Skocz do zawartości

Auta elektryczne (BEV)


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)
W dniu 26.08.2025 o 08:01, Kris194 napisał(a):

Przecież tak zawsze było - np. Volkswagen Up! 60 KM od 2011r. - dopłata 1500 KM do odblokowania 75 KM (płatne w czasie zamówienia) lub później (taniej) w nieautoryzowanym serwisie :red:

Edytowane przez SweetDreams
Opublikowano (edytowane)


Doprecyzuję: Gosc troche popłynął w tym filmiku bo ten samochód nie jest najszybszym autem tylko najszybszym elektrycznym autem

Dokładniej wygląda to tak:

 

1. Samochody lądowe (Land Speed Record)

ThrustSSC to rekordzista świata w kategorii pojazdów napędzanych silnikami turboodrzutowymi – osiągnął 763 mph (~1228 km/h) i jako pierwszy pojazd przekroczył barierę dźwięku (Mach 1.016) Motor1.comFIA.

Jednak nie jest to typowy „samochód” – to specjalny pojazd rekordowy, niewyposażony w koła, które akceptowane byłyby w ruchu drogowym.

2. Najszybszy seryjnie produkowany (road-legal) samochód

Bugatti Chiron Super Sport 300+ – jako pierwszy produkcyjny pojazd przekroczył 300 mph (~304.8 mph / ~490 km/h), potwierdzony podczas testu w 2019 roku Motor1.comSupercars.netAutocarNationalWorld.

To obecnie najszybszy “legalny” samochód według oficjalnych rejestrów (np. Guinnessa).

3. Najszybszy „na papierze” – bez potwierdzonych testów

Koenigsegg Jesko Absolut – deklarowana prędkość topowa to 330 mph (ok. 531 km/h), oparta na symulacjach aerodynamiki i mocy silnika, jednak nie potwierdzona praktycznie na torze AutocarMotor1.comCARS24.

4. Rekord jednorazowego przejazdu

SSC Tuatara – odnotowała jednorazowy przejazd z prędkością 331.15 mph (~532 km/h), ale średnia prędkość z dwóch kierunków – wyniosła 282.9 mph (~455 km/h), co zostało zweryfikowane jako oficjalny rekord Car and DriverMotorTrendWikipediaNationalWorld.

5. Samochody elektryczne

Rimac Nevera – uznawany za najszybszy seryjny samochód elektryczny, osiągający ponad 258 mph (~415 km/h) Wikipedia+1.

Yangwang U9 Track Edition (BYD) – niedawno ustanowił nowy rekord prędkości pojazdu elektrycznego, osiągając 472.41 km/h (~293 mph) podczas testu w Niemczech

Ale co do reszty komentarza z filmiku to sie zgrubsza zgadzam, czasy w ktorych chinczycy konkurowali tylko z tanimi rzeczami miną.

Edytowane przez Oldman
Opublikowano
W dniu 27.08.2025 o 09:20, SweetDreams napisał(a):

Przecież tak zawsze było - np. Volkswagen Up! 60 KM od 2011r. - dopłata 1500 KM do odblokowania 75 KM (płatne w czasie zamówienia) lub później (taniej) w nieautoryzowanym serwisie :red:

nominalnie to w mocniejszej wersji jeszcze była krótsza skrzynia. I do 100 było na papierze szybciej.

Opublikowano (edytowane)
W dniu 28.08.2025 o 11:47, galakty napisał(a):

 

Trasę z Włoch do Grodziska Mazowieckiego łącznie 1475km Teslą 3 LR zrobiłem w równe 16h i na tym odcinku ładowałem auto 4 razy. 
Jechałem zgodnie z obowiązującymi przepisami i średnie zużycie wyszło na poziomie 16.1kWh/100km
Czas był by lepszy ale w Katowicach po prawie 13h jazdy musiałem zrobić 1 godzinną drzemkę bo organizm już siadał. Z Włoch wyjechałem o 15:00 a do domu dojechałem następnego dnia 7:00. 
Generalnie nie polecam tak długich podróży ale się uparłem ze jedziemy prosto do domu.

Plan był taki że robimy w Wiedniu nocleg i rano dalsza trasa do domu. Czułem się dobrze więc Wiedeń minąłem i zrobiłem całą trasę na raz. 
Pierwszy i ostatni raz :E 

W dniu 28.08.2025 o 12:10, galakty napisał(a):

Ja rozumiem fascynację, ale póki co jedyne rekordy jakie chińczyki biją to przyspieszenie i V-Max... a potem najprostsze aplikacje na tablecie się chrzanią ;) 

Jest jeszcze wyposażenie, które w podobnej półce cenowej jest znacznie wyższe. 
Nie zawsze te aplikacje się chrzanią ale ja bym chińczyka nie wybrał zamiast Tesli :E

 

Edytowane przez DjXbeat
  • Upvote 2
Opublikowano (edytowane)

Jakbym miał kupować elektryka to już też chyba Teslę, mimo że wiele rozwiązań mi w niej nie pasuje to jednak całościowo wypada chyba najlepiej (osiągi/ekonomia/sterowanie). Hyundai czy Kia niby spoko ale po Zmywaku wiem że się psują i serwis ssie :E Nooooo chyba że taki chińczyk byłby o połowę tańszy, to bym pomyślał. 

 

Przyznam że te szybkie ładowarki robią robotę na trasie, ale problem jest taki że trzeba robić doktorat która działa (bo nie każda zawsze działa) i do której nie będzie kolejki... A zanim ich będzie tyle co stacji benzynowych to o panie, 2100 rok chyba w Polsce. 

Edytowane przez galakty
  • Upvote 1
Opublikowano

i co ci po o polowe tanszym chinczyku, jak bedzie stal pol roku na serwisie, bo beda czekac na czesci ;) 

nie trzeba robic zadnych doktoratow, wystarczy umiejetnosc obslugi nawigacji :E 

 

Opublikowano (edytowane)
4 minuty temu, galakty napisał(a):

I nawigacja pokazuje że 2 z 6 ładowarek nie działa albo jest zajętych? :E 

Na SuC Tesli tak. Pokazuje również w minutach za ile będzie wolna pierwsza ładowarka. Tylko nie wiesz ile osób na placu do niej stoi :E 

Na pozostałych masz aplikacje pokazujące obłożenie i status. 
 

IMG_5917.thumb.png.f508b28a9f5cc4b2132a74288d9c1455.png

IMG_5916.png

Edytowane przez DjXbeat
  • Upvote 1
Opublikowano (edytowane)
34 minuty temu, SuLac0 napisał(a):

i co ci po o polowe tanszym chinczyku, jak bedzie stal pol roku na serwisie, bo beda czekac na czesci ;) 

No ale co tam ma się zepsuć? Przecież podobno w elektryku nie ma się co zepsuć.

Chińczyki robią dobre elektryki, w europie wyprzedzili już tesle której sprzedaż spada 7 miesiąc z rzędu, no to chyba ludzie bubli nie kupują i jakieś raporty o awariach by już wypłynęły ?

 

https://www.money.pl/gospodarka/sprzedazy-tesli-nurkuje-w-europie-chinski-gigant-przejmuje-rynek-7194131915692960a.html

Edytowane przez Cappucino
Opublikowano
14 minut temu, galakty napisał(a):

I nawigacja pokazuje że 2 z 6 ładowarek nie działa albo jest zajętych? :E 

Te samochody mają stały i własny dostęp do internetu, ja widzę na mapce fabrycznej navi realtime status ładowarek. ;)

  • Like 1
Opublikowano

@Cappucino logistyka czesci do chinczykow jest jaka jest - J. Balkan o tym wspominal, a wystaczy tez przesledzic wpisy na FB dot, np Omody. i to czy cos sie psuje czesciej czy wcale, nie ma w tym przypadku wiekszego znaczenia - problem dotyczy chinskich BEV ja i ICE

btw. prowokacja b.niskiego poziomu. stac cie na wiecej :gordon:

  • Upvote 1
Opublikowano
39 minut temu, Cappucino napisał(a):

No ale co tam ma się zepsuć? Przecież podobno w elektryku nie ma się co zepsuć.

Czy to elektryk czy ICE jeśli coś się zepsuje czekasz bardzo długo na części. Znajomy kupił Omode spalinową i miał kolizję z nie swojej winy. W warsztacie gdzie wstawił auto czekali 5 miesięcy na błotnik :E 

 

Opublikowano

od ladnych paru lat nie mialem okazji jechac w dluzsza trase ICE. trafila sie taka. w sumie 1200km. octavia kombi, '23 tdi automat. przebieg 60tys .

po zatankowaniu do pelna pokazywalo +800km zasiegu. tylko co z tego wynikalo? dla mnie nic. przez to, jak to auto bylo meczace podczas jazdy, wymagalo ode mnie postoju co 2-3 h, czyli srednio po jakis 200-300km. musialem wysiasc z niego i zrobic sobie przerwe. glownie od halasu/drgan jakie generowal ten diesel.

sama jazda tez byla bardzo meczaca. pomijam brak aktywnego tempomatu, bo to kwestia wyposazenia, ale sposob w jaki to auto reagowalo na przyspiesznie, wymagalo zawsze wczesniejszego "przemyslenia" manewru. czas pomiedzy wcisnieciem przyspieszenia, a rekacja auta, to byla dla mnie wiecznosc. bardzo meczace. w miescie jeszcze gorzej. zanim to wszystko sie tam rozkrecilo, zlapalo obroty, cisnienia, przekazalo to wszystko z silnika na kola, to  troche trwalo. delikatnie ujmujac. start-stop przemilcze. chociaz nie. jestem bardzo wdzieczny, ze to jest, bo nic tak nie zabija rogrzanego ICE i calej tej tech, jak jego wylaczenie zaraz po zjedzie z autobahny, na parking. :thumbup: nic nie trzeba robic. analogowa tech spalinowa sama sie ubije

na pewno jakis rodzaj hybrydy by tutaj ogolnie pomogl, ale wtedy nie bedzie juz zasiegu +800km. wiec sens tego znikomy

rozumiem tez, skad te "watpliwosci" dotyczace dzialania klimy. byl tam climatronic, ale nie bylem w stanie tego ustawic. zadne temp, pozycja nawiewu,  nic nie dawalo mi konfortu. ciagle cos musialem klikac. wiec jakby ktos znowu pytal o roznice pomiedzy klima manualna/automatyczna, a klima "inteligentna", to roznica jest taka, jak  pomiedzy tempomatem zwyklym, a aktywnym. niby to samo, ale komfort uzywania, latwosc obslugi to przepasc - klikasz raz i zapominasz

ogolnie, po tych "paru" km z wielka ulga wrocilem do swojego BEV. stara, analogowa technologia jest dla mnie juz zbyt meczaca. szczegolnie po tylu latach z BEV :cool:

Opublikowano
2 godziny temu, DjXbeat napisał(a):

Czy to elektryk czy ICE jeśli coś się zepsuje czekasz bardzo długo na części. Znajomy kupił Omode spalinową i miał kolizję z nie swojej winy. W warsztacie gdzie wstawił auto czekali 5 miesięcy na błotnik :E 

 

No ale co się ma zepsuć w elektryku, przecież tu pisano, że tam nie ma co się zepsuć.:E.  Co do terminów oczekiwania na części, dopiero wchodzą na rynek więc jest jak jest, do tesli na początku tez pewno terminy były długie.

2 godziny temu, SuLac0 napisał(a):

@Cappucino logistyka czesci do chinczykow jest jaka jest - J. Balkan o tym wspominal, a wystaczy tez przesledzic wpisy na FB dot, np Omody. i to czy cos sie psuje czesciej czy wcale, nie ma w tym przypadku wiekszego znaczenia - problem dotyczy chinskich BEV ja i ICE

btw. prowokacja b.niskiego poziomu. stac cie na wiecej :gordon:

Ile lat(miesięcy) na naszym rynku jest Omoda a ile lat tesla? Czy do Tesli w pierwszym roku tez były części od ręki? 

Cytat

prowokacja b.niskiego poziomu. stac cie na wiecej 

Raczej odpowiedz jest na niskim poziomie i gdzie ty tam widzisz prowokacje? Znowu elektrozaworki przygrzało?

2 godziny temu, SuLac0 napisał(a):

i to czy cos sie psuje czesciej czy wcale, nie ma w tym przypadku wiekszego znaczenia - problem dotyczy chinskich BEV ja i ICE

Ty w ogóle pytanie zrozumiałeś? :boink:

Opublikowano
19 godzin temu, Cappucino napisał(a):

No ale co się ma zepsuć w elektryku, przecież tu pisano, że tam nie ma co się zepsuć.:E.

Wszystko to co może się zepsuć. Tesla w pierwszych latach miała dość dobrze rozwiniętą sieć i tu cały osprzęt znajdował się w Holandii więc w razie awarii czas oczekiwania nie był duży. 
Kolejna kwestia to Tesla istniała już dużo wcześniej. Marki Chińskie wyrastają jak grzyby po deszczu, wchodzą na rynek i dość szybko zdobywają klientów a co dalej jak skończy się wsparcie Chinskiego rządu do produkcji EV ? 
Firmy znikaja i przetrwają tylko te, które dość mocno się zakorzenią na zagranicznych rynkach. 
Ryzyko, że firma przestanie istnieć i zostaniesz bez części jest bardzo duże ;) 

Takiego ryzyka przy Tesli nie było. 

  • Upvote 1
Opublikowano
4 godziny temu, DjXbeat napisał(a):

Wszystko to co może się zepsuć. Tesla w pierwszych latach miała dość dobrze rozwiniętą sieć i tu cały osprzęt znajdował się w Holandii więc w razie awarii czas oczekiwania nie był duży. 
Kolejna kwestia to Tesla istniała już dużo wcześniej. Marki Chińskie wyrastają jak grzyby po deszczu, wchodzą na rynek i dość szybko zdobywają klientów a co dalej jak skończy się wsparcie Chinskiego rządu do produkcji EV ? 
Firmy znikaja i przetrwają tylko te, które dość mocno się zakorzenią na zagranicznych rynkach. 
Ryzyko, że firma przestanie istnieć i zostaniesz bez części jest bardzo duże ;) 

Takiego ryzyka przy Tesli nie było. 

Nie bój, selekcja będzie to oczywiste, ale te silne marki na pewno zostaną, także wsparcie. Im zalezy na zdobyciu kolejnych rynków więc logiczne, że tego nie oleją.

Na dzisiaj już narobili zamieszania, które spowodowało obniżkę cen u wielu producentów, także tesli.

Opublikowano (edytowane)
12 godzin temu, GordonLameman napisał(a):

Jak zwykle - jak nie zmusisz przepisami i karami to kapitalistyczni producenci utrudnia wszystko co się da, bo we wszystkim widzą zysk.

W Audi E-Ttron było podobnie. Producent nie przewidział wymiany łożyska i uszczelniaczy w silniku elektrycznym.

Tesla Profesora Chrisa i wymiana zawieszenia - cena części i rozwiązania konstrukcyjne, które są chyba pod mechanika robione by miał łatwiej :E

 

Edytowane przez DjXbeat
Opublikowano

Nie dość że płaci się krocie za "premium" to jeszcze tak robią żeby tego się naprawić nie dało. Kiedyś banalna wymiana żarówki to była minuta, dzisiaj często wymaga wyjęcia lampy albo zdjęcia koła i nadkola. Filtry kabinowe? U mnie w schowku pasażera, u innych trzeba pół kokpitu rozebrać. 

 

I potem się dziwią że ludzie idą w Teslę czy chińczyki... 

  • Upvote 1
Opublikowano

Silniki elektryczne SĄ dużo prostsze, a czy bezawaryjne to już zależy od producenta... 

 

Tak samo da się zrobić silnik spalinowy który będzie bezawaryjny i przeżyje cały samochód, ale nikomu się to nie opłaca ;) 

Opublikowano (edytowane)

Najbardziej klientowi się nie opłaca,  bo powie, że drogo i pójdzie gdzie indziej. 

Albo powie, że 110KM to było dobre 25 lat temu i pójdzie gdzie indziej. 

Edytowane przez marko
  • Upvote 1

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

  • Popularne tematy

  • Najnowsze posty

    • Zależy czy procesor jest lutowany, ale tego lapka to się powinno oddać na elektrozłom i każda zł zainwestowana w niego to wyrzucanie pieniędzy w błoto.  Chyba że lubisz takie rzeczy i robisz to dla sportu to poczekaj na kogoś innego o ile w ogóle się taki znajdzie. Z mojej strony to elektrozłom i powinno się go zutylizować a nie używać  
    • Witam, poszukuję pomocy w rozwiązaniu problemów z micro stutteringu na zestawie: GPU - 5070 12 GB Gigabyte CPU - i5 14600kf MOBO - MSI PRO B760-P WIFI DDR4 CHŁODZENIE - PEERLESS ASSASIN 120  RAM - 32GB VIPER DDR4 3600MHZ A2 B2 (podczas zmiany nie miałem budżetu na DDR5 a szybko potrzebowałem nowej płyty do cpu) PSU - CORSAIR RMX 650W 80 GOLD PLUS DYSKI - M2 NVME SSD SAMSUNG 970 EVO PLUS 500GB + SATA SSD CRUCIAL MX 500 1TB  MONITORY - AOC24 1080/144HZ DISPLAY PORT + PHILIPS24/1080/60HZ DVI (podpięte w kartę graficzną nie płytę główną)  SYSTEM - WINDOWS 11 SOFTWARE który może powodować problemy i robić problem z frame time (?) - msi center + msi mystic light (odinstalowałem jednak za pewne siedzi dalej w rejestrze itd), razer synapse, sterowniki do chipsetu, intel gna, realtek, realtek ethernet, intel serial io, najnowszy sterownik nvidia game ready, sterowniki dźwiękowe itd. ( WSZYSTKIE NAKŁADKI DISCORD/NVIDIA WYŁĄCZONE ) Bios aktualny z września (7D98v1F) , wcześniej korzystałem z wersji beta z okresu maja (7D98v1F1(Beta version)) Zawsze robiłem UV poprzez cpu lite load ponieważ temperatury były przesadzone, testowałem różne ustawienia, od personalnych poradników na forum msi do losowych porad innych osób. (nawet bez uv na wyższych temp było to samo)   Linia czasowa zmiany podzespołów:  Procesor na początku tego roku razem z płytą główną, Karta graficzna w sierpniu, Reszta podzespołów: płyta główna, ram, zasilacz, itd z poprzednich zestawów ( posiadane przez 3-5 lat ) Posiadałem wcześniej rx 6700 xt  + i5 10600k, następnie 4060 ti + 10600k (zwróciłem kartę ponieważ nie byłem zadowolony z wydajności) 5060 ti + 14600kf (bardzo głośne cewki, zwrot) aktualnie 5070 i5 14600kf  Ważna informacja, na wymienionych zestawach które posiadałem przez okres 2-3 lat praktycznie na każdym miałem ten sam problem z micro stutteringiem, raz większy raz mniejszy, teraz dopiero poważnie się za to biorę bo jednak wolałbym żeby taki zestaw dawał z siebie trochę więcej stabilności i frajdy. Zawsze robiłem DDU czy nawet format więc nigdy nie było problemów żeby sterowniki się ze sobą "gryzły"  Opis problemu:  Grając w większość gier odczuwam dziwny micro stuttering, gram zwykle na vsyncu ponieważ bez niego występuje problem z screen tearingiem i rozjeżdżającym obrazem (limit fps nie poprawia tego lub zaburza płynność obrazu), fps spadają z 144 na 142/141 lub nawet 138, w 90% spadek FPS pojawia się w losowym momencie. Podczas akcji FPS jest idealnie stabilny. Praktycznie nie ważne co się dzieje nie odczuwałem spadków poprzez brak zapasu mocy zestawu. Micro stuttering występuje w momencie kiedy np stoję w miejscu lub akcja w danej grze "ucicha". Testowałem też bez vsync, limit fps, odblokowane fps, praktycznie w każdym ustawieniu jednak było to czuć. Gry które najbardziej na to cierpią i praktycznie zabierają całą zabawę z rozgrywki to:  Numer 1 - War Thunder, gram na wysokich/max ustawieniach, gra wojenna jak to wiadomo pełno akcji, wybuchów itd, fps idealnie stabilny, za to natomiast jadę pojazdem, na ekranie spokój, spadki fps do 140 z 144 co kilkadziesiąt sekund lub w dobrym okresie co kilka minut.  ( cpu 20-40% gpu 75% )  Numer 2 - Fortnite, gram na ustawieniach wydajnościowych, testowałem jednak też Direct 11 czy 12, tutaj również problem wygląda praktycznie tak samo chociaż myślę że o wiele bardziej agresywnie, spadki 1 low % z 144 na 90 itd.  Numer 3 - Valorant/League of Legends, sytuacja taka sama jak wyżej, akcja, duża ilość rzeczy dziejących się na ekranie, fps idealnie stabilny, losowe momenty i rwanie fps.  Numer 4 - Minecraft edycja z microsoft store, czuję dość częsty i mocniejszy stuttering nawet przy zmianie renderowania chunków itd. Inne gry to np:  CS2 - działa u mnie na wysokich praktycznie idealnie, nigdy nie odczułem żadnych spadków nie ważne co, Gry wyścigowe pokroju forza horizon/forza motorsport/need for speed itd ustawienia ultra bez problemów,  Rainbow Six Siege tak samo ustawienia ultra, 144 fps prawie idealnie jednak od czasu do czasu coś chrupnie. Elden Ring/Nightrein ultra 60 fps idealnie. Dodam jeszcze że podczas grania i rozmawiania jednocześnie na Discordzie problem pogłębia się/występuje częściej ( akceleracja sprzętowa wyłączona! ) Na tym zestawie nie miałem żadnego bluee screena czy losowego wyłączania kompa, jedyne co pamiętam to kilkukrotny problem z brakiem pamięci wirtualnej, udało się to naprawić poprzez powiększenie go.  Temperatury GPU to zwykle 40-60+, cpu 40-65+ stopni (bez uv np 75 w stresie podczas grania) Rzeczy jakie testowałem:  różne ustawienia BIOSU, UV, bez UV, różne ustawienia zasilania, wyłączanie, hyper threading itd itd itd... nowy bios, xmp włączony/wyłączony zmiany zarządzania energią w nvidia czy panel sterowania, odinstalowanie xbox game bar,  zmiany ustawień gry czy akceleracja gpu w windowsie,  zmiany zarządzania energią karty sieciowej i magistracji usb w menedżerze urządzeń,  wyłączenie karty sieciowej i granie na wifi a następnie wyłączenie w biosie bluetooth + wifi, granie na 1 monitorze z odpiętym całkowicie drugim,  przesłanie całej gry która powoduje problemy + shader cache na dysk NVME + fizyczne odpięcie SATA żeby na pewno nie przeszkadzał,  reset shader cache + zwiększenie rozmiaru pamięci podręcznej,  wyłączenie szybkiego rozruchu w windowsie,  różne ustawienia skalowania nvidia,  zmiana hz w klawiaturze i myszce, wyłączona izolacja rdzenia windows,  AKTUALNE USTAWIENIA BIOSU:  Włączone XMP, resizable bar, intel default power 181W, CPU LITE LOAD 15, C1E włączone, Hyper Threading włączone, E Cores P Cores itd tak samo włączone, CEP ( Current Excursion Protection) włączone (sprawdzałem z wyłączonym), reszta default praktycznie. Co mogę jeszcze zrobić, potestować żeby to naprawić? Tak jak mówię problem występował na poprzednich zestawach, od 4-5 lat posiadam ten sam RAM oraz zasilacz plus dyski, gram na 1080p w 144fps locked więc myślę że to nie wina braku mocy. Jedynie zmieniały się karty czy procesor. Można powiedzieć że problem nie jest jakoś bardzo drastyczny jednak posiadam znajomych którzy mają podobne zestawu lub lekko gorsze i nie odczuwają takiego micro stutteringu a i ja czasami mam dni gdzie wszystko działa prawie na medal, jednak następnego dnia jest 2x gorzej. Szukam rozwiązań żeby osiągnąć jak najlepszą stabilność, sprzęt wyciąga zwykłe +200/250 fps na wysokich/ultra w tych gierkach więc fajnie byłoby uzyskać płynność na tych 144 fps przy aktualnym monitorze a w przyszłości po upgrade na lepsze wyniki. Jest sens coś tam jeszcze grzebać czy może kolejny format + sterowniki gpu + chipset i wtedy testować i szukać winowajcy? Czy może jakieś konkretne ustawienia posprawdzać w biosie chociaż wątpię że jest rzecz której nie ruszałem. Dodatkowo jak sięgam pamięcią to na gorszym zestawie gdy były spadki fps to występowały one w racjonalnym momencie a w okresie spokojnym fps trzymał się stabilnie, tutaj prawie na odwrót.  Moim głównym celem jest po prostu ustabilizowanie frame time bez losowych spadków i czysta frajda w ulubionych gierkach niż jakieś wygórowane wyniki w benchmarkach. Z góry przepraszam za jakieś błędy w opisie czy ocenie sytuacji ale dopiero pierwszy raz zabieram się za diagnostykę problemów tego typu i nie ogarniam, dziękuję za pomoc i w razie pytań postaram się udzielić dalszych informacji.   
    • Jaki Linuks dla początkujących?Która dystrybucja Linuksa jest najlepsza dla osób początkujących. Czy dla komputera co ma 4 GB pamięci RAM gdyby wybrać Gnome albo KDE to czy wystarczyłoby miejsca w pamięci RAM na uruchomienie przeglądarki internetowej czy lepiej jest wybrać pulpit XFCE albo jeszcze lżejszy. Czy pulpit Cynamon jest lekki czy ciężki. Czy to złe pomysł wybierać lekkie ale mniej znane pulpity jak LXDE. Czy programy w Linuksie są pisane tylko pod konkretną dystrybucję Linuksa czy też pod konkretny pulpit KDE albo Gnome albo XFCE? Ubuntu ma taką polityke że tam muszą być tylko pakiety na darmowej licencji to tam zabraknie kodeków i ma swój rodzaj pakietów to też jest na minus. To że w Google najwięcej stron odnosi się do Ubuntu to nie znaczy że to najlepsza dystrybucja. Rozważam tylko 2 dystrybucje. Linuksa Mint albo Linuksa Debiana i taki pulpit graficzny żeby był jak najlżejszy żeby zostało coś wolnej pamięci RAM ale jednocześnie popularny żeby miał jak najmniej błędów to XFCE wydaje mi się oczywistym wyborem bez względy na to jaką bym wybrał dystrybucję Linuksa. Linuks Mint jest dużo łatwiejszy od Linuksa Debiana ale Linuks Debian jest dużo czystszym Linuksem od Linuksa Minta i dużo stabilniejszy i ma programy z w wersji ESU z długoterminowym czasem wsparcia na przykład przeglądarka internetowa Firefox. Interesuje mnie taki Linuks żeby był na zasadzie żeby zainstalować i zapomnieć i się z nim nie mordować. Co z tego że Linuks Mint jest dużo łatwiejszy od Linuksa Debiana jak Linuks Debian ma dużo więcej deweloperów i jest dużo lepiej dopracowany i stabilniejszy i jak coś będzie trudniej zainstalować to można użyć ChataGPT. Sprawdzałem różne Linuksy w wirtualnej maszynie VMWare Worsktation to sporo programów w Linuksie Mincie i tak trzeba ręcznie z konsoli za pomocą ChataGPT zainstalować i Linuks Debian oferuje dodatkowo większą stabilność. Czy da się tak Ustawić Linuksa żeby w czasie uruchamiania systemu nie trzeba było wpisywać hasła i nawet do wchodzenia do panelu sterowania i zarządzania partycjami i żeby systemowa konsola każde polecenia traktowała jako administratora tak jak to jest w Windowsie? Na naukę Linuksa najlepszy jest osobny komputer z przydzielonym całym dyskiem to nie ma takiej obawy że usunie przez pomyłkę Windowsa. Mam zainstalowanego Windowsa 10 22H2 64 bit na dysku talerzowym i tylko 8GB pamięci RAM to jest to do dupy pomysł żeby powolny dysk twardy jeszcze obciążać instalację Linuksa na VMWare Workstation. W takiej własnie konfiguracji Lnuks będzie najbardziej mulił. Czy gdybym zdecydował się na instalacje Linuksa na komputerze z 2003 roku na procesorze 1 rdzeniowym i obsługującym tylko 32 bity to czy lepszym pomysłem jest wybranie ostatniej dystrybucji Linuksa Debiana albo Minta co jeszcze obsługiwała 32 bity czy mniej znanej ale najnowszej co obsługuje 32 bity. Czy na procesorze 1 rdzeniowym muliłby YouTube gdyby na takim komputerze był zainstalowany najlżejszy możliwy graficzny Linuks. Dla Windowsa żeby oglądać bezpośrednio YouTube absolutne minimum to 2 rdzenie i 2 wątki. Czy Linuks nadaje się do codziennego użytku zamiast Windowsa. Czy MacOS jest dużo lepszy od Linuksa i czy Linuks jest tylko dlatego alternatywą dla Windowsa że jest darmowy i nie wymaga specjalnych komputerów i czy gdyby wszyscy ludzie byli bogaci to gdyby zrezygnowali z Windowsa to czy braliby tylko pod uwagę MacaOSa? Czy Linuks jest dla biednych osób i trudny terminal w Linuksie jest za kare że nie chciało się ludziom pracować i zarabiać więcej pieniędzy żeby sobie kupić lepszy komputer do najnowszego Linuksa albo komputer od MacaOSa?
    • Czy dałoby się w laptopie HP 530 8HTF12864HDY-667E1 Mobile Intel Calistoga-GME i945GME wymienić 1-rdzeniowy procesor Intel(R) Celeron(R) M CPU 530 @ 1.73GHz na 2-rdzeniowy procesor Intel Pentium Dual-Core T4200. Znalazłem zapusty laptop PP33L z popękanym i zepsutym monitorem i uszkodzoną płytą główną i 2-rdzeniowym procesorem Intel Pentium Dual-Core T4200 ale mam sprawny laptop HP 530 ale ma tylko 1-rdzeniowy procesor Intel(R) Celeron(R) M CPU 530 @ 1.73GHz i chciałbym ten procesor wymienić na 2-rdzeniowy. Oryginalnie ten laptop miał 1 GB pamięci RAM i wymieniłem RAM na 4 GB. Jaki system operacyjny najlepiej pasowałby do tego laptopa HP 530. Nie wiem jaki model ma płyta głowna z Laptopa PP33L dlatego że nie dało się tego laptopa uruchomić żeby sprawdzić w BIOSie albo w systemie. Spisałem jakieś liczby z płyty głownej tego laptopa CN-OP-132H-48643-8CB-0220-A00 DP/N OP132H BPB8C0020 002219 DA8B70-LanID GX D-VOA 94V-0 2-1 0842 E0EC 909G8222E M47 REV :  D DA0FM7MB8D0 PWB T012G REV : A00 Weźcie pod uwagę że zero to moze być duża litera o i odwrotnie.
  • Aktywni użytkownicy

×
×
  • Dodaj nową pozycję...