AMDK11 35 Opublikowano 8 Listopada Opublikowano 8 Listopada (edytowane) 18 minut temu, VRman napisał(a): Obecnie. Natomiast tu mamy niepewne plotki o 2 architekturach do przodu, więc nie do końca można mieć pewność, że będzie tak samo. Teoretycznie. Ale w praktyce dla wymagającego gracza 20% to wartość warta wymiany proca na nowy. Tymczasem 7800X3D potrafi być w grach szybszy od 7600X3D aż o 17%. Trochę offtop bo to o Zen 7 bardziej, to zwinę Pokaż ukrytą zawartość Tutaj mam obawy bo chciałbym maksymalnie szybkiego proca z 8 rdzeniami. W grach i tak się nie przyda więcej. Jeśli więc Zen 7 dostanie tylko jakiś niższy model w wersji 8c to będzie porażka. Niestety Zen 6 to 12c a Zen7 to aż 16c na chiplet. Jeśli AMD sprzęgnie maksymalną wydajność jednowątkową z flagowcami, tak samo jak nie dało maksymalnej do 5600X3D czy 7600X3D, to cały skok generacyjny może pójść w piach. Jasne, fajnie jak dadzą coś tańszego co i tak będzie na równi lub lepsze od 9800X3D, ale ja patrzę z perspektywy gracza, któremu by się bardzo przydał każdy procent. Nawet i 300% wydajności 9800X3D bym bardzo chętnie zobaczył, bo tyle brakuje VRowi czy do wykorzystania w pełni monitorów HFR jak OLEDy od 480Hz wzwyż. Około roku po premierze 7800X3D można go było wyrwać za 1500zł. Podobnie 5800X3D nie był drogi. 9800X3D spadł do ok 1900zł. Nie licząc inflacji pomiędzy teraz a premierą Zen 7 X3D, nie chciałbym aby z 1300-2000 się zrobiło 3000 czy nawet 5000, tylko dlatego, że gracz zmuszony byłby do płacenia za +50% rdzeni których nigdzie nie potrzebuje, albo nawet +100% rdzeni w przypadku Zena 7. Już i tak martwią mnie te rozbudowy funkcjonalności pod AI. Znowu gracz zapłaci za to, czego nie chce. Bardzo mnie to interesuje, bo od dostępności szybszych od 9800X3D procesorów będzie mocno zależeć los popularyzacji HFR, to będzie wpływało na ceny monitorów do gier i wreszcie na ofertę Nvidii i AMD w GPU, bo już teraz się w wątku obok kłócą czy 5090 jest 60% czy 25% szybsza od 4090tki, a tu własnie często wyłazi brak mocy proca. Także nawet jak komuś nie zależy na takich procach, albo mu nie przeszkadza wyższa cena bo akurat on skorzysta z większej liczby rdzeni w pracy, to i tak moim zdaniem powinien trzymać kciuki, aby AMD "dowiozło". Na konkurencję dla następcy 9800X3D w grach ze strony intela nie ma co liczyć. Oni mają tam taką przepaść do nadgonienia, że nawet spapugowanie pomysłu na v-cache nie wystarczy. Cały ich kierunek architektur proców jest inny niż tej porządany przez graczy. Dwuchipletówki niech sobie będą i po 10 000zł, kit z tym. Ale pełna wydajność proców z pojedynczych nie może kosztować za dużo. Aby miało to wpływ na rynek gier w innych dziedzinach, cena musi być poniżej dzisiejszych 2000zł, a niestety na taką absolutnie nie ma co liczyć w przypadku Zena 6 i Zena 7, bo jak MLiD trafnie zauważa, koszty są niewspółmiernie wyższe tym razem, a do tego AMD już nie ma konkurencji i do tego czasu mogą to "zauważyć" i podnieść ceny choćby z tego powodu. Dobrze będzie jeśli w ciągu pół roku od premiery Zen 7 X3D Intel w ogóle da radę choć o 1% przegonić 9800X3D w grach. Na więcej liczą tylko hurraoptymści. To może dużo pomóc, ale nie w grach. W grach nigdy dwuukładówki sensu mieć nie będą. 1. AMD stosowało to podejście od Zen2 do Zen5, więc na tym etapie nie mam powodu, by sądzić, że z Zen6 będzie inaczej. 3. Może to również pomóc w grach, ponieważ od Zen2 do Zen5, dwa CCD nie miały ze sobą bezpośredniego połączenia, ponieważ komunikacja była możliwa tylko za pośrednictwem chipletu IOD. Zen6 po raz pierwszy zaimplementuje szybkie łącze komunikacyjne IF między dwoma CCD. Także opuźnienie w komunikacji między CCD zostanie drastycznie obniżone. Inna sprawa że 12 rdzeni i 48MiB na jeden CCD powinien zapewnić w grach wszystko co potrzeba a jeszcze do tego X3D dołoży kolejnego bosta Edytowane 8 Listopada przez AMDK11
VRman 2 635 Opublikowano 8 Listopada Opublikowano 8 Listopada (edytowane) 43 minuty temu, AMDK11 napisał(a): 1. AMD stosowało to podejście od Zen2 do Zen5, więc na tym etapie nie mam powodu, by sądzić, że z Zen6 będzie inaczej. 3. Może to również pomóc w grach, ponieważ od Zen2 do Zen5, dwa CCD nie miały ze sobą bezpośredniego połączenia, ponieważ komunikacja była możliwa tylko za pośrednictwem chipletu IOD. Zen6 po raz pierwszy zaimplementuje szybkie łącze komunikacyjne IF między dwoma CCD. Także opuźnienie w komunikacji między CCD zostanie drastycznie obniżone. Zgadza się, ale obniżone nie oznacza wyeliminowane, a poza tym: 43 minuty temu, AMDK11 napisał(a): Inna sprawa że 12 rdzeni i 48MiB na jeden CCD powinien zapewnić w grach wszystko co potrzeba a jeszcze do tego X3D dołoży kolejnego bosta Bingo. W grach przydaje się kilka wątków. To, że w ogóle się przydaje więcej niż 6 wynika z widzimisię deva a nie realnej potrzeby. Piszę to trochę subiektywnie bo z perspektywy kogoś, kto nie tylko nie lubi, ale wręcz nienawidzi pchania się w Lumeny-srumeny i inne gówniane path-tracingi wymuszające granie poniżej 100fps. Może w tych "nowoczesnych" podejściach będzie inaczej, ale skoro mnie to nie interesi to nie wgryzałem się w temat, a przypadkiem żadne opracowania mi się o oczy nie obiły, więc "cholera wie..." W każdym razie: jak dev będzie miał łeb na karku to wyciśnie 90% mocy 100-rdzeniowca z proca 8 rdzeniowego. No chyba, że Nvidia przepisze sterownik GPU tak, że bez 50 rdzeni będzie 2fps. Albo w każdej grze będzie się liczył DRM ala Assassin's Creed, gdzie piracka wersja zapierdzielała na 6 jajach nie gorzej niż oryginał na 8, a oryginał na 6 miał tragiczny framerate. Wielu to nazywa "mądrym i nowoczesnym podejściem, bo dev potrafił wykorzystać więcej rdzeni". 12 jaj pewnie nie wykorzystają nawet gry z 2030, a co tu mówić o 24 czy 32. Edytowane 8 Listopada przez VRman
AMDK11 35 Opublikowano 8 Listopada Opublikowano 8 Listopada Ja tam mając RTX5070 pod młodego a pod siebie planując RTX5080, interesuje mnie tylko rasteryzacja w 2560x1440(WOLED) wiec nie specjalnie ogranicza mnie to do mniej niż 100 FPS
Marko852 5 Opublikowano 10 Listopada Opublikowano 10 Listopada nawiązując do tematu z głównej Cała nadzieja AMD w Zen 7. 32 rdzenie i 7 GHz.... dziwi mnie to założenie że zen7 trafi na am5. W czasie gdy wychodzić będzie zen7 czyli koło 2028r na rynku powinny być już masowo produkowane pamięci ddr6 wiec dziwne byłoby trzymanie się tańszego standardu gdy mają podwoić liczbę rdzeni (względem zen5). Chociaż tutaj może się okazać że będą 3 kategorię rdzeni nie wszystkie będą działać tak samo.
VRman 2 635 Opublikowano 10 Listopada Opublikowano 10 Listopada (edytowane) Ale po co graczom na PC takie pamięci? W grach zyskają 0,5%. W programach może z 10%. Garstka kupujących zyska więcej w swoich bardzo niszowych zastosowaniach (AI też tu zaliczam, bo jak ktoś na poważnie z tego korzysta to nie będzie używał taniego mainstreamowego kompa) Cena nowych pamięci za to będzie jak zwykle zaporowa. Nawet były jakieś plotki, że wprowadzenie DDR6 na rynek konsumencki ma być opóźnione. Chyba. Na pewno było takie info odnośnie PCI-E 6.0, które to już graczom i zwykłym ludziom się absolutnie do niczego nie przyda, a podbije ceny płyt. AMD zawsze może zrobić jak Intel i dać płyty pod nowe i pod stare RAMy. Muszą sobie zdawać sprawę jak bardzo zyskali marketingowo trzymając się AM4 tak długo. Ewentualnie w segmencie mobilnym DDR6 mogłoby mieć sens. PS. MliD mówił w tym filmiku jednak, że Zen 7 w połowie 2028, a do końca 2028 cała rodzina, co chyba dotyczy proców dla desktopów. Ja bym dodał jeszcze "plus ewentualnie rok-dwa obsuwy", bo się drzwiami i oknami pchają do TSMC po wafle i różnie może być z dostępnością A14. Naprawdę nie sądzę, że zobaczymy model Zen7 X3D dla graczy w 2028r, a jeśli już to na sam koniec i jako "paper launch", podobnie jak było z 9800X3D, tylko gorzej - z normalną dostępnością wiele miesięcy później. Z drugiej strony TSMC tonie w pieniądzach i coś był o przyspieszaniu prac nad procesami nowej generacji. Pożyjemy zobaczymy. Edytowane 10 Listopada przez VRman
tomcug 2 440 Opublikowano 10 Listopada Opublikowano 10 Listopada W dniu 8.11.2025 o 19:46, VRman napisał(a): Bingo. W grach przydaje się kilka wątków. To, że w ogóle się przydaje więcej niż 6 wynika z widzimisię deva a nie realnej potrzeby. Piszę to trochę subiektywnie bo z perspektywy kogoś, kto nie tylko nie lubi, ale wręcz nienawidzi pchania się w Lumeny-srumeny i inne gówniane path-tracingi wymuszające granie poniżej 100fps. Twoje fobie wszyscy już znamy, nie musisz się powtarzać po raz 1000. A RT/PT ma minimalny wpływ na liczbę wątków, które gra jest w stanie spożytkować. W jednych lekko wzrasta, w innych trochę maleje. 2
VRman 2 635 Opublikowano 10 Listopada Opublikowano 10 Listopada (edytowane) @tomcug Nie znam tego podtematu więc dodałem ten fragment, żeby nie wyskoczył ktoś z tekstem "Nieprawda, bo więcej rdzeni się przydaje w (tu zastosowania których nie śledzę i na których się nie znam)". PS. "Fobia"? Po prostu nie uważam pchania tego już teraz za rozsądne. Ja się tego nie boję. Ja po prostu uważam, że alternatywa ma sumarycznie znacznie więcej zalet niż pchanie się w PT z całą cieżarówką wad i kompromisów jaką to za sobą ciągnie. I będzie ciągnąć przez dekadę, dwie, lub nawet trzy. Edytowane 10 Listopada przez VRman
tomcug 2 440 Opublikowano 10 Listopada Opublikowano 10 Listopada 9 minut temu, VRman napisał(a): PS. "Fobia"? Owszem, powtarzasz to codziennie po kilka razy na dzień, więc myślę, że można to spokojnie tak zakwalifikować. Oczywiście można też inaczej, ale myślę, że ten sposób będzie najbardziej kulturalny 1
VRman 2 635 Opublikowano 10 Listopada Opublikowano 10 Listopada Myślę, że na domorosłego psychologa to musisz jeszcze troszkę się poduczyć. Według takich diagnoz, trzebaby każdego mówiącego dzień dobry kilka razy dziennie wysyłać na leczenie fobii. Można to by napisać w inny sposób, ale myślę, że ten jest najbardziej kulturalny. Chciałem w poprzednim poście napisać, że ta przypierdolka była straszną żenadą, ale nie chciałem eskalować. No cóż. Teraz to chyba napisałem. Trudno. Co zrobić.
tomcug 2 440 Opublikowano 10 Listopada Opublikowano 10 Listopada 43 minuty temu, VRman napisał(a): Według takich diagnoz, trzebaby każdego mówiącego dzień dobry kilka razy dziennie wysyłać na leczenie fobii. Mówienie dzień dobry to forma przywitania, a Ty robisz coś zupełnie innego, cały czas w kółko powtarzając do znudzenia, jakie RT/PT jest gówniane i niepotrzebne 2
VRman 2 635 Opublikowano 10 Listopada Opublikowano 10 Listopada (edytowane) A może to fobia? Może się boisz postów o tym? Piszę gdy jest temat o tym, albo o czymś pośrednim. Przykład ostatnio: 50fps w 540p na 9800x3d+5090 to jest taki śmiech na sali, że trzeba było o tym napisać i się z tego pośmiać. To nie jest nawet PT, ale jest tym samym z punktu widzenia gracza - głupią pogonią za czymś, co w grach niczemu dobremu nie służy. Nawet jakby tam grafa gniotła wszystko inne, to 54fps na 9800X3D jest debilnym wykorzystaniem możliwości takiego proca, a argumentu "bo ma być rozwój i postęp" też nie można użyć, skoro nie ma pewności, że proce przyspieszą choćby o +100% w ciągu następnej dekady. Masz chyba serio jakieś uczulenie, bo wcale nie spamuję o tym tak jak Ci się wydaje. Tutaj tylko dałem "displaimer", żeby zapobiec wykolejeniu dyskusji co się epicko nie udało Dobra, kończymy OT, bo śmiecimy w wątku. Edytowane 10 Listopada przez VRman
tomcug 2 440 Opublikowano 10 Listopada Opublikowano 10 Listopada Teraz, VRman napisał(a): Przykład ostatnio: 50fps w 540p na 9800x3d+5090 to jest taki śmiech na sali, że trzeba było się z tego pośmiać. The Outer Worlds 2? Jak tak, to tam problemem ze sprzętowym Lumenem jest srogi bottleneck CPU, więc podawanie rozdzielczości jest niepotrzebne, bo wydajność CPU się nie zmienia z rozdzielczością. Przy wyższej FPS byłby taki sam. 2
Marko852 5 Opublikowano 10 Listopada Opublikowano 10 Listopada 3 godziny temu, VRman napisał(a): Ale po co graczom na PC takie pamięci? W grach zyskają 0,5%. W programach może z 10%. Garstka kupujących zyska więcej w swoich bardzo niszowych zastosowaniach (AI też tu zaliczam, bo jak ktoś na poważnie z tego korzysta to nie będzie używał taniego mainstreamowego kompa) Cena nowych pamięci za to będzie jak zwykle zaporowa. Nawet były jakieś plotki, że wprowadzenie DDR6 na rynek konsumencki ma być opóźnione. Chyba. Na pewno było takie info odnośnie PCI-E 6.0, które to już graczom i zwykłym ludziom się absolutnie do niczego nie przyda, a podbije ceny płyt. AMD zawsze może zrobić jak Intel i dać płyty pod nowe i pod stare RAMy. Muszą sobie zdawać sprawę jak bardzo zyskali marketingowo trzymając się AM4 tak długo. Ewentualnie w segmencie mobilnym DDR6 mogłoby mieć sens. PS. MliD mówił w tym filmiku jednak, że Zen 7 w połowie 2028, a do końca 2028 cała rodzina, co chyba dotyczy proców dla desktopów. Ja bym dodał jeszcze "plus ewentualnie rok-dwa obsuwy", bo się drzwiami i oknami pchają do TSMC po wafle i różnie może być z dostępnością A14. Naprawdę nie sądzę, że zobaczymy model Zen7 X3D dla graczy w 2028r, a jeśli już to na sam koniec i jako "paper launch", podobnie jak było z 9800X3D, tylko gorzej - z normalną dostępnością wiele miesięcy później. Z drugiej strony TSMC tonie w pieniądzach i coś był o przyspieszaniu prac nad procesami nowej generacji. Pożyjemy zobaczymy. Myślisz że dla amd gracze są priorytetem? Ponadto w 2028 pamięci ddr5 będą już 6 lat na rynku, wiec nowy standard może spokojnie wchodzić ponadto am5 też próg wejścia miał wysoki ze względu na cenę ddr5 jak i samych płyt głównych. Bardziej istotne może być czy produkcja ddr6 2027 wystartuje na masową skale tak aby następnym roku robić premierę. Ponadto pci-e 6.0 raczej nie zawita w stacjonarkach, może dopiero przy zen8 lub nawet 9 ze względu na swoją energochłonność widoczną np w dyskach ssd (producenci kontrolerów dla mass nie zapowiedzieli układów z pci-e6.0 ze względu na pobór energii). Ale rozwiązania serwerowe na pewną będą tym dysponować. Chyba że zdecydują się na układy dla gpu ale to też wątpliwe, dziś jest 5.0 po szybkim przeskoku z 4.0.
sideband 1 772 Opublikowano 10 Listopada Opublikowano 10 Listopada 55 minut temu, tomcug napisał(a): The Outer Worlds 2? Jak tak, to tam problemem ze sprzętowym Lumenem jest srogi bottleneck CPU, więc podawanie rozdzielczości jest niepotrzebne, bo wydajność CPU się nie zmienia z rozdzielczością. Przy wyższej FPS byłby taki sam. Sprzętowy Lumen nie jest problemem tylko sama w sobie gra jest spaprana od strony CPU. W tej grze widać to co dzieje w każdej grze w od strony CPU po włączeniu RT
VRman 2 635 Opublikowano 10 Listopada Opublikowano 10 Listopada (edytowane) 18 minut temu, Marko852 napisał(a): Myślisz że dla amd gracze są priorytetem? Oczywiście, że nie. Ale to, ze dla platform roboczych DDR6 będzie prędzej to osobna kwestia, która o niczym nie przesądza. To może być rok, a może być kilka lat, zanim to przejdzie do domowych, mainstreamowych desktopów. 18 minut temu, Marko852 napisał(a): Ponadto w 2028 pamięci ddr5 będą już 6 lat na rynku, wiec nowy standard może spokojnie wchodzić ponadto am5 też próg wejścia miał wysoki ze względu na cenę ddr5 jak i samych płyt głównych. Miał, i to sprawiało, że masa osób przy upgradzie wolała zostać na AM4, a najbardziej odczuł to jednak Intel, który musiał "przecierać szlaki". Teraz Intel tego raczej nie zrobi i to na AMD by spadł cały ciężar. 18 minut temu, Marko852 napisał(a): Bardziej istotne może być czy produkcja ddr6 2027 wystartuje na masową skale tak aby następnym roku robić premierę. Nie widzę szans, żeby konsumenckie platformy wiodące dostały DDR6 już rok po rozpoczęciu produkcji, ale oczywiście mogę się mylić. Wiodące w sensie "ta platforma jest tylko na DDR6, a jest główną platformą". Jak to było z AM5 chociażby, a nie jak było z intelem, gdzie 12600 mogłeś parować z DDR4 albo DDR5 zależnie od tego jaką płytę i cenę sobie wybierałeś. Co do PCI-E to tu się zgodzamy. Wcale bym się nie zdziwił jakby 6.0 w kompach mainsteamowych na dobre się zadomowiło dopiero wtedy gdy w zastosowaniach profesjonalnych już się zaczynała migracja na 8.0. Edytowane 10 Listopada przez VRman
tomcug 2 440 Opublikowano 10 Listopada Opublikowano 10 Listopada Godzinę temu, sideband napisał(a): Sprzętowy Lumen nie jest problemem tylko sama w sobie gra jest spaprana od strony CPU. Możliwe, nigdy nie odpalałem tej gierki z RT, jak robiłem testy, to jeszcze nie było przełącznika dodanego Godzinę temu, sideband napisał(a): W tej grze widać to co dzieje w każdej grze w od strony CPU po włączeniu RT Niekoniecznie w każdej, bo są takie, gdzie włączenie RT niewiele obniża CPU-FPS, a są takie, gdzie spadają klatki o połowę. Generalnie Lumena sprzętowego i tak uważam za syf, w Cronosie po włączeniu waty na RTX 4080 spadły z 300-320 na 180-200, a FPS w dół o 50% w niektórych lokalizacjach
sideband 1 772 Opublikowano 10 Listopada Opublikowano 10 Listopada @tomcug Z ciekawości podaj mi tytuł gdzie RT nie robi krzywdy to sprawdzę
maxmaster027 882 Opublikowano 10 Listopada Opublikowano 10 Listopada Avatar, nawet to działa mega dobrze na 7900XTX
tomcug 2 440 Opublikowano 10 Listopada Opublikowano 10 Listopada 19 minut temu, sideband napisał(a): @tomcug Z ciekawości podaj mi tytuł gdzie RT nie robi krzywdy to sprawdzę Takiego, gdzie w ogóle nie robi krzywdy, to wątpię, że znajdziesz. Ale są takie, gdzie różnice są niewielkie. Np. Dragon's Dogma 2 i trochę Far Cry 6 się zalicza do tej grupy.
sideband 1 772 Opublikowano 10 Listopada Opublikowano 10 Listopada To sprawdzę kiedyś moją metodą 17 minut temu, maxmaster027 napisał(a): Avatar, nawet to działa mega dobrze na 7900XTX Tu nie chodzi o mordowanie GPU tylko narzut na CPU po aktywacji DXR/VKR.
janek25 191 Opublikowano 10 Listopada Opublikowano 10 Listopada 9 minut temu, tomcug napisał(a): Ale są takie, gdzie różnice są niewielkie niewielkie to ile %?
maxmaster027 882 Opublikowano 10 Listopada Opublikowano 10 Listopada 8 minut temu, sideband napisał(a): To sprawdzę kiedyś moją metodą Tu nie chodzi o mordowanie GPU tylko narzut na CPU po aktywacji DXR/VKR. Ciezko powiedzieć. HUB robił jakis test żeby pokazać że w niektorych przypadkach 9070XT jest szybsze od 5080, w sensie jak masz slaby procesor to po prostu sterownik od AMD robi mniejszy narzut na GPU i takie 5080 leci na 150W i daje nizszy FPS niz na 9070XT. Natomaist w obrębie jednej rodzini GPU nvidia to moze jakies calisto protocol albo dead space remake, mozliwe ze maja nieco mniejszy narzut na CPU 1
janek25 191 Opublikowano 10 Listopada Opublikowano 10 Listopada 3 minuty temu, maxmaster027 napisał(a): Natomaist w obrębie jednej rodzini GPU nvidia to moze jakies calisto protocol albo dead space remake, mozliwe ze maja nieco mniejszy narzut na CPU tu nie byla gadka o narzucie.w re4 jest mała rożnica
maxmaster027 882 Opublikowano 10 Listopada Opublikowano 10 Listopada No to wlasnie pokazales gre z małym narzutem na CPU, bo masz 133fps i uzycie GPU 88% oraz 156fps i uzycie GPU 81%. Co teoretycznie oznacza, że jest nieco mocy i bottlenekiem jest procek.
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się