Skocz do zawartości

Auta elektryczne (BEV)


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
54 minuty temu, Cappucino napisał(a):

Czyli potwierdza się, że dopłaty to zło.

Zależy dla kogo. Dla osób, które z nich korzystają nie a dla osób, które się muszą na nie zrzucać… :E

Zapewne gdyby nie rosnąca konkurencja to nawet po zniesieniu dopłat cen by nie ruszyli a tak muszą kombinować.

Opublikowano (edytowane)
23 godziny temu, BEM.22 napisał(a):

Dane statystyczne firm ubezpieczeniowych mówią  wyraźnie, że na  1000 elektryków ,  Hybryd i Benzyniaków  to  hybrydy palą się najczęściej , potem benzynka  i na końcu 2x  rzadziej od benzynki  typowe  elektryki . 

Wzięli pod uwagę rocznik? Mamy mnóstwo hybryd co skończyły 15  lat, elektryki są praktycznie tylko kilkuletnie. 

Edytowane przez galakty
Opublikowano
19 godzin temu, marko napisał(a):

No, w USA właśnie skończyły się dopłaty do EV. 

US to stan umyslu i to co tam robi gov nie jest dla mnie zadnym wyznacznikiem w kwestii elektromobilnosci. szczegolnie z pespektywy EU

Godzinę temu, Cappucino napisał(a):

Czyli potwierdza się, że dopłaty to zło.

zalezy jak na to spojrzec. jedne kraje radza sobie z elektromobilnoscia lepiej, a inne potrzebuja "wsparcia". PL zdecydowanie nalezy do tych drugich

Opublikowano

W EU i UK też jest już bardzo silny lobbing ze strony producentów i środowiska motoryzacyjnego żeby coś zmienić, bo obecne plany zakładające ban ICE w 2035 (i dokręcające śrubę co roku jeśli chodzi o odsetek sprzedaży EV) są po prostu nie realne. 

 

Koncerny motoryzacyjne funkcjonują globalnie. Ciebie może nie obchodzić co gov robi w USA albo w Chinach, ale producentów samochodów jak najbardziej. EU sama tego rynku nie pociągnie.

 

 

  • Haha 1
Opublikowano (edytowane)
W dniu 2.10.2025 o 10:41, larry.bigl napisał(a):

Panowie im dłużej myślę o nowym aucie tym bardziej mnie kus EV :E lol, policzyłem sobie koszty z moją instalacją PV, dofinansowaniem itp i zakładając, że auto będę używac te 5-7 lat to zakup wydaje się być ciekawa opcją. Zastanawiam się jedynie jakie najlepsze formy finansowania są? Jak wasze doświadczenia mówią? Gotówka, leasing, kredyt, finansowanie 50/50? Jakie są najkorzystaniejsze opcje?

Sam byłem niedawno przed takim wyborem i wziąłem najem z opcją wykupu na dwa lata. Mnie się kalkulowało, mogłem dopłacić do raty dla konkretnych korzyści. Finalnie mam tak, że place nieduże pieniądze, interesuje mnie tylko paliwo. Serwis, naprawy wszelakie po stronie najemcy. Nie mam udziału w szkodzie i pełne ubezpieczenie na najemcę a nie na mnie (nie idą mi zniżki, mogę zgłaszać wszytsko z AC). Auto zastępcze itp. Spłacam utratę wartości w stałych, przewidywalnych  ratach, bez dodatkowych nagłych kosztów. Także na 99% zdaje auto i biorę kolejne. 

Wcześniej przez prawie 3 lata użytkowałem tak firmowe i komfort użytkowania jest genialny. Przy zdaniu było 600zl dopłaty za fizyczne uszkodzenie nadkola. Uczciwie.

 

 

Dzisiejsza motoryzacja nie budzi do mnie aż takiego zaufania, aby wiązać się z nią na lata. Poza tym sytuacja polityczna itp podpowiada, aby nie wiązać się długoterminowo z wyższym zobowiązaniem.

 

Aha, leasing operacyjny różnił się głównie nazwą i tym, że nie można znieść udziału w szkodzie i ponosi się koszty obsługi serwisowej (przeglądy, podstawowa eksploatacja po stronie użytkownika). Również 0zl wpłaty własnej i minimalna rata tej samej wysokości. Wykup również bardzo podobnie. Praktycznie to samo ale na gorszych warunkach niż najem.

Auto zamawiałem jako nowe przez Santander Leasing, wyprodukowane dla mnie i odebrane z salonu po 4 miesiącach od podpisania umowy.

Edytowane przez Petru23
Opublikowano (edytowane)

trzeba rozdzielic to co dzieje sie w US, gdzie lobby paliwowe lobbuje na rzecz powrotu do paliw kopalnych i ogolnie odejscie od OZE, a problemy zacofanego automotive EU wynikajace z wysokich kosztow produkcji, gdzie m.in tesla i chiny pokazaly, ze da sie taniej, szybciej i czasami nawet lepiej to robic. automotive EU przespalo ostatnie min 10 lat, chiny/tesla to wykorzystaly i teraz autoEU sa, tam gdzie sa i "placza" nad swoim losem. czasy "potegi" automotive EU juz dawno temu sie skonczyly, a ze dopiero teraz to do nich dociera. no coz. to tylko pokazuje w jakim zacofanym, wrecz prymitywnym procesie oni fukcjonowali/funkcjonuja

Edytowane przez SuLac0
Opublikowano
9 godzin temu, DjXbeat napisał(a):

Nissan Leaf skończył 15 lat a Tesla S 12 lat. ;) 

Bez średniej wieku każdego typu to sobie możemy. Wystarczy że wzięli stare Priusy i nowsze elektryki i masz już zaburzone. Dlatego pytam, czy brali pod uwagę wiek itp, bo sam 1000 pojazdów nie mówi absolutnie nic. 

Opublikowano (edytowane)
10 godzin temu, galakty napisał(a):

Bez średniej wieku każdego typu to sobie możemy. Wystarczy że wzięli stare Priusy i nowsze elektryki i masz już zaburzone. Dlatego pytam, czy brali pod uwagę wiek itp, bo sam 1000 pojazdów nie mówi absolutnie nic. 

Nie wiem jak wyglądał wiek aut w tych statystykach ale na pewno nie brali do nich konkretnych modeli a zwyczajnie same zdarzenia i później podpinali pod rodzaj napędu. Zapewne ciężko by było ogarnąć konkretny rocznik auta bo do takich danych nie mają dostępu. Może być model który jest produkowany w latach x-y. 
Nikt nie będzie celował w 1000 spalonych Priusów żeby statystyki naginać :E 

Ja osobiście nigdy o żadnym spalonym Priusie nie słyszałem. 

W wielu sytuacjach to nie EV same w sobie powodowały zapłon a np niepoprawne instalacje elektryczne nieprzystosowane do długich, kilkugodzinnych obciążeń podzas ładowania. 
W okolicy mam taki przypadek gdzie spaliły się 2 auta i pół domu. Obwiniona została Tesla i samozapłon a później na oględzinach straż zlokalizowała miejsce zapłonu. Okazało się, ze przewodami 1-1.5mm szło 3.7kW czyli na 3 fazach 11kW co spowodowała przegrzanie instalacji i pożar. 
Stara szkoła elektryków mówi, że bezpieczna instalacja to taka gdzie na każdy 1kW mocy potrzeba przewód o przekrój 1mm. Im większa moc tym przekrój powinien być większy.
Ja mam przewody siłowe o grubości 3mm na każdej z 3 faz więc teoretycznie mogę 9kW dawać ale praktyczni cały czas ładuje 7kW

Edytowane przez DjXbeat
  • Upvote 1
Opublikowano (edytowane)
W dniu 2.10.2025 o 20:49, DjXbeat napisał(a):

@marko
Tesla z rekordowym wynikiem za Q3 2025. Prawie 497 tyś dostarczonych aut to o 7% więcej niż w poprzednio rekordowym Q3 2024 gdzie dostarczyli 473tyś aut. 
Q3 względem Q2 2025r to wzrost o 30%. 


Wzrost o 13% względem przewidywań analityków. 
 

To na pewno tak dobrze wygląda a nie dzięki zabiegowi podobnemu do tego ze stallantis?

Cytat

Rekordowy kwartał z rekordową niską marżą, a na wielu rynkach ujemną. Ludzie ruszyli do Tesli, bo ta praktycznie wszędzie daje kredyty i leasingu na poziomie 0%, a do tego coś czego nigdy nie robiła czyli rabaty i bonusy. Oczywiście nie ma darmowych obiadów i za te tanie kredytowania płaci Tesla, ale nie miała wyjścia, bo dziesiątki tysięcy wyprodukowanych samochodów zalegało jej na placach, a dzięki takim akcjom wyzbyła się ich.

Cytat

Dane są ogólnie dostępne w internecie. Aktualnie (wrzesień 2025) marżą Tesli na Y to nieco ponad 8% czyli średniej kwoty np 220 000 wynosi 18 000. Dając promocyjny leasing na 4 lata w wysokości 0,99% to różnicę w oprocentowaniu Tesla musi dopłacić Santander Consumer Multirent, s jest to ponad 30 000 odsetek za klienta. Oczywiści rozłożone jest to w czasie 4 lat i na chwilę obecną nie widać tej straty na sprzedaży, ale odejmując marżę od kosztów sprzedaży to do każdego sprzedanego Y Tesla dokłada prawie dwa razy tyle co miała zarobić.

Cytat

Analitycy wskazują, że kluczowym czynnikiem wzrostu sprzedaży był koniec ulgi podatkowej IRS na samochody elektryczne w Stanach Zjednoczonych. Program obowiązywał do 30 września i pozwalał obniżyć cenę auta nawet o 7 500 USD. W rezultacie wielu klientów przyspieszyło zakup Tesli, aby zdążyć przed zakończeniem dopłat.

To jak będzie wyglądał czwarty kwartał tego roku?

Edytowane przez Cappucino
Opublikowano

Co do tych wyników statystycznych z pożarów aut to takie dane zawsze są jakoś  uśrednione  , nikt normalny nie uwzględniałby tylko nowych  2-3 letnich aut, bo taki wynik byłby niemiarodajny .

 

Cappucino

Nie wierz w to że ktoś  dokłada  do biznesu , tak jak  rząd  Chiński dokłada do każdego elektryka :) to jest nie możliwe , brakłoby środków na takie dokładanie.     Dla przykładu cały  2024 rok  ludzie z grupy  VW rozpisywali w mediach, że  już niżej nie mogą zejść z cenami  elektryków , bo zaraz  VW upadnie  , wiosną  2024 VW Id7 kosztował 270tys zł   dziś  ten sam model  232tys zł  , firma  dalej funkcjonuje i ma się  dobrze.

Ja zakładam, że  koszt  produkcji takiego  ID7  który kosztuje  232tys zł  jest  zauważalnie niższy niż Passata  Elegance 2.0 TDI który kosztuje  208tys zł  .   Reasumując  na  elektrykach ciągle zarabiają  więcej niż na  2x bardziej złożonych  dieslach .

  • Upvote 1
Opublikowano (edytowane)
5 godzin temu, DjXbeat napisał(a):

  Okazało się, ze przewodami 1-1.5mm szło 3.7kW czyli na 3 fazach 11kW co spowodowała przegrzanie instalacji i pożar. 
Stara szkoła elektryków mówi, że bezpieczna instalacja to taka gdzie na każdy 1kW mocy potrzeba przewód o przekrój 1mm. Im większa moc tym przekrój powinien być większy.
Ja mam przewody siłowe o grubości 3mm na każdej z 3 faz więc teoretycznie mogę 9kW dawać ale praktyczni cały czas ładuje 7kW

Tam był pewnie przewód 1.5mm2, a u ciebie jest albo 2.5 albo 4mm2

W budowlance nie stosuje sie przewodów 1 i 3mm2.

Dla 1.5mm2 wielożyłowego pod tynkiem max bezpieczny prąd to 14A - 3,2kW na fazę.

Ale to max wartości, w praktyce 1,5mm2 używa sie do oświetlenia, gniazdka na 2,5mm2 - 19A - 4,3kW na fazę, gniazdka siłowe dobry elektryk położy minimum 4mm2 - 27A - 6,2kW

Celuje sie w wartości gdzie rzeczywiste obciążenie będzie stanowić 50-60% max obciążenia dopuszczalnego.

Czemu takie zapasy? Bo przewody są zginane, zagniatane przez przypadek, jak paprak ściąga izolacje nożem to natnie żyły, itp. itd.

Edytowane przez SylwesterI.
  • Upvote 1
Opublikowano
44 minuty temu, BEM.22 napisał(a):

Nie wierz w to że ktoś  dokłada  do biznesu , tak jak  rząd  Chiński dokłada do każdego elektryka :) to jest nie możliwe , brakłoby środków na takie dokładanie.    

 

Nie wierz w to, że do każdego kupionego elektryka "rząd polski" dokłada 40tys dotacji :) to jest niemożliwe, brakłoby środków na takie dokładanie.

 

Mają ogromną gospodarkę, mogą ładować wagonami hajs na wykończenie europejskiej/japońskiej/koreańskiej. amerykańskiej motoryzacji - bo jak za kilka lat zostaną monopolistami, to zwróci im się to z nawiązką.

Opublikowano (edytowane)
2 godziny temu, BEM.22 napisał(a):

Nie wierz w to że ktoś  dokłada  do biznesu , tak jak  rząd  Chiński dokłada do każdego elektryka :)

Oczywiście że rządy dokładają do tego biznesu. Jeśli nie bezpośrednio dopłatami do aut w salonie, to ulgami dla producentów, preferencyjnymi warunkami na budowę fabryk itp. Tak było, jest i będzie, wolny rynek wolnym rynkiem, ale swój przemysł trzeba wspierać.

 

Pierwszy przykład z brzegu, giga fabryka w UK dla właściciela Jaguar-LandRover

https://www.bbc.com/news/articles/cqj4r9v44dro

 

Cytat

 

The previous government confirmed in 2023, Tata had been offered a "large" incentive to site the plant in the UK.

It is understood that the government is providing subsidies worth hundreds of millions of pounds.

They are likely to be in the form of cash grants, discounts on the cost of energy, and training and research funding.

 

 

 

Dopóki producenci samochodów widzieli w tym przede wszystkim szansę na nakręcenie popytu i wsparcie w rozbudowie to też było cacy. Ale rzeczywistość rozmija się z przewidywaniami, więc kwik jest coraz większy.

Edytowane przez some1
Opublikowano

czekam na chińskie baterie które podobno mają być przełomem i wejść do masowej produkcji w 2026-2027

tańsze w produkcji, bardziej ekologiczne, większy zasięg 800-900km, szybsze ładowanie, możliwość pełnego naładowania i rozładowania no i większa żywotność. 

Zbyt piękne żeby było prawdziwe

Opublikowano

kazdy kraj ma swoja strategie wynikajaca glownie z energo-geopolityki. w EU "zielony lad" to nie jest tylko kaprys ekologiczny, to jest tez strategia energetyczna. EU dazy do minimalizacji bycia zaleznym energetycznie, czy to od RU czy US, a nie da sie tego zrobic m.in. produkujac tylko auta spalinowe. dlatego pompuje tyle kasy w elektryfikacje. dotacje u nas to nic innego jak wlasnie KPO i czesc dotacji z EU. wiec kazdy ma w tym jakis "interes".

Opublikowano (edytowane)
4 godziny temu, Cappucino napisał(a):

To na pewno tak dobrze wygląda a nie dzięki zabiegowi podobnemu do tego ze stallantis?

Tesla nie ma leasingu konsumenckiego! Możesz auto wziąć w leasing tylko na firmę. Stellantis ma leasing konsumencki i rzuca promocje po 15zł/msc gdzie w w przypadku leasingu Tesli z niskim wykupem za TM 3 wybulisz prawie 3.5tyś zł/msc a w przypadku wysokiej kwoty wykupu 2tyś/msc. 
To jednak zupełnie inny typ ofert ;) 

 

4 godziny temu, Cappucino napisał(a):

 

To jak będzie wyglądał czwarty kwartał tego roku?

Dowiesz się w Q1 2026.

3 godziny temu, SylwesterI. napisał(a):

Tam był pewnie przewód 1.5mm2, a u ciebie jest albo 2.5 albo 4mm2

W budowlance nie stosuje sie przewodów 1 i 3mm2.

Dla 1.5mm2 wielożyłowego pod tynkiem max bezpieczny prąd to 14A - 3,2kW na fazę.

Ale to max wartości, w praktyce 1,5mm2 używa sie do oświetlenia, gniazdka na 2,5mm2 - 19A - 4,3kW na fazę, gniazdka siłowe dobry elektryk położy minimum 4mm2 - 27A - 6,2kW

Celuje sie w wartości gdzie rzeczywiste obciążenie będzie stanowić 50-60% max obciążenia dopuszczalnego.

Czemu takie zapasy? Bo przewody są zginane, zagniatane przez przypadek, jak paprak ściąga izolacje nożem to natnie żyły, itp. itd.

Chodziło mi dokładnie o 1.5mm vs 4mm, który mam. Cyferki z rana się myliły ;) 

Edytowane przez DjXbeat
  • Upvote 1
Opublikowano
7 godzin temu, bergercs napisał(a):

Nie wierz w to, że do każdego kupionego elektryka "rząd polski" dokłada 40tys dotacji :) to jest niemożliwe, brakłoby środków na takie dokładanie.

 

Mają ogromną gospodarkę, mogą ładować wagonami hajs na wykończenie europejskiej/japońskiej/koreańskiej. amerykańskiej motoryzacji - bo jak za kilka lat zostaną monopolistami, to zwróci im się to z nawiązką.

Przez chińczyków dzieje się magia. Taka Kia EV6 potrafiła z dnia na dzień z katalogowego 399 tys zł stanieć w każdym salonie na 239 tys zł przy wyprzedaży rocznika :D

  • Haha 1
Opublikowano
21 godzin temu, bergercs napisał(a):

Nie wierz w to, że do każdego kupionego elektryka "rząd polski" dokłada 40tys dotacji :) to jest niemożliwe, brakłoby środków na takie dokładanie. 

Mijasz się z prawdą. 
Rząd nie dokłada do każdego kupionego elektryka a jedynie do tych, które spełniają wymogi przewidziane w systemie dopłat. Masz limit cenowy więc Rząd nie da Ci ani jednej złotówki jeśli kupisz auto przekraczające ten limit. 
Kolejna kwestia to kwota dopłaty. 40tyś zł dotacji dostaniesz jeśli spełnisz szereg wymogów wliczając w to kwestie zarobkowe i utylizację starego auta spalinowego a ten wymóg spełnia zaledwie 4% zgłaszających się po dotacje.
Dopłaty mają swój limit roczny więc nawet jak spełnisz wspomniane wyżej wymogi a pula dopłat się wyczerpała to nie dostaniesz ani złotówki. 
Także mam nadzieję, że już wiesz, że Rząd Polski nie dokłada do każdego kupionego elektryka.

  • Upvote 1
Opublikowano

Jakbyś przeczytał wypowiedź, do której to było kierowane i je porównał,  to byś załapał o co tam chodziło.

 

Gdyby nie, to polecam zapoznanie się z definicją ironii oraz sarkazmu.

 

Bo się naprodukowałeś do wypowiedzi, która była wrzucona w innym celu niż "informacyjna".

Opublikowano

Z zewnątrz rozumiem jak ktoś chce mieć chowane (chociaż przy mrozach to jest proszenie się o kłopoty) ale na litość boską od środka ma być fizycznie klamka połączona cięgnami czy innym mechanizmem, żadnej elektryfikacji czy wadliwych projektów. To TYLKO klamka... 

Opublikowano
13 godzin temu, galakty napisał(a):

ale na litość boską od środka ma być fizycznie klamka połączona cięgnami czy innym mechanizmem, żadnej elektryfikacji czy wadliwych projektów. To TYLKO klamka... 

Czyli tak jak chociażby Lexus ma w nowych klamkach:

image.png.641d8bb0dc92965675856b0efffa6137.png

 

Klamka posiada elektrozaczep i aktywuje się ją poprzez naciskanie jej. A w sytuacji awaryjnej można klamkę pociągnąć do środka gdzie jest połączenie z klasyczną linką.

  • Like 1
Opublikowano

w wiekszosci "normalnych" BEV, tak to dziala - od wewnatrz masz, albo mala klameczke, albo jakis uchwyt, ktore domyslnie dzialaja w trybie elektronicznym, a mocniejsze pociagniecie, ciegnem odblokowuje mechanicznie drzwi. otwieranie z zewnatrz przy "chowanej" klamce moze dzialac podobnie. tak jak juz pisalem, sama idea "braku klamkii" nie jest zla, problemem zawsze jest nieprzemyslana pod katem bezpieczenstwa i ergonomii implementacja takiego rozwiazania. niestety, ale tesla w swojej "innowacyjnosci" kompletnie zapomina o tych aspektach i dotyczy to wszystkich ich modeli, nie tylko CT :(

 

https://electrek.co/2025/10/03/lawsuit-claims-cybertrucks-door-handles-led-to-teens-death-after-tesla-crash/

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   1 użytkownik


×
×
  • Dodaj nową pozycję...