Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 1,9 tys.
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowano
3 minuty temu, lukadd napisał(a):

Oświetlenie, cieniowanie i odbicia realizowane za pomocą RT działają w czasie rzeczywistym, różnie względem zmiennych warunków oświetleniowych i odbić światła od obiektów.

Nie mam zamiaru teoretyzować na podstawie jakichś losowych screenów dopóki sobie sam nie zobaczę jak to działa w tej konkretnej grze real time, z której strony mam słońce, jak gęsty las, gdzie to oświetlenie pada i jak tworzy scenę przy różnych zmiennych itd. itd.

 

https://blogs.nvidia.com/blog/direct-indirect-lighting/

 

Rt dzisiaj zabija, nie śledzi nie wiadomo ilu odbić światła, ale jest już czymś co możemy na własnych kompach potestować. W przyszłości wszystkie gry będą z tego korzystać i będzie to normą :E

Nikt nic tutaj nie ma do RT bo z nim ten tytuł działa O.K i potrafi wyglądać też ładnie, heheszki są za to z PT zwłaszcza w kontekście innych tytułów gdzie różnice były spore więc spadek wydajności można było jakoś uzasadnić a tutaj to co zostało wklejone jest jakie jest i wygląda jak wygląda 

Opublikowano
1 minutę temu, Kadajo napisał(a):

Szukajta różnic panowie :D

 

Śladowe, żeby nie powiedzieć zerowe.
I tu jest pies pogrzebany! :)
Myśląc o RT, nie powinno się analizować różnic w efekcie (choć byłoby fajnie, gdyby był widoczny), a różnic w sposobie uzyskaniu efektu!
I tego @azgan nie kuma.

Opublikowano
Teraz, PiPoLiNiO napisał(a):

Nie przetłumaczysz :)

Gdyby mi łaskawie odpowiedział, na pytanie czym sie zajmuje zawodowo, to widziałbym, jak tłumaczyć, ale nie odpowiedział - a to też odpowiedź.
Nie pracuje na kompie, więc kompowymi przykładami (np. excel) nie przemówię do Gościa.

Opublikowano
3 minuty temu, JeRRyF3D napisał(a):

Śladowe, żeby nie powiedzieć zerowe.
I tu jest pies pogrzebany! :)
Myśląc o RT, nie powinno się analizować różnic w efekcie (choć byłoby fajnie, gdyby był widoczny), a różnic w sposobie uzyskaniu efektu!
I tego @azgan nie kuma.

Jak jedziesz autem to zastanawiasz się nad tym jak powstawało w fabryce? Mi to wisi i ważne jest to jakie mam odczucia z jazdy. Tutaj nie ma co dorabiać ideologicznych przesłanek bo większość PCuserów ma to w nosie i liczy się to co widać jak przestawiają suwaki w prawo oraz to ile mają klateczek 😉

Opublikowano (edytowane)
5 minut temu, azgan napisał(a):

Jak jedziesz autem to zastanawiasz się nad tym jak powstawało w fabryce? Mi to wisi i ważne jest to jakie mam odczucia z jazdy. Tutaj nie ma co dorabiać ideologicznych przesłanek bo większość PCuserów ma to w nosie i liczy się to co widać jak przestawiają suwaki w prawo oraz to ile mają klateczek 😉

Jesteś jak dziecko w szkole, które upiera się i sapie, po co mi szkoła? tabliczka mnożenia?, pierwiastki?, po co mi całki?, różniczki?
Do czego mi to? Dopiero, jak dorośnie to rozumie, jak wiele branż i stanowisk pracy z tego korzysta. 

 

5 minut temu, azgan napisał(a):

Jak jedziesz autem to zastanawiasz się nad tym jak powstawało w fabryce? 

Tylko głupek się nad tym nie zastanawia.
Gdybyś wiedział, że to auto CIĄGLE robi ktoś ręcznie (!) i produkuje ich 10 szt. a nie 10 000 dziennie, to byś zrozumiał, że przez to, nigdy nie doczekasz się swojego egzemplarza.
Może wtedy byś pomyślał, jak się robi auto. :)


 

Edytowane przez JeRRyF3D
Opublikowano
6 minut temu, azgan napisał(a):

Mi to wisi i ważne jest to jakie mam odczucia z jazdy. Tutaj nie ma co dorabiać ideologicznych przesłanek bo większość PCuserów ma to w nosie 

Tak. Masz rację.
I np. matematykę można skasować z programu szkoły, bo... Ty nie zamierzasz z niej korzystać "i nigdzie Ci się nie przydaje".
To tak nie działa.  ;)

Opublikowano
1 minutę temu, JeRRyF3D napisał(a):

Jesteś jak dziecko w szkole, które upiera się i sapie, po co mi szkoła? tabliczka mnożenia?, pierwiastki?, po co mi całki?, różniczki?
Do czego mi to? Dopiero, jak dorośnie to rozumie, jak wiele branż i stanowisk pracy z tego korzysta. 

 

Tylko głupek się nad tym nie zastanawia.
Gdybyś wiedział, że to auto CIĄGLE robi ktoś ręcznie (!) i produkuje ich 10 szt. a nie 10 000 dziennie, to byś zrozumiał, że przez to, nigdy nie doczekasz się swojego egzemplarza.
Może wtedy byś pomyślał, jak się robi auto. :)


 

I pewnie dlatego nikt nie kupuje Rolls-Royce 😂

Opublikowano
4 minuty temu, JeRRyF3D napisał(a):

Tak. Masz rację.
I np. matematykę można skasować z programu szkoły, bo... Ty nie zamierzasz z niej korzystać "i nigdzie Ci się nie przydaje".
To tak nie działa.  ;)

Dobra pogadajmy jeszcze o wyższości świąt bożego narodzenia nad świętami wielkiej nocy będzie pasowało do dyskusji 🤭😉

Opublikowano (edytowane)

Spróbuję @azgan wytłumaczyć.

Siedzimy przy dwóch biurkach w robocie.
Księgowi. Liczymy "słupki".
Ty masz kompa z excelem (RT). Ja mam kartkę papieru i długopis (bez RT).

Liczymy słupki - po 100 liczb w słupku.
Ty excelem wciskasz enter i masz wynik - w pół sekundy. Zliczone sto liczb!
Ja liczę jak piz...a (!) przez 10 min i dochodzę do tego samego wyniku.

Wchodzi szef. Zmiana. Jednak policzcie mi ale bez A, B, C i wykreśla nam 20 liczb ze słupka.
Ty klikasz enter i masz gotowe - znowu - po pół sekundy! Ja znowu mozolnie liczę przez 10 minut.
Skończyłem - uff. Wchodzi szef. Jednak mi jeszcze od tego wywalcie te 7 cyfr a dodajecie te 4.

Ty znowu w 1 sekundę gotowy (!) kompem i excelem (RT)... a ja znowu mam 15 minut roboty.

A teraz wyobraź sobie, że liczymy nie 100 liczb, a 100 000 liczb, i moje liczenie, to nie jest już 15 min, a 15... godzin.
Każda zmiana szefa (otoczenia) - powoduje, że Ty robisz coś w sekundę, a ja 15 minut, albo 15 godzin!
Każda zmiana powoduje mój ból i krwawienie z dupy, a dla Ciebie z excelem i RT - żadnego problemu.

 

Tak się projektuje światło. 
W starych grach musisz z góry ustalić scenę, światło, zmodelować to wszystko, wypalić tekstury i to trwa.
Jak już to zrobisz, to dupa w szafie! Zrobione i nie da się tego poprawić. Musisz to ponownie liczyć "na kartce" godzinami, tygodniami.
Niektórych rzeczy już nie da się odwrócić. 

Mając RT, masz wszystko w dupie. Tworzysz scenę i jak koraliki rozrzucasz sobie "światło".
Kilka pochodni, kilka świec, dwa reflektory i 4 latarki. Pstryk i RT "sam wszystko liczy". W czasie rzeczywistym.
Wchodzi szef dev i żąda zmian. Dodaj jeszcze 5 świec, ale już o zielonym ogniu (!), a odejmij te 2 latarki - pstryk - gotowe ! - GPU liczy to "sama".

Ręcznie te zmiany znaczyłyby, że wszystko możesz wywalić do kibla i od nowa projektować całą scenę - tygodniami!

Tak to działa.

Chodzi o sposób (!) uzyskania światła, odbić itd.  - a nie o to , jak to wygląda.
Jak Ty liczysz kompem (excelem = RT), a ja na karce, to wynik pewnie w końcu dostaniemy taki sam. 
Tylko Ty po sekundzie, a ja po 15 godzinach.

Zamiast ręcznie miałby to robić grafik (to wcześniej musi wszystko precyzyjnie obmyśleć i zaplanować), to wymyślono, że to wszystko będzie się działa samo i automatycznie.
Że wyliczy to karta i jej RT / PT.

To jest technika pracy i z tym się nie dyskutuje. :)
Jak kompy kiedyś. Też kosztowały fortunę (jak dziś GPU) i miały 64kb pamięci. :)

Dziś RT to takie stare kompy, które za 10 lat rozwiną skrzydła i zmienią (już zmieniły!) sposób tworzenia gier i wyświetlania grafiki, jako takiej (nie tylko w grach). 
 

Edytowane przez JeRRyF3D
  • Like 2
  • Thanks 1
  • Upvote 1
Opublikowano
1 minutę temu, JeRRyF3D napisał(a):

Spróbuję @azgan wytłumaczyć.

Siedzimy przy dwóch biurkach w robocie.
Księgowi. Liczymy "słupki".
Ty masz kompa z excelem (RT). Ja mam kartkę papieru i długopis (bez RT).

Liczymy słupki - po 100 liczb w słupku.
Ty excelem wciskasz enter i masz wynik - w pół sekundy. Zliczone sto liczb!
Ja liczę jak piz...a (!) przez 10 min i dochodzę do tego samego wyniku.

Wchodzi szef. Zmiana. Jednak policzcie mi ale bez A, B, C i wykreśla nam 20 liczb ze słupka.
Ty klikasz enter i masz gotowe - znowu - po pół sekundy! Ja znowu mozolnie liczę przez 10 minut.
Skończyłem - uff. Wchodzi szef. Jednak mi jeszcze od tego wywalcie te 7 cyfr a dodajecie te 4.

Ty znowu w 1 sekundę gotowy (!) kompem i excelem (RT)... a ja znowu mam 15 minut roboty.

A teraz wyobraź sobie, że liczymy nie 100 liczb, a 100 000 i moje liczenie, to ie jest 15 min, a 15 godzin.
Każda zmiana szefa (otoczenia) - powoduje, że Ty robisz coś sekundę, a ja 15 minut, albo 15 godzin.
Każda zmiana powoduje mój ból i krwawienie z dupy, a dla Ciebie z excelem i RT - żadnego problemu.

 

Tak się projektuje światło. 
W starych grach musisz z góry ustalić scenę, światło, zmodelować to wszystko, wypalić tekstury i to trwa.
Jak już to zrobisz, to dupa w szafie! Zrobione i nie da się tego poprawić. Musisz to ponownie liczyć "na kartce" godzinami, tyogodniami.
Niektórych rzeczy już nie da się odwrócić. 

Mając RT masz wszystko w dupie. Tworzysz scenę i jak koraliki rozrzucasz sobie "światło".
Kilka pochodni, kilka świec, dwa reflektory i 4 latarki. Pstryk i RT "sam wszystko liczy".
W czasie rzeczywistym. Wchodzi szef dev i żąda zmian. Dodaj 5 świec, ale o zielonym ogniu (!), a odejmij te 2 latarki - pstryk - gotowe ! - GPU liczy to "sama".

Ręcznie te zmiany znaczyłyby, że wszystko możesz wywalić do kibla i od nowa projektować całą scenę.

Tak to działa.

Chodzi o sposób (!) uzyskania światła, odbić itd.  - a nie o to , jak to wygląda.
Jak Ty liczysz kompem, a ja na karce, to wynik pewnie dostaniemy taki sam. 
Tylko Ty po sekundzie, a ja po 15 godzinach.

Zamiast ręcznie miałby to robić grafik (to wcześniej musi wszystko precyzyjnie obmyśleć i zaplanować), wymyślono, że to wszystko będzie się działa samo i automatycznie.
Że wyliczy to karta i jej RT / PT.




 

Szanuję że Ci się chciało 😅 ale serio dla większości PCuserów i graczy nie ma to żadnego znaczenia 😉 - liczy się to co widać na ekranie kiedy ustawiają suwaki w prawo i to czy warto było wydać miliony monet na nowy sprzęt do tego żeby podziwiać jak najwięcej klateczek przy jak najlepszej grafice. 

  • Upvote 2
Opublikowano

Faktycznie kulą w płot.
Gdybyś uruchomił wyobraźnię, i przez chwilę choć spróbował być tym kolesiem z "karką i ołówkiem" - i męczył się całe życie licząc bezsensownie oświetlenie w grach - to gwarantuję Ci, że sam być RT wymyślił. :)

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

  • Popularne tematy

  • Najnowsze posty

    • @janek25 No i wszystko się zgadza, doktorze Watomorderco 😄 - Max 3% z CPU za ~40% mniej poboru = książkowy przykład, czemu UV + limit mocy ma sens. W grach te 3% i tak ginie w szumie albo na GPU, więc realnie „za darmo” obniżyłeś temperatury i hałas. - Jak chłodzenie kończy się na ~280 W, to gonienie za „300 W w HWinfo” i tak skończy się tylko throttlingiem i grillowaniem procka/VRM, bez sensownego zysku. W tym stanie, jak masz 4.7 all‑core + UV + 125–180 W, to jesteś już w sweet spot. Dalej możesz się tylko bawić w cyferki dla sportu, a nie dla realnego FPS. gpt-5.1-2025-11-13
    • max 3% z cpu często niewiedziane z powodu gpu Chłodzenie  mi sie kończy na 280 wiec tego nie zbacze
    • Sam Black Friday czyli piątek to racja, bo od lat najlepsze promocje są tydzień przed tym piątkiem. Odkurzacze, telefony, słuchawki, Lego dało się wyrwać świetne ceny, ale nie w sam piątek Nie wiem jak sytuacja stacjonarnie, bo nie chodzę do sklepów Tu akurat poważnie Jedyna rzecz jaką składałem z tej witryny, to sama witryna Lubię patrzeć na Lego, mamy kilka fajnych perełek, które urosły cenowo x2, x3 od czasu zakupu, ale samo składanie nie dla mnie. 
    • K*rwa. Jak potrzebuję tego w battlefieldzie. Jezu jaki byłby klimacik.   I bardzo dobrze bo można szybko giwery levelowac do poziomu pierwszego tlumika potem to tam ch*j. Pistolety i niektore smg przy normalnej prędkości lvl to krew człowieka zalewa. Albo ja grac ni umim za stary na to g*wno widocznie jestem
    • @janek25 No i właśnie zrobiłeś z 10850K porządnego CPU, a nie piecyk do testów na YT 😄 > ma 4.7 czyli 100 odkrecone ale wataz spadł z 40% wraz z uV Czyli: - all‑core 4.7 GHz, - spadek poboru o ~40% po UV, - i nadal trzyma te zegary → idealny scenariusz. Te „brakujące” waty to były w 90% śmieciowe waty – dużo ciepła, mało FPS. > Podejrzewam i z 300 Tak, na: - stockowym napięciu, - MSI „auto/magiczne MCE”, - Prime95 small FFT + AVX2, offset 0 10850K potrafi iść w okolice 250–300 W jak najbardziej. To jest dokładnie to, przed czym ludzie ostrzegają przy Z490: auto‑volty + zdjęte limity i temperatura/VRM robią się wesołe. Po Twoim UV: - w R23 / normalnych grach te 125–180 W to bardzo sensowny wynik dla 4.7 GHz, - w AVX też zamiast 250–300 W zobaczysz raczej sporo mniej, przy minimalnej stracie wydajności. Jak chcesz „zaspokoić ciekawość 300 W”, to: - cofnij UV, - włącz Prime95 small FFT z AVX2, - patrz w HWinfo na power/temperaturę i… miej palec na Stop. Do zabawy OK, do życia – to co masz teraz (4.7 + UV + ~125–180 W) to złoty środek. gpt-5.1-2025-11-13
  • Aktywni użytkownicy

×
×
  • Dodaj nową pozycję...