Skocz do zawartości

RTX 50x0 (Blackwell) - wątek zbiorczy


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
22 minuty temu, maxmaster027 napisał(a):

Żeby wyglądały tak samo ? 

No jak tak samo, przed chwila jeszcze pisałeś ze TAA nie ma szans z DLSS

 

22 minuty temu, maxmaster027 napisał(a):

W DLSS wlasnie chodzi o to zeby uzywac Sharpering. Zauwaz że DLSS P przy 0.5 wyglada podobnie a moze nawet lepiej jak DLSS Q 0.5, Wiec jaki jest sens dawac 0?  

Dlaczego ? Ja nigdy nie używam wyostrzenia bo to sztuczne. Zawsze mam na 0.

Poprosiłem cie abyś dał porównanie bardziej fair dla TAA którego nie możesz wyostrzyć a ty już swoje pitolenie znowu zaczynasz pod swoje tezy.

To na czym ta magia DLSS AI polega, na tym ze wyostrzenie obrazu masz ? :E

Wyostrzenie to sobie każdy może w TV/monitorze podkręcić.

 

 

TAA nigdy nie będzie miało takiej samej jakości jak DLSS, ale za to TAA jest darmowe. To dosyć istotna różnica.

TAA praktycznie nie zabiera mocy obliczeniowej naszej karcie a DLSS tak.

TAA działa na rozdzielczości natywnej, DLSS to sampler z niższej rozdzielczości.

Jak już coś porównywać to prędzej DLAA do TAA.

Bo DLSS nie ma za zadanie poprawić jakość obrazu tylko zwiększyć wydajnosc.

 

Opublikowano

ja tam obcnie czekam na snapdragon elite 2 podobno ma być duży przyrost wydajności.

Tu przynajmniej coś się rozwija i coraz więcej gier z pc działa normalnie na telefonie

 Szkoda że nowa karty graficzne od nvidii dopiero w 2027 ale rynek pc to taka stagnacja

Opublikowano
17 minut temu, Kadajo napisał(a):

No jak tak samo, przed chwila jeszcze pisałeś ze TAA nie ma szans z DLSS

 

Dlaczego ? Ja nigdy nie używam wyostrzenia bo to sztuczne. Zawsze mam na 0.

Poprosiłem cie abyś dał porównanie bardziej fair dla TAA którego nie możesz wyostrzyć a ty już swoje pitolenie znowu zaczynasz pod swoje tezy.

To na czym ta magia DLSS AI polega, na tym ze wyostrzenie obrazu masz ? :E

Wyostrzenie to sobie każdy może w TV/monitorze podkręcić.

Mówisz masz. Generalnie nie na tym polega uzywanie DLSS ale ok prosze Zobacz dlaczego teraz.

TAA.thumb.jpg.994ad1599edc7b1dee11487b5dfd3fb9.jpg
TAA
DLAA.thumb.jpg.ee099c0360c96c75ad6772343d9856f0.jpg
DLAA
DLSSQ0.thumb.jpg.53413652a0f912214c4e1b3f5f6c8946.jpg
DLSS Q
DLSSB0.thumb.jpg.6bb1481c5bef3634145452a53419bf42.jpg
DLSS B
DLSSP0.thumb.jpg.75dc3a1d7237e8157c55ce0e5fa5ed97.jpg
DLSS P

Wszystko na 0.




 

  • Upvote 1
Opublikowano
1 minutę temu, Dimazz napisał(a):

ja tam obcnie czekam na snapdragon elite 2 podobno ma być duży przyrost wydajności.

Tu przynajmniej coś się rozwija i coraz więcej gier z pc działa normalnie na telefonie

 Szkoda że nowa karty graficzne od nvidii dopiero w 2027 ale rynek pc to taka stagnacja

Kiedyś się czekało co nowego Nvdia pokaże.

Dzis nie trzeba czekać bo to jest wiadome.

Wiecej MFG i AI i jakiś innych dziwnych technik których potem nie wprowadza do gier przez kolejne dwie generacje (Reflex 2 i Neural Compression czy jak to się tam zwie do dziś nie ma).

 

Opublikowano
36 minut temu, maxmaster027 napisał(a):

Mówisz masz. Generalnie nie na tym polega uzywanie DLSS ale ok prosze Zobacz dlaczego teraz.

O i super, i to mi się podoba teraz można pogadać.

 

Zobacz na TAA, ma więcej detali i jest ostrzejszy, nic dziwnego bo działamy w natywnej rozdzielczości.

DLAA jest ciekawe bo ma podobna jakość jak TAA ale algorytmy "zgadywania" detali dodały trochę swojego ale tez rozmyły mocno obraz. (Stad jak słusznie zauważyłeś mamy ten suwak do wyostrzenia)

Potem jest juz tylko gorzej bo DLSS działa z niższych rozdzielczości i te detale trudno wyciagnac.

Ale to wszytko mamy na bardzo dużym zbliżeniu, jak oddalimy to wszyto to wbrew pozorom to DLAA/DLSS będzie wyglądał lepiej bo obrazki te zostały wygładzone a maja nadal na tyle dużo detali ze dobrze wyglądają.

I tutaj jest ta magia DLSS, ale ten przygląda jest ciekawy TAA pomimo ze najgorzej radzi sobie z aliasingiem ma jednocześnie najwięcej detali.

 

Warto tez zwrócić uwagę jaka "nienaturalność" wprowadza DLSS ale na szczecie nie widać tego już praktycznie wcale przy transformer chyba ze zrobimy takie oglądnie pod lupa. Kiedyś było z tym gorzej.

No i warto tez teraz spojrzeć na te SS które dawałeś wcześniej z wyostrzeniem bo widać na nich jak na dłoni nienaturalność wyostrzenia czyli bardzo świecące krawędzie.

Dlatego ja staram się nie używać wyostrzania a jak już to zazwyczaj nie przekraczam 30%

 

Swoja droga TAA w 4K wygląda znacznie lepiej niż w 2,5K i 2K

Opublikowano (edytowane)

Nie ma co się spierać czy TAA czy DLSS, bo w ruchu oba są dalekie od ideału, przy czym TAA dalekie jest od czegokolwiek

 

Nie ma co się spierać czy Lumen czy PT bardziej ubijają wydajność, bo i UE5 i PT nie działa poprawnie nawet na najszybszym kompie na świecie i nie pozwala  nawet na stałe (stutter na UE) 120+fps, chyba że jak się cofnąć do detali z ery PS3. Przecież 5090tka ledwo odhacza 60fps w 1080p (natywnie) w grze sprzed  5 lat.

 

Apropo "może 6080 lekko prześcignie 4090". 

 

Jak nie, to dopiero będą jaja, że będą na to  (80tka pokonująca poprzednią 90tkę) potrzebować 6.5-7,5 lat. :E Oczywiście mówię o rasterze. W RT pewnie dadzą radę, a na pewno w AI. Zależy co wymyślą. Jak zostanie te samo TDP i znowu zero zmian w architekturze, tylko "AI, AI, AI!" a sam proces to +10% to 6080 może nie dać rady z 4090 we wszystkich grach (w których jeszcze 4090 dostaje uczciwie optymalizacje, także te obejmujące wykorzystanie CPU).

Ale pewnie podbiją lekko TDP i ustalą tak, żeby wszędzie było te 2-5% lepiej, co by sobie nie robić czarnego PRu. No i oczywiście z nowym AI będzie "pięć razy lepiej" ;)

 

Edytowane przez VRman
Opublikowano (edytowane)
42 minuty temu, Kadajo napisał(a):

O i super, i to mi się podoba teraz można pogadać.

 

Zobacz na TAA, ma więcej detali i jest ostrzejszy, nic dziwnego bo działamy w natywnej rozdzielczości.

DLAA jest ciekawe bo ma podobna jakość jak TAA ale algorytmy "zgadywania" detali dodały trochę swojego ale tez rozmyły mocno obraz. (Stad jak słusznie zauważyłeś mamy te wyostrzenie)

Potem jest juz tylko gorzej bo DLSS zdziała z niższych rozdzielczości i te detale trudno wyciagnac.

Ale to wszytko mamy na bardzo dużym zbliżeniu, jak oddalimy to wszyto to wbrew pozorom to DLAA/DLSS będzie wyglądał lepiej bo obrazki te zostały wygładzone a maja nadal na tyle dużo detali ze dobrze wyglądają.

I tutaj jest ta magia DLSS, ale ten przygląda jest ciekawy TAA pomimo ze najgorzej radzi sobie z aliasingiem ma jednocześnie najwięcej detali.

 

Warto tez zwrócić uwagę jaka "nienaturalność" wprowadza DLSS ale na szczecie nie widać tego już praktycznie wcale przy transformer chyba ze zrobimy takie oglądnie pod lupa. Kiedyś było z tym gorzej.

No i warto tez teraz spojrzeć na te SS które dawałeś wcześniej z wyostrzeniem bo widać na nich jak na dłoni nienaturalność wyostrzenia czyli bardzo świecące krawędzie.

Dlatego ja staram się nie używać wyostrzania a jak już to zazwyczaj nie przekraczam 30%

 

Swoja droga TAA w 4K wygląda znacznie lepiej niż w 2,5K i 2K

:) Poniekąd sie zgadzam. Ale dopiero teraz możesz porównac do tego jak obraz wyglada w rzeczywistosci. Wrzuce teraz z zoomem 10x natywnie i potem zmniejszony do 20% i 3ci zmniejszony do 15% . Generalnie wszystko co jest bardziej podobne do 20 i 15% jest generalnie najlepszym odzwierciedleniem jakosci obrazu. Wiec raczej DLAA z sharpering 1 najlepiej odzwierciedlil szczegoly potem DLSS Q potem TAA. Natomaist jezeli codzi o swiatlo i ogolnie scene TAA rzeczywiscie poradzilo sobie calkiem niezle (chyba najlepiej), obraz jest przyjemny i przypomina bardzo ten 20% (1/5 jakosci 10x natywnej).

natyw.thumb.png.41c8c7a9122601f4a9e0093bd7f6f3ad.png
Zoom 10x



Zrzutekranu2025-07-30164755.thumb.png.aa8762b663deab016fa3f71ae8c130b0.png
20%


Zrzutekranu2025-07-30164853.thumb.png.56c13c74f79da77d8edaa33218746564.png
15% 

 

Edytowane przez maxmaster027
Opublikowano (edytowane)

Te sharpness to zawsze można dorzucić, niezależnie od karty. Tylko co z tego jak to i tak guzik da po tym jak TAA bezpowrotnie zniszczyło detale.

Spójrz tutaj, aby zobaczyć ile faktycznie TAA kasuje, bo porównanie do DLAA to też nie do końca pokazuje faktyczne straty.

 

https://imgsli.com/MTA1Nzcx

 

i sobie poprzesuwaj ten suwak TAA/bez TAA.

 

 

albo tutaj na łopaki wentylatora na górze:

https://imgsli.com/MTI0NDQw

to jest różnica jak 480p vs 1080p

Nie ma takiego wyostrzenia, które na to cokolwiek poradzi.

Edytowane przez VRman
  • Upvote 1
Opublikowano
33 minuty temu, areczek1987 napisał(a):

 

Ale tak całkiem serio. Jakieś zalety takiego typu chłodzenia nad tradycyjnym? W 5090 to jeszcze rozumiem, ale przy TDP 5070ti?

Opublikowano
2 godziny temu, VRman napisał(a):

albo tutaj na łopaki wentylatora na górze:

https://imgsli.com/MTI0NDQw

to jest różnica jak 480p vs 1080p

Nie ma takiego wyostrzenia, które na to cokolwiek poradzi.

Mówiąc wprost - co w związku z tym? Bez TAA się po prostu nie da grać. Próbowałem w Deliver Us The Moon, aliasing taki, że aż oczy bolały... w 4K... na 24" ekranie. Kurtyna.

Opublikowano (edytowane)
45 minut temu, VRman napisał(a):

Ale tak całkiem serio. Jakieś zalety takiego typu chłodzenia nad tradycyjnym? W 5090 to jeszcze rozumiem, ale przy TDP 5070ti?

Do małej budy z ograniczonym miejscem na wentylacje to bardzo pomaga, ponieważ karta wydala cześć ciepła poza obudowę. Gdyby zrobili jeszcze wtyczkę od spodu, ale tam chyba jest standardowa? 
Poza tym wcale nie taka mała ta karta, więc też trochę bez sensu. :E Ale przyda się z kątowym riserem do jakiejś płaskiej obudowy, bo ciepło nie ucieka bokami.

3 godziny temu, VRman napisał(a):

i sobie poprzesuwaj ten suwak TAA/bez TAA.

to jest różnica jak 480p vs 1080p

Od biedy rozdzielczość w ruchu na telewizorach LCD potrafi być na poziomie ~500 "linii", więc tego pewnie nie widać :E 
Edit. Zerknąłem sobie i mój xe9305 ma tylko 300 linii rozdzielczości w ruchu, bez upłynniaczy dla filmów, więc przy 60fps jest to pewnie więcej.

Edytowane przez musichunter1x
Opublikowano (edytowane)
38 minut temu, musichunter1x napisał(a):

Do małej budy z ograniczonym miejscem na wentylacje to bardzo pomaga, ponieważ karta wydala cześć ciepła poza obudowę. Gdyby zrobili jeszcze wtyczkę od spodu, ale tam chyba jest standardowa? 

Rozmawiam ostatnio z kolegą o miniPC, któru musi być naprawdę mały, żeby można z tym wygodnie biegać po hotelach,niosąch jeszcze przy okazji walizkę z narzędziami z roboty i headsetem VR. Myślisz, że do takiego miniPC do VRu taka by się nadała? Czy pisząc "mała obudowa" masz na myśli obudowę małą tylko w porównaniu do pełnowymiarowego Pieca?

 

38 minut temu, musichunter1x napisał(a):

Od biedy rozdzielczość w ruchu na telewizorach LCD potrafi być na poziomie ~500 "linii", więc tego pewnie nie widać :E 
Edit. Zerknąłem sobie i mój xe9305 ma tylko 300 linii rozdzielczości w ruchu, bez upłynniaczy dla filmów, więc przy 60fps jest to pewnie więcej.

To inna kwestia. Oczywiście, że grając w sample and hold, nawet na OLEDzie, ale np. w 60 czy 80fps, to nie będzie widać wad TAA w ruchu, bo rozmycie jakie to powoduje zostanie przykryte innym, jeszcze gorszym rozmyciem.
PS. A ta rozdzielczość w liniach to jest przy ruchu żółwia idącego przez kałużę smoły. Moja opinia jest taka, że OLED 120Hz to jest jakieś 300-400p :D o LCD 60Hz to nawet nie ma co mówić, bo to poziom Spectruma na TV z lat 50tych :E

53 minuty temu, tomcug napisał(a):

Mówiąc wprost - co w związku z tym? Bez TAA się po prostu nie da grać. Próbowałem w Deliver Us The Moon, aliasing taki, że aż oczy bolały... w 4K... na 24" ekranie. Kurtyna.

Już o tym dyskutowaliśmy. Po prostu tak robią gry. Nawet jakbyś dał DSR z 8K to i tak będziesz miał obraz "surowy" i poszatkowany "dziurami" (undersampling) bo tak po prostu zrobiono grę - z myślą, że przyjdzie na to temporal upscaller. 

A "co w związku z tym" -

Spoiler

w kwestii mojego posta wyżej to to, że pokazałem ile detali mówi "sayonara", bo kolega wspomniał o suwakach wyostrzenia. Im szybszy ruch tym TAA wypadnie gorzej. Szkoda, że zamiast iść w HFR i wykorzystać np. dopracowane FG do odzyskania żylety w ruchu z ery monitorów CRT, branża się pcha w jakieś badziewia mające może istotne zalety, ale niosące za sobą dużo więcej wad. 

Nawet bez MSAA (wiem, że jesteś na MSAA uczulony ;) )dałoby się gry zrobić lepiej. Bez żadnego wysiłku mogły by przynajmniej być "future proof", że za ileś lat sobie możnaby je odpalić w np. 8K (eliminując kompletnie aliasing) na rtx 9090Ti Ultra Super. A to jak gry są robione teraz, w imię "nowoczesnego antyaliasingu" się je skazuje na wieczne mydło albo nie tylko pikselozę, ale "surową pikselozą" w wersji turbo, bo tak "nowocześnie" robione gry miejscami straszą pikselozą i sztucznością obrazu w 4K większą niż gry w 400x300 na CRTekach 30 lat temu. 

Edit: zaraz powiesz, że to przez więcej detali. No nie do końca, bo 

- sama kolorystyka i design assetów w grze, oświetlenia itp. jest robiona z myślą o filtrze jaki na to przyjdzie potem. Przy założeniu, że tego filtra nie będzie, zmieniłaby się też sama gra, więc porównanie gier z 2025r. z TAA on i TAA off jest już przez to niesprawiedliwe

- John Carmack sporo tłumaczył w swoich wystąpieniach, że aliasing się da ogarnąć, ale nie można być leniwym i trzeba trochę wiedzieć jak zaprojektować grę. Nawet ZANIM w ogóle zaczniemy mówić o np. MSAA

 


Dobrze, że DLSS4 nie jest aż tak tragiczny jak TAA, ale też ma swoje "za uszami", ale TAA to jest jak podpięcie przyczepy od traktora na stałe do nowych modeli Ferrari, bo Ferrari uznało, że prędkość się już ludziom nudzi, trzeba iść z postępem i możliwość przewiezienia kanapy i lodówki to świetna sprawa, szczególnie że akurat w miastach i tak są korki (LCD, sample and hold) i się rozpędzić ponad 50km/h nie da, więc i tak nikt nie odczuje różnicy. No po prostu jakiś absolutny kretynizm. 

 

Edytowane przez VRman
Opublikowano

Jak ogarniesz wideo to zrozumiesz opcje. Inna jest strix z dodatkowymi wyjśćmi fan ze strony gpu jak płyta itx jakaś uboga w to. Można w takim nr200 dać zaciąg z góry z aio i z boku na gpu na riser a wylot od spodu. Ale to właśnie taka zabawa i to z taxem...

Opublikowano
5 minut temu, VRman napisał(a):

Nawet jakbyś dał DSR z 8K to i tak będziesz miał obraz "surowy" i poszatkowany "dziurami" (undersampling) bo tak po prostu zrobiono grę - z myślą, że przyjdzie na to temporal upscaller.

Tu nie chodzi o żadne "dziury" w obrazie. Wyłącznie o postrzępione krawędzie, które nawet przy tak wysokim PPI są bez TAA nie do przejścia wizualnie. W ruchu to już w ogóle kaplica, jak te krawędzie migają.

7 minut temu, VRman napisał(a):

wiem, że jesteś na MSAA uczulony

Nie jestem. Jedynie na wciskanie MSAA w erze, kiedy już się to rozwiązanie kompletnie nie sprawdza. Odsłużyło swoje, chwała tej technice za to. Ale obecnie to relikt bez żadnej praktycznej wartości.

Opublikowano (edytowane)

Szybki byłeś. Edytowałem i dopisałem, ale już zdążyłeś przeczytać i odpisać. Sorry. Mogłem przeczytać i się zastanowić co pominąłem prędzej. 

 

edit: A jeszcze dodam, że nie kłócę się, że nowoczesne gry robione z myślą o TAA wyglądają spoko bez TAA. No nie wyglądają spoko. Wyglądają do dupy. Może mniej źle niż z TAA, ale nadal do dupy. 

Edytowane przez VRman
Opublikowano
2 minuty temu, VRman napisał(a):

edit: A jeszcze dodam, że nie kłócę się, że nowoczesne gry robione z myślą o TAA wyglądają spoko bez TAA. No nie wyglądają spoko. Wyglądają do dupy. Może mniej źle niż z TAA, ale nadal do dupy. 

Stare gry bez żadnego AA też wyglądają do dupy. Różnica taka, że tam MSAA się sprawdzało i nadal się sprawdza, jak ktoś odpali w 2025. Natomiast w nowych się nie sprawdza i dla TAA nie ma żadnej sensownej alternatywy, bez względu na to, co kultystom z "FuckTAA" się ubzdurało.

Opublikowano
4 minuty temu, tomcug napisał(a):

Stare gry bez żadnego AA też wyglądają do dupy. Różnica taka, że tam MSAA się sprawdzało i nadal się sprawdza, jak ktoś odpali w 2025. Natomiast w nowych się nie sprawdza i dla TAA nie ma żadnej sensownej alternatywy, bez względu na to, co kultystom z "FuckTAA" się ubzdurało.

Wybacz, ale "kultystom" i "ubzdurało" sugeruje, że nie bardzo jest sens kontynuować tą dyskusję.

 

I co do starych gier, zależy o jak starych mowa. Nigdy nie przestałem grać w gry bez AA i chyba bym wiedział, jakby było tak samo źle. ;)

Poza tym już wolałbym np. ekran 8K i symulator kineskopu, choć nawet na monitorze CRT gry robione "nowocześnie" też już wyglądały właśnie tak surowo, sztucznie i po prostu źle. To kwestia designu gry. Szkoda, że YT powywalał keynote'y Carmacka z lat 2010-2020, bo był jeden filmik gdzie to konkretnie tłumaczył, ale nie chcę próbować przekazać co mówił, bo popełnię gdzieś błąd i będzie że gadam głupoty.

 

 

Opublikowano
Godzinę temu, musichunter1x napisał(a):

Inwazja AI jest już na całego... Odpaliło mi ten ang film z lektorem polskim. :E Czasem polskie odpala mi z angielskim..., nie cierpię automatów.

No to jest masakra, strasznie to psuje odbiór YT i w ogole innych rzeczy, te auto translaty itp mega upośledzajace, rozumiem jak ktos chce zaznaczyl wybrał czy cokolwiek ale wciskanie kitu na siłe ;/

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×
×
  • Dodaj nową pozycję...