Skocz do zawartości

RTX 50x0 (Blackwell) - wątek zbiorczy


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
15 godzin temu, lukadd napisał(a):

A obecnie jakiś zastój zimowy i ceny z dupy :E 

To jeszcze nie zastój zimowy, tylko kochane sklepy szykują się do Black Friday i Cyber Monday. 

 

Za pół roku popyt na 5090 może nieco spaść, ponieważ do sklepów wskoczy 5080 24GB. Mam tu na myśli domorosłych amatorów EJ AJ czy grafików 3D, którzy są skłonni do pójścia na kompromis. 

Opublikowano (edytowane)
16 godzin temu, DżonyBi napisał(a):

Screenshot_20251027-163817.thumb.png.9f4425a79c2d8ad60bf8cb1384a4a93b.pngScreenshot_20251027-163831.thumb.png.a892b2b5bdb129bdc9be7b99aaf415f2.png

Fajnie wykresik pokazuje, że można w 1080p obniżyć jedno ustawienia oczko w dół i w dlss quality 1080p powinno być 60fps... Podobna wydajność do rtx5090 w 4k z dlss na max, ale tam daję radę rtx5060 po OC, który niewiele odstaje od rtx5060ti 8gb na stock.:E

 

A to wszystko by zagrać w takiego gorszego odpowiednika Fallout New Vegas, z nowoczesnymi bajerami.

Edytowane przez musichunter1x
Opublikowano
12 minut temu, Radio Tirana napisał(a):

To jeszcze nie zastój zimowy, tylko kochane sklepy szykują się do Black Friday i Cyber Monday. 

Już od jakichś 3 miesięcy ciężko o promocje na 5090, na sklepach też mniej modeli dostępnych

Opublikowano

no właśnie mam takie wrażenie, że RTX 4090/5080/5090 są tak wyskalowane, żeby były  okeish  do AI, ale za słabe jak chcesz coś większego. 

praca z modelami dzielonymi  na VRAM i RAM nie ma sensu a 24 czy 32GB pomieści zdaje się mocno skwantowane modele.

5090 powinna mieć 48GB (dla 32B lub skwantowanych 70B) a najlepiej 96GB, żeby miała sens. no ale to się nie wydarzyło

więc ja czekam na 6090 albo może jakieś PRO5000 (ostatnio na OLX wisiało 7sztuk 6000)

Opublikowano (edytowane)

Jedno co wiem to ceny 4090 były abstrakcyjne właśnie przez to, że "chińczyki" skupowali masowo te karty pod AI. Użytkownicy w Polsce przerażeni premierą nowych nie dopracowanych kart i wizją fatalnych sterowników, o których szeroko rozumiana "prasa" na prawo i lewo głosiła dokładali kolejne dwa grosze. W ten sposób swoją 4070Tis po pół roku użytkowania sprzedałem bez straty a na 4090 ludzie jeszcze solidnie zarabiali. Przyznajcie, ze w ciekawych czasach przyszło nam żyć%-) 

Edytowane przez jankooo
Opublikowano

Niestety póki nvidia jest monopolistą w AI to ceny kart i popyt nie spadnie. 
Gdyby była realna konkurencja to za 5-6k zł kupiłbyś topowy komputer bo ceny reszty podzespołów od lat są na podobnym poziomie albo staniały tylko te karty graficzne

Opublikowano (edytowane)

Ale jak ja sugeruję (nierealny z powodu podejścia krawaciarzy) wariant GPU bez AI, do gier i tylko do nich, to był tylko śmiech.

 

Policzcie sobie ile droższe są karty. 

A teraz ile daje ten kochany DLSS, bez którego "nie da się żyć" wedle wielu.

 

I co? 

 

Ano mogłoby być szybciej bez AI niż z AI i to jeszcze taniej. Ale wtedy byłoby marudzenie, że nie ma postempu :E

 

AMD i NVidia też na tym tracą, bo rynek PC gamingu choruje i karłowacieje przez to, że niest o wiele za drogo. Nawet jak mainstream będzie w 64GB VRAM, to i tak ludzie kupujący do AI będą graczom podkupować i pompować ceny.

W końcu zawsze lepiej mieć model AI na 256 niż na 128GB pamięci. Zawsze im się przyda więcej.

 

Heh, a ja pamiętam jak narzekaliśmy, że do proców zaczęli dawać integry i przez to gracze płacą za coś, czego nie potrzebuję. A teraz high-end jest +200% do ceny przez AI.

 

Teraz to nawet jakby Nvidia chciała to już nie może, bo to jak oczekiwać od polityka, że powie że kłamał we wszystkim o czym mówił. 

Oni sią już "ejaj kąpany" więc teraz to pozamiatane. Ale jak widzę ludzi na forach czy na Digital Foundry, którzy się CIESZĄ, że dostajemy AI w grach to po prostu :boink:

Edytowane przez VRman
Opublikowano

Nie wiem jak Wy, ale ja to za kazdym razem jak siadam i widze ta karte przez szybe, albo co gorsza, jakis update sterownikow robie, to nachodzi mnie refleksja jaki ja glupi bylem kupujac 5090. Dalem sie nabrac marketingowi i checi posiadania marginesu technologicznego. Dzieki temu watkowi wiem, ze jestem nierozwazny, rozrzutny, no debil po prostu. Ciesze sie ze moge sobie tutaj zawsze przypomniec o konsumenckiej odpowiedzialnosci.

 

Dziecki ITH! 

 

 

Opublikowano
10 minut temu, Radio Tirana napisał(a):

1. lęk, opór, odrzucenie

2. adaptacja

2.5 ban w trakcie kłótni na forum 

3. codzienność

1. lęk, opór, odrzucenie

1.5 racjonalizacja (quasi  błąd poznawczy)

2. adaptacja

2.5 ban w trakcie kłótni na forum 

3. codzienność

  • Like 1

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   1 użytkownik


  • Popularne tematy

  • Najnowsze posty

    • Być ładnym i się tak oszpecić... nie wiem czym to jest spowodowane, czy faktycznie strzępkiem mózgu czy ogólnym stereotypom że kobieta bez "lifitingu" jest brzydka.
    • Zacznij od formata i zainstalowania podstawowych rzeczy, msi center i tam tylko sterowniki do chpisetu i nic więcej, stery do grafy trochę starsze i testuj. Żadnych light, razerów i co przyjdzie Ci jeszcze do głowy, tym bardziej programów monitorujących, bo to też potrafi działać negatywnie na gry jak i na psychikę  .W obecnym stanie możesz jeszcze wrzucić ss z latencymoon. Czy w ww grach różnicę robią ustawienia graficzne? Tzn. czy jak dasz wszystko na low to jest taki sam efekt jak na Twoich ustawieniach? Czy jak ograniczysz liczę klatek do 60fps, to też jest problem? Ja wiem że w grach online trzeba mieć więcej, ale z ciekawości możesz zobaczyć. Oczywiście blokujesz klatki o te 3 mniej, niż masz odświeżanie monitora? A tak na marginesie możesz poczytać  https://forum.ithardware.pl/topic/8975-stuttering-latencymon/ https://forum.ithardware.pl/topic/8444-stuttering-w-grach/#comments tylko tutaj są procki od AMD czy ludzie sobie z tym poradzili to nie wiem, trzeba się zagłębić, aaa jeszcze mamy jednego kolegę którego stuttery już długo męczą i sobie z tym nie poradził, też na AMD.      
    • Zależy czy procesor jest lutowany, ale tego lapka to się powinno oddać na elektrozłom i każda zł zainwestowana w niego to wyrzucanie pieniędzy w błoto.  Chyba że lubisz takie rzeczy i robisz to dla sportu to poczekaj na kogoś innego o ile w ogóle się taki znajdzie. Z mojej strony to elektrozłom i powinno się go zutylizować a nie używać  
    • Witam, poszukuję pomocy w rozwiązaniu problemów z micro stutteringu na zestawie: GPU - 5070 12 GB Gigabyte CPU - i5 14600kf MOBO - MSI PRO B760-P WIFI DDR4 CHŁODZENIE - PEERLESS ASSASIN 120  RAM - 32GB VIPER DDR4 3600MHZ A2 B2 (podczas zmiany nie miałem budżetu na DDR5 a szybko potrzebowałem nowej płyty do cpu) PSU - CORSAIR RMX 650W 80 GOLD PLUS DYSKI - M2 NVME SSD SAMSUNG 970 EVO PLUS 500GB + SATA SSD CRUCIAL MX 500 1TB  MONITORY - AOC24 1080/144HZ DISPLAY PORT + PHILIPS24/1080/60HZ DVI (podpięte w kartę graficzną nie płytę główną)  SYSTEM - WINDOWS 11 SOFTWARE który może powodować problemy i robić problem z frame time (?) - msi center + msi mystic light (odinstalowałem jednak za pewne siedzi dalej w rejestrze itd), razer synapse, sterowniki do chipsetu, intel gna, realtek, realtek ethernet, intel serial io, najnowszy sterownik nvidia game ready, sterowniki dźwiękowe itd. ( WSZYSTKIE NAKŁADKI DISCORD/NVIDIA WYŁĄCZONE ) Bios aktualny z września (7D98v1F) , wcześniej korzystałem z wersji beta z okresu maja (7D98v1F1(Beta version)) Zawsze robiłem UV poprzez cpu lite load ponieważ temperatury były przesadzone, testowałem różne ustawienia, od personalnych poradników na forum msi do losowych porad innych osób. (nawet bez uv na wyższych temp było to samo)   Linia czasowa zmiany podzespołów:  Procesor na początku tego roku razem z płytą główną, Karta graficzna w sierpniu, Reszta podzespołów: płyta główna, ram, zasilacz, itd z poprzednich zestawów ( posiadane przez 3-5 lat ) Posiadałem wcześniej rx 6700 xt  + i5 10600k, następnie 4060 ti + 10600k (zwróciłem kartę ponieważ nie byłem zadowolony z wydajności) 5060 ti + 14600kf (bardzo głośne cewki, zwrot) aktualnie 5070 i5 14600kf  Ważna informacja, na wymienionych zestawach które posiadałem przez okres 2-3 lat praktycznie na każdym miałem ten sam problem z micro stutteringiem, raz większy raz mniejszy, teraz dopiero poważnie się za to biorę bo jednak wolałbym żeby taki zestaw dawał z siebie trochę więcej stabilności i frajdy. Zawsze robiłem DDU czy nawet format więc nigdy nie było problemów żeby sterowniki się ze sobą "gryzły"  Opis problemu:  Grając w większość gier odczuwam dziwny micro stuttering, gram zwykle na vsyncu ponieważ bez niego występuje problem z screen tearingiem i rozjeżdżającym obrazem (limit fps nie poprawia tego lub zaburza płynność obrazu), fps spadają z 144 na 142/141 lub nawet 138, w 90% spadek FPS pojawia się w losowym momencie. Podczas akcji FPS jest idealnie stabilny. Praktycznie nie ważne co się dzieje nie odczuwałem spadków poprzez brak zapasu mocy zestawu. Micro stuttering występuje w momencie kiedy np stoję w miejscu lub akcja w danej grze "ucicha". Testowałem też bez vsync, limit fps, odblokowane fps, praktycznie w każdym ustawieniu jednak było to czuć. Gry które najbardziej na to cierpią i praktycznie zabierają całą zabawę z rozgrywki to:  Numer 1 - War Thunder, gram na wysokich/max ustawieniach, gra wojenna jak to wiadomo pełno akcji, wybuchów itd, fps idealnie stabilny, za to natomiast jadę pojazdem, na ekranie spokój, spadki fps do 140 z 144 co kilkadziesiąt sekund lub w dobrym okresie co kilka minut.  ( cpu 20-40% gpu 75% )  Numer 2 - Fortnite, gram na ustawieniach wydajnościowych, testowałem jednak też Direct 11 czy 12, tutaj również problem wygląda praktycznie tak samo chociaż myślę że o wiele bardziej agresywnie, spadki 1 low % z 144 na 90 itd.  Numer 3 - Valorant/League of Legends, sytuacja taka sama jak wyżej, akcja, duża ilość rzeczy dziejących się na ekranie, fps idealnie stabilny, losowe momenty i rwanie fps.  Numer 4 - Minecraft edycja z microsoft store, czuję dość częsty i mocniejszy stuttering nawet przy zmianie renderowania chunków itd. Inne gry to np:  CS2 - działa u mnie na wysokich praktycznie idealnie, nigdy nie odczułem żadnych spadków nie ważne co, Gry wyścigowe pokroju forza horizon/forza motorsport/need for speed itd ustawienia ultra bez problemów,  Rainbow Six Siege tak samo ustawienia ultra, 144 fps prawie idealnie jednak od czasu do czasu coś chrupnie. Elden Ring/Nightrein ultra 60 fps idealnie. Dodam jeszcze że podczas grania i rozmawiania jednocześnie na Discordzie problem pogłębia się/występuje częściej ( akceleracja sprzętowa wyłączona! ) Na tym zestawie nie miałem żadnego bluee screena czy losowego wyłączania kompa, jedyne co pamiętam to kilkukrotny problem z brakiem pamięci wirtualnej, udało się to naprawić poprzez powiększenie go.  Temperatury GPU to zwykle 40-60+, cpu 40-65+ stopni (bez uv np 75 w stresie podczas grania) Rzeczy jakie testowałem:  różne ustawienia BIOSU, UV, bez UV, różne ustawienia zasilania, wyłączanie, hyper threading itd itd itd... nowy bios, xmp włączony/wyłączony zmiany zarządzania energią w nvidia czy panel sterowania, odinstalowanie xbox game bar,  zmiany ustawień gry czy akceleracja gpu w windowsie,  zmiany zarządzania energią karty sieciowej i magistracji usb w menedżerze urządzeń,  wyłączenie karty sieciowej i granie na wifi a następnie wyłączenie w biosie bluetooth + wifi, granie na 1 monitorze z odpiętym całkowicie drugim,  przesłanie całej gry która powoduje problemy + shader cache na dysk NVME + fizyczne odpięcie SATA żeby na pewno nie przeszkadzał,  reset shader cache + zwiększenie rozmiaru pamięci podręcznej,  wyłączenie szybkiego rozruchu w windowsie,  różne ustawienia skalowania nvidia,  zmiana hz w klawiaturze i myszce, wyłączona izolacja rdzenia windows,  AKTUALNE USTAWIENIA BIOSU:  Włączone XMP, resizable bar, intel default power 181W, CPU LITE LOAD 15, C1E włączone, Hyper Threading włączone, E Cores P Cores itd tak samo włączone, CEP ( Current Excursion Protection) włączone (sprawdzałem z wyłączonym), reszta default praktycznie. Co mogę jeszcze zrobić, potestować żeby to naprawić? Tak jak mówię problem występował na poprzednich zestawach, od 4-5 lat posiadam ten sam RAM oraz zasilacz plus dyski, gram na 1080p w 144fps locked więc myślę że to nie wina braku mocy. Jedynie zmieniały się karty czy procesor. Można powiedzieć że problem nie jest jakoś bardzo drastyczny jednak posiadam znajomych którzy mają podobne zestawu lub lekko gorsze i nie odczuwają takiego micro stutteringu a i ja czasami mam dni gdzie wszystko działa prawie na medal, jednak następnego dnia jest 2x gorzej. Szukam rozwiązań żeby osiągnąć jak najlepszą stabilność, sprzęt wyciąga zwykłe +200/250 fps na wysokich/ultra w tych gierkach więc fajnie byłoby uzyskać płynność na tych 144 fps przy aktualnym monitorze a w przyszłości po upgrade na lepsze wyniki. Jest sens coś tam jeszcze grzebać czy może kolejny format + sterowniki gpu + chipset i wtedy testować i szukać winowajcy? Czy może jakieś konkretne ustawienia posprawdzać w biosie chociaż wątpię że jest rzecz której nie ruszałem. Dodatkowo jak sięgam pamięcią to na gorszym zestawie gdy były spadki fps to występowały one w racjonalnym momencie a w okresie spokojnym fps trzymał się stabilnie, tutaj prawie na odwrót.  Moim głównym celem jest po prostu ustabilizowanie frame time bez losowych spadków i czysta frajda w ulubionych gierkach niż jakieś wygórowane wyniki w benchmarkach. Z góry przepraszam za jakieś błędy w opisie czy ocenie sytuacji ale dopiero pierwszy raz zabieram się za diagnostykę problemów tego typu i nie ogarniam, dziękuję za pomoc i w razie pytań postaram się udzielić dalszych informacji.   
  • Aktywni użytkownicy

×
×
  • Dodaj nową pozycję...