Skocz do zawartości

RTX 50x0 (Blackwell) - wątek zbiorczy


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
7 minut temu, Kyle napisał(a):

Nie prawda, bo się porównuje do rozdzielczości natywnej/wyjściowej :) 

No, tak jak porównuje się 5070tkę do 4090 według Nvidii. ;)

Tylko tego porównania akurat nie udało się nawinąć youtuberom na uszy, bo większość miała na tyle oleju w głowie aby fps nie porównywać z ilością fps jaką wypluwa MFG.

 

 

@Karro

No to jest śmieszne, że już przy DLSS3 niektórzy się kłócili, że DLSS wygląda jak natywna albo i lepiej, nie bardzo rozumiejąc o czym mówią, co porównują, do czego i na czym. Nawet liżące dupsko Nvidii Digital Foundry znalazło to, w czym DLSS ustępował natywnej, zanim jeszcze się zastanowić nad tym, że porównywanie w statycznym obrazie lub bardzo wolno się poruszającym, zupełnie nie ma sensu.

 

10 minut temu, Grolshek napisał(a):

Dzięki za odpowiedź. Aż włączę Cybera i sprawdzę bo treści pozyskane z neta jak wiadomo wymagają weryfikacji.

Które treści? Jak chodzi o zwiększenie zużycia RAMu przy MFG to zajrzyj na Hardware Unboxed. Tam w przypadku recki 4060 lub 5060 natknęli się na ten problem, że MFG w chyba Forza Horizon 5 nie dawało rady, bo zużycie VRAMu "wykipiało" i się MFG "przewrócił i sobie..."

 

10 minut temu, Kyle napisał(a):

To zależy (np. różnicy w obrazie pomiędzy kolejnymi klatkami = szybkości ruchu).

Amen, brother!

10 minut temu, Kyle napisał(a):

Generalnie DLSS ciężko spłycać do pojęcia "skalowanie", a czemu, to wystarczy sobie porównać jak wygląda obraz przeskalowany z 1280x720 do 3840x2160 w jakimś photoshop przy skalowaniu sześciennym, a jak wygląda obraz 3840x2160 DLSS UltraPerformance.

Eeetam. Można spłycać. Bo czemu nie. :) 

Po co sobie utrudniać życie. 

Robienie z mniejszej rozdziałki większej rozdziałki. AI to po prostu kolejna metoda. Możnaby to ewentualnie nazwać "Smart upscalling" bo bardziej te AI do smart pasuje niż w nazwie "Smartfony", smartlodówki, smartodkurzacza itp.

 

11 minut temu, Kadajo napisał(a):

Przy włączeniu tylko jest chwilowy spadek, ale zacznij grac i patrz jak bufor się zapełnia.

A potem porównaj do natywnej rozdzielczosci z której renderował DLSS i wtedy zobaczysz jak dużo vRAM zabiera DLSS.

Ooo. A to ciekawe. Chętnie poczytam opinie innych na ten temat, bo to może być coś co wydarza się w jednej grze, a w d drugiej nie, a jak masz rację to się właśnie czegoś dowiedziałem. Cool :)

 

 

Opublikowano
30 minut temu, Kadajo napisał(a):

Nie będziesz miał, nic nie poradzę, że piszesz bzdury. Ale nie mam zamiaru cię z tego błędu wyprowadzać, dalej żyj w Matrixie i oglądaj filmy na YT :D

Ja do Tomcuga napisałem że z DLSS Quality jest większe zużycie VRAM,niż w natywnej rozdzielczości według ciebie.

Mam nadzieję że zareaguje. On jest szefem portalu,i raczej nie powinienen sobie pozwolić na pisanie takich totalnych bzdur na swoim portalu IT.

Bo brak tak podstawowej,elementarnej wiedzy jak twojej, jest niespotykany i nieprawdopodobny na jakimkolwiek innym portalu IT.

 

Opublikowano

Ja doczytałem że jeśli np 4k skaluje się z 1440p to juz mogą byc brane mniejsze tekstury (mipmapy)  ja sie bawiłem troche w robienie gier w Unity na androida a tam ram potrzebny te mipmapy duzo dają:) i wtedy będzie już różnica duża, a jak nie to np rozmiar transformera czyli te 300mb w 4k może korzyści ze skalowania zniwelować. Głownym celem w końcu dlss jest większa liczba klatek nie zmniejszanie vram:)

Opublikowano
3 minuty temu, X360 napisał(a):

Ja do Tomcuga napisałem że z DLSS Quality jest większe zużycie VRAM,niż w natywnej rozdzielczości według ciebie.

Mam nadzieję że zareaguje. On jest szefem portalu,i raczej nie powinienen sobie pozwolić na pisanie takich totalnych bzdur na swoim portalu IT.

Bo brak tak podstawowej,elementarnej wiedzy jak twojej, jest niespotykany i nieprawdopodobny na jakimkolwiek innym portalu IT.

 

Jezu ile ty masz lat ? :hahaha:

 

  • Haha 1
Opublikowano (edytowane)
11 minut temu, VRman napisał(a):

DLSS wygląda jak natywna albo i lepiej, nie bardzo rozumiejąc o czym mówią, co porównują, do czego i na czym.

Punktem odniesienia powinna być zawsze klatka rastrowa najbardziej zbliżona do wektorowej postaci. Najlepiej to uzyskać, renderując do bardzo wysokiej rozdzielczości (np. 7680x4320) i przeskalować to do wielokrotnie niższej (np. 2560x1440 - to będzie ten wzorzec jakościowy) przy pomocy skalowania Lanczos. Następnie ustawiamy natywną na 2560x1440, odpalamy różne metody renderingu ("natywne" 2560x1440, następnie 2560x1440 DLSS Quality itd. itp.) i porównujemy do naszego wzorca, czyli 2560x1440 zrobionego z "8K".

Edytowane przez Kyle
Opublikowano (edytowane)
3 minuty temu, Kadajo napisał(a):

Jezu ile ty masz lat ? :hahaha:

 

A ty?

Ja z tobą nie mam o czym już rozmawiać. Czekam na reakcję Tomcuga,i wyjaśnienie ciebie i Sidebanda

Edytowane przez X360
  • Haha 1
Opublikowano
4 minuty temu, X360 napisał(a):

Ja do Tomcuga napisałem że z DLSS Quality jest większe zużycie VRAM,niż w natywnej rozdzielczości według ciebie.

Mam nadzieję że zareaguje. On jest szefem portalu,i raczej nie powinienen sobie pozwolić na pisanie takich totalnych bzdur na swoim portalu IT.

Bo brak tak podstawowej,elementarnej wiedzy jak twojej, jest niespotykany i nieprawdopodobny na jakimkolwiek innym portalu IT.

 

No jak dzieciak, masz jakiś test że w każdej grze albo w przynajmniej 5 jak wygląda zużycie VRAM z DLSS on/off  - jak to taka elementarna wiedza to nie byłoby tylu opinii różnych doświadczonych użytkowników. Świat nie jest czarno biały
Elementarna to jets taka że DLSS zwiększa ilość kaltek (generalnie) - bo może być tak że gra siedzi na CPU i DLSS zmniejszy ilość klatek:)

Opublikowano (edytowane)
6 minut temu, Kyle napisał(a):

Punktem odniesienia powinna być zawsze klatka rastrowa najbardziej zbliżona do wektorowej postaci. Najlepiej to uzyskać, renderując do bardzo wysokiej rozdzielczości (np. 7680x4320) i przeskalować to do wielokrotnie niższej (np. 2560x1440 - to będzie ten wzorzec jakościowy) przy pomocy skalowania Lanczos. Następnie ustawiamy natywną na 2560x1440, odpalamy różne metody renderingu ("natywne" 2560x1440, następnie 2560x1440 DLSS Quality itd. itp.) i porównujemy do naszego wzorca, czyli 2560x1440 zrobionego z "8K".

O ile się w ogóle da, powinna to być klatka jak piszesz, DSR z 8K do 1080p albo z 16K do 4K, ale bez AA.

Tylko że... tak się nie da, bo już większość gier nie ma wersji "do grania bez AA" i obraz po wyłączeniu jest zwyczajnie popsuty.

 

A to prowadzi do nieporozumień, bo ludzie piszący "DLSS jest tak samo dobry jak natywna! To jest magia! Wiwat AI!" porównują do klatki z TAA, która nie ma nic wspólnego z natywną.

 

Także o poprawne porównanie bardzo trudno. Od biedy można się ratować porównaniami statyczny obraz vs. obraz w ruchu, gdzie klatka z bezruchu będzie bliżej "natywnej" ale nadal nie wolno tego nazywać natywną, jeśli to jest przemielone przez TAA/DLSS czy cokolwiek innego, co ingeruje w obraz.

 

Edytowane przez VRman
Opublikowano (edytowane)
6 minut temu, wrobel_krk napisał(a):

Ja doczytałem że jeśli np 4k skaluje się z 1440p to juz mogą byc brane mniejsze tekstury (mipmapy) 

Fajnie widać pewne spadki jakości na newlargicznych elementach (w TheLastOfUsPart2 jakieś fale na wodzie, albo struny gitary) kiedy ustawimy 4K i zmieniamy tryb DLSS z wyższego, na niższy.

1 minutę temu, VRman napisał(a):

O ile się w ogóle da, powinna to być klatka jak piszesz, DSR z 8K do 1080p albo z 16K do 4K, ale bez AA.

 

 

Dokładnie tak. Możliwie najbardziej surowa wersja bez postprocessAA.

Edytowane przez Kyle
Opublikowano (edytowane)
5 minut temu, Kadajo napisał(a):

To idź stąd i przestań jakąś dramę kręcić, bo strace cierpliwość :)

"Yes, NVIDIA DLSS (Deep Learning Super Sampling) generally reduces VRAM usage compared to rendering at a native resolution. This is because DLSS works by rendering the game at a lower resolution internally and then using AI to upscale the image to the target resolution, such as 1080p, 1440p, or 4K. By rendering at a lower resolution, the amount of data that needs to be stored in VRAM is reduced"

 

A co ja cię wyzywam,czy ubliżam że stracisz cierpliwość? 

Po prostu nie cierpię jak ktoś pisze bzdury,upiera się przy tym i jeszcze z kogoś szydzi

Edytowane przez X360
Opublikowano
2 minuty temu, VRman napisał(a):

 

Tylko że... tak się nie da, bo już większość gier nie ma wersji "do grania bez AA"

 

Co prowadzi nas do wniosku, że w części gier nie da się zrobić poprawnego porównania.

  • Upvote 1
Opublikowano
4 minuty temu, wrobel_krk napisał(a):

@X360Cytaty nie wiadomo kogo, a gdzie o tym ze transformer swoje waży?

Twarde dowody - testy - nie screeny - bo każdy sobie może mieć swój wynik pod siebie

Podpowiem że w każdym okienku patrzymy na VRAM Usage

Pierwsze okno od lewej to natywna rozdzielczość,następnie DLSS Quality itd

Opublikowano
27 minut temu, VRman napisał(a):

Ja was pogodzę:

- DLSS musi dodawać zużycia RAMu, bo na czymś musi operować

- DLSS quality nie zmniejsza zużycia RAMu, bo nie powinno się tego porównywać do rozdzielczości do której upkaluje, tylko do tej w której pracuje, Czyli 1080p vs. DLSS 1080p Q oznaczający np. 900p czy 720p. Jak realnie gra leci w 720p w DLSSie to się zużycie RAMu powinno porównać do grania po prostu w 720p. Niektórzy się dali ponieść marketingowi NV chyba, jeśli tego nie wiedzą, albo nie rozumieją, że to kompletna bzdura, że DLSS pozwala na tą samą jakość co natywna. No nie, chyba że ktoś porównuje do gównianego TAA i nazywa to "natywną". Konkluzja: nie, DLSS NIE ZMNIEJSZA magicznie zużycia RAMu. To nie jest kompresja audio typu FLAC, gdzie faktycznie nie ma różnicy do nieskompresowanego (audiofili proszę o bycie cicho, wiem, że się nie zgodzą ;)) )

- to FRAME GEN jest problemem, bo tu dopiero jest poważna ilość pamięci, której potrzeba aby to działało. Dlatego w wielu grach na kartach z 8GB MFG nie działa poprawnie w rozdziałce w której na takiej samej karcie, ale 16GB działa w jako-takiej ilości FPS.

Kolejny temat, na który się mądrzysz nie mając wiedzy. 😊

 

A to już odpowiedź do wszystkich.

 

To zależy od gry, jakie będą różnice, jednak skorzystanie z DLSS w większości przypadków spowoduje mniejsze użycie pamięci VRAM.

 

1. Nie musi to być widoczne w statystykach zajętej pamięci VRAM. Jak już wcześniej ktoś wspomniał, alokacja to nie to samo co faktyczne użycie. Gra pomimo tego, że po włączeniu DLSS będzie wymagać mniejszej ilości pamięci może i tak zaalokować więcej, na zapas.

Ja mam sposób jak sprawdzić ile pamięci VRAM rzeczywiście wymaga gra. Polega to na uruchomieniu razem z grą mojego programu, który zajmuje określoną część pamięci VRAM.

 

2. Po włączeniu DLSS w trybie Quality rozdzielczość renderowania zmniejsza się z 2560x1440 na 1707x960. Podczas renderowania klatki obrazu przez grę używanych jest naprawdę wiele różnych buforów. Tylko przykładowo, jeden bufor w formacie R16G16B16A16 w rozdzielczości 1440p zajmuje 28 MB a w rozdzielczości 960p zajmuje 12,5 MB.

 

3. Samo DLSS wymaga określonej ilości pamięci jednak trzeba też wziąć pod uwagę, że wtedy nie jest obliczany TAA, który też wymaga pewnej ilości pamięci VRAM.

  • Thanks 1
  • Upvote 1
Opublikowano (edytowane)
5 minut temu, SebastianFM napisał(a):

Nie musi to być widoczne w statystykach zajętej pamięci VRAM. Jak już wcześniej ktoś wspomniał, alokacja to nie to samo co faktyczne użycie. Gra pomimo tego, że po włączeniu DLSS będzie wymagać mniejszej ilości pamięci może i tak zaalokować więcej, na zapas.

Ja mam sposób jak sprawdzić ile pamięci VRAM rzeczywiście wymaga gra. Polega to na uruchomieniu razem z grą mojego programu, który zajmuje określoną część pamięci VRAM.

A sprawdzałeś, mnie interesuje przypadek gdzie zużycie by wzrosło bo typuje że generalnie raczej jest mniejsze?

Edytowane przez wrobel_krk
Opublikowano

@Tomcug

Czy zgadzasz się ze stwierdzeniem że gra w natywnej rozdzielczości zużywa MNIEJ VRAM względem włączonego DLSS?

Czyli że zużycie VRAM jest większe z DLSS,a w natywnej rozdzielczości jest mniejsze...:o

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Popularne tematy

  • Najnowsze posty

    • Coś może być na rzeczy ale to będzie loteria i tak. Miałem kiedyś 5700XT Strixa i był cichy z kolei na obecnym 5070 nisko/średni model inspire x3 msi i w grach jest cisza natomiast na pulpicie jak cokolwiek się robi np. porusza oknem to minimalnie ale słychać cewki. Sam zasilacz też ma na to wpływ. 
    • Na 5080 też przypadkiem nie można UV ? Bo do UW to chyba serio lepiej 5080    
    • Kiedy maska tolerancji opada, wychodzi pogarda.   Dzięki, serio. Tym postem udowodniłeś wszystko, o czym pisałem, lepiej niż jakakolwiek statystyka. Maska „empatycznego liberała” opadła i wylała się czysta pogarda do ludzi, którzy myślą inaczej niż ty. Lecimy po kolei, bo dostarczyłeś materiału na doktorat z braku logiki.   1) „Kobiety głosują na prawicę, bo są głupie” – Festiwal Pogardy. To jest absolutne złoto. Twierdzisz, że bronisz kobiet, a jednocześnie odbierasz im podmiotowość i rozum, sugerując, że miliony dorosłych obywatelek to albo idiotki, albo bezwolne marionetki „ustawiane przez mężów”.   To jest właśnie ten nowoczesny, ekhm, szacunek? Kobieta jest mądra tylko wtedy, gdy zgadza się z tobą? Jeśli ma inne wartości (rodzinę, tradycję, religię), to znaczy, że jest „głupia”. To klasyczny mechanizm: nie mam argumentów, więc obrażę wyborców. Prawda jest prostsza, ale dla ciebie bolesna: kobiety głosują na konserwatystów, bo widzą, że ten twój „nowoczesny raj” oferuje im samotność, strach o bezpieczeństwo i chaos na rynku relacji. One głosują racjonalnie, ty reagujesz histerią.   2) Nihilizm ostateczny — Lepiej żeby się to skończyło. Czyli przyznajesz mi rację: Twój model prowadzi do wymierania, a ty to akceptujesz.   Jesteś w stanie poświęcić istnienie przyszłych pokoleń na ołtarzu swojego komfortu i ideologii. To jest definicja cywilizacyjnej ślepej uliczki. Różnica między nami jest taka: ja szukam rozwiązań, które pozwolą społeczeństwu przetrwać. Ty wolisz, żebyśmy wyginęli, byle tylko nikt nie musiał przyjąć „strasznych obowiązków”. To smutne, antyludzkie podejście.   3. Nauka vs. „Chłopski rozum” (część 2) Dalej nie rozumiesz, czym jest dowód anegdotyczny.   „Nie prezentuję tego jako dowód anegdotyczny tylko racjonalny wniosek” – to zdanie jest logicznie sprzeczne. Wniosek wyciągnięty na podstawie jednego przypadku (matki) JEST dowodem anegdotycznym. To, że tobie wydaje się on racjonalny, nie zmienia faktu, że jest błędem poznawczym w zderzeniu z danymi demograficznymi całej populacji. Ale widzę, że metodologię naukową traktujesz równie wybiórczo, co demokrację.   4. Mit „Patriarchatu dla wybranych” — Lekcja historii. Piszesz, że geny w dziejach przekazali tylko nieliczni.   Mylisz epoki i systemy. To, co opisujesz (kilku samców ma wszystkie kobiety), to stan natury lub systemy przedchrześcijańskie/plemienne. To właśnie monogamiczny model tradycyjny (cywilizacja łacińska) wymusił zasadę „jedna żona dla jednego męża”. To ten system sprawił, że przeciętny mężczyzna (a nie żaden tam „alfa”) mógł założyć rodzinę, co zbudowało klasę średnią i stabilność Zachodu. Twój obecny „wyzwolony rynek relacji” (tinderowy kapitalizm) cofnął nas właśnie do tego stanu, który krytykujesz: garstka „topowych” facetów ma dostęp do większości kobiet, a reszta (twoje 80% to dane z sufitu, sprawdź statystyki singli wśród mężczyzn 18-30 lat, zbliżamy się do 60%) zostaje na lodzie. To nowoczesność stworzyła inceli, przywracając brutalną hipergamię, którą tradycja trzymała w ryzach.   5. Depresja i „zakaz słabości”. Znowu pudło. Depresja bije rekordy DZIŚ, w świecie, który na każdym kroku mówi „jesteś wystarczający”, „dbaj o siebie”, „miej wywalone”. Tradycyjny model dawał mężczyźnie cel i odpowiedzialność. Ciężar, który się niesie, nadaje życiu sens (co wie każdy psycholog ewolucyjny). Odebranie mężczyznom roli obrońcy i żywiciela, a w zamian danie im gier wideo i porno, to prosta recepta na kryzys psychiczny, który właśnie obserwujemy.   Tak podsumowując — ty gardzisz kobietami o innych poglądach. Akceptujesz wymieranie gatunku w imię ideologii. Nie rozumiesz historii monogamii. Zaprzeczasz statystyce. Twoja wizja świata to domek z kart, który trzyma się tylko na emocjach i wyzwiskach. I nic dziwnego, że agresywnie reagujesz na fakty – dysonans poznawczy musi boleć.
    • O widzisz. No to już jakiś dobry trop. Ja wczoraj też nie miałem żadnego BSa. Jak w tym memie, usprawniłem sprzęt żeby teraz oglądać duperele na YT, pisać na forum i czekać na BSa  
  • Aktywni użytkownicy

×
×
  • Dodaj nową pozycję...