Skocz do zawartości

Transformacja energetyczna - OZE / fuzja jądrowa / paliwa kopalne / CO2 / ceny energii / elektromobilność


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
28 minut temu, galakty napisał(a):

Uh już widzę jak torba zostawiona na kanapie z tyłu to uruchamia :E 

A singiel lub bezdzietna para zapłaci za coś, czego nie potrzebuje.

Asystenty to samo, gdyby jeszcze w 100% działały jak trzeba...

  • Upvote 1
Opublikowano
12 minut temu, galakty napisał(a):

pytanie jak to zrobią w najtańszych modelach

Najprędzej tak samo jak i w droższych, czyli kamerka z racji, że i tak ona musi być zamontowana do monitorowania kierowcy.

Opublikowano

@Cappucino @trepek tak jak napisałem wczoraj, póki jest to wszystko w ramach tego samego hardweare, które służy również podstawowemu wyposażeniu pojazdu to ok, ale jeśli wymaga to instalacji dodatkowego hardweare już na etapie produkcji każdego auta niezależnie od wyposażenia i funkcjonalności końcowej, ale pozostaje ono nieaktywne do czasu aktywacji danej usługi, to wtedy podnosi to cenę podstawowego wariantu auta. 

Opublikowano
45 minut temu, galakty napisał(a):

Uh już widzę jak torba zostawiona na kanapie z tyłu to uruchamia :E 

torba z moim DSLR odpalała ten czujnik w Renówce na wakacjach, musiałem ją zrzucać na ziemię, bo inaczej pikało że pasażer bez pasów jedzie :E 

  • Upvote 2
Opublikowano
55 minut temu, galakty napisał(a):

Ofc że wystarczy, pytanie jak to zrobią w najtańszych modelach i jakie będą minimalne wymagania. Bo sam zapis jest baaaaardzo szeroko interpretowalny :E 

Zdradzę sekret branży moto (przynajmniej tej europejskiej) - pójdą po najtańszej linii czyli kamerka będzie ta sama we wszystkich samochodach i jeden, ten sam soft.

41 minut temu, LeBomB napisał(a):

@Cappucino @trepek tak jak napisałem wczoraj, póki jest to wszystko w ramach tego samego hardweare, które służy również podstawowemu wyposażeniu pojazdu to ok, ale jeśli wymaga to instalacji dodatkowego hardweare już na etapie produkcji każdego auta niezależnie od wyposażenia i funkcjonalności końcowej, ale pozostaje ono nieaktywne do czasu aktywacji danej usługi, to wtedy podnosi to cenę podstawowego wariantu auta. 

Dziwne, że w swoich rozważaniach nie uwzględniasz tego, że mnogość opcji wymaga tworzenia kilku wersji tego samego projektu, ogarnięcia logistyki, magazynowania, składania tego na produkcji co podnosi koszt. W czasach, jak każda opcja samochodu była niezależnym bytem, i tak większość elementów samochodu było przystosowane pod dodatkową opcję - w karoserii były dospawane wsporniki, porobione otwory z nagwintowanymi elementami (posiadacze Audi 80 B4 wiedzą o czym piszę jak chciało się dołożyć Quattro ;-) wystarczyło zerwać mastykę i otwory były pod wał i sanki), czy otwory zaślepione maskownicami. Tak się samochody projektuje, że tworzy się maksymalnie zunifikowany projekt, chociażby miałby być on na wyrost, bo przy masowej produkcji wychodzi on po prostu taniej. Idealnym przykładem są różne wersje mocowe tego samego silnika a różnica to soft.

Pamiętam, jeszcze za czasów pisania dla BMW, jak przyszedł pomysł na dodatkową funkcjonalność związaną z obróbką obrazu to wykorzystywało się do tego procesory dźwięku DSP, bo miały zapas obliczeniowy ;-) A nie dodawało się kolejnego procesora ARM czy jego szybszej wersji.

  • Upvote 2
Opublikowano (edytowane)
Godzinę temu, Camis napisał(a):

Torby nie złapie, wystarczy do kamery dodać detekcję ruchu i czujkę PIR. 

Detekcja ruchu vs śpiące dziecko - kto wygra?

Czujka PIR montowana nawet w Dacia Duster i cyk podnosimy cenę :hihot: 

 

To już idzie za daleko, rozumiem asystentów hamowania, czarne skrzynki itp ale jak ktoś zostawia żywą istotę w aucie to może warto się zastanowić czy wgl prawo jazdy powinien mieć?

Edytowane przez galakty
Opublikowano (edytowane)
12 minut temu, galakty napisał(a):

To już idzie za daleko

Ale to tylko kwestia developmentu. Nic nie będzie dodawanego do auta podnoszącego koszt produkcji (chociaż mogą tak się bronić czemu tak drogo, bo dodatkowe featury :E)

 

12 minut temu, galakty napisał(a):

czy wgl prawo jazdy powinien mieć?

Nie jedna osoba jest po prostu nierozgarnięta, zapominalska, czy ma inne sprawy na głowie. Co jakiś czas słyszy się o takich przypadkach. Wiele razy widziałem w lokalnych mediach. Jaki to ma związek jakim jest kierowcą? Imho żaden :) 

Edytowane przez MaxaM
Opublikowano
10 minut temu, MaxaM napisał(a):

Ale to tylko kwestia developmentu. Nic nie będzie dodawanego do auta podnoszącego koszt produkcji (chociaż mogą tak się bronić czemu tak drogo, bo dodatkowe featury :E)

No proszę Cię, na pewno nie podniesie kosztu, aha :E 

 

10 minut temu, MaxaM napisał(a):

Jaki to ma związek jakim jest kierowcą? Imho żaden :) 

No może taki że jak jest tak nierozgarnięta to i zagapić na drodze się może i kogoś zabić, ale to IMHO :) 

 

 

Opublikowano (edytowane)

@trepek wiem jak się to projektuje, bo to widać choćby po różnego rodzaju elektronice, gdzie płytka drukowana jest pod różne opcje. Tylko właśnie mi chodzi o to, że tak jak budowy czy płytki drukowane masz zunifikowane, tak po prostu za bezsensowne uważam unifikowanie również wyposażenia już zamontowanego, jeżeli wymaga to instalacji dodatkowego hardweare. 

Ok, niech sobie będą mocowania na np. LiDAR, ale same mocowania. Natomiast sytuacja w której byłby on zamontowany, ale miałby być niewykorzystywany, a stanowić jedynie opcję możliwą do aktywacji w ramach dodatkowej opłaty wniesionej już po zakupie pojazdu, to dla mnie takie posunięcia są bezsensowne. Dlatego jeśli faktycznie te rozwiązania nie wymagają dodatkowego hardwearu, to ok, nie ma tematu. Jeżeli jednak wymagają to ich montaż w każdym aucie, nawet jak tego ktoś nie wykupuje od razu, a ma mieć jedynie opcję aktywacji w późniejszym czasie, jest moim zdaniem zawyżaniem ceny pierwotnej pojazdu. 

 

Edytowane przez LeBomB
Opublikowano
55 minut temu, LeBomB napisał(a):

Ok, niech sobie będą mocowania na np. LiDAR, ale same mocowania. Natomiast sytuacja w której byłby on zamontowany, ale miałby być niewykorzystywany, a stanowić jedynie opcję możliwą do aktywacji w ramach dodatkowej opłaty wniesionej już po zakupie pojazdu, to dla mnie takie posunięcia są bezsensowne.

A co pisałem o cenie wskoczenia do pakietu opcji?

Opublikowano (edytowane)
30 minut temu, trepek napisał(a):

A co pisałem o cenie wskoczenia do pakietu opcji?

Ok, przykład z Audi.

Załóżmy że miałbyś Audi 80 B4 w wersji uniwersalnej, gdzie masz wbudowane quattro, ale nie możesz korzystać z quattro tylko zwykłego napędu na jedną oś dopóki go nie aktywujesz dodatkową opłatą. Zatem masz auto z quattro, którego to quattro nie używasz, bo może po prostu nie chcesz, ale to quattro tam jest. Co jest tańsze w eksploatacji i naprawach? Quattro czy zwykły napęd na jedną oś?

 

Co będzie tańsze? Zderzak i przód ze zwykłymi czujnikami czy z zamontowanym LiDAR? Tańszy będzie komputer silnika z większą ilością opcji czy mniejszą? 

To co opisałeś wcześniej rozumiem doskonale, ale w takim przypadku gdy prócz zostawionego miejsca na osprzęt, jest również zamontowany osprzęt, ale nie jest używany, to jest to wygodne i tańsze dla producenta, ale nie dla klienta. 

Edytowane przez LeBomB
Opublikowano (edytowane)
7 godzin temu, galakty napisał(a):

No proszę Cię, na pewno nie podniesie kosztu, aha :E 

Nie podniesie kosztu, bo takie rzeczy załatwia się w budżecie R&D. To jest za mała rzecz aby ten budżet specjalnie rozszerzać. 

Co nie zmienia faktu, że cena auta mogłaby wzrosnąć, no bo 'przecież to dodatkowy feature', taka tania wymówka. Ale ceny nie wzrosną za sprawą chińczyków. Dzisiaj mi śmignęła reklama z rabatem na golfa r-line 29k zł :E

 

4 godziny temu, Camis napisał(a):

No rozumiem, ale zostawić swoje dziecko i zapomnieć?. 

W mojej okolicy zdarzyło się to przynajmniej raz gdy był skwar. Było w lokalnych mediach. Z kolei zostawienie psiaka w upalny dzień i straż miejska wybijała szyby - parę razy.

Trochę ciężko to wyobrazić ale to na pewno nie są odosobnione przypadki. Inaczej po co mieliby wymyślać taki system?

Wydaje mi się, że takie przypadki występują na zasadzie 'ja tu na chwilę do sklepu, zostawię dziecko', a nie pomyśli, że jest upał w cholerę i na dokładkę czarne auto. A z tego na chwilę robią się godziny.

Edytowane przez MaxaM
Opublikowano (edytowane)
17 godzin temu, LeBomB napisał(a):

Ok, przykład z Audi.

Załóżmy że miałbyś Audi 80 B4 w wersji uniwersalnej, gdzie masz wbudowane quattro, ale nie możesz korzystać z quattro tylko zwykłego napędu na jedną oś dopóki go nie aktywujesz dodatkową opłatą. Zatem masz auto z quattro, którego to quattro nie używasz, bo może po prostu nie chcesz, ale to quattro tam jest. Co jest tańsze w eksploatacji i naprawach? Quattro czy zwykły napęd na jedną oś?

Durny przykład. Przykładem byłoby, że masz quattro (bo wskoczyłeś w jakiś pakiet) ale płacisz abonament za możliwość aktywacji blokady dyferencjału.

Edytowane przez trepek
  • Upvote 1
Opublikowano
12 godzin temu, MaxaM napisał(a):

Dzisiaj mi śmignęła reklama z rabatem na golfa r-line 29k zł :E

 

koniec roku sie zbliza, do tego nowe limity amortyzacyjne dla DG i aut spalinowych, wiec spadek cen to nie tylko wplyw Chin.  w sumie nie ma to wiekszego znaczenia co ma na to wplyw, moga to byc i plamy na Sloncu, liczy sie efekt, czyli nizse ceny :cool:

btw. ciekawe jak zmniejszenie amortyzacji, wplynie na ceny uzywanych aut spalinowych, tych z segmentu +200k pln . :hmm:

Opublikowano (edytowane)
Godzinę temu, SuLac0 napisał(a):

wiec spadek cen to nie tylko wplyw Chin

Teraz w cenniku VW jest nowa generacja t-roca i jest on po prostu tańszy od poprzedniej (można łatwo porównać, bo stara generacja jest wciąż w konfiguratorze mimo, że już nie przyjmują zamówień na niego). W wyższej wersji ma nawet masaż w pakiecie. Kto to widział takie rzeczy w tej klasie samochodu? Na pewno nie ma to związku z chińczykami, które mają to w standardzie :E

Edytowane przez MaxaM
Opublikowano

@SuLac0 Nijak. Przy samochodzie wartości 150k zł, różnica to 12k zł po 5 latach. To są drobne. Przy 200k+ to będzie 15-20k zł. Nadal to są drobne na 5 lat. Więcej wartości samochód straci rocznikowo niż na podatkach jakaś firma straci. 

A ceny w broszurkach nie spadają z powodu amortyzacji, promocje rocznikowe dopiero wejdą. Automotive zdał sobie sprawę że muszą sprzedawać więcej samochodów i tyle. Tabelki w excelu przestają się zgadzać. 

  • Upvote 2
Opublikowano
23 minuty temu, MaxaM napisał(a):

Teraz w cenniku VW jest nowa generacja t-roca i jest on po prostu tańszy od poprzedniej (można łatwo porównać, bo stara generacja jest wciąż w konfiguratorze mimo, że już nie przyjmują zamówień na niego). W wyższej wersji ma nawet masaż w pakiecie. Kto to widział takie rzeczy w tej klasie samochodu? Na pewno nie ma to związku z chińczykami, które mają to w standardzie :E

Gdzie jest tańszy? Poprzednia generacja z najniższą ceną to wersja Life(127trys.) , w nowej podstawowa Trend którą stoi niżej od Life i kosztuje 130tys. Wersje Style poprzedniej generacji tez jest tańsza, ogólnie jak zawsze przy zmianie generacji pozmieniano wyposażenie w pakietach i tyle. Odchodząca generacja T-roc w wersji style masz na starcie silnik 150km i manual, w nowej miękką hybrydę i kaszlaka 116km. Także gdzie tam widzisz niższe ceny?

Opublikowano (edytowane)

@Cappucino

Porównaj wyposażenie w danych widełkach cenowych, co jest w pakiecie. Czy nawet wyposażenie dodatkowe, np. w starym modelu matrixy +4k, w nowym +2,2k, czy panaroma 1k tańsza.

Do tego nowy model jest wyraźne większy i tylko w miękkiej hybrydzie gdzie w poprzednim nie było mheva (aż prosi się o podbicie bazowej ceny).

Już nie wspominając, że w poprzednim Style (czyli bogaty pakiet) nie ma nawet kamerki cofania i kosztuje dodatkowe 1.5k (lol)

A na dokładkę:

image.png.a87412f699ab5094424697bd9fc76b5e.png
Ta bazowa cena już raczej pozostanie ;) 

Czy kiedykolwiek dawali rabaty na auta, które jeszcze nikt nie miał okazji nawet pomacać? Wydaje mi się, że nie, ale mogę się mylić.

Edytowane przez MaxaM
  • Upvote 2

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

  • Popularne tematy

  • Najnowsze posty

    • Zależy czy procesor jest lutowany, ale tego lapka to się powinno oddać na elektrozłom i każda zł zainwestowana w niego to wyrzucanie pieniędzy w błoto.  Chyba że lubisz takie rzeczy i robisz to dla sportu to poczekaj na kogoś innego o ile w ogóle się taki znajdzie. Z mojej strony to elektrozłom i powinno się go zutylizować a nie używać  
    • Witam, poszukuję pomocy w rozwiązaniu problemów z micro stutteringu na zestawie: GPU - 5070 12 GB Gigabyte CPU - i5 14600kf MOBO - MSI PRO B760-P WIFI DDR4 CHŁODZENIE - PEERLESS ASSASIN 120  RAM - 32GB VIPER DDR4 3600MHZ A2 B2 (podczas zmiany nie miałem budżetu na DDR5 a szybko potrzebowałem nowej płyty do cpu) PSU - CORSAIR RMX 650W 80 GOLD PLUS DYSKI - M2 NVME SSD SAMSUNG 970 EVO PLUS 500GB + SATA SSD CRUCIAL MX 500 1TB  MONITORY - AOC24 1080/144HZ DISPLAY PORT + PHILIPS24/1080/60HZ DVI (podpięte w kartę graficzną nie płytę główną)  SYSTEM - WINDOWS 11 SOFTWARE który może powodować problemy i robić problem z frame time (?) - msi center + msi mystic light (odinstalowałem jednak za pewne siedzi dalej w rejestrze itd), razer synapse, sterowniki do chipsetu, intel gna, realtek, realtek ethernet, intel serial io, najnowszy sterownik nvidia game ready, sterowniki dźwiękowe itd. ( WSZYSTKIE NAKŁADKI DISCORD/NVIDIA WYŁĄCZONE ) Bios aktualny z września (7D98v1F) , wcześniej korzystałem z wersji beta z okresu maja (7D98v1F1(Beta version)) Zawsze robiłem UV poprzez cpu lite load ponieważ temperatury były przesadzone, testowałem różne ustawienia, od personalnych poradników na forum msi do losowych porad innych osób. (nawet bez uv na wyższych temp było to samo)   Linia czasowa zmiany podzespołów:  Procesor na początku tego roku razem z płytą główną, Karta graficzna w sierpniu, Reszta podzespołów: płyta główna, ram, zasilacz, itd z poprzednich zestawów ( posiadane przez 3-5 lat ) Posiadałem wcześniej rx 6700 xt  + i5 10600k, następnie 4060 ti + 10600k (zwróciłem kartę ponieważ nie byłem zadowolony z wydajności) 5060 ti + 14600kf (bardzo głośne cewki, zwrot) aktualnie 5070 i5 14600kf  Ważna informacja, na wymienionych zestawach które posiadałem przez okres 2-3 lat praktycznie na każdym miałem ten sam problem z micro stutteringiem, raz większy raz mniejszy, teraz dopiero poważnie się za to biorę bo jednak wolałbym żeby taki zestaw dawał z siebie trochę więcej stabilności i frajdy. Zawsze robiłem DDU czy nawet format więc nigdy nie było problemów żeby sterowniki się ze sobą "gryzły"  Opis problemu:  Grając w większość gier odczuwam dziwny micro stuttering, gram zwykle na vsyncu ponieważ bez niego występuje problem z screen tearingiem i rozjeżdżającym obrazem (limit fps nie poprawia tego lub zaburza płynność obrazu), fps spadają z 144 na 142/141 lub nawet 138, w 90% spadek FPS pojawia się w losowym momencie. Podczas akcji FPS jest idealnie stabilny. Praktycznie nie ważne co się dzieje nie odczuwałem spadków poprzez brak zapasu mocy zestawu. Micro stuttering występuje w momencie kiedy np stoję w miejscu lub akcja w danej grze "ucicha". Testowałem też bez vsync, limit fps, odblokowane fps, praktycznie w każdym ustawieniu jednak było to czuć. Gry które najbardziej na to cierpią i praktycznie zabierają całą zabawę z rozgrywki to:  Numer 1 - War Thunder, gram na wysokich/max ustawieniach, gra wojenna jak to wiadomo pełno akcji, wybuchów itd, fps idealnie stabilny, za to natomiast jadę pojazdem, na ekranie spokój, spadki fps do 140 z 144 co kilkadziesiąt sekund lub w dobrym okresie co kilka minut.  ( cpu 20-40% gpu 75% )  Numer 2 - Fortnite, gram na ustawieniach wydajnościowych, testowałem jednak też Direct 11 czy 12, tutaj również problem wygląda praktycznie tak samo chociaż myślę że o wiele bardziej agresywnie, spadki 1 low % z 144 na 90 itd.  Numer 3 - Valorant/League of Legends, sytuacja taka sama jak wyżej, akcja, duża ilość rzeczy dziejących się na ekranie, fps idealnie stabilny, losowe momenty i rwanie fps.  Numer 4 - Minecraft edycja z microsoft store, czuję dość częsty i mocniejszy stuttering nawet przy zmianie renderowania chunków itd. Inne gry to np:  CS2 - działa u mnie na wysokich praktycznie idealnie, nigdy nie odczułem żadnych spadków nie ważne co, Gry wyścigowe pokroju forza horizon/forza motorsport/need for speed itd ustawienia ultra bez problemów,  Rainbow Six Siege tak samo ustawienia ultra, 144 fps prawie idealnie jednak od czasu do czasu coś chrupnie. Elden Ring/Nightrein ultra 60 fps idealnie. Dodam jeszcze że podczas grania i rozmawiania jednocześnie na Discordzie problem pogłębia się/występuje częściej ( akceleracja sprzętowa wyłączona! ) Na tym zestawie nie miałem żadnego bluee screena czy losowego wyłączania kompa, jedyne co pamiętam to kilkukrotny problem z brakiem pamięci wirtualnej, udało się to naprawić poprzez powiększenie go.  Temperatury GPU to zwykle 40-60+, cpu 40-65+ stopni (bez uv np 75 w stresie podczas grania) Rzeczy jakie testowałem:  różne ustawienia BIOSU, UV, bez UV, różne ustawienia zasilania, wyłączanie, hyper threading itd itd itd... nowy bios, xmp włączony/wyłączony zmiany zarządzania energią w nvidia czy panel sterowania, odinstalowanie xbox game bar,  zmiany ustawień gry czy akceleracja gpu w windowsie,  zmiany zarządzania energią karty sieciowej i magistracji usb w menedżerze urządzeń,  wyłączenie karty sieciowej i granie na wifi a następnie wyłączenie w biosie bluetooth + wifi, granie na 1 monitorze z odpiętym całkowicie drugim,  przesłanie całej gry która powoduje problemy + shader cache na dysk NVME + fizyczne odpięcie SATA żeby na pewno nie przeszkadzał,  reset shader cache + zwiększenie rozmiaru pamięci podręcznej,  wyłączenie szybkiego rozruchu w windowsie,  różne ustawienia skalowania nvidia,  zmiana hz w klawiaturze i myszce, wyłączona izolacja rdzenia windows,  AKTUALNE USTAWIENIA BIOSU:  Włączone XMP, resizable bar, intel default power 181W, CPU LITE LOAD 15, C1E włączone, Hyper Threading włączone, E Cores P Cores itd tak samo włączone, CEP ( Current Excursion Protection) włączone (sprawdzałem z wyłączonym), reszta default praktycznie. Co mogę jeszcze zrobić, potestować żeby to naprawić? Tak jak mówię problem występował na poprzednich zestawach, od 4-5 lat posiadam ten sam RAM oraz zasilacz plus dyski, gram na 1080p w 144fps locked więc myślę że to nie wina braku mocy. Jedynie zmieniały się karty czy procesor. Można powiedzieć że problem nie jest jakoś bardzo drastyczny jednak posiadam znajomych którzy mają podobne zestawu lub lekko gorsze i nie odczuwają takiego micro stutteringu a i ja czasami mam dni gdzie wszystko działa prawie na medal, jednak następnego dnia jest 2x gorzej. Szukam rozwiązań żeby osiągnąć jak najlepszą stabilność, sprzęt wyciąga zwykłe +200/250 fps na wysokich/ultra w tych gierkach więc fajnie byłoby uzyskać płynność na tych 144 fps przy aktualnym monitorze a w przyszłości po upgrade na lepsze wyniki. Jest sens coś tam jeszcze grzebać czy może kolejny format + sterowniki gpu + chipset i wtedy testować i szukać winowajcy? Czy może jakieś konkretne ustawienia posprawdzać w biosie chociaż wątpię że jest rzecz której nie ruszałem. Dodatkowo jak sięgam pamięcią to na gorszym zestawie gdy były spadki fps to występowały one w racjonalnym momencie a w okresie spokojnym fps trzymał się stabilnie, tutaj prawie na odwrót.  Moim głównym celem jest po prostu ustabilizowanie frame time bez losowych spadków i czysta frajda w ulubionych gierkach niż jakieś wygórowane wyniki w benchmarkach. Z góry przepraszam za jakieś błędy w opisie czy ocenie sytuacji ale dopiero pierwszy raz zabieram się za diagnostykę problemów tego typu i nie ogarniam, dziękuję za pomoc i w razie pytań postaram się udzielić dalszych informacji.   
    • Jaki Linuks dla początkujących?Która dystrybucja Linuksa jest najlepsza dla osób początkujących. Czy dla komputera co ma 4 GB pamięci RAM gdyby wybrać Gnome albo KDE to czy wystarczyłoby miejsca w pamięci RAM na uruchomienie przeglądarki internetowej czy lepiej jest wybrać pulpit XFCE albo jeszcze lżejszy. Czy pulpit Cynamon jest lekki czy ciężki. Czy to złe pomysł wybierać lekkie ale mniej znane pulpity jak LXDE. Czy programy w Linuksie są pisane tylko pod konkretną dystrybucję Linuksa czy też pod konkretny pulpit KDE albo Gnome albo XFCE? Ubuntu ma taką polityke że tam muszą być tylko pakiety na darmowej licencji to tam zabraknie kodeków i ma swój rodzaj pakietów to też jest na minus. To że w Google najwięcej stron odnosi się do Ubuntu to nie znaczy że to najlepsza dystrybucja. Rozważam tylko 2 dystrybucje. Linuksa Mint albo Linuksa Debiana i taki pulpit graficzny żeby był jak najlżejszy żeby zostało coś wolnej pamięci RAM ale jednocześnie popularny żeby miał jak najmniej błędów to XFCE wydaje mi się oczywistym wyborem bez względy na to jaką bym wybrał dystrybucję Linuksa. Linuks Mint jest dużo łatwiejszy od Linuksa Debiana ale Linuks Debian jest dużo czystszym Linuksem od Linuksa Minta i dużo stabilniejszy i ma programy z w wersji ESU z długoterminowym czasem wsparcia na przykład przeglądarka internetowa Firefox. Interesuje mnie taki Linuks żeby był na zasadzie żeby zainstalować i zapomnieć i się z nim nie mordować. Co z tego że Linuks Mint jest dużo łatwiejszy od Linuksa Debiana jak Linuks Debian ma dużo więcej deweloperów i jest dużo lepiej dopracowany i stabilniejszy i jak coś będzie trudniej zainstalować to można użyć ChataGPT. Sprawdzałem różne Linuksy w wirtualnej maszynie VMWare Worsktation to sporo programów w Linuksie Mincie i tak trzeba ręcznie z konsoli za pomocą ChataGPT zainstalować i Linuks Debian oferuje dodatkowo większą stabilność. Czy da się tak Ustawić Linuksa żeby w czasie uruchamiania systemu nie trzeba było wpisywać hasła i nawet do wchodzenia do panelu sterowania i zarządzania partycjami i żeby systemowa konsola każde polecenia traktowała jako administratora tak jak to jest w Windowsie? Na naukę Linuksa najlepszy jest osobny komputer z przydzielonym całym dyskiem to nie ma takiej obawy że usunie przez pomyłkę Windowsa. Mam zainstalowanego Windowsa 10 22H2 64 bit na dysku talerzowym i tylko 8GB pamięci RAM to jest to do dupy pomysł żeby powolny dysk twardy jeszcze obciążać instalację Linuksa na VMWare Workstation. W takiej własnie konfiguracji Lnuks będzie najbardziej mulił. Czy gdybym zdecydował się na instalacje Linuksa na komputerze z 2003 roku na procesorze 1 rdzeniowym i obsługującym tylko 32 bity to czy lepszym pomysłem jest wybranie ostatniej dystrybucji Linuksa Debiana albo Minta co jeszcze obsługiwała 32 bity czy mniej znanej ale najnowszej co obsługuje 32 bity. Czy na procesorze 1 rdzeniowym muliłby YouTube gdyby na takim komputerze był zainstalowany najlżejszy możliwy graficzny Linuks. Dla Windowsa żeby oglądać bezpośrednio YouTube absolutne minimum to 2 rdzenie i 2 wątki. Czy Linuks nadaje się do codziennego użytku zamiast Windowsa. Czy MacOS jest dużo lepszy od Linuksa i czy Linuks jest tylko dlatego alternatywą dla Windowsa że jest darmowy i nie wymaga specjalnych komputerów i czy gdyby wszyscy ludzie byli bogaci to gdyby zrezygnowali z Windowsa to czy braliby tylko pod uwagę MacaOSa? Czy Linuks jest dla biednych osób i trudny terminal w Linuksie jest za kare że nie chciało się ludziom pracować i zarabiać więcej pieniędzy żeby sobie kupić lepszy komputer do najnowszego Linuksa albo komputer od MacaOSa?
    • Czy dałoby się w laptopie HP 530 8HTF12864HDY-667E1 Mobile Intel Calistoga-GME i945GME wymienić 1-rdzeniowy procesor Intel(R) Celeron(R) M CPU 530 @ 1.73GHz na 2-rdzeniowy procesor Intel Pentium Dual-Core T4200. Znalazłem zapusty laptop PP33L z popękanym i zepsutym monitorem i uszkodzoną płytą główną i 2-rdzeniowym procesorem Intel Pentium Dual-Core T4200 ale mam sprawny laptop HP 530 ale ma tylko 1-rdzeniowy procesor Intel(R) Celeron(R) M CPU 530 @ 1.73GHz i chciałbym ten procesor wymienić na 2-rdzeniowy. Oryginalnie ten laptop miał 1 GB pamięci RAM i wymieniłem RAM na 4 GB. Jaki system operacyjny najlepiej pasowałby do tego laptopa HP 530. Nie wiem jaki model ma płyta głowna z Laptopa PP33L dlatego że nie dało się tego laptopa uruchomić żeby sprawdzić w BIOSie albo w systemie. Spisałem jakieś liczby z płyty głownej tego laptopa CN-OP-132H-48643-8CB-0220-A00 DP/N OP132H BPB8C0020 002219 DA8B70-LanID GX D-VOA 94V-0 2-1 0842 E0EC 909G8222E M47 REV :  D DA0FM7MB8D0 PWB T012G REV : A00 Weźcie pod uwagę że zero to moze być duża litera o i odwrotnie.
  • Aktywni użytkownicy

×
×
  • Dodaj nową pozycję...