Skocz do zawartości

RTX 50x0 (Blackwell) - wątek zbiorczy


Rekomendowane odpowiedzi

Gość P.Wiśnia
Opublikowano (edytowane)

.

Edytowane przez P.Wiśnia
Opublikowano
13 minut temu, Spl97 napisał(a):

Wróżbita wjechał :hihot:.

 

7000zł za 16GB karte, sory ale 7000 za 4090 to dużo, a ma 24GB, te 16GB skończą sie szybko nawet w rozdzielczosci 2k pod koniec 2025. Także o ile wydajność może być bardzo dobra, o tyle to nastepna karta pokroju 4070Ti gdzie zwyczajnie brakuje VRAMu co pokazała 4070TiSuper. Także w tym momencie wydawanie takich pieniedzy na sama tylko karte, o ograniczonej wydajnosci z biegiem czasu to jest bez sensu, tym bardziej jeśli ma byc w cenie 2 PS5pro, a gdzie reszta sprzetu?

Opublikowano
16 minut temu, P.Wiśnia napisał(a):

DLSS 3 bierze dużo vram, że względu nie na upscaling tylko tworzenie klatek pośrednich(na bazie 2 klatek tworzy dodatkową między nimi).

Nie DLSS tylko FG, DLSS nie tworzy żadnych klatek pośrednich.

Opublikowano

Ja myślę, że zieloni tak wycenią serię 5xxx aby nie stanowiła konkurencji sprzedaży serii 4xxx. Swoje mocno pesymistyczne kalkulacje robiłem w tym wątku i obym nie miał racji.
Czasu covidowe i kryptowalutowe wypaczyły nieodwracalnie rynek GPU, a pasjonaci, którzy mimo wszystko premierowo zakupują przepłacony sprzęt dodatkowo to wszystko napędzają.

Ja jestem ciekawy segmentu RTX 5070 - 5070ti czyli kompromisu efektywności energetycznej i wydajności - do 1440p to świetny pułap.

Opublikowano

Aby spychanie na 5090 działało to musi on być odpowiednio "blisko" cena 5080 ze znacznie wyższą wydajnością.

5090 nie bedzie koztowal 13 kola jesli 5080 bedzie za 7 kola. Jesli 5090 bedzie za 13 kola to 5080 bedzie w okolicacjh 8-9 kola.

Co do 5070 Ti to nie liczyłbym na cenę niższa jak 5-6 kola.

  • Upvote 1
Opublikowano

Ja mam nadzieje że ujednolicą to DLSS 4.0 i dostaniemy w grach 

* DLSS
- native (dawne DLAA), Quality, Balance ...
- Generowanie dodatkowych klatek (FG, FGX2)
- rekonstrukcja promieni 
- rekonstrukcja tekstur 

Bo te wersje DLSS 2, DLSS 3 FG (tylko dla serie40) DLSS 3.5 (dla każdego) w końcu biblioteki DLSS już są w wersji 3.8 --> trochę za duży misz-masz  

Opublikowano
2 minuty temu, z1k napisał(a):

Za 15k uświadczysz ;).

Jedynie tyle, za normalne pieniądze już nie.

2 minuty temu, Kadajo napisał(a):

5080 bedzie w okolicacjh 8-9 kola.

Za takie pieniądze nie będzie dobrze się sprzedawało i casus 4080.

Opublikowano
2 minuty temu, RTX5090 napisał(a):

Ja mam nadzieje że ujednolicą to DLSS 4.0 i dostaniemy w grach 

* DLSS
- native (dawne DLAA), Quality, Balance ...
- Generowanie dodatkowych klatek (FG, FGX2)
- rekonstrukcja promieni 
- rekonstrukcja tekstur 

Bo te wersje DLSS 2, DLSS 3 FG (tylko dla serie40) DLSS 3.5 (dla każdego) w końcu biblioteki DLSS już są w wersji 3.8 --> trochę za duży misz-masz  

Właśnie odwrotnie.

Niepotrzebnie próbują wszytko wrzucić pod szyld DLSS.

 

Każda technologia powinna być traktowana jako niezależna, żeby potem nie było pisania jakichś głupot ze DLSS generuje klatki dodatkowe czy rekonstruuje promienie.

 

Gość P.Wiśnia
Opublikowano (edytowane)

.

Edytowane przez P.Wiśnia
Opublikowano
1 minutę temu, Kadajo napisał(a):

 

Każda technologia powinna być traktowana jako niezależna

Tego nie ma również w FSR czy XESS. Każda technologia jest rozbita na sub.

Tylko u NV jest duże zamieszanie z tym. 

Opublikowano
1 minutę temu, Spl97 napisał(a):

Za takie pieniądze nie będzie dobrze się sprzedawało i casus 4080.

Nvidia nie musi tego nawet sprzedawać, jak dla nich rynek gier zaczyna się nie liczyć.

Zrobią co zrobią, ale nie wierzę ani przez chwile ze te karty będą "dobrze wycenione".

  • Like 1
Gość P.Wiśnia
Opublikowano (edytowane)

.

Edytowane przez P.Wiśnia
Opublikowano
8 minut temu, RTX5090 napisał(a):

Tego nie ma również w FSR czy XESS. Każda technologia jest rozbita na sub.

Tylko u NV jest duże zamieszanie z tym. 

To wina samej już Nvidii czy raczej marketingu, który namieszał, pisałem o tym już za czasów premiery RTX4xxx.

Zreszta gdy ktoś pisze o FSR czy XESS to nie ma na myśli generatorów klatek. Tylko pisze konkretnie, o co mu chodzi.

A w przypadku Nv nadal można znaleźć wpisy o jakimś DLSS 3, 3,5 czy ile już tam jest tego.

 

DLSS jest tylko jeden, reszta to inne technologie jak FG czy RR. One nie mają z DLSS nic wspólnego, bo przecież ich można używać niezależnie.

To tak jakby Nvidia nawet RT pociągnęła pod DLSS. Bzdury do kwadratu.

 

Aktualnie Nvidia ma 3 techniki poprawy wydajności bazującej na "AI":

 

DLSS

FG

RR

Gość P.Wiśnia
Opublikowano (edytowane)

.

Edytowane przez P.Wiśnia
Opublikowano
4 minuty temu, P.Wiśnia napisał(a):

Ja tam jestem zdania że 5070TI pozostanie przy MSRP na poziomie 799$ i będzie kosztować w Polsce około 4k.

W Polsce doliczą jeszcze podatek od nowości, więc bezpieczniej jest założyć 4,5k, natomiast wersje z lepszym chłodzeniem bliżej 5k.

Opublikowano
5 minut temu, P.Wiśnia napisał(a):

Tak tylko przypomnę że DLSS 3 łączy w sobie DLSS Super Resolution, NVIDIA Reflex oraz Frame Generation.

Czyli jakby nie patrząc DLSS jest generatorem klatek ;)

No właśnie tak namieszał marketing.

Gdyby to wszytko było "DLSS" to nie mógłbyś tego rozdzielić. A możesz więc to, co opisujesz to jedynie durny wymysł marketingowców w Nvidii i będzie go powtarzał ktoś, kto nie kuma technologii.

Może specjalnie to zrobili, aby zobaczyć jak bardzo PCMR jeszcze rozumie co się wokół nich dzieje.

1 minutę temu, P.Wiśnia napisał(a):

Trzeba dodać że z AI mają mało wspólnego.

Dlatego AI poszło w cudzysłów :)

Opublikowano
7 minut temu, olek83 napisał(a):

W Polsce doliczą jeszcze podatek od nowości, więc bezpieczniej jest założyć 4,5k, natomiast wersje z lepszym chłodzeniem bliżej 5k.

Też tak uważam.Mialem kupować 5080 ale jak przecieki się potwierdzą to jednak wezmę 5070ti.

Gość P.Wiśnia
Opublikowano (edytowane)

.

Edytowane przez P.Wiśnia

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   2 użytkowników


  • Popularne tematy

  • Najnowsze posty

    • Ile potrwa PL2 w Twoim przykładzie? Nie ma jednoznacznej odpowiedzi w sekundach, bo zależy od fizycznej reakcji procesora, taktowania, napięcia i chłodzenia. Przy dobrym chłodzeniu (>250 W), procesor może utrzymywać PL2 nawet dłużej niż „Tau”, bo algorytm liczy średnią, a chwilowe szczyty nie spowodują natychmiastowego zejścia. Jeśli obciążenie jest stabilne na 250 W → średnia rośnie → po pewnym czasie (ok. 1–2× Tau) algorytm zacznie redukować moc w kierunku PL1. tylko Szacunkowo: Tau krótsze (np. 125) → PL2 zaczyna schodzić szybciej, średnia reaguje szybciej → może spaść do PL1 w kilkudziesięciu sekundach. Tau dłuższe (np. 253) → algorytm reaguje wolniej → PL2 może trwać znacznie dłużej, nawet >100 s, zanim moc spadnie w kierunku PL1, mimo że średnia z Tau zaczyna być wyższa od PL1.   Najlepiej robić samemu tety i się przekonać, bo każdy krzem cpu, cooler, konfiguracja, obciążenie itd jest inne.
    • Dla mnie to kolejny skok na kasę Iana Bella. Koleś zawsze obiecuje złote góry. Później mało materiałów reklamowych ale wygląda to całkiem ok. A do premiery jest tak szybko, że nikt się nie zdąży połapać, że to przypudrowany gniot i hajs się zgadza. 
    • @janek25 Tau Ci się tu trochę z PL1/PL2 zlewa, więc rozbijmy to na części pierwsze 😉 - 125 / 253 W – to są PL1 / PL2 (TDP / short turbo). - Tau – to zupełnie osobny parametr w sekundach (np. 28 s, 56 s), a nie „125/253”. Załóżmy więc „książkowy” przypadek Intela: - PL1 = 125 W - PL2 = 253 W - Tau = 56 s - Obciążenie ~250 W non‑stop - Chłodzenie realnie ogarnia >250 W (czyli nie wchodzisz w limit temperatury, tylko w limity mocy). ### Co się wtedy dzieje? 1. Na starcie testu CPU idzie ~250 W (okolice PL2). 2. Algorytm liczy średnią moc z „okna czasowego” Tau: - dla stałych 250 W średnia rośnie wg wykładniczej krzywej. - moment, kiedy średnia dojdzie do PL1 (125 W) wypada mniej więcej po: - t ≈ Tau * ln(2) ≈ 0,7 * Tau - przy Tau = 56 s → ~40 sekund. 3. Około tych kilkudziesięciu sekund CPU zacznie powoli zrzucać zegary, żeby średnia nie przekraczała PL1. 4. Po kilku Tau (3–5×Tau, czyli ~3–5 minut) ustali się na mocy bliskiej PL1, czyli okolice 125 W, o ile BIOS faktycznie szanuje limity Intela. ### A co z chłodzeniem 250 W+? Jeśli: - BIOS ma PL1=125, PL2=253, Tau=56 _i nie są podniesione_, - chłodzenie wyrabia, to i tak długoterminowo zejdzie do ~125 W – bo to wymusza algorytm PL1+Tau, a nie termika. Żeby 250 W „leciało wiecznie”, musi być: - PL1 = PL2 = 253 W albo - PL1 mocno podbite powyżej 125 W albo - Tau ustawione na mega wysokie + „fabryczne OC” płyty (co większość Z690/Z790 robi: PL1=PL2, Tau=max/unlimited). --- Czyli odpowiadając wprost na Twoje pytanie dla scenariusza *czysto po spec Intela*: - przy 125/253 i Tau=56 s oraz stałych 250 W: - po ~40 s algorytm zacznie ściągać moc, - po kilku minutach ustali się mniej więcej w okolicach PL1 ≈ 125 W, - chłodzenie 250 W+ tylko gwarantuje, że nie ograniczy Cię temperatura, ale nie znosi PL1/Tau. Jak podasz, jaka to dokładnie płyta i jakie masz faktycznie wpisane PL1/PL2/Tau w BIOSie, mogę Ci powiedzieć, czy Twój CPU w ogóle „zna” te 125/253, czy jedzie „na chama” PL1=PL2 🙂 gpt-5.1-2025-11-13
    • czyli ile bedzie trwał Tau jeśli jest 125/253 i obciążę 250 wat?do ilu spadnie po jaki  czasie jesli chłodzenie jest 250w+?
  • Aktywni użytkownicy

×
×
  • Dodaj nową pozycję...