Skocz do zawartości

Rozmowy o moddingu, LC itp.


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Odtwarzamy przyklejone tematy z pclaba. Ten miał 777 stron przed zamknięciem.

Dyskusja na temat moddingu, chłodzenia wodnego, customów, przeróbek. Wszystko co wykracza poza komputery poskładane z gotowych części.

  • Like 2
  • Mar_s przypiął/eła ten temat
Opublikowano

Zwykła destylka do długiej pracy układu i tak wymaga wlania dodatków chemicznych (inhibitorów korozji/antyglonowych/płucząco-czyszczących).

Wlania we właściwej proporcji bo biedy można narobić jak się przesadzi.

 

Tutaj uwaga ...  nieco wyższy flow miałem w testowanych CLC właśnie na destylce z Biocide

ale pompa D5 była bardziej słyszalna jak na destylce pracowała niż na gęstszych płynach typu DP Ultra czy pastelach Mayhems.

Odnotowałem niewielkie różnice w skuteczności transferu ciepła na korzyść destylki vs dedykowane płyny do LC.

Mamy zbiór wad i zalet.

Dawno temu laliśmy destylkę i borygo 50:50 i takie układy pracowały 5 lat bez dotykania,koszt takiej mieszanki płynu do CLC był śmieszny

nie to co stosowanie dedykowanych do CLC płynów...ale kolor takiej mieszanki płynu szału nie robi,brak intensywności/nasycenia.

 

AT-Protect-UV-Clear nie zawiera glikantyny ani glikolu i dlatego nie zmniejsza absorpcji ciepła,

czyli zachowuje się podobnie jak destylka w kwestii transferu ciepła.

W sumie ciekawa opcja...nie wiem czy ten płyn wytrzymuje w loop tyle lat co DP Ultra Clear,nie testowałem go long term.

 

Czy DP Ultra Clear będzie o wiele lepszy jak AT-Protect-UV-Clear...nie sądzę,owszem jest sprawdzony i wyłącznie do stacji roboczych go używam

bo tam jest to katowane dzień w dzień po kilkanaście godzin pracy PC a i tak wytrzymuje 4-6 lat bez problemu.

 

Co wybrać?

Do CLC w którym często majstrujesz,zlewasz płyn wymieniasz komponenty tylko destylka z Mayhems Inhibitor + oraz Mayhems Biocide +

bo szkoda kasy na drogie płyny CLC w tym przypadku (30 litrów płynu z tymi dodatkami można przygotować,tego idzie kilka kropli na litr destylki)

 

Do CLC które po uruchomieniu nie dotykane i nie grzebane ma być 2-4 lata to DP Ultra Clear czy AT-Protect-UV-Clear i z bani.

  • Thanks 1
  • Upvote 1
Opublikowano

@Elder mam pytanko. Ostatnio robiłem czyszczenie i wymianę past w 1080 hybrid od EVGA. Generalnie wszystko spoko, kwestie padów i pasty pomijam bo nie jest istotna. Układ chłodzenia przeczyściłem destylką, w sensie żalem stary płyn, wlałem destylkę, pochodziła z godzinę, zlałem destylkę i finalnie wlałem płyn do chłodnic bo akurat miałem. Generalnie wyniki temperaturowe super, bo na GPU przy Furmarku 45stC przy full obciążeniu, ale pompa mi zaczęła cieknąć. Uszczelki wymieniłem, te co się nie dało wyczyściłem, ale dalej chadra puszcza płyn, tym razem poprzez śruby. Normalnie skończyły mi się pomysły i zacząłem podejrzewać, że te przecieki mogą być spowodowane zastosowaniem płynu chłodniczego. Coś doradzisz w temacie, co tu zrobić, żeby pompa nie puszczała? Sam płyn nie powinien być problemem, ale może czegoś nie wiem ...

Opublikowano

Puszcza płyn, tym razem poprzez śruby.

 

Rozumiem że przez śruby w cold plate.

W tym przypadku to nie wina samego płynu a braku szczelności w okolicy gumowej wkładki umieszczonej pomiędzy cold plate a korpusem pompy.

 

15:22 sek na filmie...prawdopodobnie w Twojej pompie od AIO są rozwiązania techniczne i profilowana uszczelka gumowa jaką tutaj pokazano.

 

Jeśli to się odkształci przy demontażu i nie przylega prawidłowo to będzie wyciek.

Steve to wkrętakiem szarpał przy demontażu więc powodzenia ze szczelnością po ponownym złożeniu (wątpię aby to w ogóle ponownie złożył skoro popsuł przy okazji śrubę trzymająca cold plate)

 

W serii to jest przywalone śrubami z taką siłą że uszczelka się wypłaszczy...czy po demontażu i ponownym silnym dokręceniu będzie trzymać szczelność?

Ruletka.

Szczególnie że demontaż jest upierdliwy,trzeba użyć siły a wtedy łatwo o zdeformowanie uszczelki.

Producent nie przewidział demontażu tego AIO i nie udostępnia uszczelek jako elementów wymiennych.

 

Ja bym się z tym nie patyczkował,uszczelnił obustronnie miejsce styku uszczelki czarnym silikonem technicznym po wcześniejszym odtłuszczeniu powierzchni

byle nie przesadzić z ilością aplikowanego silikonu.

Ta pompa generuje bardzo niskie ciśnienie płynu więc minimalna ilość silikonu precyzyjnie nałożona na obwiedniej uszczelki załatwi sprawę szczelności.

Nic innego tu mi nie przychodzi do głowy.

 

 

 

 

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Opublikowano (edytowane)

Akurat ja miałem odpowiednie narzędzia ( w przeciwieństwie do Steave'a) i nie uszkodziłem uszczelek. Podejrzewam, że one się zwyczajnie po takim czasie zużyły. Ale wolałem zapytać, czy płyn mógł tu jakiś problem zrobić, czy nie.

 

W każdym razie - uszczelkę ta duża b miał skąd wziąć, ale ta na bloku to w zasadzie nie do zdobycia.

 

Więc teraz co radzisz - machnąć silikon na uszczelkę na bloku, skręcić i tak zamontować? Czy też zamiast uszczelki (choć to akurat głupie). No i zostaje kwestia napełnienia chłodzenia, bo w zasadzie trzeba to zrobić przy skręcaniu bloku, więc silikon się "zamoczy". Czy też masz inny pomysł?

 

Edit: ale jeśli to Asetek, to może by do nich napisać, czy by nie przysłali takich uszczelek... Ktoś już próbował się z nimi kontaktować w takich sprawach?

Edytowane przez CryptTM
Opublikowano

Hej :)

Poszukuję kabli w oplotach do obudowy Lian Li O11. Potrzebny też 12VHPWR. Polecicie coś? 

Może być ATX Argb :) W xkomie widziałem zestawy Kolink, fajną kolorystykę mają.

Czy kabel 12VHPWR będzie pasował np Corsair do zasilacza MSI?

Dzięki za pomoc 

Opublikowano
4 godziny temu, CryptTM napisał(a):

Akurat ja miałem odpowiednie narzędzia ( w przeciwieństwie do Steave'a) i nie uszkodziłem uszczelek. Podejrzewam, że one się zwyczajnie po takim czasie zużyły. Ale wolałem zapytać, czy płyn mógł tu jakiś problem zrobić, czy nie.

 

W każdym razie - uszczelkę ta duża b miał skąd wziąć, ale ta na bloku to w zasadzie nie do zdobycia.

 

Więc teraz co radzisz - machnąć silikon na uszczelkę na bloku, skręcić i tak zamontować? Czy też zamiast uszczelki (choć to akurat głupie). No i zostaje kwestia napełnienia chłodzenia, bo w zasadzie trzeba to zrobić przy skręcaniu bloku, więc silikon się "zamoczy". Czy też masz inny pomysł?

 

Edit: ale jeśli to Asetek, to może by do nich napisać, czy by nie przysłali takich uszczelek... Ktoś już próbował się z nimi kontaktować w takich sprawach?

kiedyś widziałem takie sztukowanie uszczelki

https://hp-sc.pl/product-pol-15395-Sznur-Gumowy-fi-1-mm-70NBR-15-mb.html

https://powerrubber.com/kat/sznur-gumowy/klej-do-sznurow-gumowych/

Opublikowano

@CryptTM W sumie nie ma pola do manewru.

Jedynie nałożenie minimalnej ilości silikonu na polu styku uszczelki z komponentami pompy (zapewne i od strony cold plate i strony wkładki korpusu pompy).

 

Ta uszczelka to zaraza...zewnętrzny oring który omija śruby mocujące cold plate jest zintegrowany z resztą gumy która tworzy wlot płynu na finy.

Nie da się tu nic ugrać i podmienić na inne uszczelnienie np sznur gumowy o którym wspomina @bofff

 

https://www.ocinside.de/modding_en/aio_refurbish_mod/2/

 

 

aio_refurbish_mod_12.jpg

 

aio_refurbish_mod_13.jpg

 

 

Jeszcze raz,nie wierzę że to wina płynu a jednak wina odkształconej uszczelki.

Trudno będzie to zrobić bez zamoczenia silikonu przy napełnianiu loop od strony pompy.

Gdyby chłodnica miała dodatkowe porty 1/4 cala do napełniania loop problem by nie istniał lecz w Twoim modelu AIO tego nie ma.

 

Asetek nie ma działu sprzedaży dla klientów indywidualnych,nie ma sklepu z częściami zapasowymi typu uszczelki do pomp AIO.

Jak zaczęła terkotać pompa AIO w RTX 3090 Kingpin a support EVGA odpisał że nie mają już na magazynie tych AIO do KP na wymianę w ramach RMA

przekopałem net w poszukiwaniu części zamiennych do pomp Asetek czy samych pomp (nowych) i ...zero.

Jest 8 generacji pomp od nich i zero części zamiennych,póki masz gwarancję jak pompa zdechnie lub jest nieszczelna po prostu wymieniają cały set na drugie nowe AIO

a po gwarancji zapominają o Tobie.

 

 

 

 

@ForestRun jeśli pytasz o komplet pełnego okablowania do PSU MSI MPG A850G a nie o komplet przedłużek do okablowania

to Cablemod który ma obecnie największą ofertę na rynku nie ma takich zestawów pod Twój PSU.

https://cablemod.com/compatibility/

Tylko custom configurator a tam taka cena za pełny zestaw okablowania wychodzi w wersji custom

że prędzej bym PSU na inny model zmienił jak custom set u nich zamówił.

 

To co wspomniałeś z X-KOM czyli Koolink to przedłużki ale bez najdroższego w sumie 12VHPWR

https://www.x-kom.pl/g-12/c/3518-zestawy-kabli.html?producent=1072-kolink

 

Tutaj masz większy wybór przedłużek Cablemod,wybierz co potrzebujesz w kolorze który potrzebujesz i załatwione.

https://www.morele.net/wyszukiwarka/?q=CableMod&d=0

 

Przedłużki ARGB ma Lian Li

https://www.x-kom.pl/szukaj?q=Lian Li Strimer

No nie jest to tania zabawa jak widać.

 

 

488296e7ef59fd317bc312cf7551b7d3.jpeg

 

 

 

Jedna uwaga,przedłużki kabli pasują do każdego PSU więc nie ważne czy Koolink,Lian Li czy Cablemod wybierzesz

ważne aby mieli w ofercie wszystkie potrzebne Tobie rodzaje przedłużek łącznie z 12VHPWR.

Opublikowano (edytowane)

@Elder czyli wszystko jasne. Może pobawię się z silikonem, jak nic to nie da, to zostaje powietrze. Na karcie wymieniłem blok wodny na radiator z FE i wszystko gra, tylko wiadomo, taktowanie nieco niższe bo i temperatury wyższe.

 

A z innej beczki - kojarzysz AiO 120, które by miało wyjście węży z jednej strony, jak to zrobiło EVGA (czyli proste, nie 90°)? Może by coś dobrał zamiast oryginalnego...

Edytowane przez CryptTM
Opublikowano

@CryptTM AiO 120 które by miało wyjście węży z jednej strony jak to zrobiło EVGA.

Nie ma już na rynku...to co było a ma podstawę (cold plate) okrągłą i pompę Asetek dawno wycofane ze sprzedaży.

 

Powiem tak,coś mi zaświtało i poszedłem do warsztatu przekopać pudła z gratami i popatrz.

Od lat zapomniane leżą dwa AIO EVGA (CPU AIO 240 i GPU AIO 120) jakie klient u mnie zostawił do jakiegoś projektu i ostatecznie nie zostały wykorzystane.

AIO GPU nowe nie montowane.

 

 

 

20241113-104228-wynik.jpg

 

20241113-103929-wynik.jpg

 

20241113-103959-wynik.jpg

 

 

@ForestRun 12VHPWR które najlepiej wybrać?

 

Jeśli do RTX4070ti ASUS TUF planujesz to użyć (takie GPU masz w sigu podane)

to w ofercie Cablemod nie ma wiązki 12VHPWR dedykowanej do Twojego zasilacza (wpinanej z jednej strony bezpośrednio w PSU z drugiej w GPU).

Mają takie kable do zasilaczy Asus,Seasonic,Corsair,Phanteks,EVGA

https://eustore.cablemod.com/product-category/12vhpwr/12vhpwr-pci-e-cable-12vhpwr/

ale do PSU MSI nic tu nie widzę.

Możesz do supportu napisać zapytanie co polecają do Twojego PSU.

 

Teoretycznie pozostaje przedłużka tego rodzaju,dopinana do seryjnych kabli wychodzących z PSU.

https://eustore.cablemod.com/product-category/12vhpwr/12vhpwr-pci-e-cable-extension-12vhpwr/

Nasuwa się pytanie czy jak masz GPU wpięte w mobo to dasz radę jej użyć

bo 4 do 4.5cm miejsca na zrobienie łuku przewodem wychodzącym z GPU potrzebujesz i ciaśniej nie wolno tego zaginać (kończy się to spaleniem gniazda).

Jak masz taką ilość miejsca (lub większą) do szyby budy to OK.

 

Jednak cały temat wywala się z winy reverse gniazda jakie stosuje Asus w swoich GPU.

Będziesz miał odwróconą wtyczkę osłoną w dół zamiast w górę.

To może utrudnić zrobienie kablem łuku w dół pod kartę i zwiększyć ilość miejsca od karty do szyby budy konieczną do wpięcia przedłużki Cablemod.

 

Mam TUF 4070ti Super i olałem kombinowanie z wymianą 12VHPWR mimo że to wykonalne bo mam PSU Seasonic Prime.

 

20240202-130204.jpg

 

 

Największy sens miało by użycie kątowych 90 stopni 12VHPWR Cablemod (wiązki bezpośrednio z gniazd PSU do GPU) ale do tego trzeba mieć PSU Asus,Seasonic,Corsair,Phanteks,EVGA.

Wtedy masz tak wyglądające połączenie.

 

cablemod-90-degree-adapter-on-asus-tuf-r

 

Wątpię mocno że chcesz zmieniać PSU tylko po to aby kable kątowe 90 stopni 12VHPWR z oferty Cablemod kupić i zastosować.

OK,są inne rozwiązania od innych producentów ale prawdę mówiąc to we wszelkie wynalazki chińskie nie wierzę (diabli wiedzą czy styki są w nich od Astron czy NTK)

https://ithardware.pl/aktualnosci/nvidia_potwierdza_ze_jest_dwoch_producentow_zlaczy_12vhpwr_jednego_lepiej_unikac-24352.html

a samo gniazdo 12VHPWR i jego dopuszczalne 30 cykli wpinania kabli to żenada (testy wskazują że po około 20 cyklach luzy na pinach i tak występują)

 

Kątowe adaptery 90 stopni Cablemod usunął ze sprzedaży po raportach o wadach które kończyły się tak:

 

 

 

Musiałem to wywalić z jednego z kompów gdzie był zamontowany do RTX4090...możliwe że z GPU o mniejszym poborze mocy to się nie smaży 

ale nie chcę ryzykować i ponosić odpowiedzialność za ewentualne problemy.

Info z Cablemod.

https://cablemod.com/adapterrecall/

 

 

 

  • Upvote 1
  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Takie pytanie.

KTL

 

Malowanie kataforetyczne...ktoś może korzystał z takich usług i może polecić firmę gdzie to można wykonać jako zlecenie jednostkowe?

 

Mam wybitnie skomplikowane elementy projektu custom PC CLC wykonane na CNC z aluminium PA4

gdzie typowe lakierowanie proszkowe może zakończyć się zbyt grubą warstwą lakieru dochodzącą do 200 mikronów

(proste elementy są w stanie polakierować do 100 mikronów jak określili się w lakierni)

 

Kataforetycznie według info w necie jestem w stanie to ogarnąć z równą warstwą do 40 mikronów co mi wybitnie pasuje

ale namierzenie firmy która podejmie się usługi dla 40 elementów to priorytet.

 

Jakość lakierowania KTL w przypadku elementów o skomplikowanej budowie jak najbardziej mi odpowiada

i lepszej opcji nie widzę ale...firmy że tak powiem nie pałają entuzjazmem do zleceń

w których wolumen nie jest stricte przemysłowy.

 

xmedium-kataforeza-parowniki.jpg.pagespeed_ic.VmW7MoBwds.webp.c72b54d6c2ccc8863e116449c0a6f0aa.webp

Opublikowano

Pytanie te wszystkie astek mocowania chyba będą pasować pod a40 cryorig? Złapałem od MSI K240 K360 mocowania i jestem teraz sceptyczny czy to był dobry pomysł. Arctic frezzer 3 za 280zł za 280... Za 40 z wysyłką gniecenie się z mało chodzącym aio to chyba błąd.

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano (edytowane)

Próbowaliście czegoś takiego?


https://www.youtube.com/watch?v=XK11SvkwU_A

 

1.6v na ramach i tylko 40 stopni

 

Wziąłem to za 45 PLN, mam Arctic P12, znaleźć jakieś tanie bloki i może w 150-200zł ogarnie się custom loop na ram z wentylem na wyciąg do lian li a3?
https://allegro.pl/oferta/chlodzenie-wodne-nzxt-kraken-m22-120mm-uszkodzone-14616089220

image.thumb.png.afe0e07374eb037a80ca41506fd484f1.png

 

Ps. Jak wkleić video od razu w post zamiast linku?

Edytowane przez wallec
Opublikowano

Ma to sens.

Włączenie bloku wodnego ram w typowy loop CLC wraz z CPU/GPU nie da tak niskich temp na kostkach ram

chyba że ktoś ma potwora MORA600 w takim loop z deltą 4*C w full load (koszmarnie droga opcja).

 

Chłodnica z AIO120 NZXT to może i mało go kosztowała

ale ten jego Bits na ram cały set za takie pieniądze kupić to mało prawdopodobne.

Nowy set jest drogi

https://www.highflow.nl/watercooling/water-blocks/overige-blokken/ram-blocks/bitspower-2-dimms-ram-water-cooling-module-ddr5-version.html?sl=en

 

Może BARROW ?

https://pl.aliexpress.com/item/1005007516751893.html?src=google

 

Same nakładki na kostki ram to jeszcze do kupienia

https://proline.pl/alphacool-d-ram-module-for-alphacool-d-ram-cooler-black-2-pieces-p8113991

Z blokiem DRAM X2 jest problem,niedostępny w sklepach.

 

Od bardzo dawna w używkach na alle i żulixie nie widziałem zestawów bloków wodnych RAM X2.

  • Like 1
Opublikowano (edytowane)
W dniu 12.12.2024 o 13:27, Elder napisał(a):

Ma to sens.

Włączenie bloku wodnego ram w typowy loop CLC wraz z CPU/GPU nie da tak niskich temp na kostkach ram

chyba że ktoś ma potwora MORA600 w takim loop z deltą 4*C w full load (koszmarnie droga opcja).

 

Chłodnica z AIO120 NZXT to może i mało go kosztowała

ale ten jego Bits na ram cały set za takie pieniądze kupić to mało prawdopodobne.

Nowy set jest drogi

https://www.highflow.nl/watercooling/water-blocks/overige-blokken/ram-blocks/bitspower-2-dimms-ram-water-cooling-module-ddr5-version.html?sl=en

 

Może BARROW ?

https://pl.aliexpress.com/item/1005007516751893.html?src=google

 

Same nakładki na kostki ram to jeszcze do kupienia

https://proline.pl/alphacool-d-ram-module-for-alphacool-d-ram-cooler-black-2-pieces-p8113991

Z blokiem DRAM X2 jest problem,niedostępny w sklepach.

 

Od bardzo dawna w używkach na alle i żulixie nie widziałem zestawów bloków wodnych RAM X2.

Dzięki za pomoc.

Aio dotarło, jest w bardzo ładnym stanie.

Orientujesz się, czy są szanse żeby zachować oryginalne węże i przejść z takich końcowek na coś co będzie pasować pod blok na ram?

 

IMG20241214190753.jpg

Edytowane przez wallec
Opublikowano (edytowane)

Wszystko można modyfikować,kwestia kosztów bo koszty decydują czy to ma sens.

 

Mody AIO w których wykorzystasz ori węże wymagają złączek kompresyjnych,

zwykle jak padnie pompa ASETEK w AIO GPU jest taka jazda.

ASETEK nie ma w ofercie części zamiennych do swoich pomp a jest mega gruzem który sypie się zawsze...zawsze,to tylko kwestia czasu

więc mamy takie patenty jak w RTX 3090 Kingpin jak pompa zdechnie.

 

 

 

 

 

W skrócie,bierzesz węże dokładnie takiej średnicy jak masz ori węże w AIO,plus złączki kompresyjne do nich i można kombinować.

Prawdopodobnie takich końcówek jak na foto pokazałeś w sklepach w PL nie dostaniesz (nie wiem na 100%,nie szukałem tego)

ani nic co do nich pasuje bo to tylko w AIO jest używane więc hybryda jest konieczna z gratami typowymi w CLC.

 

Wykonalne ale...nie robiłem takich patentów.

Nienawidzę AIO.

Jeden jedyny PC u mnie ma AIO360 do CPU i do GPU.

Wyjątek od reguły,nie użyję więcej AIO w żadnym PC...jakość pompek ich odgłos pracy ich awaryjność kompletnie mi nie pasuje.

 

 

227614789_1348718298858559_9103559524948758303_n.thumb.jpg.d32014e88d49c46533d990381ffa00df.jpg

 

 

Więcej fotek masz tutaj:

https://www.facebook.com/photo/?fbid=1348718275525228&set=pcb.1348722042191518

 

 

Pod blok na ram czeka Ciebie ta sama rzeźba co w filmie na YT,także gadanie że to jest tani mod można między bajki włożyć.

 

 

Edytowane przez Elder
Opublikowano (edytowane)

Nigdy nie miałem chłodzenia wodnego, dlatego dopytuje. Dziękuję za pomoc.

Czy dobrze rozumiem, że mógłbym to zrobić na takiej zasadzie:

- ucinam Ori węże przy końcach

- wsadzam do nich te końcówki

https://www.angela.pl/p4681,zlaczka-prosta-nk8c-g1-4.html

- zaciskam węże na końcówkach np. czymś takim

https://www.aquatuning.com/pl/chlodzenie-wodne/niestandardowe/weze/zaciski-weza/opaska-sprezynowa-opaski-zaciskowej-anz-9-8-10-1-mm-srebrna

https://www.aquatuning.com/pl/chlodzenie-wodne/niestandardowe/weze/zaciski-weza/opaska-do-weza-anz-z-gniazdem-szesciokatnym-10-11-2-mm-srebrna

- kupuje radiatory na ram i montuje

https://proline.pl/alphacool-d-ram-module-for-alphacool-d-ram-cooler-black-2-pieces-p8113991

- przykręcam blok do radiatorów

https://pcforce.pl/alphacool-apex-ram-x4-water-cooler-srebrny

- wkręcam węże do bloku

- wlewam płyn przez fill port

 

Taka logika?

Edytowane przez wallec

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

  • Popularne tematy

  • Najnowsze posty

    • Zależy czy procesor jest lutowany, ale tego lapka to się powinno oddać na elektrozłom i każda zł zainwestowana w niego to wyrzucanie pieniędzy w błoto.  Chyba że lubisz takie rzeczy i robisz to dla sportu to poczekaj na kogoś innego o ile w ogóle się taki znajdzie. Z mojej strony to elektrozłom i powinno się go zutylizować a nie używać  
    • Witam, poszukuję pomocy w rozwiązaniu problemów z micro stutteringu na zestawie: GPU - 5070 12 GB Gigabyte CPU - i5 14600kf MOBO - MSI PRO B760-P WIFI DDR4 CHŁODZENIE - PEERLESS ASSASIN 120  RAM - 32GB VIPER DDR4 3600MHZ A2 B2 (podczas zmiany nie miałem budżetu na DDR5 a szybko potrzebowałem nowej płyty do cpu) PSU - CORSAIR RMX 650W 80 GOLD PLUS DYSKI - M2 NVME SSD SAMSUNG 970 EVO PLUS 500GB + SATA SSD CRUCIAL MX 500 1TB  MONITORY - AOC24 1080/144HZ DISPLAY PORT + PHILIPS24/1080/60HZ DVI (podpięte w kartę graficzną nie płytę główną)  SYSTEM - WINDOWS 11 SOFTWARE który może powodować problemy i robić problem z frame time (?) - msi center + msi mystic light (odinstalowałem jednak za pewne siedzi dalej w rejestrze itd), razer synapse, sterowniki do chipsetu, intel gna, realtek, realtek ethernet, intel serial io, najnowszy sterownik nvidia game ready, sterowniki dźwiękowe itd. ( WSZYSTKIE NAKŁADKI DISCORD/NVIDIA WYŁĄCZONE ) Bios aktualny z września (7D98v1F) , wcześniej korzystałem z wersji beta z okresu maja (7D98v1F1(Beta version)) Zawsze robiłem UV poprzez cpu lite load ponieważ temperatury były przesadzone, testowałem różne ustawienia, od personalnych poradników na forum msi do losowych porad innych osób. (nawet bez uv na wyższych temp było to samo)   Linia czasowa zmiany podzespołów:  Procesor na początku tego roku razem z płytą główną, Karta graficzna w sierpniu, Reszta podzespołów: płyta główna, ram, zasilacz, itd z poprzednich zestawów ( posiadane przez 3-5 lat ) Posiadałem wcześniej rx 6700 xt  + i5 10600k, następnie 4060 ti + 10600k (zwróciłem kartę ponieważ nie byłem zadowolony z wydajności) 5060 ti + 14600kf (bardzo głośne cewki, zwrot) aktualnie 5070 i5 14600kf  Ważna informacja, na wymienionych zestawach które posiadałem przez okres 2-3 lat praktycznie na każdym miałem ten sam problem z micro stutteringiem, raz większy raz mniejszy, teraz dopiero poważnie się za to biorę bo jednak wolałbym żeby taki zestaw dawał z siebie trochę więcej stabilności i frajdy. Zawsze robiłem DDU czy nawet format więc nigdy nie było problemów żeby sterowniki się ze sobą "gryzły"  Opis problemu:  Grając w większość gier odczuwam dziwny micro stuttering, gram zwykle na vsyncu ponieważ bez niego występuje problem z screen tearingiem i rozjeżdżającym obrazem (limit fps nie poprawia tego lub zaburza płynność obrazu), fps spadają z 144 na 142/141 lub nawet 138, w 90% spadek FPS pojawia się w losowym momencie. Podczas akcji FPS jest idealnie stabilny. Praktycznie nie ważne co się dzieje nie odczuwałem spadków poprzez brak zapasu mocy zestawu. Micro stuttering występuje w momencie kiedy np stoję w miejscu lub akcja w danej grze "ucicha". Testowałem też bez vsync, limit fps, odblokowane fps, praktycznie w każdym ustawieniu jednak było to czuć. Gry które najbardziej na to cierpią i praktycznie zabierają całą zabawę z rozgrywki to:  Numer 1 - War Thunder, gram na wysokich/max ustawieniach, gra wojenna jak to wiadomo pełno akcji, wybuchów itd, fps idealnie stabilny, za to natomiast jadę pojazdem, na ekranie spokój, spadki fps do 140 z 144 co kilkadziesiąt sekund lub w dobrym okresie co kilka minut.  ( cpu 20-40% gpu 75% )  Numer 2 - Fortnite, gram na ustawieniach wydajnościowych, testowałem jednak też Direct 11 czy 12, tutaj również problem wygląda praktycznie tak samo chociaż myślę że o wiele bardziej agresywnie, spadki 1 low % z 144 na 90 itd.  Numer 3 - Valorant/League of Legends, sytuacja taka sama jak wyżej, akcja, duża ilość rzeczy dziejących się na ekranie, fps idealnie stabilny, losowe momenty i rwanie fps.  Numer 4 - Minecraft edycja z microsoft store, czuję dość częsty i mocniejszy stuttering nawet przy zmianie renderowania chunków itd. Inne gry to np:  CS2 - działa u mnie na wysokich praktycznie idealnie, nigdy nie odczułem żadnych spadków nie ważne co, Gry wyścigowe pokroju forza horizon/forza motorsport/need for speed itd ustawienia ultra bez problemów,  Rainbow Six Siege tak samo ustawienia ultra, 144 fps prawie idealnie jednak od czasu do czasu coś chrupnie. Elden Ring/Nightrein ultra 60 fps idealnie. Dodam jeszcze że podczas grania i rozmawiania jednocześnie na Discordzie problem pogłębia się/występuje częściej ( akceleracja sprzętowa wyłączona! ) Na tym zestawie nie miałem żadnego bluee screena czy losowego wyłączania kompa, jedyne co pamiętam to kilkukrotny problem z brakiem pamięci wirtualnej, udało się to naprawić poprzez powiększenie go.  Temperatury GPU to zwykle 40-60+, cpu 40-65+ stopni (bez uv np 75 w stresie podczas grania) Rzeczy jakie testowałem:  różne ustawienia BIOSU, UV, bez UV, różne ustawienia zasilania, wyłączanie, hyper threading itd itd itd... nowy bios, xmp włączony/wyłączony zmiany zarządzania energią w nvidia czy panel sterowania, odinstalowanie xbox game bar,  zmiany ustawień gry czy akceleracja gpu w windowsie,  zmiany zarządzania energią karty sieciowej i magistracji usb w menedżerze urządzeń,  wyłączenie karty sieciowej i granie na wifi a następnie wyłączenie w biosie bluetooth + wifi, granie na 1 monitorze z odpiętym całkowicie drugim,  przesłanie całej gry która powoduje problemy + shader cache na dysk NVME + fizyczne odpięcie SATA żeby na pewno nie przeszkadzał,  reset shader cache + zwiększenie rozmiaru pamięci podręcznej,  wyłączenie szybkiego rozruchu w windowsie,  różne ustawienia skalowania nvidia,  zmiana hz w klawiaturze i myszce, wyłączona izolacja rdzenia windows,  AKTUALNE USTAWIENIA BIOSU:  Włączone XMP, resizable bar, intel default power 181W, CPU LITE LOAD 15, C1E włączone, Hyper Threading włączone, E Cores P Cores itd tak samo włączone, CEP ( Current Excursion Protection) włączone (sprawdzałem z wyłączonym), reszta default praktycznie. Co mogę jeszcze zrobić, potestować żeby to naprawić? Tak jak mówię problem występował na poprzednich zestawach, od 4-5 lat posiadam ten sam RAM oraz zasilacz plus dyski, gram na 1080p w 144fps locked więc myślę że to nie wina braku mocy. Jedynie zmieniały się karty czy procesor. Można powiedzieć że problem nie jest jakoś bardzo drastyczny jednak posiadam znajomych którzy mają podobne zestawu lub lekko gorsze i nie odczuwają takiego micro stutteringu a i ja czasami mam dni gdzie wszystko działa prawie na medal, jednak następnego dnia jest 2x gorzej. Szukam rozwiązań żeby osiągnąć jak najlepszą stabilność, sprzęt wyciąga zwykłe +200/250 fps na wysokich/ultra w tych gierkach więc fajnie byłoby uzyskać płynność na tych 144 fps przy aktualnym monitorze a w przyszłości po upgrade na lepsze wyniki. Jest sens coś tam jeszcze grzebać czy może kolejny format + sterowniki gpu + chipset i wtedy testować i szukać winowajcy? Czy może jakieś konkretne ustawienia posprawdzać w biosie chociaż wątpię że jest rzecz której nie ruszałem. Dodatkowo jak sięgam pamięcią to na gorszym zestawie gdy były spadki fps to występowały one w racjonalnym momencie a w okresie spokojnym fps trzymał się stabilnie, tutaj prawie na odwrót.  Moim głównym celem jest po prostu ustabilizowanie frame time bez losowych spadków i czysta frajda w ulubionych gierkach niż jakieś wygórowane wyniki w benchmarkach. Z góry przepraszam za jakieś błędy w opisie czy ocenie sytuacji ale dopiero pierwszy raz zabieram się za diagnostykę problemów tego typu i nie ogarniam, dziękuję za pomoc i w razie pytań postaram się udzielić dalszych informacji.   
    • Jaki Linuks dla początkujących?Która dystrybucja Linuksa jest najlepsza dla osób początkujących. Czy dla komputera co ma 4 GB pamięci RAM gdyby wybrać Gnome albo KDE to czy wystarczyłoby miejsca w pamięci RAM na uruchomienie przeglądarki internetowej czy lepiej jest wybrać pulpit XFCE albo jeszcze lżejszy. Czy pulpit Cynamon jest lekki czy ciężki. Czy to złe pomysł wybierać lekkie ale mniej znane pulpity jak LXDE. Czy programy w Linuksie są pisane tylko pod konkretną dystrybucję Linuksa czy też pod konkretny pulpit KDE albo Gnome albo XFCE? Ubuntu ma taką polityke że tam muszą być tylko pakiety na darmowej licencji to tam zabraknie kodeków i ma swój rodzaj pakietów to też jest na minus. To że w Google najwięcej stron odnosi się do Ubuntu to nie znaczy że to najlepsza dystrybucja. Rozważam tylko 2 dystrybucje. Linuksa Mint albo Linuksa Debiana i taki pulpit graficzny żeby był jak najlżejszy żeby zostało coś wolnej pamięci RAM ale jednocześnie popularny żeby miał jak najmniej błędów to XFCE wydaje mi się oczywistym wyborem bez względy na to jaką bym wybrał dystrybucję Linuksa. Linuks Mint jest dużo łatwiejszy od Linuksa Debiana ale Linuks Debian jest dużo czystszym Linuksem od Linuksa Minta i dużo stabilniejszy i ma programy z w wersji ESU z długoterminowym czasem wsparcia na przykład przeglądarka internetowa Firefox. Interesuje mnie taki Linuks żeby był na zasadzie żeby zainstalować i zapomnieć i się z nim nie mordować. Co z tego że Linuks Mint jest dużo łatwiejszy od Linuksa Debiana jak Linuks Debian ma dużo więcej deweloperów i jest dużo lepiej dopracowany i stabilniejszy i jak coś będzie trudniej zainstalować to można użyć ChataGPT. Sprawdzałem różne Linuksy w wirtualnej maszynie VMWare Worsktation to sporo programów w Linuksie Mincie i tak trzeba ręcznie z konsoli za pomocą ChataGPT zainstalować i Linuks Debian oferuje dodatkowo większą stabilność. Czy da się tak Ustawić Linuksa żeby w czasie uruchamiania systemu nie trzeba było wpisywać hasła i nawet do wchodzenia do panelu sterowania i zarządzania partycjami i żeby systemowa konsola każde polecenia traktowała jako administratora tak jak to jest w Windowsie? Na naukę Linuksa najlepszy jest osobny komputer z przydzielonym całym dyskiem to nie ma takiej obawy że usunie przez pomyłkę Windowsa. Mam zainstalowanego Windowsa 10 22H2 64 bit na dysku talerzowym i tylko 8GB pamięci RAM to jest to do dupy pomysł żeby powolny dysk twardy jeszcze obciążać instalację Linuksa na VMWare Workstation. W takiej własnie konfiguracji Lnuks będzie najbardziej mulił. Czy gdybym zdecydował się na instalacje Linuksa na komputerze z 2003 roku na procesorze 1 rdzeniowym i obsługującym tylko 32 bity to czy lepszym pomysłem jest wybranie ostatniej dystrybucji Linuksa Debiana albo Minta co jeszcze obsługiwała 32 bity czy mniej znanej ale najnowszej co obsługuje 32 bity. Czy na procesorze 1 rdzeniowym muliłby YouTube gdyby na takim komputerze był zainstalowany najlżejszy możliwy graficzny Linuks. Dla Windowsa żeby oglądać bezpośrednio YouTube absolutne minimum to 2 rdzenie i 2 wątki. Czy Linuks nadaje się do codziennego użytku zamiast Windowsa. Czy MacOS jest dużo lepszy od Linuksa i czy Linuks jest tylko dlatego alternatywą dla Windowsa że jest darmowy i nie wymaga specjalnych komputerów i czy gdyby wszyscy ludzie byli bogaci to gdyby zrezygnowali z Windowsa to czy braliby tylko pod uwagę MacaOSa? Czy Linuks jest dla biednych osób i trudny terminal w Linuksie jest za kare że nie chciało się ludziom pracować i zarabiać więcej pieniędzy żeby sobie kupić lepszy komputer do najnowszego Linuksa albo komputer od MacaOSa?
    • Czy dałoby się w laptopie HP 530 8HTF12864HDY-667E1 Mobile Intel Calistoga-GME i945GME wymienić 1-rdzeniowy procesor Intel(R) Celeron(R) M CPU 530 @ 1.73GHz na 2-rdzeniowy procesor Intel Pentium Dual-Core T4200. Znalazłem zapusty laptop PP33L z popękanym i zepsutym monitorem i uszkodzoną płytą główną i 2-rdzeniowym procesorem Intel Pentium Dual-Core T4200 ale mam sprawny laptop HP 530 ale ma tylko 1-rdzeniowy procesor Intel(R) Celeron(R) M CPU 530 @ 1.73GHz i chciałbym ten procesor wymienić na 2-rdzeniowy. Oryginalnie ten laptop miał 1 GB pamięci RAM i wymieniłem RAM na 4 GB. Jaki system operacyjny najlepiej pasowałby do tego laptopa HP 530. Nie wiem jaki model ma płyta głowna z Laptopa PP33L dlatego że nie dało się tego laptopa uruchomić żeby sprawdzić w BIOSie albo w systemie. Spisałem jakieś liczby z płyty głownej tego laptopa CN-OP-132H-48643-8CB-0220-A00 DP/N OP132H BPB8C0020 002219 DA8B70-LanID GX D-VOA 94V-0 2-1 0842 E0EC 909G8222E M47 REV :  D DA0FM7MB8D0 PWB T012G REV : A00 Weźcie pod uwagę że zero to moze być duża litera o i odwrotnie.
  • Aktywni użytkownicy

×
×
  • Dodaj nową pozycję...