Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Temat ogólny, dotyczący tylko aut w pełni elekrycznych (BEV). Wymiana doświadczeń, opinie, w którym staramy się omijać tematy polityczne, ekologiczne. Bez wojenek BEV vs reszta świata. 


Na początek kilka skrótów:

 

ICE (Internal Combustion Engine)
Auto o napędzie tylko spalinowym. Silnik spalinowy napędza auto, a magazynem energii jest tutaj zbiornik paliwa/gazu

 

image.png.a984397ab5a46521feb7cfd5c7e5b786.png


 

MHEV (Mild Hybrid Electric Vehicle)
Auto o napędzie spalinowym. Silnik elektryczny o małej mocy, wspomaga silnik spalinowy przy starcie, ruszaniu, przyśpieszaniu. Bardzo mała bateria ładowana jest rekuperacyjnie lub silnikem spalinowym

 

HEV (Hybrid Electric Vehicle)
Auto o napędzie elektryczno-spalinowym. Brak możliwości ładowa z zewnętrznęgo zródła. Energia zgrodmadzona w małej baterii pochodzi z rekupercji (hamownaie, toczenie) lub samego silnika spalinowego.

 

image.png.db011e467d045b4f4b639e41706e9bab.png


PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle)
Auto o napędzie elektryczno-spalinowym, którego baterie można ładować z zewnętrznego źródła energii.  

 

image.png.b75ce4c6b8aa2f7dfd122bcc0756d355.png

 

EREV (Extended Range Electric Vehicle)
Auto o napędzie elektrycznym, a silnik spalinowy jest tylko generatorem energii. Opcjonalna możliwość ładowania baterii ze żródła zewnętrzengo

 

image.png.3af7cd0e809a6f786a3aeebd0078dd7d.png

 

FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle)
Auto o napędzie elektrycznym, a generatorem energii gromadzonej w baterii jest w nim ogniwo paliwowe, czyli coś co przekształca jeden rodzaj paliwa w energie elektryczną. Obecnie tym paliwem najczęsciej jest wodór, który tankowany jest do zbiornika/zbiorników w aucie. 

 

BEV (Battery Electric Vehicle)
Auto w pełni elektryczne, gdzie napędem jest silnik/i elektryczny, a magazynem energii jest bateria. Uzupełnianie energii w baterii następuje przez rekuperacje lub ładowanie zródłem zewnętrznym  

 

image.png.891e427aac4ed8ced642250d8e4c5629.png

 

Ciekawe linki:

Compare electric vehicles - EV Database

czyli imo najbardziej kompletna i rzetelna baza danych BEV. Podane tam zasięgi oraz czasy ładowania są bardzo zbliżone do wartości rzeczywistych.

 

ABRP - A Better Routeplanner

imo najlepszy planer podrózy dla posiadaczy BEV. Troche km z nim już zaplanowałem :)

 

PlugShare - EV Charging Station Map - Find a place to charge your car!

baza punktów ładowania EV. Ciekawy projekt dający możliwość aktualizacji / opiniowania dot ładowarek społeczności. Dlatego też nie traktuje go jako jakoś szczegolnie, ale tylko jako dodatkowe żrodło informacji .

Opublikowano

zakup uzywanego BEV. ciekawa prezentacja

 

https://pspapafa-my.sharepoint.com/personal/biuro_psnm_org/_layouts/15/onedrive.aspx?id=%2Fpersonal%2Fbiuro_psnm_org%2FDocuments%2FPSNM%2FEV Klub Polska%2FRaporty%2FEV z drugiej ręki%2FEVKP_OTOMOTO_EV_z_drugiej_reki_Poradnik.pdf&parent=%2Fpersonal%2Fbiuro_psnm_org%2FDocuments%2FPSNM%2FEV Klub Polska%2FRaporty%2FEV z drugiej ręki&ga=1

 

image.thumb.png.61095c1498eb59909bae60c9fcd300b1.png

 

wiadomo, ze nikt nie bedzie targal kogos z DEKRy ze soba, ale szukajac uzywanego BEV, imo podstawa jest podlaczenie sie przez OBD i np. za pomoca Car Scannera odczytanie parametrow np. baterii, tym bardziej podczas testow "dynamicznych".

kwestia gwarancji. standardowo producenci daja gwarancje na sama baterie (przewaznie 8lat/160kkm) i jezeli auto nie bylo po jakis przejsciach i ma historie serwisowa, nie powinno byc problemiw z egzekwowaniem takiej gwarancji.

jednak oprocz samej gwarancji na baterie, producenci oferuja tez gwarancje na same elementy ukladu wysokiego napiecia (np 5lat/100kkm) m.in. moduly kontrolne/sterujace, ladowarka pokladowa, inwerter/konwerter, naped. Wiec zawsze przy zakupie uzywanego BEV, warto dokladnie to zweryfikowac.

auta z US/CN. imo zdecydowanie odradzam. chyba, ze ktos ma zaciecie infomatyczno/elektroniczne/elektryczne. raz, ze serwisy EU moga i przewaznie odmawiaja serwisowania takich aut, a dwa, inne standardy napiec oraz wtyczek, moga utrudnic "konwersje" takiego auta na standary/regulacje panujace w EU. O problemach aktualizacji oprogramowania takiego auta (mapy, infotainment) przez OTA (OverTheAir, zdalnie) nawet tutaj nie pisze

Opublikowano

mam bita tesle3 z usa - kupilem juz niby przerobiona na eu, ale potem sie okazalo ze modem jest US spec (eu 900zl), ladowrka 1F (3F to 5-6k)
modem dal mega duzo bo zasieg jest praktycznie wszedzie, na 3F nie konwertowalem bo wg mnie nie ma sensu (od 3,5 roku laduje mocami 2-4kW)

updaty dostaje regularnie

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...