Skocz do zawartości

Intel Raptor Lake - 13/14 generacja


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Dziwna sprawa. Popatrzcie na wyniki:

i7 14700 PL1=65W, PL2=110W, TAU=28s: ShadowOfTheTombRaider benchmark - 37351 frames / 238fps

i7 14700 PL1=65W, PL2= 65W, TAU=28s: ShadowOfTheTombRaider benchmark - 37505 frames / 239fps

 

i7 14700 PL1=65W, PL2=110W, TAU=28s: WorldWarZ benchmark - 24274 frames / 408fps

i7 14700 PL1=65W, PL2= 65W, TAU=28s: WorldWarZ benchmark - 24320 frames / 409fps

 

Pomiar na najniższej rozdzielczości i detalach (rozmawiamy o 800x600 i 1280x720 :rudolf: i to jeszcze przy skalowaniu x0,25 lub x0,2:rudolf::rudolf:), by mieć pewność, że GPU (RTX 4060Ti 16GB) nie ogranicza wydajności CPU. Można powiedzieć, że "różnica w granicach błędu pomiarowego", tylko jakoś dziwnie wypadł pod rząd na korzyć bardziej ograniczonego mocą (PL2) CPU. TAU oczywiście przy PL1=PL2 nie ma znaczenia. No i raczej w początkowej fazie trwania testu, to zdecydowanie "model" PL2=110W, powinien nabić dużo więcej klatek, na tyle, by na koniec pochwalić się zauważalną przewagą sumaryczną ... a tym czasem przegrywa. Jakieś przemyślenia Wasze tego osobliwego zjawiska?

Opublikowano (edytowane)
1 godzinę temu, Karro napisał(a):

w tym artykule są błedy?

Na dole pod artykułem jest odnośnik "Zgłoś autorowi błąd na stronie". Jak mu wyślesz/zgłosisz w ten sposób  - to autor - Pan Daniel Górecki Redaktor działu peryferii/ Kierownik działu NEWS - na pewno się ucieszy.

5 minut temu, JacekRTX napisał(a):

Nie wszystkie, niektóre to dalej Alder Lake. 

Tak czy inaczej zdanie na początku artykułu sformułowane jest co najmniej niefortunnie.

----------------------------

P.S. Doganiamy niniejszym wątkiem o "starociach" -  wątek obok traktujący o nowości :) 

Edytowane przez sert
Opublikowano (edytowane)
7 minut temu, JacekRTX napisał(a):

Z tego co kojarzę to jedyną prawdziwą i5 na Raptor Lake była tylko 13600k/kf :hihot:

2 minuty temu, Karro napisał(a):

To juz chyba zalezy od Klasyfikacji intela.

Nawet w mobile 13 gen jednak osiagała wyzszą wydajność pomimo braku różnicy w spcyfikacji

Chyba nie tylko chodzi tu o licze cache albo w ogóle według intela 

Panowie - nie ma co komplikować - moim zdaniem (i chyba nie tylko moim) wszystkie procesory 13/14gen ze steppingiem B0 - to są pełnoprawne i z krwi i kości -  Raptor Lake

13-14gen.thumb.jpg.83dae55fdf738639cdfd55de11f928f9.jpg

Edytowane przez sert
  • Thanks 1
Opublikowano
7 minut temu, JacekRTX napisał(a):

Z tego co kojarzę to jedyną prawdziwą i5 na Raptor Lake była tylko 13600k/kf :hihot:

Natomiast przy 14 generacji, od i5 14600 w górę (włącznie, czyli nawet bez "K") zaczynają się prawdziwe RaptorLake (chyba najlepszy identyfikator, to więcej cache na daną ilość rdzeni). Możesz porównać np. i5 14500 vs i5 14600 - to są inne kawałki krzemu. Natomiast Intel nazwał wszystkie 14 generacji "RaptorLake" ... wygoda? Mydlenie oczu? Nie wiem co było celem.

Opublikowano

Oficjalnie w 13. generacji od i7 w górę jest Raptor, w 14. tak samo. W 13. poniżej Raptor to tylko 14600K oraz 14600KF, w 14. cztery modele: 14600, 14600T, 14600K, 14600KF. Ale istnieją takie dziwadła jak np. 13400 na rdzeniu B0, ale jak to wygląda od strony praktycznej nie wiem, nie miałem takiej sztuki. Czy np. dodatkowa cache L2 z Raptora jest w pełni odblokowana, czy zablokowana, tego nie wiem.

Opublikowano
6 minut temu, sert napisał(a):

Panowie - nie ma co komplikować - moim zdaniem (i chyba nie tylko moim) wszystkie procesory 13/14gen ze steppingiem B0 - to są pełnoprawne i z krwi i kości -  Raptor Lake

 

Interesujące. Chyba faktycznie jest to jeszcze bardziej zamieszane niż sądziłem ;) 

Opublikowano (edytowane)
6 minut temu, tomcug napisał(a):

Po co, skoro CPU-Z pokazuje stepping %-)

No ale wiesz ... wówczas będziesz wiedzieć ... bardziej ;) 

Ciekawe, że 13 i 14 generacja jest aż na 3 różnych rdzeniach (H0, czyli fizycznie przycięte C0, następnie wspomniane C0 i najnowsze B0). Chyba nie opłaca im się tyle tego naraz na bieżąco klepać, więc pewnie te C0 i H0 to odpady z tego co naprodukowali kiedyś. Ciekawe jak będzie z BartLettLake - zapowiada się, że wszystko jest możliwe (część rdzeni na H0, część na C0, część na B0, a modele mające więcej niż 8 dużych rdzeni na kolejnym nowym rdzeniu).

Edytowane przez Kyle
Opublikowano

Rdzeń B0 ma więcej cache L2 na rdzeń, ale jak widać w linku, który wkleiłem wyżej, niestety ten dodatkowy cache jest zablokowany w niskich modelach na B0.

Teraz, Kyle napisał(a):

No ale wiesz ... wówczas będziesz wiedzieć ... bardziej ;)

Komu by się chciało te zablokowane paździochy skalpować i po co ;)

Opublikowano (edytowane)
16 minut temu, tomcug napisał(a):

Koledzy - wystarczy ze zrozumieniem przeczytać podlinkowany tekst i co tam jest napisane? Jasno i konkretnie:

 

"Na poziomie sprzętu różnica polega na tym, że podczas gdy krok B0 opiera się na generacji Raptor Lake (wyprodukowanym w procesie Intel 7 Ultra) i jest zbudowany na większym rdzeniu z fizycznie rdzeniem 8 P i 16 E, krok C0 ma mniejszy układ krzemowy „Alder Lake” (Intel 7)......."

 

Chyba już wszystko jest jasne...? :) 

Moim zdaniem B0 - to jest zawsze RAPTOR LAKE - obcięty (przy niższych modelach) czy nie obcięty ale zawsze Raptor Lake - a te pozostałe  - C0 i H0 - to Alder Lake.

Edytowane przez sert
Opublikowano
3 minuty temu, sert napisał(a):

Koledzy - wystarczy ze zrozumieniem przeczytać podlinkowany tekst i co tam jest napisane? Jasno i konkretnie:

 

"Na poziomie sprzętu różnica polega na tym, że podczas gdy krok B0 opiera się na generacji Raptor Lake (wyprodukowanym w procesie Intel 7 Ultra) i jest zbudowany na większym rdzeniu z fizycznie rdzeniem 8 P i 16 E, krok C0 ma mniejszy układ krzemowy „Alder Lake” (Intel 7)......."

 

Chyba już wszystko jest jasne...? :) 

I tak i nie. Wg slajdów Intela jedną z cech Raptora jest wincyj E-cojones oraz wincyj cache:

intel_raptor_lake_architektura_1_e60de18

intel_raptor_lake_architektura_2_d6943de

Te paździochy na B0 nie spełniają tego warunku. Więc czy klasyfikować je jako Aldera czy Raptora? :D Albo może jako hybrydę? xD

Opublikowano (edytowane)
15 minut temu, tomcug napisał(a):

Te paździochy na B0 nie spełniają tego warunku. Więc czy klasyfikować je jako Aldera czy Raptora? :D Albo może jako hybrydę? xD

Sądzę, że najlepiej klasyfikować po tym, co fizycznie jest pod IHS, a ten i3 i5 na B0 może istotnie mieć "wyłączony" cache (tuż obok ogromnej ilości nieaktywnych rdzeni).

Edytowane przez Kyle
  • Like 1
Opublikowano

Alder na rdzeniu Raptora, ze specyfikacją Aldera, to nadal nie jest pełny Raptor. Technicznie tak, jest to Raptor, ale tak zablokowany, że specyfikacyjnie jest Alderem. Także jak pisałem wyżej, to taka dziwna hybryda.

Opublikowano (edytowane)
8 minut temu, Kyle napisał(a):

a ten i3 na B0

Przepraszam, bo nie załapałem - jaki i3 jest/ma być na B0 ??? Nie miało być i5 ? - ten co ma wyjść Core 5 120 ?

Edytowane przez sert

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Popularne tematy

  • Najnowsze posty

    • Mnie to mocno zaskoczyło, że w ogóle ludzie są przyjaźni. Aż mi się głupio grało tuż po premierze. Wszyscy tylko sławetne "dont siut", no to się litowałem na początku :P. Tylko po 3 dniach zaczynało się to robić powoli nudne. Plus raz na jakiś czas zdarzył się gracz, który jednak strzelał, a człowiek przyzwyczajony, że sobie może beztrosko biegać wśród innych nie był na takie coś przygotowany :E.   W innych extraction shooterach 95% jak nie więcej ludzi jest wrogo nastawiona, więc widząc kogoś wiesz, że będzie walka. W Tarkovie może na początku wipe są sytuacje że ktoś mówi na voice, że nie chce walki, bo robi questa, ale im dalej w "sezonie" tym rzadziej się cos takiego zdarza. W Arc Raiders też tak było, w zamkniętych testach pół roku temu i przed premierą prawie każdy do siebie strzelał od razu. To ta "przyjazna" natura graczy po premierze gry była tą "nienaturalną" dla tych co przychodzili z innych extration shooterów, czy grali we wcześniejsze beta testy.   Jako, że jest to pvpve, to trzeba też brać pod uwagę otoczenie, boty/AI. To podstawowy element w tym gatunku. Walczymy z botami na głośno, musimy to robić szybko, w miarę bezpiecznym miejscu. Bo z tyłu głowy cały czas mamy to, że nasza walka z nimi mogła przywołać innych ludzi. Na otwartym terenie jest zbyt ryzykownie, lepiej boty ominąć. Zostawić ich jako czujki na innych graczy, a w tym czasie lootować sobie jakiś budynek. Jak zobaczymy albo usłyszymy, że się agrują, to wiemy że ktoś z tamtej strony nadchodzi. Wyjście z mapy powinno być sukcesem, człowiek powinien czuć satysfakcję, że przeżył raid. Od nas zależy ile jesteśmy na raidzie. Im dłużej tym więcej dobrego lootu możemy znaleźć, ale również większa szansa, że zginiemy. Tak samo podróż w miejsca z dobrym lootem, można się obłowić, ale ryzykujemy spotkanie z wieloma graczami, którzy też mają chrapkę na te miejsca.  Stosunek wyjść na poziomie 40-50% to całkiem dobry wynik w innych grach tego gatunku. W Arcu co prawda nie ma takich statsów, ale na oko mam chyba 90-95% :E.    Jedynie co bym zmienił, to wejście z darmowym sprzętem tylko po 12 minutach trwania raidu albo później, a jak wchodzisz ze swoim to zawsze na początku. Windy nie powinny się zamykać, do końca powinny być wszystkie otwarte. Oraz w solo grze zmniejszył bym trochę ilość graczy, bo jak się wszyscy zaczną napierdzielać, to będzie trochę chaotycznie.   To, że gra prędzej czy później zacznie tracić graczy jest naturalne. Mnie i tak zaskoczyła taka popularność. Nastawiałem się na 200k ludzi w okolicach premiery i koło 80-100 miesiąc po niej. Jest sporo lepiej i bardzo dobrze, bo to świetna gierka z małymi problemami (desynci, balans). Byle jej z czasem nie spierdzielili.   Na horyzoncie kolejne extraction shootery z jakimś tam potencjałem. Nowy PUBG :E, oraz Marathon od Bungie.
    • Ale klikasz obok i masz 253W  Wasze zarzuty byłyby słuszne gdyby właśnie nie to "obok"  
    • https://www.neonet.pl/karty-graficzne/gigabyte-geforce-rtx-5090-windforce-oc-32gb-gddr7-dlss4-gv-n5090wf3oc-32gd.html   9699
    • Tak jest w każdym teście CPU, nawet tych, które przysyła Intel, a nie AMD, także tutaj kulą w płot W każdym razie, co proponujesz? Zignorować w ogóle istnienie TDP i do głównych wykresów podawać typowe ustawienia automatyczne (czyli w przypadku Intela rzeczywiście będzie to 181/250 W), a obniżone limity do zestawienia zbiorczego? Ja jestem otwarty na każdą propozycję, ale musisz mieć świadomość, że to nie jest do końca tak, że to są zawsze limity, jakie masz, kiedy nie wchodzisz do BIOS-u. Bo są płyty np. B760, które fabrycznie ustawiają PL1 125 W i tylko PL2 181-253 W. A PL2 niczego do wydajności nie wnosi, po minucie spadnie w grze pobór do 125 W i już tak zostanie do końca rozgrywki.
    • I teraz pomyśl, że ten GTX 970 za 1500 zł był praktycznie na równi z GTX 780 Ti 3GB, który dwa lata wcześniej debiutował w kwocie 2849 zł.  Jednocześnie 970-tka była 50% szybsza od 770-tki.   Teraz o takich przyrostach można tylko pomarzyć. 
  • Aktywni użytkownicy

×
×
  • Dodaj nową pozycję...