Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)
18 minut temu, VRman napisał(a):

Obecnie. Natomiast tu mamy niepewne plotki o 2 architekturach do przodu, więc nie do końca można mieć pewność, że będzie tak samo.

 

Teoretycznie. Ale w praktyce dla wymagającego gracza 20% to wartość warta wymiany proca na nowy. Tymczasem 7800X3D potrafi być w grach szybszy od 7600X3D aż o 17%.

 

Trochę offtop bo to o Zen 7 bardziej, to zwinę

  Pokaż ukrytą zawartość

Tutaj mam obawy bo chciałbym maksymalnie szybkiego proca z 8 rdzeniami. W grach i tak się nie przyda więcej. Jeśli więc Zen 7 dostanie tylko jakiś niższy model w wersji 8c to będzie porażka. Niestety Zen 6 to 12c a Zen7 to aż 16c na chiplet. Jeśli AMD sprzęgnie maksymalną wydajność jednowątkową z flagowcami, tak samo jak nie dało maksymalnej do 5600X3D czy 7600X3D, to cały skok generacyjny może pójść w piach. Jasne, fajnie jak dadzą coś tańszego co i tak będzie na równi lub lepsze od 9800X3D, ale ja patrzę z perspektywy gracza, któremu by się bardzo przydał każdy procent. Nawet i 300% wydajności 9800X3D bym bardzo chętnie zobaczył, bo tyle brakuje VRowi czy do wykorzystania w pełni monitorów HFR jak OLEDy od 480Hz wzwyż.  Około roku po premierze 7800X3D można go było wyrwać za 1500zł. Podobnie 5800X3D nie był drogi. 9800X3D spadł do ok 1900zł. Nie licząc inflacji pomiędzy teraz a premierą Zen 7 X3D, nie chciałbym aby z 1300-2000 się zrobiło 3000 czy nawet 5000, tylko dlatego, że gracz zmuszony byłby do płacenia za +50% rdzeni których nigdzie nie potrzebuje, albo nawet +100% rdzeni w przypadku Zena 7. Już i tak martwią mnie te rozbudowy funkcjonalności pod AI. :/ Znowu gracz zapłaci za to, czego nie chce. 

 

Bardzo mnie to interesuje, bo od dostępności szybszych od 9800X3D procesorów będzie mocno zależeć los popularyzacji HFR, to będzie wpływało na ceny monitorów do gier i wreszcie na ofertę Nvidii i AMD w GPU, bo już teraz się w wątku obok kłócą czy 5090 jest 60% czy 25% szybsza od 4090tki, a tu własnie często wyłazi brak mocy proca. 

Także nawet jak komuś nie zależy na takich procach, albo mu nie przeszkadza wyższa cena bo akurat on skorzysta z większej liczby rdzeni w pracy, to i tak moim zdaniem powinien trzymać kciuki, aby AMD "dowiozło". Na konkurencję dla następcy 9800X3D w grach ze strony intela nie ma co liczyć. Oni mają tam taką przepaść do nadgonienia, że nawet spapugowanie pomysłu na v-cache nie wystarczy. Cały ich kierunek architektur proców jest inny niż tej porządany przez graczy.

Dwuchipletówki niech sobie będą i po 10 000zł, kit z tym. Ale pełna wydajność proców z pojedynczych nie może kosztować za dużo. Aby miało to wpływ na rynek gier w innych dziedzinach, cena musi być poniżej dzisiejszych 2000zł, a niestety na taką absolutnie nie ma co liczyć w przypadku Zena 6 i Zena 7, bo jak MLiD trafnie zauważa, koszty są niewspółmiernie wyższe tym razem, a do tego AMD już nie ma konkurencji i do tego czasu mogą to "zauważyć" i podnieść ceny choćby z tego powodu. Dobrze będzie jeśli w ciągu pół roku od premiery Zen 7 X3D Intel w ogóle da radę choć o 1% przegonić 9800X3D w grach. Na więcej liczą tylko hurraoptymści. 

To może dużo pomóc, ale nie w grach. W grach nigdy dwuukładówki sensu mieć nie będą.

1. AMD stosowało to podejście od Zen2 do Zen5, więc na tym etapie nie mam powodu, by sądzić, że z Zen6 będzie inaczej.

 

3. Może to również pomóc w grach, ponieważ od Zen2 do Zen5, dwa CCD nie miały ze sobą bezpośredniego połączenia, ponieważ komunikacja była możliwa tylko za pośrednictwem chipletu IOD. Zen6 po raz pierwszy zaimplementuje szybkie łącze komunikacyjne IF między dwoma CCD. Także opuźnienie w komunikacji między CCD zostanie drastycznie obniżone. 

 

Inna sprawa że 12 rdzeni i 48MiB na jeden CCD powinien zapewnić w grach wszystko co potrzeba a jeszcze do tego X3D dołoży kolejnego bosta ;)

Edytowane przez AMDK11
Opublikowano (edytowane)
43 minuty temu, AMDK11 napisał(a):

1. AMD stosowało to podejście od Zen2 do Zen5, więc na tym etapie nie mam powodu, by sądzić, że z Zen6 będzie inaczej.

 

3. Może to również pomóc w grach, ponieważ od Zen2 do Zen5, dwa CCD nie miały ze sobą bezpośredniego połączenia, ponieważ komunikacja była możliwa tylko za pośrednictwem chipletu IOD. Zen6 po raz pierwszy zaimplementuje szybkie łącze komunikacyjne IF między dwoma CCD. Także opuźnienie w komunikacji między CCD zostanie drastycznie obniżone. 

 

Zgadza się, ale obniżone nie oznacza wyeliminowane, a poza tym:

43 minuty temu, AMDK11 napisał(a):

Inna sprawa że 12 rdzeni i 48MiB na jeden CCD powinien zapewnić w grach wszystko co potrzeba a jeszcze do tego X3D dołoży kolejnego bosta ;)

Bingo. W grach przydaje się kilka wątków. To, że w ogóle się przydaje więcej niż 6 wynika z widzimisię deva a nie realnej potrzeby. Piszę to trochę subiektywnie bo z perspektywy kogoś, kto nie tylko nie lubi, ale wręcz nienawidzi pchania się w Lumeny-srumeny i inne gówniane path-tracingi wymuszające granie poniżej 100fps.

Może w tych "nowoczesnych" podejściach będzie inaczej, ale skoro mnie to nie interesi to nie wgryzałem się w temat, a przypadkiem żadne opracowania mi się o oczy nie obiły, więc "cholera wie..."

 

W każdym razie:  jak dev będzie miał łeb na karku to wyciśnie 90% mocy 100-rdzeniowca z proca 8 rdzeniowego. No chyba, że Nvidia przepisze sterownik GPU tak, że bez 50 rdzeni będzie 2fps. ;) Albo w każdej grze będzie się liczył DRM ala Assassin's Creed, gdzie piracka wersja zapierdzielała na 6 jajach nie gorzej niż oryginał na 8, a oryginał na 6 miał tragiczny framerate. Wielu to nazywa "mądrym i nowoczesnym podejściem, bo dev potrafił wykorzystać więcej rdzeni". ;)

 

12 jaj pewnie nie wykorzystają nawet gry z 2030, a co tu mówić o 24 czy 32. 

Edytowane przez VRman
Opublikowano

Ja tam mając RTX5070 pod młodego a pod siebie planując RTX5080, interesuje mnie tylko rasteryzacja w 2560x1440(WOLED) wiec nie specjalnie ogranicza mnie to do mniej niż 100 FPS ;)

Opublikowano

nawiązując do tematu z głównej

Cała nadzieja AMD w Zen 7. 32 rdzenie i 7 GHz....

dziwi mnie to założenie że zen7 trafi na am5. W czasie gdy wychodzić będzie zen7 czyli koło 2028r na rynku powinny być już masowo produkowane pamięci ddr6 wiec dziwne byłoby trzymanie się tańszego standardu gdy mają podwoić liczbę rdzeni (względem zen5). Chociaż tutaj może się okazać że będą 3 kategorię rdzeni nie wszystkie będą działać tak samo.

Opublikowano (edytowane)

Ale po co graczom na PC takie pamięci? W grach zyskają 0,5%. W programach może z 10%. Garstka kupujących zyska więcej w swoich bardzo niszowych zastosowaniach (AI też tu zaliczam, bo jak ktoś na poważnie z tego korzysta to nie będzie używał taniego mainstreamowego kompa)

 

Cena nowych pamięci za to będzie jak zwykle zaporowa. Nawet były jakieś plotki, że wprowadzenie DDR6 na rynek konsumencki ma być opóźnione. Chyba. Na pewno było takie info odnośnie PCI-E 6.0, które to już graczom i zwykłym ludziom się absolutnie do niczego nie przyda, a podbije ceny płyt. AMD zawsze może zrobić jak Intel i dać płyty pod nowe i pod stare RAMy.

 

Muszą sobie zdawać sprawę jak bardzo zyskali marketingowo trzymając się AM4 tak długo.

 

Ewentualnie w segmencie mobilnym DDR6 mogłoby mieć sens.

 

PS. MliD mówił w tym filmiku jednak, że Zen 7 w połowie 2028, a do końca 2028 cała rodzina, co chyba dotyczy proców dla desktopów. Ja bym dodał jeszcze "plus ewentualnie rok-dwa obsuwy", bo się drzwiami i oknami pchają do TSMC po wafle i różnie może być z dostępnością A14. 

Naprawdę nie sądzę, że zobaczymy model Zen7 X3D dla graczy w 2028r, a jeśli już to na sam koniec i jako "paper launch", podobnie jak było z 9800X3D, tylko gorzej - z normalną dostępnością wiele miesięcy później. 

 

Z drugiej strony TSMC tonie w pieniądzach i coś był o przyspieszaniu prac nad procesami nowej generacji. Pożyjemy zobaczymy.

Edytowane przez VRman
Opublikowano
W dniu 8.11.2025 o 19:46, VRman napisał(a):

Bingo. W grach przydaje się kilka wątków. To, że w ogóle się przydaje więcej niż 6 wynika z widzimisię deva a nie realnej potrzeby. Piszę to trochę subiektywnie bo z perspektywy kogoś, kto nie tylko nie lubi, ale wręcz nienawidzi pchania się w Lumeny-srumeny i inne gówniane path-tracingi wymuszające granie poniżej 100fps.

Twoje fobie wszyscy już znamy, nie musisz się powtarzać po raz 1000. A RT/PT ma minimalny wpływ na liczbę wątków, które gra jest w stanie spożytkować. W jednych lekko wzrasta, w innych trochę maleje.

  • Upvote 2
Opublikowano (edytowane)

@tomcug 

 

Nie znam tego podtematu więc dodałem ten fragment, żeby nie wyskoczył ktoś z tekstem "Nieprawda, bo więcej rdzeni się przydaje w (tu zastosowania których nie śledzę i na których się nie znam)". 

 

PS. "Fobia"? :E

Po prostu nie uważam pchania tego już teraz za rozsądne. Ja się tego nie boję. Ja po prostu uważam, że alternatywa ma sumarycznie znacznie więcej zalet niż pchanie się w PT z całą cieżarówką wad i kompromisów jaką to za sobą ciągnie. I będzie ciągnąć przez dekadę, dwie, lub nawet trzy.

 

Edytowane przez VRman
Opublikowano
9 minut temu, VRman napisał(a):

PS. "Fobia"? :E

Owszem, powtarzasz to codziennie po kilka razy na dzień, więc myślę, że można to spokojnie tak zakwalifikować. Oczywiście można też inaczej, ale myślę, że ten sposób będzie najbardziej kulturalny ;)

  • Upvote 1
Opublikowano

Myślę, że na domorosłego psychologa to musisz jeszcze troszkę się poduczyć.

Według takich diagnoz, trzebaby każdego mówiącego dzień dobry kilka razy dziennie wysyłać na leczenie fobii.

 

Można to by napisać w inny sposób, ale myślę, że ten jest najbardziej kulturalny.

 

Chciałem w poprzednim poście napisać, że ta przypierdolka była straszną żenadą, ale nie chciałem eskalować. No cóż. Teraz to chyba napisałem. Trudno. Co zrobić. 

Opublikowano
43 minuty temu, VRman napisał(a):

Według takich diagnoz, trzebaby każdego mówiącego dzień dobry kilka razy dziennie wysyłać na leczenie fobii.

Mówienie dzień dobry to forma przywitania, a Ty robisz coś zupełnie innego, cały czas w kółko powtarzając do znudzenia, jakie RT/PT jest gówniane i niepotrzebne ;)

  • Upvote 2
Opublikowano (edytowane)

A może to fobia? Może się boisz postów o tym? ;)

 

Piszę gdy jest temat o tym, albo o czymś pośrednim. Przykład ostatnio: 50fps w 540p na 9800x3d+5090 to jest taki śmiech na sali, że trzeba było o tym napisać i  się z tego pośmiać. To nie jest nawet PT, ale jest tym samym z punktu widzenia gracza - głupią pogonią za czymś, co w grach niczemu dobremu nie służy. Nawet jakby tam grafa gniotła wszystko inne, to 54fps na 9800X3D jest debilnym wykorzystaniem możliwości takiego proca, a argumentu "bo ma być rozwój i postęp" też nie można użyć, skoro nie ma pewności, że proce przyspieszą choćby o +100% w ciągu następnej dekady. 

 

Masz chyba serio jakieś uczulenie, bo wcale nie spamuję o tym tak jak Ci się wydaje. Tutaj tylko dałem  "displaimer", żeby zapobiec wykolejeniu dyskusji co się epicko nie udało :lol2:

 

Dobra, kończymy OT, bo śmiecimy w wątku.

Edytowane przez VRman
Opublikowano
Teraz, VRman napisał(a):

Przykład ostatnio: 50fps w 540p na 9800x3d+5090 to jest taki śmiech na sali, że trzeba było się z tego pośmiać.

The Outer Worlds 2? Jak tak, to tam problemem ze sprzętowym Lumenem jest srogi bottleneck CPU, więc podawanie rozdzielczości jest niepotrzebne, bo wydajność CPU się nie zmienia z rozdzielczością. Przy wyższej FPS byłby taki sam.

  • Upvote 2
Opublikowano
3 godziny temu, VRman napisał(a):

Ale po co graczom na PC takie pamięci? W grach zyskają 0,5%. W programach może z 10%. Garstka kupujących zyska więcej w swoich bardzo niszowych zastosowaniach (AI też tu zaliczam, bo jak ktoś na poważnie z tego korzysta to nie będzie używał taniego mainstreamowego kompa)

 

Cena nowych pamięci za to będzie jak zwykle zaporowa. Nawet były jakieś plotki, że wprowadzenie DDR6 na rynek konsumencki ma być opóźnione. Chyba. Na pewno było takie info odnośnie PCI-E 6.0, które to już graczom i zwykłym ludziom się absolutnie do niczego nie przyda, a podbije ceny płyt. AMD zawsze może zrobić jak Intel i dać płyty pod nowe i pod stare RAMy.

 

Muszą sobie zdawać sprawę jak bardzo zyskali marketingowo trzymając się AM4 tak długo.

 

Ewentualnie w segmencie mobilnym DDR6 mogłoby mieć sens.

 

PS. MliD mówił w tym filmiku jednak, że Zen 7 w połowie 2028, a do końca 2028 cała rodzina, co chyba dotyczy proców dla desktopów. Ja bym dodał jeszcze "plus ewentualnie rok-dwa obsuwy", bo się drzwiami i oknami pchają do TSMC po wafle i różnie może być z dostępnością A14. 

Naprawdę nie sądzę, że zobaczymy model Zen7 X3D dla graczy w 2028r, a jeśli już to na sam koniec i jako "paper launch", podobnie jak było z 9800X3D, tylko gorzej - z normalną dostępnością wiele miesięcy później. 

 

Z drugiej strony TSMC tonie w pieniądzach i coś był o przyspieszaniu prac nad procesami nowej generacji. Pożyjemy zobaczymy.

Myślisz że dla amd gracze są priorytetem? Ponadto w 2028 pamięci ddr5 będą już 6 lat na rynku, wiec nowy standard może spokojnie wchodzić ponadto am5 też próg wejścia miał wysoki ze względu na cenę ddr5 jak i samych płyt głównych. Bardziej istotne może być czy produkcja ddr6 2027 wystartuje na masową skale tak aby następnym roku robić premierę. 

 

Ponadto pci-e 6.0 raczej nie zawita w stacjonarkach, może dopiero przy zen8 lub nawet 9 ze względu na swoją energochłonność widoczną np w dyskach ssd (producenci kontrolerów dla mass nie zapowiedzieli układów z pci-e6.0 ze względu na pobór energii). Ale rozwiązania serwerowe na pewną będą tym dysponować. Chyba że zdecydują się na układy dla gpu ale to też wątpliwe, dziś jest 5.0 po szybkim przeskoku z 4.0.

Opublikowano
55 minut temu, tomcug napisał(a):

The Outer Worlds 2? Jak tak, to tam problemem ze sprzętowym Lumenem jest srogi bottleneck CPU, więc podawanie rozdzielczości jest niepotrzebne, bo wydajność CPU się nie zmienia z rozdzielczością. Przy wyższej FPS byłby taki sam.

Sprzętowy Lumen nie jest problemem tylko sama w sobie gra jest spaprana od strony CPU. W tej grze widać to co dzieje w każdej grze w od strony CPU po włączeniu RT ;)

 

Opublikowano (edytowane)
18 minut temu, Marko852 napisał(a):

Myślisz że dla amd gracze są priorytetem?

Oczywiście, że nie. Ale to, ze dla platform roboczych DDR6 będzie prędzej to osobna kwestia, która o niczym nie przesądza. To może być rok, a może być kilka lat, zanim to przejdzie do domowych, mainstreamowych desktopów. 

 

18 minut temu, Marko852 napisał(a):

Ponadto w 2028 pamięci ddr5 będą już 6 lat na rynku, wiec nowy standard może spokojnie wchodzić ponadto am5 też próg wejścia miał wysoki ze względu na cenę ddr5 jak i samych płyt głównych.

Miał, i to sprawiało, że masa osób przy upgradzie wolała zostać na AM4, a najbardziej odczuł to jednak Intel, który musiał "przecierać szlaki". Teraz Intel tego raczej nie zrobi i to na AMD by spadł cały ciężar. 

18 minut temu, Marko852 napisał(a):

Bardziej istotne może być czy produkcja ddr6 2027 wystartuje na masową skale tak aby następnym roku robić premierę. 

Nie widzę szans, żeby konsumenckie platformy wiodące dostały DDR6 już rok po rozpoczęciu produkcji, ale oczywiście mogę się mylić. Wiodące w sensie "ta platforma jest tylko na DDR6, a jest główną platformą". Jak to było z AM5 chociażby, a nie jak było z intelem, gdzie 12600 mogłeś parować z DDR4 albo DDR5 zależnie od tego jaką płytę i cenę sobie wybierałeś.

 

Co do PCI-E to tu się zgodzamy. Wcale bym się nie zdziwił jakby 6.0 w kompach mainsteamowych na dobre się zadomowiło dopiero wtedy gdy w zastosowaniach profesjonalnych już się zaczynała migracja na 8.0.

 

Edytowane przez VRman
Opublikowano
Godzinę temu, sideband napisał(a):

Sprzętowy Lumen nie jest problemem tylko sama w sobie gra jest spaprana od strony CPU.

Możliwe, nigdy nie odpalałem tej gierki z RT, jak robiłem testy, to jeszcze nie było przełącznika dodanego %-)

Godzinę temu, sideband napisał(a):

W tej grze widać to co dzieje w każdej grze w od strony CPU po włączeniu RT ;)

Niekoniecznie w każdej, bo są takie, gdzie włączenie RT niewiele obniża CPU-FPS, a są takie, gdzie spadają klatki o połowę.

Generalnie Lumena sprzętowego i tak uważam za syf, w Cronosie po włączeniu waty na RTX 4080 spadły z 300-320 na 180-200, a FPS w dół o 50% w niektórych lokalizacjach xD

Opublikowano
19 minut temu, sideband napisał(a):

@tomcug

Z ciekawości podaj mi tytuł gdzie RT nie robi krzywdy to sprawdzę ;)

Takiego, gdzie w ogóle nie robi krzywdy, to wątpię, że znajdziesz. Ale są takie, gdzie różnice są niewielkie. Np. Dragon's Dogma 2 i trochę Far Cry 6 się zalicza do tej grupy.

Opublikowano
8 minut temu, sideband napisał(a):

To sprawdzę kiedyś moją metodą %-)

Tu nie chodzi o mordowanie GPU tylko narzut na CPU po aktywacji DXR/VKR.

Ciezko powiedzieć. HUB robił jakis test żeby pokazać że w niektorych przypadkach 9070XT jest szybsze od 5080, w sensie jak masz slaby procesor to po prostu sterownik od AMD robi mniejszy narzut na GPU i takie 5080 leci na 150W i daje nizszy FPS niz na 9070XT. 

Natomaist w obrębie jednej rodzini GPU nvidia to moze jakies calisto protocol albo dead space remake, mozliwe ze maja nieco mniejszy narzut na CPU

  • Haha 1
Opublikowano
3 minuty temu, maxmaster027 napisał(a):

Natomaist w obrębie jednej rodzini GPU nvidia to moze jakies calisto protocol albo dead space remake, mozliwe ze maja nieco mniejszy narzut na CPU

tu nie byla gadka o narzucie.w re4 jest mała rożnica

 

 

33.jpg

ee.jpg

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

  • Popularne tematy

  • Najnowsze posty

    • Zależy czy procesor jest lutowany, ale tego lapka to się powinno oddać na elektrozłom i każda zł zainwestowana w niego to wyrzucanie pieniędzy w błoto.  Chyba że lubisz takie rzeczy i robisz to dla sportu to poczekaj na kogoś innego o ile w ogóle się taki znajdzie. Z mojej strony to elektrozłom i powinno się go zutylizować a nie używać  
    • Witam, poszukuję pomocy w rozwiązaniu problemów z micro stutteringu na zestawie: GPU - 5070 12 GB Gigabyte CPU - i5 14600kf MOBO - MSI PRO B760-P WIFI DDR4 CHŁODZENIE - PEERLESS ASSASIN 120  RAM - 32GB VIPER DDR4 3600MHZ A2 B2 (podczas zmiany nie miałem budżetu na DDR5 a szybko potrzebowałem nowej płyty do cpu) PSU - CORSAIR RMX 650W 80 GOLD PLUS DYSKI - M2 NVME SSD SAMSUNG 970 EVO PLUS 500GB + SATA SSD CRUCIAL MX 500 1TB  MONITORY - AOC24 1080/144HZ DISPLAY PORT + PHILIPS24/1080/60HZ DVI (podpięte w kartę graficzną nie płytę główną)  SYSTEM - WINDOWS 11 SOFTWARE który może powodować problemy i robić problem z frame time (?) - msi center + msi mystic light (odinstalowałem jednak za pewne siedzi dalej w rejestrze itd), razer synapse, sterowniki do chipsetu, intel gna, realtek, realtek ethernet, intel serial io, najnowszy sterownik nvidia game ready, sterowniki dźwiękowe itd. ( WSZYSTKIE NAKŁADKI DISCORD/NVIDIA WYŁĄCZONE ) Bios aktualny z września (7D98v1F) , wcześniej korzystałem z wersji beta z okresu maja (7D98v1F1(Beta version)) Zawsze robiłem UV poprzez cpu lite load ponieważ temperatury były przesadzone, testowałem różne ustawienia, od personalnych poradników na forum msi do losowych porad innych osób. (nawet bez uv na wyższych temp było to samo)   Linia czasowa zmiany podzespołów:  Procesor na początku tego roku razem z płytą główną, Karta graficzna w sierpniu, Reszta podzespołów: płyta główna, ram, zasilacz, itd z poprzednich zestawów ( posiadane przez 3-5 lat ) Posiadałem wcześniej rx 6700 xt  + i5 10600k, następnie 4060 ti + 10600k (zwróciłem kartę ponieważ nie byłem zadowolony z wydajności) 5060 ti + 14600kf (bardzo głośne cewki, zwrot) aktualnie 5070 i5 14600kf  Ważna informacja, na wymienionych zestawach które posiadałem przez okres 2-3 lat praktycznie na każdym miałem ten sam problem z micro stutteringiem, raz większy raz mniejszy, teraz dopiero poważnie się za to biorę bo jednak wolałbym żeby taki zestaw dawał z siebie trochę więcej stabilności i frajdy. Zawsze robiłem DDU czy nawet format więc nigdy nie było problemów żeby sterowniki się ze sobą "gryzły"  Opis problemu:  Grając w większość gier odczuwam dziwny micro stuttering, gram zwykle na vsyncu ponieważ bez niego występuje problem z screen tearingiem i rozjeżdżającym obrazem (limit fps nie poprawia tego lub zaburza płynność obrazu), fps spadają z 144 na 142/141 lub nawet 138, w 90% spadek FPS pojawia się w losowym momencie. Podczas akcji FPS jest idealnie stabilny. Praktycznie nie ważne co się dzieje nie odczuwałem spadków poprzez brak zapasu mocy zestawu. Micro stuttering występuje w momencie kiedy np stoję w miejscu lub akcja w danej grze "ucicha". Testowałem też bez vsync, limit fps, odblokowane fps, praktycznie w każdym ustawieniu jednak było to czuć. Gry które najbardziej na to cierpią i praktycznie zabierają całą zabawę z rozgrywki to:  Numer 1 - War Thunder, gram na wysokich/max ustawieniach, gra wojenna jak to wiadomo pełno akcji, wybuchów itd, fps idealnie stabilny, za to natomiast jadę pojazdem, na ekranie spokój, spadki fps do 140 z 144 co kilkadziesiąt sekund lub w dobrym okresie co kilka minut.  ( cpu 20-40% gpu 75% )  Numer 2 - Fortnite, gram na ustawieniach wydajnościowych, testowałem jednak też Direct 11 czy 12, tutaj również problem wygląda praktycznie tak samo chociaż myślę że o wiele bardziej agresywnie, spadki 1 low % z 144 na 90 itd.  Numer 3 - Valorant/League of Legends, sytuacja taka sama jak wyżej, akcja, duża ilość rzeczy dziejących się na ekranie, fps idealnie stabilny, losowe momenty i rwanie fps.  Numer 4 - Minecraft edycja z microsoft store, czuję dość częsty i mocniejszy stuttering nawet przy zmianie renderowania chunków itd. Inne gry to np:  CS2 - działa u mnie na wysokich praktycznie idealnie, nigdy nie odczułem żadnych spadków nie ważne co, Gry wyścigowe pokroju forza horizon/forza motorsport/need for speed itd ustawienia ultra bez problemów,  Rainbow Six Siege tak samo ustawienia ultra, 144 fps prawie idealnie jednak od czasu do czasu coś chrupnie. Elden Ring/Nightrein ultra 60 fps idealnie. Dodam jeszcze że podczas grania i rozmawiania jednocześnie na Discordzie problem pogłębia się/występuje częściej ( akceleracja sprzętowa wyłączona! ) Na tym zestawie nie miałem żadnego bluee screena czy losowego wyłączania kompa, jedyne co pamiętam to kilkukrotny problem z brakiem pamięci wirtualnej, udało się to naprawić poprzez powiększenie go.  Temperatury GPU to zwykle 40-60+, cpu 40-65+ stopni (bez uv np 75 w stresie podczas grania) Rzeczy jakie testowałem:  różne ustawienia BIOSU, UV, bez UV, różne ustawienia zasilania, wyłączanie, hyper threading itd itd itd... nowy bios, xmp włączony/wyłączony zmiany zarządzania energią w nvidia czy panel sterowania, odinstalowanie xbox game bar,  zmiany ustawień gry czy akceleracja gpu w windowsie,  zmiany zarządzania energią karty sieciowej i magistracji usb w menedżerze urządzeń,  wyłączenie karty sieciowej i granie na wifi a następnie wyłączenie w biosie bluetooth + wifi, granie na 1 monitorze z odpiętym całkowicie drugim,  przesłanie całej gry która powoduje problemy + shader cache na dysk NVME + fizyczne odpięcie SATA żeby na pewno nie przeszkadzał,  reset shader cache + zwiększenie rozmiaru pamięci podręcznej,  wyłączenie szybkiego rozruchu w windowsie,  różne ustawienia skalowania nvidia,  zmiana hz w klawiaturze i myszce, wyłączona izolacja rdzenia windows,  AKTUALNE USTAWIENIA BIOSU:  Włączone XMP, resizable bar, intel default power 181W, CPU LITE LOAD 15, C1E włączone, Hyper Threading włączone, E Cores P Cores itd tak samo włączone, CEP ( Current Excursion Protection) włączone (sprawdzałem z wyłączonym), reszta default praktycznie. Co mogę jeszcze zrobić, potestować żeby to naprawić? Tak jak mówię problem występował na poprzednich zestawach, od 4-5 lat posiadam ten sam RAM oraz zasilacz plus dyski, gram na 1080p w 144fps locked więc myślę że to nie wina braku mocy. Jedynie zmieniały się karty czy procesor. Można powiedzieć że problem nie jest jakoś bardzo drastyczny jednak posiadam znajomych którzy mają podobne zestawu lub lekko gorsze i nie odczuwają takiego micro stutteringu a i ja czasami mam dni gdzie wszystko działa prawie na medal, jednak następnego dnia jest 2x gorzej. Szukam rozwiązań żeby osiągnąć jak najlepszą stabilność, sprzęt wyciąga zwykłe +200/250 fps na wysokich/ultra w tych gierkach więc fajnie byłoby uzyskać płynność na tych 144 fps przy aktualnym monitorze a w przyszłości po upgrade na lepsze wyniki. Jest sens coś tam jeszcze grzebać czy może kolejny format + sterowniki gpu + chipset i wtedy testować i szukać winowajcy? Czy może jakieś konkretne ustawienia posprawdzać w biosie chociaż wątpię że jest rzecz której nie ruszałem. Dodatkowo jak sięgam pamięcią to na gorszym zestawie gdy były spadki fps to występowały one w racjonalnym momencie a w okresie spokojnym fps trzymał się stabilnie, tutaj prawie na odwrót.  Moim głównym celem jest po prostu ustabilizowanie frame time bez losowych spadków i czysta frajda w ulubionych gierkach niż jakieś wygórowane wyniki w benchmarkach. Z góry przepraszam za jakieś błędy w opisie czy ocenie sytuacji ale dopiero pierwszy raz zabieram się za diagnostykę problemów tego typu i nie ogarniam, dziękuję za pomoc i w razie pytań postaram się udzielić dalszych informacji.   
    • Jaki Linuks dla początkujących?Która dystrybucja Linuksa jest najlepsza dla osób początkujących. Czy dla komputera co ma 4 GB pamięci RAM gdyby wybrać Gnome albo KDE to czy wystarczyłoby miejsca w pamięci RAM na uruchomienie przeglądarki internetowej czy lepiej jest wybrać pulpit XFCE albo jeszcze lżejszy. Czy pulpit Cynamon jest lekki czy ciężki. Czy to złe pomysł wybierać lekkie ale mniej znane pulpity jak LXDE. Czy programy w Linuksie są pisane tylko pod konkretną dystrybucję Linuksa czy też pod konkretny pulpit KDE albo Gnome albo XFCE? Ubuntu ma taką polityke że tam muszą być tylko pakiety na darmowej licencji to tam zabraknie kodeków i ma swój rodzaj pakietów to też jest na minus. To że w Google najwięcej stron odnosi się do Ubuntu to nie znaczy że to najlepsza dystrybucja. Rozważam tylko 2 dystrybucje. Linuksa Mint albo Linuksa Debiana i taki pulpit graficzny żeby był jak najlżejszy żeby zostało coś wolnej pamięci RAM ale jednocześnie popularny żeby miał jak najmniej błędów to XFCE wydaje mi się oczywistym wyborem bez względy na to jaką bym wybrał dystrybucję Linuksa. Linuks Mint jest dużo łatwiejszy od Linuksa Debiana ale Linuks Debian jest dużo czystszym Linuksem od Linuksa Minta i dużo stabilniejszy i ma programy z w wersji ESU z długoterminowym czasem wsparcia na przykład przeglądarka internetowa Firefox. Interesuje mnie taki Linuks żeby był na zasadzie żeby zainstalować i zapomnieć i się z nim nie mordować. Co z tego że Linuks Mint jest dużo łatwiejszy od Linuksa Debiana jak Linuks Debian ma dużo więcej deweloperów i jest dużo lepiej dopracowany i stabilniejszy i jak coś będzie trudniej zainstalować to można użyć ChataGPT. Sprawdzałem różne Linuksy w wirtualnej maszynie VMWare Worsktation to sporo programów w Linuksie Mincie i tak trzeba ręcznie z konsoli za pomocą ChataGPT zainstalować i Linuks Debian oferuje dodatkowo większą stabilność. Czy da się tak Ustawić Linuksa żeby w czasie uruchamiania systemu nie trzeba było wpisywać hasła i nawet do wchodzenia do panelu sterowania i zarządzania partycjami i żeby systemowa konsola każde polecenia traktowała jako administratora tak jak to jest w Windowsie? Na naukę Linuksa najlepszy jest osobny komputer z przydzielonym całym dyskiem to nie ma takiej obawy że usunie przez pomyłkę Windowsa. Mam zainstalowanego Windowsa 10 22H2 64 bit na dysku talerzowym i tylko 8GB pamięci RAM to jest to do dupy pomysł żeby powolny dysk twardy jeszcze obciążać instalację Linuksa na VMWare Workstation. W takiej własnie konfiguracji Lnuks będzie najbardziej mulił. Czy gdybym zdecydował się na instalacje Linuksa na komputerze z 2003 roku na procesorze 1 rdzeniowym i obsługującym tylko 32 bity to czy lepszym pomysłem jest wybranie ostatniej dystrybucji Linuksa Debiana albo Minta co jeszcze obsługiwała 32 bity czy mniej znanej ale najnowszej co obsługuje 32 bity. Czy na procesorze 1 rdzeniowym muliłby YouTube gdyby na takim komputerze był zainstalowany najlżejszy możliwy graficzny Linuks. Dla Windowsa żeby oglądać bezpośrednio YouTube absolutne minimum to 2 rdzenie i 2 wątki. Czy Linuks nadaje się do codziennego użytku zamiast Windowsa. Czy MacOS jest dużo lepszy od Linuksa i czy Linuks jest tylko dlatego alternatywą dla Windowsa że jest darmowy i nie wymaga specjalnych komputerów i czy gdyby wszyscy ludzie byli bogaci to gdyby zrezygnowali z Windowsa to czy braliby tylko pod uwagę MacaOSa? Czy Linuks jest dla biednych osób i trudny terminal w Linuksie jest za kare że nie chciało się ludziom pracować i zarabiać więcej pieniędzy żeby sobie kupić lepszy komputer do najnowszego Linuksa albo komputer od MacaOSa?
    • Czy dałoby się w laptopie HP 530 8HTF12864HDY-667E1 Mobile Intel Calistoga-GME i945GME wymienić 1-rdzeniowy procesor Intel(R) Celeron(R) M CPU 530 @ 1.73GHz na 2-rdzeniowy procesor Intel Pentium Dual-Core T4200. Znalazłem zapusty laptop PP33L z popękanym i zepsutym monitorem i uszkodzoną płytą główną i 2-rdzeniowym procesorem Intel Pentium Dual-Core T4200 ale mam sprawny laptop HP 530 ale ma tylko 1-rdzeniowy procesor Intel(R) Celeron(R) M CPU 530 @ 1.73GHz i chciałbym ten procesor wymienić na 2-rdzeniowy. Oryginalnie ten laptop miał 1 GB pamięci RAM i wymieniłem RAM na 4 GB. Jaki system operacyjny najlepiej pasowałby do tego laptopa HP 530. Nie wiem jaki model ma płyta głowna z Laptopa PP33L dlatego że nie dało się tego laptopa uruchomić żeby sprawdzić w BIOSie albo w systemie. Spisałem jakieś liczby z płyty głownej tego laptopa CN-OP-132H-48643-8CB-0220-A00 DP/N OP132H BPB8C0020 002219 DA8B70-LanID GX D-VOA 94V-0 2-1 0842 E0EC 909G8222E M47 REV :  D DA0FM7MB8D0 PWB T012G REV : A00 Weźcie pod uwagę że zero to moze być duża litera o i odwrotnie.
  • Aktywni użytkownicy

×
×
  • Dodaj nową pozycję...