Skocz do zawartości

Jak naprawić 0.1% i 1% lows, mimo dobrego średniego fps? Od czego to zależy?


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
17 minut temu, Send1N napisał(a):

1% lows wyciągnie ci z tego ile przez nawet sekundę będzie najmniej klatek i taka wartość już zostanie do momentu aż nie zrestartujesz OSD lub gry, wystarczy wolne wczytywanie terenu/tekstur przez hdd i masz wyciągnięty najniższy fps z tego momentu, polecam zainstalować na nowym dysku nowy system (inny niż w11 24h2) i grę + przestać "grać w lowsy" :E wyłączyć osd i cieszyć się graniem.

1% Low FPS i inne statystyki są obliczane na podstawie ostatnich czasów klatek z określonego przedziału czasu a nie od początku uruchomienia gry. W CapFrameX dla tych statystyk wyświetlanych podczas gry można nawet ustawić jaki to ma być czas, domyślnie jest 20 sekund.

  • Upvote 1
Opublikowano

Sporo ludzi ma problem w grach z gorszą wydajnością/stutteringiem na 24h2 względem starszych wersji, mnie akurat to nie spotkało ale tematów jest cała masa w necie... druga sprawa że chyba nie zamierzasz po zmianie dysku trzymać systemu na hdd i tylko gry instalować na tym m2? :E 

Opublikowano
Teraz, Send1N napisał(a):

Sporo ludzi ma problem w grach z gorszą wydajnością/stutteringiem na 24h2 względem starszych wersji, mnie akurat to nie spotkało ale tematów jest cała masa w necie... druga sprawa że chyba nie zamierzasz po zmianie dysku trzymać systemu na hdd i tylko gry instalować na tym m2? :E 

Nie wiem jeszcze. System przecież może mi wolno chodzić, o gierki chodzi :P 

  • Haha 1
Opublikowano
2 minuty temu, SebastianFM napisał(a):

1% Low FPS i inne statystyki są obliczane na podstawie ostatnich czasów klatek z określonego przedziału czasu 

Faktycznie, wyleciało z głowy że tak jest ;) mój błąd :thumbup:

  • Upvote 1
Opublikowano
Teraz, tom36816 napisał(a):

Dobra decyzja :thumbup: Będziesz Pan zadowolony 

Jak nie padnie w miesiąc co ludzie piszą o SSDkach. Jak przetrwa jakiś czas to potem niby chodzi.

Ale SSD to mało, dalej trzeba kombinować.

Opublikowano (edytowane)
2 godziny temu, Send1N napisał(a):

sprowadzając porządne procesory do poziomu amd FX

A to moja wina, że tak mocno zostały z tyłu?

Jak piszę do autora wątka, a za długi tekst, to po prostu nie czytaj go wcale. A jak zamierzasz się do niego odnieść to warto przeczytać całość.

 

Nie wiem po co starasz się włożyć mi w usta jakieś kompletne głupoty jak ta insynuacja, że polecę 9800x3d do 6600.


Wątek jest o 1% lows. Tutaj procesor się liczy. Na kartę, jaką ma, nawet nie patrzę, bo nie jest istotna dla tematu. Zresztą zawsze można ją zmienić i to chyba jest oczywiste.

 

 

1 godzinę temu, Send1N napisał(a):

1% lows wyciągnie ci z tego ile przez nawet sekundę będzie najmniej klatek i taka wartość już zostanie do momentu aż nie zrestartujesz OSD lub gry, wystarczy wolne wczytywanie terenu/tekstur przez hdd i masz wyciągnięty najniższy fps z tego momentu, polecam zainstalować na nowym dysku nowy system (inny niż w11 24h2) i grę + przestać "grać w lowsy" :E wyłączyć osd i cieszyć się graniem.

Nie mąć mu w głowie. Sam nie korzystam, bo jak pisałem, nie potrzebuję programu, który mi powie to, co sam od razu widzę natychmiast na ekranie. Dlatego nie znam się na programach monitorujących. Jednak nawet ja wiem, że są takie, które pokazują te lows liczone tylko w jakimś okresie czasu, bo są aktualizowane w górę i w dół w miarę upływu czasu.  To znaczy, że to co opisałeś nie dotyczy każdego softu, albo nie wiedziałeś, że się da to ustawiać na "realtime" lub "worst ever" 

 

Końcówką kompletnie kulą w płot. Co prawda mikroprzycięcia odczują tylko posiadacze monitorów, które ich w ruchu nie przykryją innymi wadami, a więc niewielu graczy póki co, ale wydajność w 1% lows bardzo mocno pokrywa się z częstotliwością i uciążliwością przycinek takich, że ludzie na LCD 60Hz VA z 2005r. by spokojnie je odczuli. I to nie tylko widać, ale właśnie też czuć. To naprawdę obniża komfort grania, a akurat wchodzimy w erę, gdzie wymagania odnośnie CPU skaczą. Nawet na 9800x3d jest czasem trudno trzymać choćby głupie 60, o 120 czy 240fps nie mówiąc. 
Za 2 lata wyjdzie PS6 i i tak autor wątka będzie musiał kupić coś ala 7800x3D lub lepszy, bo inaczej sobie nie pogra nawet w 40fps. 


To co zbiera baty za tragiczną optymalizację zazwyczaj też właśnie wisi na procu, może z wyjątkiem gier typu Alan Wake 2 z Path tracingiem na max. 

W Stalkera 2 nawet na 5800x3d nie pograsz bez spadków poniżej 60fps. Teraz wyszedł jakieś Monster Hunter i znowu optymalizacja tragiczna, choć jak z procem to nie wiem, bo nie interesuje mnie ta seria za bardzo i widziałem przypadkiem jakieś testy.
Zależnie od tego w co się gra. Jeden przez rok nadzieje się na jedną grę, gdzie będzie miał przycinki przez CPU, a inny się nadzieje w 90% gier w jakie zagra. 

 

Nie miałeś tego problemu to fajnie. Ale inni mogą mieć inne wymagania, grać w inne gry.

 

 

1 godzinę temu, Keller napisał(a):

- a może mają freesync/gsync i tego nie czuć jak spowalnia

Na przycinki na aż sekundę żaden g-sync nie pomoże. 

To pomoże jak np. masz 60 i spadnie do 45. Na V-sync odczujesz. Na G-sync raczej nie. Albo ze 120 na 70. Bez g-sync możesz odczuć taki spadek (szpilkę 1% lows) a z g-sync nie. 

Ale już spadek ze 100 do 30fps to coś, na co g-sync będzie tak skuteczny jak rozpięta w oknie pajęczyna w obronie przed lecącą kulą do kręgli. 

 

 

Jak chodzi o te wielkie spadki lows, to pomijając oczywiście te wynikające z rzeczy, których się nie da obejść, np. źle napisany kod gry, streamujący w tle albo kompilujący sobie pół sekundy shadery w grze na Unreal Engine, to zmiana proca nie powinna być potrzebna. I po ponownym przeczytaniu tekstu wątka jedna sprawa: Lows z natury zawsze będą sporo niższe od AVG. W przypadku nowoczesnych architektur, które robią co mogą, żeby obliczenia buforować, kompresować i przewidywać, średnia ilość klatek może sobie odfrunąć naprawdę daleko w niektórych przypadkach. 

Mogę polecić spoglądanie na słupki z lows w testach na Gamer Nexus i Hardware Unboxed. W 95+% testy są przeprowadzone poprawnie, pozbawione anomalii, a jeśli test w danej grze nie może być wykonany poprawnie, to oni o tym powiedzą, w przeciwieństwie do mniej kumatych i mniej profesjonalnych youtuberów. 

Z taką wolną kartą w przypadku problemów z lows i podejrzeniem karty lub proca, możesz spróbować wymusić jakąś śmieszną rozdzielczość np. 360p i zobaczyć jak gra chodzi w ten sposób. I to bez FSRa bo liczenie tego też może trochę potrwać.  

 

PS. Zanim Send1N napisze, że radzę grać w 360p - nie, nie radzę. ;)

Ale do sprawdzenia na szybko co się stanie jak maksymalnie odciążysz jeden z podzespołów, się nada.

 

Edytowane przez VRman
Opublikowano (edytowane)

Znaczy ja już sprawdzałem na rodziałce 1024x768 i było to samo, nawet max fps się nie zwiększył co jest dziwne. No nie wiem, może syf w windowsie, mimo że nic tu nie grzebię.

Edytowane przez Keller
Opublikowano
10 minut temu, Send1N napisał(a):

Męczy to autor przez te wartości nie może normalnie funkcjonować :E 

I wy razem ze mną nie możecie, bo komentujecie.


No ale ja widzę, że pomiar się zgadza z tym co czuję na myszce i są spowolnienia. Gdyby nie było, to bym to olał, a szczególnie w walkach to czuć i niezbyt fajnie się biega i celuje w takich warunkach. Lowsy niskie są dobre jak się gra w strategie, a nie akcje.

  • Upvote 1
Opublikowano
16 minut temu, Send1N napisał(a):

Męczy to autor przez te wartości nie może normalnie funkcjonować :E 

Bo sobie nie zdaje sprawy jak programowy pomiar frametime jest mało wiarygodny. Niektórzy myślą, że to coś nowego tylko już starym frapsem można było to robić i presentmon(riva, capframex oraz inne gui) dokładnie robi to samo tylko ma obsługę niskopoziomowych API.

Nawet wersja presentmon-a zmienia wyniki i działają różnie także w zależności od buildu windy. W zależności od konfiguracji - GPU, CPU SMT on/off itd potrafi takie bzdury pokazywać, że głowa mała.

  • Upvote 2
Opublikowano (edytowane)

@sideband, a ty znowu to samo. Wytłumacz mi jedno, jak taki pomiar może być mało wiarygodny skoro odczytywane są zdarzenia (events) z systemu operacyjnego, każde rejestrowane z bardzo dokładnym znacznikiem czasowym? 🙂 Zdarzenia rejestrowane przy każdym wywołaniu funkcji Present przez grę. PresentMon, używany przez CapFrameX czy FrameView, tylko odczytuje te zdarzenia. Samemu też je można bez problemu odczytać, nawet bez dodatkowego programu.

 

PresentMon to mógł mieć błędy w kodzie przy obliczaniu opóźnienia itp. a na pewno nie przy czasach kolejnych klatek. Kod źródłowy programu jest dostępny.

 

RTSS nie odczytuje zdarzeń tylko hook'uje funkcję Present też dzięki temu ma dokładny czas każdego wywołania tej funkcji.

 

Za pomocą NVIDIA Nsight Systems można sprawdzić nie tylko czasy kiedy gra skończy renderować każdą klatkę ale również kiedy klatka zostanie wyrenderowana przez GPU a także wyświetlona.

 

Opowiadasz bzdury, że nie da się tego dokładnie zmierzyć. Najwyżej przyznajesz, że ty tego nie potrafisz.

Edytowane przez SebastianFM
  • Upvote 1
Opublikowano
W dniu 2.02.2025 o 05:27, Keller napisał(a):

Wy to w ogóle badacie?

 

 

Szczerze, nie. Dopóki nie widzę wyraźnego szarpania lub nie powoduje to na myszce dziwnego lagowania to co do zasady nie dotykam :E A niskie 1% i 0.1% może powodować dosłownie wszystko włącznie z wolnym lub zapchanym dyskiem albo jakąś aplikacją w tle do monitorowania ... :E 

  • Upvote 1
Opublikowano
2 godziny temu, SebastianFM napisał(a):

@sideband, a ty znowu to samo. Wytłumacz mi jedno, jak taki pomiar może być mało wiarygodny skoro odczytywane są zdarzenia (events) z systemu operacyjnego, każde rejestrowane z bardzo dokładnym znacznikiem czasowym? 🙂 Zdarzenia rejestrowane przy każdym wywołaniu funkcji Present przez grę. PresentMon, używany przez CapFrameX czy FrameView, tylko odczytuje te zdarzenia. Samemu też je można bez problemu odczytać, nawet bez dodatkowego programu.

 

PresentMon to mógł mieć błędy w kodzie przy obliczaniu opóźnienia itp. a na pewno nie przy czasach kolejnych klatek. Kod źródłowy programu jest dostępny.

 

RTSS nie odczytuje zdarzeń tylko hook'uje funkcję Present też dzięki temu ma dokładny czas każdego wywołania tej funkcji.

 

Za pomocą NVIDIA Nsight Systems można sprawdzić nie tylko czasy kiedy gra skończy renderować każdą klatkę ale również kiedy klatka zostanie wyrenderowana przez GPU a także wyświetlona.

 

Opowiadasz bzdury, że nie da się tego dokładnie zmierzyć. Najwyżej przyznajesz, że ty tego nie potrafisz.

Ty mnie nie ucz co i jak działa ;) Jakby dało się coś kasy wyciągnąć ze złożenia FCAT-a to bym to zrobił inaczej nie będę wykładał sporo siana żeby komuś coś udowodnić co zostało udowodnione na pclabie w artykule.

A więcej nie będę się produkował i tak na tym forum, ponieważ znikają posty więc nie warto klepać więcej jak dwa zdania.

Opublikowano

Dostałem informację ze sklepu (zrobiłem zwrot), że u nich procesor (5700X3D) również nie działa i się resetuje komputer (Cache Hierarchy Error). Zaleciłem im wyłączenie oszczędzanie energii PCI-E w planie zasilania Windows, ciekawe czy przetestują.

 

Moje rozwiązanie opisałem tutaj 

 

Opublikowano (edytowane)

Ja też się nie będę mądrował na temat capframex itp., ale wtedy, kiedy mam ścięcie w grze to na wykresie właśnie w tym samym momencie widać skok. Ja mam serio gdzieś te wykresy, ale to jedyny sposób, żeby jakoś to pokazać innym...

999.png

99.png

Edytowane przez Adikon
  • Upvote 1
Opublikowano

O co tu biega?

 

 REPORTED HARD PAGEFAULTS
_________________________________________________________________________________________________________
Hard pagefaults are events that get triggered by making use of virtual memory that is not resident in RAM but backed by a memory mapped file on disk. The process of resolving the hard pagefault requires reading in the memory from disk while the process is interrupted and blocked from execution.

NOTE: some processes were hit by hard pagefaults. If these were programs producing audio, they are likely to interrupt the audio stream resulting in dropouts, clicks and pops. Check the Processes tab to see which programs were hit.

 

Process with highest pagefault count:                 cyberpunk2077.exe

Total number of hard pagefaults                       27
Hard pagefault count of hardest hit process:          21
Number of processes hit:                              4

Opublikowano (edytowane)

Może być problem że zapchałeś te 16gb ramu a pagefile jest ustawiony na dysk systemowy czyli twój niezawodny HDD :E (win standardowo zaczyna korzystać z pamięci wirtualnej po zajęciu 80% pamięci ram)

Edytowane przez Send1N
  • Upvote 1
Opublikowano (edytowane)

Jak zwykle przydałby się ktoś inny kto testuje na SSD, bo może każdy ma takie komunikaty jak używa pagefile :D No i nie, jest ustawiony na dysk D, czyli tam gdzie gierki.

 

Plus The highest measured SM BIOS interrupt or other stall was 159 microseconds. This is considered poor behavior. Your system may have difficulty handling multimedia in real-time and may be subject to unexpected stutters and unresponsive behavior. More info..

Ale to akurat gdy miałem włączonego Cybera i włączyłem WhySoSlow (analiza).


Po wyłączeniu brak błędów, więc może tak ma być, kto tam wie.

 

  

12 minut temu, Send1N napisał(a):

(win standardowo zaczyna korzystać z pamięci wirtualnej po zajęciu 80% pamięci ram)

Kij wie, bo teraz zrobilem test przy wlączonym tylko firefoxie i np. skakaniu an strony jak youtube i było użycie vram 6gb. I też:

 

Process with highest pagefault count:                 firefox.exe

Total number of hard pagefaults                       79
Hard pagefault count of hardest hit process:          68
Number of processes hit:                              8

 

 

Może to prędzej problem, że system zamiast korzystać z ramu, to leci na pagefile za ostro.

Edytowane przez Keller

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...