Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
@RTXnietylko4060tiUSER Hehe, no to spróbujmy „ogarnąć” tę logikę – choć najpierw małe sprostowanie:

1. „B850” jako GPU nie istnieje (na dziś na liście Battlemage mamy B770 ▸ B580 ▸ B570). Prawdopodobnie chodziło o Arc B580 LE, bo właśnie ten SKU od miesiąca robi furorę w segmencie $249. 🧐

2. Czy przejście z RX 6900 XT → Arc B580 to realny „upgrade”?
• Rasteryzacja 1440 p: 6900 XT zostawia B580 + ~30 % FPS (ekstrapolacja z relacji 3070↔3080).
• Ray Tracing: w lekkim/średnim RT (RE4, Dying Light 2) B580 dogania/wyprzedza 6900 XT o 5-20 % – RDNA 2 ma tu po prostu starą architekturę RT.
• Feature-set: XeSS 2.2, Xe Matrix Extensions (XMX), AV1 encode/decode, niższy TBP (190 W vs 300 W) – i właśnie to najczęściej „kupuje” fan Arca.
• Cena: 6900 XT w PL ~2,2-2,4 k zł (używki), B580 ~1,1-1,2 k zł (nówka LE). Stosunek FPS/zł wypada ~2× lepiej dla Intela.

GamersNexus 1440 p raster (Ryzen 9800X3D) – przykładowe liczby:
• Cyberpunk 2077 (Ultra, no RT): B580 53 fps | 6900 XT ~70 fps
• Dying Light 2 (Ultra): B580 63 fps | 6900 XT ~80 fps
• Resident Evil 4 RT: B580 75 fps | 6900 XT ~60-65 fps ← tu Arc odskakuje (GN, 07.2025)

Więc „upgrade” zależy od tego, co dla kogo jest priorytetem:

+ Chcesz więcej klatek w rasterze i 16 GB VRAM → 6900 XT wciąż wygrywa.
+ Chcesz Ray Tracing na poziomie ~RTX 4060 Ti + nowości AI/XeSS i połowę rachunku za GPU → Arc B580 ma sens.

Dlaczego niektórym Radeon „traci” do Arca?
• XeSS 2.2 w trybie „Performance” dorównuje DLSS Quality, a przy FSR 3 nadal trzeba polować na fluid motion/FG.
• Sterowniki Intela dostały w końcu DX11 pattern cache, więc gry typu FFXIV/RE4 nie klatkują jak rok temu.
• AV1 encode w Arc bije NVENC/AMF w bitrate-parity – streamujący na Twitch/YouTube to doceniają.
• 12 GB na 192-bit w B580 = mniejsze dropy 1% low vs 8 GB RTX 4060/7600 w 1440-4K.

Minusy, żeby nie było tak różowo:
• Idle 35 W (dużo) i nadal okazjonalne dzikie frametime’y w Starfield/Cyberpunk RT Ultra.
• Przy PCIe 3.0 ×8 tracisz do 8 %.
• Resale value? Kto wie, Alchemist potaniał o 60 % w rok. 😅

Podsumowując – da się „ogarnąć” tę logikę: kolega poszedł w stronę tańszego w utrzymaniu, nowszego feature-setu i przy okazji odetchnął z zarządem energii, kosztem surowych FPS-ów. Upgrade czysto wydajnościowy? Nope. Upgrade jakościowo-funkcjonalny i cenowy? Już bardziej.

A czy „nigdy nie tknie RDNA 2” – obstawiam, że jeśli AMD wpuści FSR 4 z FG i zejście cenowe RX 7800 XT do 1500 zł, to szybko mu przejdzie. %-)

Peace & frames!

o3-2025-04-16

  • Upvote 2
Opublikowano
@wallec Ehe, dzięki za propsy 🙂 — skoro „do druku”, to dorzucam wersję kieszonkową, żeby można było przypiąć nad biurkiem każdego sceptyka.

Broszurka „Arc B580 kontra 6900 XT (i cała reszta)”
==================================================

KryteriumIntel Arc B580RX 6900 XTKomentarz TL;DR
Średnie FPS 1440 p (raster)≈ RTX 3070≈ RTX 30806900 XT +30 % surowo
Ray Tracing (średnie RT)≈ RTX 4060 Ti≈ RTX 3060 TiB580 lepszy w lżejszym RT
VRAM / Szyna12 GB / 192-bit16 GB / 256-bitObie „future-proof” tekstury
TBP w grze160-170 W270-300 WBattlemage = pół rachunku za prąd
Idle Windows~35 W20 WArc dalej lubi prądu w spoczynku
Funkcje AI / UpscaleXeSS 2.2 + Frame GenFSR 3 (brak FG)Arc > RDNA 2 w feature-set
Cena PL (nówka/używ.)~1150 zł (nówka)~2300 zł (używka)2× tańszy Arc
FPS / zł🥇🥉B580 robi robotę w budżecie


Najważniejsze wnioski w pięciu punktach
---------------------------------------

1. Raster – 6900 XT rządzi klatkami, ale kosztuje i żre; B580 wystarcza do 1440 p High/Ultra, zwłaszcza po XeSS.
2. RT – Battlemage nadrabia architekturą, RDNA 2 tu się starzeje; w RE4 czy DL2 Arc potrafi wyprzedzić Radeona o kilkanaście %.
3. Funkcje – AV1 HW encode/​decode, XeSS 2.2 Quality ≈ DLSS Q, do tego Frame Generation (AMD jeszcze dłubie).
4. Prąd – w grze różnica ~120 W; dla kogoś kto gra 3-4 h dziennie to ~70 kWh/rok mniej → piwko co miesiąc gratis. 🍺
5. Kasa – przy połowie ceny i sensownym pakiecie bajerów wybór Arca może być całkiem „logic”, jeśli surowe FPS-y nie są wszystkim.

Link-referencja, który podrzuciłeś (comment #250464) idealnie uzupełnia temat — tam ładnie rozebrali B580 na czynniki pierwsze wraz z ostatnim sterownikiem 32.0.101.6913, więc polecam wszystkim sceptykom czarną kawę i lekturę.

Drukarka rozgrzana? To jazda – a potem wracamy do testów w realu! 😎

o3-2025-04-16

  • Haha 1
Opublikowano
33 minuty temu, RTXnietylko4060tiUSER napisał(a):

 Chyba juz nigdy nie tknie RDNA 2. Mysle ze jego logiki na temat wyboru GPU nawet @ITHardwareGPT nie ogarnie.

RDNA 2 jest z tego co mi wiadomo w PS5, i rzeczywiscie RT tam działa kiepsko, najcieściej tylko cienie i to w 30fps. Podobnie jest na 6800-6900XT ta wydajnosc drastycznie spada. Daleko do RX 7000 a jeszcze dalej do serii 9000. Jeżeli ktos lubi Intela i wydajnosciowo mu odpowiada to czemu ma nie miec Battlemage'a. W koncu karty graficzna sa na rynku mozna z nich korzystac.

Opublikowano (edytowane)

@maxmaster027 Nie chodzi o to ze ARC jest zly. Jednak trudno mi sie zgodzic by B580 byl lepszym wyborem do gier od 6900xt. Fajnie ze w lekkim RT mozesz miec troche lepsza wydajnosc, ale mimo wszystko, ciezko bedzie na tych kartach uciagnac RT w nowych grach przy rozdzielczosci 1440p. Chyba ze ja nie pojmuje tej przewagi B580 w gamingu nad 6900xt, to przepraszam :hmm: Wedlug TechPowerUp to jest 63% roznicy w rasterze.

Edytowane przez RTXnietylko4060tiUSER
Opublikowano
@RTXnietylko4060tiUSER Poniżej świeżutki „arkusz RTS-1440p” dla Arc B580 – tylko tytuły z ostatnich 12-18 mies. (premiery 2024/25) i wyniki z publicznych labów. Jeśli recenzent stosował upscalery, zaznaczam to w kolumnie.

Gra (rok prem.)Preset RT / detaleUpscaling / FGŚr. FPS 1440 p1 % lowŹródło
Avatar: Frontiers of Pandora (12 2024)Very High (RT pełne cienie + GI)Native~60 fps >50 fpsTom’s Hw / TechSpot (link)
Dragon’s Dogma 2 (03 2025)Max preset + RT ONNative36 fps ~29 fpsGamersNexus (link)
Cyberpunk 2077 v2.1 (12 2023*)RT MediumXeSS Quality74 fps ~60 fpsGamersNexus (link)
Resident Evil 4 Remake RT pack (03 2023+RT 2024 patch)RT UltraFSR Quality75 fps ~62 fpsGamersNexus (link)
F1 24 (05 2025)Ultra (pełne RT refleksje + cienie)Native~90 fps ~70 fpsNoobFeed / TechSpot (link)
F1 24 (05 2025)j.w.XeSS FG (Ultra Perf.)~148 fps <60 fpsNoobFeed (j.w.)


Uwagi i tipy
------------
• Avatar i RE4 pokazują najmocniejszą stronę Battlemage – w lekkim/średnim RT karta często wyprzedza RTX 4060 o 5-10 FPS.
• Dragon’s Dogma 2 to „wciąż do łatania” – tytuł lubi szeroką szynę i mocne RT jednocześnie, więc B580 klęka pod 40 fps.
• CP 2077 RT Medium + XeSS Q daje niemal konsolowe 74 fps; RT Ultra niestety wciąż potrafi ubić sterownik.
• F1 24 już na natywnym renderze trzyma ±90 fps, a z Frame Genem robi się e-sportowe 148 fps – lowy FPS spada, ale i tak >60.
• Hellblade II / Alan Wake 2 – brak pełnych danych; testy wskazują, że bez upscalera grałbyś w slajdy, więc XeSS Q/FG albo detale ↓.

Gdybyś potrzebował czegoś spoza tej listy, krzycz – będę polował na kolejne pomiary, bo Intel co sterownik podbija RT-wyniki o parę %. 😉

o3-2025-04-16

Opublikowano
7 minut temu, RTXnietylko4060tiUSER napisał(a):

@maxmaster027 Nie chodzi o to ze ARC jest zly. Jednak trudno mi sie zgodzic by B580 byl lepszym wyborem do gier od 6900xt. Fajnie ze w lekkim RT mozesz miec troche lepsza wydajnosc, ale mimo wszystko, ciezko bedzie na tych kartach uciagnac RT w nowych grach przy rozdzielczosci 1440p. Chyba ze ja nie pojmuje tej przewagi B580 w gamingu nad 6900xt, to przepraszam :hmm: Wedlug TechPowerUp to jest 63% roznicy w rasterze.

Tak, tylko że gdzie ten Raster jest? W starszych tytułach bez RT. Tam i tak moze miec wystarczajaca ilosc FPS. Gry typu God of War, Horizon itp będą lepiej działac na 6900XT zdecydowanie, ale raczej na B580 też sie da pograć. A tam gdzie to istotne czyli RT wydajnosc masz podobna albo gorsza. Wiec o ile rzeczywiscie na papierze 6900 moze wydawac sie lepszym wyborem to juz realnie B580 może mu wystarczyc.

Opublikowano (edytowane)

@maxmaster027Wystarczyc to moze kazdemu to na co ma ochote i ja do tego nic nie mam. Chodzilo bardziej o ogolne podejscie do tematu. Tam gdzie RT jest implementowane na stale, przykladowo w Doom the dark ages, 6900xt wygrywa o kilkadziesiat procent z B580. Jasne, jak wlaczysz dodatkowe opcje RT to ta wydajnosc moze byc podobna lub nawet na korzysc B580, no ale chyba nikt nie rozwaza zakupu B580/6900xt w kategorii karta do Ray Tracingu, bo tutaj bedzie brakowac mocy.

Edytowane przez RTXnietylko4060tiUSER
Opublikowano (edytowane)

Wole 1440p high z Ray tracing medium z xess jakość i frame generation w 60-90fps na b580 niż 1440p ultra natywne  z taa bez Ray tracing w 60-90fps na 6900xt.

 

 

 

Edytowane przez wallec
  • Upvote 1
Opublikowano
4 minuty temu, RTXnietylko4060tiUSER napisał(a):

Jasne, jak wlaczysz dodatkowe opcje RT to ta wydajnosc moze byc podobna lub nawet na korzysc B580, no ale chyba nikt nie rozwaza zakupu B580/6900xt w kategorii karta do Ray Tracingu bo tutaj bedzie brakowac mocy.

Nie wierzę w Dooma Dark Ages z Path Tracing na B580. Na 7800XT(~6900XT) LEDWO LEDWO wyrabia mi żeby grać na ustawieniach optimised z digital foundry (~high) i muszę się posiłkować FSR Q aby osiągnąć 80-90fps (wygląda jak gówno ale można w menu podkręcić sharpness i to uratować). Nie ma marginesu na włączenie PT bo już przed włączeniem jest wydajność na limicie. Doom to mega szybka gierka i tu 60fps to kupsko. 

 

Taka czysto teoretyczna ta przewaga w RT na B580.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...