Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Cześć,

 

Kilka lat temu pomogliście mi w wyborze gotowca na AM4. Myślę teraz o przesiadce na AM5, chyba bardziej ze względu na kwestie rynkowe (sprzedaż aktualnego kompa w sensownej kwocie, którą przeznaczę na nową konfigurację) niż jakiejś wielkiej potrzebie wydajnościowej. Nowy zestaw do ogólnego użytku, z przewagą gier (symulacje, strategie, gry AAA) na co najmniej 5 lat.

Aktualnie siedzę na:

Procesor: AMD Ryzen 5 5600X

MOBO: Gigabyte B550 Aorus ELITE V2 rev. 1.0

GPU: Zotac GeForce RTX 3070 Ti Trinity OC 8GB

RAM: Patriot Viper DDR4 32GB (4x16GB) w układzie 2x4000MHz CL16 i 2x3600MHz CL14

PSU: Fractal Design ION 750W Modular GOLD

Chłodzenie: SilentiumPC Fera 5 ARGB
Obudowa: SPC Ventum VT4V Evo TG ARGB

Dysk: ADATA SX8200 Pro

Monitor: iiyama G-Master GB3467WQSU

 

Przeglądając inne wątki mam pewien zarys głównych komponentów, ale bez Waszej pomocy się nie uda:

  • CPU: Ryzen 7 9800X3D vs 7800X3D

  • MOBO: X870 vs X670 vs B670
  • GPU: RTX 5070Ti vs używana 4090 vs 5070Ti/5080 Super (po premierze)

 

Czy jest sens dopłacać do X870? W płycie głównej zależy mi by były 2 lub nawet 3 sloty na dysk M2 - mam za dużo dysków 3,5", których chciałbym się pozbyć.

 

Jeżeli chodzi o grafikę to rozważam 3 opcje:

1) Zakup 5070Ti i ewentualna zmiana na 5070Ti Super lub 5080 Super po premierze

2) Zakup używanej 4090

3) Przeczekanie na zintegrowanej karcie procesora do premiery RTXów wersji Super

 

Zależy mi na tym by komp był w cichy pod obciążeniem, aktualnie to chyba największa bolączka mojego zestawu. Stąd raczej skłaniam się ku chłodzeniu wodnemu. Czy wyświetlacz temperatury procka to duża fanaberia? Mile widziany setup z RGB i obudowa z co najmniej 2xUSB A oraz 1xUSB C na przodzie, najchętniej u góry.

 

Za ile mogę sprzedać obecny zestaw? 4000 zł?

Chyba, że moje pierwotne założenie jest błędne i lepiej poczekać z przesiadką do premiery nowych kart i dopiero wtedy wrócić do tematu?

 

Edytowane przez szarik
Opublikowano

Jeżeli chodzi o wycenę Twojego starego zestawu to za 4000 można taką konfigurację złożyć z nowych części, maksymalnie wyciśniesz z tego pewnie jakies 2200-2300 zł i to pod warunkiem sprzedaży wszystkiego z osobna bo za "cały zestaw" nikt raczej powyżej 2 tys nie da.

Kupno używanego 4090 raczej odpada przy budżecie ~10k. Na Twoim miejscu wybrałbym 5070Ti.

Opublikowano (edytowane)

Prawie każda płyta AM5 ma miejsce na dwa dyski m2 nvme, poza najtańszym badziewiem, który rozpoznasz. 3 sloty mają niektóre, bez względu na chipset. Nawet A620m posiada takie płyty, ale nie polecam, bo dobrze mieć PBO.
 

Edytowane przez musichunter1x
Opublikowano
2 godziny temu, Boski napisał(a):

Jeżeli chodzi o wycenę Twojego starego zestawu to za 4000 można taką konfigurację złożyć z nowych części, maksymalnie wyciśniesz z tego pewnie jakies 2200-2300 zł i to pod warunkiem sprzedaży wszystkiego z osobna bo za "cały zestaw" nikt raczej powyżej 2 tys nie da.

Kupno używanego 4090 raczej odpada przy budżecie ~10k. Na Twoim miejscu wybrałbym 5070Ti.

Jeżeli tak, to co z obecnego kompa jest warte zostawienia - zasilacz, buda, dysk ADATA?

5k za 4090 z pewnego źródła, myślę, że nie nadszarpnie znacząco zakładanego budżetu;)

Opublikowano

Zostawiłbym raczej tylko dysk, reszta na sprzedaż skoro budżet taki duży. Zasilacz sensowniej zmienić na coś z ATX 3.1 jak tu ma wlatywać 4090. Obudowa pewnie też przydałaby się jakaś pojemniejsza pod takie GPU.

 

Opublikowano (edytowane)

Z tego co widzę, ten PSU MSI to ATX 3.0. A wcześniej pisałeś, żebym raczej brał 3.1 - skąd taka różnica?

Co powiesz na budę:

1) https://www.x-kom.pl/p/718399-obudowa-do-komputera-fractal-design-torrent-compact-rgb-black-tg-light.html

albo

2) https://www.x-kom.pl/p/1318891-obudowa-do-komputera-fractal-design-meshify-3-black-rgb-tg-light-tint.html

 

Na papierze wygląda na to, że to 4090 nawet z DLSS 3 (vs DLSS 4) wypada lepiej od 5080. No chyba, że sam generator klatek robi przewagę? Z tego co czytałem to Superki najprawdopodobniej będą miały jedynie więcej VRAM, więc i tak ten 4090 powinien wypadać co najmniej porównywalnie.

 

Jeszcze jedno pytanie - thermalpad czy pasta z zestawu?

Edytowane przez szarik
Opublikowano

MSI został zaktualizowany do wersji 3.1 i taka teraz jest w sprzedaży.

 

Obie budy fajne, ale przy Torrencie trzeba wziąć chłodzenie powietrzne, a przy Meshify jak AIO to 240 / 280 bo 360 na górę nie wejdzie.

 

W czystym renderze 4090 jest sporo wydajniejsza. 

Opublikowano

W przypadku tego zasilacza msi trochę mąci także zostawie to tutaj jeszcze raz: 

 

Jeżeli pudełko ma napis "PCI-E 5.0 READY" na czarnym tle - to stara wersja 3.0
Jeżeli pudełko ma napis "PCI-E 5.0 READY" na złotym tle - to nowa wersja 3.1
Jeżeli pudełko ma napis "PCI-E 5.1 READY" na złotym tle - to nowa wersja 3.1

Opublikowano

Kupując w X-kom czy morele jest w zasadzie pewniakiem, że dostaniemy ATX 3.1, bo tam dostawy są na bieżąco. Stara rewizja już została wycofana. Dziwię się, że sklepy opisów nie aktualizują, ale może boją się, że inne droższe zasilacze 3.1 przestaną się sprzedawać %-)

  • Like 1
  • 1 miesiąc temu...
Opublikowano (edytowane)

Panowie, wracam z tematem i kolejnymi pytaniami.

CPU: 9800x3D - kupiony, czeka na pozostałe podzespoły.

GPU: PNY GeForce RTX 4090 XLR8 Gaming Verto OC 24GB GDDR6X - czeka jeszcze u poprzedniego właściciela

Mobo: Gigabyte B850 A Elite WiFi7 -

Pytania:

1) W tej płycie bez obniżenia wydajności GPU mogę zamontować tylko 2 dyski M2?

2) Jak wypada ten Gigabyte w porównaniu z MSI B850 TOMAHAWK MAX? Z tego co kojarzę, to MSI obsługuje 5G LAN, a Gigabyte tylko 2,5G?

3) Czy zmiana na X670 lub X870E pozwoli na montaż 3 dysków M2 bez szkody dla linii PCIe?

RAM: Kingstone FURY Beast RGB Black 32GB - cena odjechała w kosmos, więc poproszę o alternatywy.

Cooling: ALF III Pro 360 ARGB Black - ponoć jest dość głośny. Co myślicie o DeepCool LQ360?

SSD: Patriot SSD Viper VP4300 LIte 2TB - ceny też poszły w górę. W którymś temacie widziałem polecanego Lexara, ale nie pamiętam modelu.

PSU: MSI MPG A850G - jedyną wątpliwość mam czy 850W przy tym RTX 4090 wystarczy? Może SMX OKAME G3 1000W, dość dobrze oceniony przez blackwhite TV?

Obudowa:  tu chyba mam największą zagwozdkę. Skłaniam się ku Phanteks NV5 MKII lub NV7, ewentualnie Gigabyte Aorus C500 Glass lub C500 Panoramic Stealth (ale tu już by trzeba było iść w odwróconą płytę). Może Corsair 3500 LX-R RGB iCUE LINK lub ostatecznie Shadow Base 800 FX od bequiet!? Poproszę o ocenę tych skrzynek.

A tak w ogóle te wszystkie ledy na aio, ram, obudowie itd będą synchronizowane?

 

Aha, jeszcze do tego Phanteksa NV5 będę potrzebował 3-4 wentylatorów, więc też poproszę o propozycję.

 

Edytowane przez szarik
Opublikowano

Podbijam, z gorącą prośbą o komentarz.

Kupiłem tego MSI MPG A850G, ale wciąż zastanawiam się czy to PSU na teraz czy ma on jeszcze zapas na kolejny upgrade.

@Dirian widzę, że teraz w innych tematach polecasz MSI B850 PRO albo GAMING PLUS. Jak to się ma do tego Gigabyte B850 A ELITE? Czy to tylko cena, czy jeszcze coś się za tym kryje? A może STRIX czy TUF od Asusa?

Opublikowano

850W na upgarde też powinno wystarczyć, no chyba że NVIDIA bedzie dalej szaleć z poborem energii i np. RTX 6090 bedzie żreć jeszcze więcej prądu. Ale zakładając taki scenariusz to by trzeba pewnie szukać zasilacza z dwoma złączami 12V 2x6-pin czyli celować w coś kosztującego 3x tyle co ten MSI. A zresztą kto wie czy znów jakiejś nowej wtyczki zaraz nie wymyślą :v Raczej zostałbym przy MSI i najwyżej jakby zaszła potrzeba to wymienił w przyszłości i tyle, nie będzie problemu z odsprzedaniem takiego PSU.

 

Co do płyty - polecam MSI bo kosztuje mniej, ale jest też gorzej wyposażona od Gigabyte - mniej radiatorów na M.2, gorsze audio. Kwestia wymagań.

 

TUF na dziś fajna opcja w cenie 899 ziko, w sumie na teraz brałbym jego bo też fajnie wyposażony, a lepszy BIOS i soft niż u Gigabyte - https://www.x-kom.pl/p/1306481-plyta-glowna-socket-am5-asus-tuf-gaming-b850-plus-wifi.html  

 

Strix zdecydowanie zbyt drogi, chyba że w jakieś promce jest. Ogólnie jednak nie płacilbym za płytę B850 więcej niż te 9 stówek, bo wiele więcej już nie zyskasz niż to co oferuje ten TUF czy Gigabyte Elite.

  • Thanks 1
Opublikowano

Sorry Panowie, ale kręcę się jak g**** w przeręblu. 

Czytam inne tematy/testy i wciąż mam wątpliwości na co się zdecydować.

Czy jest sens dopłacać do X670 lub X870E - tu by wybór musiał paść chyba na MSI GAMING PLUS lub PRO?

Ewentualnie wciąż B850, ale może ten TOMAHAWK MAX lub MORTAR?

Aktualnie w bardzo dobrej cenie jest zarówno ten Gigabyte B850 A Elite WiFi 7, jak i Asus TUF GAMING B850-PLUS.

Myślę, że ostatecznie wystarczą mi 2 dyski M2 wpięte jednocześnie. Pytanie czy dyski SSD/HDD wpięte po SATA, też obcinają linie PCIe? Bo nie ogarniam tych zależności.

 

BTW, dzięki Dirian za odpowiedź w kwestii PSU. Zostawiam tego MSI.

Opublikowano
25 minut temu, szarik napisał(a):

Pytanie czy dyski SSD/HDD wpięte po SATA, też obcinają linie PCIe? Bo nie ogarniam tych zależności.

 

zalezy odp lyty.

 

tansze plyty maja sloty SATA od plyty polaczane z chipsetem (lub jakos tak) i mają dodatkowo np sloty ASMEDIA - w przypadku asrocka. idk jak w przypadkuy innych.

 

Jezeli jestes zainteresowany plytą A i plytą B to sprawdz manuale czy jest jakas zaleznosc, ale w tych modelach raczej nie powinno to byc na rzeczy

Opublikowano

Dobra, natrafiłem na Amazon Asus TUF GAMING B850-PLUS za 849 zł, więc nawet taniej niż Elite Gigabyte'a. Mam tylko nadzieję, że to nie jakiś leżak magazynowy, albo rev. 1.0. Z drugiej strony nie ma jej w ogóle wyszczególnionej na stronie Asusa. Dziwne.

 

Myślę teraz o kościach RAM. Co myślicie o Patriot Viper Venom? Z tego co widziałem to idzie je jeszcze wyrwać w sensownych pieniądzach. Skłaniam się nawet ku 2x24GB zamiast 2x16GB - głównie pod MFS 2024.

Opublikowano

Panowie szybkie pytanie. Wczoraj kupiłem RAM i teraz szukam SSD. Przeglądałem kilka tematów i widzę, że nikt już nie poleca KC3000. Cenowo to raptem 40-50 zł różnicy do VP43000 Lite. Jest sens dopłacać do Kingstona?

Opublikowano (edytowane)

VP4300 Lite mocno podrożał przez ostatnich kilka dni, wcześniej latał koło 470-480 zł to był fajną propozycją. Na dziś lepiej dorzucić te 5 dych do KC3000, chyba że dorwiesz Patriota w jakiejś dobrej cenie koło 5 stówek to można brac.

Edytowane przez Dirian
  • Like 1
  • Thanks 1
  • Upvote 1
Opublikowano

Powoli do celu:P

Deepcool LQ360 czy ALF III Pro 360 (pomijając cenę)? 

ALF III Pro 360 dość słabo został oceniony tu: youtube

Więc może coś innego?

 

Czy to dobry pomysł by wentylatory do obudowy brać tej samej firmy co AiO? Np. P12 Pro Arctica, a może iść w be quiet! Light Wings?

Opublikowano (edytowane)
4 godziny temu, szarik napisał(a):

Czy to dobry pomysł by wentylatory do obudowy brać tej samej firmy co AiO? Np. P12 Pro Arctica, a może iść w be quiet! Light Wings?

To że tam jest dopisek "Pro" który groźnie :E  wygląda nie znaczy że muszą być w każdym zastosowaniu lepsze niż zwykłe P12/ARGB/MAX ;) na chłodnicy spoko w trybie push bo w pull są podobno głośne (wydają jakieś świsty) natomiast do obudowy lepiej sprawdzą się te bez pro, pompują ciut więcej powietrza na tych samych obrotach + są cichsze. Light wingsy są nie warte takiej kasy za to co oferują jeżeli chodzi o wydajność, płacisz za firmę i podświetlany ring który ładnie wygląda chociaż nie w każdym kolorze bo jak ustawisz biały to jest paskudny ponieważ podchodzi pod żółty :/ W Thermalright TL-S12 jak ustawisz białe podświetlenie ringu masz śnieżną biel jak coś gdybyś chciał tego typu śmigła.

Edytowane przez Send1N
  • Thanks 1
Opublikowano

Biorąc śmigła tej samej firmy co AiO myślałem o łatwości synchronizacji RGB, żeby to jakoś wyglądało, a nie jak starodawny neonowy baner reklamowy z każdą diodą osobno. Natomiast priorytetem jest jakość i cisza.

Thermalright spoko, ale rozeznać się na ich stronie to kosmos. 12 serii wentylatorów, z czego połowa wygląda praktycznie identycznie. Dobrze widzę, że w tej serii TL-S, którą podałeś nie ma reverse'ów?

 

@Send1N po kolei plz - tryb push - wtłacza powietrze do obudowy, a tryb pull - wyciąga, tak? Czyli z tego co piszesz, to wentylatory na chłodnicy ALFa powinny być obrócone, żeby było ciszej? Bo fabrycznie chyba przychodzą zamontowane w trybie wyciągania (pull) powietrza, tak?

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...