Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Drodzy forumowicze!

 

Do przemyśleń skłania mnie Starfield. Przy ustawieniach high / ultra 1080p 60Hz FSR3 75% i FG w trakcie kilkugodzinnej sesji osiągam do 87C na CPU i 82C na GPU. Oto konfiguracja:

 

Procesor: Intel Core i5-10400F z UV max 40W PL1 i PL2

Chłodzenie procesora: Noctua NH-L9x65 max 1800 RPM

Płyta główna: ASRock B560M-ITX/ac

RAM: GOODRAM 2x8GB 3000 @ 3200MHz CL16 IRDM

Karta graficzna: Palit RTX 3060 12GB max 1300 RPM i 107W

SSD: Patriot 2TB VP4300 Lite + Crucial 960GB BX500

Zasilacz: XPG Core Reactor 750W

Obudowa: Cooler Master Elite 130

Monitor: LG 42LN5400

Pad: 8BitDo Ultimate z efektem Halla

 

Budżet bez limitu, ale z księgowym skrzywieniem zawodowym tzn. "wąż w kieszeni" i max użyteczności per złotówka. Ma być cicho, bo gram na padzie z łóżka w sypialni i obok żona. Myślę, że wejście w chłodzenie wodne przy tak małej obudowie załatwi sprawę CPU, ale nie GPU. Gdzie te czasy z dużo chłodniejszym 3350P i GTX 1050...

 

 

Wariant 1 - większa, cicha i przewiewna obudowa. Reszta bez zmian ew. limity mocy. Na przyszłość procentuje brak konieczności zakupu drogich płyt Mini-ITX oraz przyjemniejszy montaż.

 

Wariant 2 - dodatkowo zmiana platformy.

 

Wariant 2137 - PC nie ruszać, kupić konsolę (obecna generacja lub doczekać następnej + pad z efektem Halla). Powodem rynek kart graficznych oraz koszty ew. grania w 4K. "Monitor" działa od 11 lat, oby jak najdłużej, ale jeśli kiedyś padnie - nic o dużej przekątnej poniżej 4K się nie opłaca. Na minus konsoli koszty gier. Napęd trochę pomaga, ale mógłby być za głośny w nocy.

 

 

Z góry dziękuję za Wasz punkt widzenia i pomysły!

 

PS. Gry tylko single.

Opublikowano (edytowane)

Podobny projekt miałem w głowie i do tego dobierałem komponenty, aby je potem przełożyć...
Zamiast chłodzenia wodnego pewnie lepiej kupić wąską obudowę i radiator "top-down", który ciągnie powietrze bezpośrednio z zewnątrz, można uszczelnić przerwę między wentylatorem, a ścianką...
Jeśli ma to być ITX, to wtedy można kupić grubą kartę graficzną, zdjąć wentyle i zamontować normalne wentylatory bezpośrednio pod kartą... Lub zrobić to co z CPU, uszczelnić przestrzeń między kartą, a ścianką, ale zgaduje że tryb pasywny będzie miał za mało przewiewu, aby się utrzymać. 
Zasilacz również dobrze jest użyć do wyciągania powietrza z budy.
W głowie miałem projekt budy mATX z takim zamysłem i chińczyk już to zrobił - Acer U320 / u300 lub łatwiej dostępne z amazona Mars Gaming MC-ELITE, który jest tym samym, mając ~15 litrów, wymiary podają z uchwytami. Ten cooler master wydaje się beznadziejny, ponieważ powietrze wyciąga tylko zasilacz? Na twoim miejscu wywierciłbym otwory na wentylator na górze, obok zasilacza... Poza tym ma ~20 litrów przy takiej lichej wentylacji.

Oh teraz zrozumiałem, że nadal masz chłodzenie powietrzem w tej budzie, wtedy procesor walczy o powietrze z zasilaczem, chyba że odwróciłeś wentylator w Noctua NH-L9.
Ten palit jest jednowentylatorowy?

Została mi buda Raijintek Metis Plus, po rezygnacji z ITX, jeśli chcesz pogrzebać to może uda Ci się zachować w niej cisze. Wystarczy dać chłodzenie top down i wywiercić otwór w plexie, aby chłodzenie zaciągało powietrze z boku. Wtedy zasilacz i wentylator wyciągają powietrze, a chłodzenie karty i procesora wciąga. 
Od biedy można też użyć chłodzenia wieżowego, odwrócić wentylator zasilacza oraz dać 1-2 małe wentylatory wyciągające powietrze z boku przy GPU... Ale kurzu pewnie nazbiera :E Choć nylonowe filtry załatwią sprawę.

Edytowane przez musichunter1x
Opublikowano

@kalderon@musichunter1x

Dziękuję!

 

Przez 11 lat fabryczny wentylator Cooler Mastera 80 mm przy krawędzi mobo / procesora zużył się i zaczął terkotać. Zamontowałem wywiewający wentylator z Scythe Mine Rev. B, ponieważ zasilacz pobiera chłodne powietrze z zewnątrz i nie wyciąga ciepłego nad CPU. Noctua ma maksymalną dozwoloną wysokość chłodzenia CPU w tej obudowie, a odstęp od zasilacza jest mały, więc zasilacz i Noctua walczyłyby o powietrze. Cooler Master zalecał zasilacz jako wyciąg ciepłego powietrza przy wodnym, zaś przy powietrznym - pobór chłodnego powietrza z góry.

 

Oryginalny 120 mm Cooler Mastera ustawiony do 1000 RPM i odwrócony w stronę wyciągu prawdopodobnie działał lepiej gdy powietrze wwiewał 80 mm wentylator, którego teraz brak.

 

Nie musi być ITX. Przez wiele lat w tej budzie miałem "mały" i cichy komputer z konfiguracjami 2120 -> 3350P -> 10400F CPU oraz HD 5770 -> GTX 1050 -> GTX 1650 Super -> RTX 3060, ale obecne połączenie jest "na styk" co idzie w parze z rosnącymi TDP współczesnych kart. Obecne GPU Palita jest dwuwentylatorowe.

 

Myślę, że Micro-ATX to optimum – mniejsze niż pełne ATX + tańsze płyty główne. Rozważam wymontowanie nagrywarki DVD i fabrycznego stelażu oraz de facto niepotrzebnego SSD Cruciala na SATA, przywrócenie 120 mm jako "wwiew" i wymontowanie "trytytkowego" Scythe - w sytuacji braku zmiany czekogolwiek, w tym obudowy.

Opublikowano (edytowane)

Tak czy inaczej, musisz polepszyć wywiew gorącego powietrza z GPU, bo jeśli dobrze widzę, to karta może wypchnąć powietrze tylko przez śledzia i reszta zostaje w budzie, kotłując się do wentylatora z frontu. Może spróbuj jeszcze dać w miejsce wentylatora 80mm również wyciąg, wraz z tym 120mm. Zasysanie przez GPU i zasilacz wystarczy. Otwory nad GPU również pomogłyby.

A przy większej budzie nie będzie już problemu, ciche wentyle już wystarczą by to zmienić na chłodny i cichy zestaw, od chyba że karta jest głośna to zostają trytytki lub tunel np. z kartonu, choć to tylko moja teoria, bo jeszcze tego nie robiłem. Za wygodnie mi, aby przełożyć z Fractal ARC Mini, a ten Mars MC-Elite to koszmar do upchnięcia w środku :E 

Edytowane przez musichunter1x
  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

@kalderon @musichunter1x @Caps

Po usunięciu nagrywarki i poprowadzeniu w jej miejscu kabli oraz obróceniu wentylatora 120 mm na fabryczny "wwiew" temperatura CPU w identycznym scenariuszu spadła z 87C do 83C. GPU bez zmian. Usunąłem także "trytytkowy" Scythe z boku obudowy, który najwyraźniej nic nie dawał. Ostatecznie zaś nie zdemontowałem dodatkowego SSD na SATA.

 

Jedyne czego nie próbowałem w tym ustawieniu to 120 mm jako "wywiew", ale chyba nie ma nawet sensu sprawdzać. Poważnie zastanawiałem się nad zmianą obudowy, ale finalnie myślę, że ma to sens tylko przy zmianie platformy. I o ile korzyść z niższych cen płyt głównych Micro-ATX względem Mini-ITX jest spora, zaś niższy priorytet UV / TDP miły, obecny rynek GPU przekreśla opłacalność całej reszty.

 

Podsumowując, wycisnę z niego co się da do 1080p 60Hz w oczekiwaniu na następną generację konsol. W takiej perspektywie czasowej jest szansa, że i rynek GPU się poprawi - wtedy się zastanowię. O ile nie macie jakichś innych pomysłów.

 

Jeszcze raz dzięki!

 

PS. Gdybym nie miał powyższego komputera, obecnie sensowny wydaje mi się duet: konsola do nowych gier + taka maszynka do reszty.

Opublikowano

@StrutterJeśli chce Ci się kopać z koniem, to wywiew na froncie oraz wciąganie resztą może coś da, ale już zapomniałem o temacie, wiec nie pamiętam czy już to było. Tak czy inaczej zabudowa góra tam przeszkadza i otwory wentylacyjne nad kartą pomogłyby. Robiłem to w chieftec CS-03B-U3 i otwory pomogły. 

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...