Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Nie wiem co masz na myśli, pisałem ogólnie że w elektronice pobór prądu rośnie od temperatury, wyżej nic takiego miejsca nie ma bo karta i tak się od limitu odbija czy to na 60 czy 70 stopniach więc niczego to nie zmieniło 

Opublikowano
1 godzinę temu, PaVLo napisał(a):

Chodzi o efektywność chłodzenia. Wcześniej te 300W generowało więcej ciepła, i wentyle mocniej to rozpraszały (+1800obr). Teraz jest o ~25st chłodniej na HotSpot i niemal 10st mniej na rdzeniu, i do tego wentyle osiągają 1300obr. Ciepła mniej to i dłużej trzeba grać, aby nagrzać pokój do podobnego poziomu, chociaż nie wiem czy by się udało :E

Doktor abdiul musi wytłumaczyć pewne rzeczy;) Zacznijmy od tego, że od momentu kiedy pojawiło się więcej czujników w GPU to obroty wentylatorów zostały przypisane pod Hotspot i zmieniają się według nie by dochodziło do przegrzania rdzenia.

Upraszczając całkowita rezystancja cieplna składa z rezystancji między powietrzem, a radiatorem i radiatorem, a rdzeniem. Zmniejszając rezystancje między rdzeniem, a chłodzeniem - pasta spadła całkowita rezystancja cieplna i dzięki czemu można można obniżyć obroty wentylatorów. Generowana była taka sama ilość ciepła tylko była mniej efektywnie odprowadzana.

Opublikowano
6 godzin temu, PaVLo napisał(a):

Zmiana na ogromny plus, i mam nadzieję, że to znów z rok wytrzyma :)

 

5 godzin temu, Kadajo napisał(a):

Ciekawe ile wytrzyma ten termopad, daj znać za parę miesięcy czy coś się zmieniło. :)

One miały słynąc z tego, że zakładasz i zapominasz, więc teoretycznie jak jest oryginalny to powinien być spokój na lata.

  • Upvote 2
Opublikowano (edytowane)

Dobra Panowie kończymy temat ciepła w pokoju, bo to bez sensu walczyć na argumenty :cool: Najważniejsze, że zamiast pasty, wpadł termopad, który idealnie pokrył układ i jak widać, również idealnie zadziałał, zbijając "gorączkę" :E

 

30 minut temu, skunRace napisał(a):

One miały słynąc z tego, że zakładasz i zapominasz, więc teoretycznie jak jest oryginalny to powinien być spokój na lata.

Pudełko i zawartość wyglądają na oryginalne, wszystko się tutaj zgadza i jak widać działa. Jednak cała operacja z takim olbrzymim układem jak obecne grafiki wymaga nieco wprawy, zwłaszcza że pady mocno trzymały PCB i już myślałem czy gdzieś jakiś śrubek jeszcze nie ma :)

 

Jak ktoś ma jeszcze jakieś pytania, to pisać ;)

Edytowane przez PaVLo
  • Like 1
Opublikowano

@PaVLo Bardzo dobra robota:faja: Jeśli mogę coś doradzić to sprawdź za jakiś czas czy śruby na pająku da się jeszcze lekko dociagnąć. Nie raz tak robiłem i temperatury spadały zarówno na nowych jak i starych kartach. Ostatnio miałem nową Asus dual evo 4070 super z totalnie luźnymi śrubami. Brak słów. 

  • Like 1
Opublikowano (edytowane)

Jest tzw shunt mod, pozwala ona na dostarczenie wiekszej ilosci prundu do GPU, zwyczajnie oszukuje czujnik co do prądu który jest dostraczany. Jeżeli temp, jest wyzsza na karcie jest wyższa również na wszystkich elementach układu. Nie ma szans żeby taka karta pobierała tyle samo energii, co karta chłodniejsza. Zawsze bedzie to ciut wiecej. Tak działa elektronika rezystancja wzrasta wraz ze wzrostem temperatury. 

A jeżeli chodzi o rozchodzenie sie ciepła, to termopad dobrze odbiera temp z GPU to też jest ona szybko rozpraszana, bo radiator robi sie ciepły backplate dzieki temu jest chłodniejszy. Jeżeli pasta wysycha i pojawia sie hot spot z reguły backplate robi sie bardzo gorący, bo te ciepło nie jest odprowadzane odpowiednio i w efekcie czego u góry jest gorąco a na dole radiator duzo chlodniejszy bo czujniki reportuja wysoka temerature, wentylatory wchodza na jeszcze wyzsze obroty w efekcie czego radiator jest chlodny backplate mega gorący. jak i samo GPU wewnątrz. 

Dobra sprawa wymienic to na PTMa ktory nie wysycha, przy sprzedaży GPU to też ma jakas wartosc, pokazuje ze wlasciciel dba o sprzet.

Edytowane przez maxmaster027
  • Like 1
  • Upvote 1
Opublikowano (edytowane)
4 godziny temu, PaVLo napisał(a):

Pudełko i zawartość wyglądają na oryginalne, wszystko się tutaj zgadza i jak widać działa. Jednak cała operacja z takim olbrzymim układem jak obecne grafiki wymaga nieco wprawy, zwłaszcza że pady mocno trzymały PCB i już myślałem czy gdzieś jakiś śrubek jeszcze nie ma :)

Wszystko fajnie, dobrze, że się zdecydowałeś i wyszło rewelacyjnie. Dla przyszłych właścicieli kart, którzy nie mają doświadczenia, lub mają obawy, czy warto wysyłać na gwarancję. Warto poszukać jakiś filmik z rozbiórki i na pewno prędzej się zdecydujecie. Niestety wiele osób zakłada takie tematy będąc zielonymi i ma obawy o gwarancję  i nigdy karty nie rozbierali. Jak widać na kolejnym przykładnie kolegi @PaVLo, który akurat ogarniał, nie jest to nic skomplikowanego. 

 

Edytowane przez skunRace
  • Upvote 1
Opublikowano
5 godzin temu, skunRace napisał(a):

Jak widać na kolejnym przykładnie kolegi @PaVLo, który akurat ogarniał, nie jest to nic skomplikowanego. 

Ja akurat mam już nieco doświadczenia, bo lata temu, zanim MSI wypuściło świetne chłodzenia na swoje GTX 9xx, to bawiłem się w bloki wodne full cover. Wszystko dla ciszy i trochę dla temperatur :)

 

2007 rok :cool:

gkqTFsg.jpg

  • Like 7
Opublikowano
13 godzin temu, maxmaster027 napisał(a):

Jest tzw shunt mod, pozwala ona na dostarczenie wiekszej ilosci prundu do GPU, zwyczajnie oszukuje czujnik co do prądu który jest dostraczany. Jeżeli temp, jest wyzsza na karcie jest wyższa również na wszystkich elementach układu. Nie ma szans żeby taka karta pobierała tyle samo energii, co karta chłodniejsza. Zawsze bedzie to ciut wiecej. Tak działa elektronika rezystancja wzrasta wraz ze wzrostem temperatury. 
 

Nie bardzo wiesz o czym piszesz i jeszcze mieszanie shunt mod-a do tego. Istnieją rezystory, które praktycznie nie zmieniają rezystancji w zależności od temperatury. Bez takich rezystorów nie mógłbyś stworzyć precyzyjnej aparatury pomiarowej.

W samym GPU rosną upływności pod wpływem temperatury dlatego wzrasta pobór mocy w mocno zintegrowanych układach jak GPU zachodzą inne zjawiska. Co innego dzieje się w sekcji zasilania wraz ze wzrostem temperatury wzrasta rezystancja między źródłem, a drenem podczas przewodzenia przez co wzrastają straty.

Przy zwykłej diodzie półprzewodnikowej wraz ze wzrostem temperatury złącza rezystancja maleje i spadają straty. Do tego masz termistory, które w zależności od konstrukcji może wzrastać lub maleć rezystancja pod wpływem wzrostu temperatury.

 

Ze ludziom nie wstyd takie rzeczy wypisywać w internetach ;)

Opublikowano

I takie coś robiło za radiator a nie tylko za ozdobną atrapę jak jest już od początków ddr4 :/ aż przypomniał mi się okres z pclaba jak połowa forum że tak powiem :E kupowała na alledrogo po taniości moduły ddr3 tylko po to aby przeszczepić z nich radiatory na czwórki, jeden ludek tak zrobił i dużo osób się tym zaszczepiło wtedy :cool:

  • Upvote 1
Opublikowano (edytowane)
4 godziny temu, sideband napisał(a):

Nie bardzo wiesz o czym piszesz i jeszcze mieszanie shunt mod-a do tego. Istnieją rezystory, które praktycznie nie zmieniają rezystancji w zależności od temperatury. Bez takich rezystorów nie mógłbyś stworzyć precyzyjnej aparatury pomiarowej.

W samym GPU rosną upływności pod wpływem temperatury dlatego wzrasta pobór mocy w mocno zintegrowanych układach jak GPU zachodzą inne zjawiska. Co innego dzieje się w sekcji zasilania wraz ze wzrostem temperatury wzrasta rezystancja między źródłem, a drenem podczas przewodzenia przez co wzrastają straty.

Przy zwykłej diodzie półprzewodnikowej wraz ze wzrostem temperatury złącza rezystancja maleje i spadają straty. Do tego masz termistory, które w zależności od konstrukcji może wzrastać lub maleć rezystancja pod wpływem wzrostu temperatury.

 

Ze ludziom nie wstyd takie rzeczy wypisywać w internetach ;)

"Ze ludziom nie wstyd takie rzeczy wypisywać w internetach " a robiłeś moze shunt mod albo probowales? Bo jesli nie to ....  przypomina mi to ...Jest taki youtuber co mowil, ze 6400 jest najszybsze i szybsze od wszystkiego w tym 8000, sie okazalo po roku że nigdy nie mial tych 8000 stabilnie bo nawet za bardzo sensownie ustabilizowac tego nie potrafił, banował ludzi za wpisy, wielbił intela itp. dopiero przy serii ryzena 9000 pokazal po raz pierwszy ustawienie 8000 z jakims Cl38 czy cl36. 

Tutaj podobnie hejtujesz "Ze ludziom nie wstyd takie rzeczy wypisywać w internetach" bo to jest hejt ludzi za prowadzenie dyskuji, wskazujac w swoich wpisach jak byłbys alfa i omega. Jak chcesz to mozesz sobie miec na procesorze 200C skoro ta temperatura taka dobra dla tej twojej rezystancji.  "W samym GPU rosną upływności pod wpływem temperatury dlatego wzrasta pobór mocy w mocno zintegrowanych układach jak GPU zachodzą inne zjawiska. Co innego dzieje się w sekcji zasilania wraz ze wzrostem temperatury wzrasta rezystancja między źródłem, a drenem podczas przewodzenia przez co wzrastają straty." przecież Ty sam nie wiesz o czym piszesz. Jestes pewny ze takie zjawiska zachdza akurat w GPU serii 4000? Czy po prostu mieslicie praktyki na starym rubinie i tam coś takiego zaobserwowałeś. Daj sobie spokój z takimi wpisami bo sie okaże zaraz, że OC to sie powinno w kotłowni robić, a nie na zewnatrz z ciekłym azotem w rece :lol2:
 

Edytowane przez maxmaster027
Opublikowano
3 godziny temu, CryptTM napisał(a):

@PaVLo Radiatory na pamięciach tego typu to był wtedy sztos :) Sam miałem aluminiowe, póżniej te od TR HR-07 Duo - to były piękne czasy...

 

3 godziny temu, Send1N napisał(a):

I takie coś robiło za radiator a nie tylko za ozdobną atrapę jak jest już od początków ddr4 :/ aż przypomniał mi się okres z pclaba jak połowa forum że tak powiem :E kupowała na alledrogo po taniości moduły ddr3 tylko po to aby przeszczepić z nich radiatory na czwórki, jeden ludek tak zrobił i dużo osób się tym zaszczepiło wtedy :cool:

Zastanawiałem się co to były za pamięci, teraz już wiem :D

Jedna para jeszcze została :E

 

zmPbtjL.jpg

 

nZeJnSg.jpg

  • Like 1
  • Upvote 3
Opublikowano

@Gret chodzi ci o ptm7950 którego autor wymienił zamiast zwykłej pasty? jeżeli tak to to kładziesz tylko na rdzenie nie zastępujesz tym zwykłych termopadów bo to nie jest to samo, ptm to pad zmiennofazowy który pod wpływem temperatury przybiera stan podobny do zwykłej klasycznej pasty, druga sprawa że jak po demontażu chłodzenia fabryczne pady są w dobrym stanie i żaden się nie rozerwał to nic nie ruszasz bo nie ma to najmniejszego sensu.

  • Like 1
Opublikowano (edytowane)

@Gret Na allegro kupiłem wersję 80x40mm, która starczy na trzy nałożenia na rdzeń 4090tki (lub jako rezerwa, gdyby cos nie poszło), jak nie przesadzisz z szerokością pada (rdzeń ma  ~23x27mm)

Edytowane przez PaVLo
  • Like 1
Opublikowano
3 godziny temu, Send1N napisał(a):

@Gret chodzi ci o ptm7950 którego autor wymienił zamiast zwykłej pasty? jeżeli tak to to kładziesz tylko na rdzenie nie zastępujesz tym zwykłych termopadów bo to nie jest to samo, ptm to pad zmiennofazowy który pod wpływem temperatury przybiera stan podobny do zwykłej klasycznej pasty, druga sprawa że jak po demontażu chłodzenia fabryczne pady są w dobrym stanie i żaden się nie rozerwał to nic nie ruszasz bo nie ma to najmniejszego sensu.

Tak po części tylko. Ale to nie tłumaczy czemu tak obniża temperature. Jego przewodnictwo cieplne jest wrecz przecietne, 10x gorsze niz ciekły metal a mimo to przewodzi bardzo dobrze. 

Otóż chodzi tutaj o strukture PTMa zmienna faza to jedno, ale chodzi o to, że on wnika w strukture rdzenia jak i powierzchni radiatora, przez co całkowita powierzchnia odprowadzania ciepła jest znacznie wieksza. 

Żeby to zrozumieć to wystarczy sobie wyobrazić(w sumie nikt nie postrzega krajów w ogole w ten sposob), jaka powierzchnie ma np Polska vs Włochy czyli ~322,5k km vs ~301.5k km, wiec wydaje sie że powierzchnia Polski jest wieksza,  okazuje sie ze to Włochy sa jednak wieksze, maja okolo 76% obszaru górzystego vs 3%PL. Przez co obszar polski to 325 vs okolo 350-360 Włoch. 

W zależnosci od sztuki procesora i jakosci radiatora w skrócie może Ci sie trafic Polska, a mogą Ci sie też trafic Italia :)  Jeżeli Ci sie trafiła Italia i używałeś zwyłej dobrej pasty np mx 4 itp po zmianie na PTM zawuazysz ogromna roznice, natomiast jesli wczesniej miales "Polske" napiszesz w komentarzu ze jest troche lepiej ale bez fajerwerkow. 

Opisalem to w ten sposob bo dzieki temu mozna zrozumiec czym jest PTM

  • Like 1

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

  • Popularne tematy

  • Najnowsze posty

    • Jak chcą ludziom zaimponować to niech wrzucą jak sprzątają jedno z nielegalnych składowiska odpadów, najlepiej tych chemicznych
    • Tutaj w filmie masz sporo odpowiedzi. Ale ciekawie odpowiadają kolesie w komentarzach. cytat: "(...)  Cóż, no silników, nawet tych komercyjnych czy open sourcowych jest stosunkowo dużo. Własnych technologii jest jeszcze więcej. A nie jest tak, że kolejne nowe nie powstają. Także z pewnością nie grozi nam robienie wszystkich gier na UE5. Szczególnie, że wielkie korporacje lub duże studia jednak dalej trzymają się swoich rozwiązań. Rockstar - RAGE, Ubisoft - UbisoftAnvil/Snowdrop, EA - Frostbite, Creative Assembly - Warscape, Bohemia Interactive - RV/Enfusion, IO Interactive - Glacier itd. a jeszcze jest pełno firm, które udostępniają swoje silniki jak Crytek - CryEngine, Relic/Supergiant/podstudia Microsoftu - Essence Engine czy XNA, Bethesda - idTech i jego mutacje i wiele innych. No i na to wszystko mamy typowe silniki do wszystkiego (plus kilka znanych przykładów): Godot (Brotato, Dome Keeper), PyGame (stos visual novel), RPG Maker (klasyk, ale wyszedł na nim też np. Felvidek), Gamemaker (Undertale, Stoneshard, Forager, Hyper Light Drifter, Norland, Katana ZERO, ZERO Sievert, Hero Siege, Loop Hero), Unity (Rust, Cities Skylines, The Forest, Fall Guys, Raft, Subnautica, RimWorld, Unturned, Valheim, Cuphead, Kerbal Space Program, Ori Cult of the Lamb) i całą rodzinę UE PUBG, Deep Rock Galactic, ARK, Black Myth Wukong, Civ VI, Squad, Hogwarts Legacy, Palworld, Rocket League, Manor Lords, Sea of Thieves, Stray) (...)".        cytat: "I już się zebrało grono znawców enginów wszelakich i przede wszystkim unreala, większość z Was zna ten engine tylko z wiadomości na portalach. Pracuję zawodowo na UE od wersji 4.2 i na podstawie swoich doświadczeń oraz doświadczeń kolegów z branży, mogę śmiało stwierdzić że na ten moment nie ma żadnej konkurencji dla UE, stworzenie inhouse'owego enigina który byłby konkurencją jest za drogie dlatego większość twórców AAA przesiada się właśnie na niego. Co do plotek o shutteringu i innych bzdetach wyssanych z palcach - ue jak każdy engine posiada optymalizację i jest tylko narzędziem, to od użytkownika zależy jak to wykorzysta/zoptymalizuje."     cytat: " Dużo politycznych odpowiedzi na temat tego dlaczego korzysta się z Unreal'a, a porzuca własne silniki. Rzeczywista powinna brzmieć tak, że firmy tną koszty i taniej jest korzystać z gotowego produktu niż opłacać doświadczonych pracowników i rozwijać swój produkt. Efekty tego widzimy w ostatnich latach, optymalizacja leży, a nowe gry nie oferują niczego innego niż jej poprzedniczki. Nie wspomnę już o sztucznej inteligencji i fizyce w grach, które aktualnie nie istnieją. Po prostu firmy chcą tylko więcej gier, szybciej i jak najtaniej. Jakość schodzi na co raz dalszy plan.  Mieliśmy niesamowicie dobry gamedev w Polsce i masą doświadczonych pracowników znających się na rzeczy. Niestety studia ich nie doceniały, nie chciały godnie płacić i paradoksalnie za to że są dobrzy byli zwalniani, gdyż kosztowali więcej niż randomy ściągane przez HR. W efekcie Ci przebranżowili się na pochodne technologie, a naszymi silnikami nie miał kto się zająć. Ściągnięcie byłych pracowników po takim potraktowaniu stawało się co raz bardziej niemożliwe albo absurdalnie drogie. Aktualnie kadry naszych Polskich studiów zasilane są całkowicie nowymi zespołami, często ściąganych z całego świata.  Po aktualnych raportach widać, że koszty obsługi Unreal'a z czasem zbiegły się, a nawet przewyższyły dawne koszty utrzymania własnych silników. Tutaj za to winę ponoszą w sumie sami gracze, bo najlepiej sprzedaje się to co się mruga, świeci, błyszczy i jest ładne. Wszystkie pozostałe aspekty są ignorowane, dlatego proporcje artystów i programistów przeważają się na tą pierwszą stronę. Ilość osób tworzących gry stale rośnie, bo tworzenie assetów jest czasochłonne i drogie. Tutaj subiektywna opinia, assety stały się dla mnie nudne, w żaden sposób setny raz zobaczenie ładnego budynku, odbić w kałuży wody, refleksów itd., nie sprawia że chcę grać w daną grę, stały się dla mnie zupełnie obojętne. Brakuje mi całego backend'u gier, którym nikt się nie zajmuje."     cytat: "Obwinanie silnika, ze powstaja ch*** gry, to jak prz**** się do składników dań w potrawach, całkowicie pomijając najważniejszy współczynnik, czyli kucharza. Nawet z najgorszych składników dobry kucharz zrobi smaczne danie, gdzie w przypadku ch****, nawet zagotowanie wody sprawi problemy. W przypadku gier mamy dokładnie to samo, słabi kucharze [developerzy] podaja na tacy pieknie prezentujace sie potrwawy, aby po chwili poczuc, ze czesc jest spalona, druga surowa i niedoprawiona. Oczywiście, jezeli mamy tylko jeden silnik, to beda produkowane gry zblizone do siebie, tak samo jak z franczyzami restauracji czy sklepów, jak mcdonalds, ale to nie znaczy, ze ktos nie moze przerobić ta franzyce w całkowicie nowy produkt z większym bądz mniejszym wysiłkiem. Czasem bedzie oplacalniejsze stworzenie od zera, a czasem kilka lekkich modyfikacji sprawi cuda. Wynik moze byc rozny, od wiekszej ilosci engine developerów i stworzenie uniwersalnego narzedzia pod gry, po zaczecie nowych silników przez korporacje bo bedzie sie biznes opłacał. Jedynie co wiemy, ze gry pojda do przodu, niezaleznie od silnika, bo w momencie, kiedy gry z UE5 + nie beda sie sprzedawac, to HR, prezesi, udziałowcy zmusza firme do podjecia dalszych kroków, bo wszystko kreci sie w około $$"             Ale widzisz, w sposób delikatny zmieniasz front  i... super, bo o to mi chodziło. To wszystko, co piszesz, to prawda. Zgadzam się. Ale oszukuje Cię, frustruje, okrada, wypuszcza crapa... DEVELOPER ! I do niego kieruj pretensje. Nie do twórcy silnika. To deweloper w finale wydaje grę i kasuje kesz. I to on ma zadbać, aby gra "odpowiednio" działała. Niech ujmie geometrii, oświetlenia, tekstur. Niech zredukuje to, co powoduje zadyszkę (albo się douczy).   Jeżeli np. taka Toyota wypuści trefne wozy / silniki, które się rozlatują i pękają im bloki, to wnosisz skargę na (?!?) Toyotę raczej, a nie do twórcy silnika diesla, albo odlewani, która te bloki odlewa dla Toyoty. Jeżeli, ktoś wypuszcza grę, która nie działa, to winien jest developer. Mógł nie wypuszczać, mógł dopracować, mógł wybrać inny silnik, mógł zrezygnować, mógł zrobić kilka rzeczy, zanim oszukał gracza. Developer. Nie twórca silnika.  
    • Ten prezes to jednocześnie właściciel firmy. Mogli odmówić, nic by się nie stało. Chodziło mi po prostu o to, że ten wybór, to w 9 na 10 przypadkach zgoda przez łzy. Nie zdajecie sobie sprawy na co ludzie są wstanie się zgodzić, tylko dlatego, że ktoś na odpowiednio wysokim stanowisku tak zarządził.   Edit: Co do tego karpia, niech w końcu handel żywym karpiem skasują. Rzeczywiście niepotrzebne cierpienie dla tych ryb przed śmiercią. Ale jak ktoś już się pofatyguje się tą rybę osobiście złowić, to niech z nią robi co chce. Ewentualnie nich ją uśmierca przed odejściem z łowiska. Z wszystkim można przesadzić.   A Grenlandia? Przejecie przez Stany widzę tylko w jednym scenariuszu. Kiedy Ruscy postanowiliby sobie ją po prostu wziąć, bo i tak się stanąć może. Dania w takim scenariuszu jest za mała, aby miała coś do gadania.
    • Da się już grać w to na 8GB VRAM? Na stronie gamegpu na 6600XT jedynie 13 fps na medium 1080p więc pytanie czy ma to sens.
    • Możesz jeżeli osiągnie temperaturę "krytyczną" to się wyłączy nic nie spalisz jeżeli o to pytasz... okolice 80stopni to nie są jeszcze zbyt wysokie temperatury jak cpu/gpu w laptopie. Włącz hwinfo opcja tylko czujniki zostaw niech działa podczas gry i jak wystąpi to "klatkowanie" zrób screena na rozciągniętym na maxa oknie tak aby było widać wszystkie parametry/temperatury jakie były podczas grania, to samo zrób w tym programie https://www.resplendence.com/latencymon uruchom zielonym trójkątem w lewym górnym rogu przed graniem niech działa i po wystąpieniu tego efektu tak samo wrzuć fotę.
  • Aktywni użytkownicy

×
×
  • Dodaj nową pozycję...