Skocz do zawartości

Transformacja energetyczna - OZE / fuzja jądrowa / paliwa kopalne / CO2 / ceny energii / elektromobilność


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

W tym miejscu warto zauważyć, że istotne zmniejszenie wielkości populacji ludzi będzie miało zapewne silniejszy wpływ na hamowanie ocieplenia niż te wszystkie przeróżne próby regulacji.

 

Ślad węglowy ukraińskiej wojny nie jest pewnie jeszcze oszacowany, ale jest zapewne gigantyczny. Zmierzam do tego, że oprócz tych nieszczęsnych regulacji są także i inne efekty podchodzenia cywilizacyjnego.

Opublikowano
13 minut temu, 209458 napisał(a):

będzie powodował efekt cieplarniany

Para wodna też powoduje efekt cieplarniany. Natychmiast zakazać wody!

Teraz, adashi napisał(a):

Ślad węglowy ukraińskiej wojny nie jest pewnie jeszcze oszacowany, ale jest zapewne gigantyczny.

Polacy jako słudzy narodu ukraińskiego (według słów jakiegoś ministra pisu) na pewno chętnie wezmą ten ciężar na swoje barki i zoffsetują ten CO2 dodatkowymi podatkami klimatycznymi. 

Opublikowano
1 godzinę temu, adashi napisał(a):

W tym miejscu warto zauważyć, że istotne zmniejszenie wielkości populacji ludzi będzie miało zapewne silniejszy wpływ na hamowanie ocieplenia niż te wszystkie przeróżne próby regulacji

No to zachód się wyludnia, dzietność spada. Robimy robotę. 🫡

 

A nie, czekaj...

Opublikowano
Cytat

Niemcy pokazali prawdę o elektrykach. Dojechał tylko jeden
Samochody elektryczne na autostradach mają zdecydowanie niższe zasięgi niż w mieście. Dodając do tego niską temperaturę, otrzymujemy wymagające warunki dla e-aut. Niemiecki ADAC sprawdził, czy można przejechać trasę Monachium-Berlin bez ładowania.

Producenci nie obawiają się mówić o zasięgach przekraczających 600 km na jednym ładowaniu. Tyle tylko, że są uzyskiwane w warunkach laboratoryjnych, "komfortowych" temperaturach i ze sporą rekuperacją energii.

Niemiecki automobilklub ADAC wziął pod lupę 25 samochodów elektrycznych. Założenie było proste: podróż z Monachium do Berlina autostradą A9. Na stanowisku testowym imitowano pochyłości drogi i realistyczne warunki ruchu. Prędkość maksymalna to 130 km/h, dystans 582 km, temperatura wyniosła 0 stopni. Czas jazdy: 5 godzin i 15 minut.

 

...

 

ADAC zauważa, że w 18 modelach zużycie było o 50 proc. wyższe niż deklaracje producenta. Najmniejsze różnice odnotowano w przypadku NIO ET5 (10 proc.) oraz Porsche Taycana (23 proc.). Istotna jest również średnia moc ładowania – w ciągu 20 minut Ora 07 zyska energię na 104 km, podczas gdy Taycan – na 370 km.

https://autokult.pl/elektrykiem-w-dluga-trase-zima-adac-sprawdzil-czy-sie-da,7121544692337472a

 

3276173209ba0c53f77d458d14018d9ffb61db58

Opublikowano (edytowane)

@Camis nie wzięto pod uwagę jednego. Sieci TEN-T  czyli sieci dróg stanowiącą drogi podlegające rozporządzeniu AFIR, a do tej sieci należy też droga z Monachium do Berlina.

Cytat

Wymagania rozporządzenia AFIR

Dla elektrycznych samochodów osobowych:

od 2025 r.

co 60 km w obu kierunkach przy drogach sieci bazowej muszą istnieć huby z punktami ładowania o mocy w sumie co najmniej 400 kW

od 2027 r.

co 60 km w obu kierunkach przy drogach sieci bazowej muszą istnieć huby z punktami ładowania mocy w sumie co najmniej 600 kW

co 60 km w obu kierunkach przy połowie sieci komplementarnej muszą istnieć huby z punktami ładowania o mocy w sumie co najmniej 300 kW

od 2030 r.

co 60 km w obu kierunkach przy całej sieci komplementarnej muszą istnieć huby z punktami ładowania o mocy w sumie co najmniej 300 kW

od 2035 r.

co 60 km w obu kierunkach przy całej sieci komplementarnej muszą istnieć huby z punktami ładowania o mocy w sumie co najmniej 600 kW

 

Dla elektrycznych samochodów ciężarowych:

od 2025 r.

co 120 km w obu kierunkach przy co najmniej 15 proc. dróg sieci bazowej muszą istnieć huby z punktami ładowania o mocy w sumie co najmniej 1400 kW

od 2027 r.

co 120 km w obu kierunkach przy połowie długości dróg sieci bazowej muszą istnieć huby z punktami ładowania o mocy w sumie co najmniej 2800 kW

co 120 km w obu kierunkach przy połowie długości dróg sieci kompleksowej muszą istnieć huby z punktami ładowania o mocy w sumie co najmniej 1400 kW

od 2030 r.

co 60 km w obu kierunkach przy wszystkich drogach sieci bazowej muszą istnieć huby z punktami ładowania o mocy w sumie co najmniej 3600 kW

co 100 km w obu kierunkach przy wszystkich drogach sieci kompleksowej muszą huby z punktami ładowania o mocy w sumie co najmniej 1500 kW

 

Dla pojazdów napędzanych wodorem państwa członkowskie mogą stworzyć własne etapy dochodzenia do celu, którym jest jedna stacja ładowania co 200 km sieci bazowej oraz jedna stacja przy każdym węźle miejskim do 2030 r.

Wiele dróg w Europie jest już gotowa po części nawet na etap 2027, u nas na szybko wdraża się etap pierwszy.

Zatem moim zdaniem test jest tendencyjny i ma pokazać konkretny rezultat. Już lepiej jakby pokazali trasę z ładowaniem po drodze i np. pokazali, że tym i tym autem jadąc taką trasę należy naładować auto 2 razy, co wydłuża czas podróży o tyle i tyle minut itd.

 

Edytowane przez LeBomB
  • Upvote 1
Opublikowano (edytowane)

@AndrzejTrg 

2 strony wcześniej już to ktoś wrzucał. Ile razy widziałeś awanturę na stacji benzynowej? Bo ja z takich akcji na stacjach benzynowych nagrał bym cały serial

Pytanie drugie - dlaczego z takich akcji na cpn nie ma nagrań? Bo to dla ludzi było już normalne ale w przypadku elektryków już normalne nie jest. 

Zacytuję swoją wypowiedź 

"To jest podobna sytuacja jak do palących się samochodów. Pali się elektryk - sensacja na pół internetu, wrzucane relacje, zdjęcia i mnóstwo negatywnych komentarzy. Pali się spalinowy - cisza i brak zainteresowania choć na pewno pojawi się opinia, że to pewnie elektryk się pali :E

 

Taka jest rzeczywistość... 

 

@Camis

Brat w zeszłym roku kupił Porsche Cayenne S E-Hybrid z mocą 520km i według danych producenta auto ma spalać w mieście 3.9l/100km

Spala ponad 3 razy więcej :E

 

Edytowane przez DjXbeat
  • Upvote 1
Opublikowano
12 godzin temu, cichy45 napisał(a):

Para wodna też powoduje efekt cieplarniany. Natychmiast zakazać wody!

Ale ty durny jesteś. Przecież wystarczy zakazać efektu cieplarnianego.

Opublikowano

@Camis niestety mozna miec sporo zastrzezen do tego "laboratoryjnego" testu.

 

https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/elektromobilitaet/elektroauto/e-auto-reichweiten-test-im-winter/

 

prawdziwa droga to nie laboratorium. nie patrzac jednak na same zasiegi, mozna przynajmniej porownac auta pod katem ich efektywnosci energetycznej. bo sztuka nie jest miec duzy zasieg z wielkiej baterii, ale miec ten sam duzy zasieg z baterii ktora ma polowe pojemnosci tej duzej

Opublikowano
16 godzin temu, DjXbeat napisał(a):

@AndrzejTrg 

2 strony wcześniej już to ktoś wrzucał. Ile razy widziałeś awanturę na stacji benzynowej? Bo ja z takich akcji na stacjach benzynowych nagrał bym cały serial

Że tak tylko zapytam: o co kłócą się ludzie na stacji paliw? 

14 godzin temu, SuLac0 napisał(a):

@Camis niestety mozna miec sporo zastrzezen do tego "laboratoryjnego" testu.

Jakie masz zastrzeżenia?

Opublikowano
9 godzin temu, marko napisał(a):

Że tak tylko zapytam: o co kłócą się ludzie na stacji paliw? 

Głównie o blokowanie dystrybutorów z różnych powodów. Najczęściej zostawiony samochód bo ktoś żre hot dogi na stacji albo zamiast podjechać od strony wjazdu pod stanowisko 2 to podjeżdża pod 1 blokując w ten sposób dojazd do 2 pomimo, że 2 jest wolny. Inny przykład to kierowcy podjeżdżają pod dystrybutory tak, że obok drugi samochód już się nie zmieści. Zamiast parkować jak najbliżej swojej strony z której będą tankować to parkują tak, że drugie auto obok już nie podjedzie. W swojej karierze widziałem nawet walkę o sprężone powietrze bo obydwaj w tym samym czasie podjechali pod jedno urządzenie: jeden z lewej a drugi z prawej i obydwaj chwycili po przewód :E 

Widziałem awanturę z udziałem ponad 10 osób w pomieszczeniu na stacji bo zrobiła się duża kolejka - ktoś zatankował i uciekł. Obsługa zablokowała możliwość tankowania aby ustalić, który konkretnie samochód odjechał bez płacenia a w tym czasie jednemu kierowcy się spieszyło a nie mógł zatankować, inny stał w kolejce, był głodny, chciał hot doga a nie chcieli go obsłużyć bo przed nim byli Ci, którzy zatankowali wcześniej przed blokadą a nie mogli zapłacić bo czekali aż obsługa ustali kto ukradł paliwo :E  To wszystko na 2 dni przed Bożym Narodzeniem. Bluzgi leciały z każdej strony a ja zwyczajnie się w głos śmiałem z tego. Ja stałem 50min w tej kolejce :E 

Opublikowano (edytowane)
33 minuty temu, GordonLameman napisał(a):

Przecież ci co uciekli to już uciekli :E 

Zablokowali bo musieli ustalić z którego auta nie zapłacono. Kolejni klienci podjeżdżali pod ten dystrybutor, który nie został wyzerowany, czekali i przejeżdżali w inne miejsce. W ten sposób zrobiło się sporo osób podejrzanych i całkowicie zablokowali możliwość tankowania aż do ustalenia z kamer kto zatankował i nie zapłacił :E

Tam wtedy był "kocioł" na tej stacji :E

33 minuty temu, GordonLameman napisał(a):

Co za asy intelektu blokują wyjście ludziom, którzy nie uciekli? 

Ludzie też sami się blokowali w kolejce. Jeden chciał hot dogi, obsługa nie chciała mu sprzedać a on był w kolejce przed osobą, która zdążyła zatankować przed blokadą. Jeden drugiego nie chciał przepuścić :E 

Edytowane przez DjXbeat
  • Haha 1
  • Upvote 1
Opublikowano

Ja pier. Polska. Nie to że nie mogłoby się to wydarzyć w innym państwie, ale tyle razy ile podróżowałem po Europie to takie sytuacje nigdy mi się nie przydarzyły. Co innego potyczka gangsterów z bronią pod hotelem :E 

Kulturka. Nawet łuski zostawili :E 

 

Opublikowano (edytowane)

Jeżeli chodzi o stacje to mi się czasem zdarza tankować w niedzielne popołudnie na stacji w małej miejscowości, gdzie przez zakaz handlu często jestem jedyną osobą w kolejce, która płaci za paliwo :E I o dziwo, tylko ok połowa przychodzi po alko. Ludzie często biorą same napoje, jakieś przekąski czy fast foody. Raz nawet ktoś pytał czy mają mleko...

Edytowane przez 209458
Opublikowano

Mnie rozwala obraz polskich stacji benzynowych. Zrobiono z nich lokale gastronomiczne, człowiek chciałby zatankować zapłacić przy dystrybutorze kartą i pojechać dalej, no ale nie, trzeba jak za komuny iść i stać w kolejce... Potem grzecznie odpowiadać, że ma się w :dupa: ich kartę, apkę, punkty i promocje na kawę. Na wiosce mam taką stacje jeszcze w starym stylu, pan Mietek podchodzi tankuje ci auto za ile chcesz i kasuje... Jak mam okazję to tam wpadam, miła odmiana ;)

  • Upvote 1
Opublikowano (edytowane)

Orlen ma płatność przez aplikację, skanujesz kod QR przy zbiorniku. Shell ma bardzo często promki za posiadanie karty. Do końca marca -30 gr/-20 gr na litrze, to nie są małe sumy. Porównanie do komuny tym śmieszniejsze, że Polska to czołówka płatności kartą w dowolnym punkcie, momencie, i jesteśmy daleko z przodu w porównaniu do innych państw Europy. 
 

Przepraszam, shell ma to samo. 
 

https://www.shell.pl/biznesowi/karta-paliwowa/uslugi-digital-i-bezpieczenstwo/shell-smartpay.html

Edytowane przez TheMr.
Opublikowano (edytowane)
12 godzin temu, marko napisał(a):

 

Jakie masz zastrzeżenia?

do samego testu, jako testu laboratoryjnego glownie to, ze komora klimatyczna, to nie to samo co tunel aerodynamiczny.

"bez wpływu zmiany natężenia ruchu, wiatru, pogody lub z powodu możliwego korka."

ok laboratorium.

 

"Możliwe kondycjonowanie akumulatorów do szybkiego ładowania nie było aktywne."

bo? wiekszosc nowych BEV z automatu zalacza kondycjonowanie, jezeli ma wbita trase w navi, a to robi roznice, ale ok. laboratorium

btw. ciekawe kiedy zrobi ktos testy wplywu szybkiej jazdy, przy niskich temp. na temp samej baterii

 

nie ma slowa o oponach. tak wiec laboratorium, te same warunki, ale rozne opony? nie ma wzmianki o tym, aby ich parametry zostaly uwzglednione np.  opory toczenia.

 

wiec test fajny, ale dla mnie wartosciowy tylko pod wzgldem pokazania sprawnosci energetycznej napedu przy duzych predkosciach, reszta ma wartosc jak NEDC/WLTP, bo dokaldnie tym jest - testem laboratoryjnym

 

 

 

@Totek ale to wszystko zajmuje przeciez tylko 3 min wiec w czym problem :rotfl:

Edytowane przez SuLac0
  • Upvote 1
Opublikowano

 

Godzinę temu, TheMr. napisał(a):

Orlen ma płatność przez aplikację, skanujesz kod QR przy zbiorniku. Shell ma bardzo często promki za posiadanie karty. Do końca marca -30 gr/-20 gr na litrze, to nie są małe sumy. Porównanie do komuny tym śmieszniejsze, że Polska to czołówka płatności kartą w dowolnym punkcie, momencie, i jesteśmy daleko z przodu w porównaniu do innych państw Europy. 
 

Przepraszam, shell ma to samo. 
 

https://www.shell.pl/biznesowi/karta-paliwowa/uslugi-digital-i-bezpieczenstwo/shell-smartpay.html

Ale nadal jest wiele do poprawienia, często zamiast coś uprościć do bólu, ujednolicić na większości stacji to nadal trzeba robić szpagaty. Co sklep/stacja to inna apka, kilka kart w portfelu, promocje niczym rebusy matematyczne, ogólnie czuję się już zmęczony i przytłoczony tym wszystkim. 

 

Co do obniżek to spoko, tylko szkoda, że jeżdżąc na LPG, praktycznie wszystko mnie omija, prócz kolejki przy kasie %-) 

 

Dobra, musiałem pomarudzić :hihot:

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   1 użytkownik


×
×
  • Dodaj nową pozycję...