Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

 Witam serdecznie szanownych forumowiczów. Jestem tutaj nowy więc wybaczcie jeśli niepotrzebnie zakładam nowy temat, jeszcze nie przekopałem się przez całe forum.

Od około siedmiu lat buduję komputery pasywne na własne potrzeby, przechodząc w tym czasie przez pięć iteracji konstrukcyjnych. Pierwsza z nich, o budowie otwartej w konfiguracji i5 4590s+Gtx 1050 działa do dziś i prezentuje się następująco:IMG_20250303_162805.thumb.jpg.535744a45ba5f3cd8b8027c58d203b96.jpg

Kolejne dwie iteracje w konfiguracji i3 10100f+Gtx1650 Super o budowie otwartej i półzamkniętej zostały przerobione na czwartą w obudowie zamkniętej, którą używam do dzisiaj jako mój podstawowy PC.

Ale czas przejść do rzeczy ponieważ post dotyczy najnowszej konstrukcji:

IMG_20250303_162604.thumb.jpg.c4726c6e9c3fa342109ceee82a5967c3.jpg

Konfiguracja:

Zasilacz Zasilacz be quiet! TFX Power 2 300W 80+Gold (zmodowana obudowa na typ "mesh")

Płyta główna Asrock b460M-ITX/Ac

Procesor i5 10400f

GPU Asrock RX 6600 Challenger D

Obudowa darkFlash DLC29 Full Mesh

Dysk PNY CS2230 1 TB

Ram 16Gb

Chłodzenie pasywne-radiatorowe, częściowo współdzielone.

Waga 16 Kg

Zamieszczam screeny z testów, najpierw Furmark, następnie gaming na PC-VR Half LIfe-Alyx:

Zrzutekranu(16).thumb.png.948c0db95abc761b90e7dbc206fab442.png

Zrzutekranu(19).thumb.png.519475b0096b90f853715792d03002c1.pngZrzutekranu(22).thumb.png.c6e44008c7c4a5d5bbd41b91879fda55.pngZrzutekranu(25).thumb.png.c8b09eba00de687d314cf154402a726b.pngZrzutekranu(27).thumb.png.d9c0703c583ad39e33c5960114a22384.png

 

Na powyższych screenach widać charakterystykę chłodzenia, duża pojemność cieplna powoduje że potrzeba około 45 minut obciążenia żeby układ osiągnął pełną sprawność przy współczynniku delta ok.54 stopnie celsjusza(Test przy temperaturze 20 stopni).

Zrzutekranu(29).thumb.png.94b93e25d5ca1d258dc892668642d12d.png

Zrzutekranu(31).thumb.png.9c0650009cfbb13a7917e713fcbe5e52.png

Zrzutekranu(33).thumb.png.286b10e2f76e6df33e52a22f273b5730.png

Zrzutekranu(35).thumb.png.03d894d753febfca291d73c5a4a236d2.png

Jak widać w gamingu temperatury są nieco niższe ze względu na ustawioną synchronizację pionową (72 fps-Oculus Link).

Napiszcie proszę co byście chcieli żebym jeszcze opisał, zadawajcie pytania, zasugerujcie jakie testy jeszcze powinienem zrobić itd.

Czekam na Wasz feedback :)

  • Like 2
Opublikowano

Chłodzenie jest oparte o radiatory w układzie kanapkowym więc żeby je pokazać musiałbym rozebrać komputer. Ponadto robienie zdjęć wnętrza prototypu nie jest przyjęte jako dobra praktyka w branży innowacji. Komputer jest cięższy od standardowych konstrukcji wentylatorowych co nie powinno dziwić, absolutna cisza i niższy pobór energii ma swoją cenę.

Wkrótce wrzucę wyniki testów poboru energii.

Opublikowano (edytowane)
W dniu 6.03.2025 o 20:59, musichunter1x napisał(a):

Gratuluję determinacji!
Sam porzuciłem wiele pomysłów, bo użytkowo nie miały sensu. 

Dzięki za dobre słowo :).

 Tak jak obiecałem zamieszczam pierwszą część testów poboru energii. Odczyt na watomierzu dotyczy tylko jednostki centralnej, bez monitora oraz zewnętrznego przetwornika audio (z zasady nie używam zintegrowanych układów dźwiękowych).Monitor ma rozdzielczość 1200*1920 tak więc odczyty w 1080p będą o około 10% niższe z włączoną synchronizacją pionową.

Windows 10 Home pulpit:

IMG_20250307_104753.thumb.jpg.bf3369264d8bb9238ec2e83bd6aaa4d5.jpg

 

 

Przeglądanie internetu, Microsoft Edge,otwartych 8 kart:

IMG_20250307_105227.thumb.jpg.d1a571da81a2575b5515a468b813c841.jpg

 

 

YouTube 1080p,pełen ekran, w małym oknie odczyt o około 10w niższy:

IMG_20250307_105543.thumb.jpg.78965598ec742fd999042d569ba89e4a.jpg

 

 

World of Tanks, włączona synchronizacja pionowa (60hz):

IMG_20250307_141259.thumb.jpg.d8257fe012f5f4fb7187a2d7eeeda500.jpg

 

 

Wyłączona synchronizacja pionowa:

IMG_20250307_141152.thumb.jpg.cbebc931960a173c1277505bde958331.jpg

 

 

Manor Lords z synchronizacją:

IMG_20250307_142749.thumb.jpg.cda5864498e2ad214023a4bdb4f545d3.jpg

 

 

i bez:

IMG_20250307_142814.thumb.jpg.4caae348bdd1ee95f88fe3e22c71e88f.jpg

Kilka uwag w ramach podsumowania:

 Jak widać pod kątem efektywności energetycznej nie jest źle, jednak jestem średnio zadowolony gdyż liczyłem na maksymalne pobory bliżej 150 watów (stąd wybór zasilacza o mocy max 300 watów, żeby zmieścić się na szczycie górki wykresu efektywności).

 Niestety karta graficzna z układem rx 6600 okazała się bardzo mało podatna na UV (undervolting), mimo zejścia o blisko 100mV pobór energii spadł nieznacznie, a było bardzo trudno odnaleźć punkt pełnej stabilności.

Na kartach Nvidii bez problemu, dosłownie w 5 minut uzyskiwałem 30% spadek poboru prądu przy pełnej stabilności. Stąd decyzja że kolejny prototyp (wkrótce) będzie oparty o RTX-a 4060 i liczę na maksymalny pobór 150 watów (nadzieja umiera ostatnia).

Zdaję sobie sprawę że moim testom daleko do profesjonalizmu, dlatego jestem otwarty na współpracę z zawodowym testerem/youtuberem/blogerem, chętnie udostępnię prototyp do przetestowania.

Edytowane przez Umberto
Opublikowano

Jeśli na rx6600 zjechałeś tylko z napięciem to różnicy wielkiej w poborze W nie będzie, w AMD głównie obniżenie MHz rdzenia obnizy pobór mocy. Poza tym, ciekawe testy, miło się śledzi wątek :thumbup:

  • Like 1
Opublikowano

To co piszesz jest zgodne z moim doświadczeniem, dlatego do energooszczędnych rozwiązań Nwidia wydaje się lepsza. Schodzenie z częstotliwością pracy rdzenia mija się z celem ze względu na obniżenie wydajności już i tak niezbyt wydajnego układu :/

Opublikowano

To będzie praktycznie nie zauważalne dla użytkownika, zdejmiesz 50-75MHz i to wystarczy, żeby zobaczyć różnicę na poborze z gniazdka. Co innego, jakbyś zjechał ze 200MHz, to się zgodzę, ale tu dużo nie trzeba, dosłownie paredziesiąt MHz i masz 20W mniej.

Opublikowano

Niestety nie w przypadku tej karty :(.Schodzenie z częstotliwością rdzenia skutkuje spadkiem wydajności, bez widocznych zysków w poborze mocy. Natomiast mój profil UV podbił wydajność o około 7-8% przy 100 watowym limicie w Furmarku. Zawsze coś, ale niedosyt pozostaje...

Opublikowano

Dorzucam pobór prądu z kilku gier:

Wiesiek, Uber, włączona synchronizacja pionowa:

IMG_20250313_125112.thumb.jpg.a463fddb235bbf96560a3c3768c6a225.jpg

 

 

Elite Dangerous tryb VR:

IMG_20250312_204536.thumb.jpg.6177af500c7bd8e7d66f793c5f2a9034.jpg

 

 

Half Life Alyx VR (72Hz):

IMG_20250312_210156.thumb.jpg.d6b66ff849d2225b2d08a8c2da54588d.jpg

 

 

Asgards Vrath VR:

:IMG_20250312_210928.thumb.jpg.f80d2ed2c7ffed794855a039cea28d7f.jpg

 

Wkrótce podsumowanie testów i konkluzje :)

 

 

 

 

 

 

 

  • Upvote 1
Opublikowano (edytowane)
W dniu 9.03.2025 o 15:45, Umberto napisał(a):

Niestety nie w przypadku tej karty :(.Schodzenie z częstotliwością rdzenia skutkuje spadkiem wydajności, bez widocznych zysków w poborze mocy. 

To ciekawe bo posiadam kartę z serii rdna2 i każde 100mhz obcięte z rdzenia = 20W mniej

Edytowane przez Send1N

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...