Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Moi Drodzy, 

 

Jak pewnie wielu z was i ja również często dokonuję zakupów w x-kom. Gdyż to jeden z większych polskich sklepów. 

 

I pech chciał że po latach zakupów w końcu coś padło.

 

Problem dotyczy lekko ponad rocznego smartwatcha za 1000 zł. Co się dzieje? Urządzenie ładuje się do 100% a następnie po 5 minutach pada i ma 0%. 

 

Zgłoszona rękojmia a oto otrzymana odpowiedź.

 

"Odpowiedź na reklamację Nie uznajemy Pana reklamacji. Uzasadnienie Bateria, której problem Pan zgłosił, jest elementem eksploatacyjnym i zużywa się w trakcie użytkowania.

Z czasem pojemność baterii spada i może wymagać wymiany. Zużycie baterii nie jest jednak wadą i nie może być powodem do uznania reklamacji za zasadną.

 

Podstawa prawna: Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta

 

Z poważaniem Justyna Rorat Dział administracji Tech Support"

 

Dwa lata temu miałem problem z baterią w telefonie - zakup na amazon - bezproblemowy zwrot całej kasy ale jak widać w Polsce standardy są inne. 

 

 

 

 

 

 

  • Like 1
  • Kadajo zmienił(a) tytuł na X-Kom Polityka obsługi klienta
Opublikowano

Ogólnie ja ich nie bronie, tylko zwracam uwagę na te cholerne akumulatory i że one nie są często objęte ta samą długością gwranacji.

Co jest dla mnie bzdura, bo nie dość, że może paść to jeszcze praktycznie uniemożliwia się samodzielną ich wymianę.

  • Like 1
Opublikowano

Jaki to smartwatch? Ale @Kadajoma rację, a google mówi tak co kolega skrócił.

 

"Gwarancja na smartwatcha obejmuje zazwyczaj wady fabryczne i mechanizm zegarka, ale bateria, jako element eksploatacyjny, może mieć krótszy okres gwarancji lub w ogóle nie być objęta gwarancją. Wiele firm udziela gwarancji na baterię na 6-12 miesięcy, ale niektóre mogą oferować dłuższy okres. Zawsze warto sprawdzić warunki gwarancji konkretnego modelu smartwatcha, ponieważ mogą się różnić. Wymiana baterii w nieautoryzowanym serwisie może skutkować utratą gwarancji. "

Opublikowano (edytowane)

Widzę że macie problemy z czytaniem ze zrozumieniem.

 

38 minut temu, Decus napisał(a):

Ale ja nie składałem na gwarancję tylko rękojmię która jest definiowana przez prawo a nie regulamin sklepu/gwarancji 

 

Edytowane przez Camis
Opublikowano (edytowane)

Oczywiście macie rację że producent czy regulamin sklepu często oferuje krótszy okres gwarancji na baterię aniżeli 2 lata.  

 

I funkcjonowało to okej jak byliśmy w erze wymiennych baterii.

 

Później ludzie zaczęli się właśnie ratować rękojmią, która nie jest regulowana ani przez sklep ani przez producenta a jedynie przez polskie prawo. 

 

I jej celem jest zabezpieczenie kupującego na okres 2 lat że urządzenie będzie spełniało zadania i funkcje deklarowane w momencie sprzedaży. 

 

Według mojej oceny X-kom chce się wymigać od odpowiedzialności z tytułu rękojmi argumentacją zaczerpniętą z warunków gwarancji czy regulaminu sklepu co nie powinno mieć miejsca. 

 

Tutaj jest pal licho tylko zegarek za 1k ale wyobraźcie sobie że kupujesz telefon za 4/5k i po roku jesteś z niczym. Naprawa w autoryzowanym serwisie? zapłacisz krocie, w innym? stracisz gwarancję na inne podzespoły. 

Edytowane przez Decus
Opublikowano

@x-kom

Prosiłbym o ustosunkowanie się

 

@Kadajo

Sprzedawca nie może zmienić sobie sposobu zgłoszenia jeśli  była zaznaczona reklamacja jako rękojmia  to odpowiada za produkt ustawowe 2 lata i bajki o akumulatorach można sobie wsadzić - biorąc pod uwagę,że wada jest istotna bo nie da się korzystać z urządzenia 

Opublikowano
W dniu 12.07.2025 o 10:05, Decus napisał(a):

Problem dotyczy lekko ponad rocznego smartwatcha

Rozumiem, że przy składaniu reklamacji wykazałeś, że to była wada fabryczna, a nie wynik twojego użytkowania?

Po roku, to ty jako konsument musisz wykazać niezgodność, wadę produktu, a nie sprzedawca.

 

Jeżeli w żaden sposób nie pokazałeś, że użytkowałeś zgodnie z instrukcją, nie pokazałeś np. liczby cykli ładowania, że jest daleka od tego co deklaruje producent, że stało się to nagle, a nie jako powolna degradacja, to sklep tutaj niczego bezprawnego nie zrobił.

Można się spierać czy to jest podejście do klienta czy nie ale to już tylko i wyłącznie podejście biznesowe, kreowanie wizerunku. Jedni robią to lepiej, inni gorzej, nasze prawo konsumentów wybierać tych, którzy nam lepiej pasują.

Opublikowano
4 godziny temu, Bono_UG napisał(a):

Rozumiem, że przy składaniu reklamacji wykazałeś, że to była wada fabryczna, a nie wynik twojego użytkowania?

Po roku, to ty jako konsument musisz wykazać niezgodność, wadę produktu, a nie sprzedawca.

 

Jeżeli w żaden sposób nie pokazałeś, że użytkowałeś zgodnie z instrukcją, nie pokazałeś np. liczby cykli ładowania, że jest daleka od tego co deklaruje producent, że stało się to nagle, a nie jako powolna degradacja, to sklep tutaj niczego bezprawnego nie zrobił.

Można się spierać czy to jest podejście do klienta czy nie ale to już tylko i wyłącznie podejście biznesowe, kreowanie wizerunku. Jedni robią to lepiej, inni gorzej, nasze prawo konsumentów wybierać tych, którzy nam lepiej pasują.

Opisałem dokładnie że problem nagły i nie jest to kwestia że bateria trzyma 2 dni zamiast 4 tylko wytrzymuje minutę. 

 

Według deklaracji x-kom na pv forumowe, urządzenie będzie wymienione, jeśli do tego dojdzie to poinformuję ;)

 

 

Opublikowano
5 godzin temu, Bono_UG napisał(a):

Po roku, to ty jako konsument musisz wykazać niezgodność, wadę produktu, a nie sprzedawca.

Przepisy odnośnie rękojmi się zmieniły i to już jakoś w 2023 roku. Było rok domniemania istnienia wady teraz jest 2 lata.

 

 

Opublikowano
18 godzin temu, lukadd napisał(a):

Przepisy odnośnie rękojmi się zmieniły i to już jakoś w 2023 roku. Było rok domniemania istnienia wady teraz jest 2 lata.

Jakoś tego na stronach rządowych ani w uchwale nie widzę.

Aktualny tekst ustawy: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20240001061

Cytat

Art. 5562. Jeżeli kupującym jest konsument, a wada została stwierdzona przed upływem roku od dnia wydania rzeczy sprzedanej, domniemywa się, że wada lub jej przyczyna istniała w chwili przejścia niebezpieczeństwa na kupującego.

W kolejnych nowelizacjach nie znalazłem zmian tego aktu ale nie gwarantuję, że dobrze przeszukałem i coś mi nie umknęło.

 

 

Po poszukaniu głębiej, doszedłem do Ustawy o prawach konsumenta.

https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu20140000827

Cytat

Art. 43c. 1. Przedsiębiorca ponosi odpowiedzialność za brak zgodności towaru z umową istniejący w chwili jego dostarczenia i ujawniony w ciągu dwóch lat od tej chwili, chyba że termin przydatności towaru do użycia, określony przez przedsiębiorcę, jego poprzedników prawnych lub osoby działające w ich imieniu, jest dłuższy. Domniemywa się, że brak zgodności towaru z umową, który ujawnił się przed upływem dwóch lat od chwili dostarczenia towaru, istniał w chwili jego dostarczenia, o ile nie zostanie udowodnione inaczej lub domniemania tego nie można pogodzić ze specyfiką towaru lub charakterem braku zgodności towaru z umową.

 

Zaczynam mieć mindfucka, który akt jest tutaj zasadny.

@GordonLameman poratujesz?

Opublikowano

@Bono_UG

 

Bardzo głośno było o tej zmianie, wszędzie w mediach o tym informowali, że zmieniają okres domniemana z roku na dwa. Nawet jak dziś się wpisze w google to dosłownie masa info o tym.

 

Być może jak szukasz po ustawach to znajdujesz stare, bo to była nowelizacja. I właśnie to na dole co zalinkowałeś jest najnowsze mówiące o 2 latach.

Opublikowano
14 minut temu, lukadd napisał(a):

Być może jak szukasz po ustawach to znajdujesz stare, bo to była nowelizacja. I właśnie to na dole co zalinkowałeś jest najnowsze mówiące o 2 latach.

Sęk w tym, że nie jest. To dwie różne ustawy i KC z Art. 556. ma tekst jednolity z 2024, czyli po nowelizacji ustawy o prawach konsumentów (art. 43c).

Bardziej stawiam, że coś mi umyka lub mamy standardowy burdel prawny.

Opublikowano
@Camis TL;DR: 24 miesiące.

Szczegóły w pigułce:
• art. 43c ust. 2 „Ustawy o prawach konsumenta” – jeśli brak zgodności ujawni się w ciągu 2 lat od dostarczenia towaru, przyjmuje się, że wada (jej przyczyna) istniała już w chwili wydania.
• Dotyczy umów zawartych od 1 I 2023 r. (po nowelizacji).
• Starsze zakupy (przed 1 I 2023) lecą na 12-miesięcznym domniemaniu z art. 556² KC.

Źródło: tekst jedn. Dz.U. 2023 poz. 2759, art. 43c ust. 1–2 — sprawdzisz np. uokik.gov.pl.

o3-2025-04-16

  • Upvote 1
  • 3 tygodnie później...
Opublikowano

Mam pytanie co do rękojmi. Czy sprzedawca może narzucić klientowi sposób załatwienia reklamacji z tytułu rękojmi, jeżeli czas od zakupu przekroczył rok, ale nie dwa lata?

@Karro pisze trochę nie jasno, co to znaczy że rękojmia nie nazywa się rękojmią w drugim roku?

Opublikowano
2 minuty temu, Karro napisał(a):

zmienili nazwe

tak

A jakaś podstawa prawna?

Ja tylko znalazłem że:
Sprzedawca nie może narzucić konsumentowi sposobu załatwienia reklamacji z tytułu rękojmi. To konsument decyduje, czy żąda naprawy, wymiany czy obniżenia ceny. 

Opublikowano (edytowane)
18 minut temu, Alek_M napisał(a):

Mam pytanie co do rękojmi. Czy sprzedawca może narzucić klientowi sposób załatwienia reklamacji z tytułu rękojmi, jeżeli czas od zakupu przekroczył rok, ale nie dwa lata?

Nie ważne czy pierwszy rok czy drugi. Jeśli to twoje pierwsze zgłoszenie i np. od razu żądasz zwrotu pieniędzy, lub wymiany towaru na nowy, a sprzedawca ma możliwość np. naprawy sprzętu i przywrócenia jego funkcjonalności to może z tego skorzystać zgodnie z prawem.

 

Dopiero jeśli nie ogarnie i sprzęt dalej po rękojmie i po np. naprawie dalej będzie wadliwy to masz większe pole do popisu argumentując, że sprzedawca nie wywiązał się z umowy i dalej nie dostarczył ci działającego prawidło sprzętu, wada nie została usunięta itd.

Edytowane przez lukadd
Opublikowano
10 godzin temu, Karro napisał(a):

Może wszystko bo inaczej jak ma naprawić 

 

Słabo jesteś poinformowany, więc więcej już nie odpisuj.

Cytat

Sprzedawca może zerwać plombę z urządzenia w celu przeprowadzenia naprawy, ale tylko jeśli jest to konieczne do wykonania usługi i tylko po uprzednim poinformowaniu kupującego o takiej konieczności i uzyskaniu jego zgody lub w przypadku wyraźnego zapisu w umowie, który na to zezwala. Zerwanie plomby bez uzasadnionej przyczyny lub bez zgody kupującego może być uznane za naruszenie warunków gwarancji lub umowy. 

 

Opublikowano (edytowane)

No i co w zwiazku z tym? Myslisz, ze to ktos w serwisie komputronika naprawia karte graficzna i wymienia elementy BGA/SMD?

@sideband posmiejmy sie wspolnie, bo kasztan sie pucuje o zapis karty produktowej ktorej nie rozumie :E

Edytowane przez ryba

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...