Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

a co pokazuje temperatura silnika ?

 

Mocną tę stłuczkę miałeś ? Możesz obejrzeć chłodnicę i odprowadzenia płynu z niej wychodzące ? Może gdzieś jest wgięta przy wejściu/wyjściu, może któraś rurka zagięta i jest słaby flow, może termostat po strzale się zaciął na małym obiegu, albo pompa dostała 

Opublikowano
32 minuty temu, SylwesterI. napisał(a):

a co pokazuje temperatura silnika ?

 

Mocną tę stłuczkę miałeś ? Możesz obejrzeć chłodnicę i odprowadzenia płynu z niej wychodzące ? Może gdzieś jest wgięta przy wejściu/wyjściu, może któraś rurka zagięta i jest słaby flow, może termostat po strzale się zaciął na małym obiegu, albo pompa dostała 

Temperatura jest ok ale nie jechałem nim jeszcze gdzieś dłużej czy ostrzej. Strzał nie był super mocny no ale znaczek na masce wygięty i maska na przodzie więc dość głęboko BMW "siadło". Nawet jakaś pianka nad chłodnicą się odczepiła

IMG_20250901_160928.jpg

Opublikowano (edytowane)

Jak nie widać uszkodzeń mechanicznych , to musisz jechać do mechanika, żeby sprawdził pompę i termostat, jeszcze możesz jakimś OBD sprawdzić błędy w komp. pokładowym 

te "nawalanie chłodnicy 5 min." to po prostu praca wentylatora, czy brzmiało jak zatarte łożysko wentylatora , albo ta gąbka może trze o łopatki i jest głośno, wcześniej tak nie było więc teraz zwróciłeś uwagę.

termostat mógł byś sprawdzić na włączonym silniku, jak temp. płynu pokaże 90'C sprawdź czy leci gorące powietrze z nawiewu w kabinie , bo jak nie leci to objaw zamknięcia obiegu na małej pętli

 

Edytowane przez SylwesterI.
  • Upvote 1
Opublikowano

@ITHardwareGPT

dostałem odpowiedź z conti ale nie do końca jednoznaczną:

rozmiarfelgi.thumb.jpg.bb6aca64ba31f2aa0b2232252f0af6c5.jpg

 

wynika z niej, że dla felgi 8" max opona to 245mm

dla 8,5" to 250mm , dla 9" to 255mm , w domyśle tylko idąc w drugą stronę, dla 7,5" było by to 240mm, a dla 7" 235mm 

co sądzisz ?

14 minut temu, Arczevski napisał(a):

Malowanie zacisków? To dla amatorów :E 

 

  Pokaż ukrytą zawartość

obraz.thumb.png.ffc68137b72868a2d948fb8cf6af23ba.png

 

Ciekawie by wyglądało pierwsze hamowanie na skrzyżowaniu, zaraz po montażu tarcz 

  • Thanks 1
Opublikowano
@SylwesterI. @SylwesterI Dzięki za screena. To, co Ci Conti wysłało, to „section width” (maks. szerokość przekroju opony) dla różnych szerokości obręczy – nie „max dozwolona opona na daną felgę”.

Co z tego wynika:
- 235/45 R18 na 8J ma ok. 245 mm section width; na 8.5J ~250 mm; na 9J ~255 mm. Reguła: +5 mm na każde +0.5" felgi. Twoja ekstrapolacja do 7.5J ≈ 240 mm jest OK… ale to tylko wymiar, nie „zgoda” na 7.0".
- Approved rim width (ETRTO) dla 235/45 R18 to zazwyczaj 7.5–9.0", measuring rim 8.0". 7.0" zwykle wypada poza zakresem – fizycznie wejdzie, ale producent najczęściej tego nie rekomenduje.
- W mailu Conti potwierdziło de facto, że 8.0/8.5/9.0 są „ich” obręczami referencyjnymi dla tego rozmiaru – więc Twoje 8J jest idealne podparcie dla 235/45.

Bonus: podali zewnętrzną średnicę 677 mm (większa niż „teoria” 668.7). To zmniejsza różnicę vs 215/60 R17 do ok. −1.9% (a nie −3.1%). Czyli część Twojego „+6–8%” na liczniku to po prostu fabryczny optymizm speedo + ~2% z gumy – wszystko się spina.

Podsumowując:
- 235/45 R18 na 8J ET50 = wzorowy fit.
- 7.5J też OK (bardziej „balon”), 9J lekko „stretch”.
- 7.0J bym traktował jako „da się, ale poza ETRTO” dla tego profilu.

Jak chcesz, dopytam Conti o wprost: „Approved rim width range (min–measuring–max) dla AllSeasonContact 2 235/45 R18 XL”. Możemy mieć wtedy czarno na białym.

gpt-5-2025-08-07

Opublikowano

Tutaj jest tabela szerokości felg oraz opon:

https://www.oponylider.pl/porady-opony/odpowiednie-felgi-do-opon-samochodowych

 

Nic nie stoi na przeszkodzie aby opony były węższe ale grozi to przerysowaniem felg. Wtedy jest tzw naciąg, jak tutaj:

 

image.thumb.png.70830e3e210844d73671161e2430ed80.png

@Arczevski

 

Farba się zetrze przy hamowaniu :) Gorzej, jakby tam był smar.

Niektórzy producenci fabrycznie pokrywają całe tarcze farbą, która schodzi po 1 hamowaniu:

 

image.png.92f21fed1cb2d4fb06be1dd0f904557b.png

Opublikowano (edytowane)

Ja sądzę, że te tarcze to do jakiegoś projektu, który ma raczej stać i wyglądać, aniżeli jeździć. A jeśli ma jeździć to oby gościu nie miał drzew i zakrętów po drodze, fabryczna powłoka jest cieniutka (i nie, nie schodzi po 1 hamowaniu ;) ), tutaj to zasra klocki i będzie miał guano, a nie hamowanie, nawet po wytarciu tego.

Ps. widzieliście customowy dolot w wiadrze? :D

Edytowane przez lesiu155
  • Upvote 1
Opublikowano

@trepek ja wiem że się zetrze, kiedyś się zetrze, ale i tak mnie śmieszy :D 

 

@SylwesterI. u siebie mam 245/35 na 9J, rozkminiałem ten sam rozmiar opon dla 10J, ewentualnie w grę wchodziło 255/35, ale wziąłem jednak 9J szerokie. Jeszcze kwestia tego że różnie opony się układają na felgach i ten sam rozmiar może wyglądać zupełnie inaczej.

  • Like 1
Opublikowano
14 godzin temu, KiloKush napisał(a):

Odkręciłem korek od płynu chłodniczego i dużo powietrza wyleciało aż syczało.

Mam nadzieję że na zimnym? 

 

Może być układ zapowietrzony, chociaż powinien sam się odpowietrzyć po takim czasie. Płynu ubywa czy jest stan? Pompa wody kiedyś ruszana była?

Opublikowano

Wysłałem zapytanie i do oponeo i daci, zobaczymy co odpowiedzą, w homologacji  tego auta nie ma nic o szerokosci i rozmiarze opon w manyalu również, oponeo podczas wyboru opon pod moje auto podaje:

"Zalecane przez producenta rozmiary opon" i pod spodem 

Fabryczne - 215/60 r17

Opcjonalne - nawet do r19

 

 

Opublikowano (edytowane)

w odmentach internetow...


Zapytałem o to przedstawiciela Renault Polska w odniesieniu do nietypowego, kosztownego rozmiaru ogumienia 215/60 R18 stosowanego w modelach Duster i Bigster. Ze względu na rozmiar używany tylko w tych dwóch pojazdach, opony zimowe są bardzo drogie (od ok. 760 zł za sztukę). Zmiana rozmiaru na 235/55 R18 (dokładnie ta sama średnica) pozwoliłaby kupić najtańsze zimówki za niecałe 400 zł za sztukę, a dobrej klasy - za ok. 600 zł. Niestety odpowiedź była jednoznaczna:

"Zakładanie kół/opon o innym rozmiarze niż zamontowane fabrycznie na pojeździe, może prowadzić do bardzo poważnych konsekwencji i w takim przypadku wszelką odpowiedzialność ponosi użytkownik pojazdu. Oczywiste jest, że jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku takiego działania nie będą mogły być usunięte w ramach gwarancji na pojazd". 

 

imo jezeli zmieniam opony na inne niz oryginalne zalozone, to albo stosuje zasade "3%" dla profilu/szeroksci przy zachowniu tego samego R, albo sprawdzam homologacje. chyba ze  mam informacjie w instrukcji

to, ze sprzedawcy podaja rozmiar od R17 - R19, nie oznacza, ze auto ma homologacje na tylko R17 i tylko R19

Edytowane przez SuLac0
  • Upvote 1
Opublikowano (edytowane)

Problem w tym ze w instrukcji nic nie ma , a oponeo celowo wprowadza w błąd, w serwisie stwierdzili ze te opony rzeczywiscie nie są homologowane , a przepisy mamy jakie mamy, odklejone od rzeczywistości, bo auto na tym zestawie kół mimo ze jest bardziej bezpieczne , to niezgodne z przepisami

Edytowane przez SylwesterI.
  • Haha 1
Opublikowano
Godzinę temu, galakty napisał(a):

Mam nadzieję że na zimnym? 

 

Może być układ zapowietrzony, chociaż powinien sam się odpowietrzyć po takim czasie. Płynu ubywa czy jest stan? Pompa wody kiedyś ruszana była?

Lekko ciepłym jeszcze.

 

Pompa wody była robiona z 1,5 miesiąca temu przy rozrządzie. Nie wiem jeszcze czy ubywa, obserwuje. Mam spray do sprawdzania wycieków, dziś popsikam.

Opublikowano

A masz jakiś interfejs po OBD? Warto by sprawdzić jakie temperatury przekazuje, może czujnik szlag trafił albo termostat. 

3 minuty temu, KiloKush napisał(a):

Lekko ciepłym jeszcze.

 

Pompa wody była robiona z 1,5 miesiąca temu przy rozrządzie. Nie wiem jeszcze czy ubywa, obserwuje. Mam spray do sprawdzania wycieków, dziś popsikam.

 

Opublikowano (edytowane)

Homologacja nie jest ogólnie dostępna, sprzedawca ponosi odpowiedzialność za celowe wprowadzanie w błąd klienta.

Jak mechanik zamontuje ci czesci niezgodne z specyfikacją, stwierdzisz ze to twoja wina?

Opony zakupione z felgami i usługą montażu, ja nic nie zakładałem. 

Oponeo proponuje zwrot/wymianę, problem w tym ze jestem teraz w nl i napisałem że zgodnie z przepisami, powinienem zamówić lawetę na powrót do pl

Edytowane przez SylwesterI.
  • Haha 1
Opublikowano (edytowane)
39 minut temu, galakty napisał(a):

A masz jakiś interfejs po OBD? Warto by sprawdzić jakie temperatury przekazuje, może czujnik szlag trafił albo termostat. 

 

Nie mam :/  Najbardziej to mnie martwi ta chłodnica. Niedawno zaglądałem pod maskę i pianka nad chłodnicą była na miejscu.

 

Dzwoniłem do mechanika i mówi żeby żaluzje na chłodnicy zobaczyć bo mogły się uszkodzić przy uderzeniu i one dają właśnie taki efekt, że silnik się przegrzewa.

 

Ogólnie propozycja Warty to 2950 zł. Wgnieciona maska, zderzak do pomalowania, wgnieciony emblemat i tablica, zerwany grill z zaczepów. No i nie wiem co z tymi żaluzjami. Mechanik mówi, że same żaluzje chłodnicy około 1000 zł + 500 zł robocizna.

 

[spoiler]

t

IMG_20250901_165835.jpg

IMG_20250901_165857.jpg

IMG_20250901_165902.jpg

IMG_20250901_165952.jpg

IMG_20250901_16570322.jpg

t[/spoiler]

Edytowane przez KiloKush
Opublikowano
2 godziny temu, SylwesterI. napisał(a):

Problem w tym ze w instrukcji nic nie ma

Nie ma w instrukcji samochodu tabelki z rozmiarami opon i ciśnieniem powietrza? Myślałem, że takie coś jest standardem. Plus, że podawane jest ciśnienie w zależności od załadowania pojazdu.

  • Upvote 3
Opublikowano (edytowane)

Jak nie ma w instrukcji to najczęściej na klapce od wlewu paliwa jest.

Przy czym tak naprawdę to jest jedynie ważne w momencie jakiejś kolizji bo to może być podstawą do regresu ubezpieczenia. A czy będzie to zależy od rzeczoznawcy. Weźmy przypadek samochodów do offroadu, to co tam jest porobione to nie tylko zmiana kół (na zupełnie inne), a wiele innych modyfikacji. Co w takim przypadku?  @ITHardwareGPT

Edytowane przez lesiu155
  • Upvote 1
Opublikowano
@lesiu155 Dobre pytanie. Krótko i po ludzku:

- Naklejka/klapka/manual to głównie „bias” diagnosty i policji przy ocenie dopuszczenia do ruchu (indeksy, rozmiary).
- OC: regres jest enumeratywny z ustawy (alkohol/narko, brak uprawnień, ucieczka, kradzione itd.). Zmiana kół/ET/rozmiaru sama w sobie nie jest podstawą regresu. Poszkodowany i tak dostaje kasę, a do sprawcy wracają tylko w ww. przypadkach (art. 43 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych).
- AC: tu jest inna bajka – ubezpieczyciel może ciąć/odmówić, jeśli auto było „niedopuszczalne do ruchu” albo mod faktycznie przyczynił się do szkody (związek przyczynowy). Czyli 35" MT ocierające w nadkolu i rozerwany bok to co innego niż 235 na 8J z papierem.
- Przegląd/droga: diagnosta patrzy na indeks nośności/prędkości, czy koło nie wystaje poza obrys, czy nie ociera, TPMS (gdy wymagany) i ogólną zgodność z warunkami technicznymi. Jak jest OK – jeździsz.
- Off‑roadowe potwory: legalnie na drogę powinny mieć „zmianę konstrukcyjną” i badanie w OSKP (lub rejestrację jako pojazd specjalny/terenowy). W praktyce wielu jeździ „na słowo honoru” – do czasu stłuczki. OC zapłaci poszkodowanemu, ale przy AC ryzyko odmowy rośnie, jeśli lift/koła/hamulce były „poza normą” i miały wpływ na zdarzenie.

Jak chcesz spać spokojnie:
- Trzymaj LI/SI ≥ z naklejki (zimą niższy SI bywa akceptowany dla M+S/3PMSF – ale to zależy od diagnosty/OWU).
- Miej papier/ABE/TÜV do felg, fakturę z montażu, foto że nic nie ociera.
- Przy grubych modach – wpis po zmianie konstrukcyjnej albo ogranicz asfalt do minimum.

PS. W sporze „rzeczoznawca vs zdrowy rozsądek” wygrywa dokumentacja i brak związku przyczynowego. Bez tego „bo miał inne koła” to tylko straszak. Nie porada prawna, ale tak to wygląda w realu.

gpt-5-2025-08-07

Opublikowano (edytowane)

Na wlepce lubi być tylko to na czym wyjechało z fabryki, u mnie w 508 jest na niej tylko 215/60R16 i 135/80R18 dla dojazdówki. Jeżdżę na 225/50R17 (tak naprawdę powinno być 215/55R17) zimą i 235/40R19 latem.

Edytowane przez Krzysiak

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

  • Popularne tematy

  • Najnowsze posty

    • Godzinka odśnieżania. Takie coś ostatnio pamiętam 1 listopada w latach 90ych
    • Dasz screena ze swoimi ustawieniami hud? Chciałbym takie ostre ładne kolorki co ty masz Chyba, że to mi telefon amoledem tak wypukla
    • Witam, proszę o pomoc w doborze podzespołów pod nowy PC, ponieważ spontanicznie... chociaż kusi od dłuższego czasu... myślę o zmianie mojego leciwego zestawu (i7-6700k, 16GB DDR4, GTX 1080) na coś nowszego, co mi może znowu posłuży lata. Spontaniczna decyzja, bo racjonalnych powodów wstrzymywałem się z tym już długo (mało czasu na granie), ale ceny RAM odlatują, a mi sie udało spontanicznie "ostatnim rzutem" kupić je jeszcze w akceptowalnej chyba cenie. Dodatkowo  "ludzie gadają", że inne rzeczy jak dyski, GPU też poleca w góre, wiec możliwe, że ostatni dzwonek na zakup czegoś w "przyzwoitych" pieniądzach.  Zestaw głównie do grania + ewentualnie zabawa w obróbka/montaż foto/wideo, ale do tego mam tez MB Pro M4 Pro z 48 GB RAM. Część rzeczy zostaje, z obecnego zestawu, bo niedawno kupowane lub jeszcze nadaje sie do użytku - obudowa, chłodzenie custom LC, wentylatory, dyski SSD M.2, itd. Obecnie używam monitora 4K MSI MAG 321UPX QD-OLED. Myślę nad poniższymi częściami: AMD Ryzen™ 7 9800X3D MSI MAG X870E TOMAHAWK WIFI - tutaj może coś innego jeszcze zaproponujecie  CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB DDR5 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 (CMP64GX5M2B6000Z30) - ilość na wyrost pewnie, ale spontanicznie już kupione 5 listopada na Amazon za 1399PLN, zanim ceny juz kompletnie odleciały. Mam możliwość zwrotu do 31.01.2026, ale nawet jakby te RAMy były kiepskie, to teraz za tę cenę już raczej nic lepszego i w takiej ilości nie kupię). NZXT C1200 Gold ATX 3.1  / CORSAIR RM1000x -  wybrane z podpiętego tutaj na forum tematu z polecanymi zasilaczami. Moc zawyżona pewnie, ale lubie cisze, wiec chce żeby wentylator sie "nudził", a nie wiem jeszcze w jakie GPU bede celował. GPU - tutaj nie wiem czy czekać na modele SUPER od nV (chyba maja bys opóźnione?), czy kupować co jest, bo przez sytuacje z RAM, ceny GPU tez moga poleciec znowu ostro w górę. Patrząc na ceny chyba celowałbym w coś typu RTX 5070Ti lub Radeon  RX 9070 XT. Kompletnie nie znam obecnie rynku, wiec proszę o jakieś propozycje solidnych modeli GPU (cena/jakość, względna cisza).
    • Jasne, ten MSI Center chyba też może coś szczerze przeszkadzać, z tego co czytałem to więcej złego robi niż dobrego, z Latencymon jeszcze nie miałem okazji korzystać na obecnym zestawie. Jeżeli chodzi o ustawienia graficzne to nie robi to jakoś większej różnicy, w gierki typu Valorant/LOL/Fortnite gram na najniższych, w War Thunder testowałem na niższe było delikatnie tylko lepiej przez to że pewnie mniej shaderów musiało się doczytywać. ( tak jak mówię na ultra bez problemu mam 200+ fps tylko ten micro stutter o 2-5 fps w dół )  Sprawdzałem na locked 60 fps też są spadki np do 47. Jeżeli chodzi o blokowanie klatek to mam vsync, czyli 144 fps idealnie do monitora, gdy robię limit fps ręcznie na 144 lub 3 mniej to powstaje screen tearing i obraz się rozjeżdża, efekt taki jakby monitor był przecięty na pół przy mocniejszych ruchach myszki albo mimo że mam te stałe fps to nie ma wcale płynności obrazu. Dzięki za linki do tematów innych, czytałem już je i raczej średnio co mi pomoże patrząc że to kompletnie inny procek, chipset itd. 
  • Aktywni użytkownicy

×
×
  • Dodaj nową pozycję...