Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Temat o emulatorach i grach odpalanych przez nie na komputerach osobistych.


Dla niektórych to zagadnienie może być niejednoznaczne i moralnie wątpliwe, więc na samym początku przytoczę jak kwestia emulacji wygląda w Polsce pod względem prawnym:

Czy emulacja gier jest w Polsce legalna? Zapytałem prawnika i znam już odpowiedź

Cytat

W dużym skrócie, emulacja jest w Polsce legalna. Tutaj jednak musimy rozgraniczyć gry i konsole, ponieważ te dwa elementy uzyskują swój legalny status na odmienne sposoby.


Znacznie łatwiejsze są gry. Tak długo, jak posiadamy oryginalny nośnik (płyty CD, DVD lub kartridże), mamy prawo do sporządzenia kopii zapasowej, także w formie pliku na komputerze. Emulacja nie zostaje wykluczona jako zastosowanie takiej kopii — program działa zgodnie ze swoim przeznaczeniem. Ważne, aby sporządzonej kopii gry nie dystrybuować (np. przez Internet) i nie używać równocześnie z oryginalnym nośnikiem, odpalając dwie instancje gry.

 

Także w temacie mile bedą widziane screeny z posiadaną oryginalną kopią danej gry jeżeli ktoś już zacznie ogrywać dany tytuł na serio.

 

Oczywiście do czystej dyskusji czy dzielenia się ciekawymi materiałami nic takiego nie jest potrzebne.
Pozostaje jeszcze dość śliska kwestia testowania stabilności i wydajności, czym jak wiadomo emulowane gry nie grzeszą.
To tutaj powiedzmy, nie będziemy przesadnie "drążyć", bo w końcu nawet Steam daje 2h na ewentualny zwrot.

 

I na koniec wstępu istotna informacja: Bezwzględnie zakazane jest w temacie bezpośrednie linkowanie do jakichkolwiek nielegalnych treści!

 

Do założenia tematu skłonił mnie poniższy film, bo Bloodborne to produkcja który najbardziej mnie interesuje:

 


Do tego dwa artykuły z ITHardware: link 1, link 2.
Już wcześniej obiło mi się o uszy że istnieje emulator PS4, ale nie sądziłem że chodzi i wygląda to już tak dobrze.
Oczywiście tytuły artykułów o "śmiganiu" są mocno przesadzone, bo emulowany tytuł nadal boryka się z problemami, ale z powyższego filmu wynika że spora część jest już w pełni grywalna.
No i w ostatnich miesiącach autorzy poczynili bardzo duże postępy.

 

Kilka istotnych informacji z komentarzy pod filmem:

Cytat

- What other fixes are there left?

- Vertex explosion, rainbow and snow

Cytat

- What mod os needed for fire i got rainbow mod vertex mod and blod trail mod

-
No mod. Download the newest version. But if you have intel cpu then you will need sfx restoration

Cytat

- I still can't get mine to work and all same settings. Every time something tries to attack me the whole game crashes... Please help someone. I'm stuck in the beginning of the game.


- There's a crash on hit fix mod in nexus, try it

Jak widać na razie raczej należy się wstrzymać nawet z testowaniem, ale warto śledzić temat w najbliższych miesiącach.
Płyty z oryginalnym Bloodbornem chodzą na rynku wtórnym po 20-30zł, więc ewentualny zakup do w pełni legalnego grania nie powinien stanowić dla nikogo problemu.

PS. W kilka miesięcy po tym jak Demon's Souls zaczął chodzić bezproblemowo na RPCS3 Sony wydało remake tej gry.
Kto wie- może w tym przypadku będzie tak samo i oprócz remake'a/remastera powstanie również port na PC?
Co oprócz lepszej grafiki oznaczałoby jeszcze m.in. działający tryb online.

  • Like 1
Opublikowano

Spoko temat, dzięki emulacji udało mi się nadrobić sporo starszych klasyków, które mnie ominęły.

 

Zanim ktoś zacznie dyskutować o ogrywaniu exów ze Switcha na PC, uprzedzam, że nie da się tego robić w sposób legalny.

Nintendo knows it can't prove emulation is illegal, but its latest tactic is very effective at knocking out sources of Switch piracy. Dzięki temu Nintendo było w stanie uciszyć twórców wszystkich emulatorów NS.

Opublikowano
8 minut temu, slafec napisał(a):

Dzięki temu Nintendo było w stanie uciszyć twórców wszystkich emulatorów NS.

To prawda.
 

8 minut temu, slafec napisał(a):

Zanim ktoś zacznie dyskutować o ogrywaniu exów ze Switcha na PC, uprzedzam, że nie da się tego robić w sposób legalny.

Nintendo knows it can't prove emulation is illegal, but its latest tactic is very effective at knocking out sources of Switch piracy.

A to już nieprawda.
Bo z artykułu wynika że pozew Nintendo nie dotyczył emulacji (gdzie prawie na pewno by przegrali), tylko omijania DRM w procesie.
I tutaj:

Cytat

This is effectively the same tactic Nintendo used in its lawsuit against Yuzu. Nintendo's argument was not that emulation itself is illegal; rather, the lawsuit was all about how Yuzu broke the DMCA's provisions against bypassing DRM. Technically, we don't actually know if that argument would even hold up in court here, since the Yuzu devs settled before anything actually went to trial.

Czyli nawet nie było rozprawy, więc i wyroku również.
No i wyroki które nas obowiązują to te z sądów polskich, ewentualnie unijno-europejskich.
Choć przyznam że nie wiem czy i jakie reprekusje wynikają z umów międzynarodowych dla prawa autorskiego w przypadku rozstrzygnięć w sądach w Japonii lub w USA.

Opublikowano (edytowane)

"Większym problemem jest sama konsola. Inżynieria wsteczna jest dozwolona, ale nie możemy łamać przy tym zabezpieczeń oprogramowania. Jeżeli więc emulator wymaga oprogramowania sprzętu (tzw. firmware lub BIOS), musimy go uzyskać z posiadanego przez nas sprzętu, nie łamiąc przy tym jego zabezpieczeń." 

 

https://android.com.pl/rozrywka/614009-czy-emulacja-gier-jest-legalna/

 

 

Edytowane przez AndrzejTrg
Opublikowano
54 minuty temu, AndrzejTrg napisał(a):

Tylko czy to nie jest przypadkiem tak, że oprócz nośnika trzeba również posiadać wyciągnięty firmwere z konsoli? I wtedy to jest w pełni legalne? 

Firmware z konsoli jest potrzebny po to, żeby uruchomić emulator ale oficjalnie ponieważ jest własnością producenta danego sprzętu, to twórcy emulatorów nie mogą go dostarczać w komplecie ze swoim produktem. Dlatego wiele emulatorów ciągle jest dostępne. Yuzu popełniło taki błąd, że na swojej stronie mieli poradnik, jak wyciągnąć taki firmware i klucze szyfrujące co Nintendo uznało za naruszenie ich praw autorskich i dlatego złożyli pozew.

  • Upvote 1
Opublikowano (edytowane)

"Czyli podsumowując — aby emulacja była w 100% legalna, musimy posiadać oryginalne gry oraz korzystać z emulatorów, które nie wymagają osobnego firmware lub BIOS." 

 

Ten emulator od BB, potrzebuje firmwere/bios ? Odpowiadając sobie na to pytanie, odpowiadasz również na pytanie czy emulacja jest legalna? Dobrze rozumuję? A nawet jak posiadasz konsolę to wyciągnięcie firmwere/bios odbywa się raczej nielegalnym sposobem?

Edytowane przez AndrzejTrg
Opublikowano
56 minut temu, Paw79 napisał(a):

Bo z artykułu wynika że pozew Nintendo nie dotyczył emulacji (gdzie prawie na pewno by przegrali), tylko omijania DRM w procesie.

Wiem o tym. Przecież wrzuciłem ten artykuł :D 

Nie da się grać leganie w gry ze Switcha na PC, bo nie da się legalnie ominąć DRMu (chyba, że istnieją inne metody emulacji o których nie wiem). Zwykłego człowieka Nintendo nie będzie ścigało, ale już twórcę emulatora lub popularnego youtubera mogą atakować i to robią.

 

P.S. To już jest wyższy poziom debilizmu Nintendo is suing a streamer of pirated software for millions of dollars.

Opublikowano

Taaa ja już to widzę, jak ktoś kupuje kartridże z Switcha, a potem na własny użytek samodzielnie tworzy romy nie łamiąc przy tym DRMu i wszystko po to, aby pograć na niededykowanym urządzeniu. Przy czym trzyma jako dowód, że ma takie prawo do emulacji, bo ma kopię (pewnie idzie od razu na sprzedaż). XD. Wiadomo, że ci wszyscy emulujący gry cisną gry z torrentów. :)  

Opublikowano (edytowane)

Ok. Pogrzebałem trochę.

Na kanale Oxford King na yt znalazłem chyba najdokładniejszy opis instalacji emulatora ShadPS4 i Bloodborne'a (sprzed 6 dni).
On nie jest już do końca aktualny, bo film z 21.11 który wrzuciłem w pierwszym poście pokazuje że najnowsza wersja nie ma już np. problemów z krwią na ubraniu protagonisty.
I chyba nie wszystkie wymienione w filmie mody z Nexusa są potrzebne.

 

Tak czy inaczej:

- Emulator w menu pokazuje m.in. wersję firmware, ale nie wiem skąd i w jaki sposób została ona wyciągnięta.
Na PC po prostu ściągamy emulator z git-hub'a i rozpakowujemy.
Ciężko wyrokować na temat legalności w tej kwestii.
Póki co pozwu od Sony w kierunku twórców nie ma, ale nie wiadomo jak sprawa będzie się miała w przyszłości.

 

- Drugą kwestią jest kopia Bloodborne'a.
Ten Oxford King mówi że trzeba ściągnąć z sieci, ale nie może podać linków, więc wiadomo że chodzi o pirata.

 

Ja jednak preferowałbym dump'a z posiadanej oryginalnej płyty i konwersję do formatu .pkg (taką odczytuje emulator).
I tutaj znalazłem że coś takiego jest możliwe przy pomocy PS4 i pendrive'a.
Z drugiej strony nie mam 100-procentowej pewności czy taki plik .pkg zdumpowany z własnej płyty przez konsolę pójdzie równie bezproblemowo jak piracki plik .pkg ściągnięty z sieci.
Teoretycznie powinien, ale kto wie.

Edit: No dobra- doczytałem że ten sposób wymaga jakiejś starszej wersji firmware na konsoli i chyba nawet złamanej PS4.
Dla mnie odpada, bo nawet pomijając zagadnienia prawne, to musiałbym to zrobić na pożyczonej konsoli.
Może ktoś się lepiej orientuje i wie czy można zrobić normalnie zrzut z płyty PS4 na dysk?

Edytowane przez Paw79

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Popularne tematy

  • Najnowsze posty

    • Horizon Zero Dawn Remastered S.T.A.L.K.E.R. 2 : Heart of Chornobyl  
    • Już nie róbmy z Europejczyków aż takich ciot. Dla nich też takie podwyżki dla poszczególnych produktów to nie koniec świata. Drożało w Europie w takich okolicach masło, jajka a nas także prąd czy mleko.
    • Żadnych gier nie ograłem tyle razy, co Metro, największe wrażenie zrobiło granie w 4K na Oled. Na pewno wrócę do wszystkich części Metro, jak będzie 8K na biurku i odpowiednie GPU. Metro Exodus: Enhanced Edition jak dla mnie jest to taka wisienka na torcie.
    • Dokładnie, ale jak widać niektórzy ślepo wierzą, że PSSR to jest Mesjasz 60 fps, a to, że gra jest napisana tak, że jej silnik czy kod uniemożliwia lub mocno utrudnia implementację nowych rozwiązań, to już szanownego gracza nie obchodzi. Ważne, że Sony obiecało . No ale to trzeba wiedzieć coś choć minimalnie więcej na temat tworzenia gier, niż tylko to, że jak się wciśnie X to postać podskakuje    Co do SH2 - Bloober po prostu totalnie nie ogarnia silnika UE5, co widać po wyglądzie gry i tym jak kiepsko działa czy to na PS5 czy na PC. To jest studio które do tej pory klepało niszowe gierki AA, a tu nagle muszą tworzyć dla Konami remake hitu sprzed lat na nowym silniku. I tak fajnie, że wyszło to całkiem strawnie i widać tu jakiś potencjał na dalszy rozwój tej ekipy. Osobiście spodziewałem się, że będzie gorzej - choć do ideału daleko. Gdyby to nie był SH2, a jakaś noname-owa gra bez motywów z SH2, to oceny byłyby nie na poziomie 8-9 tylko max 6-7.  
    • @AndrzejTrg @Send1N   Co do napisów - wystarczy mieć Media Player Classic, tam przy czasie trwania kliknąć prawym i "wysoka precyzja". Wtedy wyświetli się dokładny czas trwania. Przy poszukiwaniu napisów trzeba zwracać uwagę na setne sekundy. Np. film trwa 2:15:517, więc odpowiednie napisy będą do niego 2:15:517 albo jak najbardziej zbliżone np. 2:15:520 (to wszystko jest podane na napiprojekt). Wtedy nie będzie żadnego przesunięcia czy opóźnienia napisów    @Art385   Z tego co widzę nie ma tam TVP Kultura?
  • Aktywni użytkownicy

    1. 1
      Jaycob
      Jaycob
      192
    2. 2
      Kelam
      Kelam
      169
    3. 3
    4. 4
      Camis
      Camis
      161
    5. 5
      azgan
      azgan
      159
×
×
  • Dodaj nową pozycję...