Skocz do zawartości

Intel Raptor Lake - 13/14 generacja


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Mam obecnie i5 12600K na płycie B760 Asusa z DDR4 (3466MHz CL16) w zestawie z RTX 4070 Super.

Jest co myśleć o jakimś i5 13600/i5 14600 (ew i7 12700 bo to nie wiadomo jak się płyta zachowa z felernymi Raptorami) jeśli interesuje mnie tylko wydajność w grach, czy tutaj już nie ma sensu dokładać niczego?

Intela mam świeżo (z ciekawości wymieniłem z Ryzena 5 5600) i jak na razie byłem zawiedzony wydajnościowo (pierwsze uruchomienia było nawet gorzej od Ryśka bo mimo wybrania XMP płyta sobie ustawiła dzielnik 1:2 z kontrolerem pamięci, więc było 3600/CL16 1:1 vs 3200/CL16 1:2). Że raczej słyszałem, jak to Aldery/Raptory są lepsze w grach od AMD (raczej na poziomie R5 7500f niż starego ZEN3) to sobie pluję w brodę, że jednak nie wziąłem R7 5700X3D i zastanawiam się się nad próbą wyrównania tych braków.

Wg testów PurePC podsyłanych przez znajomego Raptory to niby potwory w grach, ale po tym, jak to Alder miał być na poziomie ZEN4 a Raptor pokonywać procki X3D (a nie bardzo jest w moim configu), to szukam kogoś z bardziej praktycznym doświadczeniem (czyli przejścia z i5 12400f/i5 12600k na Raptory).

 

EDIT: o i7 12700 myślałem bardziej w kontekście jakiś obejść typu wyłączenie e-cores/HT, ale jeszcze nie patrzyłem, czy to ma jakiś sens po ponad 3 latach od premiery tych hybryd.

Edytowane przez TurlamProcka
Opublikowano

Jeśli zmieniać to na 14600K / KF, 5 lat gwarancji to dobry biznes. Jakiś miesiąc/dwa temu były po 849zł w xkom.

Chociaż różnica nie będzie aż tak widoczna aby ta zamiana miała sens.

intel 12gen w grach szału nie robił niestety, więc wymiana z 12600 na 12700 to bezsensowny zabieg.

Opublikowano (edytowane)
55 minut temu, wallec napisał(a):

Jeżeli masz płytę na ddr4, to upgrade jest bez sensu i zrób zwrot 14 dni.

 

To komp składany po taniości, bo swój stary oddawałem bratu, a i tak jest w sumie mocniejszy od poprzedniego (tylko nie tyle ile się spodziewałem). Więc kwestia jest tylko taka, czy jest sens dopłacać pewnie jakieś 200/250zł do Raptora, czy zostawić już w cholerę i wymienić całą platformę kiedyś tam (znając mnie pewnie szybciej niż później).

 

Całym clou zmiany było aktualizacja małym kosztem i zabawa nową platformą, więc zostawiłem stare ramy (które mi szły na 3600 na AM4) i kupiłem używaną płytę (300zł) i procesor (500zł, oba na jeszcze przynajmniej 1,5 letniej gwarce). Szacuję, że względem złożenia jeszcze raz tego samego (tj AM4 + R5 5600) dołożyłem jakieś 200 do 300zł, co za możliwość podłubania w czymś nowym nie jest jakąś ogromną ceną.

A to, że robiąc to jeszcze raz pewnie bym jednak wziął AM5 to inna sprawa ;)


Edit:

22 minuty temu, SebastianFM napisał(a):

DDR4 vs DDR5 – test w nowych grach na Core i9-14900K. Ile daje nowszy RAM w 2024 roku?

Świetny artykuł @tomcug'a, który pokazuje, że różnica w wydajności w grach pomiędzy DDR4 i DDR5 jest minimalna. Dodatkowo pokazana różnica pomiędzy i5-12600K i i5-14600K.

 

i5-14600K.png.7aa7fe463052bcdeac7bc557460046d0.png

O proszę, test idealnie skrojony pode mnie, na spokojnie jutro przejrzę do kawki.

Na pierwszy rzut oka różnica w RAMie dużo mniej wydatna niż u Sebastiana z Pure, ale to na spokojnie muszę popatrzeć w szczegóły, bo może to porównanie szybkich ddr4 do słabszych ddr5.

Dzięki za podrzucenie :)

Edytowane przez TurlamProcka
Dodanie odpowiedzi na kolejny post.
Opublikowano
7 godzin temu, SebastianFM napisał(a):

Dodatkowo pokazana różnica pomiędzy i5-12600K i i5-14600K.

Ta tabelka idealnie pokazuje IPC 12,13,14th

Zaczynając od 12600k który ma all core 4500mhz później 14600k 5300mhz następnie 13700k 5500mhz i kończąc na 5800mhz 14900k

 

Odchyłka na cache i dodatkowe rdzenie nie wiele się przekłada

Opublikowano

Pamiętaj, że masz b760 z ddr4 3466cl16 z zablokowanym SA i najprawdopodobniej undervoltingiem.

Robiąc upgrade zyskasz na wydajności, ale w najlepszym przypadku uda ci się wbić z 3733 cl 16-19-19 (?) i możesz zostać z wysokimi napięciami na procku a i tak z tyłu głowy będziesz wiedział, że:

- masz procka, który może robić 5700mhz all core, a używasz na stock z wysokim napięciem

- masz procka, który w grach procesorowych traci z 10-20% 1%low przez pamięć ram.

 

Tomcug w testach ma dopasione ddr4 dual rank 4000mhz cl16-16-16-36 / 3733 cl15-15-35(nie dużo brakuje do maksu możliwości kontrolera) a ddr5 tak w sam raz DDR5-7000 MHz CL 34-42-42-76 2T a i tak jest przepaść pomiędzy ddr4 a ddr5.

 

Wg. mnie zostaw jak jest i graj bez afterburnera ;)

Lepiej wyjdziesz jak kupisz monitor z wyższą rozdzielczościa i dopasiona matryca.

 

image.png.3a915a1e9838b44c4eda7f6c44a106b5.png
image.png.2f2f7018f7fac81d9d2a14efcfa7ee73.png

image.png.0226fbc782c3422b44ae4b1d0ed957c1.png

Opublikowano
W dniu 9.01.2025 o 08:18, wallec napisał(a):

Tomcug w testach ma dopasione ddr4 dual rank 4000mhz cl16-16-16-36 / 3733 cl15-15-35(nie dużo brakuje do maksu możliwości kontrolera) a ddr5 tak w sam raz DDR5-7000 MHz CL 34-42-42-76 2T a i tak jest przepaść pomiędzy ddr4 a ddr5.

Jak trafisz CPU z mocnym IMC to limit OC dla DDR4 jest znacznie wyżej - w okolicach 4400-4533MHz G1.

Opublikowano
W dniu 8.01.2025 o 23:13, TurlamProcka napisał(a):

To komp składany po taniości, bo swój stary oddawałem bratu, a i tak jest w sumie mocniejszy od poprzedniego (tylko nie tyle ile się spodziewałem). Więc kwestia jest tylko taka, czy jest sens dopłacać pewnie jakieś 200/250zł do Raptora, czy zostawić już w cholerę i wymienić całą platformę kiedyś tam (znając mnie pewnie szybciej niż później).

 

Całym clou zmiany było aktualizacja małym kosztem i zabawa nową platformą, więc zostawiłem stare ramy (które mi szły na 3600 na AM4) i kupiłem używaną płytę (300zł) i procesor (500zł, oba na jeszcze przynajmniej 1,5 letniej gwarce). Szacuję, że względem złożenia jeszcze raz tego samego (tj AM4 + R5 5600) dołożyłem jakieś 200 do 300zł, co za możliwość podłubania w czymś nowym nie jest jakąś ogromną ceną.

A to, że robiąc to jeszcze raz pewnie bym jednak wziął AM5 to inna sprawa ;)


Edit:

O proszę, test idealnie skrojony pode mnie, na spokojnie jutro przejrzę do kawki.

Na pierwszy rzut oka różnica w RAMie dużo mniej wydatna niż u Sebastiana z Pure, ale to na spokojnie muszę popatrzeć w szczegóły, bo może to porównanie szybkich ddr4 do słabszych ddr5.

Dzięki za podrzucenie :)

https://www.euro.com.pl/procesory/intel-procesor-intel-core-i5-14600k-1700-box.bhtml

Opublikowano (edytowane)
5 godzin temu, wallec napisał(a):


Z jednej strony ciekawe by było takie 8p 0e, ale z drugiej strony to ma wyjść w 3 kwartale dopiero, IMO trochę za późno, żeby jakoś na to czekać.


 

7 godzin temu, wallec napisał(a):


Z jednej strony odpuściłem i odkładałem na nową platformę, z drugiej strony... jak to jest z kupowaniem OEM u Intela? Lepiej nie patrzeć, czy w miarę ok?
https://www.morele.net/procesor-intel-core-i5-13600kf-3-5-ghz-24-mb-oem-cm8071504821006-13094168/
https://www.morele.net/procesor-intel-core-i5-14600kf-3-5-ghz-24-mb-oem-cm8071504821014-13133235/

Niby dorzucają jeszcze do tego AC Shadows, to w praktyce wyjdzie 850-900zł za nówkę

Edytowane przez TurlamProcka
Dodanie cytatów
Opublikowano (edytowane)
1 minutę temu, wallec napisał(a):

Ten pełny 14600k był za 945-965(?) jak wklejałem - za wolno klikasz ;)

Jak kliknąłem był już za jakieś 1050zł czy coś koło tego :(
No dzisiaj niestety zamiast nudzić się w robocie to zabawiałem mojego chorego Młodego, to nie bardzo miałem czas na elektronikę :D

Edytowane przez TurlamProcka
Opublikowano

Czym w miarę prosto testować wydajność procka w grach? Bo okazało się, że znajomy z pracy ma 13600K i może mi na 2 dni odpalić go na testy, żeby zobaczyć praktyczną różnicę.

Mam Cyberpunka, więc na którymś ryneczku się pokręcę, w tłumach cep powinien być mocno ciśnięty. Co jeszcze byłoby dobrze popatrzeć? Pamiętam, że jakiś Tomb Raider miał demko z wbudowanym testem, ale nie wiem na ile jest miarodajne w dzisiejszych czasach. 
Hogwart niestety mam na konsoli tylko, ale za to jakby co mam Game Passa, przy czym jednak przy szybkim sprawdzeniu faworyzowałbym coś z wbudowanym benchmarkiem.

Z gier cisnących CPU mam Helldivers 2, ale tam nie ma szans na żadą sensowną powtarzalność, a ja nie mam dziesiątek godzin, żeby statystyka wyrównała (aczkolwiek to tutaj mi najbardziej brakuje mocy, bo nawet na 12600K potrafi dropnąć w okolice 50 fps, więc na pewno na oko będę testować, czy widać od razu różnicę).

Opublikowano (edytowane)

Skoro pisałeś, że po zmianie z ryzena 5600 na 12600k jesteś zawiedziony wydajnością, to sprawdź tak samo z i5 13600k i jak nie będziesz zawiedziony to jest gituwa, a jak będziesz dalej zawiedziony to nie gituwa.

Graj w to co grasz i patrz czy działa, a nie w benchmarki.
 

i5 12600k i i5 13600k to są potwory wydajnościowe do grania.

image.thumb.png.396d5b2a32b77673ed59e44291dd1b1a.png

 

Edytowane przez wallec

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

  • Popularne tematy

  • Najnowsze posty

    • Być ładnym i się tak oszpecić... nie wiem czym to jest spowodowane, czy faktycznie strzępkiem mózgu czy ogólnym stereotypom że kobieta bez "lifitingu" jest brzydka.
    • Zacznij od formata i zainstalowania podstawowych rzeczy, msi center i tam tylko sterowniki do chpisetu i nic więcej, stery do grafy trochę starsze i testuj. Żadnych light, razerów i co przyjdzie Ci jeszcze do głowy, tym bardziej programów monitorujących, bo to też potrafi działać negatywnie na gry jak i na psychikę  .W obecnym stanie możesz jeszcze wrzucić ss z latencymoon. Czy w ww grach różnicę robią ustawienia graficzne? Tzn. czy jak dasz wszystko na low to jest taki sam efekt jak na Twoich ustawieniach? Czy jak ograniczysz liczę klatek do 60fps, to też jest problem? Ja wiem że w grach online trzeba mieć więcej, ale z ciekawości możesz zobaczyć. Oczywiście blokujesz klatki o te 3 mniej, niż masz odświeżanie monitora? A tak na marginesie możesz poczytać  https://forum.ithardware.pl/topic/8975-stuttering-latencymon/ https://forum.ithardware.pl/topic/8444-stuttering-w-grach/#comments tylko tutaj są procki od AMD czy ludzie sobie z tym poradzili to nie wiem, trzeba się zagłębić, aaa jeszcze mamy jednego kolegę którego stuttery już długo męczą i sobie z tym nie poradził, też na AMD.      
    • Zależy czy procesor jest lutowany, ale tego lapka to się powinno oddać na elektrozłom i każda zł zainwestowana w niego to wyrzucanie pieniędzy w błoto.  Chyba że lubisz takie rzeczy i robisz to dla sportu to poczekaj na kogoś innego o ile w ogóle się taki znajdzie. Z mojej strony to elektrozłom i powinno się go zutylizować a nie używać  
    • Witam, poszukuję pomocy w rozwiązaniu problemów z micro stutteringu na zestawie: GPU - 5070 12 GB Gigabyte CPU - i5 14600kf MOBO - MSI PRO B760-P WIFI DDR4 CHŁODZENIE - PEERLESS ASSASIN 120  RAM - 32GB VIPER DDR4 3600MHZ A2 B2 (podczas zmiany nie miałem budżetu na DDR5 a szybko potrzebowałem nowej płyty do cpu) PSU - CORSAIR RMX 650W 80 GOLD PLUS DYSKI - M2 NVME SSD SAMSUNG 970 EVO PLUS 500GB + SATA SSD CRUCIAL MX 500 1TB  MONITORY - AOC24 1080/144HZ DISPLAY PORT + PHILIPS24/1080/60HZ DVI (podpięte w kartę graficzną nie płytę główną)  SYSTEM - WINDOWS 11 SOFTWARE który może powodować problemy i robić problem z frame time (?) - msi center + msi mystic light (odinstalowałem jednak za pewne siedzi dalej w rejestrze itd), razer synapse, sterowniki do chipsetu, intel gna, realtek, realtek ethernet, intel serial io, najnowszy sterownik nvidia game ready, sterowniki dźwiękowe itd. ( WSZYSTKIE NAKŁADKI DISCORD/NVIDIA WYŁĄCZONE ) Bios aktualny z września (7D98v1F) , wcześniej korzystałem z wersji beta z okresu maja (7D98v1F1(Beta version)) Zawsze robiłem UV poprzez cpu lite load ponieważ temperatury były przesadzone, testowałem różne ustawienia, od personalnych poradników na forum msi do losowych porad innych osób. (nawet bez uv na wyższych temp było to samo)   Linia czasowa zmiany podzespołów:  Procesor na początku tego roku razem z płytą główną, Karta graficzna w sierpniu, Reszta podzespołów: płyta główna, ram, zasilacz, itd z poprzednich zestawów ( posiadane przez 3-5 lat ) Posiadałem wcześniej rx 6700 xt  + i5 10600k, następnie 4060 ti + 10600k (zwróciłem kartę ponieważ nie byłem zadowolony z wydajności) 5060 ti + 14600kf (bardzo głośne cewki, zwrot) aktualnie 5070 i5 14600kf  Ważna informacja, na wymienionych zestawach które posiadałem przez okres 2-3 lat praktycznie na każdym miałem ten sam problem z micro stutteringiem, raz większy raz mniejszy, teraz dopiero poważnie się za to biorę bo jednak wolałbym żeby taki zestaw dawał z siebie trochę więcej stabilności i frajdy. Zawsze robiłem DDU czy nawet format więc nigdy nie było problemów żeby sterowniki się ze sobą "gryzły"  Opis problemu:  Grając w większość gier odczuwam dziwny micro stuttering, gram zwykle na vsyncu ponieważ bez niego występuje problem z screen tearingiem i rozjeżdżającym obrazem (limit fps nie poprawia tego lub zaburza płynność obrazu), fps spadają z 144 na 142/141 lub nawet 138, w 90% spadek FPS pojawia się w losowym momencie. Podczas akcji FPS jest idealnie stabilny. Praktycznie nie ważne co się dzieje nie odczuwałem spadków poprzez brak zapasu mocy zestawu. Micro stuttering występuje w momencie kiedy np stoję w miejscu lub akcja w danej grze "ucicha". Testowałem też bez vsync, limit fps, odblokowane fps, praktycznie w każdym ustawieniu jednak było to czuć. Gry które najbardziej na to cierpią i praktycznie zabierają całą zabawę z rozgrywki to:  Numer 1 - War Thunder, gram na wysokich/max ustawieniach, gra wojenna jak to wiadomo pełno akcji, wybuchów itd, fps idealnie stabilny, za to natomiast jadę pojazdem, na ekranie spokój, spadki fps do 140 z 144 co kilkadziesiąt sekund lub w dobrym okresie co kilka minut.  ( cpu 20-40% gpu 75% )  Numer 2 - Fortnite, gram na ustawieniach wydajnościowych, testowałem jednak też Direct 11 czy 12, tutaj również problem wygląda praktycznie tak samo chociaż myślę że o wiele bardziej agresywnie, spadki 1 low % z 144 na 90 itd.  Numer 3 - Valorant/League of Legends, sytuacja taka sama jak wyżej, akcja, duża ilość rzeczy dziejących się na ekranie, fps idealnie stabilny, losowe momenty i rwanie fps.  Numer 4 - Minecraft edycja z microsoft store, czuję dość częsty i mocniejszy stuttering nawet przy zmianie renderowania chunków itd. Inne gry to np:  CS2 - działa u mnie na wysokich praktycznie idealnie, nigdy nie odczułem żadnych spadków nie ważne co, Gry wyścigowe pokroju forza horizon/forza motorsport/need for speed itd ustawienia ultra bez problemów,  Rainbow Six Siege tak samo ustawienia ultra, 144 fps prawie idealnie jednak od czasu do czasu coś chrupnie. Elden Ring/Nightrein ultra 60 fps idealnie. Dodam jeszcze że podczas grania i rozmawiania jednocześnie na Discordzie problem pogłębia się/występuje częściej ( akceleracja sprzętowa wyłączona! ) Na tym zestawie nie miałem żadnego bluee screena czy losowego wyłączania kompa, jedyne co pamiętam to kilkukrotny problem z brakiem pamięci wirtualnej, udało się to naprawić poprzez powiększenie go.  Temperatury GPU to zwykle 40-60+, cpu 40-65+ stopni (bez uv np 75 w stresie podczas grania) Rzeczy jakie testowałem:  różne ustawienia BIOSU, UV, bez UV, różne ustawienia zasilania, wyłączanie, hyper threading itd itd itd... nowy bios, xmp włączony/wyłączony zmiany zarządzania energią w nvidia czy panel sterowania, odinstalowanie xbox game bar,  zmiany ustawień gry czy akceleracja gpu w windowsie,  zmiany zarządzania energią karty sieciowej i magistracji usb w menedżerze urządzeń,  wyłączenie karty sieciowej i granie na wifi a następnie wyłączenie w biosie bluetooth + wifi, granie na 1 monitorze z odpiętym całkowicie drugim,  przesłanie całej gry która powoduje problemy + shader cache na dysk NVME + fizyczne odpięcie SATA żeby na pewno nie przeszkadzał,  reset shader cache + zwiększenie rozmiaru pamięci podręcznej,  wyłączenie szybkiego rozruchu w windowsie,  różne ustawienia skalowania nvidia,  zmiana hz w klawiaturze i myszce, wyłączona izolacja rdzenia windows,  AKTUALNE USTAWIENIA BIOSU:  Włączone XMP, resizable bar, intel default power 181W, CPU LITE LOAD 15, C1E włączone, Hyper Threading włączone, E Cores P Cores itd tak samo włączone, CEP ( Current Excursion Protection) włączone (sprawdzałem z wyłączonym), reszta default praktycznie. Co mogę jeszcze zrobić, potestować żeby to naprawić? Tak jak mówię problem występował na poprzednich zestawach, od 4-5 lat posiadam ten sam RAM oraz zasilacz plus dyski, gram na 1080p w 144fps locked więc myślę że to nie wina braku mocy. Jedynie zmieniały się karty czy procesor. Można powiedzieć że problem nie jest jakoś bardzo drastyczny jednak posiadam znajomych którzy mają podobne zestawu lub lekko gorsze i nie odczuwają takiego micro stutteringu a i ja czasami mam dni gdzie wszystko działa prawie na medal, jednak następnego dnia jest 2x gorzej. Szukam rozwiązań żeby osiągnąć jak najlepszą stabilność, sprzęt wyciąga zwykłe +200/250 fps na wysokich/ultra w tych gierkach więc fajnie byłoby uzyskać płynność na tych 144 fps przy aktualnym monitorze a w przyszłości po upgrade na lepsze wyniki. Jest sens coś tam jeszcze grzebać czy może kolejny format + sterowniki gpu + chipset i wtedy testować i szukać winowajcy? Czy może jakieś konkretne ustawienia posprawdzać w biosie chociaż wątpię że jest rzecz której nie ruszałem. Dodatkowo jak sięgam pamięcią to na gorszym zestawie gdy były spadki fps to występowały one w racjonalnym momencie a w okresie spokojnym fps trzymał się stabilnie, tutaj prawie na odwrót.  Moim głównym celem jest po prostu ustabilizowanie frame time bez losowych spadków i czysta frajda w ulubionych gierkach niż jakieś wygórowane wyniki w benchmarkach. Z góry przepraszam za jakieś błędy w opisie czy ocenie sytuacji ale dopiero pierwszy raz zabieram się za diagnostykę problemów tego typu i nie ogarniam, dziękuję za pomoc i w razie pytań postaram się udzielić dalszych informacji.   
  • Aktywni użytkownicy

×
×
  • Dodaj nową pozycję...