Skocz do zawartości

Stuttery, spadki - pomoc w diagnostyce i/lub ustawieniach


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)
5 minut temu, sideband napisał(a):

Widzisz problemy z płynnością, szarpanie itp? 

Co chwilę, nawet w niewymagających grach, dlatego powstał ten temat. 

Edytowane przez j4z
Opublikowano
@j4z Po analizie całości tematu, wydaje się, że twój problem z uporczywymi stutterami i spadkami fps może pochodzić głównie z następujących źródeł:

1. Problemy z kompatybilnością pamięci RAM:
- Mieszanie modułów RAM to duże "no-no". Zalecam pozostawienie tylko jednego zestawu identycznych kości. Najlepiej używaj tego, który jest bardziej dopasowany do procesora, czyli nowszego zestawu zgodnego z XMP profilu.

2. DPC Latency / sterowniki systemowe:
- Warto zrobić porządek ze sterownikami – odpal system w trybie „clean boot” lub awaryjnym, by namierzyć problematyczny sterownik. Wypróbuj narzędzia DriverStore Explorer lub Kaspersky Virus Removal Tool do dokładniejszego sprawdzenia.

3. Potencjalnie wadliwa karta graficzna lub problem ze sterownikami:
- Jeśli RTX 5080 powoduje identyczne problemy w innym komputerze, warto rozważyć zgłoszenie jej na RMA, bo może być uszkodzona. Do tego czasu działaj na starszych stabilnych sterownikach (np. 572.47), unikaj GeForce Experience i innych nakładek graficznych.

4. ASPM i zarządzanie energią:
- Upewnij się, że wszystkie opcje oszczędzania energii systemu oraz BIOS/UEFI są bezwzględnie wyłączone. Ustaw plan "wysoka wydajność" na stałe – choć wygląda na to, że już to próbowałeś.

5. Bios/UEFI aktualizacja
- Regularnie sprawdzaj dostępność aktualizacji BIOS płyty głównej, gdyż producenci mogą wypuszczać poprawki poprawiające kompatybilność lub wydajność z RTX serii 5xxx.

Dlatego w pierwszej kolejności zrób tak:
- Wyjmij mieszane RAM i zostaw tylko jeden dobrany zestaw.
- Przeprowadź dokładną diagnostykę sterowników przez wyżej wspomniane narzędzia z uruchomieniem w clean boot.
- Jeśli problemy pozostaną, reklamuj GPU.

Są duże szanse, że te kroki pozwolą na ukierunkowanie na właściwe źródło problemu. Daj znać jak poszło – trzymam kciuki! 🍀

gpt-4.5-preview-2025-02-27

Opublikowano (edytowane)

Kto na chatboxie mówił że mu Dead Island 2 dobrze chodziło? Wpisałem na YT 5080 i tutaj typ z 9800x3d też ma grube stuttery. xD

Te kąkutery to wszystkie chyba się nadają do tarcia chrzanu, bo na pewno nie do grania. Co z tego że AVG FPS po kilkaset, jak LOWSy po kilka(naście/dziesiąt). Bzdura...

IMG_20250625_202351633_HDR(1).thumb.jpg.09a0426b42a547de953b753d6342f30d.jpg

W dniu 20.06.2025 o 15:47, sideband napisał(a):

Pomiar programowy 1% można sobie o kant........

Że jak?

Aha i na opóźnienia w latencymon pomogło ustawienie ekranu w grze na okno/okno bez ramek. I co z tego jak w kwestii płynności nic się nie zmieniło...

Edytowane przez j4z
Opublikowano

Programowy pomiar frame time jest niewiarygodny dlatego nie skupiaj się na tym tylko na tym co widzisz na ekranie. Programowy pomiar nie mierzy tego co widzisz dokładnie monitorze. Też byłem kiedyś na początku na nastawiony do presentmona póki nie zobaczyłem jakie bzdury potrafi wypluwać.W praktyce potrafi wypluwać niskie 1% i problemy z frame time, które nie miały miejsca 

Opublikowano (edytowane)

Może dla każdego grube to co innego. I zaczynam się na serio zastanawiać, czy każdy to widzi...

Albo zakup 50xx to była najgorsza decyzja w moim PCMRowym życiu. xD

 

Edytowane przez j4z
Opublikowano

Odpaliłem to DI2 z ciekawości. I ogólnie wchodząc do nowych lokacji coś tam czasami się pojawi jakieś lekkie kilka małych chrupnięć. Gra gdzieś sobie jeszcze potrafi jakieś shadery doczytać. Ale to nie jest żaden hardcore jak w np. Silent Hillu to było :E 

 

Kapkę się przebiec po początku lokacji i w zasadzie później jest już masełko.

 

@j4z Odpal sobie RDR2, tam musi być masełko i zobacz jak u ciebie lata.

  • Thanks 1
Opublikowano

Ok, sprawdzę. Jutro też pożyczam monitor od kolegi syna. 

Sprawdzę też FH5. Tam na konsoli nie było mowy od żadnych ścierwach. W wyścigach jest to niedopuszczalne. Dlatego irytowałem się mocno, gdy pojawiały się w Drive Rally, ale to indyk był, także może niedopracowany. 

Opublikowano (edytowane)

Normalnie FH5 to masełko. 

1 godzinę temu, j4z napisał(a):

. Dlatego irytowałem się mocno, gdy pojawiały się w Drive Rally, ale to indyk był, także może niedopracowany. 

Kupiłem sobie tego Drive Rally, właśnie zrobiłem 9 czy 10 wyścigów w mistrzostwach, później szybkie wyścigi na każdej z map i na koniec jeszcze swobodną jazdę. 100% masła, ani jednej ściny, nawet małej. Pięknie lata ta gierka i w sumie całkiem fajna.

Edytowane przez lukadd
  • Upvote 1
Opublikowano

Fajna fajna, jak się nauczy człowiek latać, to w niektórych furach nie naciska się hamulca w ogóle. Niby beka, ale przyjemność ogromną mi sprawiała jazda.

Czyli komp na śmietnik. Mi się już nie chce. 

Opublikowano

Jeszcze wieczorem sprawdzę co będzie w tym drive rally jak zainstaluje nowe stery bo z tego co pamiętam siedzę na starych jakichś z przed kilku miechów.

 

Ogólnie próbowałeś win10? Może jakieś stery w windzie 11 ci brudzą z tym latency.

Opublikowano (edytowane)

Jesteś jedyną osobą, która poświęciła się na tyle, że odpaliła grę. Serdecznie Ci dziękuję. W temacie o Blackwell prosiłem, żeby ktoś sprawdził Latencymon, zero odpowiedzi.

Sprawdzę dzisiaj ten monitor, a później reklamacja karty. Zastanawiam się, czy rękojmia, cisnąć o zwrot środków i brać np używkę 4090 czy na gwarancję producenta. Tylko używki 4090 mają chore ceny i jest ryzyko.

5 godzin temu, galakty napisał(a):

Na zwrot to ta karta powinna pójść :P 

Powinna, to jest fakt. Jak miałem głośną PNY, z tego co pamiętam, byłem zachwycony wydajnością, ale była bardzo głośna. Jak wziąłem Gigabyte, już nie patrzyłem na wydajność i płynność, tylko na tempy i kulturę. Dopiero po czasie zacząłem grać.

Aha, jeszcze mały update tematu:

Odpaliłem clean boot. Gry i Latencymon zachowywały się identycznie, jak przy zwykłym boot.

Więc zostaje już chyba tylko karta lub psu, bo wszystko inne wymieniłem. Nawet RAM kupiłem - 2x 16gb trident z RGB. Odpaliłem 30min test psu w occt, który obciążył mi kartę i cpu na 100% i zero errorów. 

Edytowane przez j4z
  • Sad 1
Opublikowano

@j4z 

 

To samo co Ty. Mam LG C2 tylko w wersji 42" na biurku. 120hz 4k + gsync, lock w riva tuner na 117fps. Mam też LG C9 55", na którym czasami grywam i jest podłączony 10m kablem optycznym HDMI i też nie ma problemów.

 

Ogólnie wrzuciłem najnowsze stery, aby sprawdzić Drive Rally i dalej jest masełko, ta gra pływa u mnie wręcz idealnie.

  • Thanks 1
Opublikowano (edytowane)

Po co ten lock na 117 w 120Hz?

 

Sorry jeśli to podstawowa wiedza, ale  kompletnie nie znam tematu VRR/g-sync, bo to dla mnie bezużyteczne (wolę stroboskop, który blokuje te funkcje), ale chciałbym wiedzieć jak doradzać innym, którzy z tego chcą korzystać.

 

Co do problemu OPa, to moim zdaniem to nie będzie wina karty graficznej. 

Ale może po prostu ją wyjąć i sprawdzić na integrze w jakimś 240p i low?

 

Edytowane przez VRman
Opublikowano (edytowane)

@VRman

Jaki storobo :E 

 

Przecież to miga jak popierdzielone w 120hz i jeszcze jasność bida. Zresztą 120hz strobo to tylko do C1 bodaj było, w C2 już nie działa w 120hz, ale i tak nawet jakby działało nie ma sensu tego używać.

 

A locka poniżej max hz robi się po to, aby klatki nie wychodziły poza np. 120hz wyświetlacza co by powodowało rozrywanie(tearing). G-sync + lock fps poniżej max hz wyświetlacza i płynniutkie masełko, bez rozrywania obrazu :D 

 

Druga sprawa z BFI musisz mieć stały fps z równiutkim frametime. Co w 95%+ dzisiejszych gierek jest nie wykonalne, bo są wahania frametime i dla tego się używa g-sync który to ogarnia. Synchronizuje klatki z częstotliwością wyświetlacza.

Edytowane przez lukadd
  • Upvote 2

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

  • Popularne tematy

  • Najnowsze posty

    • Tak, może źle napisałem - nie odnosiłem się do konkretnych Twoich pamięci, tylko tak bardziej ogólnie. Moduły CL30 wcale nie są jakoś specjalnie szybsze od CL36, a obecnie przy kombinacjach producentów potrafią być wolniejsze...    
    • Tą płytę doradzałem ostatnio koledze z forum ale ty ją odradzałeś mówiłeś że to wymysły są a teraz sam doradzasz to samo😊
    • nie X870 a X870E, bo to kolosalna różnica musisz sam zdecydować co ci bardziej odpowiada, od wyjśc/wejśc po bolączki jednej i drugiej   masz podwieszonego posta z tabelą, wyswietl sobie jedną i drugą , obydwie mają kulawe audio, tylko alc897, ale x670e ma 4 m2, a x870e tylko 3, co komu pasuje itd    osobiście bym nie dopłacał, wolałbym 4 m2.. ale to ja
    • Samych Castlevanii uzbierałem 10, ale niektóre pewnie tylko sprawdzę.   Castlevania SNES Castlevania IV Rondo of Blood (PC Engine) Symphony of the Night (PS 1) (Game Boy Advance / DS) Aria of Sorrow Portrait of Ruin Dawn of Sorrow Order of Ecclesia Harmony of Dissonance Circle of the Moon Harmony of Despair (traktuję ją jako mechaniczne podsumowanie serii na PS3 /Xbox, zbalansowana jest pod coopa)   Metal Slug trochę Megamana trochę Metroid np. Fusion do retro handhelda The Legend of Zelda: Ocarina of Time  Discworld point and click God Hand kiedyś RE:Outbreak, gdy zacznę ponownie ogrywać oryginalne 1-3 Silent Hill 1, 2 raczej na PC z HD modami lub co tam znajdę na monitorze CRT DMC 1, 3, w trakcie na PC, a będzie jeszcze 5 i może 4  Zone of the Enders 2nd Runner, jakoś nie dokończyłem Do popatrzenia na sprity i mechaniki dawnych bijatyk: może Street Fighter Alpha 3 / MAX oraz Darkstalkers, gdybym dalej był głodny   I "zwieńczenie retro" to Ninja Gaiden 1-2 na xboxy. Chyba ich jedyny ex, który mnie interesuje. Sigmy oraz porty są innymi wersjami gry, ponieważ stracili kod źródłowy.    Jeszcze napatoczy się starszych tytułów, bo to lista na szybko, a współczesnych masy gier szkoda wymieniać. Akurat robię retro handleda ze smartfona, a jak będzie niewygodnie w gamesir g8 to wymienię na coś z chin lub nastąpi powrót na PC. Dawno temu odrzuciłem sporo tytułów, przy okazji nadrabiania i odbijania się od gier na emulacji z WiiU i przeglądania gier z playstation 1-3, choć trzeba będzie zrobić rewizję odrzutków.  Współczesne "retro" do nadrobienia to m.in.: DEVIL BLADE REBOOT Shadow of the Ninja - Reborn Oh, jeszcze oryginalne Dead Space 1 i 2   Nex Machina Signalis Bloodstained: Ritual of the Night Forgive Me Father 2 Vanquish Demon's Souls z PS3 (rozgrzebane, do okolic smoka) Lost Planet 1, 2 (pudełko od lat leży, kupiłem z sentymentu do trailerów i artykułów, jakoś nie odpalając.) Od biedy seria yakuza do 6, ale szkoda mi czasu na to i wystarczy mi same, już skończone Y0. ....iii musiałem zapomnieć dodawać do list steam.   Koniecznie muszę jeszcze skończyć RE:Village, ale przy nadrabianiu całej serii, w końcu DLC do RE7 zaczęło mnie męczyć, stąd skok w DMC. Po nowym RE z 2026r wskoczę w Dying Light 1. Podejrzewam że będzie to najlepsza mechanicznie gra "SP" o Zombi, więc zostawiłem na koniec. RDR2 czeka na odpowiedni nastrój.  
  • Aktywni użytkownicy

×
×
  • Dodaj nową pozycję...