Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
W dniu 20.12.2024 o 20:43, kalderon napisał(a):

Poprzednie i przyszłe mają taki sam - drobne korekty tego co było. Ichniejsza scena jest mocno spolaryzowana, ludzie dali się nabrać że z turboliberalizmem przyjdzie bogactwo, a przyszło bezrobocie i bieda. Będą wybierali między swoją biedą, a zadłużeniem państwa.

Kolejny który wszędzie był wszystko widział i wszystko wie 

Opublikowano
3 godziny temu, TheMr. napisał(a):

Brak produkcji, bądź niewielka produkcja spowodowałaby wzrost cen, więc jakim cudem cena nie miałaby rosnąc?

Popyt. Spadł popyt/konsumpcja więc ograniczenie podaży nie podbiło cen.

3 godziny temu, TheMr. napisał(a):

Artykuł sam w sobie jest wolny do interpretacji przedstawiający dane o gospodarce,

W artykule autor odmienia socjalizm i komunizm przez wszystkie przypadki, słowa te padają częściej niż dane okołogospodarcze. Bardziej około bo autor prezentując obraz turbo-liberalnego sukcesu skrzętnie unika pokazania obrazu samej gospodarki, która jest w technicznej recesji, a produkcja przemysłowa poszła w dół czemu towarzyszył wzrost bezrobocia (Milei zwolnił 50-70 tys. ludzi, a przez jeden kwartał przybyło tam 300 tys. bezrobotnych).

  • Upvote 1
Opublikowano

Tak, zwolnił niepotrzebnych ludzi z budżetówki którzy zajmowali się niepotrzebnymi rzeczami. To tak jak u nas w państwówce w latach 80 było zatrudnionych 10 osób (z powodu nakazu zatrudnienia) do pracy w której potrzeba max dwie osoby. Efektywność. 
Dlatego nasz przemysł nie był konkurencyjny. Na bruk w Argentynie nadaje się miliony osób, z powodu “zasiedzenia” socjalem, którzy nie rozwijali się. To nie jest tak że nie ma pracy albo nie ma czego robić. 
 

I tak jak w artykule było napisane, Argentyna jest odcięta od rynków finansowych. Żeby zbalansować pomysły Mileia mogliby dostać wsparcie z zewnątrz ale niestety nie mają jak. 
A, czyli podanie 4 czy 5 danych na temat gospodarki to jest skrętne ukrywanie jej stanu to nieźle :E  To są krótkie artykuły, a nie obszerny wykaz o stanie gospodarki który musiałby zapisać się na 30 stron w PDFie. 
Najważniejsze czynniki są z prospektem rozwoju, którego nigdy za czasów Peronistow nie było. 

Opublikowano

Tak naprawdę trzeba poczekać 5-10 lat aby zobaczyć co z tego wyszło. Zlikwidowanie nieefektywnych stanowisk pracy zawsze na plus. Pieniądze będą na coś innego. Rozwinięty aparat urzędniczy jest potrzebny w krajach rozwiniętych, aby docelowo zajmował się takimi strawami jak zielony ład, ETS, zaimki i takie tam. A w drodze do tego jest jeszcze całą skala szarości rzeczy na które zapotrzebowanie zgłasza społeczeństwo wraz z poziomem rozwoju kraju, od rzeczy bardzo ważnych, do ważnych coraz mniej, ale i tak procedowanych bo są na to pieniądze.

Oczywiście odbieranie ludziom pracy jest smutne, ale jak system jest niewydolny nie ma innej opcji jak przesunięcie pieniędzy z sektorów nieefektywnych do efektywnych.

Opublikowano
17 godzin temu, kalderon napisał(a):

Co się zapewne stanie bo na Węgrzech Orban przeprowadził już proces który się marzył Kaczyńskiemu w Polsce.

Tam będzie ciekawy rok 2026. Pojawiła się kolejna partia, która została założona przez byłego Fideszowca i jest w stanie realnie zagrozić Fidesz-owi w tamtejszych wyborach parlamentarnych. Nie wiadomo, czy to co wystarczyło na ówczesną opozycję, która w pewnym momencie nawet się zjednoczyła ponad podziałami, a i tak z Fidesz-em przegrała, wystarczy na tą nową partię, która w wyborach do PE zrobiła tam niemalże z miejsca 30%.

Opublikowano
12 godzin temu, TheMr. napisał(a):

koleje w Polsce [...] są do kompletnego zaorania

Rozwiniesz z jakiego powodu i co to ma poprawić?

A może marzy ci się, żeby najbiedniejsi nie mieli nawet dostępu do transportu publicznego i mieli jeszcze bardziej ograniczone możliwości znalezienia pracy?

 

Z drugiej strony piszesz o ochronie sektorów strategicznych.

Przecież transport i górnictwo takimi są, a ty chcesz to zaorać.

  • Upvote 4
Opublikowano
11 godzin temu, Kamiyanx napisał(a):

Jak słuchałem wywiadu w Super Expressie, to Leszek Miller szacował czas (pełnych) rozliczeń na 10 lat. Ledwo minął rok, więc...

10 lat, pod warunkiem, że nadal będą mieli władzę, a tu za kilka miesięcy może się okazać, że jak się odpowiednio nie zmobilizujemy, sprawiając obecnemu rządowi ich człowieka Prezydentem, to miejsce w pałacu zacznie rezydować kolejny z PiS-u i wszystko szlag trafi z rozliczeniami, nawet w skrajnym scenariuszu rząd straci mandat do rządzenia już w przyszłym roku :E.

Opublikowano (edytowane)

Cenckiewicz to pisowski politruk odc. 2137.

 

Ja nie mam cienia wątpliwości że Romanowski jest winny - wszak słychać było na nagraniach że wiedzieli co robią. 
 

Więc niech już pisowcy zamkną mordy. To dość niesamowite, że nie ma w nich nawet cienia honoru, żeby się do tego przyznać. Serio. Nic, Ziobro honoru.

Edytowane przez GordonLameman
  • Upvote 4
Opublikowano
14 minut temu, GordonLameman napisał(a):

Więc niech już pisowcy zamkną mordy. To dość niesamowite, że nie ma w nich nawet cienia honoru, żeby się do tego przyznać. Serio. Nic, Ziobro honoru.

Oni od zawsze nie mieli honoru.

  • Upvote 3
Opublikowano (edytowane)
Godzinę temu, Bono_UG napisał(a):

Rozwiniesz z jakiego powodu i co to ma poprawić?

A może marzy ci się, żeby najbiedniejsi nie mieli nawet dostępu do transportu publicznego i mieli jeszcze bardziej ograniczone możliwości znalezienia pracy?

 

Z drugiej strony piszesz o ochronie sektorów strategicznych.

Przecież transport i górnictwo takimi są, a ty chcesz to zaorać.

Górnictwo nie jest sektorem strategicznym, przestał miec znaczenie po informacjach jak będzie wyglądał system ETS czyli 20 lat temu, pierwszy dzwonek ostrzegawczy był w 2018 roku. Jak również związki górnicze to rak. 
 

Transport strategiczny to cargo. Większość firm działających w Polsce jest prywatna w transporcie, coś złego Ci się dzieje? Chodzi o zaoranie dopłat, nieuczciwa konkurencję, kiedy na rynku są firmy które mogą liczyć na dopłaty rządu, i walczą z firmami prywatnymi które takich dopłat dostać nie mogą. Tak jak Chińczycy dopłacają 20-30k dolcow do każdego wyprodukowanego elektryka, ale robią to dla każdej “prywatnej” firmy, gdyby coś podobnego działało w Polsce ale tylko dla jednej firmy, firmy prawdziwie prywatne by zaorano na rynku. 
PKP powinno być w 100% prywatne. 

 

Edytowane przez TheMr.
  • Haha 1
Opublikowano
35 minut temu, Element Wojny napisał(a):

Ale Twoja wypowiedź nie ma absolutnie nic wspólnego z w/w wpisem. 

Oczywiscie, że ma.

 

Ściganie oczywistych przestępstw popełnionych przez polityków nie wpisuje się w ten fragment książki.

 

No chyba, że ktoś ma klapki na oczach i uważa, że w Funduszu Sprawiedliwości wszystko było ok. Ale to trzeba być naprawdę ślepym. I zapatrzonym w Partię.Jak Cenckiewicz.

14 minut temu, TheMr. napisał(a):

Górnictwo nie jest sektorem strategicznym, przestał miec znaczenie po informacjach jak będzie wyglądał system ETS czyli 20 lat temu, pierwszy dzwonek ostrzegawczy był w 2018 roku. Jak również związki górnicze to rak. 
 

Transport strategiczny to cargo. Większość firm działających w Polsce jest prywatna w transporcie, coś złego Ci się dzieje? Chodzi o zaoranie dopłat, nieuczciwa konkurencję, kiedy na rynku są firmy które mogą liczyć na dopłaty rządu, i walczą z firmami prywatnymi które takich dopłat dostać nie mogą. Tak jak Chińczycy dopłacają 20-30k dolcow do każdego wyprodukowanego elektryka, ale robią to dla każdej “prywatnej” firmy, gdyby coś podobnego działało w Polsce ale tylko dla jednej firmy, firmy prawdziwie prywatne by zaorano na rynku. 
PKP powinno być w 100% prywatne. 

 

Bez jaj. Transport kolejowy osobowy jest strategiczny.

  • Like 1
Opublikowano
Teraz, Lypton napisał(a):

@kalderon

 

Nie tak dawno widziałem wpis jakiegoś Angola, któremu zamiast jechać pociągiem do Londynu, taniej wychodziło lecieć samolotem do Madrytu i z Madrytu do Londynu. 

Pytanie czy nie szybciej. Bo też bym taką drogę wybrał zamiast tłuc się pociągiem.

Opublikowano (edytowane)
3 minuty temu, crush napisał(a):

Pytanie czy nie szybciej. Bo też bym taką drogę wybrał zamiast tłuc się pociągiem.

Nie szybciej, w pakiet wchodził też nocleg w Hiszpanii. I dalej było taniej niż pociąg. Dołączyłem wyżej link. 

Edytowane przez Lypton
Opublikowano

Ponad 100 lat temu, przeciętny pracownik Forda zarabiał 5 dolarów miesięcznie, nowego Forda T mógł kupić po 3 miesiącach, a mając siekierę i piłę postawić dom.

Teraz przeciętny pracownik dyma pół życia na własne 4 kąty. To kiedy było to niewolnictwo? :E

Opublikowano (edytowane)
11 minut temu, crush napisał(a):

Bo u nas z północy na południe jechać pociągiem zamiast lecieć to trzeba być masochistą.

No tak, ale tutaj mowa stricte o kosztach. I piszemy o locie przesiadkowym z przesiadką i noclegiem w innym państwie. No coś chyba jest nie tak, skoro taka opcja jest znacznie tańsza niż podróż pociągiem. 

Edytowane przez Lypton
Opublikowano
1 minutę temu, Lypton napisał(a):

No tak, ale tutaj mowa stricte o kosztach. I piszemy o locie przesiadkowym z przesiadką i noclegiem w innym państwie. No coś chyba jest nie tak, skoro taka opcja jest znacznie tańsza niż podróż pociągiem. 

No u nas koszty też nie są dużo wyższe, biorąc pod uwagę że na tych dystansach sporo pociągów podróżuje nocą i sypialny wcale nie wychodzi dużo taniej niż przelot.

9 minut temu, GordonLameman napisał(a):

Żeby przewoziły ludzi. 

Co nie zmienia faktu, że skoro są niewypłacalne to coś jest nie tak.

Opublikowano
29 minut temu, Lypton napisał(a):

@kalderon

 

Nie tak dawno widziałem wpis jakiegoś Angola, któremu zamiast jechać pociągiem do Londynu, taniej wychodziło lecieć samolotem do Madrytu i z Madrytu do Londynu. 

 

O, mam

 

https://weownit.org.uk/blog/when-its-cheaper-fly-spain-get-train-wembley

Dodałbym jeszcze dwie ciekawostki:
- od chyba kilkudziesięciu miesięcy trwają tu i tam (w UK) strajki kierowców pociągów
- w niektórych firmach, doświadczeni kierowcy pociągów zarabiają więcej, niż np. lekarze specjaliści

W UK jest dosyć popularne powiedzenie, że to jedyny kraj na świecie, w którym obecnie kupuje się bilet na pociąg, żeby się przejechać autobusem 8:E

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

  • Popularne tematy

  • Najnowsze posty

    • Ile potrwa PL2 w Twoim przykładzie? Nie ma jednoznacznej odpowiedzi w sekundach, bo zależy od fizycznej reakcji procesora, taktowania, napięcia i chłodzenia. Przy dobrym chłodzeniu (>250 W), procesor może utrzymywać PL2 nawet dłużej niż „Tau”, bo algorytm liczy średnią, a chwilowe szczyty nie spowodują natychmiastowego zejścia. Jeśli obciążenie jest stabilne na 250 W → średnia rośnie → po pewnym czasie (ok. 1–2× Tau) algorytm zacznie redukować moc w kierunku PL1. tylko Szacunkowo: Tau krótsze (np. 125) → PL2 zaczyna schodzić szybciej, średnia reaguje szybciej → może spaść do PL1 w kilkudziesięciu sekundach. Tau dłuższe (np. 253) → algorytm reaguje wolniej → PL2 może trwać znacznie dłużej, nawet >100 s, zanim moc spadnie w kierunku PL1, mimo że średnia z Tau zaczyna być wyższa od PL1.   Najlepiej robić samemu tety i się przekonać, bo każdy krzem cpu, cooler, konfiguracja, obciążenie itd jest inne.
    • Dla mnie to kolejny skok na kasę Iana Bella. Koleś zawsze obiecuje złote góry. Później mało materiałów reklamowych ale wygląda to całkiem ok. A do premiery jest tak szybko, że nikt się nie zdąży połapać, że to przypudrowany gniot i hajs się zgadza. 
    • @janek25 Tau Ci się tu trochę z PL1/PL2 zlewa, więc rozbijmy to na części pierwsze 😉 - 125 / 253 W – to są PL1 / PL2 (TDP / short turbo). - Tau – to zupełnie osobny parametr w sekundach (np. 28 s, 56 s), a nie „125/253”. Załóżmy więc „książkowy” przypadek Intela: - PL1 = 125 W - PL2 = 253 W - Tau = 56 s - Obciążenie ~250 W non‑stop - Chłodzenie realnie ogarnia >250 W (czyli nie wchodzisz w limit temperatury, tylko w limity mocy). ### Co się wtedy dzieje? 1. Na starcie testu CPU idzie ~250 W (okolice PL2). 2. Algorytm liczy średnią moc z „okna czasowego” Tau: - dla stałych 250 W średnia rośnie wg wykładniczej krzywej. - moment, kiedy średnia dojdzie do PL1 (125 W) wypada mniej więcej po: - t ≈ Tau * ln(2) ≈ 0,7 * Tau - przy Tau = 56 s → ~40 sekund. 3. Około tych kilkudziesięciu sekund CPU zacznie powoli zrzucać zegary, żeby średnia nie przekraczała PL1. 4. Po kilku Tau (3–5×Tau, czyli ~3–5 minut) ustali się na mocy bliskiej PL1, czyli okolice 125 W, o ile BIOS faktycznie szanuje limity Intela. ### A co z chłodzeniem 250 W+? Jeśli: - BIOS ma PL1=125, PL2=253, Tau=56 _i nie są podniesione_, - chłodzenie wyrabia, to i tak długoterminowo zejdzie do ~125 W – bo to wymusza algorytm PL1+Tau, a nie termika. Żeby 250 W „leciało wiecznie”, musi być: - PL1 = PL2 = 253 W albo - PL1 mocno podbite powyżej 125 W albo - Tau ustawione na mega wysokie + „fabryczne OC” płyty (co większość Z690/Z790 robi: PL1=PL2, Tau=max/unlimited). --- Czyli odpowiadając wprost na Twoje pytanie dla scenariusza *czysto po spec Intela*: - przy 125/253 i Tau=56 s oraz stałych 250 W: - po ~40 s algorytm zacznie ściągać moc, - po kilku minutach ustali się mniej więcej w okolicach PL1 ≈ 125 W, - chłodzenie 250 W+ tylko gwarantuje, że nie ograniczy Cię temperatura, ale nie znosi PL1/Tau. Jak podasz, jaka to dokładnie płyta i jakie masz faktycznie wpisane PL1/PL2/Tau w BIOSie, mogę Ci powiedzieć, czy Twój CPU w ogóle „zna” te 125/253, czy jedzie „na chama” PL1=PL2 🙂 gpt-5.1-2025-11-13
    • czyli ile bedzie trwał Tau jeśli jest 125/253 i obciążę 250 wat?do ilu spadnie po jaki  czasie jesli chłodzenie jest 250w+?
  • Aktywni użytkownicy

×
×
  • Dodaj nową pozycję...