Skocz do zawartości

[KartoGraficzny Offtop] - wątek do luźnej dyskusji o wszystkim co dotyczy GPU


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Szkoda że praktycznie nikt nie robi testów z UV i limitem do 60fps. Fajne byłoby wtedy zobaczyć pobór prądu... Robi to jedna strona, ale na domyślnych ustawieniach i nie wiadomo jakim pomiarze, bo nie podają gry. (Edit. Już doczytałem, robią to w CP2077, ale bez podanych ustawień)

 

Rx9060xt ponoć może zejść do ~131w w grach bez RT i bez strat wydajności, poza pojedynczymi klatkami, ale za mało przykładów widziałem i prędzej spodziewam się 140w dla stabilności.

RTX5060ti ma praktycznie tą samą wydajności, jak na domyślnych przy 130w.

RTX4070 robi to przy 140-145w z drobnymi stratami, ale przy kiepskiej / normalnej sztuce prędzej będzie to 150-160w.

 

Blackwell ma jakiś tam rozdzielacz zadań na oddzielnym chipie, co ponoć robi coś podobnego do "Hardware-Accelerated GPU Scheduling" w Windows. Niektóre gry, programy lub po prosty kiepski sterowniki mogą źle dogadywać się z tym. Może to było przyczyną części niskich wyników.

 

Może kiedyś wezmę rx9060xt na sprawdzenie, ale Radeony nadal mają za dużo kompromisów w moim użytkowaniu, ale gdybym nie lubił tyle dumać to jednak jest to świetny wybór do projektu 200w PCta o wydajności PS5 Pro... 

Edytowane przez musichunter1x
Opublikowano

5060ti 16GB po delikatnym UV 0.970mv + OC na 3000mhz + 2000mhz Vram i w Wieśku3 potrafi podejść do 155Wat. Za to wydajność wchodzi na + 10-12% względem stock. Testowane na 120hz TV, więc limit mocy do oporu ile pozwoli CPU.

Wiem, że powinienem pykać w 1440p, ale 2160p mnie kusi i tak to wygląda (suwaki grafiki na prawo +RT);

 

Fajna ta zbroja zapomnianego wilka.

 

https://postimg.cc/gallery/S9RjmXZ

 

 

  • Like 1
Opublikowano

Zostawiacie jakieś mm po bokach na rdzeniu jak kładziecie PTM,,'a? Czy docinanie równo z rdzeniem? Po filmach widzę, że fest to się rozlewa na boki, wolałbym uniknąć tego %-)

Opublikowano (edytowane)

Zostaw ten PTM i zaaplikuj np. Paktum4lub co opisywał Sinde.  A jak już masz PTM to go odrobinkę mniejszy zrób, niż jest rdzeń. (2mm)

 

EDIT: coraz więcej narzekań na PTM, prawilna pasta i masz na dobre 2 lata spokój. Kontroluj temperatury.

Edytowane przez leven
  • Thanks 1
Opublikowano
Godzinę temu, Psiak napisał(a):

Zostawiacie jakieś mm po bokach na rdzeniu jak kładziecie PTM,,'a? Czy docinanie równo z rdzeniem?

Ja zawsze kładłem równo z rdzeniem lub z jak najmniejszym naddatkiem tak aby nie marnować niepotrzebnie materiału bo jestem oszczędny :E nigdy natomiast nie wyciąłem rozmiaru mniejszego niż rdzeń, położyłem w kilku laptopach gamingowych jak i mam go na swojej 6950xt już rok czasu i nie ma żadnych anomalii w postaci pogorszenia temperatury hot spotu po czasie itp co na zwykłych pastach nawet tych teoretycznie topowych jest chlebem powszednim w przypadku gołych rdzeni ;) 

  • Like 1
  • Thanks 1
Opublikowano (edytowane)
2 godziny temu, Psiak napisał(a):

Zostawiacie jakieś mm po bokach na rdzeniu jak kładziecie PTM,,'a? Czy docinanie równo z rdzeniem? Po filmach widzę, że fest to się rozlewa na boki, wolałbym uniknąć tego %-)

Ja daję po milimetrze więcej żeby dać sobie szansę jeśli nie trafię idealnie nakładając co zdarzyło mi się za pierwszym razem. Żadnej pasty więcej. Idealny jest ten termopad, w moim przypadku od Gelida: https://allegro.pl/oferta/thermopad-pasta-na-cpu-gelid-heatphase-ultra-intel-ph-gc-02-i-15220864003

Starczył na RTX 2060 i RTX2060S. Na procesory jest Kryosheet, na lapki i GPU termopad a pasta jest do zębów.

 

Edytowane przez Grolshek
  • Thanks 1
Opublikowano (edytowane)
W dniu 21.07.2025 o 17:42, leven napisał(a):

5060ti 16GB po delikatnym UV 0.970mv + OC na 3000mhz + 2000mhz Vram i w Wieśku3 potrafi podejść do 155Wat. Za to wydajność wchodzi na + 10-12% względem stock. 

Ooo, to plotki jednak są prawdziwe. Wtedy powinno zrównać się z rtx4070...
Widziałem zweryfikowane testy rtx4070 przy 150w i tam traci parę 2-12% względem stock i zależnie od gry, ale bez UV.

W dniu 21.07.2025 o 17:42, leven napisał(a):

Wiem, że powinienem pykać w 1440p, ale 2160p mnie kusi i tak to wygląda (suwaki grafiki na prawo +RT);

U mnie właśnie też jest pod 4k, bo telewizor odwleka wymianę monitora 1080p. :E 
Możesz sprawdzić nawet w jakimś benchmarku gry, ile straci względem stock, gdy ograniczysz power limit do 100w oraz 115w na twoich ustawieniach? Będzie to 55% PL oraz 64% PL, jeśli twoja karta w standardzie ma 180w.
Ewentualnie znajdź wymagającą miejscówkę w grze i zmień power limit w locie, na tym ustawieniu 0,970mv.

Vram powyżej +375mhz ponoć nic nie robi, ponieważ Nvidia ograniczyła moduły do takiego OC. Wszystko powyżej jest odczytywane przez kartę jako +375mhz, ale nie jestem pewien czy to prawda.

Irytuje mnie brak spadku cen używanych rtx4070... Skoro prawie nowe rtx5060ti 16gb spadają do 1680 zł za Asus Dual, to rtx4070 powinien być za mniej.
Te 1680 zł + koszty olx = 1715 zł nadal było dla mnie za dużo, skoro nowy jest za 1900 zł cały czas. :E 

Edytowane przez musichunter1x
Opublikowano

A ceny przy zmianach generacji potrafią być powalone. :E Jakiś sklep do niedawna miał RTX3080 na stanie, bo trzymali go w cenie z czasów krypto, aż opuścili. 
RTX5060 spadają do 1100 zł, a czasem nawet 1000 zł za używane, bo nikt tego nie chce przez strach przed 8gb i brakiem physx 32bit...
W sumie nic dziwnego, bo na PCIE 3.0 i niepewnym, nowym zarządzaniu GPU przez AMP łatwo spaść do wydajności gorszej od rtx3070.

Opublikowano
6 minut temu, musichunter1x napisał(a):

bo nikt tego nie chce przez strach przed 8gb i brakiem physx 32bit...
 

Raczej to pierwsze. Te physX 32bit to raptem w 3-4 naprawde starych grach w reszcie jest physx 64bit np. w Batman Arkham Knight. Natomiast i tak moga grac z tym ze bez physX a to jest raptem pare gier ma to raczej mniejsze znaczenie. 

Natomiast co do 8GB to tak, bo jest sporo video że po prostu FG lub MFG nie działa brakuje vram i to zniecheca do zakupu

3 minuty temu, Kris194 napisał(a):

Będzie coś ala 4060 Xiaomi Ediszyn ;P moze z czasem sie wyrobią i zaskoczą czyms fajnym. 

Opublikowano
6 minut temu, maxmaster027 napisał(a):

Raczej to pierwsze. Te physX 32bit to raptem w 3-4 naprawde 

Ja to rozumiem, ale w eter poszło że rtx5090 potrafi byś słabszy od byle czego. :E Ogólnie sam wolałbym mieć, niż nie mieć, ale leży u mnie zapasowy gtx1650s, a kiedyś przejmę rtx4060, gdy wymienię komuś na coś mocniejszego za parę lat, więc będę mógł sobie złożyć PCta do "retro".

Opublikowano
1 minutę temu, musichunter1x napisał(a):

rtx5090 potrafi byś słabszy od byle czego. :E Ogólnie sam wolałbym mieć, niż nie mieć, ale leży u mnie zapasowy gtx1650s, a kiedyś przejmę rtx4060, gdy wymienię komuś na coś mocniejszego za parę lat,

No tak, świetny temat na clickbaitowe video :) 

No ok jest to jakies rozwiązanie 4060 w szafie na czarną godzine :P

Opublikowano (edytowane)

Jak wyglądają temperatury w idle względem zwykłej pasty na tym PTM'ie? Jak się nie rozgrzewa to ma gorsze właściwości od zwykłej pasty? Chcę to zaaplikować na 3060ti strix, w idle mam około 47-50c i hot spot 58-60 przy przeglądaniu np youtube :\ Termopady spróbuję rozgrzać przed demontażem, żeby nie uszkodzić i je zostawić. Zostało mi chyba minimalnie w tubie starego gelida gc extreme 10 letniego, z rok temu aplikowałem go na 5700x3d i mam w idle około 43c. 

 

Tak to mniej więcej wygląda, mieszkam na poddaszu, więc też gorąco w pokoju (chodzą tylko wentylatory i okna otwarte) Wymienialibyście? na kartę mam jeszcze z 4-5 miesięcy gwarancji

zxc.png

Edytowane przez Psiak
Opublikowano

Jakby ktoś szukał ciekawego, raczje prawdziwego kanału z tetami to tutaj robi z przyciętymi teksturami, gdy brakuje Vramu.
Niestety ma okrojony asortyment. :P  Zaraz machnę ręką i zostanę na rtx3070, bo na wartości już dużo nie straci, a jak zmieniać dla samego poboru prądu, to na rtx5060 super w przyszłym roku... 

 

  • 2 tygodnie później...
  • 3 tygodnie później...
Opublikowano (edytowane)

Jak ktoś lubi się bawić Linuxem, to już nie tylko na Vega i Navi, a nawet na polarisie i starszych generacjach mozna z powodzeniem uruchomić nowego Indianie Jones i Dooma dzięki mesa 25.1 dzięki emulacji Ray tracingu, i działa to nawet znosnie...

https://www.gamingonlinux.com/2025/04/mesa-25-1-will-make-indiana-jones-the-great-circle-playable-on-older-amd-gpus/

 Będę robił test na RX 590

Edytowane przez Palladino1990
  • Like 1

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

  • Popularne tematy

  • Najnowsze posty

    • Być ładnym i się tak oszpecić... nie wiem czym to jest spowodowane, czy faktycznie strzępkiem mózgu czy ogólnym stereotypom że kobieta bez "lifitingu" jest brzydka.
    • Zacznij od formata i zainstalowania podstawowych rzeczy, msi center i tam tylko sterowniki do chpisetu i nic więcej, stery do grafy trochę starsze i testuj. Żadnych light, razerów i co przyjdzie Ci jeszcze do głowy, tym bardziej programów monitorujących, bo to też potrafi działać negatywnie na gry jak i na psychikę  .W obecnym stanie możesz jeszcze wrzucić ss z latencymoon. Czy w ww grach różnicę robią ustawienia graficzne? Tzn. czy jak dasz wszystko na low to jest taki sam efekt jak na Twoich ustawieniach? Czy jak ograniczysz liczę klatek do 60fps, to też jest problem? Ja wiem że w grach online trzeba mieć więcej, ale z ciekawości możesz zobaczyć. Oczywiście blokujesz klatki o te 3 mniej, niż masz odświeżanie monitora? A tak na marginesie możesz poczytać  https://forum.ithardware.pl/topic/8975-stuttering-latencymon/ https://forum.ithardware.pl/topic/8444-stuttering-w-grach/#comments tylko tutaj są procki od AMD czy ludzie sobie z tym poradzili to nie wiem, trzeba się zagłębić, aaa jeszcze mamy jednego kolegę którego stuttery już długo męczą i sobie z tym nie poradził, też na AMD.      
    • Zależy czy procesor jest lutowany, ale tego lapka to się powinno oddać na elektrozłom i każda zł zainwestowana w niego to wyrzucanie pieniędzy w błoto.  Chyba że lubisz takie rzeczy i robisz to dla sportu to poczekaj na kogoś innego o ile w ogóle się taki znajdzie. Z mojej strony to elektrozłom i powinno się go zutylizować a nie używać  
    • Witam, poszukuję pomocy w rozwiązaniu problemów z micro stutteringu na zestawie: GPU - 5070 12 GB Gigabyte CPU - i5 14600kf MOBO - MSI PRO B760-P WIFI DDR4 CHŁODZENIE - PEERLESS ASSASIN 120  RAM - 32GB VIPER DDR4 3600MHZ A2 B2 (podczas zmiany nie miałem budżetu na DDR5 a szybko potrzebowałem nowej płyty do cpu) PSU - CORSAIR RMX 650W 80 GOLD PLUS DYSKI - M2 NVME SSD SAMSUNG 970 EVO PLUS 500GB + SATA SSD CRUCIAL MX 500 1TB  MONITORY - AOC24 1080/144HZ DISPLAY PORT + PHILIPS24/1080/60HZ DVI (podpięte w kartę graficzną nie płytę główną)  SYSTEM - WINDOWS 11 SOFTWARE który może powodować problemy i robić problem z frame time (?) - msi center + msi mystic light (odinstalowałem jednak za pewne siedzi dalej w rejestrze itd), razer synapse, sterowniki do chipsetu, intel gna, realtek, realtek ethernet, intel serial io, najnowszy sterownik nvidia game ready, sterowniki dźwiękowe itd. ( WSZYSTKIE NAKŁADKI DISCORD/NVIDIA WYŁĄCZONE ) Bios aktualny z września (7D98v1F) , wcześniej korzystałem z wersji beta z okresu maja (7D98v1F1(Beta version)) Zawsze robiłem UV poprzez cpu lite load ponieważ temperatury były przesadzone, testowałem różne ustawienia, od personalnych poradników na forum msi do losowych porad innych osób. (nawet bez uv na wyższych temp było to samo)   Linia czasowa zmiany podzespołów:  Procesor na początku tego roku razem z płytą główną, Karta graficzna w sierpniu, Reszta podzespołów: płyta główna, ram, zasilacz, itd z poprzednich zestawów ( posiadane przez 3-5 lat ) Posiadałem wcześniej rx 6700 xt  + i5 10600k, następnie 4060 ti + 10600k (zwróciłem kartę ponieważ nie byłem zadowolony z wydajności) 5060 ti + 14600kf (bardzo głośne cewki, zwrot) aktualnie 5070 i5 14600kf  Ważna informacja, na wymienionych zestawach które posiadałem przez okres 2-3 lat praktycznie na każdym miałem ten sam problem z micro stutteringiem, raz większy raz mniejszy, teraz dopiero poważnie się za to biorę bo jednak wolałbym żeby taki zestaw dawał z siebie trochę więcej stabilności i frajdy. Zawsze robiłem DDU czy nawet format więc nigdy nie było problemów żeby sterowniki się ze sobą "gryzły"  Opis problemu:  Grając w większość gier odczuwam dziwny micro stuttering, gram zwykle na vsyncu ponieważ bez niego występuje problem z screen tearingiem i rozjeżdżającym obrazem (limit fps nie poprawia tego lub zaburza płynność obrazu), fps spadają z 144 na 142/141 lub nawet 138, w 90% spadek FPS pojawia się w losowym momencie. Podczas akcji FPS jest idealnie stabilny. Praktycznie nie ważne co się dzieje nie odczuwałem spadków poprzez brak zapasu mocy zestawu. Micro stuttering występuje w momencie kiedy np stoję w miejscu lub akcja w danej grze "ucicha". Testowałem też bez vsync, limit fps, odblokowane fps, praktycznie w każdym ustawieniu jednak było to czuć. Gry które najbardziej na to cierpią i praktycznie zabierają całą zabawę z rozgrywki to:  Numer 1 - War Thunder, gram na wysokich/max ustawieniach, gra wojenna jak to wiadomo pełno akcji, wybuchów itd, fps idealnie stabilny, za to natomiast jadę pojazdem, na ekranie spokój, spadki fps do 140 z 144 co kilkadziesiąt sekund lub w dobrym okresie co kilka minut.  ( cpu 20-40% gpu 75% )  Numer 2 - Fortnite, gram na ustawieniach wydajnościowych, testowałem jednak też Direct 11 czy 12, tutaj również problem wygląda praktycznie tak samo chociaż myślę że o wiele bardziej agresywnie, spadki 1 low % z 144 na 90 itd.  Numer 3 - Valorant/League of Legends, sytuacja taka sama jak wyżej, akcja, duża ilość rzeczy dziejących się na ekranie, fps idealnie stabilny, losowe momenty i rwanie fps.  Numer 4 - Minecraft edycja z microsoft store, czuję dość częsty i mocniejszy stuttering nawet przy zmianie renderowania chunków itd. Inne gry to np:  CS2 - działa u mnie na wysokich praktycznie idealnie, nigdy nie odczułem żadnych spadków nie ważne co, Gry wyścigowe pokroju forza horizon/forza motorsport/need for speed itd ustawienia ultra bez problemów,  Rainbow Six Siege tak samo ustawienia ultra, 144 fps prawie idealnie jednak od czasu do czasu coś chrupnie. Elden Ring/Nightrein ultra 60 fps idealnie. Dodam jeszcze że podczas grania i rozmawiania jednocześnie na Discordzie problem pogłębia się/występuje częściej ( akceleracja sprzętowa wyłączona! ) Na tym zestawie nie miałem żadnego bluee screena czy losowego wyłączania kompa, jedyne co pamiętam to kilkukrotny problem z brakiem pamięci wirtualnej, udało się to naprawić poprzez powiększenie go.  Temperatury GPU to zwykle 40-60+, cpu 40-65+ stopni (bez uv np 75 w stresie podczas grania) Rzeczy jakie testowałem:  różne ustawienia BIOSU, UV, bez UV, różne ustawienia zasilania, wyłączanie, hyper threading itd itd itd... nowy bios, xmp włączony/wyłączony zmiany zarządzania energią w nvidia czy panel sterowania, odinstalowanie xbox game bar,  zmiany ustawień gry czy akceleracja gpu w windowsie,  zmiany zarządzania energią karty sieciowej i magistracji usb w menedżerze urządzeń,  wyłączenie karty sieciowej i granie na wifi a następnie wyłączenie w biosie bluetooth + wifi, granie na 1 monitorze z odpiętym całkowicie drugim,  przesłanie całej gry która powoduje problemy + shader cache na dysk NVME + fizyczne odpięcie SATA żeby na pewno nie przeszkadzał,  reset shader cache + zwiększenie rozmiaru pamięci podręcznej,  wyłączenie szybkiego rozruchu w windowsie,  różne ustawienia skalowania nvidia,  zmiana hz w klawiaturze i myszce, wyłączona izolacja rdzenia windows,  AKTUALNE USTAWIENIA BIOSU:  Włączone XMP, resizable bar, intel default power 181W, CPU LITE LOAD 15, C1E włączone, Hyper Threading włączone, E Cores P Cores itd tak samo włączone, CEP ( Current Excursion Protection) włączone (sprawdzałem z wyłączonym), reszta default praktycznie. Co mogę jeszcze zrobić, potestować żeby to naprawić? Tak jak mówię problem występował na poprzednich zestawach, od 4-5 lat posiadam ten sam RAM oraz zasilacz plus dyski, gram na 1080p w 144fps locked więc myślę że to nie wina braku mocy. Jedynie zmieniały się karty czy procesor. Można powiedzieć że problem nie jest jakoś bardzo drastyczny jednak posiadam znajomych którzy mają podobne zestawu lub lekko gorsze i nie odczuwają takiego micro stutteringu a i ja czasami mam dni gdzie wszystko działa prawie na medal, jednak następnego dnia jest 2x gorzej. Szukam rozwiązań żeby osiągnąć jak najlepszą stabilność, sprzęt wyciąga zwykłe +200/250 fps na wysokich/ultra w tych gierkach więc fajnie byłoby uzyskać płynność na tych 144 fps przy aktualnym monitorze a w przyszłości po upgrade na lepsze wyniki. Jest sens coś tam jeszcze grzebać czy może kolejny format + sterowniki gpu + chipset i wtedy testować i szukać winowajcy? Czy może jakieś konkretne ustawienia posprawdzać w biosie chociaż wątpię że jest rzecz której nie ruszałem. Dodatkowo jak sięgam pamięcią to na gorszym zestawie gdy były spadki fps to występowały one w racjonalnym momencie a w okresie spokojnym fps trzymał się stabilnie, tutaj prawie na odwrót.  Moim głównym celem jest po prostu ustabilizowanie frame time bez losowych spadków i czysta frajda w ulubionych gierkach niż jakieś wygórowane wyniki w benchmarkach. Z góry przepraszam za jakieś błędy w opisie czy ocenie sytuacji ale dopiero pierwszy raz zabieram się za diagnostykę problemów tego typu i nie ogarniam, dziękuję za pomoc i w razie pytań postaram się udzielić dalszych informacji.   
  • Aktywni użytkownicy

×
×
  • Dodaj nową pozycję...