Skocz do zawartości

RTX 50x0 (Blackwell) - wątek zbiorczy


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Tak, heaven to słabiutki test stabilności, Może coś na UE5? borderlands 4 dobrze tempeuje zapędy overclockerów ;D, całkiem spoko jest też ostatni dying light, mimo że bez raytracingu mi zamiótł profil oc/uv któr y miałem stabilny (nie kwiknął od maja). A póżniej gorzkie żale, naprawcie sterowniki spaczujcie grę , od zawsze to samo.

Edytowane przez b1ela5
Opublikowano (edytowane)
18 minut temu, b1ela5 napisał(a):

Masz rację, po prostu chciałem sobie swobodnie podyskutować, forum branżowe, zawsze fajnie wymienić spostrzeżenia.

Chłopie, ale to chyba pomyliłeś miejsce. To jest wątek o 50x0 dla posiadaczy serii 40x0. Tu trzeba chwalić przede wszystkim 4090 za zasługi wniesione do gejmingu i krytykować 5090 za niszczenie branży. Wasze zadowolenie to jest zwykłe pucowanie własnych jajec (cyt. z forum). Zadowoleni możecie być tylko z 4090, ale nie z szybszej karty jaka jest 5090. Wam chyba sufit na łeb się spadł. Jesteście dumbassami i tępymi ludkami (cytaty z forum), które nabiły tylko kabzę Jensenowi. Blackwell jest nierówny tak jak Wy macie nierówno pod sufitem. To 4090 jest prawdziwym królem, bo to właśnie on daje stabilne 58 FPS z dlss Q i FGx2.

Edytowane przez DżonyBi
Opublikowano (edytowane)
3 minuty temu, DżonyBi napisał(a):

Chłopie, ale to chyba pomyliłeś miejsce. To jest wątek o 50x0 dla posiadaczy serii 40x0. Tu trzeba chwalić przede wszystkim 4090 za długi wniesione do gejmingu i krytykować 5090. Wasze zadowolenie to jest zwykłe pucowanie własnych jajec (cyt. z forum). Zadowoleni możecie być tylko z 4090, ale nie z szybszej karty jaka jest 5090. Wam chyba sufit na łeb się spadł. Jesteście dumbassami i tępymi ludkami (cytaty z forum), które nabiły tylko kabzę Jensenowi. Blackwell jest nierówny tak jak Wy macie nierówno pod sufitem. To 4090 jest prawdziwym królem, bo to właśnie on daje stabilne 58 FPS z dlss Q i FGx2

Idę się ubiczować. przepraszam Was, nie chciałem. ;/ ;D Karawana jedzie nieubłaganie dalej, tak tak, znam te najbardziej opłacalne zakupy dekady, każdy kto tu siedzi chwilę wie ze to brednie, jak mówił mój wybitny kolega z forum pc które dawno zamknięto, są tacy co kupują i tacy co wiecznie czekają na okazje. Czas mija a ciagle cos w tym jest ;)

Edytowane przez b1ela5
Opublikowano
12 minut temu, maxmaster027 napisał(a):

Fajny poradnik dla laikow. Na prawde dobrze wytłumaczone. Jak ktos stawia pierwsze kroki to cos takiego złoto. Co prawda z tym Heaven benchmark jako tester stabilnosci bym polenizlował. Ale mniejsza o wiekszosc. 

No nie wiem czy taki dobry bo kręci zegar gpu do 3k na tablicy-->efektywnie otrzymuje boost 2850 w grach i nie zastanawia się czemu jedno z drugim nie współgra (może mieć zbliżone wartości). Przynajmniej nazywa to prawidłowo uv + oc a nie jak co niektórzy, że to uv%-)

Opublikowano (edytowane)

Moim zdaniem przy dobrym aib można spokojnie zacząć zbawę od 950mv, 900mv w dół są dobre dla słabszych chłodzeń. 975V, 3000 mhz na krzywej v/f afterburner, to dobry początek, jak się wysypuje to albo zegar w dół albo 3000 na 1V. To jest spoko punkt wyjścia.(dla 5090)

Edytowane przez b1ela5
Opublikowano
10 minut temu, jankooo napisał(a):

No nie wiem czy taki dobry bo kręci zegar gpu do 3k na tablicy-->efektywnie otrzymuje boost 2850 w grach i nie zastanawia się czemu jedno z drugim nie współgra (może mieć zbliżone wartości). Przynajmniej nazywa to prawidłowo uv + oc a nie jak co niektórzy, że to uv%-)

Ale Ty nie jesteś laikiem, wiec patrzysz na to z innej perspektywy. Ktos kto kupił GPU i chce zrobic OC taki poradnik jest przydatny. 
 

 

22 minuty temu, Kadajo napisał(a):

Macie dobry, świeży test na stabilność.

 

 

Taki sobie ogolnie w 4k DLAA przez moment spada do 16fps z wszystkimi opcjami :zdziwko:

Opublikowano (edytowane)

Ja początkowo schodziłem w okolice 910-915mV, ale stwierdziłem, że to bez sensu. Stanąłem na 930mV i spokojnie z zapasem utrzymuje stockowy boost tj. ~2850MHz, a zużycie dalej okolice 450W przy najbardziej wymagających scenariuszach.

Edytowane przez DżonyBi
Opublikowano (edytowane)
7 minut temu, DżonyBi napisał(a):

Ja początkowo schodziłem w okolice 910-915mV, ale stwierdziłem, że to bez sensu. Stanąłem na 930mV i spokojnie z zapasem utrzymuje stockowy boost tj. ~2850MHz, a zużycie dalej okolice 450W przy najbardziej wymagających scenariuszach.

Dokladnie, jakbyś dorzucił do 950mV temepratrura może by drgneła o 1-2 stopnie. Też tak ciułałem te megaherce, teraz mam 3000 mhz na 1,000V, niestety nie wygrałem na loterii krzemowej, ale mając odcięty woltaż na 1,000V karta pracuje na 0.985V z zegarem 2940-2925, max pobór mocy to około 520W a wynik w steel nomad ponad 15600 plt. dodatkowo pamieć +1000, na 30K. bardzo wyważony punkt jak dla mnie przynajmniej dla chłodzenia vanguard od msi.

Edytowane przez b1ela5
Opublikowano (edytowane)

https://quasarzone.com/bbs/qc_plan/views/38662#p4

 

Wyniki z 10 gier 5090 FE

Od dołu: 850mV; 900mV; stock, oc

 

990f22777a0fdad6c3fde00f8de0fed3.webp.5e4b5c4feadee41c129f19403840a3b6.webp07a97da24474b3a9cc73f8ae9c9a75d7.webp.e59d8c31972554af84bfe56da3bd939d.webp

 

"Undervolting: 2% redukcji wydajności, oszczędność energii 100 W!

Efekt redukcji poboru mocy dzięki ustawieniu undervoltingu na 900 mV, które obniża napięcie bazowe ~10% w przypadku karty RTX 5090 Founders Edition, jest niewyobrażalny. Choć różni się to w zależności od gry, pobór mocy spada o około 20%, co daje spadek ~100 W. Z drugiej strony, spadek wydajności jest bardzo niewielki w porównaniu do poziomu redukcji poboru mocy. Nawet w grze z największą różnicą wydajności wynosi on zaledwie około 4,5%, a średni spadek to około 2%."

Edytowane przez DżonyBi
  • Like 1
  • Upvote 3
Opublikowano (edytowane)
6 godzin temu, Kadajo napisał(a):

Co tylko potwierdza jaką kupą energetyczną są te układy ;) 

Tak, tak, wiemy Kadajo. 4090 to król. 

 

5090 ma jeszcze jedną cechę. Wystarczy o niej napisać i od razu widać, kogo najbardziej piecze. 🤣

Edytowane przez DżonyBi
Opublikowano

umarł król niech żyje król! :cool:

5090 to top i tego  nikt  nie kwestionuje, ale 5090 to też po prostu przeskalowana w górę 4090 co pokazują uśrednione testy

a wystarczyłoby extra 12GB VRAM żeby się odkleić lekko w górę i mieścić sensowne modele w całości, ale to byłby zupełnie inny segment rynku...

 

Opublikowano
39 minut temu, DżonyBi napisał(a):

Tak, tak, wiemy Kadajo. 4090 to król. 

 

5090 ma jeszcze jedną cechę. Wystarczy o niej napisać i od razu widać, kogo najbardziej piecze. 🤣

4 to takie same kupsztyle pod względem poboru jak 5 wiec coś ci się pomyliło :)

Opublikowano

Karty ze średniego tier ciągną ponad 220W, 70 Ti praktycznie 300W

Już sam fakt jak mocno UV obniża pobór prądu a jak mało to wpływa na wydajnosc pokazuje wszystko co trzeba wiedzieć.

Nie wiem co ty chcesz uzasadniać.

Nvidia od praktycznie 2 generacji już żyłuje układy pod korek aby wycisnąć każdy % by tabelki jakoś wyglądały, pewnie przy Rubinie będzie jeszcze gorzej ale jak biały rycerz wjedzie MFGx8 a kto wie może tutaj zaczną dzielić włosa i 6090 będzie miał x16.

Opublikowano

Ale tak szczerze ktos uwaza, ze mfg x8 jest realne? Przecież przy x4 juz jest tyle ale, że szkoda gadaćxD

7 godzin temu, Doamdor napisał(a):

podkręcony RTX 5070Ti 350W

Nie da rady bo brakuje V. Może jakiś selekt albo specjalny scenariusz ale realnie to tak koło 335W max ile mi sie udało wycisnąć poboru po OC.

Opublikowano
1 minutę temu, jankooo napisał(a):

Ale tak szczerze ktos uwaza, ze mfg x8 jest realne? Przecież przy x4 juz jest tyle ale, że szkoda gadaćxD

Nvidia sama oficjalnie przyznała ze w przyszłości będą w stanie dojść do x16 wiec jestem przekonany ze x8 już przy Rubinie zobaczymy.

Opublikowano

Cała ta sprzeczka przypomniała mi, że też zrobiłem trochę testów przy wymianie karty. Nie pamiętam już czemu nie wrzuciłem tego wcześniej, chyba po prostu wszyscy wtedy emocjonowali się piszczącymi Astralami Pipka i palącymi wtyczkami na youtube, więc nie chciałem offtopu robić :E

 

Nie są to pełne benchmarki tylko statyczne sceny. Wczytuję save'a, odczytuję jaki jest FPS oraz pobór mocy w Afterburnerze i tak dla każdej gry. Testy są w 4k z limitem na 120 FPS, bo bardziej niż maksymalny FPS interesuje mnie pobór mocy przy maksymalnym odświeżaniu mojego monitora. Jeśli obie karty generują 120 FPS w danej grze, można sobie ładnie porównać jakim kosztem mocy. 

 

Ogólnie na stock ustawieniach wzrost FPS jest z grubsza proporcjonalny do wzrostu poboru mocy. Czasem lepiej czasem gorzej, im więcej RTX tym lepiej (przeważnie). Szkoda że nie wszędzie są takie wzrosty jak w Q2RTX. Po mocnym UV 5090 ma około 10% lepszy perf/W niż 4090 po mocnym UV.

 

Ciekawie wygląda AC Odyssey bo tam widać jakiś bottleneck w architekturze Blackwell. Wzrost FPS mizerny względem Ady, karta raportuje 100% obciążenia chociaż nie pobiera dużo W i bardzo dużo traci po UV (ale też pobór mocy bardzo wtedy spada).

 

Karty na stock 1050 mV.

 

Screenshot2025-11-06090308.thumb.png.bc98f05046351adcf9bc8b461939dfd3.png

 

Karty po mocnym UV.

 

Screenshot2025-11-06090437.thumb.png.de382c4393967f86719b964ef2ab1f1c.png

 

Stock 5090 vs mocne UV.

 

Screenshot2025-11-06090947.thumb.png.ea5fd02390a2501c2e7083d3a5475035.png

 

 

 

 

 

  • Upvote 4
Opublikowano

10%... :smiech:

Ale szczerze przyznam to i tak więcej niż myślałem.

To co ? Rubinek tez 10% czy mniej ? :E

 

Trzeba jakieś Bingo forumowe zrobić :D

 

 

Ciekawe ze zmniejszyli napięcia stockowe na 1.050

Ja u siebie mogę dowalić 1.150 czy jakoś tak.

Wiem ze pomniejsze Superki czy chyba nowe wersje 4090 już tez miały 1.050

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   1 użytkownik


  • Popularne tematy

  • Najnowsze posty

    • Być ładnym i się tak oszpecić... nie wiem czym to jest spowodowane, czy faktycznie strzępkiem mózgu czy ogólnym stereotypom że kobieta bez "lifitingu" jest brzydka.
    • Zacznij od formata i zainstalowania podstawowych rzeczy, msi center i tam tylko sterowniki do chpisetu i nic więcej, stery do grafy trochę starsze i testuj. Żadnych light, razerów i co przyjdzie Ci jeszcze do głowy, tym bardziej programów monitorujących, bo to też potrafi działać negatywnie na gry jak i na psychikę  .W obecnym stanie możesz jeszcze wrzucić ss z latencymoon. Czy w ww grach różnicę robią ustawienia graficzne? Tzn. czy jak dasz wszystko na low to jest taki sam efekt jak na Twoich ustawieniach? Czy jak ograniczysz liczę klatek do 60fps, to też jest problem? Ja wiem że w grach online trzeba mieć więcej, ale z ciekawości możesz zobaczyć. Oczywiście blokujesz klatki o te 3 mniej, niż masz odświeżanie monitora? A tak na marginesie możesz poczytać  https://forum.ithardware.pl/topic/8975-stuttering-latencymon/ https://forum.ithardware.pl/topic/8444-stuttering-w-grach/#comments tylko tutaj są procki od AMD czy ludzie sobie z tym poradzili to nie wiem, trzeba się zagłębić, aaa jeszcze mamy jednego kolegę którego stuttery już długo męczą i sobie z tym nie poradził, też na AMD.      
    • Zależy czy procesor jest lutowany, ale tego lapka to się powinno oddać na elektrozłom i każda zł zainwestowana w niego to wyrzucanie pieniędzy w błoto.  Chyba że lubisz takie rzeczy i robisz to dla sportu to poczekaj na kogoś innego o ile w ogóle się taki znajdzie. Z mojej strony to elektrozłom i powinno się go zutylizować a nie używać  
    • Witam, poszukuję pomocy w rozwiązaniu problemów z micro stutteringu na zestawie: GPU - 5070 12 GB Gigabyte CPU - i5 14600kf MOBO - MSI PRO B760-P WIFI DDR4 CHŁODZENIE - PEERLESS ASSASIN 120  RAM - 32GB VIPER DDR4 3600MHZ A2 B2 (podczas zmiany nie miałem budżetu na DDR5 a szybko potrzebowałem nowej płyty do cpu) PSU - CORSAIR RMX 650W 80 GOLD PLUS DYSKI - M2 NVME SSD SAMSUNG 970 EVO PLUS 500GB + SATA SSD CRUCIAL MX 500 1TB  MONITORY - AOC24 1080/144HZ DISPLAY PORT + PHILIPS24/1080/60HZ DVI (podpięte w kartę graficzną nie płytę główną)  SYSTEM - WINDOWS 11 SOFTWARE który może powodować problemy i robić problem z frame time (?) - msi center + msi mystic light (odinstalowałem jednak za pewne siedzi dalej w rejestrze itd), razer synapse, sterowniki do chipsetu, intel gna, realtek, realtek ethernet, intel serial io, najnowszy sterownik nvidia game ready, sterowniki dźwiękowe itd. ( WSZYSTKIE NAKŁADKI DISCORD/NVIDIA WYŁĄCZONE ) Bios aktualny z września (7D98v1F) , wcześniej korzystałem z wersji beta z okresu maja (7D98v1F1(Beta version)) Zawsze robiłem UV poprzez cpu lite load ponieważ temperatury były przesadzone, testowałem różne ustawienia, od personalnych poradników na forum msi do losowych porad innych osób. (nawet bez uv na wyższych temp było to samo)   Linia czasowa zmiany podzespołów:  Procesor na początku tego roku razem z płytą główną, Karta graficzna w sierpniu, Reszta podzespołów: płyta główna, ram, zasilacz, itd z poprzednich zestawów ( posiadane przez 3-5 lat ) Posiadałem wcześniej rx 6700 xt  + i5 10600k, następnie 4060 ti + 10600k (zwróciłem kartę ponieważ nie byłem zadowolony z wydajności) 5060 ti + 14600kf (bardzo głośne cewki, zwrot) aktualnie 5070 i5 14600kf  Ważna informacja, na wymienionych zestawach które posiadałem przez okres 2-3 lat praktycznie na każdym miałem ten sam problem z micro stutteringiem, raz większy raz mniejszy, teraz dopiero poważnie się za to biorę bo jednak wolałbym żeby taki zestaw dawał z siebie trochę więcej stabilności i frajdy. Zawsze robiłem DDU czy nawet format więc nigdy nie było problemów żeby sterowniki się ze sobą "gryzły"  Opis problemu:  Grając w większość gier odczuwam dziwny micro stuttering, gram zwykle na vsyncu ponieważ bez niego występuje problem z screen tearingiem i rozjeżdżającym obrazem (limit fps nie poprawia tego lub zaburza płynność obrazu), fps spadają z 144 na 142/141 lub nawet 138, w 90% spadek FPS pojawia się w losowym momencie. Podczas akcji FPS jest idealnie stabilny. Praktycznie nie ważne co się dzieje nie odczuwałem spadków poprzez brak zapasu mocy zestawu. Micro stuttering występuje w momencie kiedy np stoję w miejscu lub akcja w danej grze "ucicha". Testowałem też bez vsync, limit fps, odblokowane fps, praktycznie w każdym ustawieniu jednak było to czuć. Gry które najbardziej na to cierpią i praktycznie zabierają całą zabawę z rozgrywki to:  Numer 1 - War Thunder, gram na wysokich/max ustawieniach, gra wojenna jak to wiadomo pełno akcji, wybuchów itd, fps idealnie stabilny, za to natomiast jadę pojazdem, na ekranie spokój, spadki fps do 140 z 144 co kilkadziesiąt sekund lub w dobrym okresie co kilka minut.  ( cpu 20-40% gpu 75% )  Numer 2 - Fortnite, gram na ustawieniach wydajnościowych, testowałem jednak też Direct 11 czy 12, tutaj również problem wygląda praktycznie tak samo chociaż myślę że o wiele bardziej agresywnie, spadki 1 low % z 144 na 90 itd.  Numer 3 - Valorant/League of Legends, sytuacja taka sama jak wyżej, akcja, duża ilość rzeczy dziejących się na ekranie, fps idealnie stabilny, losowe momenty i rwanie fps.  Numer 4 - Minecraft edycja z microsoft store, czuję dość częsty i mocniejszy stuttering nawet przy zmianie renderowania chunków itd. Inne gry to np:  CS2 - działa u mnie na wysokich praktycznie idealnie, nigdy nie odczułem żadnych spadków nie ważne co, Gry wyścigowe pokroju forza horizon/forza motorsport/need for speed itd ustawienia ultra bez problemów,  Rainbow Six Siege tak samo ustawienia ultra, 144 fps prawie idealnie jednak od czasu do czasu coś chrupnie. Elden Ring/Nightrein ultra 60 fps idealnie. Dodam jeszcze że podczas grania i rozmawiania jednocześnie na Discordzie problem pogłębia się/występuje częściej ( akceleracja sprzętowa wyłączona! ) Na tym zestawie nie miałem żadnego bluee screena czy losowego wyłączania kompa, jedyne co pamiętam to kilkukrotny problem z brakiem pamięci wirtualnej, udało się to naprawić poprzez powiększenie go.  Temperatury GPU to zwykle 40-60+, cpu 40-65+ stopni (bez uv np 75 w stresie podczas grania) Rzeczy jakie testowałem:  różne ustawienia BIOSU, UV, bez UV, różne ustawienia zasilania, wyłączanie, hyper threading itd itd itd... nowy bios, xmp włączony/wyłączony zmiany zarządzania energią w nvidia czy panel sterowania, odinstalowanie xbox game bar,  zmiany ustawień gry czy akceleracja gpu w windowsie,  zmiany zarządzania energią karty sieciowej i magistracji usb w menedżerze urządzeń,  wyłączenie karty sieciowej i granie na wifi a następnie wyłączenie w biosie bluetooth + wifi, granie na 1 monitorze z odpiętym całkowicie drugim,  przesłanie całej gry która powoduje problemy + shader cache na dysk NVME + fizyczne odpięcie SATA żeby na pewno nie przeszkadzał,  reset shader cache + zwiększenie rozmiaru pamięci podręcznej,  wyłączenie szybkiego rozruchu w windowsie,  różne ustawienia skalowania nvidia,  zmiana hz w klawiaturze i myszce, wyłączona izolacja rdzenia windows,  AKTUALNE USTAWIENIA BIOSU:  Włączone XMP, resizable bar, intel default power 181W, CPU LITE LOAD 15, C1E włączone, Hyper Threading włączone, E Cores P Cores itd tak samo włączone, CEP ( Current Excursion Protection) włączone (sprawdzałem z wyłączonym), reszta default praktycznie. Co mogę jeszcze zrobić, potestować żeby to naprawić? Tak jak mówię problem występował na poprzednich zestawach, od 4-5 lat posiadam ten sam RAM oraz zasilacz plus dyski, gram na 1080p w 144fps locked więc myślę że to nie wina braku mocy. Jedynie zmieniały się karty czy procesor. Można powiedzieć że problem nie jest jakoś bardzo drastyczny jednak posiadam znajomych którzy mają podobne zestawu lub lekko gorsze i nie odczuwają takiego micro stutteringu a i ja czasami mam dni gdzie wszystko działa prawie na medal, jednak następnego dnia jest 2x gorzej. Szukam rozwiązań żeby osiągnąć jak najlepszą stabilność, sprzęt wyciąga zwykłe +200/250 fps na wysokich/ultra w tych gierkach więc fajnie byłoby uzyskać płynność na tych 144 fps przy aktualnym monitorze a w przyszłości po upgrade na lepsze wyniki. Jest sens coś tam jeszcze grzebać czy może kolejny format + sterowniki gpu + chipset i wtedy testować i szukać winowajcy? Czy może jakieś konkretne ustawienia posprawdzać w biosie chociaż wątpię że jest rzecz której nie ruszałem. Dodatkowo jak sięgam pamięcią to na gorszym zestawie gdy były spadki fps to występowały one w racjonalnym momencie a w okresie spokojnym fps trzymał się stabilnie, tutaj prawie na odwrót.  Moim głównym celem jest po prostu ustabilizowanie frame time bez losowych spadków i czysta frajda w ulubionych gierkach niż jakieś wygórowane wyniki w benchmarkach. Z góry przepraszam za jakieś błędy w opisie czy ocenie sytuacji ale dopiero pierwszy raz zabieram się za diagnostykę problemów tego typu i nie ogarniam, dziękuję za pomoc i w razie pytań postaram się udzielić dalszych informacji.   
  • Aktywni użytkownicy

×
×
  • Dodaj nową pozycję...