Skocz do zawartości

Monitory OLED - temat zbiorczy


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

@VRman no młodszy się nie robisz, ze wzrokiem będzie tylko gorzej ;)

 

Co do WOLED'a to ta nowa generacja paneli nie ma już białego piksela, tylko czyste RGB, to połączone dwa panele OLED (stąd nazwa Tandem).

Nigdzie nie piszą ze rezygnują z WOLED'a ale może być problem, aby dostać taki panel w nowszych TV/monitorach szczególnie tych z wyższej półki.

Oczywiście może nie będzie żadnych problemów (ta jasne :hihot:), ale jednak trzeba sobie powiedzieć jasno, że z podobnej technologi korzysta Samsung w swoich QD-Oledach a jak wiemy one z żywotnością nie dorównują WOLED'owi i to już samo w sobie jest złą wiadomością.

 

Pożyjemy zobaczymy.

Opublikowano (edytowane)

O tym już dyskutowaliśmy. Ze sto razy. Kończyło się zawsze rzucaniem w siebie nawzajem zgniłymi pomidorami ;)

 

- nie widzę żadnego migotania na LCD 120Hz

- nie gram 6 godzin bez przerwy od ponad dekady, bo fizycznie nie wyrobię tyle siedzieć :E i męczenie oczu to wręcz odwrotnie. Chcę łapać wzrokiem ruchomy obraz to bez BFI zaraz mi się wzrok męczy bo widać tylko rozmazaną plamę albo bardzo rozmazany obiekt (tak, nawet na OLED, w szybkim ruchu nawet na 240Hz OLED przy 240fps nawet)

Jak gram w CSa to na początku idzie mi nieźle, ale już pod koniec meczu (np. 40 minut) już ledwo siedzę i i tak po godzinie lepiej zrobić przerwę. Wstać, rozruszać kości, postękać jak na dziada przystało, ochrzanić dzieciarnię depczącą trawnik przed domem itd. - więc mi tam nie robi to żadnej różnicy. Nie widzę żebym przez używanie "stroboskopu" miał problem z długością sesji przy grze. Czasem pogram 2 godziny bez przerwy jak się za bardzo wkręcę lub zdenerwuję i załączy się "ostatni raz, ale teraz na bank się uda" i też nie ma problemu. Jak ktoś lubi siedzieć 7 godzin na raz, to może to by wyglądało inaczej. A może niektórzy są po prostu jakoś szczególnie wrażliwi na migotanie albo co? W każdym razie u mnie jest OK.

 

 

Ja nawet BFI poza grami nie wyłączam, bo lubię czytać scrolując, a to może działa dobrze bez BFI na OLEDach 240 czy więcej HZ, ale na 120Hz niestety rozmywa. A tak to mogę sobie ustawić stałą prędkość scrollu i np. jeść coś i jednocześnie czytać ściany tekstu, które się powoooli same przesuwają. Bez BFI ruchome literki gubią ostrość.

Wyłączam, włączam, różnie. W grach - nie ma gry w którą chcę grać bez BFI na 120Hz i nigdy nie będzie. 

 

To zależy też mocno od tego jak ktoś potrafi ustawić gry pod stały fps bez spadków poniżej v-sync. Ja gram w betonowych 60, 75, 85, 100, 120, 144fps. Jak spada choć raz na jakiś czas to po prostu schodzę niżej z Hz (albo gram w co innego jak musiałbym zejść poniżej 85Hz bo nie lubię migotania w 75 a już w 60 to hardcore i gram tak tylko w te gry gdzie nie mam alternatywy np. zajebiste ścigałki arcade z capem na 60fps, które bez BFI tracą jakieś 90% funu)

Oczywiście nie ma mowy o graniu z żadnymi TAA i tym podobnym badziewiem.  Różnimy się więc na pewno w zastosowaniach. To trochę jak dyskusja o monitorze pomiędzy fanem strategii a fanem gier esportowych.

 

 

 

I zgadza się. HDR nie działa z BFI, chyba, że w HDR hackach polegających na wykorzystaniu sygnału HDR aby podbić jasność tam gdzie akurat jest rysowana ta symulowna "wiązka CRT". Ten trick wykorzystuje RetroTink 4K, ale HDRu jako takiego nie ma co oczekiwać po OLEDzie, który z BFI kończy się na mniej niż połowie HDR 400, a przecież 400 to gówno a nie HDR i żeby to miało sens to powinno być choćby te 600 lub 800 (w dzień)

 

Także owszem. Jak ktoś nie jest w stanie przeżyć braku HDRa to nie dla niego BFI.

 

 

 

 

A co do wymyślenia czegoś lepszego

32 minuty temu, Kadajo napisał(a):

Chyba że wymyślą coś lepszego.

Nie gadaj, że nie czytasz PMek, bo pisałem o tym 3x przecież ;)

https://blurbusters.com/crt-simulation-in-a-gpu-shader-looks-better-than-bfi/

To jest to coś znacznie lepszego. Niczego innego nikt nie wymyśli nigdy, bo to kwestia praw fizyki ruchu oka. Te "coś lepszego" nie polegające na ograniczeniu czasu widzenia obrazu, może się pojawić dopiero jak zostaniemy cyborgami i będziemy mieć kamery zamiast biologicznego narządu wzroku albo bezpośrednie wpięcie w mózg pozwalające ominąć oczy kompletnie. 

 

No poza tym "Brute force" bo oczywiście, że prawdziwe 1000fps na 1000Hz skasuje wszystkie wady BFI zachowując 100% zalet.

Edytowane przez VRman
Opublikowano
Godzinę temu, Kadajo napisał(a):

Co do WOLED'a to ta nowa generacja paneli nie ma już białego piksela, tylko czyste RGB, to połączone dwa panele OLED (stąd nazwa Tandem).

To jeszcze nie ten, tandemy nadal mają białego suba, trochę chamsko wpakowali "rgb" do nazwy i ludzie myślą że to już teraz  :)

  • Like 1
  • Upvote 2
Opublikowano
1 godzinę temu, VRman napisał(a):

Nie gadaj, że nie czytasz PMek, bo pisałem o tym 3x przecież ;)

https://blurbusters.com/crt-simulation-in-a-gpu-shader-looks-better-than-bfi/

To jest to coś znacznie lepszego. Niczego innego nikt nie wymyśli nigdy, bo to kwestia praw fizyki ruchu oka. Te "coś lepszego" nie polegające na ograniczeniu czasu widzenia obrazu, może się pojawić dopiero jak zostaniemy cyborgami i będziemy mieć kamery zamiast biologicznego narządu wzroku albo bezpośrednie wpięcie w mózg pozwalające ominąć oczy kompletnie. 

 

No poza tym "Brute force" bo oczywiście, że prawdziwe 1000fps na 1000Hz skasuje wszystkie wady BFI zachowując 100% zalet.

A zapomniałem o tej emulacji. No ale migocze ostro. Ludzie nie zaakceptują czegoś takiego na dużą skalę. Ciekawe czy da się ten shader przetestować w grze.

Opublikowano
40 minut temu, Kadajo napisał(a):

A zapomniałem o tej emulacji. No ale migocze ostro.

Przy 120Hz nie będzie problemu z tradycyjnym BFI.  Przy 240 u 480Hz z tym symulatorem to już w ogóle. No chyba, że będziesz patrzył kątem oka na całą białą planszę i szukał na siłę, to owszem, nawet na CRT patrząc niejako obok monitora, potrafię rozpoznać czy mam 100 czy 120Hz. Przy białej planszy. :P

 

A jak jesteś bardzo wyczulony to spróbuj czy oczy ci się nie dostosują z czasem. Może dlatego mi to wcale nie przeszkadza nawet w 85Hz, bo ja tak gram nonstop od zawsze?

 

Co do tego jak i czy się da to włączyć w grach to nie wiem, musisz poczytać. Ja się zainteresuję jak będę miał na czym to odpalić (czyli 300+Hz)

Opublikowano
10 godzin temu, Kadajo napisał(a):

Samsung w swoich QD-Oledach a jak wiemy one z żywotnością nie dorównują WOLED'owi i to już samo w sobie jest złą wiadomością

Ja WOLEDa kupiłem właśnie ze względu na żywotność, bo używam do pracy (chociaż teraz staram się mniej, jak miałem LCD to był włączony nieraz 8h bez powodu, teraz odpalam tylko jak potrzebuję i są dni gdzie wcale nie uruchamiam, jak to nawyki mają silny wpływ na życie :E

 

No i powłoka, wiem że ziarnista i gorsza od QD, ale jem/piję przy PC i nie chcę się zamartwiać że go porysuję albo zetrę powłokę. 

Opublikowano
7 godzin temu, galakty napisał(a):

Ja WOLEDa kupiłem właśnie ze względu na żywotność, bo używam do pracy (chociaż teraz staram się mniej, jak miałem LCD to był włączony nieraz 8h bez powodu, teraz odpalam tylko jak potrzebuję i są dni gdzie wcale nie uruchamiam, jak to nawyki mają silny wpływ na życie :E

U mnie praca:gry 95:5 i często świeci bez powodu jak IPS obok :D

 

W sumie to powiem że nawet mnie ciekawi czy go wypalę :wariat: więc nic nie zmieniam

Opublikowano
4 godziny temu, VRman napisał(a):

Na czym i w jakiej formie te BFI?

 

No na oledzie na tym shaderze.

1 godzinę temu, bourne2008 napisał(a):

Apropo WOLED to LG właśnie wypuściło jeszcze jedną wersję 32GS95UE. Model 32GX870A-B, różni się chyba tylko dodanym portem DP 2.1. i gniazdem USB-C.

 

https://www.lg.com/us/monitors/lg-32gx870a-b-gaming-monitor

Ten monitor jest na rynku podobno od 3 miesięcy.

Opublikowano

A w 480Hz? @Kadajo

Migotanie tylko widać, czy odczuwasz wyraźny dyskomfort fizycznie?

 

Bywają nieporozumienia: nie pytam bo chcę sie kłócić. Pytam bo nie widziałem tego shadera na OLEDzie i jeśli w 240Hz jest tak źle to nie ukrywam, że jestem zaskoczony i zaniepokojony. Sam raczej poniżej 300Hz bym tego nie używał, ale dużo więcej ludzi będzie miało przez najbliższe kilka lat 240Hz niż 480.

Opublikowano

Jak wygląda poniższy monitor na tle Aorusa FO27Q2 i odpowiednika MSI?:

 

SAMSUNG G6 Odyssey LS27DG610SUXEN

 

Też QHD 240Hz, w ME z kuponami wychodzi 2100zł. Wszystkie 3 modele to 3 gen zdaje się... A Gigabyte i MSI podrożały ostatnio do ~2700zł.

Opublikowano

Kazdy oled ma w opcjach "peak brightnes" i do SDR trzeba go wylaczyc, zeby miec stala jasnosc w kazdym oknie, bedzie ona wtedy max 250nitow.

16 minut temu, Kadajo napisał(a):

To raczej normalne w OLED'ach.

Jak nie przekroczysz 200-250 nitów to tego nie będzie ale wyżej już nie ma szans żeby się nie pojawiało bo panel by się zejsral.

W twoim LG peak w SDR wylaczasz, a w HDR peak LOW jest zgodne z krzywa EOTF.

I oszczedzanie energi to pierwsze co trzeba wylaczyc w LG.

  • Upvote 1
Opublikowano
4 godziny temu, Phoenix. napisał(a):

W twoim LG peak w SDR wylaczasz, a w HDR peak LOW jest zgodne z krzywa EOTF.

I oszczedzanie energi to pierwsze co trzeba wylaczyc w LG.

Dokładnie tak mam to wszytko skonfigurowane 👌

Opublikowano (edytowane)
6 godzin temu, Kadajo napisał(a):

To raczej normalne w OLED'ach.

Jak nie przekroczysz 200-250 nitów to tego nie będzie ale wyżej już nie ma szans żeby się nie pojawiało bo panel by się zejsral.

Tu nie chodzi o SDR tylko HDR.

QD i WOLED względem TV są podcięte nawet WOLED z matrycami nie MLA mają wyższa jasność w większych oknach niż monitory z matrycami MLA. To wszystko przez strach producentów przed wypaleniami w monitorach.

QD grubo cięty względem TV w HDR. W praktyce w SDR mam stałe 125W, a w HDR w peaku nawet nie dobije do 70W.

5 godzin temu, Phoenix. napisał(a):

Kazdy oled ma w opcjach "peak brightnes" i do SDR trzeba go wylaczyc, zeby miec stala jasnosc w kazdym oknie, bedzie ona wtedy max 250nitow.

Nie każdy 32" MSI na QD nie ma takiej opcji.

Edytowane przez sideband
Opublikowano (edytowane)

O widzisz, a czy to dobrze czy źle to nie wiem. MSI monitorami się zbytnio nie interesowałem przez ten wbudowany zasilacz. 

Ale jeśli ma stałą jasność wSDR to też taka opcja nie jest potrzebna.

W sumie to nie wiem po co ładują peak do sdr, raczej mało praktyczne.

Edytowane przez Phoenix.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×
×
  • Dodaj nową pozycję...