Skocz do zawartości

Monitory OLED - temat zbiorczy


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
5 minut temu, sideband napisał(a):

nawet ślepy to zauważy.

... jedyne co FreeSync (i Gsync i inne VRR) robi, to synchronizuje fps z odświeżaniem ... nawet jak fps się zmienia. Tyle. Nie wiem czy ślepy to "zauważy" ale myślący człowiek już powinien.

Opublikowano
5 minut temu, Kyle napisał(a):

Teraing, którego i tak nie mam, nie ma i tak wpływu na płynność, tylko na rozwarstwienie wyświetlanych klatek. ;) 

Nie masz ? Czy go nie zauważasz. Bo to diametralna różnica ;)

Z Vsync nie będziesz miał, ale IL leci w komos.

 

Ja mam wymuszony w sterownikach Nv Fastsync, ale nie działa on na DX12 a dałabym se kiedyś rękę uciąć ze nie mam na nim tez tearingu ;)

  • Like 1
Opublikowano (edytowane)
9 minut temu, sideband napisał(a):

Bez urazy dalej nie dyskutuje :E

No ja też, skoro podważasz podstawy :E

8 minut temu, Kadajo napisał(a):

Nie masz ? Czy go nie zauważasz. Bo to diametralna różnica ;)

Nie mam. Tearing widzę bez problemu jeśli jest (i jest widoczny jeśli nie ma synchro)

8 minut temu, Kadajo napisał(a):


Z Vsync nie będziesz miał, ale IL leci w komos.

 

No i właśnie dochodzimy do kolejnego tematu ... czyli czemu warto użyć VRR zamiast Vsync ;) (i tutaj znowu, wymagany jest szczególny przypadek, czyli max odświeżanie musi być wyższe od docelowego, by InputLag był niski)

8 minut temu, Kadajo napisał(a):

 

 

Ja mam wymuszony w sterownikach Nv Fastsync, ale nie działa on na DX12 a dałabym se kiedyś rękę uciąć ze nie mam na nim tez tearingu ;)

FastSync pogorszy płynność, ale zmniejszy inputLAG, jeśli GPU potrafi wyrenderować np. 78fps, a Ty masz 60HZ i synchro do 60.

 

Sprawdzałem to w praktyce i pokrywa się z tym jak to działa:

 

Edytowane przez Kyle
Opublikowano
19 minut temu, Kyle napisał(a):

Więc aby było płynnie

Wystarczy miec duzo fps i synchronizacje wiec nie dorabiaj do tego zlotych gor znowu :hihot:

13 minut temu, sideband napisał(a):

Tearing powoduje, że nie masz płynności za grosz ;) Żadna blokada tego nie zmieni ;) Nie ma sensu tego drążyć to jak porównanie dnia z nocą ;)

Jeżeli ktoś posiada dobrze działający gsync/vrr/adaptive sync/freesync..... to zapomina o vsyncu. Przy synchronizacji od strony monitora jest najlepsza płynność i nawet ślepy to zauważy.

Dokladnie, a niektorzy probuja odkryc kolo na nowo ;D

Opublikowano
Teraz, Phoenix. napisał(a):

Wystarczy miec duzo fps i synchronizacje wiec nie dorabiaj do tego zlotych gor znowu :hihot:

Nie wystarczy. Jak masz znaczną zmianę czasu wyświetlania sąsiadujących klatek, to pomimo wysokiego fps i synchronizacji (np. przez jakąś odmianę VRR), płynność może być kiepska. :hihot:

Opublikowano

Dla mnie VRR z włączonym Vsync to bardziej płynna rozrywka niż "klasycznie" gdzie widać stuttering znacznie częściej pomimo wysokiego FPS.

Ale widzę ta różnice tylko jak włączę VRR plus Vsync.

Jak nie wymuszę Vsync to widzę znowu tearing.

Nie będę z tym walczył (już pomijam problemy VRR z oledach), bo nie będę za wszelką cenę w każdej grze próbował utrzymać wysokiego FPS, najlepiej 240 bo jest to nierealne.

  • Like 1
Opublikowano (edytowane)
8 minut temu, Phoenix. napisał(a):

 

Dokladnie, a niektorzy probuja odkryc kolo na nowo ;D

Dokładnie się mylicie. "Tearing" (czyli "rozrywanie obrazu") a płynność to różne zjawiska.

4 minuty temu, Kadajo napisał(a):

Dla mnie VRR z włączonym Vsync to bardziej płynna rozrywka niż "klasycznie" gdzie widać stuttering znacznie częściej pomimo wysokiego FPS.

U mnie nie ma stutteringu, ale nie używam FastSync.

 

Stuttering to był na grze DaysGone, bez jakiejkolwiek synchronizacji i limitów fps (fps oscylował powyżej 70, a odświeżanie było 60Hz). Po ograniczeniu fps do odświeżania (limit 60fps@60Hz + Vsync) ten stuttering znikał.

Edytowane przez Kyle
Opublikowano
1 minutę temu, Phoenix. napisał(a):

Tylko u ciebie i w twoim swiecie ;) 

No akurat o występujących problemach z płynnością, kiedy są znaczne zmiany fps przy FreeSync, to akurat nie ja pisałem ;) 

Opublikowano
2 minuty temu, Kyle napisał(a):

U mnie nie ma stutteringu, ale nie używam FastSync.

To używasz Vsync czy nie ? Nie możesz nie mieć tearingu jak nie używasz żadnego rodzaju synchronizacji. Co najwyżej możesz go nie zauważać.

  • Like 1
Opublikowano (edytowane)
2 minuty temu, Kadajo napisał(a):

To używasz Vsync czy nie ?

Oczywiście że używam.

1 minutę temu, galakty napisał(a):

XDDDDDDDDDDDDD

Podaj w co grasz, Tetris?

The Last Of Us Part 1, Part 2, Shadow Of The Tomb Raider, World War Z (Vulkan) ... XDDDDDDDDD

 

... któryś z Was coś źle zrozumiał, więc może zacytujcie miejsce, gdzie napisałem jakobym nie używał synchronizacji i nie miał teraingu.

Edytowane przez Kyle
Opublikowano (edytowane)
6 minut temu, Kadajo napisał(a):

 

Ale nie masz stutteringu nie używając VRR ?

Tak, tutaj dokładnie tak mam. W każdej grze. Vsync 60Hz + limit 60fps w sterach @ stałe 60fps (trzeba się trochę pobawić by ustawienia w danej grze odpowiednio dobrać, by nie było spadku nawet na chwilę poniżej 60fps) i nie ma stutteringu.

 

ps. nie używaj FastSync, jeśli priorytetem jest płynność

Edytowane przez Kyle
Opublikowano
3 minuty temu, galakty napisał(a):

Stutter nie zależy od VRR... Tylko od silnika gry i mało która go dziś nie posiada. 

 

2 minuty temu, Kyle napisał(a):

Stutter zależy od znacznej różnicy czasu renderowania i wyświetlania sąsiadujących (lub przynajmniej blisko leżących) klatek.

Dokładnie, i VRR eliminuje ten problem bardzo dobrze.

Nie tak żeby może naprawić UE5, ale jest wyraźna różnica.

Stad VRR wydaje się bardziej płynny niż "zwykła" synchronizacja.

  • Like 1
Opublikowano

VRR synchronizuje dynamicznie/ciągle odświeżanie z fps, nawet pomimo jego zmienności (Vsync tego nie robi i jak FPS spadnie, to Hz już nie spadnie). Jeśli przy VRR wystąpiła by znaczna różnica czasu renderowania klatek, które są obok siebie, to stutter powinien wystąpić.

Opublikowano

VRR nie eliminuje stutteru, ale nie wzmacnia tego efektu jak Vsync. 

 

Jeśli przy locku na 60 fps silnik gry generuję jedną klatkę 1/60 sekundy a drugą 1/50 sekundy, to VRR pokaże właśnie 1/60 a potem 1/50. Vsync w tej sytuacji zrobi dropa z 1/60 na 1/30s, więc szarpnięcie będzie bardziej widoczne. Ale jeśli silnik gry sam zalicza dropy w okolice 1/30s, to z Vsync czy VRR i tak będzie duży stutter.

 

Celując w 60 fps możesz sobie z powodzeniem utrzymać takie klatki w wielu mniej wymagających grach. Ale im wyższy FPS, tym trudniej o 100% stabilny frametime bez żadnych skoków. A wątpię, że będziesz chciał grać z blokadą na 60 klatek na OLEDzie 240Hz lub więcej. :hihot:

  • Upvote 2
Opublikowano
50 minut temu, some1 napisał(a):

A wątpię, że będziesz chciał grać z blokadą na 60 klatek na OLEDzie 240Hz lub więcej. :hihot:

Będę kombinował jak uzyskać na czymś takim najlepszy efekt ;) Kto wie, ... może nawet przeproszę się z tymi FrameGeneratorami :pijaczyna:

Opublikowano (edytowane)

I to pisze ktoś, kto twierdzi, że tearing wyklucza płynność:

4 godziny temu, sideband napisał(a):

Tearing powoduje, że nie masz płynności za grosz ;) 

Edytowane przez Kyle
Opublikowano

Czy Ci nie chodzi o po porostu zły frame pacing, a nie shuttering :E ? To właśnie się dzieje, gdy fpsy nie są zsynchronizowane z odświeżaniem.
Vsync po prostu trzeba ustawiać tak, by fps był wielokrotnością odświeżania monitora, chyba że właśnie jest VRR. Okno VRR zazwyczaj kończy się na 40-48hz, choć widywałem też 20hz.

 

Opublikowano

2025 a niektórzy dalej walczą z VRR, a jeszcze te setupy 60fps+vsync gdzie input lag jest w kosmosie.. :wariat:

 

U mnie 120fps to już "stare 60fps", czyli taki nowy standard. Do 60fps można zejść tam gdzie "kiedyś do 30", czyli jakiejś strategii 8:E

 

Za łatwo dzisiaj o wysoki fps.

  • Upvote 1

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

  • Popularne tematy

  • Najnowsze posty

    • Dla mnie to kolejny skok na kasę Iana Bella. Koleś zawsze obiecuje złote góry. Później mało materiałów reklamowych ale wygląda to całkiem ok. A do premiery jest tak szybko, że nikt się nie zdąży połapać, że to przypudrowany gniot i hajs się zgadza. 
    • @janek25 Tau Ci się tu trochę z PL1/PL2 zlewa, więc rozbijmy to na części pierwsze 😉 - 125 / 253 W – to są PL1 / PL2 (TDP / short turbo). - Tau – to zupełnie osobny parametr w sekundach (np. 28 s, 56 s), a nie „125/253”. Załóżmy więc „książkowy” przypadek Intela: - PL1 = 125 W - PL2 = 253 W - Tau = 56 s - Obciążenie ~250 W non‑stop - Chłodzenie realnie ogarnia >250 W (czyli nie wchodzisz w limit temperatury, tylko w limity mocy). ### Co się wtedy dzieje? 1. Na starcie testu CPU idzie ~250 W (okolice PL2). 2. Algorytm liczy średnią moc z „okna czasowego” Tau: - dla stałych 250 W średnia rośnie wg wykładniczej krzywej. - moment, kiedy średnia dojdzie do PL1 (125 W) wypada mniej więcej po: - t ≈ Tau * ln(2) ≈ 0,7 * Tau - przy Tau = 56 s → ~40 sekund. 3. Około tych kilkudziesięciu sekund CPU zacznie powoli zrzucać zegary, żeby średnia nie przekraczała PL1. 4. Po kilku Tau (3–5×Tau, czyli ~3–5 minut) ustali się na mocy bliskiej PL1, czyli okolice 125 W, o ile BIOS faktycznie szanuje limity Intela. ### A co z chłodzeniem 250 W+? Jeśli: - BIOS ma PL1=125, PL2=253, Tau=56 _i nie są podniesione_, - chłodzenie wyrabia, to i tak długoterminowo zejdzie do ~125 W – bo to wymusza algorytm PL1+Tau, a nie termika. Żeby 250 W „leciało wiecznie”, musi być: - PL1 = PL2 = 253 W albo - PL1 mocno podbite powyżej 125 W albo - Tau ustawione na mega wysokie + „fabryczne OC” płyty (co większość Z690/Z790 robi: PL1=PL2, Tau=max/unlimited). --- Czyli odpowiadając wprost na Twoje pytanie dla scenariusza *czysto po spec Intela*: - przy 125/253 i Tau=56 s oraz stałych 250 W: - po ~40 s algorytm zacznie ściągać moc, - po kilku minutach ustali się mniej więcej w okolicach PL1 ≈ 125 W, - chłodzenie 250 W+ tylko gwarantuje, że nie ograniczy Cię temperatura, ale nie znosi PL1/Tau. Jak podasz, jaka to dokładnie płyta i jakie masz faktycznie wpisane PL1/PL2/Tau w BIOSie, mogę Ci powiedzieć, czy Twój CPU w ogóle „zna” te 125/253, czy jedzie „na chama” PL1=PL2 🙂 gpt-5.1-2025-11-13
    • czyli ile bedzie trwał Tau jeśli jest 125/253 i obciążę 250 wat?do ilu spadnie po jaki  czasie jesli chłodzenie jest 250w+?
    • No tak, WP zwykle ma dobre (choć w moim mieście to też różnie bywa), tylko albo metraż zjada cały budżet, a mieszkanie i tak "do odświeżenia", bo łazienka "po remoncie 20 lat temu", albo tanio, ale okolica podła lub stan "wrzuć kilka granatów i czekaj"... W ogóle mam wrażenie, że nikt niczego sensownego nie sprzedaje u mnie, poza tym, czego i tak nikt poza filpperami nie chce. A niby był taki boom na inwestycyjne nieruchomości... No, chyba że większe metraże po remontach i cena od 700k w górę, ale to opcja dla rodzin...    Kupić coś od dewelopera z układem, który mi kompletnie nie pasuje i próbować wycisnąć, ile się da, a potem cały czas frustrować, ale przynajmniej mieszkając już na swoim? Szczerze mówiąc, to wydaje się kiepska opcja, choć powoli dochodzę do wniosku, że jedyna słuszna. Bo WP może i znajdę lepszą, ale władować lata oszczędzania w WP i być na nią skazany jeśli nie do emerytury, to wystarczająco długo, by potem mieć jeszcze większy, niż się na to zanosi (demografia... no, chyba że "refugees welcome"), problem ze zbyciem?
  • Aktywni użytkownicy

×
×
  • Dodaj nową pozycję...