Lameismyname 1 155 Opublikowano 24 Kwietnia Opublikowano 24 Kwietnia Z dedykacją dla kolegi @cruzier krótki poradnik jak w łopatologiczny sposób prawidłowo zrobić UV 1. Ściągamy program MSI Afterburner w wersji 4.6.6 (beta 5) z tego linka: https://download.msi.com/uti_exe/vga/MSIAfterburnerInstaller466Beta5.zip 2. Instalujemy program 3. Odpalamy program, klikamy ikonę koła zębatego dzięki czemu wchodzimy do właściwości programu. 4. We właściwościach zaznaczamy te 4 opcje: i klikamy "Zastosuj" 5. Ściągamy teraz program który posłuży nam jako obciążenie karty graficznej. Jest tego od groma, tutaj każdy ma swojego faworyta. Na nasze potrzeby wystarczy lekko przestarzały ale darmowy Unigine Heaven Benchmark 4.0 do pobrania z tego linka: https://assets.unigine.com/d/Unigine_Heaven-4.0.exe Instalujemy ten program. 6. Odpalamy Unigine Heaven Benchmark 4.0 i ustawiamy opcje jak poniżej i klikamy "Run". Bardzo ważne: APLIKACJA MA DZIAŁAĆ W TLE PRZEZ CAŁY CZAS! 7. Powinien odpalić się nam benchmark w tle który obciąży kartę na ~100%. Wracamy do programu MSI Afterburner i odczytujemy do jakiej wartości boostuje nam zegar rdzenia karty graficznej. W moim przypadku jest to 2805MHz. Zależnie od modelu karty ta wartość może być różna ale bardzo ważne aby ją sobie zanotować, bo to wierzchołek góry lodowej. 8. Żeby zrobić dobre UV najpierw badamy możliwości OC danego egzemplarza karty. Stety lub niestety istnieje tzw. "loteria krzemowa" dlatego nie da się podać komuś uniwersalnych wartości które sobie wklepie - jednemu trafi się egzemplarz dziadowski który dostanie zadyszki przy niewielkim podkręceniu, drugiemu trafi się selekt który pójdzie o wysokie wartości. 9. Aby zrobić OC rdzenia karty po prostu zmieniamy wartość "Core Clock (MHz)" na +ileś. Np. w przypadku RTX 5070ti ogólnie przyjęte jest, że przyzwoite egzemplarze robią +400MHz do ok. +550MHz, gorsze poniżej +400MHz Na potrzeby tego poradnika przyjmijmy jako bezpieczną bazę właśnie +400MHz czyli wklepujemy "Core Clock (MHz)" wartość +400 i zatwierdzamy "ptaszkiem". 10. Sprawdzamy czy program nam się nie wykrzaczy, nie pojawią się graficzne artefakty itp. Wartość +400 jest dosyć bezpieczna i zadziała dla 99% z was. Na tym etapie możemy iść dalej, jednak jak ktoś chce znaleźć bardziej wyśrubowane ustawienie to próbuje coraz wyższych wartości np. 420, 440, 460 itd. Jeżeli pojawią się jakieś niestabilności to wracamy o 20-30MHz mniej i powinno być ok. Zakładam dla uproszczenia poradnika, że 400MHz to nasza wartość która jest stabilna. 11. Docelowo chcemy zrobić UV, wiemy, że fabryczny zegar rdzenia boostuje nam do 2805MHz i że rdzeń możemy podkręcić o 400MHz - to bardzo ważne elementy naszej układanki. 12. Resetujemy ustawienia MSI Afterburnera klikająć przycisk "Reset" jak poniżej Dzięki temu "Core Clock" zresetuje nam się na +0 MHz 13. Klikamy na przycisk "Curve Editor" 14. Odpala nam się edytor krzywej który wyglądać będzie tak, albo podobnie: 15. Teraz wiedząc, że nasz zegar boosta to 2805MHz, a rdzeń da się bezpiecznie podkręcić o +400MHz szukamy na krzywej punktu, który po podniesieniu do góry o +400MHz da 2805MHz. Czyli lecąc prostą matematyką 2805 - 400 = 2405. Szukamy w takim razie punktu najbliżej wartości 2405. W moim przypadku jest to 2415MHz. Klikamy raz lewym przyciskiem myszy na ten punkt. 16. Trzymając przycisk "Shift" podnosimy całą krzywą o 400MHz do góry z takim rezultatem: 17. W tym przypadku punktem szczytowym stał się 2816MHz @ 895mV więc chcemy aby dokładnie do tej wartości maksymalnie boostował zegar rdzenia, z maksymalnie takim napięciem. Aby tak się stało przytrzymujemy "SHIFT" i zaznaczamy wszystkie punkty na prawo od tego punktu czyli tak (pojawi się szara poświata - ważne aby dobrze wycelować ): 18. Następnie puszczamy przycisk SHIFT, klikamy na JAKIKOLWIEK punkt na szarej poświacie i ciągniemy go do dołu (obojętnie jak daleko, byleby wszystkie punkty były niżej od naszego docelowego). Wyglądać to będzie mniej-więcej tak: 19. Klikamy w głównym oknie MSI Afterburner przycisk "ptaszka", krzywa nam się powinna wypłaszczyć jak poniżej: 20. Gratulacje! Dokonałeś UV - Twoja karta graficzna ma wydajność przynajmniej taką jak fabryczna przy niższym poborze mocy oraz lepszej kulturze pracy i niższej temperaturze. Teraz zapisz koniecznie ten profil klikając po kolei: 1. Kłódkę 2. Dyskietkę 3. Jedynkę Dzięki tym zabiegom zapiszesz profil. Upewnij się też, że znaczek windowsa świeci się na niebiesko (zaznaczone zielonym kółkiem) - jeżeli nie, to wystarczy raz na niego kliknąć. Przetestuj ustawienie kilka dni w różnych programach, grach, benchmarkach itp. Jeżeli będzie wszystko stabilnie, zostaw - jeżeli pojawią się niestabilności, proces powtórz zakładając niższe podwyższenie krzywej o 20-30MHz (np. zamiast +400MHz to +380Mhz). Jeżeli już przetestujesz ustawienia i są stabilne jak beton, możesz uzyskać dodatkową wydajność podkręcając pamięci. Wystarczy podnieść suwak "Memory Clock" i testować stabilność - w większości przypadków powinno zadziałać "Memory Clock" +2000MHz (limit tej wersji programu Afterburner). Jeżeli wartość +2000MHz będzie stabilna jak skała, można w programie odblokować wartość +3000MHz wedle tego poradnika (ang): https://www.kitguru.net/components/graphic-cards/joao-silva/msi-afterburner-bypass-allows-you-to-overclock-gddr7-memory-on-rtx-50-gpus/ Podsumowując - metoda undervoltingu którą podałem jest najprostsza z możliwych, jest skuteczna oraz nie powiela błędu na którym wykładają się różni youtuberzy - undervolting dzięki podniesieniu całej krzywej jest po całości! Nie tak jak niektórzy omyłkowo robią overvolting (obniżając krzywą) lub zostawiając krzywą w swoim położeniu nie robią undervoltingu tzw. niższych stanów przed boostem. Poradnik może zawierać jakieś buble (?) które przeoczyłem. Śmiało piszcie. Mam nadzieję, że komuś pomoże, bo UV kart zielonych jest dla kogoś nieobytego po prostu nieintuicyjne... wręcz irytujące 5 3 5
jankooo 70 Opublikowano 24 Kwietnia Opublikowano 24 Kwietnia 41 minut temu, Lameismyname napisał(a): Podsumowując - metoda undervoltingu którą podałem jest najprostsza z możliwych, jest skuteczna oraz nie powiela błędu na którym wykładają się różni youtuberzy - undervolting dzięki podniesieniu całej krzywej jest po całości! Nie tak jak niektórzy omyłkowo robią overvolting (obniżając krzywą) lub zostawiając krzywą w swoim położeniu nie robią undervoltingu tzw. niższych stanów przed boostem. Według mnie właśnie ta metoda jest gorsza tzn. podkręcasz stany energooszczędne karty... Po co zwiększasz taktowanie np dla 0,8v? Podnoszę tylko pewny użyteczny zakres np 10 pkt od docelowego a reszty nie ruszam ( nie pamiętam ile trzeba podnieść aby nie wpływało na taktowanie) Ad.4 to do uv nic z tego nie jest potrzebne. Trzeba tylko kliknąć aby przy załadowaniu systemu uruchamiał nasz profil uv. Chyba, że czegoś nie zrozumiałem. 1 2
Karro 272 Opublikowano 24 Kwietnia Opublikowano 24 Kwietnia Tylko po co?dajesz PL 75 % i robisz oc i masz to samo tylko szybciej 3 1
Lameismyname 1 155 Opublikowano 24 Kwietnia Autor Opublikowano 24 Kwietnia 15 minut temu, jankooo napisał(a): Według mnie właśnie ta metoda jest gorsza tzn. podkręcasz stany energooszczędne karty... Po co zwiększasz taktowanie np dla 0,8v? Źle to interpretujesz. Jeżeli mam przykładowo 1000MHz @ 1000mV i podnoszę krzywą, dzięki czemu jest 1100MHz @ 1000mV, a przez to 1000MHz @ 900mV to prawidłowo jest rozumować, że dla 1000MHz obniżyłem napięcie o 100mV. Dlatego ta metoda jest najlepsza, jest prawdziwym undervoltingiem, a Twoim tokiem rozumowania lub podobnym ludzie omyłkowo robią overvolting lub niższe stany mają w stocku. Ja bym powyższą metodę nazwał "True Undervoltingiem". 17 minut temu, Karro napisał(a): Tylko po co?dajesz PL 75 % i robisz oc i masz to samo tylko szybciej Teoretycznie jest to sposób ale też trzeba poświęcić chwilę aby się wstrzelić w ustawienie, które zachowa wydajność stock (nie mniej, nie więcej). W sumie ciekawi mnie jakby Twoim sposobem to zrobić i moim (dopieszczonym), tak aby porównać rezultaty 1 do 1. Moim zdaniem najlepsze combo to zrobić moim sposobem UV, dopieścić do 20-30MHz aby był racjonalny zapas stabilności, a Power Limit dać w kosmos wysoko (ile karta ma bezpiecznie możliwość) co byłoby pomocne w skrajnych scenariuszach gdzie karta jednak mimo UV potrzebuje skokowo więcej "papu". Taki jest mój punkt widzenia. Co człowiek to opinia 1
Karro 272 Opublikowano 24 Kwietnia Opublikowano 24 Kwietnia Duzych różnic pewnie nie ma.PL w kosmos to dawałem jak był tweker biosu. Na 980ti w furmarku było 450wat gdzie w grach 300 i wyłączało zasilacz bo miał 4 linie 12 V Za to przy słabej sztuce mozna bylo zrobić wynik WR furmark bo ludziom sie kończyły 980ti na 350 wata w refie nawet niżej
Lameismyname 1 155 Opublikowano 24 Kwietnia Autor Opublikowano 24 Kwietnia (edytowane) @Karro Moim zdaniem podział linii 12V na 4 i 2 to był chyba najgorsza powielana bzdura która ciągnęła się latami. Kuriozum jak człowiek miał zapas mocy ale przez podział linii nie mógł poprawnie spiąć swojego sprzętu A co do (pseudo)poradnika, poprawności jego i mojego toku rozumowania, wezwijmy jakiegoś szpeca. Kolego @tomcug odniósł byś się do moich wypocin? Edytowane 24 Kwietnia przez Lameismyname
sideband 870 Opublikowano 24 Kwietnia Opublikowano 24 Kwietnia Piszesz, że nie ma prostszego UV A jest ustawiasz tylko dany takt na danym napięciu i blokujesz przez L. Nic nie trzeba kombinować czy prostować. 1
PiPoLiNiO 2 675 Opublikowano 25 Kwietnia Opublikowano 25 Kwietnia 6 godzin temu, Karro napisał(a): Tylko po co?dajesz PL 75 % i robisz oc i masz to samo tylko szybciej Ale bzdura 5
jankooo 70 Opublikowano 25 Kwietnia Opublikowano 25 Kwietnia 6 godzin temu, Lameismyname napisał(a): Źle to interpretujesz. Jeżeli mam przykładowo 1000MHz @ 1000mV i podnoszę krzywą, dzięki czemu jest 1100MHz @ 1000mV, a przez to 1000MHz @ 900mV to prawidłowo jest rozumować, że dla 1000MHz obniżyłem napięcie o 100mV. Dlatego ta metoda jest najlepsza, jest prawdziwym undervoltingiem, a Twoim tokiem rozumowania lub podobnym ludzie omyłkowo robią overvolting lub niższe stany mają w stocku. Rozumiem o czym piszesz ale to takie "odwracanie kota ogonem" bo w tym hipotetycznym przypadku wcześniej karta miała dla 0,9V taktowanie 900MHz czyli ok zrobiłeś uv karty, ale dla tego stanu energetycznego zrobiłeś OC rdzenia o 100Mhz. Niby jesteśmy w tym samym punkcie roboczym karty ale... Według mnie to niepotrzebne podkręcanie stanów niskiego obciążenia. W idle będziesz miał więcej MHz z undervolting'iem niż bez a przecież nie o to nam chodzi i jest to nam zbędne
Send1N 2 205 Opublikowano 25 Kwietnia Opublikowano 25 Kwietnia 7 godzin temu, Karro napisał(a): Tylko po co?dajesz PL 75 % i robisz oc i masz to samo tylko szybciej 2
Lameismyname 1 155 Opublikowano 25 Kwietnia Autor Opublikowano 25 Kwietnia 6 godzin temu, sideband napisał(a): Piszesz, że nie ma prostszego UV A jest ustawiasz tylko dany takt na danym napięciu i blokujesz przez L. Nic nie trzeba kombinować czy prostować. No i masz UV w najwyższym punkcie (booscie przy tym 2805MHz), a wszędzie niżej jest stock. 17 minut temu, jankooo napisał(a): Rozumiem o czym piszesz ale to takie "odwracanie kota ogonem" bo w tym hipotetycznym przypadku wcześniej karta miała dla 0,9V taktowanie 900MHz czyli ok zrobiłeś uv karty, ale dla tego stanu energetycznego zrobiłeś OC rdzenia o 100Mhz. Niby jesteśmy w tym samym punkcie roboczym karty ale... Według mnie to niepotrzebne podkręcanie stanów niskiego obciążenia. W idle będziesz miał więcej MHz z undervolting'iem niż bez a przecież nie o to nam chodzi i jest to nam zbędne Nie wydaje mi się abyś miał rację. Załóżmy, że punktem startowym krzywej byłoby 100MHz @ 800mV. Podnosząc krzywą będzie większe taktowanie ale napięcie to samo, a to napięcie nam stanowi o poborze. Ew. można dorobić dodatkowy punkt startowy żeby miał jak najniższe napięcie i taktowanie chociaż nie wiem czy coś to realnie nam zmieni. 1
Kabor 204 Opublikowano 25 Kwietnia Opublikowano 25 Kwietnia (edytowane) 8 godzin temu, Lameismyname napisał(a): 19. Klikamy w głównym oknie MSI Afterburner przycisk "ptaszka", krzywa nam się powinna wypłaszczyć jak poniżej: Krzywą możemy też wyplaszczyć klikając schift + enter. Dodał bym jeszcze instrukcję co trzeba poklikać aby wyświetlić na OSD interesujące nas parametry. Dodał bym też punkt aby przed UV sprawdzić ile karta siorbie przed UV - prawdopodobnie będzie dobijać do PW oraz czy po naszej zabawie nie dobija do PL i ogólnie ile zyskujemy oszczędności na poborze. 7 godzin temu, Karro napisał(a): Tylko po co?dajesz PL 75 % i robisz oc i masz to samo tylko szybciej Po jednym wpisie już wiem kogo porad nie brać pod uwagę. Szkoda, że nie można sobie zaznaczyć takiego użytkownika na przyszłość ;-) Edytowane 25 Kwietnia przez Kabor
AndrzejTrg 1 499 Opublikowano 25 Kwietnia Opublikowano 25 Kwietnia Możesz takie dodać do pokedexa Spoiler A ja też dodam poradnik... 1.Sprzedaj NV 2.Kup AMD 3.Przesuń dwa suwaki. 4.Gotowe 1
jankooo 70 Opublikowano 25 Kwietnia Opublikowano 25 Kwietnia 50 minut temu, Lameismyname napisał(a): a to napięcie nam stanowi o poborze Częstotliwość również ma wpływ na pobór. W mniejszym stopniu ale również. Możesz to sam łatwo sprawdzić- ustaw przy tym samym napięciu dajmy o 100-200 MHz niższe taktowanie i zobaczysz od razu różnice pod obciążeniem tzn. pobór/temperatura.
sideband 870 Opublikowano 25 Kwietnia Opublikowano 25 Kwietnia 4 godziny temu, Lameismyname napisał(a): No i masz UV w najwyższym punkcie (booscie przy tym 2805MHz), a wszędzie niżej jest stock. Nie wydaje mi się abyś miał rację. Załóżmy, że punktem startowym krzywej byłoby 100MHz @ 800mV. Podnosząc krzywą będzie większe taktowanie ale napięcie to samo, a to napięcie nam stanowi o poborze. Ew. można dorobić dodatkowy punkt startowy żeby miał jak najniższe napięcie i taktowanie chociaż nie wiem czy coś to realnie nam zmieni. Nie ma to żadnego znaczenia Mogę nawet ustalić konkretny takt i napięcie bez ruszania krzywej to też napiszesz, że to źle. Dobrze, że AF obcina krzywą od 700mv bo byś ciągnął zbędnie od 450mV gdzie od tego pułapu zaczyna się tablica.
Lameismyname 1 155 Opublikowano 25 Kwietnia Autor Opublikowano 25 Kwietnia Opinia jest jak dupa - każdy ma swoją. Ja uważam, że proces UV moją metoda jest zgodny z rzemiosłem i mam nadzieję, iż się komuś przyda 😉
michaelius33 198 Opublikowano 25 Kwietnia Opublikowano 25 Kwietnia 14 godzin temu, Lameismyname napisał(a): Teoretycznie jest to sposób ale też trzeba poświęcić chwilę aby się wstrzelić w ustawienie, które zachowa wydajność stock (nie mniej, nie więcej). W sumie ciekawi mnie jakby Twoim sposobem to zrobić i moim (dopieszczonym), tak aby porównać rezultaty 1 do 1. To już było gdzieś testowane w necie - wynik twoją metodą jest ciut lepszy. Natomiast warto pamiętać, że przy metodzie na krzywą Power Limit zostaje ten sam, więc jak gra naprawdę dociśnie GPU do możemy do niego dobić. Pod tym względem ograniczenie PL i zwiększenie taktowań karty jest o tyle lepsze że jak dasz 250 zamiast 320 to karta tych 250W nie przebije. Istotne dla egzemplarzy z naprawdę gównianym chłodzeniem. 7 godzin temu, Lameismyname napisał(a): a to napięcie nam stanowi o poborze. Jak dobrze pamiętam wykłady na PW to pobór rośnie liniowo z częstotliwością pracy tranzystora i kwadratem napięcia
sideband 870 Opublikowano 25 Kwietnia Opublikowano 25 Kwietnia Godzinę temu, Lameismyname napisał(a): Opinia jest jak dupa - każdy ma swoją. Ja uważam, że proces UV moją metoda jest zgodny z rzemiosłem i mam nadzieję, iż się komuś przyda 😉 To już sobie sam dopowiedziałeś nie ma lepszej ani gorszej metody UV. Są różne
Lameismyname 1 155 Opublikowano 25 Kwietnia Autor Opublikowano 25 Kwietnia 3 godziny temu, michaelius33 napisał(a): Jak dobrze pamiętam wykłady na PW to pobór rośnie liniowo z częstotliwością pracy tranzystora i kwadratem napięcia Ale czy rdzeń jest tranzystorem? 2 godziny temu, sideband napisał(a): To już sobie sam dopowiedziałeś nie ma lepszej ani gorszej metody UV. Są różne To chyba jest jak z polityką - każdy ma inne preferencje i nie można naukowo stwierdzić "jedynie słusznego wyboru". Ja lepszej metody nie znam, bo bym ją pewnie zastosował. Z drugiej strony analogicznie do podkręcania ramu czy undervoltowania procka - można teoretycznie szukać ustawienia "na żyletki" ale nakład czasu do efektu końcowego, niewiele lepiej "dopieszczonego" chyba nie jest warty świeczki. Nie ma też co włosa na czworo dzielić. Dla mnie główny błąd to obniżanie krzywej lub zostawienie jej w stocku, w stanach poniżej boosta, bo to wtedy nie można mówić o prawdziwym undervoltingu, skoro występuje też w najgorszym wypadku overvolting po drodze.
wamak 142 Opublikowano 25 Kwietnia Opublikowano 25 Kwietnia (edytowane) 20 godzin temu, Lameismyname napisał(a): 13. Klikamy na przycisk "Curve Editor" Dodam coś od siebie. W niektórych innych skórkach programu nie ma tego przycisku. Wówczas należy nacisnąć Ctrl + F. Jeśli przechodzi stabilnie benchmark, nie oznacza to, że w każdej grze będzie stabilnie. Aby nie było "na żyletki", od stabilnej wartości w benchmarku odejmuję 30 Mhz (w przypadku RTX 30X0). Edytowane 25 Kwietnia przez wamak 1
cruzier 51 Opublikowano 25 Kwietnia Opublikowano 25 Kwietnia @Lameismyname pięknie dziękuję - o coś takiego mi chodziło. 👍 Jak zwykle włożyłeś w to całe swoje ❤️. Dziś jestem mega zaginiony z moją 5-cio miesięczną kobietką 😍. Jutro na spokojnie coś sobie dokładniej poczytam. Tak tylko zapytam... Czy podniesienie taktowania pamięci jest bezpieczne i nie spowoduje w jakiś sposób uszkodzenia tego elementu ? Pozdrawiam. 1
Lameismyname 1 155 Opublikowano 25 Kwietnia Autor Opublikowano 25 Kwietnia @cruzier Myślę, że to stary mit wielokrotnie obalony jeżeli chodzi o podkręcanie VRAM - jeżeli nie podnosisz mu napięcia ani wynikiem nie są jego wyższe temperatury to nie ma negatywnego wpływu na jego żywotność. Oczywiście w scenariuszu gdy VRAM chodzi na 100% stabilnym ustawieniu. Paradoksalnie jak zrobisz UV rdzenia czego wynikiem jest ogólnie niższy pobór karty i niższe temperatury to ma swój pozytywny wpływ na żywotność VRAM dodatkowo. W skrócie nie ma się czego bać Inna kwestia - VRAM w RTX 5xxx kręci się ładnie, więc żal tych darmowych FPS. A aby nie było placebo zawsze gpu można wymienić pół roku przed końcem gwary
Karro 272 Opublikowano 25 Kwietnia Opublikowano 25 Kwietnia Godzinę temu, Lameismyname napisał(a): jeżeli nie podnosisz mu napięcia ani wynikiem nie są jego wyższe temperatury U mnie na 4070ti były.W plague tale nawet do 320 i śmigło kręciło.Dlatego zrezygnowałem z tego
Lameismyname 1 155 Opublikowano 25 Kwietnia Autor Opublikowano 25 Kwietnia @Karro Ja na 4060/4070S nie widziałem różnicy. Na 5070ti nie sprawdzałem.
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się