Skocz do zawartości

Transformacja energetyczna - OZE / fuzja jądrowa / paliwa kopalne / CO2 / ceny energii / elektromobilność


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)
22 minuty temu, MaxaM napisał(a):

Ekran w ID7 to już całkiem mistrzostwo 

a ekran w Tesli to już kosmos...a nie, tam go nie ma wcale, ile jeszcze durnych argumentów znajdziesz? Skup się na tym co jest istotne. 

22 minuty temu, MaxaM napisał(a):

Ludzie oczekują tego, co było do tej pory, czytelne konfigurowalne ekrany z mapami. Doszliśmy do takiego punktu, gdzie w niektórych autach mamy mniejszą funkcjonalność niż jak mieliśmy klasyczne analogowe zegary.

Że co?

I jeszcze jedna rzecz, oceniasz europejskie auta które są na rynku od kilkudziesięciu lat, więc mamy ogromny bagaż doświadczeń, wpadek itd. z chińskim desantem, który dopiero wszedł na rynek i mamy ZEROWE doświadczenie. To trzeba mieć nierówno pod sufitem albo być chińskim trollem. 

Edytowane przez Cappucino
Opublikowano (edytowane)
45 minut temu, Cappucino napisał(a):

To lokalne mechaniory miały już na warsztatach te chińskie auta? Przeca one na gwarancji.:E Obejrzałeś kilka filmików na  yt. i się podniecasz.

Oglądałem sporo różnych filmików na YT gdzie widzowie podrzucali chińczyka do warsztatu gdzie mechanik pokazywał jak wygląda silnik, jak rozwiązali podstawowe kwestie techniczne w porównaniu do innych silników. Czy też wrzucenie na podnośnik pokazać konstrukcję zawieszenia. Co to w ogóle za przytyk z gwarancją? Mechnicy sami są ciekawi co będą naprawiać z czasem. Mówią, że nie ma czego się bać. Mówią, że gdyby zabrać znaczek, to by się głowili, czy to VW, czy to Ford czy Mercedes. Wszystko podobne albo to same.

 

45 minut temu, GordonLameman napisał(a):

A to bzdury o obniżkach to już sobie daruj :) 

Lubisz dostawać mniej za więcej - Twoja sprawa ;) 

 

  

42 minuty temu, Cappucino napisał(a):

a ekran w Tesli to już kosmos

Napisałem już, Tesla była projektowana pod tym kątem gdzie środkowy ekran spełnia podstawowe funkcje. A w zachodnich autach środkowy ekran ich nie spełnia.

Zresztą, słaby argument przytaczając jeden model samochodu, gdzie właśnie dużo osób narzeka na brak ekranu :E

Edytowane przez MaxaM
Opublikowano (edytowane)
2 minuty temu, GordonLameman napisał(a):

Lubię jakość. 

I w tym momencie mina mechaników bezcenna :E

Chyba, że nasz auto 20-10 letnie, to jak najbardziej. Tam masz jakość ;) 

 

  

2 minuty temu, GordonLameman napisał(a):

A nie chińskie podróbki :) 

Przypominam, że zachodni samochód średnio składa się w 40% z chińskich komponentów :E

 

Edytowane przez MaxaM
Opublikowano
Teraz, MaxaM napisał(a):

I w tym momencie mina mechaników bezcenna :E

Chyba, że nasz auto 20-10 letnie, to jak najbardziej. Tam masz jakość ;) 

 

Mam bardzo fajną jakość wykończenia, prawdziwą skórę, świetne wyciszenie. Coś, czego chińczyki w Polsce nie mają.

 

 

Nie bez powodu chińczyki tak tracą na wartości. Nie bez powodu np. MG są takie awaryjne :) 

  • Upvote 1
Opublikowano
1 godzinę temu, MaxaM napisał(a):

I w tym momencie mina mechaników bezcenna :E

mówisz to do chłopa, który wozi się względnie nowymi furami na gwarancji. Serio chcesz się z tym kopać? :E

 

 

1 godzinę temu, GordonLameman napisał(a):

Nie bez powodu chińczyki tak tracą na wartości. Nie bez powodu np. MG są takie awaryjne :) 

A dostęp do części zamiennych bywa katastrofalny.

  • Upvote 1
Opublikowano
3 godziny temu, Cappucino napisał(a):

Ktoś, kto kupił auto premium za bańkę czy choćby pół banki nie pojedzie na wymianę klocków do pana janka z Bździszewa żeby taniej było.

 

14 godzin temu, LeBomB napisał(a):

Powiem Ci jeszcze, że Mercedes i BMW poszły dalej. W nowszych modelach nie wymienisz hamulców czy innych systemów bezpieczeństwa w byle jakim warsztacie, tylko w takim, który ma odpowiedni komputer (już nie tylko oprogramowanie), który łączy się z serwerem w Niemczech i koduje części. Takie rzeczy wiem od różnych warsztatów właśnie, a nie z google.

To nie tyczy się klocków samochodowych tylko elementów elektronicznych tych układów.  Producent nie daje gwarancji, czy montaż chińskiej elektroniki będzie współgrała z wytycznymi producenta stąd potrzebne jest przypisywanie danej części do samochodu. Obecnie są to głównie elementy OEM, w przyszłości będą certyfikowane zamienniki.

Problem kiepskiej jakości chińczyków poruszał chociażby ostatnio profesor Chris na przykładzie nowego zaworu EGR do 20 letniego Mitsubishi. Sterowanie silnika swoje a zawór swoje, taka konkluzja. Zamiennik totalnie nie nadawał się do montażu.

  • Upvote 1
Opublikowano
2 godziny temu, MaxaM napisał(a):

Oglądałem sporo różnych filmików na YT gdzie widzowie podrzucali chińczyka do warsztatu gdzie mechanik pokazywał jak wygląda silnik, jak rozwiązali podstawowe kwestie techniczne w porównaniu do innych silników. Czy też wrzucenie na podnośnik pokazać konstrukcję zawieszenia. Co to w ogóle za przytyk z gwarancją? Mechnicy sami są ciekawi co będą naprawiać z czasem. Mówią, że nie ma czego się bać. Mówią, że gdyby zabrać znaczek, to by się głowili, czy to VW, czy to Ford czy Mercedes. Wszystko podobne albo to same.

Oczywiście dalej jesteś naiwny i wierzysz w te wszystkie bzdury nastawione na kliknięcia. A ludzie nie maja co robić tylko ganiać po warsztatach nowymi autami. 

To się ocenia po latach użytkowania gdzie mankamenty wyjdą z czasem, a ty jarasz się nowym autem na podnośniku...Naprawdę trzeba myć mega naiwnym.

Cytat

Oglądałem sporo różnych filmików na YT

No właśnie, dzisiejsza "wiedza" bo naoglądał się filmików na yt...

Cytat

Napisałem już, Tesla była projektowana pod tym kątem gdzie środkowy ekran spełnia podstawowe funkcje.

A seria ID była tak projektowana, by wyświetlacz przed kierowcą pokazywał tylko niezbędne informacje.  Dale będziesz wrzucał coraz głupsze argumenty zamiast skupić się na tym co istotne? Ile Ty masz lat?

2 godziny temu, MaxaM napisał(a):

Lubisz dostawać mniej za więcej - Twoja sprawa ;) 

Czyli lubisz adidaski z bazaru, perfumy od cygana z giełdy itd. I to jest właśnie typowy klient chińskich aut. Nic dziwnego, w każdym znajdziemy coś skopiowanego z lexa, merca, range itd. 

 

Opublikowano
3 godziny temu, MaxaM napisał(a):

Ekran w ID7 to już całkiem mistrzostwo 

Tak swoją drogą, po co jakiś mega rozbudowany wyświetlacz przed oczami? Tak naprawdę informacje wyświetlane na HUDzie wystarczają w zupełności. Jest prędkość, ograniczenia prędkości, czasem pojawi się informacja z radarów, stacja radiowa, tryb pracy silnika. Jak włączona navi to jeszcze informacje z navi. Zbyt dużo informacji tylko rozprasza uwagę.

  • Upvote 2
Opublikowano
4 godziny temu, trepek napisał(a):

Z jednej strony oburzenie, że jak tak można płacić za funkcję. Z drugiej strony każdy chciałby aktualizacje softu samochodowego najlepiej do końca życia samochodu. Jak to pogodzić?

O ile abonament za podgrzewaną kierownicę czy podgrzewane fotele uważam za głupi tak abonament za funkcje smart w samochodzie to co innego.

Bo chodzi o to, że za te funkcje płacisz dwa razy. Raz za to, że są zamontowane w aucie i nie ma możliwości zakupu niektórych modeli bez podzespołów do tych funkcji, drugi raz za ich aktywację, bo jak ich nie wykupisz w momencie zakupu auta, a będziesz je chciał, to musisz dopłacić za ich zdalne włączenie. Tu teraz wiem co piszę, bo jestem bogatszy o wiedzę od dealera i warsztatu samochodowego.

@Camis tu też odnośnie Twojego pytania. Te 10 lat to gwarancja zadziałania systemu. System uznaje się za sprawny gdy kontrolka świeci się na zielono. Gdy świeci się na czerwono system napotkał błąd. Po 10 latach system powinien zadziałać w trybie manualnym, ale nie ma gwarancji, że system świecąc na zielono zadziała w trybie automatycznym. 

Po prostu jest to dziwnie sformułowane i w połączeniu z informacją międzynarodową jest nieprecyzyjna, dlatego szczegóły są u dealerów.

2 godziny temu, GordonLameman napisał(a):

Nie sprawdziłeś daty na filmiku ze skody - 2020 rok :) 

Nie sprawdziłem, bo wystarczy że dalej jest osadzony na stronie głównej skody w odniesieniu do całego systemu, znaczy że sama skoda uznaje informacje za aktualne.

 

4 godziny temu, Cappucino napisał(a):

Ale co to ma do tanich chińskich aut? Czy w VW, Oplu, Citroenie itd. też jest taka potrzeba? Ktoś, kto kupił auto premium za bańkę czy choćby pół banki nie pojedzie na wymianę klocków do pana janka z Bździszewa żeby taniej było.

Zależy co zostanie wprowadzone w normie Euro 7 i jak do tego podejdą inne koncerny. Póki co te największe planują oczujnikowany układ zamknięty wymagający elektronicznego zatwierdzenia, tak by samochód dalej miał potwierdzenie spełnienia norm emisji z klocków hamulcowych.

3 godziny temu, GordonLameman napisał(a):

O nie! Zmiany w oprogramowaniu auta są płatne! :)

Zmiany uruchamiające ukryte funkcje, za które zapłaciłeś już kupując auto, bo jest ono w nie wyposażone. To że coś się aktywuje oprogramowaniem, to jedno, drugie to właśnie to, że część z tych funkcji wymaga wyposażenia, które jest montowane, ale do momentu wykupu jego aktywacji, pozostaje nieużywane. To podnosi cenę podstawową auta. 

 

3 godziny temu, GordonLameman napisał(a):

Możesz te funkcje zamówić z autem :) 

Zarówno ACC, light assist, jak i oświetlenie ambient czy sterowanie głosem. Wszystko możesz kupić z autem. 

A czy ja mówię że nie można? Można je od razu aktywować. Ale co w sytuacji gdy tych funkcji w ogóle nie chce? Skoda mi ich nie wymontuje z auta, nie obniży ceny podstawowej, a jedynie ich po prostu nie włączy, ale za osprzęt dalej i tak płacisz w podstawowej cenie auta i to jest właśnie głupie.

 

3 godziny temu, GordonLameman napisał(a):

W Skodzie nie ma żadnego abonamentu na tego typu funkcje. Tłumaczę Ci to od kilkunastu postów. Ale żeby to wiedzieć to niestety albo trzeba się wybrać do salonu albo pojeżdzić takim autem. 

Są funkcje dostępne na abonament. Nie trzeba ich wykupywać od razu, ani bezterminowo. Można wykupić np. na miesiąc, a potem zostają zdalnie wyłączone. Tak jak te podane na stronie BMW i Mercedesai to nie dotyczy wyłącznie funkcji online i sterowania z aplikacji, ale również funkcji na żądanie.

 

 

3 godziny temu, GordonLameman napisał(a):

Moja skoda była z 2020 roku. Dokładnie z wtedy kiedy ty wrzucałeś swoje filmiki. I obsługiwała funkcje na żądanie - tylko ja je wszystkie miałem w pakiecie - wzięte razem z autem. Miałem ACC, sterowanie głosem, asystenta świateł drogowych etc.

I tu dochodzimy do sedna tego czego nie rozumiesz. Ty miałeś wszystko wykupione. Ktoś mógł nie chcieć np. ACC i asystenta świateł drogowych, więc ma te funkcje deaktywowane, ale zainstalowane w aucie i to jest bezsens.

Po dzisiejszych rozmowach moja analogia do laptopa w świetle pozyskanych informacji byłą trafna, czyli to wygląda tak jakbyś sobie kupił laptopa z zamontowanym na przykład RTX 5080 ale mógłbyś z tej karty skorzystać dopiero po wniesieniu dodatkowej opłaty za aktywację dodatkowego wyposażenia.

I tak to obecnie działa.

  

2 godziny temu, GordonLameman napisał(a):

Mam bardzo fajną jakość wykończenia, prawdziwą skórę, świetne wyciszenie. Coś, czego chińczyki w Polsce nie mają.

 

Tylko w jakim segmencie cenowym. Nikt nie mówi że chińskie auta są autami premium porównywalnymi do europejskich premium. Tylko że chińskie auta gonią po prostu tańsze modele, w które europejska motoryzacja wciska różne głupie rozwiązania, które generują wyłącznie koszty jakich klient nie chce ponosić.

  • Upvote 1
Opublikowano
17 minut temu, trepek napisał(a):

Tak swoją drogą, po co jakiś mega rozbudowany wyświetlacz przed oczami? Tak naprawdę informacje wyświetlane na HUDzie wystarczają w zupełności. Jest prędkość, ograniczenia prędkości, czasem pojawi się informacja z radarów, stacja radiowa, tryb pracy silnika. Jak włączona navi to jeszcze informacje z navi.

Dużo pewniej się czułem mając w Renault navi "w zegarch" przed oczami zamiast odwracać wzrok na tablet - w tym wypadku taki mały pasek średnio by się sprawdził.

  • Upvote 1
Opublikowano (edytowane)
21 minut temu, LeBomB napisał(a):

Zależy co zostanie wprowadzone w normie Euro 7 i jak do tego podejdą inne koncerny. Póki co te największe planują oczujnikowany układ zamknięty wymagający elektronicznego zatwierdzenia, tak by samochód dalej miał potwierdzenie spełnienia norm emisji z klocków hamulcowych.

To będzie dotyczyło wszystkich aut, także chińskich. I tak jak piszesz, zależy co będzie wprowadzone, na razie to...

Cytat

Zmiany uruchamiające ukryte funkcje, za które zapłaciłeś już kupując auto, bo jest ono w nie wyposażone. To że coś się aktywuje oprogramowaniem, to jedno, drugie to właśnie to, że część z tych funkcji wymaga wyposażenia, które jest montowane, ale do momentu wykupu jego aktywacji, pozostaje nieużywane. To podnosi cenę podstawową auta. 

Skąd wiesz, że zapłacił i ile? Masz jakieś dane?

Całe lata były np. różne wersje mocy w tych samych silnikach i w zależności ile zapłaciłeś to tyle kuni miałeś, silnik, ten sam, kwestia programu więc ta sama sytuacja i co w tym złego? Tak było od wielu lat, żadna nowość.

Kolejna sprawa, chińczycy dopiero wchodzą na nasz rynek i szybko się uczą, więc takie myki to pewno kwestia czasu. Najpierw muszą "zlikwidować" konkurencje, potem zacznie się golenie frajerów. No chyba, że ktoś myśli, że chiny to matka Teresa która funduje europejczykom "tanie" auta i nie chcą zarobić.:rotfl2:

Edytowane przez Cappucino
Opublikowano (edytowane)

Jak to czytam to odnoszę wrażenie że niedługo do prywatnego domu będziemy musieli zatrudniać jakąś firmę do segregowania odpadów. Jest tego tyle że aż głowa mała, a to dopiero początek wprowadzanych w zmian segregacjai wszelkich odpadów.

Może źle liczę ale jak tak prawie wszystko będą nam kazać segregować i to coraz częściej na własny koszt to prędzej to pierdyknie niż zmusza ludzi do aż tak szczegółowego segregowania odpadów.

https://www.infor.pl/prawo/nowosci-prawne/7063014,koniec-z-wyrzucaniem-do-workow-na-smieci-resztek-spozywczych-nabialu-i-recznikow-papierowych-zmiany-w-zasadach-selektywnego-zbierania-odpadow-od-29-wrzesnia-2025-r.html

Edytowane przez sabaru128
Opublikowano
42 minuty temu, Cappucino napisał(a):

Skąd wiesz, że zapłacił i ile? Masz jakieś dane?

 

Napisał że ma wykupione. Mógł to zrobić w momencie zakupu auta ponosząc pełną cenę dodatkowego wyposażenia. Mi cały czas chodzi o to, że możesz nie chcieć jakiejś funkcjonalności w samochodzie, ale jeżeli dany model przewiduje obsługę systemu Skoda Connect czy podobnych systemów w innych markach, to nie jest tylko ulepszenie na poziomie softwearu, tylko pewna elektronika, pneumatyka, czy mechanika musi się w takim aucie znajdować, nawet jak w życiu tych systemów nie dokupisz. To podnosi cenę bazową danego modelu i może generować dodatkowe koszty przy naprawach.

I to nie jest ta sama sprawa co z wyciągnięciem więcej koni z tego samego silnika. Jak chcesz takiej analogii to tak jakbyś miał zamontowane turbo, które nie działa, bo nie zapłaciłeś za to żeby działało. Ale jakby Ci się zepsuł układ recyrkulacji spalin, to musiałbyś też zapłacić w serwisie za wymianę turbiny, nawet jak nie byłaby używana. 

 

Opiszę to inaczej. Chcesz auto z jakimś podstawowym pakietem czujników. Ok, dostajesz takie, masz czujniki w zderzakach, ale auto posiada jednocześnie opcję aktywowania w każdej chwili za odpowiednią opłatą funkcji wykrywania obiektów i aktywnego tempomatu przy użyciu skanera LiDAR. Sam fakt, że posiada możliwość aktywacji takiej funkcji sprawia, że ten LiDAR jest w nim zainstalowany, ale nieużywany. Potem przy dzwonie z przodu zdziwienie, że naprawa kosztuje kilka razy drożej niż w autach które go nie mają i nie istotne czy go używałeś czy nie.  

 

Opublikowano (edytowane)
12 minut temu, LeBomB napisał(a):

Napisał że ma wykupione. Mógł to zrobić w momencie zakupu auta ponosząc pełną cenę dodatkowego wyposażenia. Mi cały czas chodzi o to, że możesz nie chcieć jakiejś funkcjonalności w samochodzie, ale jeżeli dany model przewiduje obsługę systemu Skoda Connect czy podobnych systemów w innych markach, to nie jest tylko ulepszenie na poziomie softwearu, tylko pewna elektronika, pneumatyka, czy mechanika musi się w takim aucie znajdować, nawet jak w życiu tych systemów nie dokupisz. To podnosi cenę bazową danego modelu i może generować dodatkowe koszty przy naprawach.

I to nie jest ta sama sprawa co z wyciągnięciem więcej koni z tego samego silnika. Jak chcesz takiej analogii to tak jakbyś miał zamontowane turbo, które nie działa, bo nie zapłaciłeś za to żeby działało. Ale jakby Ci się zepsuł układ recyrkulacji spalin, to musiałbyś też zapłacić w serwisie za wymianę turbiny, nawet jak nie byłaby używana. 

 

Opiszę to inaczej. Chcesz auto z jakimś podstawowym pakietem czujników. Ok, dostajesz takie, masz czujniki w zderzakach, ale auto posiada jednocześnie opcję aktywowania w każdej chwili za odpowiednią opłatą funkcji wykrywania obiektów i aktywnego tempomatu przy użyciu skanera LiDAR. Sam fakt, że posiada możliwość aktywacji takiej funkcji sprawia, że ten LiDAR jest w nim zainstalowany, ale nieużywany. Potem przy dzwonie z przodu zdziwienie, że naprawa kosztuje kilka razy drożej niż w autach które go nie mają i nie istotne czy go używałeś czy nie.  

 

Nie do końca, idź do vw, zamów np. opcje bez grzanych siedzeń, czy myślisz, że potem odblokują programowo? Nie. To samo np. biorąc auto bez travel asist a z standardowym lina asist. Nie da się bo nie ma dodatkowych kamer czy czujników. To ogólnie jest bardzo złożona kwesta i różnie to wygląda u różnych producentów, więc nie można tego wrzucać do jednego zachodniego wora. Po za tym, niektórzy po fali krytyki wycofali się z podobnych pomysłów. Inna sprawa, chińczyk daje sporo za "free" pytanie, jak to działa? Bo z tym bywa różnie. Balkan dla przykładu pokazał, jak działa asystent pasa ruchu w chińskim elektryku i jak można go..."nie wyłączyć" mimo, że jest opcja wyłączenia.:E

Na razie musimy się cieszyć, że ten desant pokazał, że europejscy producenci darli kasę z klientów, ale to każdy wiedział. To się zaczęło w covidzie na słynnych zerwanych łańcuchach. Teraz wychodzą kwiatki, bo okazuje się, że można taniej sprzedawać. ID3 da się kupić nawet za 118 tysi, gdzie jeszcze niedawno startował od ok. 180.

Edytowane przez Cappucino
  • Upvote 1
Opublikowano

 

Godzinę temu, LeBomB napisał(a):

To podnosi cenę podstawową auta.

I tak i nie. Kiedyś pisałem soft do BMW. W dużej części samochodów hardware (taki gdzie nie było potrzeby aktywacji dodatkowych funkcji fizycznymi przyciskami) był ten sam. Różnił się tylko software a czasem nawet software był ten sam a kodowanie softwaru inne czyli to w jakie paczki startowały z softwarem podczas inicjalizacji systemu. Unifikacja elementów. Bo to bez znaczenia jest, dla przykładku, czy wewnętrzną kamerę samochodu, która i tak w samochodzie jest oraz kilka procesorów ARM, które i tak są, wykorzystasz do działania funkcji A, B i C czy wykonasz na nich jeszcze pracę D i E.

Opublikowano
2 godziny temu, trepek napisał(a):

Problem kiepskiej jakości chińczyków poruszał chociażby ostatnio profesor Chris na przykładzie nowego zaworu EGR do 20 letniego Mitsubishi.

To jest problem szeroko znany w branży i Chris wielokrotnie poruszał ten problem. Jakość zamienników spadła na przestrzeni lat. Miał też jeden przypadek gdzie po kopaniu się ostatecznie musiał kupić drogą część w ASO.

A jak już o nim mowa, polecam jego materiał o Omodzie 5. Jazda i wymiana oleju. Z ciekawszych rzeczy co zauważył, to cewka od Bosha, układ hamulcowy (przynajmniej pompa) Mando (dostarczają części na pierwszy montaż dla koreańców, nawet u nas mają fabrykę). Oprócz tego, po prostu poprawny samochód i tyle.

Opublikowano

@Cappucino gadam do ściany....

Czy pisałem o podgrzewanych siedzeniach? Nie. Dawałem listę konkretnych funkcji w ramach pakietu Skody, dałem linki do funkcji w BMW.

7 minut temu, Cappucino napisał(a):

To samo np. biorąc auto bez travel asist a z standardowym lina asist.

No i właśnie w skodzie masz jako dodatkową funkcję np. rozpoznawanie znaków, czy sterowanie strumieniem światła w trakcie jazdy. Ok, możesz to sobie wykupić od razu w pakiecie przy zakupie atua i z tym nie dyskutuję, ale masz to również jako opcję, którą możesz aktywować później. Nikt nie wzywa do serwisu i nie wymienia żadnych czujników czy układów, bo właśnie wszystko jest już w aucie. Takie podejście uważam za głupotę, bo to rodzi konieczność zainstalowania takich rozwiązań niezależnie od wersji wyposażenia, a to podnosi cenę podstawowej wersji auta.
Zgodzę się jedynie z tym, że wygląda to różnie u różnych producentów.

VW ma w zasadzie póki co najmniej inwazyjny pakiet bo VW Connect i We Connect są typowo usługami online związanymi z funkcjami poprzez aplikację. 

  • Haha 1
Opublikowano
31 minut temu, LeBomB napisał(a):

Napisał że ma wykupione. Mógł to zrobić w momencie zakupu auta ponosząc pełną cenę dodatkowego wyposażenia. Mi cały czas chodzi o to, że możesz nie chcieć jakiejś funkcjonalności w samochodzie, ale jeżeli dany model przewiduje obsługę systemu Skoda Connect czy podobnych systemów w innych markach, to nie jest tylko ulepszenie na poziomie softwearu, tylko pewna elektronika, pneumatyka, czy mechanika musi się w takim aucie znajdować, nawet jak w życiu tych systemów nie dokupisz. To podnosi cenę bazową danego modelu i może generować dodatkowe koszty przy naprawach.

I to nie jest ta sama sprawa co z wyciągnięciem więcej koni z tego samego silnika. Jak chcesz takiej analogii to tak jakbyś miał zamontowane turbo, które nie działa, bo nie zapłaciłeś za to żeby działało. Ale jakby Ci się zepsuł układ recyrkulacji spalin, to musiałbyś też zapłacić w serwisie za wymianę turbiny, nawet jak nie byłaby używana. 

 

Opiszę to inaczej. Chcesz auto z jakimś podstawowym pakietem czujników. Ok, dostajesz takie, masz czujniki w zderzakach, ale auto posiada jednocześnie opcję aktywowania w każdej chwili za odpowiednią opłatą funkcji wykrywania obiektów i aktywnego tempomatu przy użyciu skanera LiDAR. Sam fakt, że posiada możliwość aktywacji takiej funkcji sprawia, że ten LiDAR jest w nim zainstalowany, ale nieużywany. Potem przy dzwonie z przodu zdziwienie, że naprawa kosztuje kilka razy drożej niż w autach które go nie mają i nie istotne czy go używałeś czy nie.  

 

Nope.

 

Taniej - również z perspektywy klienta - jest żeby każde auto miało ten sam radar umożliwiający ACC niż kupno dwóch radarów o montowanie różnych do różnych wersji. 
 

Ilość robi cenę. I unifikacja elementów. 

  • Upvote 1
Opublikowano
17 minut temu, trepek napisał(a):

 

I tak i nie. Kiedyś pisałem soft do BMW. W dużej części samochodów hardware (taki gdzie nie było potrzeby aktywacji dodatkowych funkcji fizycznymi przyciskami) był ten sam. Różnił się tylko software a czasem nawet software był ten sam a kodowanie softwaru inne czyli to w jakie paczki startowały z softwarem podczas inicjalizacji systemu. Unifikacja elementów. Bo to bez znaczenia jest, dla przykładku, czy wewnętrzną kamerę samochodu, która i tak w samochodzie jest oraz kilka procesorów ARM, które i tak są, wykorzystasz do działania funkcji A, B i C czy wykonasz na nich jeszcze pracę D i E.

Jeżeli da się to ogarnąć tym samym wyposażeniem, które jest wykorzystywane do innych, standardowych funkcji to spoko. Tylko czy aby na pewno we wszystkich przypadkach tego typu usług tak to działa?

Opublikowano (edytowane)
18 godzin temu, LeBomB napisał(a):

No i właśnie w skodzie masz jako dodatkową funkcję np. rozpoznawanie znaków, czy sterowanie strumieniem światła w trakcie jazdy. Ok, możesz to sobie wykupić od razu w pakiecie przy zakupie atua i z tym nie dyskutuję, ale masz to również jako opcję, którą możesz aktywować później. 

No ale gdzie tu dowód, że nie wybierając tej opcji za nią płacisz? Nie wybieram pakietu płacę mniej. Kamera do rozpoznawania znaków możliwe, że jest w każdym bo jest wykorzystywana także do czegoś innego,np. line asist czy ACC które są w standardzie.

Sterowanie strumieniem światła, to kwestia oprogramowania.

18 godzin temu, LeBomB napisał(a):

@Cappucino gadam do ściany....

Może się od niej odsuń, więcej powietrza  przyda się z pewnością.

Z grzanymi fotelami podałem jako przykład.

 

Edytowane przez Cappucino
Opublikowano
18 godzin temu, LeBomB napisał(a):

Jeżeli da się to ogarnąć tym samym wyposażeniem, które jest wykorzystywane do innych, standardowych funkcji to spoko. Tylko czy aby na pewno we wszystkich przypadkach tego typu usług tak to działa?

Teraz coraz więcej smart wyposażenia jest pakietowe i wejście w jakiś pakiet jest drogie (kilkanaście tys zł) ale dobieranie dodatków w ramach tego pakietu już tanie. Czemu? Bo każda z funkcji w ramach takiego pakietu wymaga pewnego typu hardware (np. dodatkowych kamer, radarów, czujników) ale każdy z tych elementów pakietu wykorzystuje ten sam hardware. Reszta aktywowana softwarowo.

Opublikowano

W nowych autach, to już bardziej się rozchodzi właśnie o softwarowe rzeczy oraz ogółem gadżety dodające komfortu.

Od 2025 podstawka musi mieć dużo hardwaru na start:

  • Inteligentny asystent prędkości (ISA) System analizuje znaki drogowe i ograniczenia prędkości, ostrzegając kierowcę o ich przekroczeniu.
  • System monitorowania uwagi kierowcy Wykrywa oznaki zmęczenia lub rozproszenia i sugeruje przerwę w jeździe.
  • Zaawansowany system hamowania awaryjnego (AEB) Automatycznie uruchamia hamulce w przypadku wykrycia ryzyka kolizji.
  • System utrzymania pasa ruchu (LKA) Pomaga utrzymać pojazd na właściwym pasie, ostrzegając lub korygując tor jazdy.
  • System wykrywania przeszkód przy cofaniu Ostrzega o obiektach znajdujących się za pojazdem, często z funkcją automatycznego hamowania.
  • Rejestrator danych zdarzeń (czarna skrzynka) Zapisuje dane dotyczące jazdy (prędkość, użycie hamulców, sygnały kierunkowskazów) w razie wypadku.
  • System wykrywania obecności pasażerów z tyłu Zapobiega pozostawieniu dzieci lub zwierząt w samochodzie.
  • Ulepszony system pasów bezpieczeństwa i przypomnienie o ich zapięciu dla wszystkich siedzeń
  • System wykrywania przeszkód w martwym polu Informuje o pojazdach znajdujących się poza polem widzenia kierowcy.

 

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

  • Popularne tematy

  • Najnowsze posty

    • Zależy czy procesor jest lutowany, ale tego lapka to się powinno oddać na elektrozłom i każda zł zainwestowana w niego to wyrzucanie pieniędzy w błoto.  Chyba że lubisz takie rzeczy i robisz to dla sportu to poczekaj na kogoś innego o ile w ogóle się taki znajdzie. Z mojej strony to elektrozłom i powinno się go zutylizować a nie używać  
    • Witam, poszukuję pomocy w rozwiązaniu problemów z micro stutteringu na zestawie: GPU - 5070 12 GB Gigabyte CPU - i5 14600kf MOBO - MSI PRO B760-P WIFI DDR4 CHŁODZENIE - PEERLESS ASSASIN 120  RAM - 32GB VIPER DDR4 3600MHZ A2 B2 (podczas zmiany nie miałem budżetu na DDR5 a szybko potrzebowałem nowej płyty do cpu) PSU - CORSAIR RMX 650W 80 GOLD PLUS DYSKI - M2 NVME SSD SAMSUNG 970 EVO PLUS 500GB + SATA SSD CRUCIAL MX 500 1TB  MONITORY - AOC24 1080/144HZ DISPLAY PORT + PHILIPS24/1080/60HZ DVI (podpięte w kartę graficzną nie płytę główną)  SYSTEM - WINDOWS 11 SOFTWARE który może powodować problemy i robić problem z frame time (?) - msi center + msi mystic light (odinstalowałem jednak za pewne siedzi dalej w rejestrze itd), razer synapse, sterowniki do chipsetu, intel gna, realtek, realtek ethernet, intel serial io, najnowszy sterownik nvidia game ready, sterowniki dźwiękowe itd. ( WSZYSTKIE NAKŁADKI DISCORD/NVIDIA WYŁĄCZONE ) Bios aktualny z września (7D98v1F) , wcześniej korzystałem z wersji beta z okresu maja (7D98v1F1(Beta version)) Zawsze robiłem UV poprzez cpu lite load ponieważ temperatury były przesadzone, testowałem różne ustawienia, od personalnych poradników na forum msi do losowych porad innych osób. (nawet bez uv na wyższych temp było to samo)   Linia czasowa zmiany podzespołów:  Procesor na początku tego roku razem z płytą główną, Karta graficzna w sierpniu, Reszta podzespołów: płyta główna, ram, zasilacz, itd z poprzednich zestawów ( posiadane przez 3-5 lat ) Posiadałem wcześniej rx 6700 xt  + i5 10600k, następnie 4060 ti + 10600k (zwróciłem kartę ponieważ nie byłem zadowolony z wydajności) 5060 ti + 14600kf (bardzo głośne cewki, zwrot) aktualnie 5070 i5 14600kf  Ważna informacja, na wymienionych zestawach które posiadałem przez okres 2-3 lat praktycznie na każdym miałem ten sam problem z micro stutteringiem, raz większy raz mniejszy, teraz dopiero poważnie się za to biorę bo jednak wolałbym żeby taki zestaw dawał z siebie trochę więcej stabilności i frajdy. Zawsze robiłem DDU czy nawet format więc nigdy nie było problemów żeby sterowniki się ze sobą "gryzły"  Opis problemu:  Grając w większość gier odczuwam dziwny micro stuttering, gram zwykle na vsyncu ponieważ bez niego występuje problem z screen tearingiem i rozjeżdżającym obrazem (limit fps nie poprawia tego lub zaburza płynność obrazu), fps spadają z 144 na 142/141 lub nawet 138, w 90% spadek FPS pojawia się w losowym momencie. Podczas akcji FPS jest idealnie stabilny. Praktycznie nie ważne co się dzieje nie odczuwałem spadków poprzez brak zapasu mocy zestawu. Micro stuttering występuje w momencie kiedy np stoję w miejscu lub akcja w danej grze "ucicha". Testowałem też bez vsync, limit fps, odblokowane fps, praktycznie w każdym ustawieniu jednak było to czuć. Gry które najbardziej na to cierpią i praktycznie zabierają całą zabawę z rozgrywki to:  Numer 1 - War Thunder, gram na wysokich/max ustawieniach, gra wojenna jak to wiadomo pełno akcji, wybuchów itd, fps idealnie stabilny, za to natomiast jadę pojazdem, na ekranie spokój, spadki fps do 140 z 144 co kilkadziesiąt sekund lub w dobrym okresie co kilka minut.  ( cpu 20-40% gpu 75% )  Numer 2 - Fortnite, gram na ustawieniach wydajnościowych, testowałem jednak też Direct 11 czy 12, tutaj również problem wygląda praktycznie tak samo chociaż myślę że o wiele bardziej agresywnie, spadki 1 low % z 144 na 90 itd.  Numer 3 - Valorant/League of Legends, sytuacja taka sama jak wyżej, akcja, duża ilość rzeczy dziejących się na ekranie, fps idealnie stabilny, losowe momenty i rwanie fps.  Numer 4 - Minecraft edycja z microsoft store, czuję dość częsty i mocniejszy stuttering nawet przy zmianie renderowania chunków itd. Inne gry to np:  CS2 - działa u mnie na wysokich praktycznie idealnie, nigdy nie odczułem żadnych spadków nie ważne co, Gry wyścigowe pokroju forza horizon/forza motorsport/need for speed itd ustawienia ultra bez problemów,  Rainbow Six Siege tak samo ustawienia ultra, 144 fps prawie idealnie jednak od czasu do czasu coś chrupnie. Elden Ring/Nightrein ultra 60 fps idealnie. Dodam jeszcze że podczas grania i rozmawiania jednocześnie na Discordzie problem pogłębia się/występuje częściej ( akceleracja sprzętowa wyłączona! ) Na tym zestawie nie miałem żadnego bluee screena czy losowego wyłączania kompa, jedyne co pamiętam to kilkukrotny problem z brakiem pamięci wirtualnej, udało się to naprawić poprzez powiększenie go.  Temperatury GPU to zwykle 40-60+, cpu 40-65+ stopni (bez uv np 75 w stresie podczas grania) Rzeczy jakie testowałem:  różne ustawienia BIOSU, UV, bez UV, różne ustawienia zasilania, wyłączanie, hyper threading itd itd itd... nowy bios, xmp włączony/wyłączony zmiany zarządzania energią w nvidia czy panel sterowania, odinstalowanie xbox game bar,  zmiany ustawień gry czy akceleracja gpu w windowsie,  zmiany zarządzania energią karty sieciowej i magistracji usb w menedżerze urządzeń,  wyłączenie karty sieciowej i granie na wifi a następnie wyłączenie w biosie bluetooth + wifi, granie na 1 monitorze z odpiętym całkowicie drugim,  przesłanie całej gry która powoduje problemy + shader cache na dysk NVME + fizyczne odpięcie SATA żeby na pewno nie przeszkadzał,  reset shader cache + zwiększenie rozmiaru pamięci podręcznej,  wyłączenie szybkiego rozruchu w windowsie,  różne ustawienia skalowania nvidia,  zmiana hz w klawiaturze i myszce, wyłączona izolacja rdzenia windows,  AKTUALNE USTAWIENIA BIOSU:  Włączone XMP, resizable bar, intel default power 181W, CPU LITE LOAD 15, C1E włączone, Hyper Threading włączone, E Cores P Cores itd tak samo włączone, CEP ( Current Excursion Protection) włączone (sprawdzałem z wyłączonym), reszta default praktycznie. Co mogę jeszcze zrobić, potestować żeby to naprawić? Tak jak mówię problem występował na poprzednich zestawach, od 4-5 lat posiadam ten sam RAM oraz zasilacz plus dyski, gram na 1080p w 144fps locked więc myślę że to nie wina braku mocy. Jedynie zmieniały się karty czy procesor. Można powiedzieć że problem nie jest jakoś bardzo drastyczny jednak posiadam znajomych którzy mają podobne zestawu lub lekko gorsze i nie odczuwają takiego micro stutteringu a i ja czasami mam dni gdzie wszystko działa prawie na medal, jednak następnego dnia jest 2x gorzej. Szukam rozwiązań żeby osiągnąć jak najlepszą stabilność, sprzęt wyciąga zwykłe +200/250 fps na wysokich/ultra w tych gierkach więc fajnie byłoby uzyskać płynność na tych 144 fps przy aktualnym monitorze a w przyszłości po upgrade na lepsze wyniki. Jest sens coś tam jeszcze grzebać czy może kolejny format + sterowniki gpu + chipset i wtedy testować i szukać winowajcy? Czy może jakieś konkretne ustawienia posprawdzać w biosie chociaż wątpię że jest rzecz której nie ruszałem. Dodatkowo jak sięgam pamięcią to na gorszym zestawie gdy były spadki fps to występowały one w racjonalnym momencie a w okresie spokojnym fps trzymał się stabilnie, tutaj prawie na odwrót.  Moim głównym celem jest po prostu ustabilizowanie frame time bez losowych spadków i czysta frajda w ulubionych gierkach niż jakieś wygórowane wyniki w benchmarkach. Z góry przepraszam za jakieś błędy w opisie czy ocenie sytuacji ale dopiero pierwszy raz zabieram się za diagnostykę problemów tego typu i nie ogarniam, dziękuję za pomoc i w razie pytań postaram się udzielić dalszych informacji.   
    • Jaki Linuks dla początkujących?Która dystrybucja Linuksa jest najlepsza dla osób początkujących. Czy dla komputera co ma 4 GB pamięci RAM gdyby wybrać Gnome albo KDE to czy wystarczyłoby miejsca w pamięci RAM na uruchomienie przeglądarki internetowej czy lepiej jest wybrać pulpit XFCE albo jeszcze lżejszy. Czy pulpit Cynamon jest lekki czy ciężki. Czy to złe pomysł wybierać lekkie ale mniej znane pulpity jak LXDE. Czy programy w Linuksie są pisane tylko pod konkretną dystrybucję Linuksa czy też pod konkretny pulpit KDE albo Gnome albo XFCE? Ubuntu ma taką polityke że tam muszą być tylko pakiety na darmowej licencji to tam zabraknie kodeków i ma swój rodzaj pakietów to też jest na minus. To że w Google najwięcej stron odnosi się do Ubuntu to nie znaczy że to najlepsza dystrybucja. Rozważam tylko 2 dystrybucje. Linuksa Mint albo Linuksa Debiana i taki pulpit graficzny żeby był jak najlżejszy żeby zostało coś wolnej pamięci RAM ale jednocześnie popularny żeby miał jak najmniej błędów to XFCE wydaje mi się oczywistym wyborem bez względy na to jaką bym wybrał dystrybucję Linuksa. Linuks Mint jest dużo łatwiejszy od Linuksa Debiana ale Linuks Debian jest dużo czystszym Linuksem od Linuksa Minta i dużo stabilniejszy i ma programy z w wersji ESU z długoterminowym czasem wsparcia na przykład przeglądarka internetowa Firefox. Interesuje mnie taki Linuks żeby był na zasadzie żeby zainstalować i zapomnieć i się z nim nie mordować. Co z tego że Linuks Mint jest dużo łatwiejszy od Linuksa Debiana jak Linuks Debian ma dużo więcej deweloperów i jest dużo lepiej dopracowany i stabilniejszy i jak coś będzie trudniej zainstalować to można użyć ChataGPT. Sprawdzałem różne Linuksy w wirtualnej maszynie VMWare Worsktation to sporo programów w Linuksie Mincie i tak trzeba ręcznie z konsoli za pomocą ChataGPT zainstalować i Linuks Debian oferuje dodatkowo większą stabilność. Czy da się tak Ustawić Linuksa żeby w czasie uruchamiania systemu nie trzeba było wpisywać hasła i nawet do wchodzenia do panelu sterowania i zarządzania partycjami i żeby systemowa konsola każde polecenia traktowała jako administratora tak jak to jest w Windowsie? Na naukę Linuksa najlepszy jest osobny komputer z przydzielonym całym dyskiem to nie ma takiej obawy że usunie przez pomyłkę Windowsa. Mam zainstalowanego Windowsa 10 22H2 64 bit na dysku talerzowym i tylko 8GB pamięci RAM to jest to do dupy pomysł żeby powolny dysk twardy jeszcze obciążać instalację Linuksa na VMWare Workstation. W takiej własnie konfiguracji Lnuks będzie najbardziej mulił. Czy gdybym zdecydował się na instalacje Linuksa na komputerze z 2003 roku na procesorze 1 rdzeniowym i obsługującym tylko 32 bity to czy lepszym pomysłem jest wybranie ostatniej dystrybucji Linuksa Debiana albo Minta co jeszcze obsługiwała 32 bity czy mniej znanej ale najnowszej co obsługuje 32 bity. Czy na procesorze 1 rdzeniowym muliłby YouTube gdyby na takim komputerze był zainstalowany najlżejszy możliwy graficzny Linuks. Dla Windowsa żeby oglądać bezpośrednio YouTube absolutne minimum to 2 rdzenie i 2 wątki. Czy Linuks nadaje się do codziennego użytku zamiast Windowsa. Czy MacOS jest dużo lepszy od Linuksa i czy Linuks jest tylko dlatego alternatywą dla Windowsa że jest darmowy i nie wymaga specjalnych komputerów i czy gdyby wszyscy ludzie byli bogaci to gdyby zrezygnowali z Windowsa to czy braliby tylko pod uwagę MacaOSa? Czy Linuks jest dla biednych osób i trudny terminal w Linuksie jest za kare że nie chciało się ludziom pracować i zarabiać więcej pieniędzy żeby sobie kupić lepszy komputer do najnowszego Linuksa albo komputer od MacaOSa?
    • Czy dałoby się w laptopie HP 530 8HTF12864HDY-667E1 Mobile Intel Calistoga-GME i945GME wymienić 1-rdzeniowy procesor Intel(R) Celeron(R) M CPU 530 @ 1.73GHz na 2-rdzeniowy procesor Intel Pentium Dual-Core T4200. Znalazłem zapusty laptop PP33L z popękanym i zepsutym monitorem i uszkodzoną płytą główną i 2-rdzeniowym procesorem Intel Pentium Dual-Core T4200 ale mam sprawny laptop HP 530 ale ma tylko 1-rdzeniowy procesor Intel(R) Celeron(R) M CPU 530 @ 1.73GHz i chciałbym ten procesor wymienić na 2-rdzeniowy. Oryginalnie ten laptop miał 1 GB pamięci RAM i wymieniłem RAM na 4 GB. Jaki system operacyjny najlepiej pasowałby do tego laptopa HP 530. Nie wiem jaki model ma płyta głowna z Laptopa PP33L dlatego że nie dało się tego laptopa uruchomić żeby sprawdzić w BIOSie albo w systemie. Spisałem jakieś liczby z płyty głownej tego laptopa CN-OP-132H-48643-8CB-0220-A00 DP/N OP132H BPB8C0020 002219 DA8B70-LanID GX D-VOA 94V-0 2-1 0842 E0EC 909G8222E M47 REV :  D DA0FM7MB8D0 PWB T012G REV : A00 Weźcie pod uwagę że zero to moze być duża litera o i odwrotnie.
  • Aktywni użytkownicy

×
×
  • Dodaj nową pozycję...