Skocz do zawartości

Transformacja energetyczna - OZE / fuzja jądrowa / paliwa kopalne / CO2 / ceny energii / elektromobilność


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)
9 minut temu, tgolik napisał(a):

A po co mi zwykły golf jak za 120 tys. mogę mieć porządną octavię?

A po co komuś bieda Octavia z malutkim silnikiem, manualem i żałosnym wyposażeniem, jak za 120k można mieć mocniejszy silnik, automat, bardzo bogate wyposażenie, lepsze materiały i 7 letnią gwarancję? 

Skonfiguruj tę Octavie aby dorównywała Chińczykowi i wówczas porównaj cenę :E

 

Tylko proszę nie pisz po co komuś lepszy silnik, automat i wyposażenie :E

Edytowane przez MaxaM
Opublikowano
6 minut temu, MaxaM napisał(a):

Maluchy przestały być sprzedawane w 2000 roku :E
Zwykły Golf z wyposażeniem dobija do 200k zł, a Passat 250k :E

A teraz sprawdź do jakich cen dobijają samochody premium.

Może już weź nie odlatuj, ceny golfa startują od 119tys. a za 140tys. masz wersję r-line. Podobnie passat. To, że masz tak rozległe widełki świadczy o tym, że masz multum możliwości w konfiguracji czego nie ma w chińskich autach. Tam jedynie co możesz zmienić to kolor.

Cytat

Dla typowej osoby liczy się jedynie o ile portfel będzie lżejszy po kupnie i sprzedaży. 

Dla typowej osoby kupującej auto premium liczy się prestiż. 

Cytat

Jeśli auto na start było tańsze o 100-150k, to w którym przypadku więcej stracisz? 

Jeśli utrata wartości będzie większa niż np. mercedesa to ta różnica szybko stopnieje. I nie sądzę by chińskie auto miało mniejszą utratę wartości niż merc czy np. porsche.

Cytat

A po co Ci teraz rynek części zamiennych? 

A to teraz nie potrzeba części? Auta jeżdżą 7 lat bezobsługowo?:E

Cytat

Rynek ma całe 7 lat na przygotowanie się

Rynek?? Chyba producenci. A jaką masz gwarancję, że za te 7 lat jeszcze te marki będą na europejskim rynku?

Cytat

Aha, czyli dawać markę na wymarciu z nikłą sprzedażą jest ok, ale rosnące chińskie marki ze znacznie większą sprzedażą, to już plankton i nie warto dawać ich do statystyk

Zapytaj tych z Samar. Podliczali konkretne marki a nie całe państwo czy mega korporacje zrzeszające kilkanaście firm. 

Opublikowano

Generalnie nie wiem co to jest chińczyk. Zaproponujesz jakiś model?

 

P.S.

Mam w tej chwili Rapida wystarczająco mocnego i palącego 5l diesla w ruchu mieszanym, którego nie zamieniłbym na inny samochód. Octavia to dla mnie luksus, niezbyt uzasadniony.

Opublikowano (edytowane)

 

 

 

39 minut temu, Cappucino napisał(a):

Może już weź nie odlatuj, ceny golfa startują od 119tys. a za 140tys. masz wersję r-line.

Jeśli robimy porównania, to porównujemy zbliżone konfiguracje.

 

39 minut temu, Cappucino napisał(a):

Auta jeżdżą 7 lat bezobsługowo?:E

Typowo jeżdżą 2 lata jeśli już mówimy o VW, chyba że właściciel wykupi dodatkową gwarancję maksymalnie do 5 lat. Ale właśnie, to dodatkowy koszt przy zakupie auta.

Raczej nikt nie wymienia np. klocków na zamienniki póki auto jest na gwarancji.

 

39 minut temu, Cappucino napisał(a):

A jaką masz gwarancję, że za te 7 lat jeszcze te marki będą na europejskim rynku?

Na razie są to znane ogromne koncerny w Chinach jak Chery albo BYD i stawiają u nas fabryki, tzn. w Europie. Jeśli mieliby się zmyć po paru latach, to po co tak inwestują?

Ale tak, ja bym się z daleka trzymał od niszowych marek, bo tu jak najbardziej jest ryzyko, że nie tylko u nas znikną, ale też i w Chinach.

 

35 minut temu, Cappucino napisał(a):

Serio? C3,C3 aircross, dacia sandero, jakieś ople, fiaty, jest sporo autek kosztujących w tych widełkach cenowych.

Ale co to zmienia? Porównujemy odpowiedniki aut. I nie są to typowe auta. Typowe auto to coś na wzór golfa.

 

37 minut temu, tgolik napisał(a):

Generalnie nie wiem co to jest chińczyk. Zaproponujesz jakiś model?

Chyba najwięcej szumu robi Omoda i Jaecoo, z tańszych MG, jeszcze BYD i BAIC są warty uwagi. Każdy z tych producentów ma parę modeli. To się sprzedaje. Resztę na razie traktowałbym jako ciekawostkę.

Wrzuć na YT i będziesz mieć milion prezentacji.

 

Ja to ogółem mam pragmatyczne podejście i niebawem planuję kupno auta i będzie 'nasze'.

Ale za parę kolejnych lat jeśli nasza motoryzacja się nie obudzi, to zamiast rozmawiać 'czy warto kupić chińczyka', będziemy rozmawiać 'czy warto kupić zachodnią markę'.

 

Doskonale rozumiem Wasze podejście, bo miałem podobne jeszcze pół roku temu jak o Chinczykach wiedziałem w zasadzie nic. A teraz czym więcej informacji, tym bardziej jestem zaskoczony. Nawet już pierwsi znajomi takimi jeżdżą.

Edytowane przez MaxaM
Opublikowano (edytowane)
2 godziny temu, Cappucino napisał(a):

Pisałem też o zamiennikach, części w serwisach kosztują krocie, więc tanio kupujesz, drogo serwisujesz.

Nie wiem jak w innych markach ale Chery (Jaecoo i Omoda) daje 7 lat gwarancji, więc po co w tym przypadku zamienniki?. 

 

1 godzinę temu, Cappucino napisał(a):

A jaką masz gwarancję, że za te 7 lat jeszcze te marki będą na europejskim rynku?

Taki Chery Automobile działa od 1997.

 

https://pl.wikipedia.org/wiki/Chery_Automobile

https://pl.wikipedia.org/wiki/Chery_Holding

Edytowane przez Camis
  • Upvote 1
Opublikowano (edytowane)
24 minuty temu, TheMr. napisał(a):

Octavia za 80-120k zł? To chyba z 2020 roku :E 150k za 2.0 TDI w automacie. 

Ale silnika, skrzyni i wyposażenia nie widać z zewnątrz, więc po co dopłacać i tu już Skoda lepiej wypada, bo znany znaczek :E

Edytowane przez MaxaM
Opublikowano (edytowane)
1 godzinę temu, Camis napisał(a):

Nie wiem jak w innych markach ale Chery (Jaecoo i Omoda) daje 7 lat gwarancji, więc po co w tym przypadku zamienniki?. 

Oczywiście zakładasz, że marka będzie za te 7 lat na rynku. Tego nie wie nikt. Części zamienne to także części eksploatacyjne które nie podlegają gwarancji. 

2 godziny temu, MaxaM napisał(a):

Raczej nikt nie wymienia np. klocków na zamienniki póki auto jest na gwarancji.

Ale płacisz za nie, to część eksploatacyjna która nie podlega gwarancji, jak wiele innych rzeczy w samochodzie. W zależności od serwisu, możesz mieć własne części, olej, filtry itd. Więc tańsze zamienniki.

Cytat

Jeśli robimy porównania, to porównujemy zbliżone konfiguracje.

To, że coś na papierze wygląda lepiej, nie oznacza, że tak będzie w praktyce.  

Cytat

Ale co to zmienia? Porównujemy odpowiedniki aut.

Wiesz na co odpisujesz? Pisałeś, że w europie nie ma już małych aut z przedziału 70-80tys. więc wskazałem twój brak wiedzy.

 

 

1 godzinę temu, MaxaM napisał(a):

Ale silnika, skrzyni i wyposażenia nie widać z zewnątrz, więc po co dopłacać i tu już Skoda lepiej wypada, bo znany znaczek :E

Ale na ten znaczek znajdziesz kupca w przyszłości bez problemu. To auto, które ogarnie niemal każdy mechanik i do którego sa wszystkie części dostępne.

Wolisz chińczyka bo ma wincyj bajerów, co z tego, skoro działają jak chcą i kiedy chcą. Balkan pokazywał to już nie raz, to samo obsługa multimediów.

Strasznie podniecony jesteś tymi chińskimi autami, kolorowe, świecą i kupa bajerów. :E Coś jak wieża stereo 1500W na bazarze.

1 godzinę temu, Camis napisał(a):

Nie wiem jak w innych markach ale Chery (Jaecoo i Omoda) daje 7 lat gwarancji, więc po co w tym przypadku zamienniki?. 

 

Taki Chery Automobile działa od 1997.

 

https://pl.wikipedia.org/wiki/Chery_Automobile

https://pl.wikipedia.org/wiki/Chery_Holding

Na chińskim rynku, robili wtedy wyroby autopodobne. To jest jedna z niewielu marek która pewno przetrwa na euro rynku, ale cała ta plejada egzotyki wypadnie prędzej czy później.

Edytowane przez Cappucino
Opublikowano (edytowane)
27 minut temu, Cappucino napisał(a):

Tego nie wie nikt.

Równie dobrze można napisać czy VW będzie na rynku za 7 lat. 

Mówimy tu o renomowanych koncernach chińskich, a nie o markach powstałych rok temu.

 

27 minut temu, Cappucino napisał(a):

Ale płacisz za nie, to część eksploatacyjna która nie podlega gwarancji, jak wiele innych rzeczy w samochodzie. W zależności od serwisu, możesz mieć własne części, olej, filtry itd. Więc tańsze zamienniki.

O ludzie, pokaż kogoś kto przyjeżdża z własnymi klockami na wymianę mając auto na gwarancji :E Już pomijając fakt, że oszczędność na aucie dziesiątki tysięcy, a oszczędność na klockach parę stówek :E

 

27 minut temu, Cappucino napisał(a):

To, że coś na papierze wygląda lepiej, nie oznacza, że tak będzie w praktyce.  

Cytat

Np. w zachodnim brak podgrzewanych foteli, w chińskim są. Tak, w praktyce w zachodnim będzie lepiej podgrzewać fotele :E

W zachodnim brak konserwacji podwozia, w chińskim jest. Tak, to chińskie będzie gnić po roku :E

 

27 minut temu, Cappucino napisał(a):

Wiesz na co odpisujesz? Pisałeś, że w europie nie ma już małych aut z przedziału 70-80tys. więc wskazałem twój brak wiedzy.

Ale co mają do tego małe auta? Co to za argument? Że można kupić auto tańsze od chińczyka? To kup sobie rower, jeszcze tańszy będzie.

 

Pracujesz w jakimś salonie czy co? 

Kończę dyskusję, bo już nie zamierzam odpisywać na coraz bardziej absurdalne bronienie zachodniej motoryzacji.

Edytowane przez MaxaM
  • Upvote 2
Opublikowano (edytowane)
20 minut temu, MaxaM napisał(a):

Mówimy tu o renomowanych koncernach chińskich, a nie o markach powstałych rok temu.

Który to renomowany chiński koncern, co ma choćby historie zbliżoną do np. VW? To, że istnieją na rynku x czasu, nie oznacza, że robili dobre auta przez tyle lat.

Cytat

O ludzie, pokaż kogoś kto przyjeżdża z własnymi klockami na wymianę mając auto na gwarancji 

Ja przyjechałem do serwisu hondy i wstawili takie jakie im przywiozłem kupione dużo taniej niż serwis by mnie skasował za swoje.

Żaden serwis nie da ci klocków, tarcz, pasków itd.  za friko i gwarancja nie ma tu nic do tego.

Cytat

Np. w zachodnim brak podgrzewanych foteli, w chińskim są. Tak, w praktyce w zachodnim będzie lepiej podgrzewać fotele 

Że co?? Ty kiedykolwiek byłeś w salonie VW, skody, bmw itd?? W niektórych markach może nie być w podstawowej wersji, ale żaden problem dołożyć a koszt niewielki. To pokazuje przewagę, że masz możliwość doposażenia każdej wersji indywidualnie i płacisz za to, czego będziesz używał.

Cytat

W zachodnim brak konserwacji podwozia, w chińskim jest

Peron już odjechał ?

Ważne, że są "solidne" co potwierdzają rosjanie: https://autokult.pl/rosjanie-narzekaja-trzy-razy-mniej-trwale-od-europejskich,7028495560829504a

Dlatego uważam, ze należy się wstrzymać z tym podnieceniem i poczekać dwa-trzy lata, rynek wszystko zweryfikuje.

Cytat

Ale co mają do tego małe auta? Co to za argument? Że można kupić auto tańsze od chińczyka? To kup sobie rower, jeszcze tańszy będzie.

Tu już widzę cała stacja odjechała, wyjaśniłem do czego pisałem.

 

Edytowane przez Cappucino
Opublikowano
3 godziny temu, tgolik napisał(a):

Mam w tej chwili Rapida wystarczająco mocnego i palącego 5l diesla w ruchu mieszanym, którego nie zamieniłbym na inny samochód. Octavia to dla mnie luksus, niezbyt uzasadniony.

:hihot:

 

ja rozumiem ze jestesmy biednym krajem ale octavii to nawet ludzie na minimalnej nie nazywaja luksusem

  • Upvote 3
Opublikowano (edytowane)

Nie umniejszając nic Skodzie, to Octavia pewnego pięknego razu była tym lepszym Passatem. Tańsza, lepiej wykonana, VW to zauważył i skrócił zapędy Skody ;) 

 

Podgrzewane fotele, kamera 360, auto parking, i bodajże head-up to w Skodzie dodatkowe 40k zł z grubsza, w Chińczyku to standard w wyższych modelach :E 

A jak ktoś chce taniego chińczyka to z dopłatą można elektryki wyrwać za 50-60k zł w segmencie małych miejskich samochodów. Powodzenia z id3 z VW w tej kwocie. 
 

 

BYD Dolphin Surf w podstawowej specyfikacji kosztuje 82 700 zł. Dzięki dopłatom z rządowego programu "NaszEauto" cenę tę można obniżyć nawet do 42 700 zł. Wyższa wersja, Boost, katalogowo to koszt 97 700 zł, ale za sprawą wspomnianych rządowych dopłat spada do 57 700 zł. Topowa odmiana, czyli Comfort, kosztuje 110 500 zł. Dzięki dopłatom jej cenę możemy obniżyć do 70 500 zł.”

 

“Topowa wersja wyposażenia, Comfort, oferuje m.in. kamerę 360 stopni, reflektory LED, podgrzewane przednie fotele i indukcyjną ładowarkę.”

 

 

70k zł. Po cłach. Bez cła to pewnie w okolicy 50k zł by chodziło. Tu nawet nie ma szans by Europa się obroniła. 

Edytowane przez TheMr.
  • Like 1
  • Upvote 1
Opublikowano (edytowane)
3 godziny temu, TheMr. napisał(a):

70k zł. Po cłach. Bez cła to pewnie w okolicy 50k zł by chodziło. Tu nawet nie ma szans by Europa się obroniła. 

Standardowe cło na chińskie elektryki wynosi 45%, chyba że firma współpracuje z UE, to ma indywidualną stawkę. Ale nie wnikałem o co dokładnie chodzi.

 

Miesiąc temu ID miały obniżkę, ale wciąż powodzenia z takimi cenami. 

Te ceny jeszcze można podbić, bo nawet najwyższe modele nie posiadają pełnego wyposażenia.

 

image.thumb.png.2cfc6a85e7b53d855f50597080f79961.png
 

 

 

Edytowane przez MaxaM
Opublikowano (edytowane)
7 godzin temu, kubikolos napisał(a):

:hihot:

 

ja rozumiem ze jestesmy biednym krajem ale octavii to nawet ludzie na minimalnej nie nazywaja luksusem

Mówię o nowym samochodzie z salonu. A wg mojej wiedzy nawet burżuje ze średnią krajową kupują  tylko używki. Nowe w Polsce kupują tylko firmy. A jeśli chodzi o mnie, to jeśli miałbym na coś wydać grubsze pieniądze, to na kompa do grania. A samochód, ważne żeby miał dobre radio, podgrzewane fotele i radar z przodu, żebym kogoś nie puknął w czasie oglądania youtuba. Więc Rapid (czy tam Scala) wystarczy. 

Edytowane przez tgolik
Opublikowano
13 godzin temu, MaxaM napisał(a):

Standardowe cło na chińskie elektryki wynosi 45%, chyba że firma współpracuje z UE, to ma indywidualną stawkę. Ale nie wnikałem o co dokładnie chodzi.

 

Miesiąc temu ID miały obniżkę, ale wciąż powodzenia z takimi cenami. 

Te ceny jeszcze można podbić, bo nawet najwyższe modele nie posiadają pełnego wyposażenia.

 

image.thumb.png.2cfc6a85e7b53d855f50597080f79961.png
 

 

 

Vw daje obecnie rabat 18 tys. na id3, 25 tys. na id 4 itd. Minus dopłaty i też robi się ciekawie. 

 

Screenshot 2025-10-03 at 08-34-30 Oferta dla samochodów elektrycznych.png

Opublikowano
10 godzin temu, tgolik napisał(a):

Mówię o nowym samochodzie z salonu. A wg mojej wiedzy nawet burżuje ze średnią krajową kupują  tylko używki. Nowe w Polsce kupują tylko firmy. A jeśli chodzi o mnie, to jeśli miałbym na coś wydać grubsze pieniądze, to na kompa do grania. A samochód, ważne żeby miał dobre radio, podgrzewane fotele i radar z przodu, żebym kogoś nie puknął w czasie oglądania youtuba. Więc Rapid (czy tam Scala) wystarczy. 

A gdybyś mógł kupić samochód z salonu za te 70k zł z 7-8 letnią gwarancją i mógł jeździć za darmo i korzystać z taniego serwisowania?

Kilkuletni używany samochód spalinowy tańszy ale głupa lampa led do takiego peugota 5k zł

  • Upvote 1
Opublikowano
20 minut temu, Cappucino napisał(a):

Vw daje obecnie rabat 18 tys. na id3, 25 tys. na id 4 itd. Minus dopłaty i też robi się ciekawie. 

 

VW daje takie rabaty na pewno z dobrego serca, a nie przez chińczyków :) 

 

Ogółem zachodnie marki najbardziej odleciały z cenami elektryków. Mają z czego schodzić :)

 

Ja jeszcze poproszę uproszczenie konfiguracji.

Wchodzisz w konfigurator VW, a tam masz na start 6 wersji, a do każdej wersji jest jeszcze masa wyposażenia do dodania i lekko dodatkowe 50k nalatuje. Plus lepszy silnik, automat i kolejne +30k.

Zaczęli już coś robić w tym kierunku. Świeżo zaprezentowany T-Roc ma już tylko 3 wersje i mało dodatków do wyboru. Do tego tylko automat.

Mniej konfiguracji, to tańsza produkcja.

U Chińczyków z reguły są tylko 2 wersje bez dodatkowego doboru dodatków. Wybierasz albo dość spoko wyposażenie, albo za mało co więcej full opcję.

 

  • Upvote 1
Opublikowano
10 godzin temu, tgolik napisał(a):

Mówię o nowym samochodzie z salonu. A wg mojej wiedzy nawet burżuje ze średnią krajową kupują  tylko używki. Nowe w Polsce kupują tylko firmy.

no nie do konca jest to prawda. szczegolnie ostatnie lata, gdzie bardzo zmienily sie metody finasowania. obecnie odchodzi sie juz od kupowania auta "na lata". wynajem, leasing konsumencki, auta sa zarejestrowane na firme, ale to "kowalski" nimi jezdzi. za nawet 100zl/mies, czyli mniej niz bilet miesieczny na komunikacje,, mozna miec nowe auto z salonu na min. dwa lata. auto przestaje byc jakims wyznacznikiem "posiadania", a staje sie "usluga". jak abo za  internet, vod itp

5 minut temu, TheMr. napisał(a):

No to mamy po wiatrakach :E

ale CPK postawione na domach i gospodarstwach juz im nie przeszkadza ;)

Opublikowano (edytowane)
9 godzin temu, Camis napisał(a):

 

 

W tym filmie jest wszystko o czym dzisiaj była dyskusja, polecam!. 

 

10L na setkę? Głośno, kiepska obsługa radia. 100km/h to maks by w miarę komfortowo się poruszać. Tu Balkan wytknął co w tym aucie jest nie tak.  https://www.youtube.com/watch?v=EuoO7IdTU9Y

19 minut temu, MaxaM napisał(a):

VW daje takie rabaty na pewno z dobrego serca, a nie przez chińczyków :) 

 

Wiadomo ;D, i za to chiny maja plusa wchodząc na nasz rynek. Dziwie się, że taka Skoda jeszcze się nie ogarnęła z cenami. Kodiaq w 2019 startował od ok.90tys. obecnie ok.180tys. Karoq za 140 w górę to też bardzo dużo, elektryczne skody też bez jakiś rabatów.

Edytowane przez Cappucino
  • Upvote 1
Opublikowano
15 minut temu, SuLac0 napisał(a):

wynajem, leasing konsumencki, auta sa zarejestrowane na firme, ale to "kowalski" nimi jezdzi. za nawet 100zl/mies, czyli mniej niz bilet miesieczny na komunikacje,, mozna miec nowe auto z salonu na min. dwa lata. auto przestaje byc jakims wyznacznikiem "posiadania"

Auto za 100 zł/miesiąc? Co to za cuda? możesz podać przykład? Chyba 10-20 razy więcej?

Opublikowano (edytowane)
31 minut temu, MaxaM napisał(a):

 

Ja jeszcze poproszę uproszczenie konfiguracji.

Wchodzisz w konfigurator VW, a tam masz na start 6 wersji, a do każdej wersji jest jeszcze masa wyposażenia do dodania i lekko dodatkowe 50k nalatuje. Plus lepszy silnik, automat i kolejne +30k.

Zaczęli już coś robić w tym kierunku. Świeżo zaprezentowany T-Roc ma już tylko 3 wersje i mało dodatków do wyboru. 

 

Ale to jest to o czym pisałem, masz możliwość skonfigurowania auta jak chcesz i nie musisz płacić za coś czego nie potrzebujesz a było w pakiecie.

Edytowane przez Cappucino

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

  • Popularne tematy

  • Najnowsze posty

    • Zależy czy procesor jest lutowany, ale tego lapka to się powinno oddać na elektrozłom i każda zł zainwestowana w niego to wyrzucanie pieniędzy w błoto.  Chyba że lubisz takie rzeczy i robisz to dla sportu to poczekaj na kogoś innego o ile w ogóle się taki znajdzie. Z mojej strony to elektrozłom i powinno się go zutylizować a nie używać  
    • Witam, poszukuję pomocy w rozwiązaniu problemów z micro stutteringu na zestawie: GPU - 5070 12 GB Gigabyte CPU - i5 14600kf MOBO - MSI PRO B760-P WIFI DDR4 CHŁODZENIE - PEERLESS ASSASIN 120  RAM - 32GB VIPER DDR4 3600MHZ A2 B2 (podczas zmiany nie miałem budżetu na DDR5 a szybko potrzebowałem nowej płyty do cpu) PSU - CORSAIR RMX 650W 80 GOLD PLUS DYSKI - M2 NVME SSD SAMSUNG 970 EVO PLUS 500GB + SATA SSD CRUCIAL MX 500 1TB  MONITORY - AOC24 1080/144HZ DISPLAY PORT + PHILIPS24/1080/60HZ DVI (podpięte w kartę graficzną nie płytę główną)  SYSTEM - WINDOWS 11 SOFTWARE który może powodować problemy i robić problem z frame time (?) - msi center + msi mystic light (odinstalowałem jednak za pewne siedzi dalej w rejestrze itd), razer synapse, sterowniki do chipsetu, intel gna, realtek, realtek ethernet, intel serial io, najnowszy sterownik nvidia game ready, sterowniki dźwiękowe itd. ( WSZYSTKIE NAKŁADKI DISCORD/NVIDIA WYŁĄCZONE ) Bios aktualny z września (7D98v1F) , wcześniej korzystałem z wersji beta z okresu maja (7D98v1F1(Beta version)) Zawsze robiłem UV poprzez cpu lite load ponieważ temperatury były przesadzone, testowałem różne ustawienia, od personalnych poradników na forum msi do losowych porad innych osób. (nawet bez uv na wyższych temp było to samo)   Linia czasowa zmiany podzespołów:  Procesor na początku tego roku razem z płytą główną, Karta graficzna w sierpniu, Reszta podzespołów: płyta główna, ram, zasilacz, itd z poprzednich zestawów ( posiadane przez 3-5 lat ) Posiadałem wcześniej rx 6700 xt  + i5 10600k, następnie 4060 ti + 10600k (zwróciłem kartę ponieważ nie byłem zadowolony z wydajności) 5060 ti + 14600kf (bardzo głośne cewki, zwrot) aktualnie 5070 i5 14600kf  Ważna informacja, na wymienionych zestawach które posiadałem przez okres 2-3 lat praktycznie na każdym miałem ten sam problem z micro stutteringiem, raz większy raz mniejszy, teraz dopiero poważnie się za to biorę bo jednak wolałbym żeby taki zestaw dawał z siebie trochę więcej stabilności i frajdy. Zawsze robiłem DDU czy nawet format więc nigdy nie było problemów żeby sterowniki się ze sobą "gryzły"  Opis problemu:  Grając w większość gier odczuwam dziwny micro stuttering, gram zwykle na vsyncu ponieważ bez niego występuje problem z screen tearingiem i rozjeżdżającym obrazem (limit fps nie poprawia tego lub zaburza płynność obrazu), fps spadają z 144 na 142/141 lub nawet 138, w 90% spadek FPS pojawia się w losowym momencie. Podczas akcji FPS jest idealnie stabilny. Praktycznie nie ważne co się dzieje nie odczuwałem spadków poprzez brak zapasu mocy zestawu. Micro stuttering występuje w momencie kiedy np stoję w miejscu lub akcja w danej grze "ucicha". Testowałem też bez vsync, limit fps, odblokowane fps, praktycznie w każdym ustawieniu jednak było to czuć. Gry które najbardziej na to cierpią i praktycznie zabierają całą zabawę z rozgrywki to:  Numer 1 - War Thunder, gram na wysokich/max ustawieniach, gra wojenna jak to wiadomo pełno akcji, wybuchów itd, fps idealnie stabilny, za to natomiast jadę pojazdem, na ekranie spokój, spadki fps do 140 z 144 co kilkadziesiąt sekund lub w dobrym okresie co kilka minut.  ( cpu 20-40% gpu 75% )  Numer 2 - Fortnite, gram na ustawieniach wydajnościowych, testowałem jednak też Direct 11 czy 12, tutaj również problem wygląda praktycznie tak samo chociaż myślę że o wiele bardziej agresywnie, spadki 1 low % z 144 na 90 itd.  Numer 3 - Valorant/League of Legends, sytuacja taka sama jak wyżej, akcja, duża ilość rzeczy dziejących się na ekranie, fps idealnie stabilny, losowe momenty i rwanie fps.  Numer 4 - Minecraft edycja z microsoft store, czuję dość częsty i mocniejszy stuttering nawet przy zmianie renderowania chunków itd. Inne gry to np:  CS2 - działa u mnie na wysokich praktycznie idealnie, nigdy nie odczułem żadnych spadków nie ważne co, Gry wyścigowe pokroju forza horizon/forza motorsport/need for speed itd ustawienia ultra bez problemów,  Rainbow Six Siege tak samo ustawienia ultra, 144 fps prawie idealnie jednak od czasu do czasu coś chrupnie. Elden Ring/Nightrein ultra 60 fps idealnie. Dodam jeszcze że podczas grania i rozmawiania jednocześnie na Discordzie problem pogłębia się/występuje częściej ( akceleracja sprzętowa wyłączona! ) Na tym zestawie nie miałem żadnego bluee screena czy losowego wyłączania kompa, jedyne co pamiętam to kilkukrotny problem z brakiem pamięci wirtualnej, udało się to naprawić poprzez powiększenie go.  Temperatury GPU to zwykle 40-60+, cpu 40-65+ stopni (bez uv np 75 w stresie podczas grania) Rzeczy jakie testowałem:  różne ustawienia BIOSU, UV, bez UV, różne ustawienia zasilania, wyłączanie, hyper threading itd itd itd... nowy bios, xmp włączony/wyłączony zmiany zarządzania energią w nvidia czy panel sterowania, odinstalowanie xbox game bar,  zmiany ustawień gry czy akceleracja gpu w windowsie,  zmiany zarządzania energią karty sieciowej i magistracji usb w menedżerze urządzeń,  wyłączenie karty sieciowej i granie na wifi a następnie wyłączenie w biosie bluetooth + wifi, granie na 1 monitorze z odpiętym całkowicie drugim,  przesłanie całej gry która powoduje problemy + shader cache na dysk NVME + fizyczne odpięcie SATA żeby na pewno nie przeszkadzał,  reset shader cache + zwiększenie rozmiaru pamięci podręcznej,  wyłączenie szybkiego rozruchu w windowsie,  różne ustawienia skalowania nvidia,  zmiana hz w klawiaturze i myszce, wyłączona izolacja rdzenia windows,  AKTUALNE USTAWIENIA BIOSU:  Włączone XMP, resizable bar, intel default power 181W, CPU LITE LOAD 15, C1E włączone, Hyper Threading włączone, E Cores P Cores itd tak samo włączone, CEP ( Current Excursion Protection) włączone (sprawdzałem z wyłączonym), reszta default praktycznie. Co mogę jeszcze zrobić, potestować żeby to naprawić? Tak jak mówię problem występował na poprzednich zestawach, od 4-5 lat posiadam ten sam RAM oraz zasilacz plus dyski, gram na 1080p w 144fps locked więc myślę że to nie wina braku mocy. Jedynie zmieniały się karty czy procesor. Można powiedzieć że problem nie jest jakoś bardzo drastyczny jednak posiadam znajomych którzy mają podobne zestawu lub lekko gorsze i nie odczuwają takiego micro stutteringu a i ja czasami mam dni gdzie wszystko działa prawie na medal, jednak następnego dnia jest 2x gorzej. Szukam rozwiązań żeby osiągnąć jak najlepszą stabilność, sprzęt wyciąga zwykłe +200/250 fps na wysokich/ultra w tych gierkach więc fajnie byłoby uzyskać płynność na tych 144 fps przy aktualnym monitorze a w przyszłości po upgrade na lepsze wyniki. Jest sens coś tam jeszcze grzebać czy może kolejny format + sterowniki gpu + chipset i wtedy testować i szukać winowajcy? Czy może jakieś konkretne ustawienia posprawdzać w biosie chociaż wątpię że jest rzecz której nie ruszałem. Dodatkowo jak sięgam pamięcią to na gorszym zestawie gdy były spadki fps to występowały one w racjonalnym momencie a w okresie spokojnym fps trzymał się stabilnie, tutaj prawie na odwrót.  Moim głównym celem jest po prostu ustabilizowanie frame time bez losowych spadków i czysta frajda w ulubionych gierkach niż jakieś wygórowane wyniki w benchmarkach. Z góry przepraszam za jakieś błędy w opisie czy ocenie sytuacji ale dopiero pierwszy raz zabieram się za diagnostykę problemów tego typu i nie ogarniam, dziękuję za pomoc i w razie pytań postaram się udzielić dalszych informacji.   
    • Jaki Linuks dla początkujących?Która dystrybucja Linuksa jest najlepsza dla osób początkujących. Czy dla komputera co ma 4 GB pamięci RAM gdyby wybrać Gnome albo KDE to czy wystarczyłoby miejsca w pamięci RAM na uruchomienie przeglądarki internetowej czy lepiej jest wybrać pulpit XFCE albo jeszcze lżejszy. Czy pulpit Cynamon jest lekki czy ciężki. Czy to złe pomysł wybierać lekkie ale mniej znane pulpity jak LXDE. Czy programy w Linuksie są pisane tylko pod konkretną dystrybucję Linuksa czy też pod konkretny pulpit KDE albo Gnome albo XFCE? Ubuntu ma taką polityke że tam muszą być tylko pakiety na darmowej licencji to tam zabraknie kodeków i ma swój rodzaj pakietów to też jest na minus. To że w Google najwięcej stron odnosi się do Ubuntu to nie znaczy że to najlepsza dystrybucja. Rozważam tylko 2 dystrybucje. Linuksa Mint albo Linuksa Debiana i taki pulpit graficzny żeby był jak najlżejszy żeby zostało coś wolnej pamięci RAM ale jednocześnie popularny żeby miał jak najmniej błędów to XFCE wydaje mi się oczywistym wyborem bez względy na to jaką bym wybrał dystrybucję Linuksa. Linuks Mint jest dużo łatwiejszy od Linuksa Debiana ale Linuks Debian jest dużo czystszym Linuksem od Linuksa Minta i dużo stabilniejszy i ma programy z w wersji ESU z długoterminowym czasem wsparcia na przykład przeglądarka internetowa Firefox. Interesuje mnie taki Linuks żeby był na zasadzie żeby zainstalować i zapomnieć i się z nim nie mordować. Co z tego że Linuks Mint jest dużo łatwiejszy od Linuksa Debiana jak Linuks Debian ma dużo więcej deweloperów i jest dużo lepiej dopracowany i stabilniejszy i jak coś będzie trudniej zainstalować to można użyć ChataGPT. Sprawdzałem różne Linuksy w wirtualnej maszynie VMWare Worsktation to sporo programów w Linuksie Mincie i tak trzeba ręcznie z konsoli za pomocą ChataGPT zainstalować i Linuks Debian oferuje dodatkowo większą stabilność. Czy da się tak Ustawić Linuksa żeby w czasie uruchamiania systemu nie trzeba było wpisywać hasła i nawet do wchodzenia do panelu sterowania i zarządzania partycjami i żeby systemowa konsola każde polecenia traktowała jako administratora tak jak to jest w Windowsie? Na naukę Linuksa najlepszy jest osobny komputer z przydzielonym całym dyskiem to nie ma takiej obawy że usunie przez pomyłkę Windowsa. Mam zainstalowanego Windowsa 10 22H2 64 bit na dysku talerzowym i tylko 8GB pamięci RAM to jest to do dupy pomysł żeby powolny dysk twardy jeszcze obciążać instalację Linuksa na VMWare Workstation. W takiej własnie konfiguracji Lnuks będzie najbardziej mulił. Czy gdybym zdecydował się na instalacje Linuksa na komputerze z 2003 roku na procesorze 1 rdzeniowym i obsługującym tylko 32 bity to czy lepszym pomysłem jest wybranie ostatniej dystrybucji Linuksa Debiana albo Minta co jeszcze obsługiwała 32 bity czy mniej znanej ale najnowszej co obsługuje 32 bity. Czy na procesorze 1 rdzeniowym muliłby YouTube gdyby na takim komputerze był zainstalowany najlżejszy możliwy graficzny Linuks. Dla Windowsa żeby oglądać bezpośrednio YouTube absolutne minimum to 2 rdzenie i 2 wątki. Czy Linuks nadaje się do codziennego użytku zamiast Windowsa. Czy MacOS jest dużo lepszy od Linuksa i czy Linuks jest tylko dlatego alternatywą dla Windowsa że jest darmowy i nie wymaga specjalnych komputerów i czy gdyby wszyscy ludzie byli bogaci to gdyby zrezygnowali z Windowsa to czy braliby tylko pod uwagę MacaOSa? Czy Linuks jest dla biednych osób i trudny terminal w Linuksie jest za kare że nie chciało się ludziom pracować i zarabiać więcej pieniędzy żeby sobie kupić lepszy komputer do najnowszego Linuksa albo komputer od MacaOSa?
    • Czy dałoby się w laptopie HP 530 8HTF12864HDY-667E1 Mobile Intel Calistoga-GME i945GME wymienić 1-rdzeniowy procesor Intel(R) Celeron(R) M CPU 530 @ 1.73GHz na 2-rdzeniowy procesor Intel Pentium Dual-Core T4200. Znalazłem zapusty laptop PP33L z popękanym i zepsutym monitorem i uszkodzoną płytą główną i 2-rdzeniowym procesorem Intel Pentium Dual-Core T4200 ale mam sprawny laptop HP 530 ale ma tylko 1-rdzeniowy procesor Intel(R) Celeron(R) M CPU 530 @ 1.73GHz i chciałbym ten procesor wymienić na 2-rdzeniowy. Oryginalnie ten laptop miał 1 GB pamięci RAM i wymieniłem RAM na 4 GB. Jaki system operacyjny najlepiej pasowałby do tego laptopa HP 530. Nie wiem jaki model ma płyta głowna z Laptopa PP33L dlatego że nie dało się tego laptopa uruchomić żeby sprawdzić w BIOSie albo w systemie. Spisałem jakieś liczby z płyty głownej tego laptopa CN-OP-132H-48643-8CB-0220-A00 DP/N OP132H BPB8C0020 002219 DA8B70-LanID GX D-VOA 94V-0 2-1 0842 E0EC 909G8222E M47 REV :  D DA0FM7MB8D0 PWB T012G REV : A00 Weźcie pod uwagę że zero to moze być duża litera o i odwrotnie.
  • Aktywni użytkownicy

×
×
  • Dodaj nową pozycję...