Skocz do zawartości

Techniki rekonstrukcji obrazu w grach - NVIDIA DLSS, AMD FSR, Intel XeSS, Sony PSSR oraz inne


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Może to zależy od gry ale moje spostrzeżenia jak używałem Gsync są takie same jak @samsung70.

Sam za pierwszym razem odbiłem się od Gsync'a bo dalej miałem tearing i dopiero jak włączyłem Vsync w panelu Nvidii to zaczęło to działać jak należy, czyli idealna stała płynność plus zero teraingu.

Moze u mnie to ma tez większe znacznie bo wtedy praktycznie cały czas grałem w 60 FPS.

Ale teraz jak mam Oleda widzę ten sam problem.

Jest Gsync nie ma Vsync, jest okazjonalnie tearing.

Gsync+Vsync daje idealnie płynny obraz bez tearingu.

 

Każdy powinien sobie sam przetestować i wybrać opcje która mu najbardziej pasuje.

Ja po przejściu na OLED'a z Gsynca zrezygnowałem całkowicie z powodu problemów z gamma shift i flickeringu.

Opublikowano
8 minut temu, Kadajo napisał(a):

Ja po przejściu na OLED'a z Gsynca zrezygnowałem całkowicie z powodu problemów z gamma shift i flickeringu

A gdzie to najbardziej widzisz? Ja widziałem takie subtelne miganie jak obraz byl ciemny ale to subtelne. Cały czas uzywam gsynca i na razie nie widze powodu aby go wyłączyć a naczytałem sie, ze mogą byc z tym problemy

Opublikowano (edytowane)

Ja nawet jak mam lock na 60fps w jakiś grach, czy na 90fps itp, to nadal gram bez vsync. Gram na przykład w Snowrunnera w 60fps, bo gierka i tak ma stutter, więc lepiej na tych 60fps się gra, do tego na padzie, i bez vsync, sam lock fpsów i nie mam nic złego, poza ewentualnym 60fps dla kogoś to może być mało- to jest jedyny problem.

Wczoraj ściągnąłem Outer World 1 i widzę, że nadal siorbie po poborze gpu, to zablokowałem na 90fps i ma ok 170Wat i tak samo bez vsync, nie ma żadnego problemu z tearingiem. 

Ostatni raz tearing to widziałem ostatnio u siostry na starym monitorze 60hz, i poczułem brak gsync, niestety. Z gsync nie miałem żadnego tearingu w grach, a przewinęło się ich w cholerę od starych po najnowsze.
Silent Hill 2 tak samo odpalony bez vsync, bo po jakiego grzyba, z FG ma ok 130fps na max z RT.

 

Ten monitor to drugi, który ma freesync premium i ma certyfikat gsync, nie mam żadnych problemów, może to jakieś monitory, które nie mają certyfikatu gsync i wtedy może bywają problemy z gsync. Kiedyś miałem monitor IIyamy 24.5 cale 1080p TN i tam był freesync 1 generacji, to wtedy miałem mignięcia monitora- off/on, a potem AOC czy ten LG zero problemu, bo mieli nowszy freesync i cert gsync.

 

edit

Zresztą grywałem w sporo gier na ok 40-60fps mając rtx 3060ti czy gorszą grafikę i w 1440p. Nie było tearingu, jedynie dokuczał niski fps. Teraz na wyższym klatkarzu jest płynniej i nadal nie ma problemów z brakiem włączenia vsync. 

Edytowane przez Reddzik
Opublikowano
W dniu 30.10.2025 o 18:34, Kadajo napisał(a):

Może to zależy od gry ale moje spostrzeżenia jak używałem Gsync są takie same jak @samsung70.

Sam za pierwszym razem odbiłem się od Gsync'a bo dalej miałem tearing i dopiero jak włączyłem Vsync w panelu Nvidii to zaczęło to działać jak należy, czyli idealna stała płynność plus zero teraingu.

Moze u mnie to ma tez większe znacznie bo wtedy praktycznie cały czas grałem w 60 FPS.

Ale teraz jak mam Oleda widzę ten sam problem.

Jest Gsync nie ma Vsync, jest okazjonalnie tearing.

Gsync+Vsync daje idealnie płynny obraz bez tearingu.

 

Każdy powinien sobie sam przetestować i wybrać opcje która mu najbardziej pasuje.

Ja po przejściu na OLED'a z Gsynca zrezygnowałem całkowicie z powodu problemów z gamma shift i flickeringu.

wracając jeszcze do tematu, i przeglądając PPC, natknałem się na taki komentarz. ja również w DL Beast zauważyłem, że podcząs GSYNC na TV czasami miałem tearing ale tylko na dole ekranu? :D skąd to taka przypoadłość 

image.png.53382234abbf6a76f355e43c8731e28a.png

Opublikowano

@samsung70, przy FreeSync nie ma rwania a jeżeli występuje to znaczy, że FreeSync nie działa, najprawdopobniej przez wyjście poza zakres, za krótki lub za długi odstęp między kolejnymi klatkami. W zacytowanym przez ciebie komentarzu to są takie głupoty, że nawet nie ma co tego komentować.

Opublikowano
19 minut temu, SebastianFM napisał(a):

@samsung70, przy FreeSync nie ma rwania a jeżeli występuje to znaczy, że FreeSync nie działa, najprawdopobniej przez wyjście poza zakres, za krótki lub za długi odstęp między kolejnymi klatkami. W zacytowanym przez ciebie komentarzu to są takie głupoty, że nawet nie ma co tego komentować.

dziękuję za odp, ja się odnosiłem do tego, że miałem podobną sytuację gdzie podczas freesync/gsync również tylko tak jakby połowa ekranu lub 40% nie było synchronizowane...

generalnie to pogmatwane to wszystko z gsync, vsync do tego jeszcze FG dochodzi, które ma róźny wpływ na te tehchniki... 

Opublikowano
W dniu 7.11.2025 o 15:36, SebastianFM napisał(a):

Przy FreeSync ważne są odstępy pomiędzy klatkami a nie tylko FPS. Przykład, pojedyncze przycięcia powodujące, że czas między dwoma kolejnymi klatkami wynosi 50 ms.

Ale to nie ma znaczenia dla zjawiska tearing'u / rozrywania obrazu a tylko stracisz płynność a wręcz gsync ma to w pewien sposób regulować. 

@samsung70włącz wskaźnik gsync w panelu sterowania nvidii. Jeśli będzie działać to w prawym górnym rogu będziesz mieć zielony mały napis "gsync"- wtedy rwania nie powinno być

Opublikowano
1 godzinę temu, jankooo napisał(a):

Ale to nie ma znaczenia dla zjawiska tearing'u / rozrywania obrazu a tylko stracisz płynność a wręcz gsync ma to w pewien sposób regulować. 

Nie masz racji a ja jestem pewny, że tak jest, ponieważ to sprawdzałem wiele razy. Umiem zasymulować za pomocą mojego programu w dowolnej grze kilkudziesięcio milisekundowe przycięcia i wtedy właśnie FreeSync wariuje, wyłącza się i występuje rwanie obrazu.

  • Upvote 1
Opublikowano
10 minut temu, SebastianFM napisał(a):

Nie masz racji a ja jestem pewny, że tak jest, ponieważ to sprawdzałem wiele razy. Umiem zasymulować za pomocą mojego programu w dowolnej grze kilkudziesięcio milisekundowe przycięcia i wtedy właśnie FreeSync wariuje, wyłącza się i występuje rwanie obrazu.

Nie podważam, ze coś takiego możesz widzieć ale twoje problemy z frame pacingiem muszą powodować, ze wychodzisz poza zakres działania gsync i dlatego masz tearing. Innego wytłumaczenia nie widzę. G-Sync został zaprojektowany właśnie po to, by eliminować tearing w zakresie działania adaptacyjnej synchronizacji. Jeśli są problemy z zachowaniem stabilnego czasu generowania klatek to typowym objawem jest stutter lub zacięcia a nie tearing

Opublikowano

@jankooo, ty wszystko przekręciłeś! Ja nie mam żadnych problemów z FreeSync. Dołączając do tej dyskusji odniosłem się do tego, że sam FPS nie świadczy o tym, że nie wychodzi się poza zakres działania FreeSync. Czy ty potrafisz to zrozumieć? Możesz mieć np. 100 FPS a przez pojedyncze przycięcia trwające kilkadziesiąt milisekund i tak FreeSync będzie się wyłączał.

Opublikowano
11 minut temu, SebastianFM napisał(a):

@jankooo, ty wszystko przekręciłeś! Ja nie mam żadnych problemów z FreeSync. Dołączając do tej dyskusji odniosłem się do tego, że sam FPS nie świadczy o tym, że nie wychodzi się poza zakres działania FreeSync. Czy ty potrafisz to zrozumieć? Możesz mieć np. 100 FPS a przez pojedyncze przycięcia trwające kilkadziesiąt milisekund i tak FreeSync będzie się wyłączał.

Dlatego włącza się vsync a nie zwalasz na frame pacing, który sam w sobie nic takiego nie powoduje. 

Winny tearingu jest: brak V-Sync, G-Sync lub FreeSync a dlaczego te technologie nie działają to już sobie wytłumaczyłeś. Kto poprawnie te rzeczy skonfiguruje ten nie ma z tym problemu tylko będzie miał np. stutter. Czy teraz to rozumiesz?

Opublikowano

Frame pacing odpowiada za płynny obraz, to właśnie przez kiepski frame pacing nie masz idealnie płynnych klatek w grach pomimo Vsync i capa FPS.

Gsync w dużej mierze to naprawia. I działa to do tego stopnia dobrze ze dosłownie niższy FPS wydaje się płynniejszy niż bez tej technologii.

Gsync wiec eliminuje sttuter, a nie tearing, mniejszy tearing z włączonym Gsync to raczej wynik lepszego frame pacingu. Dopiero Gsync+Vsync eliminuje całkowicie tearing.

A czy tak się dzieje przez to ze to Freesync tego już nie jestem pewien.

Nvidia przecież we wcześniejszych wersjach Gsync wymagała jakiegoś modułu w monitorze, czyli "dosłownie" Gsync miał blokadę hardwarowa.

Nagle potem się okazało ze  w sumie to już nie musi mieć ? A może właśnie ten moduł powodował ze nie było tych problemów.

Nie jestem w sumie pewien.

Opublikowano

@Kadajo, jeżeli tylko odstępy między klatkami mieszczą się w zakresie działania FreeSync/G-SYNC, to nie występuje Tearing i nie jest wcale potrzebne włączanie VSync. U mnie wystarczy ograniczenie FPS i tyle.

Moduł był potrzebny do czego innego, chodziło głównie o długi czas reakcji pierwszych matryc LCD.

Opublikowano

Jeszcze taka ciekawostka- vsync stanowi swoistego rodzaju ogranicznik "głupich" FPS, które zdarzają się podczas menu ładowania gier. Znamy historię np z "New world" gdzie m.in. brak ogranicznika FPS w menu powodował wręcz uszkodzenia kart graficznych.

Poniżej nagrałem filmik ilustrujący działanie vsynca w tym scenariuszu- pomimo włączonego gsynca oraz limitu klatek na 200 i 270 w panelu sterowania nvidii (mam nadziej, że jakość jest wystarczajaca aby odczytać napisy i wskazania):

bez vsync'a ekran łądowania pokazuje ilości FPS idące w tysiące

z vsync'iem obniża znacznie tą wartość. Co prawda nie do wartości odświeżania monitora ale różnica jest znaczna i najpewniej zależna od silnika. 

Różnica jest widoczna a przecież gsync cały czas działa (o czym informuje nas kontrolka w prawym górnym rogu ekranu) a limity klatek cały czas aktywne.

To właśnie jest jeden ze scenariuszy gdzie "wentyl bezpieczeństwa" czyli nasz vsync działa.

 

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

  • Popularne tematy

  • Najnowsze posty

    • Nie wiem czy to przestępstwo czy nie, ale dla mnie chora sytuacja. W sądzie? Kiedy już jest akt oskarżenia i toczy się rozprawa? OK. Ale to? Jeśli nie ma na to paragrafów, to trzeba je napisać.  Rozwiń, bo nie wiem na czym nieświadomość w tym konkretnym przypadku polega. 
    • https://store.steampowered.com/news/app/2909400/view/514098767258978258?l=polish   Added DLSS Multi Frame Generation support 
    • Po pierwszym śniegu mogę stwierdzić, że Nokian Snowproof 1 naprawdę spoko. Dobrze się jeździ. W porównaniu do poprzednich Matador Sibir Snow jest przepaść.
    • 1. Czy Curve Optimiser dla integry działa inaczej niż dla CPU? Mi wraz z upływem czasu napięcie zasilające integry rośnie. 2. Po podłączeniu oddzielnej karty graficznej integra mi się nie wyłącza (płyta to MSI PRO B650M-P). To normalne?
    • Obejrzałem wiele opinii przed premierą, tak samo jak wy. Nie było gry, były opinie tych którzy mogli ją przetestować przed premierą.   I to też jest ciekawostka, do czego potrzebni są ci ludzie, skoro gra jest kiepska ? Jaki mieli mieć wpływ ?   Nie wymądrzam się, ale przez ostatnich kilka miesięcy robię ffb i setupy jak najęty i przynajmniej mogę powiedzieć, że byłem na start gry przygotowany żeby ją prawidłowo przetestować.   Wystarczyły mi 3 godziny, żeby znaleźć w grze jej strukturę w zakresie kierowania i ustawień samochodów - dla mnie to jest najważniejsze, to jest baza.   Reszta jest oprawą i przynajmniej w czasie testu nie powinna przeszkadzać. Początkowe okolice 60-70 FPS były grywalne tak jak na konsoli, lagi były tylko na Replay-ach. Ale gra w kokpicie była płynna i nie przeszkadzała w skupianiu się na jeździe. Jedyne co mogło potwierdzać problem, to wskazania licznika FPS.   A potem wydali patch i wydajność jest na oczekiwanym mentalnie poziomie, licznik FPS pozwala uspokoić emocje   Nie wiem kto ma rację, czy ja czy on, nie interesuje mnie to w takim ujęciu. Fakty - przynajmniej te przedstawione - są takie, że co widzę opinię, to nikt nie wchodzi głębiej w ustawienia. Wszyscy wsiadają jadą i narzekają. A w okienku parametrów na temperaturach opon jak byk widać, że są na domyślnym poziomie.   Już samo to nie daje mi podstaw żeby odnosić się do tych opinii poważnie. Ale o zgrozo, wszyscy na nie czekają, na tego typu opinie.   Trailbraking wychodzi gdy samochód się dobrze prowadzi. A jeśli się nie prowadzi, to raczej nic nie wychodzi, co widać na większości opiniujących filmów.     Na razie ludzie, którzy mają lepsze pojęcie o ustawieniach w większości się nie wypowiadają. Fakty są takie, że na razie tylko @GamersMuscle siedzi i rozkminia podstawy i podaje wskazówki.   Resztą się zlatuje na to sępie sabatowisko.
  • Aktywni użytkownicy

×
×
  • Dodaj nową pozycję...