (0x02):        NA_Fields

Supported Power States
St Op     Max   Active     Idle   RL RT WL WT  Ent_Lat  Ex_Lat
 0 +     9.00W    9.00W       -    0  0  0  0        0       0
 1 +     6.00W    6.00W       -    0  0  0  0        0       0
 2 +     4.50W    4.50W       -    0  0  0  0        0       0
 3 -   0.0250W       -        -    3  3  3  3     5000   10000
 4 -   0.0050W       -        -    4  4  4  4     3900   45700

Supported LBA Sizes (NSID 0x1)
Id Fmt  Data  Metadt  Rel_Perf
 0 +     512       0         2
 1 -    4096       0         1

=== START OF SMART DATA SECTION ===
SMART overall-health self-assessment test result: PASSED

SMART/Health Information (NVMe Log 0x02)
Critical Warning:                   0x00
Temperature:                        45 Celsius
Available Spare:                    100%
Available Spare Threshold:          10%
Percentage Used:                    0%
Data Units Read:                    2 987 324 [1,52 TB]
Data Units Written:                 4 088 134 [2,09 TB]
Host Read Commands:                 57 116 802
Host Write Commands:                49 112 297
Controller Busy Time:               27
Power Cycles:                       754
Power On Hours:                     723
Unsafe Shutdowns:                   48
Media and Data Integrity Errors:    0
Error Information Log Entries:      0
Warning  Comp. Temperature Time:    0
Critical Comp. Temperature Time:    0

Error Information (NVMe Log 0x01, 16 of 256 entries)
No Errors Logged

 

18 godzin temu, sideband napisał(a):

U mnie mam dokładnie ten sam problem tylko właśnie wynika z ASPM.

Czy da się sprawdzić pod Windowsem, czy jakieś funkcje z ASPM są włączone?

 

Opublikowano

aspm.jpg

 

Wszystko na off musi być nawet jeżeli włączy się natywnie wsparcie pod systemem i wyłączy się ASPM pod windą to i tak nie rozwiązuje to problemu.

Spróbuj na próbę wyłączyć też c-state. C-states support na disable.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Popularne tematy

  • Najnowsze posty

    • No ciekawy jestem jak to będzie z PS6 i takim RT skoro na PC aktualnie karty za 10 tys. w 4k ledwo sobie z tym radzą, RTX 5090 poprawi sytuacje tylko przez chwile, bo wyjdą kolejne tytuły, które go szybko sprowadza na ziemie. Ze o reszcie kart nawet nie wspomnę. To gdzie tu taka konsolka  
    • @Kadajo w PS6 na pewno bedzie lepiej, ale teraz jest PS5 Pro. Beda poprawiac ten caly PSSR i powinno byc lepiej z tym skalowaniem z nizszych rozdzielczosci. Generalnie mam duzy fan z testowania tego u siebie. PSMR 
    • RT to jest przy 4 czy nawet 5 letnim sprzęcie mrzonka. Rynek dzisiaj ciśnie mocno na RT i PT, ale ledwo to ogarniają karty za 2xtyle co prosiak, a nie co dopiero mała 200W skrzynka. Jw. nadmiar mocy powinien iść w rozdzielczość bazową do PSSR jak najwyższą dla osiągnięcia 60 fps i ewentualnie podbite jakieś cienie czy inne ustawienia do poziomu medium/high. I wracamy do sedna, marketingu - nie trzeba było mamrotać tyle o wydajniejszym RT czy PSSR, tylko wydać konsolę, wrzucić na nią jakąś chociaż z jedną nawet czasowo ekskluzywną grę i byłoby mniej jojczenia że coś jest takie a nie inne. Po ponad 2 tygodniach z tą konsolą mogę się śmiało wypowiedzieć, że efekty RT i tak mi zwisają bo gram w 60 fps we wszystko co ma taki tryb - i do tego ta konsola nadaje się bdb.  @DżonyBi I na pro będzie lepiej, bo pamiętać należy że updaty dostają starsze gry, które pisane były pod inne skalowanie i jak ktoś leci po łatwiźnie, to łatwo skopie bo ewidentnie PSSR potrzebuje zmian w samym kodzie gry. Obstawiam, że wszystko co nowe będzie wychodzić a z PSSR będzie miało już nowsze SDK i będzie działać przynajmniej na wyższym poziomie niż to co widzimy w Survivor czy SH2. Generalnie, jak dla mnie UE5 to silnik, który technologicznie jest tak spitolony, że powinno się go najpierw okroić z połowy ficzerów a dopiero wtedy na nim budować gry. Co z tego, że wyglądają ładnie skoro doprowadzenie ich do stanu używalności to nieraz pół roku łatek już po premierze  
    • Gra w singlu może być w trybie singlowym albo trybie multi. W singlowym po prostu nie będziesz mieć kooperacji przy bossach z innymi graczami czy randomowych najazdów. Plus żadnych napisów na ziemi od innych graczy, a one znacząco pomagają w odkrywaniu sekretów świata. Zazwyczaj. 
  • Aktywni użytkownicy

×
×
  • Dodaj nową pozycję...