Skocz do zawartości

RTX 50x0 (Blackwell) - wątek zbiorczy


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
33 minuty temu, VRman napisał(a):

Skąd masz pewność, że to nie przez narzut na CPU chociażby.

Stąd, że obciążenie GPU 100%.

34 minuty temu, VRman napisał(a):

Apropo czemu pisałem, że różnica pod 20%:

W teście na HU masz 5070 w 1080p na ustawieniach max: 41fps, a radek 9070 50fps w LOWS. W AVG 48 vs. 61fps.

I ta różnica wynika z tego, że gry na UE5 nie siedzą Blackwellowi, a za to bardzo dobrze leżą RDNA 4. Bynajmniej nie wynika to z żadnych narzutów, o których nie masz pojęcia, tylko z architektury GPU i być może tego, że NVIDIA ma jakiś problem ze sterownikami pod UE5 od strony GPU (nie CPU!).

Tu masz Killing Floor 3, też na UE5:

https://ithardware.pl/testyirecenzje/killing_floor_3_test_kart_graficznych-43974.html#3

32% do przodu 9070 nad 5070 w 1080p i nie - TO NIE JEST NARZUT!

36 minut temu, VRman napisał(a):

Te karty powinny być porównywalne chyba.

Na jakiej podstawie ten wniosek? Znaczne wahania formy różnych architektur w różnych grach to norma.

37 minut temu, VRman napisał(a):

Nawet jak się uprzesz, że lows Cię nie interesuje, to w AVG masz śmieszne +12% względem 4090tki. Chyba się zgodzisz, że to nie jest normalny wynik 5090tki.

Jak najbardziej zdarzają się przypadki, gdzie przewaga 5090 nad 4090 jest śmieszna i to ponownie nie musi być CPU bottleneck. Choć w tym przypadku, jak pisałem wcześniej, 5090-tka może być lekko hamowana. Ale nawet jeżeli jest, nie ma to żadnego wpływu na wyniki słabszych GPU. Bottleneck ze strony CPU nie działa tak, jak Ci się wydaje, że działa.

  • Like 1
  • Upvote 1
Opublikowano
2 minuty temu, tomcug napisał(a):

Bottleneck ze strony CPU nie działa tak, jak Ci się wydaje, że działa.

Vice versa i na tym skończymy, bo obu nam brakuje wiedzy. Z tym, że ja mam tego świadomość. 

Opublikowano
2 godziny temu, Lameismyname napisał(a):

@SylwesterI. Ja rozumiem estetykę, efekt WOW itd. bo to ważne ale jak kupujesz samochód, to patrzysz priorytetowo czy silnik nie jest awaryjną jednostką, a nie czy plastik przy schowku ma wszędzie 3mm szparę xD 
Są rzeczy ważne i ważniejsze ;) No ale każdy wydaje swoje pieniądze jak chce. 

Porównanie do auta jest zupełnie nie trafione i wskazuje na brak argumentów, tu nie ma części mechanicznych ktore by sie zużywały, mało tego praktyka pokazuje że wieksze problemy eksploatacyjne są z kartami aib, jak cieknące termopady, spalone wtyczki, terkoczące wentyle, czy super sekcje zasilania w topowych asusach z świerszczami w gratisie 

Opublikowano (edytowane)
9 minut temu, tomcug napisał(a):

Stąd, że obciążenie GPU 100%.

tylko ze u Hu sie tego nie dowiesz??

Jedynie porównywając filmiki innych autorów albo przez porównaniu fps innych kart w równaniu z 1 niewiadomą %-)

 

Wydaje mi sie ze ze  robiłem testy Black Myth: Wukong w 200fps+  wiec nie spodziewam sie tu problemów z fps od strony cpu.

Choć narzut moze wystepować różny,w końcu sa to dwaj różni producenci

Edytowane przez janek25
Opublikowano
10 minut temu, VRman napisał(a):

Vice versa i na tym skończymy, bo obu nam brakuje wiedzy. Z tym, że ja mam tego świadomość. 

Spodziewałem się takiej odpowiedzi. Możesz się obrażać ile chcesz, ale jeżeli przy niskich FPS 61 vs 48, jednocześnie mając na wykresie RTX 5090 z wynikiem 101 FPS, dumasz nad tym, czy ta różnica 61 vs 48 FPS nie wynika przypadkiem z narzutu, to nie masz zielonego pojęcia, jak działa CPU bottleneck i to jest po prostu fakt.

W skrócie, w danej scenie procesor jest w stanie osiągnać x FPS, a karta graficzna y FPS, to na ekranie zobaczysz niższą z tej wartości. Jednocześnie oznacza to, że jeżeli przykładowo CPU ma wydajność 90 FPS, a GPU 60 FPS, to po zmianie procesora na taki, który w tym miejscu robi 70 FPS, na ekranie nie zobaczysz 40 FPS, tylko w dalszym ciągu 60 FPS. Przykład praktyczny na RTX 4080 oraz i9 + i3:

cyberpunk_2077_rtx_3080_ti_core_i9_fc3fd

cyberpunk_2077_rtx_3080_ti_core_i3_7ca33

Na i3 oczywiście obciążenie CPU dużo wyższe, bo mniej rdzeni, ale czy FPS w jakikolwiek sposób spadł? No nie bardzo, bo i3 w dalszym ciągu ma wystarczającą moc, żeby napędzić GPU w tej scenie.

12 minut temu, janek25 napisał(a):

tylko ze u Hu sie tego nie dowiesz??

Ale widzę u siebie, jak odpalę grę i to po prostu nie narzut zabija Blackwella w grach UE5 :)

  • Upvote 2
Opublikowano

 

10 minut temu, tomcug napisał(a):

W skrócie, w danej scenie procesor jest w stanie osiągnać x FPS, a karta graficzna y FPS, to na ekranie zobaczysz niższą z tej wartości

Szkoda, że pomijasz co nie pasuje.

A nie pasuje: "interesuję się tematem od 20 lat". Chyba takich oczywistości by nie trzeba było pisać komuś kto to obserwuje 20 lat, nie sądzisz?

A tu dochodzimy do tego co pisałem wyżej: to jest skomplikowane. Bardziej niż się ludziom wydaje. 

 

W 2005r się cała chmara ludzi na mnie rzuciła, że śmiem się kłócić z gościem co jest szanowanym recenzentem, że on to w całej Polsce ma szacunek, bo się zna i dobrze testy robi. I jak on mówi, że w Far Cry 36 to wina silnika a nie braku CPU to tak jest. 

A potem wyszło, że nie miał racji.

 

Możesz o czymś nie wiedzieć. Ja też mogę o czymś nie wiedzieć. Fakt jest taki, że Radki mają mniejszy narzut ogólnie, nie tylko w grach na UE, co pokazali na HU nie tak dawno temu.

Teraz widzimy grę, która niedomaga na Nvidiach i ja nie skreślę tej możliwości tylko dlatego, że "tak się wydaje". 

 

Wykorzystanie 100% GPU to prawdopodobnie celny argument. Ale niekoniecznie. Nie wiemy co jest pod maską. Nie wiemy JAK Nvidia sobie ustawiła sterownik. Wiesz przecież, że Radki i NV inaczej podchodzą do niektórych rzeczy. NV część wywala na proca, a AMD nie. Do tego serio, to JEST bardzo skomplikowany temat i ktoś nie będący programistą piszącym sterowniki dla AMD/NV czy Intela raczej nie powinien się wypowiadać z pewnością.

 

 

Testy w 720p, o czym wspomniał kolega kilka postów wyżej, mogą pomóc ale nie muszą. Trzeba by przypilnować aby ilość detali nie spadła w 720p a tylko rozdzielczość.

 

Oczywiście, że to nie musi być narzut na CPU. Ja tylko radzę tej możliwości nie wykluczać. 

 

Borderlands naprawdę poruszyło społeczność. Może się czegoś ciekawego dowiemy w najbliższych dniach. 

Opublikowano (edytowane)
13 minut temu, tomcug napisał(a):

RTX 3060 i nowa gra na UE5? Odważny chłop %-)

Przecież on dla jaj  i z ciekawości odpala wszystko na 20 kartach jakie ma. W tym na gtx 1650 w Bordlerlands też robił "test". :)

 

 

 

9 minut temu, Alek_M napisał(a):

Hej, mam możliwość wymiany lub zwrot kasy z kartę w ramach rękojmi i kwotowo łapię się na RTX 5080, czy brać jakiś model dostępny, czy kasa i czekać na nowe karty?

 

Może być warto poczekać. A może wersje 24GB będą cholernie drogie i o tyle droższe, że nie warto było czekać.

Na sensowne 5080 24GB za 5300zł (obecna cena tańszych, ale nie tragicznych)  nadziei sobie nie rób.

No i czas. Styczeń optymistycznie, ale też są realne luty marzec, jako moment gdy pojawią się w cenach nie z kosmosu.

Musisz zadać sobie pytane na kiedy i do czego chcesz tą kartę i wtedy pojdąć decyzję.

Edytowane przez VRman
  • Upvote 2
Opublikowano
18 minut temu, SylwesterI. napisał(a):

Porównanie do auta jest zupełnie nie trafione i wskazuje na brak argumentów, tu nie ma części mechanicznych ktore by sie zużywały, mało tego praktyka pokazuje że wieksze problemy eksploatacyjne są z kartami aib, jak cieknące termopady, spalone wtyczki, terkoczące wentyle, czy super sekcje zasilania w topowych asusach z świerszczami w gratisie 

Są różnej jakości komponenty na PCB, które też mają różną żywotność i reputację. Tu jest temat rzeka chociaż tak jak wspomniałem - w FE są na przyzwoitym poziomie.
Akurat świerszcze też są często domeną modeli Founders Edition co możesz znaleźć w wielu źródłach czy nawet dowiedzieć się od kolegów z forum, którzy nieraz o tym pisali.
Z temperaturą i kulturą pracy też różnie bywa, zależy od modelu - najczęściej jest to poziom zbliżony do kart MSRP od AiB więc bez szału.
Ja nie mówię, że to zły wybór. Jak w słynnym powiedzeniu - nie ma złych kart tylko są te źle wycenione.
Natomiast kompletnie się nie zgadzam jeżeli chodzi o pchanie Foundersów na piedestał. To nie jest topka i nigdy nie była.

A tak na marginesie... pierwsze zgłoszenia o spalonych wtyczkach były na FE xD 

Opublikowano
5 minut temu, Smalec napisał(a):

0:19 "zestawiam ją z procesorem i5 12600 kilofaradów". Lektor ai w formie :hihot:

To jest specjalna wersja samochodowa do karty która też jest w nich popularna (0:50) :E

co mam dodawać do linku by tego lektora nie dawała? W youtube mi go nie włącza.

Opublikowano
29 minut temu, VRman napisał(a):

A tu dochodzimy do tego co pisałem wyżej: to jest skomplikowane. Bardziej niż się ludziom wydaje.

To Tobie się wydaje, że jest to bardziej skomplikowane niż w rzeczywistości :)

29 minut temu, VRman napisał(a):

Wykorzystanie 100% GPU to prawdopodobnie celny argument. Ale niekoniecznie.

A czy argument, że na Ryzenie 5 7600 dokładnie tak samo dostaje bęcki RTX 5070 od RX 9070 w Killing Floor 3 jak na Core i9-13900K, jest dla Ciebie wystarczający? FPS bez zmian po takim "downgrade" CPU :)

29 minut temu, VRman napisał(a):

Możesz o czymś nie wiedzieć. Ja też mogę o czymś nie wiedzieć. Fakt jest taki, że Radki mają mniejszy narzut ogólnie, nie tylko w grach na UE, co pokazali na HU nie tak dawno temu.

No widzisz, a ja robiłem niedawno testy i wcale nie było istotnej różnicy w osiągach CPU między GF a Radeonami. HU generalnie dobiera bardzo kiepskie miejsca testowe, oni nawet w 1080p w tych testach skalowania CPU/GPU mają problem, żeby nie mieć płaskich wykresów.

https://ithardware.pl/testyirecenzje/wydajnosc_procesorow_z_gpu_amd_intel_nvidia-41454.html

https://ithardware.pl/testyirecenzje/wydajnosc_procesorow_z_gpu_amd_intel_nvidia_platforma_am5-41733.html

Tak czy inaczej, nie ma żadnych obiektywnych przesłanek za tym, że problemy Blackwella z UE5 mają cokolwiek wspólnego z wydajnością CPU. Bo po prostu nie mają.

31 minut temu, VRman napisał(a):

Wiesz przecież, że Radki i NV inaczej podchodzą do niektórych rzeczy. NV część wywala na proca, a AMD nie.

No właśnie nie wiem. Chodzi Ci o nieprawdziwe doniesienia o "programowym schedulerze"?

  • Upvote 1
Opublikowano

Dobrze wiedzieć że NVIDIA nie ma problemów z narzutem w dx12. Po latach trochę taki mit 

Z tym że oglądałem film z Harry Pottera w mniej niż 60 FPS i tam widziałem dużą różnicę w narzucie 

Opublikowano
31 minut temu, tomcug napisał(a):

Chodzi Ci o nieprawdziwe doniesienia o "programowym schedulerze"?

Jak się na czymś znam to to piszę. Jak się nie znam to też to piszę. I zawsze jest źle, bo w pierwszym przypadku wyśmiewanie, że się mądrzę i wywyższam, a w drugim przypadku wyciąganie "wniosków", że jak się na czymś nie znam, to znaczy że nie znam się na niczym. Dlatego wiem, że sobie teraz tym zdaniem strzelam w stopę, ale trudno: Nie, nie znam tego akurat tematu dobrze. Tyle co przeczytałem tutaj w wątku. Tak, raczej chodziło o to. No chyba, że jest jeszcze co innego, co NV liczy na CPU, a AMD na procu.

Daj linka albo napisz coś więcej, żebym mógł sobie zamknąć ten temat i opierać się na prawdziwym info, skoro się tutaj nadziałem na prawdziwe (o ile tu masz rację, a zakładam, że masz)

 

Co do testów HU vs. Twoje, to wybacz, ale ich fachowość cenię wyżej. Bez obrazy.

Opublikowano
2 minuty temu, VRman napisał(a):

Jak się na czymś znam to to piszę. Jak się nie znam to też to piszę. I zawsze jest źle, bo w pierwszym przypadku wyśmiewanie, że się mądrzę i wywyższam, a w drugim przypadku wyciąganie "wniosków", że jak się na czymś nie znam, to znaczy że nie znam się na niczym. Dlatego wiem, że sobie teraz tym zdaniem strzelam w stopę, ale trudno: Nie, nie znam tego akurat tematu dobrze. Tyle co przeczytałem tutaj w wątku. Tak, raczej chodziło o to. No chyba, że jest jeszcze co innego, co NV liczy na CPU, a AMD na procu.

Daj linka albo napisz coś więcej, żebym mógł sobie zamknąć ten temat i opierać się na prawdziwym info, skoro się tutaj nadziałem na prawdziwe (o ile tu masz rację, a zakładam, że masz)

Ale to Ty piszesz, że AMD liczy co innego na procu niż NV, a nie ja. Więc to Ty musisz podać źródło.

2 minuty temu, VRman napisał(a):

Co do testów HU vs. Twoje, to wybacz, ale ich fachowość cenię wyżej. Bez obrazy.

Jak wyżej cenisz eksperta, który musi detale ciąć, żeby mu w 1080p na mocnych GPU nie wychodziły płaskie wykresy w jego testach skalowania CPU/GPU, no to co kto lubi :)

Opublikowano

Tomcug mogłbyś zrobć test opengl na wolfestainach z unlokiem na 60 fps 

Na dx11.12 to jest wszedzie test narzutu

W opengl byłbyś pierwszy a jeszcze 4 lata temu nie pograłeś na radeonie w 60 fps

Nikt nie wie gdzie jest sufit

10 minut temu, tomcug napisał(a):

Ale to Ty piszesz, że AMD liczy co innego na procu niż NV, a nie ja. Więc to Ty musisz podać źródło.

27_test_ryzen_7_5800x_i_radeon_rx_6800_x

nvidia vs radeon

27_test_ryzen_7_5800x_i_radeon_rx_6800_x

https://www.purepc.pl/test-ryzen-7-5800x-i-radeon-rx-6800-xt-w-miejscach-procesorowych

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×
×
  • Dodaj nową pozycję...