Skocz do zawartości

Intel Raptor Lake - 13/14 generacja


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

"

Intelowskie plany dotyczące „Bartlett Lake-S” sugerują trzecią zmianę nazwy „Raptor Lake” na „Bartlett Lake Hybrid”
Autor: btarunr, 18 sierpnia 2025, 09:25 Dyskusja (26 komentarzy)
„Bartlett Lake-S” to interesujący układ Intela, biorąc pod uwagę, że jego procesory stacjonarne „Nova Lake-S” z dużą pamięcią podręczną L3 pojawią się dopiero w połowie/końcu 2026 roku. Układ opiera się na założeniu, że rdzeń P „Raptor Cove” oferuje wydajność w grach porównywalną lub lepszą niż rdzenie P „Lion Cove” zaimplementowane w „Arrow Lake-S”. Intel uznał, że dla monolitycznego układu scalonego o podobnej wielkości rdzenia co „Raptor Lake-S”, który ma 8 rdzeni P i 4 klastry rdzeni E, mógłby zaprojektować układ z 12 rdzeniami P dla tej samej liczby punktów styku, współdzieląc te same 36 MB pamięci podręcznej L3. Niedawny wpis Jaykihna na Twitterze podkreśla, że ten układ został nazwany A0, ale to nie wszystko – najwyraźniej Intel będzie przetwarzał swoje starsze układy „Raptor Lake” i „Alder Lake” w ramach generacji „Bartlett Lake” i nazywał je „Bartlett Lake Hybrid”.

Ta linia procesorów „Bartlett Lake Hybrid” będzie ponownie wykorzystywać układy B0, C0 i H0. Układ B0 to oryginalny układ „Raptor Lake-S”, który oferuje konfigurację 8P+16E rdzeni, 36 MB pamięci podręcznej L3, 2 MB pamięci podręcznej L2 na rdzeń P i 4 MB pamięci podręcznej L2 na klaster rdzeni E. Układ C0 wywodzi się z układu „Alder Lake-S” o konfiguracji 8P+8E, która obejmuje 1,25 MB pamięci podręcznej L2 na rdzeń P i 2 MB pamięci podręcznej L2 na klaster rdzeni E oraz 30 MB pamięci podręcznej L3. Układ H0 pierwotnie napędzał dolną połowę rodziny procesorów Core 12. generacji. Ma 6 rdzeni P, każdy z 1,25 MB pamięci podręcznej L2, bez klastrów rdzeni E i 18 MB pamięci podręcznej L3.

Intel nie będzie sprzedawał „Bartlett Lake-S” jako serii Core 15. generacji, ale przejdzie na nową nomenklaturę pod serią Core 2, ale bez rozszerzenia marki „Ultra”, co oznacza brak wbudowanego układu NPU. Niestety, przeciekłe materiały marketingowe Intela wskazują, że układ jest skierowany głównie do rynku OEM i systemów wbudowanych, a nie do sklepów detalicznych DIY. Innymi słowy, nie ma jeszcze żadnych oznak, że układ będzie dostępny w sprzedaży detalicznej, a więc będzie można go umieścić w komputerze stacjonarnym z gniazdem LGA1700.

„Bartlett Lake-S” A0 będzie procesorem do komputerów stacjonarnych z największą liczbą rdzeni P od firmy Intel, a także procesorem z największą liczbą rdzeni P w ramach jednego kompleksu obliczeniowego (tj. współdzielącego pamięć podręczną L3) niezależnie od marki, ponieważ 12- i 16-rdzeniowe procesory AMD Ryzen do komputerów stacjonarnych mają rdzenie rozdzielone między dwa kompleksy, w formie dwóch układów CCD. Podczas migracji wątków między układami CCD, ich dane robocze muszą być przesyłane przez układ wejścia/wyjścia. Jeśli dane nadal znajdują się w pamięci podręcznej źródłowego układu CCD, są one duplikowane do pamięci L3 docelowego układu CCD, w przeciwnym razie muszą zostać pobrane z pamięci DRAM."

Monday, August 18th 2025

Źródło:https://www.techpowerup.com/340023/intel-bartlett-lake-s-steppings-suggest-third-rebrand-of-raptor-lake-as-bartlett-lake-hybrid

Edytowane przez sert
Opublikowano (edytowane)

Ja w sumie nie rozumiem hype'u na Bartletty.
Czy będą lepsze w grach? Nie bardzo, 6 lub 8 P-Core to wystarczająco dla współczesnych gier, a nie wierzę w dalsze podbicie taktowań.
Czy będą lepsze w MT? Też szczerze wątpię, tu akurat e-core robią robotę.

Czy e-core powodują jeszcze jakieś problemy w grach, że ludzie się tak tym jarają? 

Edytowane przez TurlamProcka
Opublikowano

Sam napisałeś, że 6/8 rdzeni P-core wystarczy do gier, a teraz pytasz, dla czego ludzie wyłączają E-core :hmm: Bez E-core to lepiej chodzi w grach niż z E-core. Dodatkowo można lekko ocnąć P-core i jest git.

Opublikowano

Tylko na wybranych buildach windy te CPU działają w miarę przewidywalnie i wyłączanie E-core nie powoduje żadnych anomalii.

Także czasem możesz dostać strzał w pysk po wyłączeniu E-core pomimo, że dana gra nie korzysta z większej liczby wątków.

 

Opublikowano
7 minut temu, sideband napisał(a):

Tylko na wybranych buildach windy te CPU działają w miarę przewidywalnie i wyłączanie E-core nie powoduje żadnych anomalii.

Także czasem możesz dostać strzał w pysk po wyłączeniu E-core pomimo, że dana gra nie korzysta z większej liczby wątków.

 

23H2 Ghost Spectre czy to ten dla Intela ?

Opublikowano
4 godziny temu, Karro napisał(a):

Czy w 14 gen to nie wiem ale w 15 gen 2x LPE spowodował spadek FPS w the last od US o 20 procent na pocztku gry do 10 w dalszym etapie

Przy symulacji nawet do 50 procent fps

Robiłem symulacje w 13 gen w the last od US  ecore daje 20 procent więcej FPS jak HT

Symulacja na 8 watkach

Znaczy, lepiej zachować E-core, ocnąć je do 4.5 GHZ, a za t wyłączyć HT ?  Po co mi tyle wątków procesora , skoro tylko gram ? Nie używam żadnych aplikacji syntetycznych, tylko pykaaaaaaammm !! ;D

A próbował ktoś tej apki ? https://www.purepc.pl/intel-application-optimization-apo-z-obsluga-kolejnych-15-gier-producent-chwali-sie-wydajnoscia-na-core-ultra-9-285k

Opublikowano (edytowane)

A więc Pochwale się tym co udało mi się tutaj wyskrobać podkręcając i5 14600k do 5.7ghz. Napięcie 1.3v Ring na 4.7, E-Core na 4.5: Zostawiać tak czy próbować bawić się w UV jednak? 

 

c23 27tys multi.png

cb23 27tys+.png

Edytowane przez marcinowozniako
Opublikowano

Jak po OC zaczniesz robić UV, to pewnie utracisz stabilność (jeśli to OC do 5700 MHz jest "na styk"). Przetestuj zachowanie temperatur, przy dłuższym teście (czy nie będzie się coś przegrzewać).

Opublikowano

Najbezpieczniejszy od strony wydajności w grach, a nie stricte bezpieczeństwa.

Przeglądarki są dziurawe jak "ser szwajcarski" jakoś nikt nie boi z ich korzystać.

Możesz korzystać nawet ze starego Win7 i tak prędzej ktoś Cię na ulicy potrąci niż wykorzysta lukę w systemie ;)

  • Upvote 1
Opublikowano
7 godzin temu, Doamdor napisał(a):

Komentarz w identycznym czasie, nie chciało mi się edytować. ;)

Jaki VID procesora? 

Sprawdź UV, jak nisko możesz zjeść z napięciem. 

Zacząłem od UV to zdaje się na stock taktach robiłem 1.15V. Zależy mi na wydajności Single Core więc możliwe że zostawie sobie to OC które mam obecnie. Tutaj wynik z UV i 5.5ghz

-0.135 5.5.png

Opublikowano
13 godzin temu, sideband napisał(a):

Najbezpieczniejszy od strony wydajności w grach, a nie stricte bezpieczeństwa.

Przeglądarki są dziurawe jak "ser szwajcarski" jakoś nikt nie boi z ich korzystać.

Możesz korzystać nawet ze starego Win7 i tak prędzej ktoś Cię na ulicy potrąci niż wykorzysta lukę w systemie ;)

I na nim stawiać goły(świeży) system z wyłączonymi e kachones już przed samą instalacją system?  Dużo do przodu się jest w tym wypadku? Ht zostawić?

Opublikowano
18 godzin temu, sideband napisał(a):

Możesz korzystać nawet ze starego Win7 i tak prędzej ktoś Cię na ulicy potrąci niż wykorzysta lukę w systemie ;)

Odpali na Raptorze? %-) Nigdy nie próbowałem, w sumie to nie XP, więc powinien. Stery NVMe, USB się znajdą, gorzej z GPU nowymi by było.

Opublikowano (edytowane)
Godzinę temu, tomcug napisał(a):

Odpali na Raptorze? %-) Nigdy nie próbowałem, w sumie to nie XP, więc powinien. Stery NVMe, USB się znajdą, gorzej z GPU nowymi by było.

3090ti ostatnia co ma obsługę w sterownikach z nv.

Zmaslo o tym robił filmik. Nawet 10xxx na z490 nie ruszają. Amd można modować instalator by najnowsze procesory amd wspierał.

Edytowane przez areczek1987
Opublikowano
1 godzinę temu, areczek1987 napisał(a):

Nawet 10xxx na z490 nie ruszają.

Nie jestem o tym przekonany. Na lapku na podobnej platformie postawiłem W7 i śmiga wszystko, łącznie z USB oraz integrą, choć oficjalnych sterów ani do jednego, ani do drugiego Intela nie wydał ;) Zresztą stery USB w ogóle nie są od Intela.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

  • Popularne tematy

  • Najnowsze posty

    • Być ładnym i się tak oszpecić... nie wiem czym to jest spowodowane, czy faktycznie strzępkiem mózgu czy ogólnym stereotypom że kobieta bez "lifitingu" jest brzydka.
    • Zacznij od formata i zainstalowania podstawowych rzeczy, msi center i tam tylko sterowniki do chpisetu i nic więcej, stery do grafy trochę starsze i testuj. Żadnych light, razerów i co przyjdzie Ci jeszcze do głowy, tym bardziej programów monitorujących, bo to też potrafi działać negatywnie na gry jak i na psychikę  .W obecnym stanie możesz jeszcze wrzucić ss z latencymoon. Czy w ww grach różnicę robią ustawienia graficzne? Tzn. czy jak dasz wszystko na low to jest taki sam efekt jak na Twoich ustawieniach? Czy jak ograniczysz liczę klatek do 60fps, to też jest problem? Ja wiem że w grach online trzeba mieć więcej, ale z ciekawości możesz zobaczyć. Oczywiście blokujesz klatki o te 3 mniej, niż masz odświeżanie monitora? A tak na marginesie możesz poczytać  https://forum.ithardware.pl/topic/8975-stuttering-latencymon/ https://forum.ithardware.pl/topic/8444-stuttering-w-grach/#comments tylko tutaj są procki od AMD czy ludzie sobie z tym poradzili to nie wiem, trzeba się zagłębić, aaa jeszcze mamy jednego kolegę którego stuttery już długo męczą i sobie z tym nie poradził, też na AMD.      
    • Zależy czy procesor jest lutowany, ale tego lapka to się powinno oddać na elektrozłom i każda zł zainwestowana w niego to wyrzucanie pieniędzy w błoto.  Chyba że lubisz takie rzeczy i robisz to dla sportu to poczekaj na kogoś innego o ile w ogóle się taki znajdzie. Z mojej strony to elektrozłom i powinno się go zutylizować a nie używać  
    • Witam, poszukuję pomocy w rozwiązaniu problemów z micro stutteringu na zestawie: GPU - 5070 12 GB Gigabyte CPU - i5 14600kf MOBO - MSI PRO B760-P WIFI DDR4 CHŁODZENIE - PEERLESS ASSASIN 120  RAM - 32GB VIPER DDR4 3600MHZ A2 B2 (podczas zmiany nie miałem budżetu na DDR5 a szybko potrzebowałem nowej płyty do cpu) PSU - CORSAIR RMX 650W 80 GOLD PLUS DYSKI - M2 NVME SSD SAMSUNG 970 EVO PLUS 500GB + SATA SSD CRUCIAL MX 500 1TB  MONITORY - AOC24 1080/144HZ DISPLAY PORT + PHILIPS24/1080/60HZ DVI (podpięte w kartę graficzną nie płytę główną)  SYSTEM - WINDOWS 11 SOFTWARE który może powodować problemy i robić problem z frame time (?) - msi center + msi mystic light (odinstalowałem jednak za pewne siedzi dalej w rejestrze itd), razer synapse, sterowniki do chipsetu, intel gna, realtek, realtek ethernet, intel serial io, najnowszy sterownik nvidia game ready, sterowniki dźwiękowe itd. ( WSZYSTKIE NAKŁADKI DISCORD/NVIDIA WYŁĄCZONE ) Bios aktualny z września (7D98v1F) , wcześniej korzystałem z wersji beta z okresu maja (7D98v1F1(Beta version)) Zawsze robiłem UV poprzez cpu lite load ponieważ temperatury były przesadzone, testowałem różne ustawienia, od personalnych poradników na forum msi do losowych porad innych osób. (nawet bez uv na wyższych temp było to samo)   Linia czasowa zmiany podzespołów:  Procesor na początku tego roku razem z płytą główną, Karta graficzna w sierpniu, Reszta podzespołów: płyta główna, ram, zasilacz, itd z poprzednich zestawów ( posiadane przez 3-5 lat ) Posiadałem wcześniej rx 6700 xt  + i5 10600k, następnie 4060 ti + 10600k (zwróciłem kartę ponieważ nie byłem zadowolony z wydajności) 5060 ti + 14600kf (bardzo głośne cewki, zwrot) aktualnie 5070 i5 14600kf  Ważna informacja, na wymienionych zestawach które posiadałem przez okres 2-3 lat praktycznie na każdym miałem ten sam problem z micro stutteringiem, raz większy raz mniejszy, teraz dopiero poważnie się za to biorę bo jednak wolałbym żeby taki zestaw dawał z siebie trochę więcej stabilności i frajdy. Zawsze robiłem DDU czy nawet format więc nigdy nie było problemów żeby sterowniki się ze sobą "gryzły"  Opis problemu:  Grając w większość gier odczuwam dziwny micro stuttering, gram zwykle na vsyncu ponieważ bez niego występuje problem z screen tearingiem i rozjeżdżającym obrazem (limit fps nie poprawia tego lub zaburza płynność obrazu), fps spadają z 144 na 142/141 lub nawet 138, w 90% spadek FPS pojawia się w losowym momencie. Podczas akcji FPS jest idealnie stabilny. Praktycznie nie ważne co się dzieje nie odczuwałem spadków poprzez brak zapasu mocy zestawu. Micro stuttering występuje w momencie kiedy np stoję w miejscu lub akcja w danej grze "ucicha". Testowałem też bez vsync, limit fps, odblokowane fps, praktycznie w każdym ustawieniu jednak było to czuć. Gry które najbardziej na to cierpią i praktycznie zabierają całą zabawę z rozgrywki to:  Numer 1 - War Thunder, gram na wysokich/max ustawieniach, gra wojenna jak to wiadomo pełno akcji, wybuchów itd, fps idealnie stabilny, za to natomiast jadę pojazdem, na ekranie spokój, spadki fps do 140 z 144 co kilkadziesiąt sekund lub w dobrym okresie co kilka minut.  ( cpu 20-40% gpu 75% )  Numer 2 - Fortnite, gram na ustawieniach wydajnościowych, testowałem jednak też Direct 11 czy 12, tutaj również problem wygląda praktycznie tak samo chociaż myślę że o wiele bardziej agresywnie, spadki 1 low % z 144 na 90 itd.  Numer 3 - Valorant/League of Legends, sytuacja taka sama jak wyżej, akcja, duża ilość rzeczy dziejących się na ekranie, fps idealnie stabilny, losowe momenty i rwanie fps.  Numer 4 - Minecraft edycja z microsoft store, czuję dość częsty i mocniejszy stuttering nawet przy zmianie renderowania chunków itd. Inne gry to np:  CS2 - działa u mnie na wysokich praktycznie idealnie, nigdy nie odczułem żadnych spadków nie ważne co, Gry wyścigowe pokroju forza horizon/forza motorsport/need for speed itd ustawienia ultra bez problemów,  Rainbow Six Siege tak samo ustawienia ultra, 144 fps prawie idealnie jednak od czasu do czasu coś chrupnie. Elden Ring/Nightrein ultra 60 fps idealnie. Dodam jeszcze że podczas grania i rozmawiania jednocześnie na Discordzie problem pogłębia się/występuje częściej ( akceleracja sprzętowa wyłączona! ) Na tym zestawie nie miałem żadnego bluee screena czy losowego wyłączania kompa, jedyne co pamiętam to kilkukrotny problem z brakiem pamięci wirtualnej, udało się to naprawić poprzez powiększenie go.  Temperatury GPU to zwykle 40-60+, cpu 40-65+ stopni (bez uv np 75 w stresie podczas grania) Rzeczy jakie testowałem:  różne ustawienia BIOSU, UV, bez UV, różne ustawienia zasilania, wyłączanie, hyper threading itd itd itd... nowy bios, xmp włączony/wyłączony zmiany zarządzania energią w nvidia czy panel sterowania, odinstalowanie xbox game bar,  zmiany ustawień gry czy akceleracja gpu w windowsie,  zmiany zarządzania energią karty sieciowej i magistracji usb w menedżerze urządzeń,  wyłączenie karty sieciowej i granie na wifi a następnie wyłączenie w biosie bluetooth + wifi, granie na 1 monitorze z odpiętym całkowicie drugim,  przesłanie całej gry która powoduje problemy + shader cache na dysk NVME + fizyczne odpięcie SATA żeby na pewno nie przeszkadzał,  reset shader cache + zwiększenie rozmiaru pamięci podręcznej,  wyłączenie szybkiego rozruchu w windowsie,  różne ustawienia skalowania nvidia,  zmiana hz w klawiaturze i myszce, wyłączona izolacja rdzenia windows,  AKTUALNE USTAWIENIA BIOSU:  Włączone XMP, resizable bar, intel default power 181W, CPU LITE LOAD 15, C1E włączone, Hyper Threading włączone, E Cores P Cores itd tak samo włączone, CEP ( Current Excursion Protection) włączone (sprawdzałem z wyłączonym), reszta default praktycznie. Co mogę jeszcze zrobić, potestować żeby to naprawić? Tak jak mówię problem występował na poprzednich zestawach, od 4-5 lat posiadam ten sam RAM oraz zasilacz plus dyski, gram na 1080p w 144fps locked więc myślę że to nie wina braku mocy. Jedynie zmieniały się karty czy procesor. Można powiedzieć że problem nie jest jakoś bardzo drastyczny jednak posiadam znajomych którzy mają podobne zestawu lub lekko gorsze i nie odczuwają takiego micro stutteringu a i ja czasami mam dni gdzie wszystko działa prawie na medal, jednak następnego dnia jest 2x gorzej. Szukam rozwiązań żeby osiągnąć jak najlepszą stabilność, sprzęt wyciąga zwykłe +200/250 fps na wysokich/ultra w tych gierkach więc fajnie byłoby uzyskać płynność na tych 144 fps przy aktualnym monitorze a w przyszłości po upgrade na lepsze wyniki. Jest sens coś tam jeszcze grzebać czy może kolejny format + sterowniki gpu + chipset i wtedy testować i szukać winowajcy? Czy może jakieś konkretne ustawienia posprawdzać w biosie chociaż wątpię że jest rzecz której nie ruszałem. Dodatkowo jak sięgam pamięcią to na gorszym zestawie gdy były spadki fps to występowały one w racjonalnym momencie a w okresie spokojnym fps trzymał się stabilnie, tutaj prawie na odwrót.  Moim głównym celem jest po prostu ustabilizowanie frame time bez losowych spadków i czysta frajda w ulubionych gierkach niż jakieś wygórowane wyniki w benchmarkach. Z góry przepraszam za jakieś błędy w opisie czy ocenie sytuacji ale dopiero pierwszy raz zabieram się za diagnostykę problemów tego typu i nie ogarniam, dziękuję za pomoc i w razie pytań postaram się udzielić dalszych informacji.   
  • Aktywni użytkownicy

×
×
  • Dodaj nową pozycję...