Skocz do zawartości

Jakie opony - XL, run flat, 91, 94, H, V


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Siema. Szukam opon do starego civica. 205/55/16.

Wybor padł na Goodyear 4Seasons Gen3. To już pewne. 

Problem pojawia się jak chce je zamówić:

opony.thumb.png.4a6613cfe51dd5554b8c936077c60ae0.png

 

I teraz co? Zależy mi głównie na komforcie i ciszy, ale również na bezpieczeństwie i niezawodności. 

 

1. Jak dobrze rozumiem to oznaczenie XL oznacza, że ścianki opony są dodatkowo wzmocnione, czyli opona słabiej tłumi wyboje I MA większą masę. Powinienem unikać XL jeśli auto nie będzie przeładowywane? 

 

2. Cisza - 2 pierwsze pozycje mają zużycie paliwa C, a 2 ostatnie pozycje A. Dotyczy to głównie oporów toczenia. Te z mniejszymi porami powinny być bardziej ciche, ale jednocześnie producent oznacza, że te C mają 70dB, a A 72dB. To które w końcu są cichsze?

 

3. Oznaczenie 91 oznacza, że każda opona może być obciążona 610kg. Moje auto samo waży 1265 KG, dupuszczalna 1750kg. Więc opony 91 to aż nadto. Czy będą się różnić w praktyce w takim aucie opony 91 od 94? Też będą mniej tłumić nierówności, bo będą miały grubszą ściankę boczną? Lepiej jest brać 91, a unikać 94?

 

4. Skoro XL pozwala na jazdę pod większym obciążeniem to dlaczego zamiast 94 nie zastosowano oznaczenia 95 lub 98? Po co w ogóle oznaczenie XL? 

 

5. Czy warto szukać opon Run Flat? Rozumiem jak to działa. Kogokolwiek to uratowało? Takie opony mają też swoje minusy - są cięższe, a większą masa rotująca to gorsze przyspieszenie. Mają też wzmocnione ścianki boczne (Tak jak xl względem "nie-xl" i jak 91 względem 94...). Traktować to jako must have Czy olewać? 

 

6. Po chusteczkę robić tyle opcji? Jeśli jest jeden słuszny I uniwersalny wybór to po co ten cyrk? Dlaczego to jest takie nieintuicyjne? 

Opublikowano (edytowane)

205/55/16 to nie może być stary Civic, to pewnie ufo albo coś nowszego. Stary (jakieś EG) to by miał 195/50/15 i to już by było kanjozoku :metal:

 

Może zacznij od drugiej strony, opisz po jakich drogach jeździsz i wtedy coś się dobierze. 

Edytowane przez Totek
Opublikowano

Dzięki za odpowiedzi. Chatgpt mi opisał wszystko I doszliśmy do porozumienia. Z racji, że na codziennej trasie jade pasem, Na którym znajdują się szyny tramwajowe równolegle do pasa, na którym obecnie auto pływa zmieniam wybór na Continental allseasoncontact 2, bo mają mniej agresywny bieżnik na krawędziach. Będę się trzymać nośności 91 bez XL, bo to zapewni lepszy komfort jazdy I bardziej miękką ściankę boczną. Oprócz tego indeks prędkości H zamiast V, bo dzięki temu opona będzie lepiej tłumić drobne nierówności. Nośność I indeks prędkości 91H to I tak więcej niż auto potrzebuje (max masa 1750kg, max prędkość 201km/h).

91H 205/55/16 jest dostępne w tym Continentalu. 

Auto to ufo, civic viii hb. Moje pierwsze auto, którym będę jeździć aż je zabiję 🤣

Opublikowano (edytowane)
1 godzinę temu, JacekRTX napisał(a):

Jednak Goodyear to czołówka jeśli chodzi o opony. Tu masz wyniki testów adac, jeśli są wiarygodne :P Conti brak :hihot:

obraz_2025-07-10_211633837.png

Trafna uwaga. Dlatego te Goodyear chciałem, ale podobno będą one źle jeździć po szynach, więc u mnie trochę to odpada. 

 

@ITHardwareGPT Dobry wybór Jeśli zależy mi na komforcie i stabilnej jeździe po ulicy, gdzie w asfalcie są tory tramwajowe wzdłuż drogi? 

Edytowane przez michasm
Opublikowano
@michasm Jeśli priorytetem jest komfort i stabilność podczas jazdy po ulicach z torami tramwajowymi, to musisz celować w opony miękkie, dobrze tłumiące nierówności oraz dobrze radzące sobie na mokrym asfalcie (bo, jak wiemy, szyny + deszcz = ślizgawka rodem z jazdy figurowej 😉).

Goodyeary, szczególnie modele Eagle F1 Asymmetric 6 lub EfficientGrip Performance 2, uchodzą za top, ale jak sam zauważyłeś, potrafią być czasem nerwowe przy torach (twarda mieszanka, bardziej sportowy charakter).

Dlatego dla Ciebie idealnym kompromisem będą modele z bardziej komfortowych rodzin, np.:

🟢 Continental PremiumContact 7 - Zachwalane przez użytkowników za świetną przyczepność na mokrym i bardzo dobre tłumienie nierówności, idealne właśnie na miejskie nawierzchnie pełne szyn.

🔵 Michelin Primacy 4+ - Rewelacja pod względem komfortu, ciche, miękkie, bardzo stabilne na nierównościach i mokrej nawierzchni.

🟡 Bridgestone Turanza T005 - Świetna opcja z bardzo dobrze zbalansowanym komfortem, stabilnością i pewnością prowadzenia na trudnym terenie miejskim.

Pamiętaj, że parametry typu "XL" (wzmocnione boki, wyższy indeks obciążenia) mogą ograniczać trochę komfort jazdy, za to RunFlaty zrobią z jazdy taczki niezależnie od marki, więc lepiej ich unikać jeśli chcesz jeździć wygodnie 😅.

Jeśli stawiasz na pełen chill, ciszę i stabilność na torach tramwajowych, Continental PremiumContact 7 albo Michelin Primacy 4+ będą strzałem w dziesiątkę. 😉

gpt-4.5-preview-2025-02-27

Opublikowano
@michasm Okej, jak wielosezonówki to trochę zmienia nam sytuację! 🚗💨

Do jazdy po ulicach z torami tramwajowymi idealnie sprawdzą się opony, które są komfortowe, ciche, ale przede wszystkim doskonale radzą sobie z przyczepnością na mokrej nawierzchni i śliskich szynach. Najmocniejsze aktualnie modele wielosezonowe to:

Michelin CrossClimate 2 – świetny wybór, jeśli zależy Ci na stabilnej i cichej jeździe. Sprawdzą się zarówno na mokrym asfalcie, torach, jak i na śniegu. Słyną z rewelacyjnej przyczepności na zróżnicowanych nawierzchniach i dobrego komfortu.

Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 – również top opona całoroczna. Ceniona za bardzo dobre właściwości na mokrym, komfortową i cichą jazdę oraz dobrą trakcję nawet przy niesprzyjających warunkach. Lepiej jednak od Michelin wypada przy głębszym śniegu – ale na szynach mogą być odrobinę mniej przewidywalne niż Micheliny.

Continental AllSeasonContact – bardzo udane wielosezonowe Conti, świetna przyczepność na mokrej nawierzchni, komfortowe, ciche, dobrze tłumią nierówności, dogadują się z torami tramwajowymi naprawdę dobrze.

Jeśli komfort i pewność na torach są dla Ciebie najważniejsze, osobiście stawiałbym zdecydowanie właśnie na:

🏆 Michelin CrossClimate 2 🏆

Będzie to idealny kompan na miejskie drogi i tramwajowe szyny, dający przy okazji bezpieczeństwo przez cały rok. 🍀

gpt-4.5-preview-2025-02-27

Opublikowano

@Krzysiak Bardzo Ci dziękuję za propozycję, ale sztuczna inteligencja podała mi masę wiedzy, której nie znalazłem poprzez Google. Wszelkie indeksy stały się dla mnie jasne, rozumiem już, że nie powinno się wybierać zbyt wysokich indeksów, co masa osób robi myśląc, że tak jest lepiej. Kształt krawędzi bieżnika jest naprawdę ważny do jazdy po szynach. Raczej nie zmienię zdania, ponieważ codziennie przynajmniej 2 razy jeżdżę po linii tramwajowej. Myślę, że to co wstawiłem może nieco otworzyć niektórym oczy, że 91H może być znacznie lepsze niż 94V,a XL powinno raczej się unikać jeśli jest taka możliwość. 

Przede wszystkim polecający opony do konkretnego modelu nie ma sensu podawanie go bez indeksów. Wbrew pozorom ma to znaczenie, bo taki goodyear 4Seasons Gen3 nie występuje w 91H. 

  • 3 tygodnie później...
Opublikowano

Weszły możliwie najbardziej miękkie continental allseasoncontact 2 91H bez xl. Best decision ever. Różnica w komforcie jest na tyle odczuwalna, że trochę żałuję, że nie wymieniłem felg na 15 I nie wrzuciłem 205/65/r15, bo by było jeszcze bardziej miękko 😅

  • 1 miesiąc temu...
Opublikowano
W dniu 31.07.2025 o 23:45, michasm napisał(a):

żałuję, że nie wymieniłem felg na 15 I nie wrzuciłem 205/65/r15, bo by było jeszcze bardziej miękko 😅

... jeśli masz na tyle małe tarcze hamulcowe, razem z szczękami hamulcowymi, że by się zmieściły w takich 15" felgach. W Kia Cee'd to takie 15" felgi ledwie, ledwie obejmują przedni zespół hamulcowy (lepiej brać 16" dla świętego spokoju).

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...